Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hva er menighetens erfaringer med MI-forsterkeri og strømfiltre/strømkabler? Er det bare bortkastede penger på dette utstyret, eller?

    Hva bruker dere? Hvilken effekt har det på deres oppsett?

    Kjør debatt! ;)
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Jeg bruker idag ingen strømfiltre eller spesielle kabler. Som meg blitt fortalt så kan strømfilter/skilletrafo være bra på signalkilder og forforsterker, men kan ta vekk noe av dynamikken på ett effekttrinn om ikke skilletrafo er stor nok... Man får jo også potensielt en ny støykilde om det er en strømrenser med stor trafo.
    Har ikke testet forskjellene, men mener de skal være store for å kunne forsvare de relativt høye prisene på diverse som selges.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Min erfaring er også at det kan være en hørbar forskjell med strømfilterkabler på signalkilder.

    Erfaringen med forsterkeri er langt mer blandet.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    For de av dere som både har MI forforsterker- og effektforsterker. Hvilke signalkabler bruker dere mellom de? Hva slags erfaringer har dere med forskjellige kabler?

    Stemmer det at det er mulig å tilpasse forsterkerne egenskapene til den kabelen du eventuelt velger?
    Det tviler jeg på er noe særlig lurt!! Det blir liksom litt bak-fram... for å si det slik!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg forstår hva du mener, ja.

    Men jeg så noen nevnte at det er en av de tingene RM tilbyr.

    Derfor spurte jeg.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei.
    Jeg vet at RM kan lage kabler, men det er da AGSS som han terminerer. Sånn sett kan man si de er tilpasset med tanke på at den er lik innvendig kabling og han brukte WBT kontakter. Har to av disse settene selv. Jeg er fornøyd, men ikke testet de opp mot noe annet.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Jeg vet at RM kan lage kabler, men det er da AGSS som han terminerer. Sånn sett kan man si de er tilpasset med tanke på at den er lik innvendig kabling og han brukte WBT kontakter. Har to av disse settene selv. Jeg er fornøyd, men ikke testet de opp mot noe annet.
    Er disse kablene helt uten skjerming? De bildene jeg har sett, ser ut som to ledere som er tvunnet sammen?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    3.243
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    @Audinirvana

    MI kan tilpasse inngangsimpedans på sluttrinn,
    tilpasset den aktuelle preamp.(utgangsimpedans)

    Strømfiltrering kan fungere utmerket også på
    sluttrinn, det forutsetter dog at du vet hva du
    driver med?
    Jeg har vel bortimot 25års erfaring med dette.
    Det var lenge før hi-fi bransjen begynte å
    selge dette.
    Er selvfølgelig enig i at det er mange måter
    og "rense" strømmen på, og min tilnærming
    er sikkert ikke bedre enn andres?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    @Audinirvana

    MI kan tilpasse inngangsimpedans på sluttrinn,
    tilpasset den aktuelle preamp.(utgangsimpedans)

    Strømfiltrering kan fungere utmerket også på
    sluttrinn, det forutsetter dog at du vet hva du
    driver med?
    Jeg har vel bortimot 25års erfaring med dette.
    Det var lenge før hi-fi bransjen begynte å
    selge dette.
    Er selvfølgelig enig i at det er mange måter
    og "rense" strømmen på, og min tilnærming
    er sikkert ikke bedre enn andres?
    Det vi, helt sikkert, kan enes om er at det er mange snubletråder akkurat når det gjelder dette med strømrensing.

    Jeg leste, for ikke så mange dager siden, en tråd her inne der folk viste "nakenbilder" av til dels svært dyre strømfilter. Det viste seg at mange av boksene nesten ikke hadde innhold i det hele tatt, og i ett av tilfellene var det bare vanlige ledninger der.

    Det er innenfor hifi, som ellers i livet. Man må være kritisk, men se muligheter.
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Hei.
    Noen som vet når det kan bli mulig å høre MI 17? Det kan være en interessant forsterker for meg.
     

    Geir B

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Sted
    Rogaland
    Hei igjen Maxtor!

    Uttalte meg visst uklart, mente ny konstruksjon, forhåpentlig vis ny for meg en gang neste år:)

    Mvh,
    Geir
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    1.875
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Noen som vet når det kan bli mulig å høre MI 17? Det kan være en interessant forsterker for meg.
    Hei Hexa, jeg lurer også på status på sluttrinnet MI 17. Balansert klasse A virker forlokkende. Spesielt når jeg hører godlyden fra min egen MI 9.1.

    Nå ser jeg at det har vært veldig mye oppmerksomhet rundt MI 18. Kanskje dette er en av årsakene til at det drøyer med MI 17...?

    Mvh Salty

    PS. Jeg er fortsatt kjempefornøyd med Thorens 160, som jeg kjøpte av deg. Den spiller som en drøm. :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    3.243
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei MI fans

    Mine kjempemonoblokker som blir 75cm lange,høyden blir minst 22cm.
    I disse vil man kunne lære mye,da de bygges i "moduler".
    Ut i fra ny kunnskap,vil nok MI-17 komme for en dag ila 2014?
    Dette prosjektet vil nok ta en tid,så smør dere med tålmodighet.
    Bilder vil komme etterhvert,også av de tomme kabinettene.

    Ha en riktig god helg
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Lørdag morgen og vi er i gang!

    En særdeles hyggelig audioist kom og hentet min Pioneer N-50 i går kveld. Synd å se den gå, men vet den får et godt hjem. For egen del (og grunnen til at jeg solgte Pioneer'en) har jeg den siste tiden hatt full fokus på MacBook Pro som kilde og slik sett har jeg allerede gjort meg opp en del erfaringer.

    Akkurat nå står MacBook Pro'en koblet opp til en særdeles kapabel G-Dis DAC V via USB og deretter til min fantastiske MI 12.1. Fortsatt gjør min eminente MI 18 Balanced jobben med å drive lyden til mine IS-høyttalere. G-Dis DAC'en er kun til test, men rakkern hvordan dette låter. Nu er det dette albumet som har æren av å sette oppsette på en edruelig prøve:

    London-Grammar-If-You-Wait.jpg


    Dette albumet kan absolutt anbefales! Det samme kan selvfølgelig MI :)

    Lykkelig lørdag, karer!

    Mvh.
    Maxtor
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Hyggelig Salty at platespilleren låter bra. Konseptet med klasse A, ingen kondensatorer i Signalveien og kortest mulig signalvei har gitt meg best lyd på rørforsterkere. Det samme konseptet jobber jo Malmin med på transistorforsterkere. Hadde vært spennende og hørt Mi 17 på mine lettdrevne høyttalere. Har prøvd Accuphase før, men ble ikke særlig fornøyd med klangen som låt litt for elektronisk og lite organisk.
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Noen som vet om utgangsimpedans på 500 ohm fra preamp funker på Malmins forsterkere?
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei MI fans

    Mine kjempemonoblokker som blir 75cm lange,høyden blir minst 22cm.
    I disse vil man kunne lære mye,da de bygges i "moduler".
    Ut i fra ny kunnskap,vil nok MI-17 komme for en dag ila 2014?
    Dette prosjektet vil nok ta en tid,så smør dere med tålmodighet.
    Bilder vil komme etterhvert,også av de tomme kabinettene.

    Ha en riktig god helg
    Hva kommer de til å veie, tro? Når en normal MI-forsterker nærmer seg femti kilo, regner jeg med at dette blir noe i nærheten av pianotyngde?

    Kanskje en idè å bygge inn europalleåpninger i kabinettet, slik at du kan bruke en liten truck? *humrer*

    Spennende prosjekt dette. Gleder meg til å se både prosess og resultat. Kanskje gir du menigheten en muligheten til å lytte også? (Selv om det virker skummelt, ut i fra et økonomisk og fornuftig ståsted.)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    3.243
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Til alle MI fans

    Det er spm. om vekten på de nye kjempe monoblokkene?
    Tja, vekten vil kunne variere med "innmaten" til en hver tid
    som er i forsterkeren.
    Vil nok anslå vekt fra ca 60-120kg avhenging av innmat.
    Tror nok vekta på en MI-9.1 er på ca 36Kg?
    Dette blir mange spekulasjoner, men det er en
    plan i det hele.
    Jeg får nok mere informasjon når Roar kommer hjem?

    God helg
     

    JLmorten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    776
    Antall liker
    143
    Nye MI17 skal gi 25watt per kanal, det samme som MI10.1SE. Men har fortstått det slik at MI17 ikke kan bygges inn i MI10.1 kabinettet pga dette ikke har nokk kjøling..
    Er dette riktig ? Er det høyere Bias eller hva gjør at MI17 krever mere kjøling enn MI10.1se ?? Ren nysjerrighet???
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Maxtor: Verden er liten. Han som kjøpte N50 av deg, er en av mine beste venner. Den har kommet til et godt hjem skal jeg love deg. :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet at en av de tingene som gjør RM`s forsterkere unike, er at de nyeste konstruksjonene ikke har kondensatore i signalveien. Det snakkes om at MI`s forsterkere kan være alene i verden om denne egenskapen.

    Er det noen som er mer bevandret i å tyde kretskortskjemaer, som kan bekrefte at denne Nelson Pass-konstruksjonen heller ikke har kondensatorer i signalveien?

    F5-neslon-Full.png


    Om Roar Malmin og Nelson Pass var de to eneste som hadde slike forsterkere, så ville ikke det vært så ille, hva? Jeg kan tenke meg at de har mye til felles.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Maxtor: Verden er liten. Han som kjøpte N50 av deg, er en av mine beste venner. Den har kommet til et godt hjem skal jeg love deg. :)

    Det gleder meg stort å høre, Ole B :) Utrolig hyggelig kar, forresten - håper han blir like fornøyd som jeg har vært med N-50'en.

    Mvh.
    Maxtor
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Maxtor: Verden er liten. Han som kjøpte N50 av deg, er en av mine beste venner. Den har kommet til et godt hjem skal jeg love deg. :)

    Det gleder meg stort å høre, Ole B :) Utrolig hyggelig kar, forresten - håper han blir like fornøyd som jeg har vært med N-50'en.

    Mvh.
    Maxtor
    Han er meget fornøyd alt. :)
     

    JørgenK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    121
    Antall liker
    83
    Sted
    Ringsaker
    Torget vurderinger
    9
    Jeg vet at en av de tingene som gjør RM`s forsterkere unike, er at de nyeste konstruksjonene ikke har kondensatore i signalveien. Det snakkes om at MI`s forsterkere kan være alene i verden om denne egenskapen.

    Er det noen som er mer bevandret i å tyde kretskortskjemaer, som kan bekrefte at denne Nelson Pass-konstruksjonen heller ikke har kondensatorer i signalveien?

    Vis vedlegget 226661

    Om Roar Malmin og Nelson Pass var de to eneste som hadde slike forsterkere, så ville ikke det vært så ille, hva? Jeg kan tenke meg at de har mye til felles.
    Det ser ikke ut til å være noen kondensatorer på det F5 skjemaet.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Da har Nelson Pass og Roar Malmin iallfall en ting til felles. :p

    Her er et nakenbilde av en F5, av merket First Watt.

    2_5.jpg
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Ser ut som det går unna hos Roar for tiden så mine nye kreasjoner kan komme i hus før mnd er over ;)
    Så at det lå ett bilde ute her av MI-15 balansert print. Har mine mistanker om at det var bilde av mitt print :)
    Kommet bilder når herligheten er ferdig montert å levert…
    Ha en god MI søndag alle sammen!!
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Tror Petre får eller allerede har i hus noen special MI-10 balanserte Monoblokker. Stemmer det Petre?
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Høres ut som en god deal. Bruker du MI-12 balansert som pre? Hvordan er lyden i forhold til det gamle settet med MI-16/MI-9.1?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    3.243
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Petre

    Du har nå de beste effekttrinnene MI til nå har laget.
    Håper de står til forventningene?
    Din nye MI-12.1 er en glimrende makker.
    Da mangler du "bare" nye høyttalere og duganes signalkilder?

    Mvh
    puristen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.028
    Torget vurderinger
    10
    Det prates litt om First Watt her.

    Jeg har hatt First Watt F4 og har både F3 og F2J (alle originalbygget av Nelson Pass).
    MI 9.1 SE står ikke tilbake for disse. Bruker 9.1 SE nå på +105 dB horn og det spiller nydelig.
    F3 og F2J står for tiden på hylla og slapper av. Ikke at de er dårligere, snarere at MI passer bedre mtp gain.

    First Watt F3 og F4 er svært oppløste og nøytrale mens F2J er fyldig og røraktig i klangen samtid som oppløsningen er der med en vanvittig uanstrengthet, 5 Watt er dog veldig lite.

    Mister Lowther i USA, Jon vêr Halen beskriver F2J slik:
    The F2 (F2J) adds some 2nd harmonic to this. On lean source material this sounds better than the F1. It is putting a little color in your music, and on dry material it is a pleasant addition. Some like that additional color, some do not. Your choice.

    Jeg har og har hatt mange forsterkere innom og vil si at MI 9.1 på mange måter ligner F2J. Nettopp røraktig med deilige 2 harmonier. En annen beskrivelse av F2J har vært "lush"......hva kan man oversette det med. "Smakfull"?

    MI har samtidig med denne deilige 2A3 rørklangen rikelig med power (dog ikke nok til å drive 4 stk 15" med Xmax på 12 mm men det var vel utopisk av meg å forvente det). Når den driver en 8 tommers JBL mellomtone med en følsomhet på 97 dB fra 300 Hz og oppover får bassen overtoner som gir et hinsides smekk.

    MI er IMO i samme liga som First Watt med unntak av en ting, hvis konstruktøren uheldigvis legger på røret så ligger ikke koblingskjemaene på mi.no slik som First Watt gjør på diverse nettsider.......hint hint :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn