Hei alle MI vennerSer ut som ditt oppsett allerede er mer en habilt fandrese, men hos Puristen vil man også få en leksjon i oppsett, akustikk osv.
Eneste jeg ville byttet hvis jeg var deg er MI-15 opp til MI-13.
Ikke at MI-15 er dårlig, men MI-13 er magisk!!
Har selv hatt MI-15 balansert og nå MI-13. Det er stor forskjell selv om jeg ikke har MI-13EX...
Hei MI vennerForskjellen ligger vel mer i MI-13. Men din blir enda ett par hakk råere med ekstra power supply. Ble overrasket selv hva en "vanlig" MI-13 kan gjøre med lyden...
Det han sa!MI 15, fordi den har separat strømforsyning og lavere støygulv.
Hei det var synd eddie1, men siden du nå har en MI9 hvorfor ikke sjekke med RM om noe kan gjøres? Mer gain, kl AB drift feks? Har selv kl AB med MI18 print og den låter vesentlig bedre enn effekttrinnene i de surround ampene jeg har prøvd.Hmm testet idag min MI9 med en Atoll pre og det låter bra men den klarer ikke og få noe mer lydtrykk ut av RF7 enn min receiver så da får jeg ikke utnyttet den slik den fortjener
Hvor høyt lydtrykk er det snakk om da ? Jeg var storfornøyd med denne forsterkeren til Magnepan mg 12. De har vel ca 15db lavere følsomhet enn de Klipsch høyttalerne. Tror ikke jeg kjørte den i knestående noen gang. Det skal sies at jeg ikke pleier å spille særlig høyt, men ved normale lyttenivåer var det ikke noe som tilsa at den var på vei til å feige ut. Det kan vel hende at du rett og slett trenger mer effekt for å spille høyere. MI 9 kan vel levere 60 watt i kl. A og noe over 100 watt i klasse a/b om jeg husker riktig, så det ligger uansett en begrensning der. Jeg likte godt at den kunne spille på lavt nivå og enda låte engasjerende, men du er tydeligvis ikke helt der....Hmm testet idag min MI9 med en Atoll pre og det låter bra men den klarer ikke og få noe mer lydtrykk ut av RF7 enn min receiver så da får jeg ikke utnyttet den slik den fortjener
Mulig det kan være noe med matchen av Atoll om MI-9?Hmm testet idag min MI9 med en Atoll pre og det låter bra men den klarer ikke og få noe mer lydtrykk ut av RF7 enn min receiver så da får jeg ikke utnyttet den slik den fortjener
BUMP....Noen som tør mene noe om en shoot out mellom MI11 og MI15?
Hvem er å foretrekke, og hvorfor?
mvh
Proffen
Hei ProffenBUMP....Noen som tør mene noe om en shoot out mellom MI11 og MI15?
mvh
Proffen
Ser gjerne at flere kommer med innspill og synspunkter på dette....
mvh
Proffen
Hei ProffenBUMP....Noen som tør mene noe om en shoot out mellom MI11 og MI15?
mvh
Proffen
mvh
Proffen
MI-15 er den rimligste preampen i MI programmet.
Den er derimot nyere enn MI-11.
Pga. progresjonen er MI-15 ett lite hakk vassere
enn MI-11.
Oppgraderer du MI-11 til nye MI-16 blir det selvfølgelig
en annen sak.
Ca pris for oppgradering fra MI11 til mi16 da?Hei ProffenBUMP....Noen som tør mene noe om en shoot out mellom MI11 og MI15?
mvh
Proffen
mvh
Proffen
enn MI-11.
en annen sak.
Hei Proffen.Ca pris for oppgradering fra MI11 til mi16 da?Hei ProffenBUMP....Noen som tør mene noe om en shoot out mellom MI11 og MI15?
mvh
Proffen
mvh
Proffen
enn MI-11.
en annen sak.
Mvh
Proffen
MI 17 er på 2x25W klasse A... AB veit eg ikkje...En ting jeg gjerne skulle likt å sett (samt hørt) fra MI er en 9.1 med samme oppbygning, men ca 30watt klasse A bias og rundt 120watt A/B. Fint for de som ikke har store nok rom til å ha 80watt klasse A varmeovner stående og liker å spille veldig høyt
Hei evhvisEn ting jeg gjerne skulle likt å sett (samt hørt) fra MI er en 9.1 med samme oppbygning, men ca 30watt klasse A bias og rundt 120watt A/B. Fint for de som ikke har store nok rom til å ha 80watt klasse A varmeovner stående og liker å spille veldig høyt
Forstod det slik at Vidar ikke har fått inn noen MI-10 enda, men skal definitivt få hørt på den når den evt. kommer inn. Blir ikke aktuelt med ny effekt før tidligst et stykke ut i 2016 for min del. Litt viktig å huske på at WHT er 8 Ohm minimum, ikke 8 Ohm nominell så man får litt mindre effekt enn det som er oppgitt på forsterkere for 8 Ohm. Realistisk sett så trenger jeg ca 50-60 watt kontinuerlig med mulighet for å håndtere rundt 150 watt i peaker. Er sjelden det brukes så mye, men gøy å ikke gå tom når man har lyst til å spille konsertnivåHei evhvisEn ting jeg gjerne skulle likt å sett (samt hørt) fra MI er en 9.1 med samme oppbygning, men ca 30watt klasse A bias og rundt 120watt A/B. Fint for de som ikke har store nok rom til å ha 80watt klasse A varmeovner stående og liker å spille veldig høyt
Jeg tror du får "nok" med 25W i kl A til dine høyttalere i et lite rom.
Arild har helt rett, da MI-17 er MI's hittil beste effekttrinn.
Jeg husker ikke hvor mange watt denne gir i kl AB.
Tror lydkvaliteten kan være noe for deg. Bare be RM om de største
elektrolyttene i MI-17.
MI-9.1 har mer i bunnen, men låter dessverre ikke like oppløst og
åpent som MI-17.������
Har du hørt Vidar Sonesen's MI-10 Puristen Spesial? 2x15W i kl A.
Hei evhvisEnig at watt er oppskrytt. For min del så er 150 watt i peak utifra noen enkle regnestykker. Høyttalerne mine er trolig rundt 94-95db 1w/1m hvis man normaliserer til 8ohm som standard, sitter ca 2.3 meter unna så vi kan ta utgangspunkt i at volum på 1w i lytteposisjon er rundt 88db. Har peaker på rundt 110db og snittovlum på rundt 100db når jeg virkelig drar på så da trenger jeg rundt 22db gain eller ca 150watt i peak. 99% av tiden så bruker jeg mindre enn 25 watt, trolig under 0.1 watt 90% av tiden, men liker å ha muligheten til å dra på i ny og ne. Er noe eget med klasse A watt som jeg ikke har hørt i A/B modus. Klasse A gir lyden en naturlig varme, lettflytendehet og musikalitet som gjør at man storkoser seg.
Lydtrykk detter 6db per dobling av avstand så på 2.3-2.4 meter så detter det ca 8db Glemte å ta med høyttaler nr. 2 i regnestykket, men selv med 90-91 db så snakker vi rundt 20db gain i peak (av og til mer) for ikke å gå i klipping.Hei evhvisEnig at watt er oppskrytt. For min del så er 150 watt i peak utifra noen enkle regnestykker. Høyttalerne mine er trolig rundt 94-95db 1w/1m hvis man normaliserer til 8ohm som standard, sitter ca 2.3 meter unna så vi kan ta utgangspunkt i at volum på 1w i lytteposisjon er rundt 88db. Har peaker på rundt 110db og snittovlum på rundt 100db når jeg virkelig drar på så da trenger jeg rundt 22db gain eller ca 150watt i peak. 99% av tiden så bruker jeg mindre enn 25 watt, trolig under 0.1 watt 90% av tiden, men liker å ha muligheten til å dra på i ny og ne. Er noe eget med klasse A watt som jeg ikke har hørt i A/B modus. Klasse A gir lyden en naturlig varme, lettflytendehet og musikalitet som gjør at man storkoser seg.
Jeg tror du har regnet feil?
La si dine høyttalere har 94 db/1W.
På 3m avstand blir da lydtrykket på
90db 2mx2=4db 2m fordi målingen er gjort
på 1m.På 3m avstand får du 93db mydtrykk,
fordi du får 3db ekstra lydtrykk med 2stk
høyttalere. Dette betyr at hvis du sitter 3m unna
høyttalerne dine får du 93db lydtrykk og ikke
88db. Da ser regnestykket litt anderledes ut?
PM er sendtLydtrykk detter 6db per dobling av avstand så på 2.3-2.4 meter så detter det ca 8db Glemte å ta med høyttaler nr. 2 i regnestykket, men selv med 90-91 db så snakker vi rundt 20db gain i peak (av og til mer) for ikke å gå i klipping.Hei evhvisEnig at watt er oppskrytt. For min del så er 150 watt i peak utifra noen enkle regnestykker. Høyttalerne mine er trolig rundt 94-95db 1w/1m hvis man normaliserer til 8ohm som standard, sitter ca 2.3 meter unna så vi kan ta utgangspunkt i at volum på 1w i lytteposisjon er rundt 88db. Har peaker på rundt 110db og snittovlum på rundt 100db når jeg virkelig drar på så da trenger jeg rundt 22db gain eller ca 150watt i peak. 99% av tiden så bruker jeg mindre enn 25 watt, trolig under 0.1 watt 90% av tiden, men liker å ha muligheten til å dra på i ny og ne. Er noe eget med klasse A watt som jeg ikke har hørt i A/B modus. Klasse A gir lyden en naturlig varme, lettflytendehet og musikalitet som gjør at man storkoser seg.
Ikke hold det "hemmelig" da guttærPM er sendtLydtrykk detter 6db per dobling av avstand så på 2.3-2.4 meter så detter det ca 8db Glemte å ta med høyttaler nr. 2 i regnestykket, men selv med 90-91 db så snakker vi rundt 20db gain i peak (av og til mer) for ikke å gå i klipping.Hei evhvisEnig at watt er oppskrytt. For min del så er 150 watt i peak utifra noen enkle regnestykker. Høyttalerne mine er trolig rundt 94-95db 1w/1m hvis man normaliserer til 8ohm som standard, sitter ca 2.3 meter unna så vi kan ta utgangspunkt i at volum på 1w i lytteposisjon er rundt 88db. Har peaker på rundt 110db og snittovlum på rundt 100db når jeg virkelig drar på så da trenger jeg rundt 22db gain eller ca 150watt i peak. 99% av tiden så bruker jeg mindre enn 25 watt, trolig under 0.1 watt 90% av tiden, men liker å ha muligheten til å dra på i ny og ne. Er noe eget med klasse A watt som jeg ikke har hørt i A/B modus. Klasse A gir lyden en naturlig varme, lettflytendehet og musikalitet som gjør at man storkoser seg.
Du får 6db ekstra med to høyttalere.Hver ekstra høyttaler gir +3db på lydtrykket. For hver dobling av avstanden så detter lydtrykket med 6db. Dvs 100db på .5 meter så får man 94 på 1m, 88 på 2 meter, 82 på 4 meter, 76 på 8 meter osv. Beregningen er forenklet da den ikke tar hensyn til rommet og påvirkning det har i positiv eller negativ forstand i forhold til lydtrykk.