Hva skjedde med deg nå? Eller, vil jeg egentlig høre om det??? Langt mindre se bilder, kanskje..YIIIIIKKKKEEEEESSSS!
Mvh.
Maxtor
Litt usikker på hva det der betyr, men det høre dyrt ut!YIIIIIKKKKEEEEESSSS!
Mvh.
Maxtor
Fint å ha noe der hjemme som gir en hjemlengsel, er det ikke?Man blir fort vant til god lyd, det har jeg kunnet konstatere i dag. Selv om lyden i furtebua nå er utrolig bra, og det spiller musikk som tusan, så blir man jo vant til at det skal være slik, og jeg tenker ikke så mye over det. Helt til jeg hører på andre anlegg igjen. Var på møter i Oslo i dag og dro innom Soundgarden fordi jeg tenkte i min enfoldighet at jeg skulle anskaffe meg en Geneva XL for å ha i stua. Himmel for forskjell fra den til det jeg har hjemme, ble nesten litt skræmt ;-) Men, jeg tenkte som så at da er vel ikke dette et så bra produkt som jeg trodde. For moro skyld lyttet jeg på et par anlegg til, det siste besto av de nye Electrocompaniet høyttalerne og, etter det jeg kan bedømme, den største Hegel pre/effektriggen. Dyyyre saker dette, men allikevel slår det meg at MI - produktene spiller utrolig åpent, saftig, naturtro og med en utrolig dynamikk, de er det da virkelig klasse over? Det var deilig å komme hjem....
Ja, jeg fikk nupper på ryggen og bakoversveis som eneste synlige utslag. Du behøver ikke skrive superdac i hermetegn, for det er akkurat hva det er; en super dac! Det er svært lett å bli vant til så god lyd som den varter opp med, selv om jeg innser at rammene jeg tilbyr ikke på noen måte yter den rettferdighet. MI-forsterkerne og NLE-kablene er vel det eneste jeg har som er 'godt nok' i denne eleverte klassen. Skikkelig kilde og høyttalere nå, så er Adam i paradis, eller iaf svært nær. Om jeg spytter i, la oss si, 300k samt behandler akustikken i rommet og ruster opp el-tilførselen litt..Hei Maxtor
Det ser ut som du likte din nye dac?
Det er kanskje like greit at du ikke prøver en MSB Dac,
er redd hjertet ditt ikke ville.............?
Hei Petre
Du har litt mildere reaksjon enn Maxtor?
Dette ifbm lånet av "superdac"?
Innlegget til Puristen vekker opp en rekke interessante spørsmål i forhold til MI, som Petre elegant peker på i sitt innlegg.Tja, kjønnsdriften, siden du nevner temaet, har kostet meg mye penger, den og. Nok til mang en superdac og ditto kilder.
Du har nok mye rett i at MI-utstyret ikke ofte parres med de dyre komponentene det fortjener og utmerket godt kan brukes med. High-end gutta, de med dyrere/dyrt utstyr reflekterer kanskje ikke over MI, pga de lave prisene? Eller også er de villige til å betale det det koster, for å få glansede brosjyrer, kjente merkenavn, utstilling og demo i fancy butikker m.v. RM, doble, tredoble dine priser og bli omfavnet av et nytt kundesegment. Til gjengjeld, når det er priset såpass edruelig som det er får selv de fattigste blandt oss, som meg som ikke har stort, råd til ordentlige forsterkere. Det gir en smak av honning, og frister til å bygge videre på alt rundt, 'kringutrustningen'. Men det gjør også at MI havner sammen med mye billige ting hos brukere uten high-end erfaring og dermed ikke på langt nær får vist hva det duger til.
Puristen: Jeg liker den måten du tenker. Jeg tror ikke jeg trenger si mer enn det.Hei MusicBear
Hvis Musical Innovation skulle kjøpe OEM dacer for og modifisere,hadde dette blitt kjempedyrt.
MI måtte kjøpe inn i store antall,og spesialbestille store nok kabinetter.(dette for store strømforsyninger)
Fremdeles ville dette ikke vært en superhighend dac.
Alle dacfabrikanter bruker de samme billige dachippene.
Dette gjelder ikke dCs og MSB Technology som lager dacene sine selv
i en helt annen kvalitet enn std dachippene.
I topp dacer skiller man ofte på dc og ac.
Ingen toppdacer ville noengang blitt montert inn i en forsterker.
Digitale kretser støyer mye, noe som vil forstyrre og ødelegge for lydkvaliteten
i en forforsterker og Dac.
Hei Audirvana
Jeg er helt enig at veeeldig myyye av dagens superhighend utstyr er meeeeget overpriset.
Noe av min hobby, har vært og finne produsenter som lager noe av det aller aller "beste",
hi-fi utstyr som finnes til edrulige priser.
Av og til har jeg lykkes med det, i dette tilfelle Musical Innovation.
Det finnes heldigvis flere,vil spesielt nevne Niels Larsen Elektronik (NLE)
Etter min mening har han laget en av verdens "beste" Riaa'r og kabler.
Jeg er i den heldige situasjon at vanlige hi-fi entusiaster og produsenter kommer og
oppsøker meg for en vurdering av hva de har laget?
Når det gjelder digitale signalkilder, har jeg dessverre ikke hatt "hell" med meg?
Der måtte jeg dessverre bite i det sure eple, og kjøpe noe skrekkelig dyrt.
Denne produsenten av digitalutstyr som jeg valgte,er alene om mange viktige
fremtidige løsninger som kommer?
De kan som de fleste andre superhighend dacer oppgraderes software.
De er derimot alene om og kunne oppdatere hardwaren?
Alt er moduloppbygget,så kommer det bedre dacer,innganger,klokker utganger
powersupplyer eller analogdel, så er det byttepris for dette i framtida.
Disse dacene er også de eneste som kan ta i mot DSD og DXD mfl direkte
på alle innganger til dacene.
De lager også klokkene sine selv, og innehar det laveste jitter som noensinne
er målt på audioutstyr.
Dette er mao det mest framtidsrettede dacene som finnes.
De er ikke bare de teknisk mest sofistikerte dacene, men også
de mest vellydende,dette iflg The Absolute Sound og Stereophile.
Analogguru Michael Fremer innrømmer at disse dacene er så bra at
man nesten ikke trenger analogrigger lenger. He he he
Dette var nesten en spøk,men den desidert beste digitalrigg han noensinne har hørt.
Dessverre er det også slik med platespillere.
Jeg har dessverre ikke hørt til dags dato en analogrigg
som er rimelig,som spiller "bra"?
Dette gjelder dessverre også armer og pickuper.
Er man vant til og kjøre vw Polo,blir en Audi A4 en nesten uoppnålig drøm.
Man er på et nivå, og tror kanskje ikke det er mulig at det kan bli
noe særlig bedre ved et bytte?
Veldig mange klamrer seg til og si at det er bortkastede penger, dacen din
låter ikke bedre enn min 30K dac.
Problemet er jo at det vet dere ikke før dere har prøvd?
Hei Grace
Håper du får solgt din MI-11 og fjernkontroll.
Jeg tror utfordringen med moderne DAC-er, som jo blir mer og mer viktige, ettersom CDen som medium i bunn og grunn er døende, er som Puristen sier, at de aller fleste bygger sine produkter rundt nøyaktig de samme DAC-chippene. Hjertet til alt fra billige dusinvare-DACer, til dyre entusiast-DACer er den samme lille databrikken. (Eller brikker med svært få forskjeller.) Dermed blir utviklingen bundet opp av det underleverandører av slike DAC-chips utvikler.Har lest (nsten) alt du har skrevet hifipuristen, uten at jeg dermed hukser alt.
Derfor spør jeg hva mener DU er en bra dac uten at man kunne fått en grei bruktbil for samme sum penger?
Nesten litt rart, da, at denne lille komponenten som kalles dac skal være så vanskelig å få til...
1 | Klipsch | 955 sider |
2 | Naim | 734 sider |
3 | Musical Innovation | 400 sider |
4 | Audio Note | 345 sider |
5 | Mac | 240 sider |
6 | SB & Transporter | 221 sider |
7 | Avantgarde | 160 sider |
8 | Proac | 128 sider |
Big Mac VS MI
I kveld har jeg vært på duell. En vellydende, og lærerik duell mellom en tung, velbygget og eksklusiv amerikaner, og en adskillig lettere, slankere, men likevel imponerende "liten" nordmann fra Hokksund.
Mitt MI11/MI9.1-sett ble testet opp mot et McIntoshsett, bestående av jubileumseffektforsterkeren MC2000 med 8xKT88 effektrør og 130w koblet opp mot forforsterkeren C46. USA mot Norge, altså. Det faktum at McIntoshsettet ganske nøyaktig leverte dobbelt så mange watt, sammenlignet med MI9.1, ville selvsagt ligge der som et forvanskende element i en sammenligning mellom de to forsterkersettene, men jeg følte meg trygg på at vår helt skulle få med seg selvtilliten hjem igjen.
Først lyttet vi til amerikanerne mens MI-settet fikk stå å varme seg opp. Helt fra første tone imponerte vertens skamvakre Klipsch Palladium meg. Stålkontroll på basstrommer og symbaler på samme tid. Nøytralt, åpent, behagelig, og uanstrengt musikalsk var det. Det var på ingen måte noen tvil om at musikkformidlerne i kjeden gjorde jobben sin, og effektforsterkeren som har en "villedende" nypris som er tre ganger nyprisen på MI9.1 skal selvsagt få mye av æren for det svært åpne, musikalske og presise lydbildet. Kveldens vert skal også ha skryt for å ha jobbet såpass mye med akustikken i det lille lytterrommet. Uten det hadde vi ikke kunnet få det beste ut av dette utstyret. (Der tror jeg flere av oss har litt å lære, faktisk!) Det må forresten nevnes at McIntosh-settet selvsagt brukes med balanserte kabler, og at en cd-spiller fra Wadia var kveldens kilde.
Så kom turen til Hokksund`s representanter. Først koblet vi MI9.1, som hadde blitt god og varm, opp mot C64-forforsterkeren med en to meter lang RCA-kabel av svært god kvalitet. Resultatet var at vi straks kunne fastslå at dette ikke var noen nedtur, i forhold til amerikanerne. Verten, som ikke har noen erfaring med MI fra før, og som har hatt dette forsterkersettet noen år, fastslo raskt at mye av klangen og åpenheten var den samme som han var vant med med McIntoshforsterkerne. Dette var ingen hard og kald transistorforsterker, mot en varm og mektig rørforsterker. Det manglet imidlertid litt trykk, attakk og "kjøtt på beina", i forhold til Big Mac.
Vi kom på at det kanskje kom av at McIntosh-forforsterkeren og MI-effekttrinnet kanskje ikke var verdens beste match, og koblet opp min MI11, som strengt tatt ikke er 100% innspilt ennå. Bingo! Der kom kjøttet på bena med en gang. Trykket, pondusen og nærværet var der med en gang, og ga tungvekteren fra USA konkurranse. Det merktes at MI11 og MI9.1 er laget for å spille på lag. Man kunne merke at det svært eksklusive McIntosh-settet hadde mer å gå på i ren muskelkraft, men Hokksund-settet imponerte med å holde godt følge. Soundstagen var kanskje en anelse bredere og mer ryddig med Amerikanerne i "motorrommet", men MI kompenserte for det med å ha en bedre dybde, iallfall i mine ører. Verten får selv, eventuelt, si hva hans inntrykk er. MI-settet viste seg forøvrig å være en svært god match med de fantastisk flotte Klipsch-høyttalerne. Kveldens vert fortalte at han vanligvis var svært kresen på stressende diskant på hornøytalerne, men diskanten med MI tilkoblet var behagelig.
Vi hadde bare ca. to timer til denne uformelle tvekampen, så det er vanskelig å komme med så mye mer detaljer om hvordan de to alternativene skiller seg fra hverandre. Personlig fikk jeg dessverre ikke anledning til å lytte på noen innspillinger jeg er spesielt godt kjent med heller. Men hovedsaken var at verten, som aldri har vært borti en MI-forsterker, virket fornøyd. Nå vurderer han faktisk å låne seg en Musical Innovation-forsterker (kanskje en MI18), for å samle mer erfaringer. Det blir spennende å, eventuelt, se hva hans erfaringer blir over tid.
Hvem vet? Kanskje ender han opp som en del av dette brødreskapet med tiden?
Konklusjonen etter den korte tvekampen er at Amerikanerne vinner en knapp poengseier, noe som egentlig ikke er overraskende når man tenker på at de koster tre ganger så mye, veier 25 kilo mer, og har mer muskler. Nordmannen gjorde på ingen måte skam på seg selv - tvert imot. Det er intet annet enn imponerende at den relativt "billige" forsterkeren fra Hokksund gir amerikaneren en solid kamp, ettersom den strengt tatt stilte i en for høy vektklasse.
Musical Innovations tråd er blant de absolutt raskest voksende vennetrådene her på sentralen.
Som Audirvana allerede har bemerket, så har vår vennetråd nå passert respektable 400 sider!
Dette krever selvsagt en liten markering: Ta-daaa!
Vis vedlegget 229611
Her er Adelskalenderen (*) pr i dag, 28.11.2013:
1 Klipsch 955 sider 2 Naim 734 sider 3 Musical Innovation 400 sider 4 Audio Note 345 sider 5 Mac 240 sider 6 SB & Transporter 221 sider 7 Avantgarde 160 sider 8 Proac 128 sider
(Sideantallet baserer seg på 20 innlegg pr side, som er default verdi.)
(*) Adelskalender: Vennetråder med mer enn 100 sider. Det finnes 350+ vennetråder på HFS, hvorav kun 8 har mer enn 100 sider.
Litt historikk:
Tredjeplassen ble oppnådd 08.07.2013: Se her
Fjerdeplassen ble oppnådd 20.04.2012: Se her
Femteplassen ble oppnådd 25.12.2011: Se her
Sjetteplassen ble oppnådd 11.12.2011: Se her
Syvendeplassen ble oppnådd 13.11.2011: Se her
Vi debuterte på åttendeplass 04.10.2011: Se her
Mvh Salty
Bruker du Mac Mini som mediaspiller for både musikk og video? Eller kun musikk?All righty then!
Da er JRiver MC 19 satt opp på Mac Mini'en og skreddersydd kun for den ultimate lydopplevelsen. Og det fungerer som rakker!
Vis vedlegget 229624
Det beste av alt er at det låter nydelig samtidig som det lar seg kontrollere via en app for såvel iOS som Android USB-chippen på den lånte G-Dis DAC V har dessverre litt begrensede muligheter, men nå er min Lindemann USB-DDC klar for henting på mitt lokale postkontor og da skal G-Dis DAC V virkelig få vist seg.
Det ligger således godt tilrette for at MI-settet skal få kjørt seg noe inn i gamperæ... i helgen! Looking forward to it
Mvh.
Maxtor
Godt nytt!
Jeg bestiller lytterinntrykk av dette oppsettet vs itunes&audirvana plus, Maxtor!
Bruker du Mac Mini som mediaspiller for både musikk og video? Eller kun musikk?All righty then!
Da er JRiver MC 19 satt opp på Mac Mini'en og skreddersydd kun for den ultimate lydopplevelsen. Og det fungerer som rakker!
Vis vedlegget 229624
Det beste av alt er at det låter nydelig samtidig som det lar seg kontrollere via en app for såvel iOS som Android USB-chippen på den lånte G-Dis DAC V har dessverre litt begrensede muligheter, men nå er min Lindemann USB-DDC klar for henting på mitt lokale postkontor og da skal G-Dis DAC V virkelig få vist seg.
Det ligger således godt tilrette for at MI-settet skal få kjørt seg noe inn i gamperæ... i helgen! Looking forward to it
Mvh.
Maxtor
Jeg vurderer en Mac mini mot en Oppo 103, men usikker på mediespilleregenskapene til Oppo. Har også hørt at en ikke får en del av HD audio mulighetene på Mac mini, men ikke sikker på om dette stemmer.
I dag bruker jeg Sonos til musikk og en Tvix mediaspiller for annet media.
-Stein Ivar
Gratulerer med ny dac, Maxtor.
Regner med vi får en rapport om ikke så lenge.
mvh
Det er herlig Maxtor.... life is good! God helg alle MI-venner!Husker jeg rett var det en småhufsete dag senhøsten 2009 jeg la turen til ukjent territorium - såvel landskapsmessig som lydmessig.
I forkant hadde jeg nettopp solgt min ganske kjære Cairn Nanda forforsterker i jakten på noe som kunne gi meg mer - en anelse mer kontroll, en anelse mer separasjon, en anelse mer emosjon. En kort "Ønskes kjøpt"-annonse på HFS ga ikke flust av aktuelle kandidater, men en PM fra en bruker "RM" spurte enkelt og greit om følgende: "Hva er ditt budsjett og hva trenger du av inn- og utganger? Hilsen Roar Malmin"
Roar Malmin? Han hadde jeg da hørt om før? Noen kjappe timer med Google som følgesvenn hadde jeg dannet meg et bilde av hvor jeg hadde navnet fra tidligere. Jeg svarte vedkommende på hva jeg hadde av penger å rutte med samt hvilke behov jeg hadde for inn- og utganger. "Her skal jeg klare å skreddersy noe til deg. Kan du komme å hente om ca 5 dager?" Fire dager etter satt jeg med min aldrende far (som han selv sa hadde han behov for far-sønn tid samt å komme seg litt ut.....) i en overdimensjonert Chrysler Voyager på vei inn i det ukjente. Når selv GPS'en ikke helt kunne skjønne hvor jeg var følte jeg at jeg var langt utenfor komfortsonen........
Vel fremme hos vedkommende hadde han tatt av topplokket på kabinettet og forklarte med stor innlevelse hva han hadde laget. Her var et MI 11 kort med en drøss med deler jeg ikke engang visste hvordan man uttalte - alt montert usedvanlig pyntlig i et velkonstruert MI 6 kabinett. "For å holde kostnadene nede" sa mannen. Det eneste jeg kunne lese på kortet var "MI 11 WBT_Holco". Ingenting av det jeg selv kunne tyde eller hva mannen forklarte sa meg egentlig så veldig mye, men av forunderlige årsaker stolte jeg helt og fullt på mannen som tegnet og forklarte. Jeg kunne ikke annet enn å tro at jeg fikk usedvanlig mye for pengene.
Vis vedlegget 229817
Vel hjemme koblet jeg opp min nyanskaffelse mot min daværende Adyton Symphonic Series Model 1. Husker jeg rett var høyttalerne et sett Audio Physic Spark 3. Gode kabler hadde jeg (ikke spør hva - det er 4 år siden) samt en god kilde.
For å gjøre en lang historie litt kortere: Etter mitt første møte med Malmin og hans konstruksjoner har jeg aldri sett meg tilbake.
Så - hvorfor denne tullete historien?
Jo. Jeg har tatt en feriedag i dag. Og jeg sitter i min sofa med presskannekaffe i muggen. Jeg nyter musikk. Og for hver takt, for hver tone takker jeg overmakten for at jeg en hufsete dag senhøsten 2009 valgte å takke ja til tilbudet fra Malmin og at jeg dro for å hente skapningen (forforsterkeren og ikke Malmin). Jeg sitter i en alder av 42 vintre og føler et antall forskjellige emosjoner dukke frem når jeg nyter musikk. Og dette skjer hver gang jeg nyter musikk. Og det har jeg Malmin å takke for.
Det var dagens eufori fra denne kanten. Beklager, men jeg kunne ikke la være.
Mvh.
Maxtor