Ja, jeg kan forsøke meg med noen tanker her. Mer utfyllende kommer nok en del senere, da det kreves litt innspilling, men noen ord kan jeg vel komme med.
Det jeg la først merke til er at det låter så fordømt åpent og transparent, noe som er det rake motsetning til McIntosh MA7000 som jeg kan sammenligne med denne sammenhengen.
McIntosh var fyldigere og mer pompøs, litt kjedelig om du vil. Jeg kunne dra på og dra på på MCen uten at det ble så merkbart høyere volum. Kan ikke skjønne at det skal være 250W i den saken der. Det var liksom litt kjedelig fyldig, dosent med mye bass om jeg skal bruke disse ord.
MI-settet er så mye mer dynamisk, ekstremt mye mer transparent og mye bedre 3D-følelse. Når det gjelder størrelse på lydbildet, er disse to ganske like. Men, så er ikke MI-settet i noen grad innspilt heller. Blir spennende å se hva tiden bringer.
MI-settet har noe mindre bass, men med MYE mer dynamikk, noen som mitt oppsett satt stor pris på, brystkassa mi likeså.
Det trøkker på noen så vanvittig, og Roar sier det blir enda mer kontroll i bunnen etter noen hundre timer.
Jeg kjenner igjen lyden fra min gamle MI 9ex, bare at alt er mye bedre nå. Det kan jo selvsagt ha noe med å gjøre at jeg nå har en MI-12 pre også, ikke en McIntosh C220, men jeg tror nok uansett MI-18 er en del bedre enn MI 9ex.
Jeg sier ikke at McIntosh er dårlig, men MI-settet er så mye bedre. Etter min smak og preferanser da vel og merke.
Jeg kommer bare ikke over hvor åpent og dynamisk dette er, i forhold til alt jeg har hatt i hus her noen gang. Jeg sverger på at jeg beholder dette i lang, lang tid. Skal man ha noe bedre enn dette, må man nok ut med en vanvittig sum med penger, eller være utrolig heldig med matching. Kan ikke skjønne annet.
Det som også er litt kult, er at her kan man dra på så mye man bare orker uten at høyttalerne skriker til meg, det blir bare høyt og majestetisk. Det er der andre ting jeg har hatt i hus har feilet, det har blitt høyt og rølpete, med en relativt skrikende diskant, spesielt på S-er.
Nå? Hør etter a, men jeg nevner det igjen; majestetisk, dynamisk, stooort, ekstremt åpent og transparent, men en fysisk tilstedeværelse i bassen. YES.
Maxtor: Jeg skjønner dine "på grensen til" barnslige euforiske utbasuneringer her inne. Kanskje i musikkrus?
Moro. Nå skal det lyttes og spilles inn. Tror jeg svarer for dere også, Maxtor og Påsan som har det samme settet? Kjenner dere dere igjen i noe av dette?
...Oh (MI) oh my, dette er gøy.
Med vennlig hilsen
Ole J. Borgenvik