Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.186
    Torget vurderinger
    4
    En smule satt på spissen selvsagt. :cool:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Det er trist å se at MI bruker blått på blått lcd-display. Dette er samme type som sitter i Tivoli Audio og ser helt på trynet kjipt ut. Gjør nå i det minste som Hegel og bruk blått på svart. Jeg er ikke MI venn eller har planer om å bli det, men syns det er dumt at en Norsk produsent skal gjøre en slik en stor tabbe når det gjelder display.
    En annen ting er at det ikke er nødvendig med "Vol:". Bruk større skrift og ha inngangsnummer på venstre side og volum på høyre side fra 0 til f.eks 60. Ikke en sjel har behov for å lese "Vol: -59db" i liten skrift. Istedet ha "1 40" med stor skrift blått på svart!
    Sikkert litt vanskelig å få større skrift med dagens display iogmed det er basert på 2 faste linjer. Men hvor vanskelig kan det være å implementere et display ala Mark Levinson 38?

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    For illustrasjonens skyld: Slik ser displayene Man bruker som eksempel:

DSC03235.jpg

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Det er trist å se at MI bruker blått på blått lcd-display. Dette er samme type som sitter i Tivoli Audio og ser helt på trynet kjipt ut. Gjør nå i det minste som Hegel og bruk blått på svart. Jeg er ikke MI venn eller har planer om å bli det, men syns det er dumt at en Norsk produsent skal gjøre en slik en stor tabbe når det gjelder display.
    En annen ting er at det ikke er nødvendig med "Vol:". Bruk større skrift og ha inngangsnummer på venstre side og volum på høyre side fra 0 til f.eks 60. Ikke en sjel har behov for å lese "Vol: -59db" i liten skrift. Istedet ha "1 40" med stor skrift blått på svart!
    Sikkert litt vanskelig å få større skrift med dagens display iogmed det er basert på 2 faste linjer. Men hvor vanskelig kan det være å implementere et display ala Mark Levinson 38?
    Hei Man

Det er greit og ha en mening om display, men dette er nok ikke så viktig.

Det som er viktig er lydkvaliteten og at MI's preamper kan styres med fjernkontroll.
    Lyset kan dimmes, og lyset i displayet kan slå seg av etter noen sekunder.
    At man får kritikk berettiget eller ei ifbm. et display på en preamp betyr zero for meg.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Men dette er nok ikke så viktig? Sier hvem? Det er jo til tyder litt hallelujah-stemning pga dette displayet i denne tråden. Hvorfor ikke gjøre det skikkelig når man først skal implementere et display? Det koster ikke stort mer å gjøre det skikkelig, og ser mye bedre ut og jeg vil tro blått/annen farge på svart - med store og tydelige tegn, gir et mer sobert og ekslusivt uttrykk enn blått på blått tivoli-style. At du syns det viktigste mht til displayet er at det dimmes eller at det kan slås av, syns jeg er en svært merkelig all den tid dette er ganske kostbare produkter, men du må selvsagt få lov til å synes hva du vil.

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    259
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei Man

Det som er viktig er lydkvaliteten og at MI's preamper kan styres med fjernkontroll.
    At man får kritikk berettiget eller ei ifbm. et display på en preamp betyr zero for meg.
    Hei
    i beste mening
    ikke så viktig med display ??? Det synest nå eg ,har selv en pre(kina BLÅ)brukes ikke, med samme display som MI .
    det er lite og feil farge som det ble opplyst om ,Mener selv det er finere når frontpanel er sølv/eloksert og for så vidt også sort, det blir mere eksklusivt og finere med Feks Grønn/Rød på sølv og i større format , men kansje det kommer ,er jo ganske ferske disse nye ampene med display.
    bare det ikke blir display over hele fronten som ser ut som en viss sjappe på nattestid;)mister liksom hele hifikosen, Men det er nå meg.
    En ting er sikkert, byggekvaliteten og lyden er det ikke noe å si på.
    Display som er fint og oversiktlig ,,, bilde (se bort fra merket ) ka synest MI gutta om det :cool:
    Mvh

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Man

Uansett hvilken farge eller str. på displayet, hadde
    vel MI fått kritikk uansett.
    Det viktigste for meg ifbm. displayet, er at det
    slår seg av så jeg slipper og bekymre meg om
    det og heller kan sitte og nyte musikken!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Smaken er som baken -> fortsatt delt på midten eller..?
    Vi er vel alle ulike og har vel derfor ulik smak. At displayet til MI ikke kan falle i smak hos alle sier seg vel selv?
    Det viktigste er vel at det er komt ny digitalt styrt volumkontroll som er slik jeg forstår det et bra fremskritt lydmessig, og i forbindelse med dette er det naturlig å montere display slik at en ser hva slags nivå en har!

Mvh.
    oks

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Hei Man

Siden det er ett fett for deg, så er kanskje det beste å respektere at folk har meninger om dette. Uansett utfall kommer du uansett du til å bli fornøyd, så jeg skjønner ikke helt hva du reagerer på.
    En MI-preamp er ikke helt gratis, og når man først skal ha et display så er det vel faktisk et godt argument at det er mest mulig funksjonelt innenfor rimelighetens grenser. (Det er ingen som krever et stort semigrafisk display a la Audio Research største preamper). Helt seriøst, det viktigste med et display er *ikke* at det kan skrus av, da kan man like gjerne unnlate det. Med et mer elegant display uten det blå bakgrunnslyset som skjærer seg langt inn i netthinnen, kan det jo hende at du lar displayet være på istedet for å skru det av.
    Ellers er det jo et særdeles dårlig argument å avfeie kritikk/meninger fordi "MI hadde fått (negativ) kritikk uansett".

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Jeg personlig ønsker ikke mye lys fra en forsterker, så kommer nok til og slå av mitt display.
    Men forstår de som syntes det er lite og Evt feil fargevalg, men tror i første omgang man skal fokusere på fordelene for lyden med den nye volumkontrollen. Før man vet ordet av det så er det en ny utgave på vei :)
    Jeg kjøper uansett ikke forsterker for utsendets skyll....

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    De nye forforsterkerne er laget av et lite tomannsteam. Fokuset har helt klart vært funksjonalitet i ordets rette forstand, altså få forsterkeren til å fungere slik RM har tenkt seg at den skal gjøre. Målet har først og fremst vært å ta de allerede fantastiske forforsterkerne ennå bedre lydmessig, dernest at de skal være enkle og bruke. Fokuset på lyd er det som har gjort MI til et godt merke. Dette er no noncense-utstyr i ordets rette forstand.

Personlig vil jeg ikke bli overrasket om det designmessige etterhvert vil forandre seg også. Kanskje et nytt display. Dessuten er den nye MI-teknologien slik at man kan oppgradere forforsterkerne, og eventuelt etterhvert en integrert forsterker (??:rolleyes:), med ny firmware. Der er det mulighet for forandringer på det grafiske. Personlig hadde jeg likt en mer grafisk profil, f.eks. søyler som vokser og skrumper, i stedet for dB-tall.

Nå vet jeg ikke hvordan formfaktoren er på displayene man har valgt å bruke, men om det er en viss standardisering her, er det kanskje allerede mulighet for å gjøre personlige valg i forhold til hva slags display man vil ha? Det er utrolig hva man kan finne på internett av elektroniske komponenter. Roar har jo allerede, slik jeg har forstått, vært serviceminded i forhold til de som vil ha andre farger på lysdiodene på de eldre komponentene.

Vi som kjenner Musical Innovation vet at vi som brukere av produktene fra laboratoriet på Hokksund, er en del av en evolusjon. Det kommer stadig nye sprang i kvalitet. Konstruktøren er åpen med oss her på denne tråden på hva som er under oppseiling, og deler blant annet bilder av prototyper etc.

Dette er en av flere ting som skiller Musical Innovation fra andre produsenter, som er lukket, og som ikke lar kunder være del av designprosessen på samme måte. Hadde MI vært et slikt selskap, hadde vi kanskje måttet vente ett år eller to på å få nyte den lydmessige fordelen med den nye teknologien, bare fordi designprosessen måtte gjøres helt ferdig.

For de som kanskje ikke har et så tett forhold til Musical Innovation, kan dette, fra utsiden, virke "uprofesjonelt" og "rotete", fordi de er vant til å handle ferdigpolert HIFIutstyr produsert av store produsenter, og ikke en håndverker og instrumentmaker som Roar Malmin.

Et annet poeng: Om Musical Innovation brukte mer ressurser på å gjøre designet til produktene sine ennå mer "eksklusive" enn det de allerede er, så hadde prisen trolig blitt vesentlig høyere også.

Personlig foretrekker jeg åpenheten til RM, og muligheten til å få nye, forbedrede produkter så fort de er ferdige, i stedet for alternativet.

Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Man

Siden det er ett fett for deg, så er kanskje det beste å respektere at folk har meninger om dette. Uansett utfall kommer du uansett du til å bli fornøyd, så jeg skjønner ikke helt hva du reagerer på.
    En MI-preamp er ikke helt gratis, og når man først skal ha et display så er det vel faktisk et godt argument at det er mest mulig funksjonelt innenfor rimelighetens grenser. (Det er ingen som krever et stort semigrafisk display a la Audio Research største preamper). Helt seriøst, det viktigste med et display er *ikke* at det kan skrus av, da kan man like gjerne unnlate det. Med et mer elegant display uten det blå bakgrunnslyset som skjærer seg langt inn i netthinnen, kan det jo hende at du lar displayet være på istedet for å skru det av.
    Ellers er det jo et særdeles dårlig argument å avfeie kritikk/meninger fordi "MI hadde fått (negativ) kritikk uansett".

Hei igjen Man

Det var ikke meningen å støte deg, det beklager jeg.
    Jeg synes det skrives alt for mye negativt her på hfs.
    Hvis en ikke har noe positivt og bidra med, hvorfor da skrive?

Det er mye rart her i verden jeg ikke liker, men jeg trenger vel ikke og belemre andre med det?
    Hvis du i det hele tatt liker noe med Musical Innovation, da hadde det vært hyggelig om du
    kunne dele det med oss?

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Som journalist kjenner jeg verdien av konstruktive tilbakemeldinger.

Det at brukere av Musical Innovation, og interesserte ellers, kommer med tilbakemeldinger på hva de liker, og ikke liker, og kanskje til og med forslag til forbedringer her inne på vennetråden, bør bare være en styrke for utviklingen videre.

Derfor kan jeg, for første gang på lenge, si at jeg ikke er heeelt enig i hifipuristen, som oppfatter slikt som "negativitet".

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    529
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen Man

Det var ikke meningen å støte deg, det beklager jeg.
    Jeg synes det skrives alt for mye negativt her på hfs.
    Hvis en ikke har noe positivt og bidra med, hvorfor da skrive?

Det er mye rart her i verden jeg ikke liker, men jeg trenger vel ikke og belemre andre med det?
    Hvis du i det hele tatt liker noe med Musical Innovation, da hadde det vært hyggelig om du
    kunne dele det med oss?
    Beklagelse godtatt. Jeg har som du sikkert har skjønt nå, ikke kommet med negativ kritikk. Som jeg sa i begynnelsen, er jeg hverken eier eller har planer om å kjøpe MI, og da vet dere hvor jeg "står hen". Men jeg setter jo pris på at det fins lokale, små, produsenter. For en produsent som ikke tidligere har hatt et display, så syns jeg det er en god ting å at MI nå er i ferd med å implementere dette i tillegg til fjernkontroll etc. Men displayet kommer faktisk til å være en stor del av MI sin identitet. Klarer noen å tenke seg Naim med blå skrift f.eks?

Jeg skjønner jo også at dere MI venner er en småsær gruppe, som nok ikke har samme krav til fit'n'finish, og hvis tilnærming til MI minner litt om en personlig relasjon til en håndtverker etc. Dette må ikke misforstås negativt. (F.eks har jeg en "man-bag" av særs kraftig kuskinn som er sydd lokalt, og som blir bare kulere og kulere med årene. Dette i motsetning til en tilsvarende designerbag som kan koste 10 ganger så mye) Noen skrev også at de satte pris på den åpne utviklingen av produktene til MI hvor brukerne selv fikk innblikk og i enkelte tilfeller kunne komme med innspill (fritt fra hukommelsen). Det er jo akkurat hva dette er, bortsett fra at jeg ikke er en bruker av MI-produkter da.

Noen av oss har et anstrengt forhold til blått lys, helt fra de første produktene kom med blått lys og det var nesten litt magisk, til en stund da omtrent alt kom med *sterkt* blått lys og det ble bare glorete... Personlig syns jeg MI-produktene ser funksjonelle ut, hverken mer eller mindre. Men de ser seriøse ut med tanke på kvalitet. Et display med kraftig blått strølys syns jeg forringer utseendet og ikke minst identiteten til MI. Jeg syns det blir feil å overse dette bare p.g.a at man har muligheten til å skru det av. Motsetningen blir et mindre glorete display som står mer i stil til identiteten til MI og som man ikke automatisk skrur av fordi det er så glorete. Man skal likevel ha muligheten til å skru det av, men da av personlige preferanser, og/eller om man vil ha det helt mørkt når man ser film el. Ikke kun fordi det er ubehagelig å ha displayet påslått. Når så et mer informativt og sobert display ikke koster mer, så syns jeg dette er en no-brainer.

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Ble litt stille her i tråden... Jeg er klar for ett julebord å har muligheten til å avse en helg bare jeg vet datoen...
    Ellers sitter jeg å nyter lyden, men venter i spenning på hvordan oppgraderingen kommer til å lyde :)
    Skal også få sett over filteret i høyttalerne og evt bytte terminaler på de, så anlegget burde være i toppform innen Januar er over :cool:

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er også klar for julebord, eller det må vel snart kalles nyttårsbord nå?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Støtt norsk industri: kjøp produkter fra Musical Innovation!

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Støtt norsk industri: kjøp produkter fra Musical Innovation!
    Godt salgsargument. Fra nyttår økte jo de fleste Norske HIFI-pushere prisene sine med ca 30 prosent, på grunn av den svake krona. Men om du kjøper Musical Innovation, så er jo det upåvirket av slikt tull.

(Iallfall i teorien.)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    30%?

-vel, de kan glemme å forvente noen større innkjøp fra meg i alle fall. At noe som skal ha kostet 10 000,- plutselig skal koste 13 000,- vel, jeg tror de legger på litt ekstra.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har sett enkelte skru opp prisene så mye som tretti prosent, ja. Og jeg tviler på at de er like kjappe til å skru ned prisene igjen når krona er sterk.

Oslo HIFI-Center har justert prisene med ca 20 prosent.

Skrur opp stereopriser etter kronefall - DN.no

Jeg har foreløpig ikke hørt noen uttalelse om følgene av den historisk svake kronen fra konsernledelsen på Hokksund. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Vel, jeg tror lageret til RM er såpass at han ikke er like konjuktursårbar som mange andre, men det betyr jo ikke at det ikke kan bli dyrere.

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    601
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Sjølv om ein del av MI-delane er "samla" i Norge, så handlar også RM mykje i frå det store utland. Så han vil nok merke kursfallet ja...

Mvh Arild

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Sjølv om ein del av MI-delane er "samla" i Norge, så handlar også RM mykje i frå det store utland. Så han vil nok merke kursfallet ja...

Mvh Arild
    Roar har en "kjøp norsk om du kan"-politikk, og har mange "lokale" underleverandører. Men enkelte ting må han jo selvsagt importere fra utlandet. Sankens fantastiske transistorer, som brukes i Musical Innovation, lages, for eksempel i Japan.

Så Musical Innovation merker selvsagt også kronekursfallet på kroppen etterhvert, når det gjelder produksjonskostnader.

Fordelen er åpenbart at eksportmarkedet er blitt lettere tilgjengelig. Ett prisfall på 20 prosent gjør åpenbart norsk HIFI mer konkurransedyktig i utlandet.

Vi må kanskje snart begynne å skrive på engelsk her på forumet? :p

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

Hvor er dere?
    Er det ingen interresse for "julebord" i februar?
    Jeg er klar over at det er flere som venter på sine nye MI kreasjoner,
    men likevel................

Hvis det ikke blir noe "julebord" i februar, kan det hende jeg har en
    "kjempe" overraskelse.I mars/april blir det kanskje Verdenspremiere på et av verdens
    desidert beste høyttalersystemer og Musical Innovation's nye toboksers MI-13!
    Roar jobber så svetten renner...............

sonicfrontiers

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    357
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Selv om han kjøper kondensatoren, motstander og transistorer i Norge er d produkter som må importeres.
    Så prisen på MI produktene vil nok stige ja. Håper bare han ikke kliner til ??????

Sonicfrontiers

Kramer1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2012
    Antall liker
    71
    Sted
    Ytre Arna
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

Hvor er dere?

"kjempe" overraskelse.I mars/april blir det kanskje Verdenspremiere på et av verdens
    Musical Innovations høyttalere?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

Hvor er dere?

Definitivt IKKE!!!!

Musical Innovation driver med det de kan best, nemlig FORSTERKERE og ikke noe annet.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle MI venner

Hvor er det blitt av dere?
    Ingen interresse for "julebord"?
    Audirvana var med på alt bortsett fra giftemål og selvmord.
    Flere som tar sjansen?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.131
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

Hvor er dere?

Hehe, ja det hadde vært noe.

Men om jeg skal ha en mening om det, burde det vært en 2,5-veis konstruksjon med tre elementer og eksternt delefilter for eventuell separat basskasse. En ikke overdådig dyr sak, men nøktern og oppgraderingsvennlig.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle MI venner

Da ser det ut til at Audirvana,Påsan, Salty Dog, meg,sannsynligvis Roar og flere?
    Dette betyr foreløpig 5 gærninger, en god start.
    På Jessheim? Fredag den 13 februar eller lørdag den 14februar?

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Siste tilskudd i MI samlingen; MI-14.

Førsteinntrykk veldig bra - den virker ;)

DSC_0981[1].jpg

Tåka ligger lavt når det spilles opp til dans i kjeller'n

MI-16 har overbevist fra første dag.
    Dette er første dag uten rør i kjeden på lang tid, men det svinger!

Hvis abstinensen blir for stor har jeg alternativ å spille på, men det har blitt mye benkesliting på 300B i det siste. Hmm

Får komme tilbake til julebordet.

Stein

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Siste tilskudd i MI samlingen; MI-14.

Førsteinntrykk veldig bra - den virker ;)

Vis vedlegget 301728

Tåka ligger lavt når det spilles opp til dans i kjeller'n

MI-16 har overbevist fra første dag.
    Dette er første dag uten rør i kjeden på lang tid, men det svinger!

Hvis abstinensen blir for stor har jeg alternativ å spille på, men det har blitt mye benkesliting på 300B i det siste. Hmm

Får komme tilbake til julebordet.

Stein
    Der har du et beundringsverdig oppsett - verken mer, eller mindre!

Gratulerer! ;)

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    DSC_0983[1].jpg

Kveldens spilleliste

MI kombinert med Klipsch, blues og billig øl er en knakende god kombinasjon.

Fornøyd som f.. (få)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn