Petre
Hi-Fi freak
Høyttalere over 60 kg/stk! Hehehe.Hva mener du med tyngere høyttalere?
Mvh
OPS
Er det ikke ikveld Salty blir tilgodesett?
Høyttalere over 60 kg/stk! Hehehe.Hva mener du med tyngere høyttalere?
Mvh
OPS
Den påstanden må du dokumentere.Glem MI forsterkere til tungdrevende ht. hvis du liker å spille høyt. Alle MI forsterkere låter som "fløte" og uten liv.
Interessant observasjon! I hvilke setting(er) har du opplevd det? Jeg lytter til Audio-Tronic Point One ( følsomhet rundt 86/dB/w ) via MI-10 og 11 as we speak, og livløst erGlem MI forsterkere til tungdrevende ht. hvis du liker å spille høyt. Alle MI forsterkere låter som "fløte" og uten liv.
Dette er noke av det mest tullete eg har høyrt! Her spiller det i alle fall superstramt, og det er krefter nok til å "bunne" elementa før kl. 11 på volumkontrollen.Glem MI forsterkere til tungdrevende ht. hvis du liker å spille høyt. Alle MI forsterkere låter som "fløte" og uten liv.
OTL-forsterkere?Hm, jeg har ikke sett mange oppsett med rør og elektrostater hvor det ikke er transformatorer involvert. I normale fall ville dette innebære at innehaveren plukker ut transformatorene i høyttalere samt utgangstrafoer fra effektforsterkeren. Mange ville kvie seg for å gjøre noe slikt. Uansett, ideen er ikke dum, og det finnes eksempler at dette er gjort. Eventuelt burde man kunne klare seg med en trafo i signalkjeden for impedansmach mellom forsterker og ESL.
Vet ikke om det finnes noen kommersielle alternativer uten trafoer tilgjengelig i dag. Men Beveridge leverte vel et system i sin tid med innebygd rørforsterker.
Kappa 9.2i er ikke de verste nei, men de krever endel mer enn de ht jeg bruker til daglig. (Triangle Antal ex)Magnetostater, og Elektrostater for den saks skyld, trenger vel i utgangspunktet ikke så voldsomme mengder effekt, men derimot litt forvrengning (også kalt "farge") gjør de god nytte av siden de er så kjappe i utgangspunktet. En kjapp og presis transistorforsterker som ikke tilfører så mye på slike ht kan dermed fort oppleves som livløs av enkelte.. Ikke uten grunn at elektrostatfolket i stor grad sverger til rør-effekter! Men igjen, der er også den andre "skolen".
Når det gjelder tungdrevne HT klarer MI seg helt fint, men det er tross alt forskjell på "tungdrevne" også! Kappa 9.2i er ikke så skrekkinngytende å drive, men den originale Kappa 9 derimot! Først og fremst på grunn av lav impedans..
Jeg har i dag et par Infinity Renaissance 90. De er på papiret ikke ekstremt tungdrevne, men de har de kjappe watkins 10" i trykkammer og noen store båndelementer som på ett eller annet vis krever enormt av en forsterker. Min MI Mosfet (2x160w a/b(?)) er ikke i stand til utrette noe som helst på disse. I stedet har jeg en 2x350w malminifisert Parasound som driver de fantastisk. Akkurat hvorfor Mosfeten ikke klarer det mens parasounden gjør, vet jeg ikke, men det har i alle tilfelle ikke bare med watt å gjøre.
En ting er i hvert fall sikkert når det gjelder gamle, store infinity ht: Jo kraftigere og mer kapabel forsterker, jo mer får du ut av demKappa 9.2i er ikke de verste nei, men de krever endel mer enn de ht jeg bruker til daglig. (Triangle Antal ex)
Men lyst til å prøve kappa, tror de kan spille bra med bedre effekt ift det jeg har nå..
Skal vel ikke påstå jeg kan noe som helst om det, men en håndfull OTL-forsterkere bør man kunne ramse opp:OTL-forsterkere?Hm, jeg har ikke sett mange oppsett med rør og elektrostater hvor det ikke er transformatorer involvert. I normale fall ville dette innebære at innehaveren plukker ut transformatorene i høyttalere samt utgangstrafoer fra effektforsterkeren. Mange ville kvie seg for å gjøre noe slikt. Uansett, ideen er ikke dum, og det finnes eksempler at dette er gjort. Eventuelt burde man kunne klare seg med en trafo i signalkjeden for impedansmach mellom forsterker og ESL.
Vet ikke om det finnes noen kommersielle alternativer uten trafoer tilgjengelig i dag. Men Beveridge leverte vel et system i sin tid med innebygd rørforsterker.
Da kan det virke som det mot alle odds blir jul i år også! Jeg håper og tror jeg får grunn til å innfinne meg i Hokksund i samme ærend i nær fremtid nå som 9.1'ene har begynt å trille ut av Casa Malmin.Hei Petre
Salty Dog har avtale om og hente sin MI-9.1 i kveld kl19!
Kanskje er det din tur neste gang?
Mvh
OPS
Her har du et poeng ja. Jeg ser at på Home så anbefales flere av de du OTLene du nevner.Skal vel ikke påstå jeg kan noe som helst om det, men en håndfull OTL-forsterkere bør man kunne ramse opp:OTL-forsterkere?Hm, jeg har ikke sett mange oppsett med rør og elektrostater hvor det ikke er transformatorer involvert. I normale fall ville dette innebære at innehaveren plukker ut transformatorene i høyttalere samt utgangstrafoer fra effektforsterkeren. Mange ville kvie seg for å gjøre noe slikt. Uansett, ideen er ikke dum, og det finnes eksempler at dette er gjort. Eventuelt burde man kunne klare seg med en trafo i signalkjeden for impedansmach mellom forsterker og ESL.
Atmasphere, Transcendent, Graaf, Futterman, Navison samt en del mer ukjente japanske ting. SÅ uvanlige er de da ikke.
Jeg og RM ble enige, Så en MI10SE er bestilt Julepresang til meg selv.
SE har noe mere krefter og slam en MI10, og Jeg kjøpte ikke CWIII pga at den har så extremt oppløsning, noe som skal ha passet MI10 bedre..
Ta-daaa...!
Vis vedlegget 169916
Dette er en merkedag i min (og Musical Innovations) historie: Den første standardversjonen av effektforsterkeren MI 9.1 er levert!
Jeg svingte innom Casa Malmin i formiddag, og etter en hyggelig samtale kunne jeg bære det første eksemplaret av MI 9.1 inn i bilen.
Den skal få hedersplassen i kjellerstua etter hvert, men foreløpig blir den plassert på gutterommet. Jeg gleder meg til å få høre den...!
Effekt: 2 x 80W klasse A
Trafo: 2 x 650 VA
Kondensatorbank: 8 x 47.000 uF (40V) = 376.000 uF
Sanken transistorer i utgangstrinnet: 2 x 12 = 24
Mål: 46 x 22 x 42 (bhd)
Vekt: 37 kg
Vis vedlegget 169924
Vis vedlegget 169925
Vis vedlegget 169926
Vis vedlegget 169927
Vis vedlegget 169929
Gratulerer Salty. Virkelig imponerende -jeg er veeeeldig misunnelig akkurat nå! Jeg må ta meg en liten dram her i kveld bare for å feire anskaffelsen din.Ta-daaa...!
Vis vedlegget 169916
Dette er en merkedag i min (og Musical Innovations) historie: Den første standardversjonen av effektforsterkeren MI 9.1 er levert!
Jeg svingte innom Casa Malmin i formiddag, og etter en hyggelig samtale kunne jeg bære det første eksemplaret av MI 9.1 inn i bilen.
Den skal få hedersplassen i kjellerstua etter hvert, men foreløpig blir den plassert på gutterommet. Jeg gleder meg til å få høre den...!
Effekt: 2 x 80W klasse A
Trafo: 2 x 650 VA
Kondensatorbank: 8 x 47.000 uF (40V) = 376.000 uF
Sanken transistorer i utgangstrinnet: 2 x 12 = 24
Mål: 46 x 22 x 42 (bhd)
Vekt: 37 kg
Vis vedlegget 169924
Vis vedlegget 169925
Vis vedlegget 169926
Vis vedlegget 169927
Vis vedlegget 169929
En utmerket ide, bjornh, og virkelig et eksempel til etterfølgelse. Jeg tror jeg tar en knøttliten en for å feire, jeg og.Gratulerer Salty. Virkelig imponerende -jeg er veeeeldig misunnelig akkurat nå! Jeg må ta meg en liten dram her i kveld bare for å feire anskaffelsen din.
Tja - kvifor ikkje? Erstatte print med "sølvskinner" då kanskje?Da må det vel være sølvkabler istedet for print på ladelyttene også da?