Maxtor
Hi-Fi freak
Ok, dette tok en litt annen vending enn hva jeg hadde sett for meg.
Ser absolutt hva du mener puristen, og er i utgangspunktet helt enig med deg, men hvor mange er det som har stereo anlegg i super highend-klassen egentlig? Tror ikke det er så fryktelig mange.
Vi må nok legge noen forutsetninger til grunn for hvem dette skulle passe for.
Det jeg skisserte og mente var nok mer tiltenkt de som allerede har et normalt godt stereoppsett, gjerne basert på MI, som de er godt fornøyd med.
Ofte kan plass være et problem. Det er da dette kan være en særs god løsning. RM sa han kunne lage en 3 kanals verjon av effekttrinnene han har. Har man et stereo-oppsett bestående av 3 komponenter, si f.eks. en cd spiller, en forforsterker og en effektforsterker, trenger du bare å bytte ut spilleren med en multispiller av det kaliberet man ønsker, og kjøpe en ekstra effektforsterker.
Fordelen med de nye multispillerene er mange, for det første er de nå er minst på høyde lydmessig som sine 2-kanals brødre, Oppo har jeg nevnt, som ren cd-spiller er den et funn til prisen og den har i tillegg en rekke finesser med bla. digitale innganger og dnla slik at den nærmest kan brukes som en hub og mediasenter. Leser på AVS-forum at flere foretrekker multispillerne til mcintosh fremfor de dedikerte 2-kanals spillerne fra samme leverandør for ren musikklytting i to kanaler. Det jeg prøver å si er det ikke lenger er nødvendig å velge bort multispillere på grunn av lydkvalitet i stereo.
Det er ikke det at jeg tror vi absolutt MÅ ha de ekstra kanalene, men det gir så absolutt noe mer ved filmsammenheng. Spesiellt lfe signalet som er en helt egen kanal, som gir en ekstra dimensjon ved filmtitting. Det blir bare ikke det samme, uansett hvor bra stereo-oppsett du har, å ned-mikse dette til 2 kanaler.
Dette tror jeg ikke vil støye noe merkbart mere av, man har da kun en effektforsterker mer enn det man hadde i utgangspunktet.
Cbarth
Gode presiseringer, cbarth1
Som du nevner er det et faktum at en vanlig musikkinteressert person er bundet opp av flere forhold som gjør det nødvendig å tenke alternativt. Og gjerne da en sammensmeltning av såvel musikk- som film-opplevelsene:
- Økonomihensyn
- Plasshensyn
- Interiørhensyn (de respektive koner har, rettmessig, en del meninger om utforming av hjemmet)
- Fokushensyn (noen er oppriktig interessert i både musikk og film)
I så måte er man tilbake til en av mine kjepphester: Å nyte det man har på den beste måten man kan. Sentrum for alt vi holder på med er gode opplevelser - veien dit og måten man nyter opplevelsene på er forskjellig for hver enkelt.
Men så til dagens spørsmål (som jeg sikkert har stilt tidligere): Jeg har myst meget på en Oppo multispiller som hovedkilde hjemme. Årsaken er bred formatstøtte, DLNA, meget godt drivverk og en hyllet digital- og analogdel. Alle mine CD'er er rippet i wave-format, alle mine musikk-DVD'er er rippet som ISO-filer og noen DVD-filmer jeg av kultmessige hensyn har tatt vare på er også rippet som ISO-filer. Alt ligger sirlig ordnet på en egen dedikert server. Alle de nevnte formatene klarer Oppo (og sikkert en del andre merker) å tygge på en mesterlig måte, har jeg skjønt. Det jeg dog mest bruker tid på er selvfølgelig musikk. Hvordan fungerer Oppo sin DLNA-støtte? Og lar det hele seg styre bra fra et nettbrett slik at man slipper å skru på TV'en for hver gang man har lyst til å bytte musikkspor?
Beklager at dette er litt off-topic - det skal ikke bli langvarig.
Ha en riktig lykkelig MI-dag, karer
Mvh.
Maxtor
Sist redigert: