Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hei Frank.
    Grunnen til forskjell her i effekt er at de vanlige utgavene som det står om på siden er SE. Når trinnene er balansert er 2 forsterker kretser brokoplet.
    Kan få opptil 4*effekt om det er nok kjøling/strømforsyning.

    Mvh
    Jonny
    Ok, det var jeg ikke klar over. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Takk Jonny.

    Mvh FrankA
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Håvard har forlengst solgt det mi settet som ligger på finn :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Til deg td160, jeg kjenner ZAPsulute forsterkeren din (og alt annet fra L.C. Audio) meget godt.

    Kan du beskrive forskjellen fra din ZAP til MI forsterker?
     

    td160

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    74
    Til deg td160, jeg kjenner ZAPsulute forsterkeren din (og alt annet fra L.C. Audio) meget godt.

    Kan du beskrive forskjellen fra din ZAP til MI forsterker?
    Det skal jeg gjøre, når jeg får det i hus.
    Etter bytte av for-forsterker fra Lc audio Sidewinder mk2?, til MI 11 var et stort løft.
    Større bilde, dybde og mer detaljert.
    Zapzolute mk4 er Den beste forsterkeren jeg har hatt i hus, har hatt mange forskjellige!
    er veldig spent på hva Mr. Malmin kan levere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har også Sidewinder td160, var det andre lydmessige ting du merket deg forskjell på, og da spesielt for de nedre oktaver?

    Jeg spør, fordi jeg selv lurer på om Sidewinder er overgått nyere konstruksjoner, hvor jeg leter nesten manisk konstant etter hver eneste tone i musikken i de nedre oktaver.

    Spennende, å høre hva du sier om overgang fra ZAPsolute til MI, da disse gode gamle danskene er skjulte perler for vi som kjenner til de. Har selv 2 stk. (!) Patriot V100 - den gang konstruert & håndbygget av Lars Clausen for å konkurrere med verdens ledende forsterkere.
     

    td160

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    74
    Jeg har også Sidewinder td160, var det andre lydmessige ting du merket deg forskjell på, og da spesielt for de nedre oktaver?

    Jeg spør, fordi jeg selv lurer på om Sidewinder er overgått nyere konstruksjoner, hvor jeg leter nesten manisk konstant etter hver eneste tone i musikken i de nedre oktaver.

    Spennende, å høre hva du sier om overgang fra ZAPsolute til MI, da disse gode gamle danskene er skjulte perler for vi som kjenner til de. Har selv 2 stk. (!) Patriot V100 - den gang konstruert & håndbygget av Lars Clausen for å konkurrere med verdens ledende forsterkere.
    Om jeg ikke blir fornøyd, må jeg kjøpe den ene Patrioten av deg:rolleyes:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jøss, har du en versjon seinere Sidewinder enn meg, td160 ?
    Flere år siden jeg har hatt lokket av min, men så ut som du hadde noe mer under panseret.
     

    td160

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2006
    Innlegg
    161
    Antall liker
    74
    Jøss, har du en versjon seinere Sidewinder enn meg, td160 ?
    Flere år siden jeg har hatt lokket av min, men så ut som du hadde noe mer under panseret.
    beklager, glemte å skrive at dette er en MI 11
    Sidewinderen er kassert for flere år siden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Uff, nå ble jeg flau her, ser jeg jo etter nærmere etter ny titt på¨på bildene dine ;D
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Denne MI-11 er ikke i ett orginalt kabinett men allikevel ser man ryddigheten til Roar :)
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Jeg har også Sidewinder td160, var det andre lydmessige ting du merket deg forskjell på, og da spesielt for de nedre oktaver?

    Jeg spør, fordi jeg selv lurer på om Sidewinder er overgått nyere konstruksjoner, hvor jeg leter nesten manisk konstant etter hver eneste tone i musikken i de nedre oktaver.

    Spennende, å høre hva du sier om overgang fra ZAPsolute til MI, da disse gode gamle danskene er skjulte perler for vi som kjenner til de. Har selv 2 stk. (!) Patriot V100 - den gang konstruert & håndbygget av Lars Clausen for å konkurrere med verdens ledende forsterkere.
    Om jeg ikke blir fornøyd, må jeg kjøpe den ene Patrioten av deg:rolleyes:
    Har selv hørt ZAPsolute ved en anledning og gammel DP som begge imponerte med god lyd, men ser ikke noen grunn til at ikke MI skulle kunne være minst like bra.
    Nyåret kommer for min del til å få god start med MI-13 og nytt analog trinn. Forhåpentligvis iløpet av neste uke om alle deler kommer frem til Roar :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Når man tenker på hvor mye som har skjedd med Musical Innovation i 2014, tror jeg vi kan glede oss til 2015, og nye, spennende og ikke minst velklingende produkter fra Hokksund.

    Jeg ønsker dere alle et fredfylt og godt nytt år.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.844
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Jeg ønsker dere alle et riktig godt nytt År

    Tusen Takk for det gamle.

    Kanskje vi ses ved julebordet?

    Mvh
    puristen
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil anta at det blir smått med oppgraderinger forover da det ligger an til innkjøp av familiebil i nær fremtid, men duverden, hvor mye bedre lyd trenger man?! :) Storfornøyd med siste oppgradering!! Fredag kveld, hjemme alene, en liten pils og Sabbath bloody Sabbath..

    image.jpg
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Musikkilden er kanskje det viktigste i et anlegg. Det har vært diskutert før her på MI-forumet.

    I got an offer i could not refuse... (Oppgradering fra Linn Majik DS til Linn Akurate DS med Dynamik strømforsyning.)

    Det høres ja! :cool:

    _DSC9895.jpg

    Synd at Musical Innovation ikke har begynt å lage musikkilder ennå. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.235
    Antall liker
    9.095
    Torget vurderinger
    1
    Musikkilden er kanskje det viktigste i et anlegg. Det har vært diskutert før her på MI-forumet.

    I got an offer i could not refuse... (Oppgradering fra Linn Majik DS til Linn Akurate DS med Dynamik strømforsyning.)

    Det høres ja! :cool:

    Vis vedlegget 298746
    Synd at Musical Innovation ikke har begynt å lage musikkilder ennå. ;)
    Ja, og nei, DAC hadde vært noe!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jepp! MI DAC hadde vært noe. Med Roars fine analogtrinn hadde det helt sikkert blitt noe helt spesielt. Kanskje til og med et oppgraderingsprint til forforsterkerne hadde vært interessant? Innbygget DAC.

    Streamer er kanskje å be om for mye? Her er det store utfordringer på softwaresiden.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.844
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI fans

    Spørsmål om signalkilde har vært oppe flere ganger, og Roar har heldigvis samme innfallsvinkel?

    Roar holder seg til det han kan,har kunnskaper om heldigvis.

    Han overlater til andre og "lage" signalkilder, om de vet hva de driver med eller ei.

    Drøm videre gutter!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei alle MI fans

    Spørsmål om signalkilde har vært oppe flere ganger, og Roar har heldigvis samme innfallsvinkel?

    Roar holder seg til det han kan,har kunnskaper om heldigvis.

    Han overlater til andre og "lage" signalkilder, om de vet hva de driver med eller ei.

    Drøm videre gutter!
    Drømmene kan ingen ta fra meg!

    Men når realitetene kommer å innhenter meg, så er det jo smart å holde seg til det man VIRKELIG kan grisegodt. ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva mener du MI kan gjøre med en standard bra DAC, hifipuristen, med modifisering på lydsiden av det "ikke-digitale?"

    Jeg spør, fordi jeg mener å ha snappet opp at han gjør visse lydforbedrende endringer på DAC, og om dette også kan gjelde DAC i klassen rundt 15 lapper (eksempelvis HegelHD25).
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hva mener du MI kan gjøre med en standard bra DAC, hifipuristen, med modifisering på lydsiden av det "ikke-digitale?"

    Jeg spør, fordi jeg mener å ha snappet opp at han gjør visse lydforbedrende endringer på DAC, og om dette også kan gjelde DAC i klassen rundt 15 lapper (eksempelvis HegelHD25).
    Selv dyrere DACer benytter såkalte opamp-chips for å forsterke lydsignalet etter at det er konvertert fra digitalt til analogt i en DA-konverter. Roars diskrete forsterkertrinn, basert på transistorer, gjør den samme jobben mye bedre, og forbedrer derfor lyden.

    Slik har iallfall jeg forstått det, men den kollektive kunnskapen er stor i dette forumet, og noen kan sikkert korrigere og/eller utfylle...
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.844
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du MI kan gjøre med en standard bra DAC, hifipuristen, med modifisering på lydsiden av det "ikke-digitale?"

    Jeg spør, fordi jeg mener å ha snappet opp at han gjør visse lydforbedrende endringer på DAC, og om dette også kan gjelde DAC i klassen rundt 15 lapper (eksempelvis HegelHD25).
    puristen skal prøve og svare så godt som mulig, selv om Audirvana gjorde et godt forsøk.
    En analogdel i en CD spiller eller DA konverter kan være rimelig neglisjert av mange.
    Det er ikke bare op amper eller discrete transistorer.
    Minst like viktig er powersupplyet og reguleringene.
    Roar lager preamper på øverste hylle i dag, og dette tar han med seg i sine 2stk forskjellige
    analogdeler. Den ene analogdelen er single ended, den andre balansert.(XLR)
    Disse analogdelene kan, hvis det er plass bygges inn i original "produktet" eller
    leveres i eget kabinett med valgbart eget powlersupplykabinett i tillegg.

    Håper du ble noe klokere?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.502
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et analog trinn i en dac kan gjerne være identisk med en linjedel i en preamp. Det er stort sett I/V (strøm til spenning) tilpasning mellom digitaldel og analog del som skal til. EKsempelvis gjøres vha motstander. Litt dyrere kan dette gjøres vha tilpassede trafoer.
    Opamp eller diskre oppbygging på analog trinn? Litt hipp som happ. Det finnes gode rimelige løsninger og mindre gode dyre løsninger. Ikke noe automatikk at diskre oppbygging er bedre lydende enn med opamp.

    Selv liker jeg å lage analog trinn med rør. Da trengs det større spenninger riktignok.

    EDIT: Her er litt lesestoff
    https://www.by-rutgers.nl/IV-converter.html

    Og det finnes masse mer lesestoff.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Tikk, takk
    Tikk, takk
    Tikk, takk
    trippe, trippe, trippe
    Vente, vente, vente!!!
    :D:D:D
    Vi sitter i samme båt som man sier...
    vente, vente, vente!!!
    Bare vet at Roar venter på deler som skal ankomme. Håper alt er på vei til han nå.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.242
    Antall liker
    7.139
    Torget vurderinger
    4
    MI12.1.jpg


    Med all respekt kan man vel si at RM har noe å lære når det gjelde å velge display ;-)

    10887518_413138922183016_5357130150944439438_o.jpg
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 299352

    Med all respekt kan man vel si at RM har noe å lære når det gjelde å velge display ;-)

    Vis vedlegget 299353

    Hehe. Det finnes kanskje en mellomting?

    Men ja, det er en god del å hente på kvalitetsfølelsen akkurat på display.

    Men på den andre siden: Det er fint at ressursene går til å skape bedre lydkvalitet, og ikke "bling", når jeg tenker meg om.

    Når ser jeg, for eksempel, på displayet til nettverksspilleren min? Omtrent aldri...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn