Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En godt skrevet test etter hva jeg kan se. Godt balansert med både fordeler og ulemper, inkludert noen som har vært diskutert her inne, således et forfriskende perspektiv. Vil tro det rykker i feriepengene til noen og enhver.

    Den Julius-posituren derimot....:confused:


    Regner med at det barfotstuntet ikke ble utført med MI22 i arbeidstemperatur.....
    Orker ikke ta meg sjøl for høytidelig. Sjimpansen deler tross alt noenognitti % genmateriale med meg. Og jo, vi var vel ca. på arbeidstemperatur i gjerningsøyeblikket.
    :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    some_horizontal-500x194.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Din anmeldelse er godt og ærlig skrevet Håkon! Jeg liker den! :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    En godt skrevet test etter hva jeg kan se. Godt balansert med både fordeler og ulemper, inkludert noen som har vært diskutert her inne, således et forfriskende perspektiv. Vil tro det rykker i feriepengene til noen og enhver.

    Den Julius-posituren derimot....:confused:


    Regner med at det barfotstuntet ikke ble utført med MI22 i arbeidstemperatur.....
    Orker ikke ta meg sjøl for høytidelig. Sjimpansen deler tross alt noenognitti % genmateriale med meg. Og jo, vi var vel ca. på arbeidstemperatur i gjerningsøyeblikket.
    :)

    Mvh
    Håkon Rognlien

    Det er bra, for det var ikke så veldig alvorlig ment heller. :cool:
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.724
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Siggerud
    Kunne godt tenkt meg å være med, men 23 juli har jeg begynt på ferie del 2 og er ute og flakser litt rundt.
    Jeg får nøye meg med referatet i tråden denne gangen.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.827
    Antall liker
    3.241
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle MI venner

    Da fikk vi "testet" ut Melboden med gjester fra Belgia
    og Trønderlag.😀
    Pizzaen var god og stedet fantastisk vakkert iflg. gjestene.😀
    Da håper vi på pent vær og godt humør til Lørdag 23 juli.😀

    Nok en gang hjertlig velkommen!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Da var MI 22 på plass i heimen! Nå trenger den å spilles inn, og jeg har den bare kolet til stueanlegget foreløpig, men der ble ihvertfall mer smekk!
    RM spurte pent om å få låne spilleren min en liten stund til for å teste en ny super-dac de holder på med, den er snart ferdig.
    Samme med en ny high-end riaa og modulær strømforsyning. De ligger ikke på latsiden oppe i Hokksund for tiden, det skal bli virkelig spennende fremover for oss MI fans!!
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    923
    Antall liker
    547
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det går unna på Hokksund og omegn for tida! Det er SVÆRT interessante produkt under utvikling! ;D

    Mvh Arild
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    Jeg kan avsløre at vi tester ut en DAC-løsning basert på ESS's nyeste chip. Den er så fersk at de har litt leveringstid på chippene. I mellomtiden har vi gjort en del prototyping på den forrige toppmodellen. Strømforsyninger og kretslayout er kritisk for sluttresultatet. Vi sparer ikke på noe og det brukes fire-lags prinkort, eksternt power og en "haug" med ultra low-noise regulatorer. Vi har allerede måleresultater som ikke står tilbake for noe som finnes i dag og regner med å komme enda lenger med den nye teknologien som kommer i de nye DAC'ene fra ESS. Det er spennende saker :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg som trodde jeg skulle få fred ifra oppgraderingssyken for en liten stund...;)
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    923
    Antall liker
    547
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Blir spennende med MI-Dac!;D Eg har forstått at den blir å få både med RCA og (ekte) XLR utganger. I 2 kanaler sjølvsagt...

    Men kva treng vi av innganger?:confused:

    For å svar litt på det, sjølv om eg egentlig ikkje har særlig peiling....
    Vi treng vel eit interface for S-PDIF -> RCA? BNC? XLR (AES/EBU)? Tos-Link?
    Og så treng vi vel eit interface for I2S -> USB? D-Sub?
    Og kor passar Cat-kabler og evt HDMI inn i bildet?

    Kanskje vi kan ta ei kjapp drodling her? Men berre kort, så vi ikkje blir flytta over til Data-hjørnet... ;)

    Mvh Arild
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I dag har Salty Dog bursdag. 66 år. Han er en av de som har bidratt mest fra starten av denne tråden. Så han fortjener all honnør han kan få :). RM burde sende han en blomst for all promotering i denne tråden opp gjennom årene. :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.827
    Antall liker
    3.241
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    I dag har Salty Dog bursdag. 66 år. Han er en av de som har bidratt mest fra starten av denne tråden. Så han fortjener all honnør han kan få :). RM burde sende han en blomst for all promotering i denne tråden opp gjennom årene. :)
    Jeg henger meg på her HCS.😄

    Gratulerer med dagen Salty Dog.
    Det er helt riktig at Salty Dog har vært en av de viktigste bidragsyterne i denne tråden.👍

    Ellers legger jeg uten en liten teaser fra Melboden, tiltenkt MI treffet lørdag 23 juli kl 14:
     

    Vedlegg

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jøss - takk for oppmerksomheten på bursdagen min, MI-venner! Dere rører en fersk 66-åring... ;)
    Og som om ikke det var nok: RM sendte en melding om at en flunkende ny MI 25 preamp står og venter på meg...!
    Jeg må ha oppført meg bra i det siste. Og får vel begynne å poste her i tråden igjen. :cool:

    MI_25.jpg.jpg

    (MI 25)

    Mvh Salty
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Med den preen så er det moro om du deler litt erfaringer. Moro! Ærlig fortjent! :)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.872
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Det lønner seg tydeligvis å fylle år! ;)
    I dag har jeg vært en tur innom Casa Malmin og hentet en splitter ny MI 25 preamp.
    Den skal i første omgang erstatte en klassiker, nemlig MI 11, og spille sammen med en annen klassiker, MI 9.
    I løpet av kort tid vil jeg flytte den ned i kjellerstua, der den vil bytte plass med MI 16, og spille sammen med MI 9.1.
    Jeg har ennå ikke fått tid til å høre på den, men her er noen helt ferske bilder:

    MI_25_001.JPG


    MI_25_002.JPG


    MI_25_003.JPG


    MI_25_004.JPG


    Mvh Salty
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye Salty. Håper du kommer med noen tilbakemeldinger på den flotte forforsterkeren.
    Velfortjent :)
     

    henjaer

    Banned
    Ble medlem
    09.05.2012
    Innlegg
    224
    Antall liker
    61
    Torget vurderinger
    7
    flott det hadde passet meg å tatt en prat med RM øye til øye nå:mad: kos dere på treffet
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.809
    Antall liker
    11.329
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    flott det hadde passet meg å tatt en prat med RM øye til øye nå:mad: kos dere på treffet
    Pass på pumpa nå!
    Vi er ett par andre som også venter på noen produkter, men løper ikke gjennom veggen for det!
    Ordner seg til slutt! :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer så mye Salty! Jeg har hatt MI25 i noen måneder nå, og kan slå fast at den er en mye bedre forforsterker enn MI11, og etterkommeren MI16, som var en forbedret versjon av MI11. MI25 er tredje sprang på evolusjonsstigen, som virker bratt, om dagen.

    Men det fine med bratte stiger, er at man klatrer høyt. Og MI25 er, uten tvil, Norges beste ubalanserte forforsterker noen sinne. (Så har man jo balanserte MI23, da. En forforsterker som spiser kirsebær med de store, særlig med den eksterne strømforsyningen, man også kan få på MI25.)

    Innspillingen av Musical Innovation tar lang tid. Vi snakker måneder, selv med daglig bruk. En del faller raskt på plass, men de siste detaljene, særlig i forhold til dybdefølelse, og perspektiv, krever tålmodighet. (Dette er viktig å ha i bakhodet når man leser Håkon Rognlien's rosende minitest av MI22/MI23. Settet hadde ennå ikke nådd sitt virkelige potensiale.)

    Jeg gleder meg til å høre dine erfaringer, Salty. Jeg vet du blir fornøyd.

    Så en viktig påminnelse til alle.


    i dag herjer tordenværet der jeg bor. Før jeg går på jobb sjekker jeg alltid yr.no. Om det er en minste fare for torden, trekker jeg ut kontaktene til stereoanlegget, inkludert ethernet-kabelen til streameren. Jeg trekker også ut strømmen til alle modemer, switcher, og nettverksdisker.

    image.jpg


    I dag tror jeg at jeg fikk betalt for den forsiktigheten. Det buldret, og smalt veldig før jeg kom hjem. Og strømmen var borte i stua, viste det seg. I resten av huset var alt i orden. Sikringen på den kursen var gått, uten at noe var koblet til. Jeg tørr ikke tenke på hva som kunne ha skjedd, om jeg ikke så det var fare for torden før jeg gikk på jobb.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Sommeren er nevrosetid for oss hifi-nisser, syns bare det blir mer og mer torden for hvert år. Slitsomt å drive og trekke ut kontakter og måtte sette dem inn igjen når man vil bruke anlegget, men en billig forsikring for sinnsro og trygghet mot Tor med hammeren. Gleder meg nesten litt til vinteren og minusgrader igjen når jeg tenker på det, var rimelig heftig tordenvær her også i dag.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Vinteren skjenker oss ikke bare tordenfrie dager, men også deilig mørke, og snødempet stillhet. Dessuten er det større aksept sosial for å være stuegris på vinteren. :rolleyes:

    Jeg velger meg desember. (Med RC-1 i hånd.)

    image.jpg


    Snakk om tordennevrose, forresten...

    Da tordenværet hadde passert varmet jeg opp transistorene, og satte på Sigurd Imsens vidunderlige Tartini-album. Mellom Largo, og Allegro i The Devil's Sonata, holdt jeg på å få hjerteinfarkt.

    Ett langvarig tordenbulder rullet nemlig plutselig utenfor!!!

    Hadde jeg vært for utålmodig og usikker?

    Neida. Det var de diabolske lydteknikerne hos Lindberg Lyd som hadde lagt inn tordenskrallet i albumet. Det var utenfor veggene i Jar kirke det tordnet. Ikke her - heldigvis.

    Puh!

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg dro heldigvis også ut kontaktene før jeg dro sydover. Onsdag er det hjem igjen og jeg er spent på hvor lang tid det tar før jeg er tilbake til "normalen". Satser på at timen det tar å varme opp 10.1 blokkene til god arbeidstemperatur også er nok for resten av komponentene. Da blir det noen velfortjente timer med god musikk før ferien fortsetter. :) ??? :)
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    4.456
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Vinteren skjenker oss ikke bare tordenfrie dager, men også deilig mørke, og snødempet stillhet. Dessuten er det større aksept sosial for å være stuegris på vinteren. :rolleyes:

    Jeg velger meg desember. (Med RC-1 i hånd.)

    Vis vedlegget 389642

    Snakk om tordennevrose, forresten...

    Da tordenværet hadde passert varmet jeg opp transistorene, og satte på Sigurd Imsens vidunderlige Tartini-album. Mellom Largo, og Allegro i The Devil's Sonata, holdt jeg på å få hjerteinfarkt.

    Ett langvarig tordenbulder rullet nemlig plutselig utenfor!!!

    Hadde jeg vært for utålmodig og usikker?

    Neida. Det var de diabolske lydteknikerne hos Lindberg Lyd som hadde lagt inn tordenskrallet i albumet. Det var utenfor veggene i Jar kirke det tordnet. Ikke her - heldigvis.

    Puh!

    Vis vedlegget 389648
    Någon som vet till vilka fabrikat som fjärren fungerar? Philips? Hur mycket kostar den?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    Den fungerer bare med MI produkter. Men jeg kan programmere den til vanlig Philips (RC5). Prisen ligger på 2000.
    Den leveres uten gravering og eloksering og man kan dermed gi den sitt eget preg.
    Mvh Armand
     
    Sist redigert:

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Vet du noe om hva slags prisleie den nye DACen kommer til å havne på, Armand?

    Får den streamerfunksjonalitet?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    Vet du noe om hva slags prisleie den nye DACen kommer til å havne på, Armand?

    Får den streamerfunksjonalitet?
    Det er tidlig enda og hvordan det blir til slutt er ikke fastlagt. Men streaming blir det nok ikke i første omgang.
    Streaming er så mye mer enn bare ett apparat. Plutselig er det nettverk involvert, fjernstyring over nett, apper til både Android og iOS etc. Det blir rett og slett for mye å gape over for oss to nå. Vi får se litt mer på sikt.

    Det finnes mange gode streamere og ferdige løsninger i mange prisklasser som har hele infrastrukturen på plass. Alt i fra hjemmelagede entusiastløsninger med Raspberry PI, Sonos, Auralic Aries Mini og dyrere løsninger. Alle disse kan kobles til en ren DAC via enten USB eller S/PDIF. Man har da fleksibiliteten til å velge streamerløsning uavhengig av DAC.
    Alle innganger på DAC'en inkludert USB blir 100% isolert fra andre apparater slik at ikke eventuell støy fra disse kan spre seg videre.
    Prisleiet er ikke bestemt enda.

    Mvh Armand
     

    gwikse

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    253
    Dersom det er mulig ville jeg sett på Amanero USB kortet. Brukt det som utgangspunkt for løsningen. Kanskje med en sync-reclock løsning med optisk isolerte I2S linjer (Ala TPA sin hermes/cronos løsning for amanero kortet). Om PSU for den seksjonen blir gjort stor nok (over 1,2A) ville det også gjøre det mulig for å bytte den med en RPI / BBB* / Odroid løsning som da kan få strøm fra PSU seksjonen som USB løsningen benyttet. En USB løsning med seperat PCB fra DAC PCB og hull for RPI ville gjort det til en enkel jobb å bytte / bygge.

    Neutrik kontakthull for intern føring av kabeltype frigjør også plasseringen på bakplaten og gjør det lettere å ha korte I2S linjer (NAUSB-W-B byttes ut med NA8FDP-8 ).

    Jeg ville IKKE startet fra scratch med strømming, da det er flust av veldig oppegående løsninger fra store community tilgjengelig. En gjennomgang for sluttkunde til hvilket OS/APP som skal installeres er vesentlig enklere enn å starte fra scratch. Disse løsningene er også svært variert mtp funksjonalitet. Airplay, dlna, mpd, etc etc er allerede implementert og fungerer godt med diverse løsninger fra etablerte app-folk.

    * BBB benytter andre monterinshull, RPI2/3 og Odroid benytter samme hull.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    7.098
    Sted
    Kongsberg
    Ja, dette er interessante greier. Synd ikke døgnet har flere timer.. Det er eget separat power supply til alle digitale kretsløp og det er allerede designet til å klare minst 2A. Jeg kommer til å holde dette åpent og i hvert fall forberede systemet slik at dette kan bygges ut som en opsjon etterhvert.
    Amanero ligger på testbenken sammen med en del andre ting ja ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn