Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Maxtor

Det ser ut som du likte din nye dac?
    Det er kanskje like greit at du ikke prøver en MSB Dac,
    er redd hjertet ditt ikke ville.............?

Hei Petre

Du har litt mildere reaksjon enn Maxtor?
    Dette ifbm lånet av "superdac"?

knuba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Man blir fort vant til god lyd, det har jeg kunnet konstatere i dag. Selv om lyden i furtebua nå er utrolig bra, og det spiller musikk som tusan, så blir man jo vant til at det skal være slik, og jeg tenker ikke så mye over det. Helt til jeg hører på andre anlegg igjen. Var på møter i Oslo i dag og dro innom Soundgarden fordi jeg tenkte i min enfoldighet at jeg skulle anskaffe meg en Geneva XL for å ha i stua. Himmel for forskjell fra den til det jeg har hjemme, ble nesten litt skræmt ;-) Men, jeg tenkte som så at da er vel ikke dette et så bra produkt som jeg trodde. For moro skyld lyttet jeg på et par anlegg til, det siste besto av de nye Electrocompaniet høyttalerne og, etter det jeg kan bedømme, den største Hegel pre/effektriggen. Dyyyre saker dette, men allikevel slår det meg at MI - produktene spiller utrolig åpent, saftig, naturtro og med en utrolig dynamikk, de er det da virkelig klasse over? Det var deilig å komme hjem....

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Man blir fort vant til god lyd, det har jeg kunnet konstatere i dag. Selv om lyden i furtebua nå er utrolig bra, og det spiller musikk som tusan, så blir man jo vant til at det skal være slik, og jeg tenker ikke så mye over det. Helt til jeg hører på andre anlegg igjen. Var på møter i Oslo i dag og dro innom Soundgarden fordi jeg tenkte i min enfoldighet at jeg skulle anskaffe meg en Geneva XL for å ha i stua. Himmel for forskjell fra den til det jeg har hjemme, ble nesten litt skræmt ;-) Men, jeg tenkte som så at da er vel ikke dette et så bra produkt som jeg trodde. For moro skyld lyttet jeg på et par anlegg til, det siste besto av de nye Electrocompaniet høyttalerne og, etter det jeg kan bedømme, den største Hegel pre/effektriggen. Dyyyre saker dette, men allikevel slår det meg at MI - produktene spiller utrolig åpent, saftig, naturtro og med en utrolig dynamikk, de er det da virkelig klasse over? Det var deilig å komme hjem....
    Fint å ha noe der hjemme som gir en hjemlengsel, er det ikke?

Dessuten er det kanskje en god idè å ha en overpriset designboks som Geneva XL i stua, slik at man kan få en "realitycheck" som MI-bruker innimellom? Etter ett par låter på "godlyden" til Geneva, så vil jo anlegget i furtebua di være Nirvana igjen?

Hvordan er det forresten med deres bedre halvdel, for dere som ikke er single altså? Liker de utseendet på Musical Innovation? Jeg ser for meg at de har ganske bra WAF, bortsett fra at kvinner har en tendens til å foretrekke små og nette lydanlegg. Det skal liksom ikke vises i stua.

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og med litt relasjon til samme opplevelsen som knuba beskriver så flott ovenfor kom mitt hyl (gjengitt litt lenger opp.......). Og vi snakker gledeshyl!

Nei, min ventede Lindemann USB-DDC har ikke ankommet enda (den ligger til fortolling hos Posten) og det har heller ikke blitt foretatt endringer med oppsettet. Jeg har kun brukt litt tid på å sette opp JRiver på Mac'en som fortsatt er koblet til G-Dis DAC V via USB som fortsatt er koblet til MI 12.1 Balanced forforsterker som fortsatt er koblet til MI 18 Balanced effektforsterker og så til høyttalerne. Med andre ord ingen endringer (annet enn avspillingssoftware).

Men jeg blir atter en gang tatt på sengen over hvor inn i hampen godt og engasjerende dette låter! Var innom en lyd-kompis i går som hadde kjøpt seg nye høyttalere og tenkte at "...javisst, dette låter da rett så godt......". Men når jeg kom hjem var opplevelsen av samme musikk en helt annen. Det låt.........som musikk! Ikke enkelte toner satt sammen med en viss avstand - pent og pyntelig. Men derimot en fantastisk sammenhengene orgie av sødmeflytende musikk slik jeg oppfatter at kunstneren gjerne ville formidle åndsverkene. Lykke til tusen :)

Og nei, Petre. Å se undertegnede danse naken rundt i stua i ren gledesrus er intet pent syn. Ergo - ingen bilder..........

Det er bare en ting å si: "Hats of to Roar Malmin" (fritt etter Led Zeppelin).

Mvh.
    Maxtor

Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei Maxtor

Det ser ut som du likte din nye dac?
    Det er kanskje like greit at du ikke prøver en MSB Dac,
    er redd hjertet ditt ikke ville.............?

Hei Petre

Du har litt mildere reaksjon enn Maxtor?
    Dette ifbm lånet av "superdac"?
    Ja, jeg fikk nupper på ryggen og bakoversveis som eneste synlige utslag. Du behøver ikke skrive superdac i hermetegn, for det er akkurat hva det er; en super dac! Det er svært lett å bli vant til så god lyd som den varter opp med, selv om jeg innser at rammene jeg tilbyr ikke på noen måte yter den rettferdighet. MI-forsterkerne og NLE-kablene er vel det eneste jeg har som er 'godt nok' i denne eleverte klassen. Skikkelig kilde og høyttalere nå, så er Adam i paradis, eller iaf svært nær. Om jeg spytter i, la oss si, 300k samt behandler akustikken i rommet og ruster opp el-tilførselen litt..

Edit: 300k inkluderer dacen, men betinger nok brukte høyttalere skal det bli penger igjen til 1 stk kilde.
    Edit2: @Maxtor. Jeg var i utgangspunktet redd hylet ditt ble utstøtt i naken tilstand, ja. Så bilder er egentlig ikke så viktig.

Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Signalkilder og Musical Innovation

Jeg ser at det er mange som er fornøyde med sine
    rimelige signalkilder her.
    Det er jo veldig hyggelig det.

Det er bare det at disse masseproduserte rimlige
    dacene har visse begrensninger.
    Høyteknologi koster, og godt gammelt håndverk
    koster?
    Jeg er av den oppfatning at en kommer mye lengere
    med "disse" høyteknologiske dacene som dessverre
    er "steindyre".
    Det er veldig mange som dessverre tror at det nesten
    ikke er forskjell på en "billigdac" og en hitec dac?

Det er ikke mange som har prøvet/eid en superdac.
    I Norge er dessverre misunnelsen sterkere enn
    kjønnsdriften.
    Dette kan være en av grunnene til at de dyre
    signalkildene ikke har fått større utbredelse?

Kunder som kjøper MI, har fått forsterkeri av
    høy klasse for en "billig" penge?
    Da burde det bli litt til overs for" Skikkelige"
    signalkilder?

Dette er ikke ment får og mobbe noen,
    men for å åpne øynene.

M

MusicBear

Gjest
    Hvorfor shopper ikke MI inn en "nesten-ferdig-OM-dac" (hvis så er mulig), bearbeider den på MI vis og putter den inn i deres egne forforsterkere?

Kan ikke fatte at en dac per 2013 må være en dings i sin egen boks, bl.a. med behov for tilslutningskabler.

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Tja, kjønnsdriften, siden du nevner temaet, har kostet meg mye penger, den og. Nok til mang en superdac og ditto kilder.
    Du har nok mye rett i at MI-utstyret ikke ofte parres med de dyre komponentene det fortjener og utmerket godt kan brukes med. High-end gutta, de med dyrere/dyrt utstyr reflekterer kanskje ikke over MI, pga de lave prisene? Eller også er de villige til å betale det det koster, for å få glansede brosjyrer, kjente merkenavn, utstilling og demo i fancy butikker m.v. RM, doble, tredoble dine priser og bli omfavnet av et nytt kundesegment. Til gjengjeld, når det er priset såpass edruelig som det er får selv de fattigste blandt oss, som meg som ikke har stort, råd til ordentlige forsterkere. Det gir en smak av honning, og frister til å bygge videre på alt rundt, 'kringutrustningen'. Men det gjør også at MI havner sammen med mye billige ting hos brukere uten high-end erfaring og dermed ikke på langt nær får vist hva det duger til.

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Tja, kjønnsdriften, siden du nevner temaet, har kostet meg mye penger, den og. Nok til mang en superdac og ditto kilder.
    Du har nok mye rett i at MI-utstyret ikke ofte parres med de dyre komponentene det fortjener og utmerket godt kan brukes med. High-end gutta, de med dyrere/dyrt utstyr reflekterer kanskje ikke over MI, pga de lave prisene? Eller også er de villige til å betale det det koster, for å få glansede brosjyrer, kjente merkenavn, utstilling og demo i fancy butikker m.v. RM, doble, tredoble dine priser og bli omfavnet av et nytt kundesegment. Til gjengjeld, når det er priset såpass edruelig som det er får selv de fattigste blandt oss, som meg som ikke har stort, råd til ordentlige forsterkere. Det gir en smak av honning, og frister til å bygge videre på alt rundt, 'kringutrustningen'. Men det gjør også at MI havner sammen med mye billige ting hos brukere uten high-end erfaring og dermed ikke på langt nær får vist hva det duger til.
    Innlegget til Puristen vekker opp en rekke interessante spørsmål i forhold til MI, som Petre elegant peker på i sitt innlegg.

Mine 30+ år som HIFI-entusiast har lært meg at man på ingen måte skal undervurdere psykologi som et element på veien mot god lyd. For mange er, for eksempel, dyrere alltid bedre. Dette er noe mange produsenter skamløst utnytter seg av, for å få folk med på at deres produkt er noe helt spesielt. Noen ganger får du selvsagt det du betaler for, men andre ganger blir du rett og slett svindlet. Det å kommunisere "kvalitet" gjennom høye priser er altså et velkjent markedsføringstriks. (Jeg skal ikke nevne noen eksempel på slik svindel. Forumet her på HFS er full av diskusjoner rundt åpenbart overpriset utstyr.)

Når man tenker på det, så er det et paradoks, at svært mange ser på om prisen til et produkt gjenspeiler at det er "high end", i stedet for å høre på hva det leverer på lydsiden.

Jeg tror Petre har rett i at MI kanskje havner mellom to stoler prismessig. Det er "billig" for de som er på det grisedyre high-end-kjøret, og da tror de automatisk at det er dårlig. (Det er deres loss.) Og det er for dyrt for de fleste som flyr på HIFI Klubben.

Jeg er likevel glad for at HIFI er en hobby for oss alle - også de som ikke har bunnløse budsjetter å bruke på utstyr. Det er faktisk mulig å oppnå svært, svært god lyd, uten at det trenger koste like mye som en nyere bruktbil. Det gir en ekstra glede å nå audirvana på et begrenset budsjett også.

Puristen tar imidlertid opp et svært interessant spørsmål. Jeg er også enig i at MI fortjener gode kilder. Jeg er likevel ikke sikker på at det nødvendigvis trenger bety at man må bruke rundt 50.000 på en DAC. (Igjen: heldigvis.) Jeg er sikker på at det å bruke så mye penger trolig resulterer i en matchende musikk-kilde, men man kan også gå i en svært, svært dyr felle. Alle som har drevet med HIFI en stund vet at det ikke er så enkelt som å kjøpe det dyreste som finnes, og så fungerer det bra sammen.

Ettersom RM ikke bare bygger forsterkeri, men også, med stort hell, har "malminifisert" både CD-spillere og DACer før, er jeg personlig mest fristet av å gå den veien for å få en kilde som matcher forsterkerne. Faktisk så har mange billig- og high end-DACer nøyaktig samme DACchip som hjerte. Forskjellen er stort sett det rundt. Derfor tror jeg faktisk at RM kan når det gjelder kilder også, og da får du jo, som bonus, den samme tankegangen hele kjeden gjennom. Min Hegel HD20 er svært god for prisen. (Som i Puristens verden sikkert er svært billig.) I test etter test har den overgått fire ganger så dyrt utstyr. Men med analogdel, og kanskje en spesialstrømforsyning fra Hokksund kan resultatet bli riktig så morsomt.

Men jeg er samtidig helt sikker på at RM ikke lager verdens beste DACer, så det er selvsagt mer å hente - for de som kan, og vil. Jeg er glad for at det finnes mennesker som Puristen, som nekter å gjøre kompromisser i jakten på god lyd. Kudos for det! Og kudos for å utfordre oss alle.

Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Strømforsyningen er ofte en akilleshæl i moderat priset utstyr, i tillegg til kjipe op-amper i utgangen.

En tidligre kollega av meg moddet en del av sitt eget utstyr for mange år siden, bla en gammal gullfarget sony sacd spiller. Husker jeg var innom han flere ganger og lyttet etter hvert som modifikasjonene ble utført. Lyden var helt ålreit i original utførelse, men da han byttet ut op-ampene i utgangen med diskrete kretser (må ærlig innrømme at jeg ikke helt hva det består av) ble lyden løftet flere hakk. Lydbildet ble betraktelig mer detaljert og dynamisk og åpnet seg opp alle retninger.

Dette gav ham blod på tann, og han gikk amok med strømforsyningen. Husker ikke helt i detalj hva han gjorde, men han lagde ny i eget kabinett og overdimensjonerte noe så til de grader. Mener han hadde nærmere 200.000uf i lytter oppi der. Og da ble løftet helt enormt. Husker han ringte meg svært entusiastisk og ba meg komme opp for å høre. Haka mi datt regelrett i gulvet. Det hørtes ut som forsterkerne hadde doblet kreftene sine over natten, og at han hadde gjemt noen kraftige subber et eller annet sted. I tillegg nærmest sprutet dynamikken ut av høyttalerne. Tror ikke jeg reiste derfra før på morra kvisten. Den spilleren har desverre vandret til de evige hifi marker, men tror den kunne stått seg meget godt mot mange av dagens konkurrenter.

For meg ble det en åpenbaring, jeg skjønte da hvor viktig strømforsyning er for hifi komponenter. Det var en av grunnene til at jeg fattet interesse i MI; riktig dimensjonert strømforsyning!

Cbarth

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Purist... Jeg behøvde ikke røre meg stort før det plutselig befant seg en superdac ( 100 kkr ) i oppsettet mitt.
    Selv den kan oppgraderes ytterligere med feitere strømforsyning m.v., og passerer da glatt de 100, med flere titusener.
    Veldig moro å høre hvor bra det faktisk kan være, hvor langt utviklingen har gått siden sist jeg investerte noen surt erhvervede i dac.
    Musical Fidelity Tri-Vista kostet 20k, og er skremt opp ytterligere med RMs analogdel til 15 k, i tillegg til at han rota nedi'n for 7-8 k før det igjen. Jeg syntes forsåvidt det var en god dac... Likevel låter den flatt, mekanisk og unyansert i sammenligning med MSB. Rett og slett kjipt. Men, noe annet ville jo vært merkelig.
    Begrensningene for øyeblikket ligger iaf ikke i dacen, eller i forsterkerne. Hva nå, da? Kilde, høyttalere..? Ooops, purist, tenkte jeg høyt?

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .

Legg merke til at jeg har lagt ut for salg en Nevo fjernkontroll nettopp nå;- en MI 11 ligger forøvrig ute til salgs;- prisen på denne er satt ned igjen;- beste MI venner benytt anledningen til en god deal.

Grace

.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei MusicBear

Hvis Musical Innovation skulle kjøpe OEM dacer for og modifisere,hadde dette blitt kjempedyrt.
    MI måtte kjøpe inn i store antall,og spesialbestille store nok kabinetter.(dette for store strømforsyninger)
    Fremdeles ville dette ikke vært en superhighend dac.
    Alle dacfabrikanter bruker de samme billige dachippene.
    Dette gjelder ikke dCs og MSB Technology som lager dacene sine selv
    i en helt annen kvalitet enn std dachippene.
    I topp dacer skiller man ofte på dc og ac.
    Ingen toppdacer ville noengang blitt montert inn i en forsterker.
    Digitale kretser støyer mye, noe som vil forstyrre og ødelegge for lydkvaliteten
    i en forforsterker og Dac.

Hei Audirvana

Jeg er helt enig at veeeldig myyye av dagens superhighend utstyr er meeeeget overpriset.
    Noe av min hobby, har vært og finne produsenter som lager noe av det aller aller "beste",
    hi-fi utstyr som finnes til edrulige priser.
    Av og til har jeg lykkes med det, i dette tilfelle Musical Innovation.
    Det finnes heldigvis flere,vil spesielt nevne Niels Larsen Elektronik (NLE)
    Etter min mening har han laget en av verdens "beste" Riaa'r og kabler.

Jeg er i den heldige situasjon at vanlige hi-fi entusiaster og produsenter kommer og
    oppsøker meg for en vurdering av hva de har laget?

Når det gjelder digitale signalkilder, har jeg dessverre ikke hatt "hell" med meg?
    Der måtte jeg dessverre bite i det sure eple, og kjøpe noe skrekkelig dyrt.

Denne produsenten av digitalutstyr som jeg valgte,er alene om mange viktige
    fremtidige løsninger som kommer?
    De kan som de fleste andre superhighend dacer oppgraderes software.
    De er derimot alene om og kunne oppdatere hardwaren?
    Alt er moduloppbygget,så kommer det bedre dacer,innganger,klokker utganger
    powersupplyer eller analogdel, så er det byttepris for dette i framtida.
    Disse dacene er også de eneste som kan ta i mot DSD og DXD mfl direkte
    på alle innganger til dacene.
    De lager også klokkene sine selv, og innehar det laveste jitter som noensinne
    er målt på audioutstyr.
    Dette er mao det mest framtidsrettede dacene som finnes.
    De er ikke bare de teknisk mest sofistikerte dacene, men også
    de mest vellydende,dette iflg The Absolute Sound og Stereophile.
    Analogguru Michael Fremer innrømmer at disse dacene er så bra at
    man nesten ikke trenger analogrigger lenger. He he he
    Dette var nesten en spøk,men den desidert beste digitalrigg han noensinne har hørt.

Dessverre er det også slik med platespillere.
    Jeg har dessverre ikke hørt til dags dato en analogrigg
    som er rimelig,som spiller "bra"?
    Dette gjelder dessverre også armer og pickuper.

Er man vant til og kjøre vw Polo,blir en Audi A4 en nesten uoppnålig drøm.
    Man er på et nivå, og tror kanskje ikke det er mulig at det kan bli
    noe særlig bedre ved et bytte?
    Veldig mange klamrer seg til og si at det er bortkastede penger, dacen din
    låter ikke bedre enn min 30K dac.
    Problemet er jo at det vet dere ikke før dere har prøvd?

Hei Grace

Håper du får solgt din MI-11 og fjernkontroll.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Big Mac VS MI

I kveld har jeg vært på duell. En vellydende, og lærerik duell mellom en tung, velbygget og eksklusiv amerikaner, og en adskillig lettere, slankere, men likevel imponerende "liten" nordmann fra Hokksund.

Mitt MI11/MI9.1-sett ble testet opp mot et McIntoshsett, bestående av jubileumseffektforsterkeren MC2000 med 8xKT88 effektrør og 130w koblet opp mot forforsterkeren C46. USA mot Norge, altså. Det faktum at McIntoshsettet ganske nøyaktig leverte dobbelt så mange watt, sammenlignet med MI9.1, ville selvsagt ligge der som et forvanskende element i en sammenligning mellom de to forsterkersettene, men jeg følte meg trygg på at vår helt skulle få med seg selvtilliten hjem igjen.

Først lyttet vi til amerikanerne mens MI-settet fikk stå å varme seg opp. Helt fra første tone imponerte vertens skamvakre Klipsch Palladium meg. Stålkontroll på basstrommer og symbaler på samme tid. Nøytralt, åpent, behagelig, og uanstrengt musikalsk var det. Det var på ingen måte noen tvil om at musikkformidlerne i kjeden gjorde jobben sin, og effektforsterkeren som har en "villedende" nypris som er tre ganger nyprisen på MI9.1 skal selvsagt få mye av æren for det svært åpne, musikalske og presise lydbildet. Kveldens vert skal også ha skryt for å ha jobbet såpass mye med akustikken i det lille lytterrommet. Uten det hadde vi ikke kunnet få det beste ut av dette utstyret. (Der tror jeg flere av oss har litt å lære, faktisk!) Det må forresten nevnes at McIntosh-settet selvsagt brukes med balanserte kabler, og at en cd-spiller fra Wadia var kveldens kilde.

Så kom turen til Hokksund`s representanter. Først koblet vi MI9.1, som hadde blitt god og varm, opp mot C64-forforsterkeren med en to meter lang RCA-kabel av svært god kvalitet. Resultatet var at vi straks kunne fastslå at dette ikke var noen nedtur, i forhold til amerikanerne. Verten, som ikke har noen erfaring med MI fra før, og som har hatt dette forsterkersettet noen år, fastslo raskt at mye av klangen og åpenheten var den samme som han var vant med med McIntoshforsterkerne. Dette var ingen hard og kald transistorforsterker, mot en varm og mektig rørforsterker. Det manglet imidlertid litt trykk, attakk og "kjøtt på beina", i forhold til Big Mac.

Vi kom på at det kanskje kom av at McIntosh-forforsterkeren og MI-effekttrinnet kanskje ikke var verdens beste match, og koblet opp min MI11, som strengt tatt ikke er 100% innspilt ennå. Bingo! Der kom kjøttet på bena med en gang. Trykket, pondusen og nærværet var der med en gang, og ga tungvekteren fra USA konkurranse. Det merktes at MI11 og MI9.1 er laget for å spille på lag. Man kunne merke at det svært eksklusive McIntosh-settet hadde mer å gå på i ren muskelkraft, men Hokksund-settet imponerte med å holde godt følge. Soundstagen var kanskje en anelse bredere og mer ryddig med Amerikanerne i "motorrommet", men MI kompenserte for det med å ha en bedre dybde, iallfall i mine ører. Verten får selv, eventuelt, si hva hans inntrykk er. MI-settet viste seg forøvrig å være en svært god match med de fantastisk flotte Klipsch-høyttalerne. Kveldens vert fortalte at han vanligvis var svært kresen på stressende diskant på hornøytalerne, men diskanten med MI tilkoblet var behagelig.

Vi hadde bare ca. to timer til denne uformelle tvekampen, så det er vanskelig å komme med så mye mer detaljer om hvordan de to alternativene skiller seg fra hverandre. Personlig fikk jeg dessverre ikke anledning til å lytte på noen innspillinger jeg er spesielt godt kjent med heller. Men hovedsaken var at verten, som aldri har vært borti en MI-forsterker, virket fornøyd. Nå vurderer han faktisk å låne seg en Musical Innovation-forsterker (kanskje en MI18), for å samle mer erfaringer. Det blir spennende å, eventuelt, se hva hans erfaringer blir over tid.

Hvem vet? Kanskje ender han opp som en del av dette brødreskapet med tiden?

Konklusjonen etter den korte tvekampen er at Amerikanerne vinner en knapp poengseier, noe som egentlig ikke er overraskende når man tenker på at de koster tre ganger så mye, veier 25 kilo mer, og har mer muskler. Nordmannen gjorde på ingen måte skam på seg selv - tvert imot. Det er intet annet enn imponerende at den relativt "billige" forsterkeren fra Hokksund gir amerikaneren en solid kamp, ettersom den strengt tatt stilte i en for høy vektklasse.
    :p

DSC_0324.jpg

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei MusicBear

Hvis Musical Innovation skulle kjøpe OEM dacer for og modifisere,hadde dette blitt kjempedyrt.
    MI måtte kjøpe inn i store antall,og spesialbestille store nok kabinetter.(dette for store strømforsyninger)
    Fremdeles ville dette ikke vært en superhighend dac.
    Alle dacfabrikanter bruker de samme billige dachippene.
    Dette gjelder ikke dCs og MSB Technology som lager dacene sine selv
    i en helt annen kvalitet enn std dachippene.
    I topp dacer skiller man ofte på dc og ac.
    Ingen toppdacer ville noengang blitt montert inn i en forsterker.
    Digitale kretser støyer mye, noe som vil forstyrre og ødelegge for lydkvaliteten
    i en forforsterker og Dac.

Hei Audirvana

Jeg er helt enig at veeeldig myyye av dagens superhighend utstyr er meeeeget overpriset.
    Noe av min hobby, har vært og finne produsenter som lager noe av det aller aller "beste",
    hi-fi utstyr som finnes til edrulige priser.
    Av og til har jeg lykkes med det, i dette tilfelle Musical Innovation.
    Det finnes heldigvis flere,vil spesielt nevne Niels Larsen Elektronik (NLE)
    Etter min mening har han laget en av verdens "beste" Riaa'r og kabler.

Jeg er i den heldige situasjon at vanlige hi-fi entusiaster og produsenter kommer og
    oppsøker meg for en vurdering av hva de har laget?

Når det gjelder digitale signalkilder, har jeg dessverre ikke hatt "hell" med meg?
    Der måtte jeg dessverre bite i det sure eple, og kjøpe noe skrekkelig dyrt.

Denne produsenten av digitalutstyr som jeg valgte,er alene om mange viktige
    fremtidige løsninger som kommer?
    De kan som de fleste andre superhighend dacer oppgraderes software.
    De er derimot alene om og kunne oppdatere hardwaren?
    Alt er moduloppbygget,så kommer det bedre dacer,innganger,klokker utganger
    powersupplyer eller analogdel, så er det byttepris for dette i framtida.
    Disse dacene er også de eneste som kan ta i mot DSD og DXD mfl direkte
    på alle innganger til dacene.
    De lager også klokkene sine selv, og innehar det laveste jitter som noensinne
    er målt på audioutstyr.
    Dette er mao det mest framtidsrettede dacene som finnes.
    De er ikke bare de teknisk mest sofistikerte dacene, men også
    de mest vellydende,dette iflg The Absolute Sound og Stereophile.
    Analogguru Michael Fremer innrømmer at disse dacene er så bra at
    man nesten ikke trenger analogrigger lenger. He he he
    Dette var nesten en spøk,men den desidert beste digitalrigg han noensinne har hørt.

Dessverre er det også slik med platespillere.
    Jeg har dessverre ikke hørt til dags dato en analogrigg
    som er rimelig,som spiller "bra"?
    Dette gjelder dessverre også armer og pickuper.

Er man vant til og kjøre vw Polo,blir en Audi A4 en nesten uoppnålig drøm.
    Man er på et nivå, og tror kanskje ikke det er mulig at det kan bli
    noe særlig bedre ved et bytte?
    Veldig mange klamrer seg til og si at det er bortkastede penger, dacen din
    låter ikke bedre enn min 30K dac.
    Problemet er jo at det vet dere ikke før dere har prøvd?

Hei Grace

Håper du får solgt din MI-11 og fjernkontroll.
    Puristen: Jeg liker den måten du tenker. Jeg tror ikke jeg trenger si mer enn det.

En del av meg har lyst til å låne en av superdacene dine, for å se hva du snakker om, en annen del er livredd for at det skal bli kjipt å kjøre polo igjen etterpå.

Uansett bør man vel legge inn lottokupongen, og være flink til å spare? :)

M

MusicBear

Gjest
    Har lest (nsten) alt du har skrevet hifipuristen, uten at jeg dermed hukser alt.
    Derfor spør jeg hva mener DU er en bra dac uten at man kunne fått en grei bruktbil for samme sum penger?

Nesten litt rart, da, at denne lille komponenten som kalles dac skal være så vanskelig å få til...

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Har lest (nsten) alt du har skrevet hifipuristen, uten at jeg dermed hukser alt.
    Derfor spør jeg hva mener DU er en bra dac uten at man kunne fått en grei bruktbil for samme sum penger?

Nesten litt rart, da, at denne lille komponenten som kalles dac skal være så vanskelig å få til...
    Jeg tror utfordringen med moderne DAC-er, som jo blir mer og mer viktige, ettersom CDen som medium i bunn og grunn er døende, er som Puristen sier, at de aller fleste bygger sine produkter rundt nøyaktig de samme DAC-chippene. Hjertet til alt fra billige dusinvare-DACer, til dyre entusiast-DACer er den samme lille databrikken. (Eller brikker med svært få forskjeller.) Dermed blir utviklingen bundet opp av det underleverandører av slike DAC-chips utvikler.

Kun noen få produsenter tar den helt ut, og lager DAC-er fra bunnen av. Det er lett å forstå hvordan dette blir vesentlig mye dyrere enn det å sette sammen avspillere med hyllevare som du kjøper fra en tredjepart. Blårussen bestemmer i de aller fleste selskaper, også innenfor HIFIbransen. Kan man spare penger på å kjøpe hyllevare i stedet for å utvikle selv, så gjør man gjerne det.

Resultatet blir at de aller fleste DAC-produsenter går i samme spor, uten at det er noen særlig nyvinning, og.

(Gratulerer med en 400 sider lang/stor tråd, forresten! ;))

fyrverkeri.jpg

Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei MusicBear

Hyggelig at du gidder å lese hva jeg har skrevet.
    Jeg måtte, som du leste ovenfor bite i det "sure eplet" og
    kjøpe meg "det beste".(i mine øyne og ører)
    Digitalevolusjonen går raskt.
    Derfor er det ekstra viktig og sette seg inn i hva dette dreier
    seg om.
    Jeg sjekket ut flere kandidater når jeg endelig hadde bestemt meg
    for å kjøre løpet helt ut.
    En produsent tenkte i mine "øyne" riktig ifht framtida.
    Dette merket var den gang helt ukjent.
    Jeg satset på dem,og i dag med fasiten i hånda valgte jeg
    heldigvis rett.

I dag,har de kommet med ny innstegsmodell som jeg gjerne
    vil anbefale.
    Denne dacen lånes nå ut til Petre.
    Prisen på denne vil avhenge av utstyr.(Powersupplyer, farger, innganger
    volumkontroll og utganger)
    Det er ikke jeg som importerer denne, det er Audio Art v/ Vidar Sonesen.
    Hvis du er inntressert i og prøve denne, må du ta kontakt med
    Vidar på tlf: 977 71 998. Hvis det er greit for Vidar, kan du hente
    dacen hos meg i Bærum etter avtale.

Hjertlig velkommen MusicBear

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Der peker Puristen faktisk på et poeng som gjør at jeg er litt skeptisk til å bruke like mye penger som det koster for en ganske fin bruktbil, på en DAC. Utviklingen går fort innenfor dette feltet. Svært fort. Det å kjøpe DAC er nesten som å kjøpe datamaskin. Man er helt sikker på at teknologien er "gammeldags" om få år. Selv en dyr og eksklusiv DAC i dag, kan trolig utkonkurreres av en budsjettdac om få år.

Det er noe helt annet med forsterkere og høyttalere. Der kan jo 50 år gammel teknologi ofte være det beste.

Så innenfor digital musikkformidling er det viktig å tenke fremtidsrettet, som Puristen jo har lagt vekt på. En oppgraderingsvennlig DAC ville være å foretrekke.

Jeg sper, for moro skyld, på med ennå et bilde fra kveldens tungvektsduell i Telemark. Her er det MI som er forspent. Jeg vil vel ikke anbefale slikt gulvteppe som underlag for forsterkere på fast basis, forresten.

DSC_0328.jpg

Sist redigert:

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Adelskalenderen (*)

Musical Innovations tråd er blant de absolutt raskest voksende vennetrådene her på sentralen.
    Som Audirvana allerede har bemerket, så har vår vennetråd nå passert respektable 400 sider!
    Dette krever selvsagt en liten markering: Ta-daaa!

Gratulerer_1 - Kopi.jpg

Her er Adelskalenderen (*) pr i dag, 28.11.2013:

1Klipsch955 sider
    2Naim734 sider
    3Musical Innovation400 sider
    4Audio Note345 sider
    5Mac240 sider
    6SB & Transporter221 sider
    7Avantgarde160 sider
    8Proac128 sider

(*) Adelskalender: Vennetråder med mer enn 100 sider. Det finnes 350+ vennetråder på HFS, hvorav kun 8 har mer enn 100 sider.

Litt historikk:

400 sider ble passert 28.11.2013. (Dette innlegget)

Tredjeplassen ble oppnådd 08.07.2013: Se her

300 sider ble passert 30.04.2013: Se her

200 sider ble passert 21.05.2012: Se her

Fjerdeplassen ble oppnådd 20.04.2012: Se her

Femteplassen ble oppnådd 25.12.2011: Se her

Sjetteplassen ble oppnådd 11.12.2011: Se her

Syvendeplassen ble oppnådd 13.11.2011: Se her

100 sider ble passert da vi debuterte på åttendeplass 04.10.2011: Se her

Mvh Salty

Sist redigert:

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Big Mac VS MI

I kveld har jeg vært på duell. En vellydende, og lærerik duell mellom en tung, velbygget og eksklusiv amerikaner, og en adskillig lettere, slankere, men likevel imponerende "liten" nordmann fra Hokksund.

Mitt MI11/MI9.1-sett ble testet opp mot et McIntoshsett, bestående av jubileumseffektforsterkeren MC2000 med 8xKT88 effektrør og 130w koblet opp mot forforsterkeren C46. USA mot Norge, altså. Det faktum at McIntoshsettet ganske nøyaktig leverte dobbelt så mange watt, sammenlignet med MI9.1, ville selvsagt ligge der som et forvanskende element i en sammenligning mellom de to forsterkersettene, men jeg følte meg trygg på at vår helt skulle få med seg selvtilliten hjem igjen.

Først lyttet vi til amerikanerne mens MI-settet fikk stå å varme seg opp. Helt fra første tone imponerte vertens skamvakre Klipsch Palladium meg. Stålkontroll på basstrommer og symbaler på samme tid. Nøytralt, åpent, behagelig, og uanstrengt musikalsk var det. Det var på ingen måte noen tvil om at musikkformidlerne i kjeden gjorde jobben sin, og effektforsterkeren som har en "villedende" nypris som er tre ganger nyprisen på MI9.1 skal selvsagt få mye av æren for det svært åpne, musikalske og presise lydbildet. Kveldens vert skal også ha skryt for å ha jobbet såpass mye med akustikken i det lille lytterrommet. Uten det hadde vi ikke kunnet få det beste ut av dette utstyret. (Der tror jeg flere av oss har litt å lære, faktisk!) Det må forresten nevnes at McIntosh-settet selvsagt brukes med balanserte kabler, og at en cd-spiller fra Wadia var kveldens kilde.

Så kom turen til Hokksund`s representanter. Først koblet vi MI9.1, som hadde blitt god og varm, opp mot C64-forforsterkeren med en to meter lang RCA-kabel av svært god kvalitet. Resultatet var at vi straks kunne fastslå at dette ikke var noen nedtur, i forhold til amerikanerne. Verten, som ikke har noen erfaring med MI fra før, og som har hatt dette forsterkersettet noen år, fastslo raskt at mye av klangen og åpenheten var den samme som han var vant med med McIntoshforsterkerne. Dette var ingen hard og kald transistorforsterker, mot en varm og mektig rørforsterker. Det manglet imidlertid litt trykk, attakk og "kjøtt på beina", i forhold til Big Mac.

Vi kom på at det kanskje kom av at McIntosh-forforsterkeren og MI-effekttrinnet kanskje ikke var verdens beste match, og koblet opp min MI11, som strengt tatt ikke er 100% innspilt ennå. Bingo! Der kom kjøttet på bena med en gang. Trykket, pondusen og nærværet var der med en gang, og ga tungvekteren fra USA konkurranse. Det merktes at MI11 og MI9.1 er laget for å spille på lag. Man kunne merke at det svært eksklusive McIntosh-settet hadde mer å gå på i ren muskelkraft, men Hokksund-settet imponerte med å holde godt følge. Soundstagen var kanskje en anelse bredere og mer ryddig med Amerikanerne i "motorrommet", men MI kompenserte for det med å ha en bedre dybde, iallfall i mine ører. Verten får selv, eventuelt, si hva hans inntrykk er. MI-settet viste seg forøvrig å være en svært god match med de fantastisk flotte Klipsch-høyttalerne. Kveldens vert fortalte at han vanligvis var svært kresen på stressende diskant på hornøytalerne, men diskanten med MI tilkoblet var behagelig.

Vi hadde bare ca. to timer til denne uformelle tvekampen, så det er vanskelig å komme med så mye mer detaljer om hvordan de to alternativene skiller seg fra hverandre. Personlig fikk jeg dessverre ikke anledning til å lytte på noen innspillinger jeg er spesielt godt kjent med heller. Men hovedsaken var at verten, som aldri har vært borti en MI-forsterker, virket fornøyd. Nå vurderer han faktisk å låne seg en Musical Innovation-forsterker (kanskje en MI18), for å samle mer erfaringer. Det blir spennende å, eventuelt, se hva hans erfaringer blir over tid.

Hvem vet? Kanskje ender han opp som en del av dette brødreskapet med tiden?

Konklusjonen etter den korte tvekampen er at Amerikanerne vinner en knapp poengseier, noe som egentlig ikke er overraskende når man tenker på at de koster tre ganger så mye, veier 25 kilo mer, og har mer muskler. Nordmannen gjorde på ingen måte skam på seg selv - tvert imot. Det er intet annet enn imponerende at den relativt "billige" forsterkeren fra Hokksund gir amerikaneren en solid kamp, ettersom den strengt tatt stilte i en for høy vektklasse.
    :p

Mannjevning.jpg

Mange takk for en veldig interessant reportasje, Audirvana!! ;)

Moro å lese om mannjevningen mellom MI og "de store gutta"...

Mvh Salty

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Musical Innovations tråd er blant de absolutt raskest voksende vennetrådene her på sentralen.
    Som Audirvana allerede har bemerket, så har vår vennetråd nå passert respektable 400 sider!
    Dette krever selvsagt en liten markering: Ta-daaa!

Vis vedlegget 229611

Her er Adelskalenderen (*) pr i dag, 28.11.2013:

1Klipsch955 sider
    2Naim734 sider
    3Musical Innovation400 sider
    4Audio Note345 sider
    5Mac240 sider
    6SB & Transporter221 sider
    7Avantgarde160 sider
    8Proac128 sider

(Sideantallet baserer seg på 20 innlegg pr side, som er default verdi.)

(*) Adelskalender: Vennetråder med mer enn 100 sider. Det finnes 350+ vennetråder på HFS, hvorav kun 8 har mer enn 100 sider.

Litt historikk:

Tredjeplassen ble oppnådd 08.07.2013: Se her

Fjerdeplassen ble oppnådd 20.04.2012: Se her

Femteplassen ble oppnådd 25.12.2011: Se her

Sjetteplassen ble oppnådd 11.12.2011: Se her

Syvendeplassen ble oppnådd 13.11.2011: Se her

Vi debuterte på åttendeplass 04.10.2011: Se her

Mvh Salty

Slikt liker vi, Salty :)

Mvh.
    Maxtor

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    All righty then!

Da er JRiver MC 19 satt opp på Mac Mini'en og skreddersydd kun for den ultimate lydopplevelsen. Og det fungerer som rakker!

Skjermbilde 2013-11-28 kl. 11.20.20.jpg

Det beste av alt er at det låter nydelig samtidig som det lar seg kontrollere via en app for såvel iOS som Android :) USB-chippen på den lånte G-Dis DAC V har dessverre litt begrensede muligheter, men nå er min Lindemann USB-DDC klar for henting på mitt lokale postkontor og da skal G-Dis DAC V virkelig få vist seg.

Det ligger således godt tilrette for at MI-settet skal få kjørt seg noe inn i gamperæ... i helgen! Looking forward to it :)

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Godt nytt!

Jeg bestiller lytterinntrykk av dette oppsettet vs itunes&audirvana plus, Maxtor!

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    416
    Torget vurderinger
    6
    All righty then!

Da er JRiver MC 19 satt opp på Mac Mini'en og skreddersydd kun for den ultimate lydopplevelsen. Og det fungerer som rakker!

Vis vedlegget 229624

Det beste av alt er at det låter nydelig samtidig som det lar seg kontrollere via en app for såvel iOS som Android :) USB-chippen på den lånte G-Dis DAC V har dessverre litt begrensede muligheter, men nå er min Lindemann USB-DDC klar for henting på mitt lokale postkontor og da skal G-Dis DAC V virkelig få vist seg.

Det ligger således godt tilrette for at MI-settet skal få kjørt seg noe inn i gamperæ... i helgen! Looking forward to it :)

Mvh.
    Maxtor
    Bruker du Mac Mini som mediaspiller for både musikk og video? Eller kun musikk?

Jeg vurderer en Mac mini mot en Oppo 103, men usikker på mediespilleregenskapene til Oppo. Har også hørt at en ikke får en del av HD audio mulighetene på Mac mini, men ikke sikker på om dette stemmer.

I dag bruker jeg Sonos til musikk og en Tvix mediaspiller for annet media.

-Stein Ivar

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    All righty then!

Vis vedlegget 229624

Mvh.
    Maxtor
    Bruker du Mac Mini som mediaspiller for både musikk og video? Eller kun musikk?

Jeg vurderer en Mac mini mot en Oppo 103, men usikker på mediespilleregenskapene til Oppo. Har også hørt at en ikke får en del av HD audio mulighetene på Mac mini, men ikke sikker på om dette stemmer.

I dag bruker jeg Sonos til musikk og en Tvix mediaspiller for annet media.

-Stein Ivar

Hallo Stein Ivar.

Jeg bruker Mac Mini'en både til musikk (primært) og film (sekundært). Ved å installere VLC har jeg hatt mulighet til å kunne spille av HD-filmer jeg har rippet og som ligger på serveren min. Fungerer helt utmerket :) Og dette er vel litt av grunnen til at jeg til slutt valgte en Mac Mini: Dens evne som førsteklasses musikk-kilde, men også mulighetene til en gang i mellom kunne spille av en film i HD. Jeg har en del musikk-DVD'er som jeg liker å nyte.

Når det gjelder HD audio-siden av Mac Mini er jeg ikke helt sikker da jeg har koblet opp Mac'en slik at bilde går til TV'en og lyden går gjennom anlegget :)

Mvh.
    Maxtor

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Et reisebrev fra Tyskland. På en måte.

Da har den endelig kommet. Den lenge ventede og særdeles hyggelige hilsenen fra Lindemann Audiotechnik GMBH.

IMG_3585.jpg

Med på reisen fulgte med et kobbel av dokumentasjon og hyggelige mail - Lindemann og Guru Malmin har definitivt en ting til felles: Kundeservice med stor K!

IMG_3586.jpg

IMG_3587.jpg

Åpning av godteposen avslører at bildene jeg hittil hadde sett av DDC'en på nett ikke lyver: Dette er en fantastisk kompakt sak! Men å løfte den opp i håndflaten avslører at det er benyttet aluminium av god kvalitet til kabinettet og at det trolig er lite luft på innsiden.

IMG_3589.jpg

Kvalitetsfølelsen er til å ta og føle på :) I tillegg har jeg vært så heldig å få teste ut en Silk 035 digitalkabel med de beste Furutech Rhodium-kontaktene av Åsmund Tvinnereim hos Sonic Sound HiFi. Hjertelig takk, Åsmund!

IMG_3593.jpg

Alt er nå koblet til og innstillt (Lindemann'en har to forkjellige måter å settes opp på ved hjelp av en jumper på PCB'en), drivere installert og JRiver er konfigurert mot den nye boksen:

IMG_3596.jpg

Første album ut er dette:

nightmares412410.jpg

Og til tross for at det kun har gått noen få, men skjebnesvangre minutter, legger jeg allerede merke til at denne boksen flytter avspilling fra USB noen hakk opp fra hva jeg har vært vant til de siste månedene!

Lykke, MI-venner! Nå skal MI-forsterkeriet få kjørt seg :) Igjen......

Beklager dårlige bilder. Tatt med kompaktkamera i dårlig lys da speilrefleksen ligger til lading........Bad planning.......

Mvh.
    Maxtor

Sist redigert:

kanaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    1.662
    Sted
    Fetsund
    Gratulerer med ny dac, Maxtor.
    Regner med vi får en rapport om ikke så lenge.;)

mvh

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Gratulerer med ny dac, Maxtor.
    Regner med vi får en rapport om ikke så lenge.;)

mvh

Hjertelig takk, kanaris :)

Det kommer nok en litt mer spesifikk rapport etterhvert som ting får spilt seg til. Men foreløpig sitter jeg med en tanke: Hvordan kan noe så lite skape så "stor" lyd??

Hele rapporten må nok bli litt 2-delt: Akkurat nå har jeg koblet Lindemann USB-DDC'en sammen med den lånte G-Dis DAC V, men den skal også testes sammen med min egen Micromega. G-Dis DAC'en har en langt nyere DAC-chip med mulighet for 24/192 (noe Lindemann'en også støtter), mens min tilårskomne Micromega er utrolig godt skrudd sammen og yter egentlig utrolig godt, men i denne sammenhengen har den en litt avlegs DAC-chip. Skal bli spennende å se hvor mye dette har å si.

Mvh.
    Maxtor

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.380
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Tips om hvordan teste nytt utstyr hjemme eller borte

Skal man teste en cd spiller, forforforsterker eller en effektforsterker,
    bør man påse at de stikkontaktene en skal bruke ligger på samme
    strømkurs som resten av stereoanlegget.
    Videre, bør en cd spiller,forforsterker,dac ol. stå på i ett døgn,før
    den evalueres. Effekttrinn trenger ofte ikke stå på mer enn 2-3 timer.
    Videre bør stikkontaktene snus før evaluering.
    Apperatene bør ikke ligge oppå hverandre.
    Det kan ofte være lurt og bruke dempeputer ol. under testede apperater.
    Kabler som normalt er i bruk, bør også brukes under "testen".
    Er det varmekabler på gulvet,og de testede apperater skal stå der,
    slå da av varmekablene.
    Ikke sett apperatene midt mellom høyttalerne (bak) eller i hjørner,
    da trykket i rommet er størst der.
    Bruker en noen form for strømrensing, bør tilsvarende strømrensing
    tilkobles de testede objekter.

Alle disse tipsene forutsetter at testede objekter er ferdig innspilt.

Dette var bare ment som et lite innspill ifht kommende "dueller"?

For at tester skal være "rettferdige", bør en ha kontroll på:

#1 Akustikk
    #2 Strøm
    #3 Vibrasjonsdemping

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Husker jeg rett var det en småhufsete dag senhøsten 2009 jeg la turen til ukjent territorium - såvel landskapsmessig som lydmessig.

I forkant hadde jeg nettopp solgt min ganske kjære Cairn Nanda forforsterker i jakten på noe som kunne gi meg mer - en anelse mer kontroll, en anelse mer separasjon, en anelse mer emosjon. En kort "Ønskes kjøpt"-annonse på HFS ga ikke flust av aktuelle kandidater, men en PM fra en bruker "RM" spurte enkelt og greit om følgende: "Hva er ditt budsjett og hva trenger du av inn- og utganger? Hilsen Roar Malmin"

Roar Malmin? Han hadde jeg da hørt om før? Noen kjappe timer med Google som følgesvenn hadde jeg dannet meg et bilde av hvor jeg hadde navnet fra tidligere. Jeg svarte vedkommende på hva jeg hadde av penger å rutte med samt hvilke behov jeg hadde for inn- og utganger. "Her skal jeg klare å skreddersy noe til deg. Kan du komme å hente om ca 5 dager?" Fire dager etter satt jeg med min aldrende far (som han selv sa hadde han behov for far-sønn tid samt å komme seg litt ut.....) i en overdimensjonert Chrysler Voyager på vei inn i det ukjente. Når selv GPS'en ikke helt kunne skjønne hvor jeg var følte jeg at jeg var langt utenfor komfortsonen........

Vel fremme hos vedkommende hadde han tatt av topplokket på kabinettet og forklarte med stor innlevelse hva han hadde laget. Her var et MI 11 kort med en drøss med deler jeg ikke engang visste hvordan man uttalte - alt montert usedvanlig pyntlig i et velkonstruert MI 6 kabinett. "For å holde kostnadene nede" sa mannen. Det eneste jeg kunne lese på kortet var "MI 11 WBT_Holco". Ingenting av det jeg selv kunne tyde eller hva mannen forklarte sa meg egentlig så veldig mye, men av forunderlige årsaker stolte jeg helt og fullt på mannen som tegnet og forklarte. Jeg kunne ikke annet enn å tro at jeg fikk usedvanlig mye for pengene.

MI 11 Light 6.jpg

Vel hjemme koblet jeg opp min nyanskaffelse mot min daværende Adyton Symphonic Series Model 1. Husker jeg rett var høyttalerne et sett Audio Physic Spark 3. Gode kabler hadde jeg (ikke spør hva - det er 4 år siden) samt en god kilde.

For å gjøre en lang historie litt kortere: Etter mitt første møte med Malmin og hans konstruksjoner har jeg aldri sett meg tilbake.

Så - hvorfor denne tullete historien?

Jo. Jeg har tatt en feriedag i dag. Og jeg sitter i min sofa med presskannekaffe i muggen. Jeg nyter musikk. Og for hver takt, for hver tone takker jeg overmakten for at jeg en hufsete dag senhøsten 2009 valgte å takke ja til tilbudet fra Malmin og at jeg dro for å hente skapningen (forforsterkeren og ikke Malmin). Jeg sitter i en alder av 42 vintre og føler et antall forskjellige emosjoner dukke frem når jeg nyter musikk. Og dette skjer hver gang jeg nyter musikk. Og det har jeg Malmin å takke for.

Det var dagens eufori fra denne kanten. Beklager, men jeg kunne ikke la være.

Mvh.
    Maxtor

Sist redigert:

Påsan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Husker jeg rett var det en småhufsete dag senhøsten 2009 jeg la turen til ukjent territorium - såvel landskapsmessig som lydmessig.

I forkant hadde jeg nettopp solgt min ganske kjære Cairn Nanda forforsterker i jakten på noe som kunne gi meg mer - en anelse mer kontroll, en anelse mer separasjon, en anelse mer emosjon. En kort "Ønskes kjøpt"-annonse på HFS ga ikke flust av aktuelle kandidater, men en PM fra en bruker "RM" spurte enkelt og greit om følgende: "Hva er ditt budsjett og hva trenger du av inn- og utganger? Hilsen Roar Malmin"

Roar Malmin? Han hadde jeg da hørt om før? Noen kjappe timer med Google som følgesvenn hadde jeg dannet meg et bilde av hvor jeg hadde navnet fra tidligere. Jeg svarte vedkommende på hva jeg hadde av penger å rutte med samt hvilke behov jeg hadde for inn- og utganger. "Her skal jeg klare å skreddersy noe til deg. Kan du komme å hente om ca 5 dager?" Fire dager etter satt jeg med min aldrende far (som han selv sa hadde han behov for far-sønn tid samt å komme seg litt ut.....) i en overdimensjonert Chrysler Voyager på vei inn i det ukjente. Når selv GPS'en ikke helt kunne skjønne hvor jeg var følte jeg at jeg var langt utenfor komfortsonen........

Vel fremme hos vedkommende hadde han tatt av topplokket på kabinettet og forklarte med stor innlevelse hva han hadde laget. Her var et MI 11 kort med en drøss med deler jeg ikke engang visste hvordan man uttalte - alt montert usedvanlig pyntlig i et velkonstruert MI 6 kabinett. "For å holde kostnadene nede" sa mannen. Det eneste jeg kunne lese på kortet var "MI 11 WBT_Holco". Ingenting av det jeg selv kunne tyde eller hva mannen forklarte sa meg egentlig så veldig mye, men av forunderlige årsaker stolte jeg helt og fullt på mannen som tegnet og forklarte. Jeg kunne ikke annet enn å tro at jeg fikk usedvanlig mye for pengene.

Vis vedlegget 229817

Vel hjemme koblet jeg opp min nyanskaffelse mot min daværende Adyton Symphonic Series Model 1. Husker jeg rett var høyttalerne et sett Audio Physic Spark 3. Gode kabler hadde jeg (ikke spør hva - det er 4 år siden) samt en god kilde.

For å gjøre en lang historie litt kortere: Etter mitt første møte med Malmin og hans konstruksjoner har jeg aldri sett meg tilbake.

Så - hvorfor denne tullete historien?

Jo. Jeg har tatt en feriedag i dag. Og jeg sitter i min sofa med presskannekaffe i muggen. Jeg nyter musikk. Og for hver takt, for hver tone takker jeg overmakten for at jeg en hufsete dag senhøsten 2009 valgte å takke ja til tilbudet fra Malmin og at jeg dro for å hente skapningen (forforsterkeren og ikke Malmin). Jeg sitter i en alder av 42 vintre og føler et antall forskjellige emosjoner dukke frem når jeg nyter musikk. Og dette skjer hver gang jeg nyter musikk. Og det har jeg Malmin å takke for.

Det var dagens eufori fra denne kanten. Beklager, men jeg kunne ikke la være.

Mvh.
    Maxtor
    Det er herlig Maxtor....:) life is good! God helg alle MI-venner!

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Life is really good, Påsan!

Lykkelig helg til deg også :)

Mvh.
    Maxtor

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og slik tenker jeg at en helg godt kan begynne - med et lite stemingsbilde fra hjemmet:

IMG_3599 BW.jpg

Pur glede!

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Er ikke helt fritt for glede på min kant heller... :cool:

DSC_0347.jpg

Knut Reiersrud Band & Trondheimsolistene i 24bits tapning anbefales, forresten...

IMG_0078.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn