Multikanal knuser stereo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Fikk svar at det skal den gjøre. :) Jeg skrev at det var til bruk for Atmos musikk fra Tidal,og fikk til svar at Atmos var ett surroundformat og det fikk jeg ikke fra Tidal.Litt skremmende at ansatte på Hifiklubben ikke vet bedre.:unsure: Jeg skrev tilbake og informerte om hva som skjer og hva som må til for å bruke tilbudet.
    Skal jeg bestille en Firestick4K tro,har jo 14 dager returrett.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg vil tro at Google har svaret på hdcp generasjon hvis du taster inn modellbetegnelsen.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Fikk svar at det skal den gjøre. :) Jeg skrev at det var til bruk for Atmos musikk fra Tidal,og fikk til svar at Atmos var ett surroundformat og det fikk jeg ikke fra Tidal.Litt skremmende at ansatte på Hifiklubben ikke vet bedre.:unsure: Jeg skrev tilbake og informerte om hva som skjer og hva som må til for å bruke tilbudet.
    Skal jeg bestille en Firestick4K tro,har jo 14 dager returrett.
    På en annen side er det bare en uke siden Dolby Atmos ble tilgengelig hos TIDAL, hvis vi ser bort fra Android-mobiler. Så vi kan kanskje vente litt før vi blir veldig skremt ;)

    Hvilken Denon-modell er det du har?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Denon X4100W.Mitt hovedforum quadraphonicquad.com som er ett forum fo rall multikanals musikk fra Quad til Atmos.Der har det vært snakket lenge om lenge at dette skulle komme.Hifiklubben bør jo ligge litt foran,de selger jo Atmos utstyr.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en Denon X4100W.
    Denon AVR-X4100W var den første Denon-modellen som fikk støtte for Dolby Atmos. Så da skulle alt ligge til rette for avspilling via Apple TV 4k eller en av de andre TV-boksene som støtter Dolby Atmos fra TIDAL.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fant en kul Atmos verson av Pearl Jams "Gigaton" på min nyinnkjøpte Apple dings, fin surround mix og flotte bilder å se på 4k hdr/dv.

     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har testet Firestick 4K?Vil nødig måtte kjøpe ett Apple produkt for å få dette til.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte en Firestick4K,fikk den i dag.Etter litt knoting med diverse oppdateringer og innlogginger var den oppe og i gang med
    spilling av Atmos music fra Tidal.Spillte en del sanger og det var helt OK Atmos mixer..:)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Bestilte en Firestick4K,fikk den i dag.Etter litt knoting med diverse oppdateringer og innlogginger var den oppe og i gang med
    spilling av Atmos music fra Tidal.Spillte en del sanger og det var helt OK Atmos mixer..:)
    Så bra!!

    Er litt i tvil om jeg kommer å begynne å betale når gratis abbo går ut. Er veldig vanskelig å finne frem og holde oversikt med appen på apple tv 4k dingsen, selv om jeg ordner mye i Tidal programmet på pcen. For meg som er vant til å høre musikk på Foobar på pcen er Tidal greia forferdelig.

    Så er det dette med bitrate - slik jeg forstår så strømmes det med ca halvparten av det en cd gjør i 2 kanaler. Det blir litt vel magert.

    Vi får se.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Første Blu-ray med Kirill Petrenko og Berliner Philharmoniker. Petrenko overtok roret etter Sir Simon Rattle. Flotte tolkninger av Gershwin, Bernstein, Sondheim og andre. Meget akseptabel multikanal mix i DTS-HD-Master.

    Musikerne i BPO er fulle av lovord om Petrenko. Han ser litt snodig ut, men det er visst et kriterie for å få jobb i dette orkesteret :). Håper på mange flere gode opptak når den helvetes koronaen er ferdig.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Leser at de har begynt å sende ut forhåndsbestillingene av Doobie Quadio boxen, klarte ikke å motstå - bestilte :D


    Håper på rask leverering!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hva tror man om dette Rolling Stones albumet i Atmos da?


    Blir spennende å lese noen reviews etterhvert.
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Uff da..etter endelig å ha råd og kunnskap nok til å kunne lene meg tilbake på lytterommet og nyte musikken i timeviss, via platespiller og Tidal, så er det noen som prøver å innbilde meg at jeg må bruke penger på flerkanals for å få en bedre lydopplevelse? Du får ta en tur til meg; deretter sletter du nok innlegget...
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke vi som liker multikanal lar oss overbevise så lett.Jeg er så gammel at jeg vokste opp med vinyl.Har en del plater og spiller,men bruker det aldri.Må bare gidde å få det opp på loftet.Hører også mye på Tidal med Dolby Atmos lyd.Siste Yello er knallbra i Atmos. :cool:
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Har holdt på med å utbedre lytterommet i flere år...Du gjetter aldri hva som ble den beste lydinvesteringen. PS hadde to IKEA saker før det...Dette kostet meg vanvittige 10.000...
    En sterk modifisert Mastersound 845 integrert rørforsterker og AN M2 DAC 6972, en Behringer Ultramatch Pro, samt et gromt Rega platespilleropsett, og de rette kabler gjør susen. Har vært borte i mye og veldig dyrt utstyr, men til en brøkdelen av prisen, så er jeg for første gang på 48 år i mål... ( har muligens 0,2% å gå på).
    jeg tror jeg slår alt under 100.000 med letthet.
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    « vi som liker multikanals» Er det nå blitt en ensartet gruppe? Jeg liker flerkanals til film ( ikke alltid), men for the record: Skal det brukes 100.000 på et anlegg, så slår det jeg har alt av flerkanals garantert.
    Også rent objektivt, så er jo hele vitsen med å høre på musikk at man har en scene man kan forsetille seg, og selvom jeg liker effektene som f.eks. Roger Waters har på amused to death ( hvor visse lyder kommer bakfra selvom man har et stereooppsett), så er bruk på flerkanals, når du skal få deg kun musikkopplevelser fullstendig feil og fullstendig bortkastet.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan være enige om å være uenige. :cool: Stereo spilles ikke hos meg lenger.Been there done that.Spiller ikke noe med mindre enn 4 kanaler.;)
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Så er det også vesentlig hva man vi, oppnå: jeg hører på det allermeste ( utenom svensktoppen, som jeg gjerne danser til, og visse typer heavy metall), og da mener jeg alt...For første gang så har jeg oppnådd et anlegg i et rom ( det siste er en fullstendig undervurdert del av opplevelsen, akkurat som kabling), som spiser alt, uten at det noensinne blir slitsomt å sitte i flere timer. Rommet er gedigent i bredde og dybde, stillheten mellom tonene absolutt, og jeg mangler ingenting i presisjon eller presisering. Også dårlige innspillinger får nytt liv.
    Veldig moro at det er en integrert forsterker, en ikke masseprodusert DAC, og en PA sak fra Behringer, og en Mac mini, som er endel av hjernet og hjertet. For ikke å glemme høyttalerne fra Terje Thoresen, som er en forbedret utgave av gamle Time Windows. ( ukjent for de fleste jeg kjenner).
    Har ikke vært aktiv på forum på lang tid ( omtrent siden at jeg solgte en modifisert CAT forforsterker til en guru, (som da ble årets bruktsak). Han avslo forøvrig å låne min modifiserte 845, som han under mange protester, især fra selgerbransjen, hadde kåret til verdens beste forsterker. Han skulle bare ha visst hvordan den låter ferdigmodifisert!
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Helt greit at folk er påståelige, men det jeg mangler her er en saklig begrunnelse.... jeg også har levd en stund, men det betyr ikke at man holder fast ved gammel idioti.spiller mest fra Tidal, og platespiller. CD spiller osv. Er kassert for lenge siden.
    Til stuebruk er en LG c9 kombinert med en B O lydplanke helt ok, men til lydopplevelser i et dedikert lytterom, så har du fortsatt ikke kommet med troverdige fakta som støtter oppunder det.
    jeg sluker ikke at vi kan v.re enige om å være uenige...Dette dreier seg om ganske så objektive opplevelser,.
    skal du bruke 100.000 på lydopplevelset er det rene vanvidd å bruke penger på flerkanals.
    Var du alkoholpåvirket da du lanserte denne vanvittige tanken?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en multikanals tråd.Det var du som kom trampende inn med skryt av anlegget ditt.Jeg har ikke påstått noe som helst.Jeg har brukt godt over 100000 på anlegget inklusive akustikk tiltak og jeg hører kun på multikanals musikk fra 4.0 til 5.2.4 for det er slik jeg vil ha det .For meg er vinyl gammel idioti som jeg ikke bruker tid på lenger.Naturligvis er jeg alkoholpåvirket,ingen grunn til noe annet slik verden er for tiden. ;)
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    For å kaste bensin på bålet: Her sitter jeg på en integrert forsterker ( fy), en ikke fabrikkprodusett DAC ( fy), »hjemme»bygde høyttalere ( fy) en PA Beheringer sak ( fy), og så mener jeg at de teppene jeg kjøpte var den beste lydinvesteringen ( fy). Så mener jeg i tillegg at de gode strømkabler, og kabling forøvrig, samt en liten M2 tech sak foran mac Mini, har vært gode investeringer. Grunntanken er at kilden og strømmen skal være så rene som mulige, og så må det ikke være et svakt ledd mellom det som går inn og det som kommer ut...Strømrensere tar vekk alt for mye, og har jeg ikke gode erfaringer med.
    gode strømkabler/ kabler( og da helst ikke fra idiotmerker som Nordost), er tingen..De fleste lar seg lure av kåte selgere og « tester». så godt som alle « tester» idag er kjøpt og betalt og fullstendig verdiløse. Det siste vi stereofiler trenger er påstander om å investere i flerkanals, når man kan oppnå Valhall for 1/5 del av prisen.
    Du må regne med å bli kritisert når du kommer med vanvittige påstander om ar flerkanals utklasser stereo.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke jeg som startet denne tråden....Jeg har fortsatt ikke påstått noe som helst,annet enn at jeg kun hører på musikk utgitt som multikanal.
     

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Tråden heter «Multikanal knuser stereo», og da går jeg utifra at den ikke ekskluderer slike som meg. Jeg er overhodet ikke motstander av multikanal ( særlig for film), men å gå ut så hardt som du gjør MOT stereo, som en eller annen avlegs sak, er fullstendig bak mål.
    Jeg erfarer at man IKKE må ha en forforsterker og to monoblokker, samt et drivverk og en DAC for å få til Valhall, for det er vi vel alle ute etter. Jeg har hatt anlegg til godt over 1.000.000 kroner, men er nå ned i en brøkdel av det, ved å la penga gå til de rette stedene. Lyd er veldig komplisert; Det har ikke noe for seg å ha et dårlig rom,og et gromt anlegg. Det nytter heller ikke å ha verdens « beste» høyttalere, når alt annet er ræva. Så en påstand om at multikanal knuser stereo er fullstendig verdiløs.

    jeg angriper ingen; jeg kritiserer hovedpoenget
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Super gitaristen Pat Metheny er stor fan av multikanal innspilling. Etter som jeg har sett,, så har han DVD innspilling med dette. Jeg leste en artikkel en gang, hvor han fremhevet og foretrakk multikanal fremfor vanlig stereolyd. Akkustisk sett, så må multikanal kunne skape en bedre fornemmelse enn stereo.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg synes trådstarter argumenterer fint for dette på de første par sidene - og at dette i første rekke ikke handler om penger.

    Selv har jeg veldig sans for "aktive" surround mixer - gjerne med panning osv. hvor man virkelig utnytter formatet. Eksempelvis a cappella Eagles med Seven Bridges Road - hvor det synges med en stemme i hver høytaler.

    Eller bass som sirkulerer 360 grader i rommet, gitarsolo som vandrer rundt i taket. osv.

    Jeg velger liksom heller å være på scenen - enn å sitte nede i salen.

    Men skjønner jo at ikke alle har sans for dette og at det blir "unaturlig".

    På tide å sette på Jean Michel Jarre med sin Aero i multikanal tenker jeg - den er ganske så crazy 😁

    Jeg er litt sånn når det gjelder stereo også - jo "mer" stereo, jo bedre.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Super gitaristen Pat Metheny er stor fan av multikanal innspilling. Etter som jeg har sett,, så har han DVD innspilling med dette. Jeg leste en artikkel en gang, hvor han fremhevet og foretrakk multikanal fremfor vanlig stereolyd. Akkustisk sett, så må multikanal kunne skape en bedre fornemmelse enn stereo.
    Jepp



    Låter veldig bra, flott skive.

    Også et godt eksempel på at masteringen på multikanalsutgaven som regel er snillere enn cden. Denne har DR14 mens cden har DR9. Men for stereofolket kan dvd-audioen allikevel være interessant - for den har også et 88.2/24 bit stereospor med DR12.
     
    Sist redigert:

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Og påstanden er følgende: Om du vil oppleve lyd på sitt beste, så er den største tabben du kan begå å satse på flerkanals.
    Forøvrig det det utrolig mange feller som veldig mange faller i ( til glede for en stadig kåtere stereobransje).
    Du kommet ganske langt med Tidal, og noe mellom strømmen og en Mac Mini. Avhengig av hvor mye du vil investere deretter, så anbefaler jeg følgende rekkefølge:
    Stereo fremfor multikanals ( herregud selvsagt).
    En grom integrert forsterker fremfor en forforsterker og to monoblokker.
    En god DAC
    Gode kabler hele veien ( minst viktig med HT kabler, men helst ingen svake ledd).
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Flott, jeg har de fleste innspillingene med Pat Metheny. Helt siden LP tiden! Kan tenke meg å kjøpe denne, men har bare multikanal(5.1) i bobilen. Men det lyder bra der også. Samsung er deleier av JBL :)
     
    Sist redigert:

    monitor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    104
    Antall liker
    20
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    5
    Ikke uenig med motorhome/ Mr Spock. Men innspillinger flest, beregnet på stereo, er IKKE bedre på multikanal, tvertom.
    trådstarter mener at mulitikanal knuser stereo og det er fullstendig feill, med meget få unntak, og overhodet ikke når det gjelder investert kapital målt mot opplevelse.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tror at denne tråden burde hatt en annen tittel. Men Gud bedre så latterlig det er å lese inngrodde fordommer om multikanal og musikk. Basert på ingen/liten erfaring. Og hvorfor i all verden er det så kontroversielt at 5 eller fler høyttalere er bedre enn 2. At dynamikken øker er et faktum. At forutsetningene er bedre for å gjengi akustikken og den omsluttende følelsen av musikk i f.eks. en kirke, er også ganske åpenbart.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Joni Mitchell med kun en gitar og stemmen i multikanal med ørten subwoofere? Nei. Et symfoniorkester i en stor og akustisk levende sal? Ubetinget ja, det rette opptaket og anlegg vil være overlegent stereo her.

    Forøvrig er mine synspunkter basert på både tanker og erfaringer, både ute og her hjemme gjennom mange år, men er ikke påstander om eget anlegg. Synes ikke gjentagende mas og skryt om eget anlegg gir veldig stor troverdighet.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes det er veldig fint med begge deler, har hjemmekino som egentlig er mest satt opp for film og ikke perfekt for stereo, men har en egen dedikert stereokrok i en annen del av stua. Begge deler brukes flittig.

    Spilles mye vinyl også, kun stereo og jeg elsker masteringen på gammel vinyl.

    Akkurat nå lyttes/tittes det på Kraftwerk - The Catalogue 3D - i Atmos og 3D på et 106" lerret fra 3m. Har et par Clark Synthesis Transducere som leverer ned til 10Hz skrudd i sofaen også.

    Det er "litt" kult når en gammel Merce stikker et par meter ut av lerretet eller noter og nummer flyr ut av lerretet og over skallen på deg - både bilde og lydmessig.
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hører nå på Yello,Point i Atmos fra Tidal.Mye arbeid for subbene!Videre til Booka Shade's siste.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hører nå på Yello,Point i Atmos fra Tidal.Mye arbeid for subbene!Videre til Booka Shade's siste.
    Har Booka Shades "forrige" på blu ray, den er bra.

    Fikk beskjed i dag at min Doobie Quadio var sendt :love: ser veldig frem til å få den!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn