Balle Clorin
Æresmedlem
Det er nok beste å bruke forsterkeren slik den er designet ja. Jeg kjørte en LTSpice simulering med ulik fortsterkning på driver og utgangstransistor for å simulere ulik operasjonstemperatur/gain. Påvirkngen ang utgangstransostor var liten, mens temp på drivertrinnet hadde stor effekt, dvs forsterkeren gikk fra klasse A til AB med reduserte hvilestrøm om drivertransistor er for kalde.Godeste Malmin tenker nok at vifter ikke har noe der å gjøre, ellers hadde han nok brukt det
Vifte er utrolig effektivt på kjøling ja, bare se på CPU i pcèr.
Angående temp og transistor så når en har en PushPull klasse A så er bias lav når en skrur den på og den er kald.
Etterhvert som den varmes opp så øker bias inntil dette stbiliserer seg ved driftstemp.
Forsterkeren er dermed avhengig av driftstemp for å låte best.
(Arrester meg om jeg har feil her nå!)
Løsningene er mange, bare fantasien som stopper, er en redd for uttørking av PSU kondiser kan en jo ha hele PSU i eget kabinett f.eks.
En kan ha digre kjøleribber for å få ned temp evt kjøre på med mer bias.
Men alt blir fordyrende etc..
Tenker Malmin har en fin løsning slik det er, så er det opp til oss forbrukere å ikke stue forsterkeren trangt inn i en benk.
Plassere så det er litt luft rundt.
Mvh
oks
Power supply og kondiser vil fortsatt leve lengre ved reduserte temperatur ( om de er for varme)
Sist redigert: