Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Til problemet med forforsterkeren din: Du trenger kanskje skru den på med en fjernkontroll?

Det må man iallfall med en fullblods MI11.

Denne spilleren har muligens Salty Dog hatt klørne sine i? For en stund siden postet han dette bildet av en MI11 Light iallfall:

MI_11_Light.jpg

Om det stemmer at Salty Dog har erfaringer med denne forforsterkeren, er det en god idè å kontakte han, for å finne ut av problemet.

En annen mulighet er selvsagt Roar selv...

Til sammenligning - her er et bilde av en MI11, slik som jeg har.

169274d1354552004-musical-innovation-mi_11.jpg

Noen av kretsene er like, bare med litt annen layout, ser jeg. Det store printet er delt i to, og plassert parallelt, på en måte.

Dessuten er "fullblodsversjonen" dual mono, der er, så langt jeg kan se, ikke lightversjonen? Dessuten er vel kablingen ikke fullt så påkostet...

Sist redigert:

kgyran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

Takk for tilbakemelding. Fikk pm fra sjefen sjøl. Blir så jeg sender inn denne for litt oppgradering og sjekk. Prøvde med en marantz fjernkontroll, men like død.

Mvh

Kenneth Gyran

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Går med noen kopper kaffe ja.
    Spiller mye forskjellig, men er blitt mer og mer glad i norsk musikk. Er svak for Kvitnes, Paus, Fjeld, Narum, Preus, men går i Beatles, Who, Clapton og Young også+masse annet.
    Sorry, men må bare høre et par plater til i kveld også.

Mvh
    gs

kgyran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

Har nå sendt vidunderet til Hokksund. Tenkte å oppgradere utseende litt i samme slengen. Vil bare få skryte av servicen, skulle likt å hørt fra toppsjefen i Sony hvis en forsterker derfra hadde gått istykker ;)

Mvh

Kenneth Gyran

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Tro det eller ei, men Norah Jones har vært på besøk hos meg i kveld. Tenk dere! På lille Notodden!! På en hverdag! Selveste datteren til Ravi Shankar!

Og hun kom ikke for å drikke kaffe heller, neida. Hun hadde med seg et helt band, og spilte hele "Come Away With Me" foran sofaen min. Vakkert, engasjerende og nært.

Hun sto to/tre meter foran meg og sang, rett fra hjertet.

Og gudene skal vite hvordan hun/de hadde klart å få med seg et konsertflygel og en kontrabass opp tre etasjer med svingete trapper - helt uten at jeg har merket det!

Det rare var at både hun og de andre musikerne var helt usynlige!! Tro det den som vil...

Men Norah Jones var det! Det finnes det ikke tvil om!

Minn meg på at jeg må gi MI-forsterkersettet mitt en ekstra omgang med mikrofiberkluten, som takk for den fantastiske illusjonen!

Skjermbilde 2014-05-15 kl. 21.19.46.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen folkens.

Fortsatt er det litt helg igjen, og da kan man jo lytte til litt musikk.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er godt i gang. Sitter å hører på Manu Katche.

Holdt på å få sjokk her, da det plutselig kom noen helvetes smell midt i lydbildet. Stygge smell var det!

Det gikk noen sekunder før jeg forsto at det var smellene fra det komunale fyrverkeriet her. *flirer* Trodde det var noe galt med høyttalerne jeg.

Midt mellom høyttalerne står nemlig vinduet åpent! *flirer mer*

Bare dumt at jeg ikke hørte på 1812-overtyren, hva?? ;)

DSC_0223.jpg

Måtte jo sette på Telarc`s fantastiske innspilling av 1812-overturen, og kunne høre på naturlig konsertvolum. Alt jeg kan si er at Tchaikovski rocks!! (Sammen med Musical innovation iallfall!) Makan til trøkk, energi og punsj. Anbefales til alle som har utsikter til en alenekveld hjemme. Wow!

Sist redigert:

gs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Takk det samme. Er i gang her også.
    Har nettopp spilt Falne engler med Albrigtsen, Kvitnes og Treekrem. Ei plate jeg kjenner godt, men den har fått noen nye dimensjoner på MI17 mono.
    Nytrakta kaffe, stille i huset, fri i mårra, tror det blir mange plater i kveld

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    17. mai i Korea er nå ikke det samme som hjemme, det er helt sikkert!

2014-05-17 07.57.11.jpg

Er snart halvveis i rotasjonen, men når jeg vet at jeg får en ny MI 16 5.1 og OPPO bdp105d når jeg kommer hjem, så blir ventetiden uutholdelig!

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    416
    Torget vurderinger
    6
    Er det nye ht på vei inn også? Du skulle selge Cornwall ikke sant?

-Stein Ivar

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har luftet det et par ganger men interessen har vært lav. Må bare si meg veldig fornøyd med lyden, men de blir for store desverre.
    Veldig synd at furtebua ikke er bare bitte-litt større, for da hadde jeg aldri solgt de.

Men har ikke peiling på hva jeg skulle erstattet de med. Jeg har en del Klipsch elementer/drivere/horn liggende, så kanskje jeg skulle bygd noe diy Klipsch-greier.

Hvis ikke har jeg alltid hatt lyst til å prøve fulltone. Kanskje de kommende Omega Speakers Paramount Monitor hadde vært noe å se nærmere på?

Har en magefølelse som sier meg at med ingen kondensatorer i serie med signalet hverken i forforsterkeren eller effektforsterkeren, og ingen delefilter eller passive komponenter i høyttalerne vil skape en synergi-effekt. Og i mitt tilfelle ville jeg også satt høypass filter i Oppo spilleren til 60-80hz, slik at de ikke risikerer å bunne ut før det virkelig begynner å bli gøy! :)

Vi får se....

Cbarth

kgyran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

Mulig det står tidligere i denne tråden. De fleste MI-forsterkerne har jo tall-benevnelse, bortsett fra Mosfet. Hvorfor er det slik?

Mvh

Kenneth Gyran

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.560
    Torget vurderinger
    10
    Fordi Mosfetn er en klasse AB med feedback.
    De andre er A uten feedback.

Forklarte RM meg når jeg stilte det samme spm :)

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Fordi Mosfetn er en klasse AB med feedback.
    De andre er A uten feedback.

Forklarte RM meg når jeg stilte det samme spm :)
    Nesten riktig HEL. En del av de andre effektforsterkerne fra Hokksund er også AB-konstruksjoner, egentlig. Min MI9.1, blant annet. Men i 90 prosent av tilfellene kjører forsterkeren i klasse-A-modus.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Mitt MI11/MI9.1-sett har fått ny hovedkilde. Jeg slo til og kjøpte en fullblods highend-streamer fra analogeksperten Linn - en Majik DS.

DSC_0239.jpg

Den dedikerte musikkstreameren erstatter Mac --> USB --> V-Link 192 --> Hegel HD20, en DAC som er bare barnet i digital musikksammenheng, sammenlignet med Linn Majik, som så dagens lys i 2008. Men selv om spilleren er relativt gammel, i et produktsegment der utviklingen går fort for tiden, så er det ingen tvil om at dette er en solid oppgradering, som gir Musical Innovation-forsterkeriet ennå større mulighet til å glimre.

Det er ikke vanskelig å høre at Linn, i utgangspunktet, er eksperter på analog vellyd. Selv om kilden er digital, virker det som kommer ut signalkabelen langt mer "analog" i klangen enn det Hegel HD20 presterer. Videre har stemmer og instrumenter fått en merkbart mer naturlig aura, eller klang om du vil. Særlig piano høres MYE bedre ut, med Linn Majik DS. Lydscenen har også blitt både dypere og videre, og ennå mer definert. I det hele tatt koser jeg meg, foreløpig med nykommeren.

Ett minus er det: Programvaren jeg bruker på både Mac og iphone/ipad for å styre spilleren er ikke særlig brukervennlig, sammenlignet med mye annet jeg har prøvd. Men den fungerer i det minste uten å krasje.

Og så ett STORT pluss for oss velsignede Musical Innovation-eiere!! Når jeg plukket opp den solide fjernkontrollen som fulgte med Majik DS, og tilfeldigvis klikket mute-knappen, klikket det fra MI11, hvor lyset på inngangsvelgeren gikk fra grønt til rødt. Forbløffet klikket jeg "volum opp" og hørte den velkjente summingen fra potmeteret i forforsterkeren. Linn-fjernkontrollen fungerer altså sømløst med Musical Innovation!!

"One remote, to controll them all!!" ;););) (Fritt sitert fra Ringenes Herre...)

Dette er et tips til dere andre også, særlig dere som er lei av å pare stasutstyret fra RM med billige plastfjernkontroller. Linns fjernkontroller virker som en bedre match, rent kvalitetsmessig.

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Interessan å høre Audivirana, det du sier om Linn Majik.
    For de som får igjen mer skattepenger enn meg i år, så ligger storebror til Linn Majik, Linn Akurate DS på Finn til en svært bra pris.

En annen interessant detalj med disse streamerene fra Skotland, er at de nå er oppgradert, i forhold til den opprinnelige typen, med en ny og forbedret strømforskyning, som i følge tilbakemeldingene gir et solid løft i lydkvaliteten. Denne strømforsyningen har fått navnet Linn Dynamik.

Min spiller, er så langt jeg har funnet ut, ikke utstyrt med Dynamik, men det kan ettermonteres, for drøyt 5.000 kroner. Så må man vurdere om det er verdt det.

Om noen av dere er fristet til å se etter en brukt Linn DS-spiller, anbefales det å se etter en som har Dynamik.

Fokus på strømforskyning er noe vi Musical Innovation-junkies er kjent med, ikke sant?

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.841
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mitt MI11/MI9.1-sett har fått ny hovedkilde. Jeg slo til og kjøpte en fullblods highend-streamer fra analogeksperten Linn - en Majik DS.

Vis vedlegget 261479

Den dedikerte musikkstreameren erstatter Mac --> USB --> V-Link 192 --> Hegel HD20, en DAC som er bare barnet i digital musikksammenheng, sammenlignet med Linn Majik, som så dagens lys i 2008. Men selv om spilleren er relativt gammel, i et produktsegment der utviklingen går fort for tiden, så er det ingen tvil om at dette er en solid oppgradering, som gir Musical Innovation-forsterkeriet ennå større mulighet til å glimre.

Det er ikke vanskelig å høre at Linn, i utgangspunktet, er eksperter på analog vellyd. Selv om kilden er digital, virker det som kommer ut signalkabelen langt mer "analog" i klangen enn det Hegel HD20 presterer. Videre har stemmer og instrumenter fått en merkbart mer naturlig aura, eller klang om du vil. Særlig piano høres MYE bedre ut, med Linn Majik DS. Lydscenen har også blitt både dypere og videre, og ennå mer definert. I det hele tatt koser jeg meg, foreløpig med nykommeren.

Ett minus er det: Programvaren jeg bruker på både Mac og iphone/ipad for å styre spilleren er ikke særlig brukervennlig, sammenlignet med mye annet jeg har prøvd. Men den fungerer i det minste uten å krasje.

Og så ett STORT pluss for oss velsignede Musical Innovation-eiere!! Når jeg plukket opp den solide fjernkontrollen som fulgte med Majik DS, og tilfeldigvis klikket mute-knappen, klikket det fra MI11, hvor lyset på inngangsvelgeren gikk fra grønt til rødt. Forbløffet klikket jeg "volum opp" og hørte den velkjente summingen fra potmeteret i forforsterkeren. Linn-fjernkontrollen fungerer altså sømløst med Musical Innovation!!

"One remote, to controll them all!!" ;););) (Fritt sitert fra Ringenes Herre...)

Dette er et tips til dere andre også, særlig dere som er lei av å pare stasutstyret fra RM med billige plastfjernkontroller. Linns fjernkontroller virker som en bedre match, rent kvalitetsmessig.
    Denne må du viser bilder av da mann, ikke som en boks på "nederste hylle";);)
    Spennende!

gismo

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    ;) Er du en sånn fyr som maser etter "nakenbilder" på internett, gismo? ;)

linnmajik.jpg

Strømforskyningen er, som du/dere ser, helt innkapslet, og det er godt med plass i kabinettet. Plass nok til spennende Malmifiseringsprosjekt i fremtiden, kanskje?

Kanskje Roars strømforskyninger er bedre enn Linn`s, som er ganske dyr - 5.600 kroner.

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppklaring ang MI MOSFET.

MI MOSFET ble opprinnelig konstruert som et prosjekt beregnet på HiFi Huset AS. Den skulle ha masse rå kraft, smekk i bassen samt oppløst mellomtone og diskant. Jeg syns de kriteriene er ganske godt ivaretatt. Smekk i bassen er ensbetydende med global feedback, men da MOSFET transistorer er veldig raske, kan man faktisk benytte en god del feedback uten at lydbildet faller totalt sammen når man nærmer seg klippegrensen.

Årsaken til at MI MOSFET IKKE ble solgt gjennom nevnte butikk er sannsynligvis ganske klar for de fleste av hfs`lesere.

MI forsterkerene generelt har ikke global feedback, da dette etter min oppfatning fører til en "timesmear" av signalet som jeg finner uakseptabelt. Bakdelen er at utgangsimpedansen ligger høyere sammenlignet med mange andre forsterkere. I praksis betyr det ikke noe særlig med mindre man benytter seg av lavimpedante høyttalere med lav følsomhet. Når det gjelder rørforsterkere regner man at så lenge dempningsfaktoren er større en 25-30 går det greit. Mine forsterkere ligger som regel i området 40 og over. Har man en forsterker med veldig høy df og lytter til musikk med mye trommer, merker man ofte at det mangler "bloom" på stortromma. Dette kommer av overdemping. Forsterkere uten GFB har som regel en del høyere forvrengning, MEN denne vil ikke lide av sum-differens forvrengningsprodukter som de forsterkerne med GFB. I mine ører er dette klart å foretrekke.

Jeg håper dette kan være litt oppklarende informasjon.

RMalmin

kgyran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Hei

Da har forforsterkeren kommet tilbake fra litt oppgradering.

MI 11.jpg

For den observante er denne veldig ulik den som ble sent inn :) Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne avslå. Innbytte av den gamle og en god pris, det blir det ny MI-11 av.
    Det er for øyeblikket montert MI-13-front, men så fort det kommer rett front, får jeg tilsendt det.

Mvh

Kenneth Gyran

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei

Da har forforsterkeren kommet tilbake fra litt oppgradering.

Vis vedlegget 261894

For den observante er denne veldig ulik den som ble sent inn :) Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne avslå. Innbytte av den gamle og en god pris, det blir det ny MI-11 av.
    Det er for øyeblikket montert MI-13-front, men så fort det kommer rett front, får jeg tilsendt det.

Mvh

Kenneth Gyran
    Gratulerer Kenneth! Jeg hadde en mistanke om at du ville få ett "offer you cant`t refuse" hos Don Malmin, ja! :)

Der har du fått et forsterkersett som ser like godt ut, som det høres.

Hos meg koser jeg meg med mitt forsterkersett som aldri før, etter at jeg fikk Linn Majik DS som hovedkilde. Jeg blir bare mer og mer imponert over denne streameren fra analogekspertene i Skotland. Særlig når jeg tenker på at den er 6 år gammel!

Forsterkerne mine får virkelig vist mye mer av hva de er i stand til nå. Jeg har plutselig fått en utrolig snert og kontroll i bunnen. Musical Innovation er jo kjent for akkurat dette, men den var ikke så framtredende med Hegel HD20. Stortrommer, pauker og kontrabasser er blitt veldig naturtro. Så tydelig er dette at jeg, helt ubevist, har spilt mye kontrabassjazz og kraftklassisk, med pauker, stortrommer og trøkk. Og på høyt volum, fordi forsterkerne aldri slipper kontrollen over de til sammen ti høyttalerelementene i mine Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. Et godt eksempel på et spor med trommer som får frem denne lekne kjappheten og tyngden er Jan Garbarek`s Molde Canticle part 1 fra I took up the runes. Manu Maches kraftige trommeslag står som en påle i rommet. Deilig!

Noe annet jeg legger merke til er at pianomusikk har fått et fantastisk fint nærvær. I stedet for en pianokropp som med Hegel HD20 fløt ut og ble utydelig og stor, er omrisset plutselig blitt tydelig, og klangen i rommet er tydelig adskilt.

Vi har jo snakket før om dette med kilder, og at vi som har forsterkere med ett så stort potensiale som det man får i Musical Innovation, også bør ha et fokus der. De siste dagene har jeg fått en bekreftelse på hvor riktig og viktig det er.

DSC_0269.jpg

Sist redigert:

Classichifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Antall liker
    49
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    2
    Hallo, MI-karer.

Har noen fått noen form for livstegn fra Guru'en? Bekymringsverdig stille fra Hokksund for tiden........

Mvh.
    Maxtor
    Han ringte meg på søndagen - midt i min sønns konfirmasjon. Derfor fikk jeg ikke hørt hva han ville.
    Vel hvis dere "kjenner" GURUEN så er vel ikke det noen BOMBE

Classichifi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.10.2010
    Antall liker
    49
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    2
    Hei

Har nå sendt vidunderet til Hokksund. Tenkte å oppgradere utseende litt i samme slengen. Vil bare få skryte av servicen, skulle likt å hørt fra toppsjefen i Sony hvis en forsterker derfra hadde gått istykker ;)

Mvh

Kenneth Gyran
    tror kanskje du ikke helt skjønner tinga, RM er ikke Sony!

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Lykkelig lørdag, MI-venner.

Om alt går som planlagt neste uke (biltur fra Langhus til Hokksund er ikke like enkelt å synkronisere) kan det være muligheter for at undertegnede kan få låne denne til en liten test:

MI 9.1 4 Web.jpg

Konstruksjonen er vel kanskje kjent for noen her inne?

Gleder meg til å få prøve den :)

Mvh.
    Maxtor

cbarth1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Antall liker
    2.514
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Maxtor du skal ha så mye av skylda for at jeg er der hvor jeg er, og det er jeg evig takknemlig for...

Dine positive innlegg gir meg så mye å se frem til. Dine fredags-innlegg begynner å bli vane!

Det blir så fattig når ikke du gir dine fredags-bønner...
    He he, ikke ta det så alvorlig! Ha det gøy alle sammen!! MI for alle penga!!

Cbarth1

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    667
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7

Om alt går som planlagt neste uke (biltur fra Langhus til Hokksund er ikke like enkelt å synkronisere) kan det være muligheter for at undertegnede kan få låne denne til en liten test:

Vis vedlegget 262109

Mvh.
    Maxtor

Nei, no må du fortelje kva "konstruksjon dette er!!! :-D

Mvh Arild

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12

Vis vedlegget 262109

Mvh.
    Maxtor

Nei, no må du fortelje kva "konstruksjon dette er!!! :-D

Mvh Arild

Hallo Arild.

Her snakker vi om en MI 9.1 som yter "........2 x 30 watt i veldig ren klasse A" :)

MI 9.1 3 Web.jpg

Mvh.
    Maxtor

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Så kjent ut ja! Moro...

hvor lavt ligger tomgansstrømmen?

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.307
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Laveffekt 9.1!! Et kommende produkt eller en eksprimentsak? Selv om du kjører lavprofil for tiden må du dele inntrykkene.
    Noen som vet hvor langt unna den digitale volumkontrollen er?

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Laveffekt 9.1!! Et kommende produkt eller en eksprimentsak? Selv om du kjører lavprofil for tiden må du dele inntrykkene.
    Noen som vet hvor langt unna den digitale volumkontrollen er?

Deling av inntrykk skal skje, Petre :)

Denne utgaven av MI 9.1 ble laget til et annet MI-medlem som valgte å oppgradere for litt siden. Grunnet bruk av uorginalt kabinett taklet ikke kjøleribbene mer enn 30 watt klasse A. Skal bli moro å prøve ut denne utgaven.

For egen del har jeg jo valgt å gå den fullbalanserte sti. Og i så måte har min fullbalanserte MI 18 gitt meg uhorvelig mye glede. Testingen av MI 9.1 er kun for moro skyld. Dog skal det sies at jeg i en kort prat med Guruen her forleden kom til skade å få et tilbud på en "ny" fullbalansert effektforsterker. Og dette vurderer jeg nå sterkt om jeg skal gjøre!

Så - er det noen som har lyst til å overta min fullbalanserte MI 18 for en meget hyggelig pris er det bare å si fra :)

Mvh.
    Maxtor
    som ikke klarer å holde seg unna

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har avtalt med Roar å ta en tur innom til uka for å ta en grundig prat om de nye produktene/nyhetene som kommer fremover.

jeg håper å få muligheten til å teste en ny forforsterker med digital kontroller så fort den er klar.

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Nei, har du sett på maken.

Det dukket opp et par bilder til av "laveffekt" utgaven av MI 9.1. Legger bildene ut her med bakgrunn i filosofien om at man aldri kan få nok bilder av MI-sakene :)

IMG_2523.jpg

IMG_2524.jpg

Med ønsker om en god arbeidsdag.

Mvh.
    Maxtor

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei igjen Maxtor.
    Det er min gamle 9.1 som du skal få med deg ser jeg. Det var en hyggelig sak det der. Måtte ofres sammen med min MI-11mk2 for at jeg skulle kunne gå balansert... :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En liten oppklaring ang MI MOSFET.

MI MOSFET ble opprinnelig konstruert som et prosjekt beregnet på HiFi Huset AS. Den skulle ha masse rå kraft, smekk i bassen samt oppløst mellomtone og diskant. Jeg syns de kriteriene er ganske godt ivaretatt. Smekk i bassen er ensbetydende med global feedback, men da MOSFET transistorer er veldig raske, kan man faktisk benytte en god del feedback uten at lydbildet faller totalt sammen når man nærmer seg klippegrensen.

Årsaken til at MI MOSFET IKKE ble solgt gjennom nevnte butikk er sannsynligvis ganske klar for de fleste av hfs`lesere.

MI forsterkerene generelt har ikke global feedback, da dette etter min oppfatning fører til en "timesmear" av signalet som jeg finner uakseptabelt. Bakdelen er at utgangsimpedansen ligger høyere sammenlignet med mange andre forsterkere. I praksis betyr det ikke noe særlig med mindre man benytter seg av lavimpedante høyttalere med lav følsomhet. Når det gjelder rørforsterkere regner man at så lenge dempningsfaktoren er større en 25-30 går det greit. Mine forsterkere ligger som regel i området 40 og over. Har man en forsterker med veldig høy df og lytter til musikk med mye trommer, merker man ofte at det mangler "bloom" på stortromma. Dette kommer av overdemping. Forsterkere uten GFB har som regel en del høyere forvrengning, MEN denne vil ikke lide av sum-differens forvrengningsprodukter som de forsterkerne med GFB. I mine ører er dette klart å foretrekke.

Jeg håper dette kan være litt oppklarende informasjon.

RMalmin

Flott innlegg Roar!!
    Læregutt hos Otala og Lohstroh..? (måtte bare spørre siden du nevner GFB.. no offense!) :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn