Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    262
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Min One_For_All universalkontroll har (dvs hadde; jeg finner det ikke nå) et lite hefte med firesifrede koder, sorter på fabrikat.
    Jeg visste at det var en Philips-kode som passer MI 11, så jeg startet med den første Philips-koden.
    Såvidt jeg husker, så fikk jeg klaff på den tredje eller fjerde koden.
    Jeg skal se om jeg finner den aktuelle koden.

Mvh Salty
    ONE For ALL
    Hei har 2 stk hefter med koder ,og for meg ser det ut som det er en drøss me koder (philips), hvilke koder er det til ,der er for tv ,dvd, cd,tuner.
    Mvh Roy

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Min One_For_All universalkontroll har (dvs hadde; jeg finner det ikke nå) et lite hefte med firesifrede koder, sorter på fabrikat.
    Jeg visste at det var en Philips-kode som passer MI 11, så jeg startet med den første Philips-koden.
    Såvidt jeg husker, så fikk jeg klaff på den tredje eller fjerde koden.
    Jeg skal se om jeg finner den aktuelle koden.

Mvh Salty
    ONE For ALL
    Hei har 2 stk hefter med koder ,og for meg ser det ut som det er en drøss me koder (philips), hvilke koder er det til ,der er for tv ,dvd, cd,tuner.
    Mvh Roy
    Riktig kode skal være:

1 9 1 4

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Da er jeg snart klar for malmifisering av min Nad M50 driverk/streamer, gleder meg stort må jeg si :) det beste er at jeg egentlig er veldig fornøyd med Nad M50 pr dags dato, men etter samtale Med Guruen selv forsto jeg de begrensningene som nødvendigvis var tilstede i den, og ikke minst mulighetene for å få mer ut av den :)
    forandrer oppsettsmulighetene hos meg seg som jeg kanskje tror de vil , så vil jeg jakte etter noen klasse A monoamper etterhvert også, foreløpig har jeg dog
    malmifisert Riia som jeg koser meg med

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ah, atter en gang søndag som snart skal fylles med musikk :)

Mac Mini'en får akkurat nå en oppgradering til OS X Maverick hvorpå Audirvana skal innstalleres. Mine Musical Innovation-bokser venter forhåpningsfullt på å komme i gang med arbeidet.

Kan livet bli bedre akkurat nu? Tror ikke det :)

Lykkelig søndag, MI-venner!

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg snart klar for malmifisering av min Nad M50 driverk/streamer, gleder meg stort må jeg si :) det beste er at jeg egentlig er veldig fornøyd med Nad M50 pr dags dato, men etter samtale Med Guruen selv forsto jeg de begrensningene som nødvendigvis var tilstede i den, og ikke minst mulighetene for å få mer ut av den :)
    forandrer oppsettsmulighetene hos meg seg som jeg kanskje tror de vil , så vil jeg jakte etter noen klasse A monoamper etterhvert også, foreløpig har jeg dog
    malmifisert Riia som jeg koser meg med
    Spennende prosjekt! Jeg bestiller herved bilder!!

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Kort spørsmål på en dag som denne:

Med Mac/USB som primær kilde nu kommer selvfølgelig en tanke snikende: Hvor gode er DAC'ene (f. eks. dSC Delius) med innebygget analog volumkontroll? Er de så gode at de kan erstatte en rendyrket forforsterker?

Jeg kan se en av fordelene: Ved å benytte en god DAC med god analog volumkontroll som forforsterker vil man begrense antall ledd og dermed kontakter i kjeden. Men.........finnes det andre argumenter for å benytte en slik DAC eller finnes det overveiende gode argumenter for å fortsatt bruke en dedikert forforsterker?

Mvh.
    Maxtor

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg brukte, i en ukes tid, min Hegel HD20, med digital volumkontroll, som forforsterker på MI9.1. Det fungerte ok, men er langt fra noen match for MI11.

Den gir en helt annen dynamikk, mer definert lydbilde, og mer kontroll i bunnen på mitt oppsett.

Jeg tror at det er den analoge forsterkerdelen i de fleste DAC-er som kommer til kort mot Roars forforsterkere. Hadde imidlertid likt å høre hvordan en Malmifisert DAC gjør det som forforsterker.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Maxtor

Det finnes vel egentlig to måter og løse problemet med dacer og volumstyring?
    dCs bruker digital styring av volumutgangen i sine dacer.
    Du kan da koble mange forskjellige digitale kilder på dCs dacene,
    og koble dem direkte til sluttrinn.
    Volumstyringen er da digital, og kun digitale kilder kan tilkobles.

Et annet eksempel på og styre volumet direkte har :
    MSB Technology. De har analog volumstyring via attuenator.
    Dacene deres kan da tilkobles digitale kilder og i tillegg en
    analog kilde.
    Dette betyr at du kan koble alle de digitale kilder du ønsker
    og i tillegg en Riaa for å avspille vinyl?

Hva som låter best av digital kontra analog volumstyring
    kan dere finne ut av selv?
    Hva som låter best av direkte volumutgang og en preamp
    kommer vel an på kvaliteten på preampen?

Sånne spørsmål har dessverre aldri enkle svar?

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei Maxtor

analog kilde.

Hallo hifipuristen.

Det er, som du sier, sjelden enkle svar hva gjelder denne hobbyen/livsstilen :)

Det som tiltaler meg med å bruke en DAC med volumkontroll er nettopp enkelheten. Jeg bruker i dag kun digitale kilder og tror det kommer til å bli slik mange år fremover. Jeg husker jeg for ikke lenge siden fikk Guruen til å lage en PreDAC av noen DAC deler jeg hadde liggende fra et strandet prosjekt:

MI PreDAC 2.jpg

Resultatet ble egentlig forrykende godt! Dog var det uten Guruens analoge utgangstrinn - tenk hvordan dette ville blitt med............

Min referanse å måle en pre/DAC i ytelse er min egen MI 12.1. I mine øyne en vanvittig god konstruksjon og rent ytelsesmessig noe av det beste jeg har hatt av forforsterkere hjemme. Selv om denne har en særdeles høy pris kommer den vel ikke i nærheten av en MSB med volumkontroll........

Mvh.
    Maxtor
    mildt forvirret

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei Maxtor

analog kilde.

Hadde det ikke vært kjedelig om svaret på slike spørsmål var åpenbare og enkle?

Da hadde mye av fascinasjonen vært borte.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Maxtor

Du trenger heldigvis ikke være forvirret?
    Musical Innovation MI-12.1 er en såpass bra preamp,
    at jeg tviler på om disse "superdacene" låter bedre
    med deres volumstyrte utganger.

Produsentene av disse dacene(dCs og MSB) er nok redd for at
    signalet skal "grumses" gjennom en dedikert preamp?
    Det betyr at en må kjøpe en preamp av rimelig "toppklasse"
    for og overgå deres løsninger?

Dette må jo prøves?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Nå har Petre vært her og hentet en "superdac" for prøving.
    Ønsker ham lykke til.

Hei igjen Maxtor

Du kan jo oppgradere din MI-12.1(preamp) med attuenator?
    Det hjelper garantert.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp hjemkommet fra purismen med MSB-dac under armen har jeg, hvis lånetiden tillater det, muligheten til å finne ut litt om emnet.
    Denne har jo analog volum. Det er dog egenskapene som ren dac jeg er mest interessert i, iaf i første omgang.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle ikke spille noe i ettermiddag, dels grunnet noe besøk, dels grunnet en kald dac som skulle få stå tilkoblet en god stund for å få opp tempen litt. Men klarte jeg å dy meg? Nei, jeg klarte ikke det. Overrasket? Egentlig ikke. Selv litt lemfeldig og raskt satt opp sniker en følelse seg på mens det spiller i bakgrunnen: Denne blir det tøft, svært tøft å levere tilbake!

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hei igjen Maxtor

Du trenger heldigvis ikke være forvirret?
    Musical Innovation MI-12.1 er en såpass bra preamp,
    at jeg tviler på om disse "superdacene" låter bedre
    med deres volumstyrte utganger.

Produsentene av disse dacene(dCs og MSB) er nok redd for at
    signalet skal "grumses" gjennom en dedikert preamp?
    Det betyr at en må kjøpe en preamp av rimelig "toppklasse"
    for og overgå deres løsninger?

Dette må jo prøves?

Helt enig, hifipuristen, dette må prøves ut :)

Mvh.
    Maxtor

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Så var det klart!

Mac Mini er nå fullstendig ferdig reinstallert med oppradert OS (OS X Mavericks). Audirvana som musikkavspiller er installert - det samme er LogMeIn som gjør det meget enkelt å styre Mac Mini'en fra iPad'en eller den bærbare PC'en. Mac Mini er koblet opp til mitt nettverk via kabel.

Koblet til G-Dis DAC V via USB fungerer dette rett og slett ypperlig! Det gir i alle fall litt ro i tankene rundt MI 12.1 vs. Pre/DAC...........Og det av en enkelt grunn - MI 12.1 er pokker så bra!!

MI 12.1 6.jpg

Men hva om.....?

Mvh.
    Maxtor

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra erfaring er en god pre bedre enn dac/kilde rett i effekten. Med en pre av det kalibret du har tror jeg det blir dyrt å skippe den, dvs finne en predac som yter like godt. Mye dyrere enn de skarve 25k den koster. Om du nå i det hele tatt finner noe. En dårlig eller middelmådig pre derimot kan man greit klare seg uten. Jeg vet ikke helt om jeg tør å prøve det med MSB'en... Summa summarum, Maxtor, behold MI-12 i kjeden og ikke tenk mer på det. Evt som puristen sier, oppgrader med attenuator. Det kommer jeg til å gjøre.

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ut fra erfaring er en god pre bedre enn dac/kilde rett i effekten. Med en pre av det kalibret du har tror jeg det blir dyrt å skippe den, dvs finne en predac som yter like godt. Mye dyrere enn de skarve 25k den koster. Om du nå i det hele tatt finner noe. En dårlig eller middelmådig pre derimot kan man greit klare seg uten. Jeg vet ikke helt om jeg tør å prøve det med MSB'en... Summa summarum, Maxtor, behold MI-12 i kjeden og ikke tenk mer på det. Evt som puristen sier, oppgrader med attenuator. Det kommer jeg til å gjøre.

Og etter hva jeg sitter å hører på akkurat nå kan jeg ikke annet enn å være særdeles enig :)

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Så var det klart!

Mac Mini er nå fullstendig ferdig reinstallert med oppradert OS (OS X Mavericks). Audirvana som musikkavspiller er installert - det samme er LogMeIn som gjør det meget enkelt å styre Mac Mini'en fra iPad'en eller den bærbare PC'en. Mac Mini er koblet opp til mitt nettverk via kabel.

Koblet til G-Dis DAC V via USB fungerer dette rett og slett ypperlig! Det gir i alle fall litt ro i tankene rundt MI 12.1 vs. Pre/DAC...........Og det av en enkelt grunn - MI 12.1 er pokker så bra!!

Vis vedlegget 229104

Men hva om.....?

Mvh.
    Maxtor
    Kult at du har fått ting oppe å gå, Maxtor. Oppsettet ditt er svært likt mitt nå.

Men bruker du iTunes i bakgrunnen for Audirvane Plus? I så fall bør du se på denne appen for ipad:

Apple - Apps - Remote

Det er apples egen fjernkontroll-app for itunes, og fungerer strålende hjemme hos meg. Jeg vet ikke hva slags program logme on er, men du bør se hvordan det fungerer.

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Audirvana.

Tidligere har jeg alltid utviklet en form for utslett bare jeg hører ordet iTunes - jeg bruker Audirvana som standalone software. LogMeIn er rett og slett en form for remote desktop som lar deg "fjernstyre" hele Mac Mini'en.

Men.......kanskje jeg skulle lese meg litt opp på hvordan iTunes fungerer i bakgrunnen av Audirvana Plus.....hørtes ut som en mer snerten løsning.

Mvh.
    Maxtor

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Kan forresten iTunes lese av mapper liggende på min musikkserver?

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Slik jeg bruker iTunes i mitt oppsett, fungerer det bare som en slags database, som holder orden på filene. Det er jo, som du vet, Audirvana Plus som er "motoren", eller avspilleren om du vil.

Med remote blir det hele svært brukervennlig og estetisk, med platecovervisning etc. (Bortsett fra at han fyren her har vært slapp med å legge inn platecoverbilder, da...)

https://www.youtube.com/watch?v=RmneYtASvBo

Eneste minus, som jeg kan komme på i farten, er at iTunes ikke støtter FLAC. Det har jeg løst ved at jeg bruker ALAC i stedet for FLAC. Kvalitetsmessig er det ingen forskjell.

Jeg bruker gratisprogrammet XLD for å konvertere/rippe.

Jeg har mine musikkfiler liggende på en NAS, og gitt iTunes beskjed om at filene ligger der. Dermed slipper jeg støyen fra harddisker i lytterrommet mitt.

Sist redigert:

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Men støtter iTunes WAVE-filer?

Ellers gleder jeg meg som en unge i kiosken på lørdagskvelden - Lindemann USB-DDC 24/192 har ankommet landet!

Når den kommer inn døren til mitt ydmyke hjem skal den testes sammen med den lånte G-Dis DAC'en da det er denne jeg har benyttet en stund nå og vet mye om hvordan låter. Men Lindemann'en skal selvfølgelig testes sammen med min egen Micromega Duo Pro 2 DAC! Kvaliteten av Micromega'en (med sin utsalgspris på kr. 18.000,- i 1996) skal man ikke si noe på! Annet enn at den er litt utdatert rent teknisk....... Men jeg simpelthen elsker lyden jeg har oppnådd med å bruke Micromega'en hittil.

Gleder meg stort til dette :)

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Men støtter iTunes WAVE-filer?

Ellers gleder jeg meg som en unge i kiosken på lørdagskvelden - Lindemann USB-DDC 24/192 har ankommet landet!

Når den kommer inn døren til mitt ydmyke hjem skal den testes sammen med den lånte G-Dis DAC'en da det er denne jeg har benyttet en stund nå og vet mye om hvordan låter. Men Lindemann'en skal selvfølgelig testes sammen med min egen Micromega Duo Pro 2 DAC! Kvaliteten av Micromega'en (med sin utsalgspris på kr. 18.000,- i 1996) skal man ikke si noe på! Annet enn at den er litt utdatert rent teknisk....... Men jeg simpelthen elsker lyden jeg har oppnådd med å bruke Micromega'en hittil.

Gleder meg stort til dette :)

Mvh.
    Maxtor
    Ja, iTunes støtter WAV-filer.

Må si at det skjer mye på DAC-fronten hos menigheten for tiden. Gleder meg til å se rapporter/erfaringer fra både deg og Petre, Maxtor.

Om jeg skal gjøre noe på DACsiden, så blir det å slippe trollmannen fra Hokksund til under panseret av min Hegel HD20 tror jeg.

Jeg tørr iallfall ikke låne noe av Puristen. Da blir det havregrøt og striskjorte i uoverskuelig fremtid. ;)

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Blir bytte av dac her også, men utenom hva det har blitt snakket om her inne. Snublet over Bryston bda1 :) Mulig det blir en stello u3 mellom mac og bryston. På bryston kan det evt bli muligheter for Roar å prøve seg i fremtiden!

Men det store spm nå er som sagt ny stue! Skal bli spennende å ta med MI og Von Schweikert videre :cool:

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Fant fram multimeteret for å justere tomgangsspenningen på min MI9.1 i dag. Det er tross alt blitt kaldt ute, og effekttrinnet er både penere å se på, og mye mer vellydende enn en kjedelig panelovn.

Petre, som jeg kjøpte forsterkeren av, hadde satt spenningen til ca. 50 mV pr. kanal, noe som ga kjøleribber som man uten problemer kan holde hånda oppå. Jeg har nå justert det opp til 55 mV, så får vi se hvordan det fungerer i forhold til varme. Jeg regner med at dere med MI9.1, som har det originale kabinettet, har en spenning som ligger på ca. 65 til 75 mV? (Mitt kabinett har ca 75% av det originale kjøleribbe-arealet, derfor må jeg være litt mer forsiktig.)

Blir spennende å se om jeg klarer å høre forskjellen også?

DSC_0279.jpg

Først et lite nakenbilde av min MI9.1, som er bygget inn i et MI8Ex-kabinett. (Petre - klarer du å se hva som er nytt her, i forhold til når du hadde den?)

DSC_0285.jpg

Sånn ser hele oppsettet ut. Fra venstre: MI11, MI9.1, Hegel HD20 med Musical Fidelity V-link 192 og Apple TV.

DSC_0303.jpg

Her justerer jeg høyre kanal opp fra 50mV til 55mV. (Bildet er uskarpt, fordi jeg måtte holde kamera med en hånd.)

Vedlegg

Sist redigert:

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Fant fram multimeteret for å justere tomgangsspenningen på min MI9.1 i dag. Det er tross alt blitt kaldt ute, og effekttrinnet er både penere å se på, og mye mer vellydende enn en kjedelig panelovn.

Petre, som jeg kjøpte forsterkeren av, hadde satt spenningen til ca. 50 mV pr. kanal, noe som ga kjøleribber som man uten problemer kan holde hånda oppå. Jeg har nå justert det opp til 55 mV, så får vi se hvordan det fungerer i forhold til varme. Jeg regner med at dere med MI9.1, som har det originale kabinettet, har en spenning som ligger på ca. 65 til 75 mV? (Mitt kabinett har ca 75% av det originale kjøleribbe-arealet, derfor må jeg være litt mer forsiktig.)

Blir spennende å se om jeg klarer å høre forskjellen også?

Vis vedlegget 229184

Først et lite nakenbilde av min MI9.1, som er bygget inn i et MI8Ex-kabinett. (Petre - klarer du å se hva som er nytt her, i forhold til når du hadde den?)

Vis vedlegget 229186

Sånn ser hele oppsettet ut. Fra venstre: MI11, MI9.1, Hegel HD20 med Musical Fidelity V-link 192 og Apple TV.

Vis vedlegget 229189

Her justerer jeg høyre kanal opp fra 50mV til 55mV. (Bildet er uskarpt, fordi jeg måtte holde kamera med en hånd.)

I like it! I like it a lot, Audirvana!

Nydelige bilder av et nydelig oppsett :)

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Takk Maxtor!

Du vet, like godt som meg, at forsterkerne utrolig nok spiller bedre enn de ser ut også...

Jeg kan fremdeles holde hånden oppå kjøleribbene, uten at det blir så varmt at jeg må ta den vekk. Det forteller meg at jeg ennå faktisk har en del å gå på.

Min andre klasse A-effektforsterker, en klassisk Electrocompaniet 25W, er så varm at det ikke er mulig å holde hånda oppå uten for stort ubehag, iallfall.

Hadde forresten vært interessant å ha temperatursensorer på kjøleribbene, slik at man kunne lese av hvor varme de er med et digitalt termometer i denne prosessen også.

Oppdatering: Fant dette i arkivet. Det er alltid fint når noen har gått opp løypa først. Takk for det, Petre! :)

Og der er vi over på SIDE 300 I TRÅDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

;)

Mvh.
    Maxtor
    ...og det krever jo en liten markering!

Mvh Salty
    Jeg tar en øl!
    Nå har 9.1 surret og gått i rundt 5 timer i kveld, og jeg har gira opp internspenningen til 55mv. Varmen begynner å kjennes passelig ut. God og varm, faktisk. Ny vurdering i morgen, om jeg skal gi den 5 til.
    Hei. Jeg ser jo at 60 er litt meningsløst uten denne referansen til tidligere innlegg.
    Det betyr 60 mv, hvilket er internspenningen jeg ser ut til å lande på.
    ( hvis jeg da ikke drister meg til ytterligere 5 )

Vedlegg

Sist redigert:

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    60 mV tomgangsspenning tror jeg er et fornuftig nivå å legge seg på, Audirvana. Men kanskje tåler den 5 til...?

Min standard MI 9.1 er innstilt på 80-90 mV fra "fabrikken".

Mvh Salty

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    60 mV tomgangsspenning tror jeg er et fornuftig nivå å legge seg på, Audirvana. Men kanskje tåler den 5 til...?

Min standard MI 9.1 er innstilt på 80-90 mV fra "fabrikken".

Mvh Salty
    Ettersom jeg har et eksemplar som har ca. 75 prosent av det originale kjøleribbe-arealet, på grunn av et litt lavere kabinett, vil jeg tro at 60-65 mV er optimal spenning, ja.

Dette at man kan justere hvor høyt opp forsterkeren går, og derigjennom hvor varm den blir, er faktisk ganske praktisk.

Jeg ser at man på de navngjetne MI Utopia-monoblokkene, som Roar går svanger med om dagen, skal ha mulighet for å justere dette uten å ta av lokket. Det er ingen dum funksjon.

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Vi får håpe at puristen kan åpne sine dører for nyskjerrige når utopia er levert. Er nok noen mono blokker som flere kunne tenke seg. Blir vel litt overkill hos meg, men får man pengene og muligheten så hvorfor ikke :)
    Opplever selv at det som kommer fra Roar overgår det meste annet til samme pris så hva skal man så sammeligne utopia med???

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Vi får håpe at puristen kan åpne sine dører for nyskjerrige når utopia er levert. Er nok noen mono blokker som flere kunne tenke seg. Blir vel litt overkill hos meg, men får man pengene og muligheten så hvorfor ikke :)
    Opplever selv at det som kommer fra Roar overgår det meste annet til samme pris så hva skal man så sammeligne utopia med???
    Det er mange som er spente på MI Utopia, ja. I mellomtiden, så får vi dødelige levere inn lottokupongene våre, og be om at vi skal få mulighet en dag...

Jeg vet ikke helt hvor ambisiøse RM og Puristen er i dette prosjektet, men jeg ser mange likheter mellom RM`s og Nelson Pass sine konstruksjoner. For å unngå at man må sammenligne epler og bananer, kan kanskje Pass Labs XS150 eller XS300 monoblokker (Henholdsvis 150 og 300w klasse A) være en målestokk? Det ligger et par brukte XS150 på Torget til 275.000 kroner.

Jeg innbiller meg at disse monoblokkene har mange likheter med MI Utopia. Det er snakk om kraftige klasse A monoblokker med svært generøse strømforskyninger. Både Roar og Nelson har laget forsterkere uten kondensatorer i signalveien. Etc.

Det hadde vært svært imponerende om enmannsbedriften i Hokksund kan matche, eller faktisk overgå konstruksjonene til Nelson Pass.

Sist redigert av en moderator:

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei dere MI-venner

RM kommer også til og bygge 2stk stereo/monoblokker
    av MI-18,som kommer til og bli en ultimat version.
    Disse blir bygget i noen gml Adyton kabinetter, og
    byggingen vil bli vist i form av bilder som blir lagt
    ut i tråden.
    Disse forsterkerne er mine, men er tenkt og kunne
    lånes ut til inntresserte som kan tenke seg å handle?
    Fra Musical Innovation selvfølgelig.
    Disse innehar 1,9Kv trafo, med dobbel likeretting,
    og har ca400 000mf strømforsyning pr forsterker!
    De har single ended innganger som stereo forsterker,
    og en XLR inngang for mono!
    Effekten er 2x70W i stereo og 280W i mono i 8 Ohm!
    Er det noen som har lyst til og prøve dem,
    må de dessverre hentes i Bærum da de nok veier 40Kg hver.
    Ta kontakt pr PM, når de er ferdige?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Soojonny

Der blir nok muligheter til en lytt, når MI Utopia blir klare.

Hei Audirvana

Jeg har faktisk noen kl A amper fra USA, som jeg faktisk
    anser for og overgå Nelson Pass sine monstre.
    Du får heller ta en tur, så får du "se"?

Det er faktisk disse som RM skal prøve og overgå med prosjekt Utopia?

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei Soojonny

Der blir nok muligheter til en lytt, når MI Utopia blir klare.

Hei Audirvana

Jeg har faktisk noen kl A amper fra USA, som jeg faktisk
    anser for og overgå Nelson Pass sine monstre.
    Du får heller ta en tur, så får du "se"?

Det er faktisk disse som RM skal prøve og overgå med prosjekt Utopia?
    Spennende!

Hva er navn og nummer på denne Amerikanske klasse A-"lista", som Roar helst skal hoppe over da?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.430
    Torget vurderinger
    4
    Hei dere MI-venner

Disse blir bygget i noen gml Adyton kabinetter, ....
    Det skulle ikke være et par Adyton Opera kabinetter det er snakk om ? Det hadde vært ganske frekt! :p

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei dere MI-venner

Disse blir bygget i noen gml Adyton kabinetter, ....
    Det skulle ikke være et par Adyton Opera kabinetter det er snakk om ? Det hadde vært ganske frekt! :p
    Det er vel ikke disse monoblokkene det er snakk om?
    IMG_0395.jpg

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Audirvana

Du får ta en tur og "se"?
    Vil nødig legge ut "skryteliste".

Hei Trane

Jeg var med Adyton nesten helt fra starten.
    Den gang produserte de en preamp som het C-3000.
    Effektrinnet het P-3000. De var "gullfarget" eloksert.
    I tillegg laget de en PA forsterker og en studio forsterker.
    Jeg har helt siden dengang tatt vare på SP-400, som
    var studioversionen av P-3000.(de var på 2x125w i 8 Ohm's last
    og 500w i mono)Adyton kalte dem 400W derav "navnet" SP-400.
    Det er disse kabinettene som nå får "innmat"#5!(MI-18 )
    Kabinettene ligner til forveksling Audio Research sine kabinetter.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.430
    Torget vurderinger
    4
    Skikkelig veterankabinetter da ;-)
    ...og vesentlig større enn Opera'ene.

Litt OT, men husker GT på OHFC var glad i å fortelle historien om da Peter Gabriel spilte på Kalvøya (i 1987 tror jeg det var). Det fortelles gjetord om den konserten. Både musikken og lyden var fantastisk. Noen lydglade karer som selvsagt stor foran mixepulten skrøt av lyden og spurte sjefsoverlydmesteren om hva de brukte. - "Some local stuff called Adyton or something like that" var svaret.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn