Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Prismessig hadde dette vært bra, men blir nok for liten plass i MI-15 kabinettet.
    Med en litt større størrelse så sikkert mulig, men fortsatt begrenset inn/ut ganger...

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Penger. Vi trenger penger.
    Det er vel bare og jobbe mer................������
    Jobbing er den drikkende klasses forbannelse. Selv er jeg grovt overbetalt for å være en surreknott på jobben.
    Til uka blir det nok en tur til RM for å få powerextension på 12.1, og gjett om jeg gleder meg!
    Kanskje kunne 10'er blokkene også fått noe mer pulver. Vet ikke om de egentlig trenger det, men jeg får liksom ikke fred i sjelen hvis det er mulig å gjøre noe mer..
    Hei Petre

Det var dessverre ikke mer plass i dine MI-10 puristen spesial.(til mer elektrolytter)
    Din forsterker er stappfull. For og demontere forsterkeren din, må RM være full av
    glasscola og Troika������.
    Det er ikke mer plass i dine forsterkere Petre. Powersupplyet er vel på bare 3-400 000mF
    pr. forsterker, så ikke mist nattesøvnen av den grunn������.
    Tenkte på muligheten for å henge på outboardere ala det som nå gjøres med preampene. Man kan da aldri få for mye guffe?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jobbing er den drikkende klasses forbannelse. Selv er jeg grovt overbetalt for å være en surreknott på jobben.
    Til uka blir det nok en tur til RM for å få powerextension på 12.1, og gjett om jeg gleder meg!
    Kanskje kunne 10'er blokkene også fått noe mer pulver. Vet ikke om de egentlig trenger det, men jeg får liksom ikke fred i sjelen hvis det er mulig å gjøre noe mer..
    Hei Petre

Det var dessverre ikke mer plass i dine MI-10 puristen spesial.(til mer elektrolytter)
    Din forsterker er stappfull. For og demontere forsterkeren din, må RM være full av
    Det er ikke mer plass i dine forsterkere Petre. Powersupplyet er vel på bare 3-400 000mF
    Tenkte på muligheten for å henge på outboardere ala det som nå gjøres med preampene. Man kan da aldri få for mye guffe?
    Hei Petre

Jeg kjenner deg ganske godt😀 så da kan jeg vel kanskje skrive at powersupplyet
    i sluttrinnene dine er ikke svakhetene i anlegget ditt😀.
    Du bør konsentrere deg om helt andre forbedringer😀?
    Jeg tror du vet hva jeg mener.
    Dessverre er det det som koster....................😀

Mvh
    puristen

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Hei Petre

Hei Petre

Jeg kjenner deg ganske godt������ så da kan jeg vel kanskje skrive at powersupplyet
    i sluttrinnene dine er ikke svakhetene i anlegget ditt������.
    Du bør konsentrere deg om helt andre forbedringer������?
    Dessverre er det det som koster....................������

Mvh
    puristen
    La meg gjette... Kilden er ikke på plass?
    Tror heller ikke MI-10 mono mangler kraft, så skal man ha mer hjelper det ikke bare med en ekstra strømforsyning?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Petre

Jeg kjenner deg ganske godt������ så da kan jeg vel kanskje skrive at powersupplyet
    i sluttrinnene dine er ikke svakhetene i anlegget ditt������.
    Du bør konsentrere deg om helt andre forbedringer������?
    Dessverre er det det som koster....................������

Mvh
    puristen
    La meg gjette... Kilden er ikke på plass?
    Tror heller ikke MI-10 mono mangler kraft, så skal man ha mer hjelper det ikke bare med en ekstra strømforsyning?
    MI-10 monoblokker tilsammen(2stk) 2x30W i kl A 800 VA mellom 7/800 000mF er IKKE underdimensjonert😀

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Jeg tror de blokkene har kraft nok. Skal man opp i watt så må de vel byttes ut tenker jeg.
    Det er vel kilden hans du tenker på han burde bytte først ikke sant Puristen?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror de blokkene har kraft nok. Skal man opp i watt så må de vel byttes ut tenker jeg.
    Det er vel kilden hans du tenker på han burde bytte først ikke sant Puristen?

Dette burde vel Petre si noe om selv, men jeg kjenner ham så godt
    heldigvis at jeg tør og ha en mening.😀

Petre spesifikt bør kjøpe seg nye høyttalere, helst med + 90 db virkningsgrad i 8 Ohm.
    Deretter er det mitt "hjertebarn" som er kilden.😡

For de av dere som har ambisjoner om lyd i "høy" klasse.😈
    Ikke spar penger på kilden.😡
    Har skrevet det før, men dette blir helt sikkert ikke siste gang at sluttresultatet aldri blir bedre enn svakeste ledd. Det kan heller ikke "repareres" senere i kjeden.😲

Selvfølgelig regner jeg da med at dere har nogenlunde kontroll på akustikken, strømrensing
    og vibrasjonsdemping.👿

td160

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2006
    Antall liker
    74

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Joda, jeg mangler tildels mye. Kildene er kjipe. Mest brukes harddisc med møysommelig innrippede CD'er, avspilt via Amarra og Bluesound med Wyred for sound jitterbox. Dog får jeg mest pepper for høyttalervalget, hvilket jeg skal si litt mer om i et snartkommende innlegg.

Edit: En tilårskommen dac; MF Tri-Vista 21 med noen RM-inngrep + analogdel.

Sist redigert:

knuba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    God stemning i tråden nå, det kan vi like! Jeg har MI 11, MI 10.1 SE med oppgradert strømforsyning og MI 18 print, samt Marantz SA 11 S1 som kilde-meget god kilde😃 Jeg er veldig fornøyd med lyden selv om det selvfølgelig kan låte enda mere autoritært, varmere og fyldigere = mere naturtro. Men, jeg mangler litt muskler. Dynaudio Focus 140 er tuuunge å drive men jeg elsker klangen i de. Hva slags MI effekt bør jeg sikte meg inn i mot? Ser for meg at det er der jeg må oppgradere. Forslag?

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    God stemning i tråden nå, det kan vi like! Jeg har MI 11, MI 10.1 SE med oppgradert strømforsyning og MI 18 print, samt Marantz SA 11 S1 som kilde-meget god kilde������ Jeg er veldig fornøyd med lyden selv om det selvfølgelig kan låte enda mere autoritært, varmere og fyldigere = mere naturtro. Men, jeg mangler litt muskler. Dynaudio Focus 140 er tuuunge å drive men jeg elsker klangen i de. Hva slags MI effekt bør jeg sikte meg inn i mot? Ser for meg at det er der jeg må oppgradere. Forslag?
    Svaret, i ditt tilfelle, er MI9.1.

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Stemmer i på den. Svaret er nok en MI-9.1 evt også en oppgradering fra MI-11 til MI-16, så vil anlegget få en skikkelig løft.
    Ellers må man over på den balanserte sti med da går kostnadene enda ett stykke opp.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    @knuba: Gode forslag fra Audirvana og Soojonny over her.

Jeg har hatt både MI 10.1 SE og MI 9.1 i racket mitt, og jeg mener bestemt at MI 9.1 vil gi deg det du søker.

Mvh Salty

knuba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Entydige svar her, takker! Bare å begynne og spare skjønner jeg😉

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI entusiaster også knuba

Knuba. du kan også prøve deg på den balanserte vei?
    Da må du enten velge preampen MI-12.1 som har single ended inn og balansert ut
    eller gå for MI-13 fullbalansert preamp.
    Da kan du kjøpe to stk monoblokker av MI-17 og få 100 W's monoblokker fullbalansert.
    Dette var det dyreste alternativet, men også det beste.
    Soojonny har så vidt meg bekjent en MI-13 og to MI-17 monoblokker til salgs?

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

Petre skulle skrive litt om hans tanker rundt høyttalere.
    Det kommer vel etterhvert.😀

Ellers for og komme Petre litt i forkjøpet har jeg skrevet litt om emnet
    i tråden vennetråden for MSB Technology.
    Der kan dere også lese at Armand som lager volumstyringen til MI også
    forteller at de ser opp til MSB og prøver og komme opp til det nivået.😇

Håper det faller i smak?😅

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Hei alle MI venner

Det kommer vel etterhvert.������

forteller at de ser opp til MSB og prøver og komme opp til det nivået.������

Håper det faller i smak?������
    Så lenge vi holder oss til kvalitetsnivået, og ikke prisnivået, så er jeg fornøyd. ;)

(Jada, puristen, jeg vet at kvalitet koster.) :p

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

forteller at de ser opp til MSB og prøver og komme opp til det nivået.������

Så lenge vi holder oss til kvalitetsnivået, og ikke prisnivået, så er jeg fornøyd. ;)

(Jada, puristen, jeg vet at kvalitet koster.) :p
    Hei Audirvana

Selvsagt kvalitetsnivået😅 til MSB Technology.
    Prisnivået blir en annen diskusjon.😈

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.649
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei alle MI venner

forteller at de ser opp til MSB og prøver og komme opp til det nivået
    .������

Vil det si at han er bransjeaktør? Da kan det være en ide å sende en pm til Høvdingen med informasjon slik at bransjeaktører blir tagget på riktig måte.

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Mål på fullsize mi 9.1 ?
    Da min MI9.1 er "kortvokst", det vil si har et kabinett som er litt bredere og ca to cm lavere enn den originale MI9.1, kan jeg ikke måle på mitt eksemplar.

Men om jeg ikke tar feil er høyden ca 20 cm, bredden er 46cm, og dybden er 40cm. Vekt: Ca 37kg. (Løft med beina, ikke ryggen!!) :p

DSC_0687.jpg

Sist redigert:

knuba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar Puristen men dette ser jeg blir langt over budsjett, MI 9.1 vil nok likne mere mht det. Produktene du refererer til er dog helt sikkert lydmessig bedre.

td160

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2006
    Antall liker
    74
    Mål på fullsize mi 9.1 ?
    Da min MI9.1 er "kortvokst", det vil si har et kabinett som er litt bredere og ca to cm lavere enn den originale MI9.1, kan jeg ikke måle på mitt eksemplar.

Men om jeg ikke tar feil er høyden ca 20 cm, bredden er 46cm, og dybden er 40cm. Vekt: Ca 37kg. (Løft med beina, ikke ryggen!!) :p

Vis vedlegget 318511
    takk for svar!
    Da må jeg nok bygge om rakket mitt eller hva Roar?
    Monsteret blir vel varmt, på alle sider:rolleyes: Den trenger vel mer luft enn de andre effektrinna som har vært innom, pga. størrelsen.
    Puhh... Møbel snekkerne må trå til igjen da...

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Om du ikke har erfaring med klasse A-forsterkere fra før, så kan jeg avsløre at de blir varme ja! Veldig varme også! Min MI9.1 er så varm at det bare så vidt er mulig å holde hånden på toppen av kjøleribbene over tid.

Det er smart å ha godt med luft rundt slike forsterkere.

Min står på toppen av racket på grunn av at den er for stor til å gå inni det, men den måtte trolig stått der uansett. Legg merke til at jeg har sørget for å ha vibrasjonskontrollerende føtter, som også løfter forsterkeren godt fra underlaget, slik at luften kommer til der også.

For å si det slik har jeg fjernet den grisestygge panelovnen på lytterommet mitt. MI-forstereren er mye vakrere, er like varm, og spiller musikk som en engel.

hifipuristen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Antall liker
    3.326
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

forteller at de ser opp til MSB og prøver og komme opp til det nivået
    .������

Vil det si at han er bransjeaktør? Da kan det være en ide å sende en pm til Høvdingen med informasjon slik at bransjeaktører blir tagget på riktig måte.
    Da har både Høvdingen og Bambadoo fått PM.
    Vi regner med at alt er i orden.😄

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Siggerud
    Hei alle MI venner

En liten puristisk misforståelse, kanskje. Som tilsvar på all kritikken tenkte jeg mer på å redegjøre litt for mitt eget høyttalervalg, ikke høyttalervalg/høyttalerteknologi generelt da det er et mildt sagt omfattende tema og jeg har på ingen måte noen fasit. Men jeg liker emnet.
    Jeg har minst 6-7 par høyttalere stående, mest vintage. Ingen virkelig bra, men alle har sine gode sider, som f.eks. Audio-Tronic CM3Pro m/ EST. ( T-linjer m/ elektrostatisk topp ) Spiller fint, men oppsettet ser for jævlig ut, rett og slett.
    Som en etterlevning av vintagekjøret jeg var på for noen år siden bruker jeg mest et par japanske dunkekasser fra -70tallet, relativt lettdrevne 4-veis med 15" bass i refleks. Pioneer HPM-150. Pene som ( nesten ) nye, selvfølgelig. De behøver man ikke skjemmes ovenfor interiørarkitekten for å ha stående.
    Det kan da umulig være til å holde ut å høre på? Nei... Kanskje ikke.
    De spilte i utgangspunktet greit, men ikke noe mer. Udetaljert, lukket lyd, sløv dynamikk og slafsete bass samt skarp i noen toneområder, for å ta det negative. Likevel, de hadde også kvaliteter, særlig som rockehøyttalere.
    Jeg har dog gjort en del vel gjennomtenkte inngrep i de, og har fått bukt med mesteparten av svakhetene.
    Jeg er ganske så fornøyd med resultatet, og de ( mest musikkelskere, ikke så mange audiofile ) som har vært her og hørt på de berømmer lyden som serveres.
    Den endelige løsning? Nei, selvfølgelig ikke. Jeg kommer til å foreta meg noen krumspring i takt med bedret økonomi og eget lytterom, noe som overveiende sannsynlig er for innkommende.

For at ikke dette skal bli så OT at jeg erklæres persona non grata i tråden:
    MI! Det er mitt valg på elektronikksiden. Ikke fordi jeg mener de er verdens beste forsterkere, men fordi jeg mener de er det overlegent beste jeg kan få innenfor det jeg pt kan strekke meg til å betale.
    Lokalprodusert høy kvalitet og muligheten for personlige tilpasninger er andre gode argumenter for.

Sist redigert:

td160

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2006
    Antall liker
    74
    Om du ikke har erfaring med klasse A-forsterkere fra før, så kan jeg avsløre at de blir varme ja! Veldig varme også! Min MI9.1 er så varm at det bare så vidt er mulig å holde hånden på toppen av kjøleribbene over tid.

Det er smart å ha godt med luft rundt slike forsterkere.

Min står på toppen av racket på grunn av at den er for stor til å gå inni det, men den måtte trolig stått der uansett. Legg merke til at jeg har sørget for å ha vibrasjonskontrollerende føtter, som også løfter forsterkeren godt fra underlaget, slik at luften kommer til der også.

For å si det slik har jeg fjernet den grisestygge panelovnen på lytterommet mitt. MI-forstereren er mye vakrere, er like varm, og spiller musikk som en engel.

Kjenner til varmen fra kl. A, har hatt Zapzolute mk4 78w i mange år.
    Har hatt denne inne i et skap!, men mi 9.1 er vel ca dobbel så stor.
    Har nå mi 9.1 halv størrelse, og venter på full størrelse :D.
    Spiller med døren åpen, men tror jeg skal gjøre om alteret til en mer åpen løsning.
    Jaja får få den i hus og se det Ann, setter den nok midt på gulvet i første omgang(kona elsker slike løsninger)

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Ville nok ikke satt MI-9.1 inn i ett skap... Får se på den som en flott varmeovn. Ser bedre ut enn en oljefyr og gir en mye mye bedre lyd og godfølelse.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.960
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Mål på fullsize mi 9.1 ?
    Hei td160!

Mål på fullsize MI 9.1 er 46 x 22 x 42 (cm: bredde, høyde, dybde).

Det er jo bare å få seg en til da :)
    Og her er et euforisk innlegg, fra en merkedag i min hifi-historie, da jeg stolt kunne bære inn vidunderet: http://www.hifisentralen.no/forumet...21677-musical-innovation-248.html#post1486679

Mvh Salty
    Da er jo bare å få seg en til da :)
    Gå over til den balanserte sti... Blir evt litt varmt i lytterommet med 2 ..

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    må bare melde inn min mi mosfet som kommer i posten i løpet av uken
    blir vel en fin macth til min mi11 med cw høytalere???:D
    er litt fattig naver om dagen, så var det jo en på finn som var veldig hyggelig:)
    og ga meg et tilbud jeg ikke kunne si nei til. ikke bare meg som er fattig, takk gud og lov for det.

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Gratulerer med en ny forsterker. Er det en vanlig mosfet eller den med 250w?

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    601
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med en ny forsterker. Er det en vanlig mosfet eller den med 250w?
    Dersom det er den som låg på Finn.no , så er den på 2x100W. Er 1 av 5 eksemplar, så litt sjelden i så måte. :)

Mvh Arild

Edit: Gratulerer med kjøpet Vega Jon! :)

Sist redigert:

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    stemmer arlild :) det var den.
    fikk solgt en teac dac og tandberg klossene mine så trenger ikke spise suppe resten av månden
    må vel spare til en til :D

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Godt å se tråden får flere venner.
    Håper nå mitt sett snart finner ett hyggelig hjem.
    Skal nok se om ikke noe annet fra MI kan få innpass i stedet :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Muligheter for det fremover. Roar har lovet forsterkeren min ferdig om et par dager, så da gir jeg ham fri til andre oppgaver. ;)

Soojonny

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Muligheter for det fremover. Roar har lovet forsterkeren min ferdig om et par dager, så da gir jeg ham fri til andre oppgaver. ;)
    Hva er det som han reparerer for deg/bygger til deg?
    Noe spennende som blir med hjem?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn