Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da tar vi blanke ark ;)

    Jeg kan bare svare litt spec i forhold til MI10 og 16.4 som jeg har selv.

    MI10:
    2x15w klasse A
    Dempefaktor: 80
    Driftspenning: 24VDC pr rail.
    Husker ikke inngangsimpedans.
    Gain: mellom 20-22dB

    Har litt mer 3.harmonisk enn 2.harmonisk vreng som gjør den ganske smooth men også litt krisp.
    Har relativt høy bias pga lav driftspenning.
    Sanken bipolare utgangstransistorer, samme som alle de andre MI power ampene.
    Noratel 500VA trafo designet til Malmin.

    Er ikke ulik First Watt F5 i forhold til det jeg leser, men F5 sine bakdeler kan jeg ikke høre med MI10 ;) (Har ikke hørt F5, bare lest en del om den)

    Sist, men ikke minst, jeg liker lyden i denne! Rett og slett glad i den! :)



    MI16.4:
    Lik MI16 men fire kanaler.
    Ubalansert.
    Utgangsimpedans: 50ohm
    To trafoer.
    Så mye mer veit jeg ikke. Innholder Malmin sjel, og låter bra! :)

    Tar forbehold om skriveleif :)

    Mvh
    oks
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.196
    Antall liker
    10.745
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    coda2: du lukter henjaer lang vei!
    henjaer er bannet!
    Dette tyder på mengder med skittent mel i posen!
    Din sak er utspilt! Hold deg UNNA denne tråden med flåsepjattet ditt!
    NOK ER NOK! Og da mener jeg ikke penger!

    Så går jeg tilbake til å spille musikk på et anlegg som inneholder to MI komponenter!
    Er nok samme person ja :(
    Og med den holdningen og adferd er det ikke plass her.
     
    Sist redigert:

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.270
    Sted
    Oslo
    Finnes det dedikerte M.I. riaatrinn:confused:. Eller er dette noe som må spesialbestilles?


    mvh
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare hyggelig! :)
    Jeg kan desverre ingenting om RIAA og platespillere da jeg ikke har begitt meg ut på det kjøret...
    Men det er en del som har MI14 mener jeg, og tror det er bra greier.
    Kanskje andre kan si litt?

    Pris i dag er nok bare konstruktøren som kan gi.

    Mvh
    oks
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje Malmin har liggende på lager?
    :)

    Du får høre med han!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur hos Roar i dag,og nå blir det mi17 monoblokker trafo 250 volt 1000Va og 8 kondensatorer på 33000 mikrofarad pr.stk.
    Kva anna utstyr har du?

    Mvh Arild
    Yamaha cx-a 5100, Oppo 103 d,infinity renaissanse 80,infinity kappa center b,Primare 30,5mk3, infi ity kappa7.2,antimode2.0,blusound Vault,Definitive technology supercube reference x2
     
    Sist redigert:

    knuba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    309
    Antall liker
    139
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bare en ting å si: Det er vanvittig deilig med nok strøm/krefter:cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    9.649
    Torget vurderinger
    2
    Det varierer jo innen samme modellnavn også. En produsent som lager såpass kostbare ting, og som ikke kan presentere noen tekniske data, målinger, prisliste, forhandler, hjemmeside, CE godkjenning (?), etc. kan ikke kalles seriøs i min bok. DIY på høyt nivå ja, men prises som produkter fra profesjonelle.

    Ubegripelig nok så ønsker folk flest å se specs og visse resultat etter målinger når de kjøper en forsterker til 60000.
    Målinger er etterspurt skjønner jeg: Gap opp!
    ( håper jeg ikke gjør noe galt ved å publisere disse datene, dere får ta dem som de er : dvs amatørmålinger)

    Armand vil sikkert kunne måle bedre enn meg, men jeg har nå forsøkt meg på noen målinger hva REW+PC ekstern lydkort/interfacer fra Tascamog sånn. Må ta forbehold om hvor godt lydkortet og kalibreringen er så målt frekvensgang tør jeg ikke garanter er helt 100%.

    Jeg har målt på min MI10 som er oppgitt til 15Watt klasse A ,Roar har videre fortalt meg at den har 0.1ohm utgangsmotstand ( 80 i dempefator relativt til 8 ohm), har ingen GLOBAL tilbakekobling, da den benytter LOKAL tilbakekobling. Jeg kjøpte MI10 etter å ha hørt en annen MI klasse A og etter mailkorrespondanse om tekniske saker med Roar Malmin, og tok sjansen da jeg fikk et bra tilbud. Angrer ikke et sekund, og den tilfredstiller også mine nerdete forventninger til målinger og teknisk ytelse.

    Resultat:
    Oppgitt 15 watt effekt i 8 ohm stemmer: Jeg måler 0.15% THD ved 11.2VAC i 8.4 ohm= 15 Watt Dette er like under klipping( ved 12,2 Volt).
    Jeg måler frekvensgangen til +0.5db ved 20kHz ( ser merknad over)
    Ved maks effekt er det en liten betydningsløs heving i forvrengningen under 50Hz. Tipper at dette skyldes at sinus testsignalet drar ned forsyningspenningen noe. Denne effekten er helt borte ved lavere effekter, se plottet for 1 watt i 8 .4ohm ( jada 3 V i 8.4 ohm er 1.07 watt)
    Min forsterker har 220 000 uF per kanal og 500VA ringkjernetrafo,( mere uF enn tidlige varianter av MI10) det bør holde for 15 watt klasse A.
    Inngangsimpedans: 97kOhm målt.

    Med mine 95dB høyttalere bruker jeg sjelden mer enn 1 watt og forvrenging er da <0.015% ved 1kHz
    Intermodulasjnforvrengning: <0.04% ved 1 watt
    Måler støyen med Fluke multimeteter til 0.7mV,( måler jeg kun måleprobene/testledninegn, har jeg 0.4mV så rell støy er muligens kun 0.3mV) som er betyr at man må ha øret helt inne i høyttalerelementet for å høre en svak lyd fra strømforsyningen. Ingen målbar DC på høyttaler utgang. Dette er et bra resulat etter min mening.
    Balansen mellom venstre og høyre kanal var <0.3dB, etter innkjøring er den nå under 0.1dB Roar oppgir at den kan justeres til mimimum avvik vha trimmepot om nødvendig.( Gain justering? eller bias?)

    Firkantsignanlene på 1 og 20 kHz ser helt fint ut på oscilloscopet( har desverre ikke bildet av det)
    Temperaturen på kjøleribber/topplokk når ca 45-50C- Min variant har ekstra stort kabinett fra en i utgangspunktet større forsterker
    Roar oppgir strømtrekk fra veggen til ca 1A/235Volt, jeg måler ca 260-270 Watt.
    Vekt 15kg.
    c2.jpg

    c1.jpg

    c3.jpg

    c4.jpg

    c5.jpg

    c6.jpg

    c7.jpg


    Hvordan er så dette sammenlignet med andre klasse A forsterkere?
    Vel ikke så ulikt Nelson Pass first watt faktisk, og til en brøkdel av prisen
    https://www.stereophile.com/content/first-watt-j2-power-amplifier-measurements#OyhQ8pb1lPKhS50W.97

    Så måleteknisk og ytelsemessig kan jeg trygt anbefale MI10 til de som kan klare seg med 15 watt eller mindre( og det er langt flere enn de tror ..)
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Tror det ofte kan oppstå litt misforståelser da enkelte ser på MI som produkter fra en produsent!
    Men dette er jo rene diy produkter på lik linje med flere andre her inne.
    De fleste har jo ikke samme spec eller innmat selv om betegnelsen er den samme.
    Dette er ikke billige produkter da det nettopp er diy.
    Når enkelte handler og tror det er produkter på lik linje med Hegel, Abrahamsen etc så er det ikke rart de blir overrasket.
    Her er ingen manual, original embalasje, remote (tidligere) etc etc
    Service er så som så!
    Det blir uansett feil og kritisere de som har problemer med produktene for de er det hvert mange av og som rene diy produkter så kan man ikke si det er billig!
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tror det ofte kan oppstå litt misforståelser da enkelte ser på MI som produkter fra en produsent!
    Men dette er jo rene diy produkter på lik linje med flere andre her inne.
    De fleste har jo ikke samme spec eller innmat selv om betegnelsen er den samme.
    Dette er ikke billige produkter da det nettopp er diy.
    Når enkelte handler og tror det er produkter på lik linje med Hegel, Abrahamsen etc så er det ikke rart de blir overrasket.
    Her er ingen manual, original embalasje, remote (tidligere) etc etc
    Service er så som så!
    Det blir uansett feil og kritisere de som har problemer med produktene for de er det hvert mange av og som rene diy produkter så kan man ikke si det er billig!
    De er vel billig, hvis du ser på hva de konkurrerer mot.les Rognliens utaleser om dem.De er selfølgelig dyre i forhold til Abrahamsen og annet midfi.Men mot hiend merkene, norske som utenlandske er de appsolutt ikke dyre.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Tror det ofte kan oppstå litt misforståelser da enkelte ser på MI som produkter fra en produsent!
    Men dette er jo rene diy produkter på lik linje med flere andre her inne.
    De fleste har jo ikke samme spec eller innmat selv om betegnelsen er den samme.
    Dette er ikke billige produkter da det nettopp er diy.
    Når enkelte handler og tror det er produkter på lik linje med Hegel, Abrahamsen etc så er det ikke rart de blir overrasket.
    Her er ingen manual, original embalasje, remote (tidligere) etc etc
    Service er så som så!
    Det blir uansett feil og kritisere de som har problemer med produktene for de er det hvert mange av og som rene diy produkter så kan man ikke si det er billig!
    De er vel billig, hvis du ser på hva de konkurrerer mot.les Rognliens utaleser om dem.De er selfølgelig dyre i forhold til Abrahamsen og annet midfi.Men mot hiend merkene, norske som utenlandske er de appsolutt ikke dyre.
    Sier ikke at lyden er dårlig men diy er diy!
    Både enig og uenig i mye av det Rognlien å andre skribenter skriver
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    diy er diy...
    Og hund er hund..

    Hund er Hund.jpg



    Tolk som dere vil..
    Ser ikke dette som diy produkter.
    Mer custom produkter enn serieprodusert i stor skala vil jeg heller si!
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    360
    Antall liker
    245
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke problemstillingen som plutselig er oppstått!? Hvis man ikke "stoler" på mannen eller omtalene her i tråden, eller pyser ut pga frykt for evt ventetid o.l. er det vel bare å drite i? Ingen lokker med tilbud, eller prøver å presse noe på noen. Hvis en vil ha, så bygger mannen. Har en spesielle prefferanser eller ønsker, så tilpasses dette etter behov, og koster det det koster. Dersom dette er forferdelig er det vel bare å se en annen vei?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det varierer jo innen samme modellnavn også. En produsent som lager såpass kostbare ting, og som ikke kan presentere noen tekniske data, målinger, prisliste, forhandler, hjemmeside, CE godkjenning (?), etc. kan ikke kalles seriøs i min bok. DIY på høyt nivå ja, men prises som produkter fra profesjonelle.

    Ubegripelig nok så ønsker folk flest å se specs og visse resultat etter målinger når de kjøper en forsterker til 60000.
    Målinger er etterspurt skjønner jeg: Gap opp!
    ( håper jeg ikke gjør noe galt ved å publisere disse datene, dere får ta dem som de er : dvs amatørmålinger)

    Armand vil sikkert kunne måle bedre enn meg, men jeg har nå forsøkt meg på noen målinger hva REW+PC ekstern lydkort/interfacer fra Tascamog sånn. Må ta forbehold om hvor godt lydkortet og kalibreringen er så målt frekvensgang tør jeg ikke garanter er helt 100%.

    Jeg har målt på min MI10 som er oppgitt til 15Watt klasse A ,Roar har videre fortalt meg at den har 0.1ohm utgangsmotstand ( 80 i dempefator relativt til 8 ohm), har ingen GLOBAL tilbakekobling, da den benytter LOKAL tilbakekobling. Jeg kjøpte MI10 etter å ha hørt en annen MI klasse A og etter mailkorrespondanse om tekniske saker med Roar Malmin, og tok sjansen da jeg fikk et bra tilbud. Angrer ikke et sekund, og den tilfredstiller også mine nerdete forventninger til målinger og teknisk ytelse.

    Resultat:
    Oppgitt 15 watt effekt i 8 ohm stemmer: Jeg måler 0.15% THD ved 11.2VAC i 8.4 ohm= 15 Watt Dette er like under klipping( ved 12,2 Volt).
    Jeg måler frekvensgangen til +0.5db ved 20kHz ( ser merknad over)
    Ved maks effekt er det en liten betydningsløs heving i forvrengningen under 50Hz. Tipper at dette skyldes at sinus testsignalet drar ned forsyningspenningen noe. Denne effekten er helt borte ved lavere effekter, se plottet for 1 watt i 8 .4ohm ( jada 3 V i 8.4 ohm er 1.07 watt)
    Min forsterker har 220 000 uF per kanal og 500VA ringkjernetrafo,( mere uF enn tidlige varianter av MI10) det bør holde for 15 watt klasse A.
    Inngangsimpedans: 97kOhm målt.

    Med mine 95dB høyttalere bruker jeg sjelden mer enn 1 watt og forvrenging er da <0.015% ved 1kHz
    Intermodulasjnforvrengning: <0.04% ved 1 watt
    Måler støyen med Fluke multimeteter til 0.7mV,( måler jeg kun måleprobene/testledninegn, har jeg 0.4mV så rell støy er muligens kun 0.3mV) som er betyr at man må ha øret helt inne i høyttalerelementet for å høre en svak lyd fra strømforsyningen. Ingen målbar DC på høyttaler utgang. Dette er et bra resulat etter min mening.
    Balansen mellom venstre og høyre kanal var <0.3dB, etter innkjøring er den nå under 0.1dB Roar oppgir at den kan justeres til mimimum avvik vha trimmepot om nødvendig.( Gain justering? eller bias?)

    Firkantsignanlene på 1 og 20 kHz ser helt fint ut på oscilloscopet( har desverre ikke bildet av det)
    Temperaturen på kjøleribber/topplokk når ca 45-50C- Min variant har ekstra stort kabinett fra en i utgangspunktet større forsterker
    Roar oppgir strømtrekk fra veggen til ca 1A/235Volt, jeg måler ca 260-270 Watt.
    Vekt 15kg.
    Vis vedlegget 446792
    Vis vedlegget 446793
    Vis vedlegget 446794
    Vis vedlegget 446795
    Vis vedlegget 446796
    Vis vedlegget 446797
    Vis vedlegget 446798

    Hvordan er så dette sammenlignet med andre klasse A forsterkere?
    Vel ikke så ulikt Nelson Pass first watt faktisk, og til en brøkdel av prisen
    https://www.stereophile.com/content/first-watt-j2-power-amplifier-measurements#OyhQ8pb1lPKhS50W.97

    Så måleteknisk og ytelsemessig kan jeg trygt anbefale MI10 til de som kan klare seg med 15 watt eller mindre( og det er langt flere enn de tror ..)
    Må jo innrømme at jeg har sett dette før :)
    Mitt svar tidligere var litt basert på dine målinger.
    Dette er godt stykke arbeid og jeg mener dette stemmer bra med hvordan forsterkeren låter!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg får mine mi17, hvordan tror dere Yamahaen vil fungere sammen med MI
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Når jeg får mine mi17, hvordan tror dere Yamahaen vil fungere sammen med MI
    Tenker du i forhold til en MI pre eller i forhold til andre Receivere/prosessorer ?
    Selv mener jeg pre har utrolig mye å si for lyden.
    Så mye at jeg valgte å investere i en pre fra Mi.
    Dette til tross for en grei pre i min Onkyo 1010.
    Og til tross for at min dac til 6000$ har en fantastisk pre.

    Spørsmålet er vel mer hva det betyr for deg.
    Har man ikke prøvd annet så har man ingen prefereance heller.
    Og min Onkyo gjør jo ikke noe galt. Og det låter jo veldig greit. Dac'en er bare mismatch of låt bare for snilt og uengasjerende.
    Der engasjerte Onkyo mer men manglet størrelse på lydbildet. Og Onkyo har ikke detaljene til dac'en .
    Og med Mi pre,hva kan jeg si. Alt falt på plass.
    Størrelse dybde engasjerende detaljer ,lag på lag med klangfarger i hele det hørbare området.
    Men dårlige innspillinger og moderne musikk gjennom Onkyo og høyere deling i bassen 80 hz og fire subber,ja det er gøy. Veeeldig gøy.
    Kjører subber med Mi også men uten dsp og deling på 50 hz.
    Låter litt snillere i bassen men mye mer dynamikk og liv i musikken.
    Yamaha er ikke dårlig. Og den gjør det den skal,men ikke mer.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Jeg forstår ikke problemstillingen som plutselig er oppstått!? Hvis man ikke "stoler" på mannen eller omtalene her i tråden, eller pyser ut pga frykt for evt ventetid o.l. er det vel bare å drite i? Ingen lokker med tilbud, eller prøver å presse noe på noen. Hvis en vil ha, så bygger mannen. Har en spesielle prefferanser eller ønsker, så tilpasses dette etter behov, og koster det det koster. Dersom dette er forferdelig er det vel bare å se en annen vei?
    Dette var veldig godt formulert. Folk som kaller MI for DIY er helt blåst. Jeg kjenner den mannen meget godt (men må også vente)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg får mine mi17, hvordan tror dere Yamahaen vil fungere sammen med MI
    Tenker du i forhold til en MI pre eller i forhold til andre Receivere/prosessorer ?
    Selv mener jeg pre har utrolig mye å si for lyden.
    Så mye at jeg valgte å investere i en pre fra Mi.
    Dette til tross for en grei pre i min Onkyo 1010.
    Og til tross for at min dac til 6000$ har en fantastisk pre.

    Spørsmålet er vel mer hva det betyr for deg.
    Har man ikke prøvd annet så har man ingen prefereance heller.
    Og min Onkyo gjør jo ikke noe galt. Og det låter jo veldig greit. Dac'en er bare mismatch of låt bare for snilt og uengasjerende.
    Der engasjerte Onkyo mer men manglet størrelse på lydbildet. Og Onkyo har ikke detaljene til dac'en .
    Og med Mi pre,hva kan jeg si. Alt falt på plass.
    Størrelse dybde engasjerende detaljer ,lag på lag med klangfarger i hele det hørbare området.
    Men dårlige innspillinger og moderne musikk gjennom Onkyo og høyere deling i bassen 80 hz og fire subber,ja det er gøy. Veeeldig gøy.
    Kjører subber med Mi også men uten dsp og deling på 50 hz.
    Låter litt snillere i bassen men mye mer dynamikk og liv i musikken.
    Yamaha er ikke dårlig. Og den gjør det den skal,men ikke mer.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Tenkte mest på om jeg får ut potensialet i mi17,er klar over at mi preampene er bedre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    9.649
    Torget vurderinger
    2
    Yamahaen er en receiver og har har jo dermed lagt ressursene og ytelsene helt andre steder enn hva en ren forforsterker fokuserer på. Den trenger ikke være dårlig , IC kretsene idag har fenomenale spec'er og er nok brukt flere steder enn "high enderne" liker å tenke på, Kos deg med MI en din du den er knallgod uansett, så kan du etterhverdt låne hjem en ren preamp og sammenligne. Men pass på å gjøre det på identisk lydnivå , dvs samme spenning ut til høyttalerne , hvis ikke vil du lett bare foretrekke den høyeste lyden:spenningen.
    ALLE preamper uansett fabrikat er overpriset etter min oppfatning. Ingen grunn til at en inngangsvelger + potmeter(volumkontroll) og et transistor eller IC buffertrinn må koste titusenvis av kroner når den dyreste delen er kabinettet....
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nå har høyttalerne mine relativt god følsomhet, ca 93db/2,8V, men de har bare en 8 tommer pr stk. Før jeg fikk inn MI som pre var det begrensninger på hvor høyt jeg kunne spille, selv med MI22. Basselementet vandret farlig langt med basstung musikk/film på høyt volum.
    Med MI pre i kjeden så kan jeg nærmest dra på så mye jeg orker uten at elementene ser ut til å komme ut av kassa!
    Det er en helt annen kontroll i forhold.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    9.649
    Torget vurderinger
    2
    Sluttforsterkeren bryr seg ikke noe om hvor eller hvem inngangssignalet kommer fra, den bare multipliserer inngangssignalet og gir ut resulterende spenning(og strøm U=RxI). Om du har hatt store membranbevegelser var det antagelig pga subsoniske frekvenser som pre ampen slapp igjennom, men som sin nåværende fitrerer ut.
    Nettopp pga fenomet meg utagerende basselementer hadde mange forsterkere fra 70 og 80 tallet subsonisk filter siden platespilleren var kilden og man fikk aukustisk tilbakekobling fra høyttalerlyden til platespiller/pickup. Ved å bytte pre har du antagelig kuttet ut de subsoniske frekvensene. Hvorfor subsoniske frekvvenser skulle oppstå med cd spiller er merkelig, men forklaringen er igjen hva forforsterkeren slipper igjennom av frekvenser. En forforsterker som slipper i gjennom subsoniske frekvenser er per def feil designet, etter min mening.
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det er et helt annet drag og oomph i bassen med MI23 i kjeden. De dypeste basstonene kan jeg også føle nå selv om jeg ikke kan høre dem, det fikk jeg ikke med Yamaha eller MI 16 som pre...
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Yamahaen er en receiver og har har jo dermed lagt ressursene og ytelsene helt andre steder enn hva en ren forforsterker fokuserer på. Den trenger ikke være dårlig , IC kretsene idag har fenomenale spec'er og er nok brukt flere steder enn "high enderne" liker å tenke på, Kos deg med MI en din du den er knallgod uansett, så kan du etterhverdt låne hjem en ren preamp og sammenligne. Men pass på å gjøre det på identisk lydnivå , dvs samme spenning ut til høyttalerne , hvis ikke vil du lett bare foretrekke den høyeste lyden:spenningen.
    ALLE preamper uansett fabrikat er overpriset etter min oppfatning. Ingen grunn til at en inngangsvelger + potmeter(volumkontroll) og et transistor eller IC buffertrinn må koste titusenvis av kroner når den dyreste delen er kabinettet....
    Det jeg har er prosseror,
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Når jeg får mine mi17, hvordan tror dere Yamahaen vil fungere sammen med MI
    Tenker du i forhold til en MI pre eller i forhold til andre Receivere/prosessorer ?
    Selv mener jeg pre har utrolig mye å si for lyden.
    Så mye at jeg valgte å investere i en pre fra Mi.
    Dette til tross for en grei pre i min Onkyo 1010.
    Og til tross for at min dac til 6000$ har en fantastisk pre.

    Spørsmålet er vel mer hva det betyr for deg.
    Har man ikke prøvd annet så har man ingen prefereance heller.
    Og min Onkyo gjør jo ikke noe galt. Og det låter jo veldig greit. Dac'en er bare mismatch of låt bare for snilt og uengasjerende.
    Der engasjerte Onkyo mer men manglet størrelse på lydbildet. Og Onkyo har ikke detaljene til dac'en .
    Og med Mi pre,hva kan jeg si. Alt falt på plass.
    Størrelse dybde engasjerende detaljer ,lag på lag med klangfarger i hele det hørbare området.
    Men dårlige innspillinger og moderne musikk gjennom Onkyo og høyere deling i bassen 80 hz og fire subber,ja det er gøy. Veeeldig gøy.
    Kjører subber med Mi også men uten dsp og deling på 50 hz.
    Låter litt snillere i bassen men mye mer dynamikk og liv i musikken.
    Yamaha er ikke dårlig. Og den gjør det den skal,men ikke mer.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Tenkte mest på om jeg får ut potensialet i mi17,er klar over at mi preampene er bedre.
    Vet det kan virke negativt å svare på dette.
    Men er ikke ment slik.
    Du er klar over at Mi er bedre. Men lurer fortsatt på om Yamahaen kan få ut det fulle potensiale?
    Da tenker du kanskje ikke på kvalitet men mer om det er en grei match osv.
    Det er ikke slik att jeg tror at Yamaha ikke fungerer. Tror faktisk den fungerer utmerket.
    Den gir også fordeler i forhold til en pre uten tone kontroller.

    Selv har jeg begge deler koblet til min effekt.
    Mi på balansert inn på effekt.
    Og Onkyo på RCA inn på effekt. Heldigvis er det en bryter bak på effekt. Så det kan velges hva jeg vil bruke. Uten å bytte kabler.

    Og for å si det slik,det er veldig moro å bruke Onkyo som pre. Da denne har en grei dsp med de fordeler den har.

    Så bare kjør på😉
    Beklager om forrige innlegg ble litt for negativt.
    Lett å bare tenke best noen ganger.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Når jeg får mine mi17, hvordan tror dere Yamahaen vil fungere sammen med MI
    Tenker du i forhold til en MI pre eller i forhold til andre Receivere/prosessorer ?
    Selv mener jeg pre har utrolig mye å si for lyden.
    Så mye at jeg valgte å investere i en pre fra Mi.
    Dette til tross for en grei pre i min Onkyo 1010.
    Og til tross for at min dac til 6000$ har en fantastisk pre.

    Spørsmålet er vel mer hva det betyr for deg.
    Har man ikke prøvd annet så har man ingen prefereance heller.
    Og min Onkyo gjør jo ikke noe galt. Og det låter jo veldig greit. Dac'en er bare mismatch of låt bare for snilt og uengasjerende.
    Der engasjerte Onkyo mer men manglet størrelse på lydbildet. Og Onkyo har ikke detaljene til dac'en .
    Og med Mi pre,hva kan jeg si. Alt falt på plass.
    Størrelse dybde engasjerende detaljer ,lag på lag med klangfarger i hele det hørbare området.
    Men dårlige innspillinger og moderne musikk gjennom Onkyo og høyere deling i bassen 80 hz og fire subber,ja det er gøy. Veeeldig gøy.
    Kjører subber med Mi også men uten dsp og deling på 50 hz.
    Låter litt snillere i bassen men mye mer dynamikk og liv i musikken.
    Yamaha er ikke dårlig. Og den gjør det den skal,men ikke mer.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Tenkte mest på om jeg får ut potensialet i mi17,er klar over at mi preampene er bedre.
    Vet det kan virke negativt å svare på dette.
    Men er ikke ment slik.
    Du er klar over at Mi er bedre. Men lurer fortsatt på om Yamahaen kan få ut det fulle potensiale?
    Da tenker du kanskje ikke på kvalitet men mer om det er en grei match osv.
    Det er ikke slik att jeg tror at Yamaha ikke fungerer. Tror faktisk den fungerer utmerket.
    Den gir også fordeler i forhold til en pre uten tone kontroller.

    Selv har jeg begge deler koblet til min effekt.
    Mi på balansert inn på effekt.
    Og Onkyo på RCA inn på effekt. Heldigvis er det en bryter bak på effekt. Så det kan velges hva jeg vil bruke. Uten å bytte kabler.

    Og for å si det slik,det er veldig moro å bruke Onkyo som pre. Da denne har en grei dsp med de fordeler den har.

    Så bare kjør på??????
    Beklager om forrige innlegg ble litt for negativt.
    Lett å bare tenke best noen ganger.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Ingen sure miner, det jeg lurte på om det ble mismatch mellom yamahen og MI,Jeg kjøper mi for og drive infinity renaissanse 80 og en mismatch kan jo ødelegge mye.kommer til å kjøpe mi preamp senere.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Tenkte mest på om jeg får ut potensialet i mi17,er klar over at mi preampene er bedre.
    Vet det kan virke negativt å svare på dette.
    Men er ikke ment slik.
    Du er klar over at Mi er bedre. Men lurer fortsatt på om Yamahaen kan få ut det fulle potensiale?
    Da tenker du kanskje ikke på kvalitet men mer om det er en grei match osv.
    Det er ikke slik att jeg tror at Yamaha ikke fungerer. Tror faktisk den fungerer utmerket.
    Den gir også fordeler i forhold til en pre uten tone kontroller.

    Selv har jeg begge deler koblet til min effekt.
    Mi på balansert inn på effekt.
    Og Onkyo på RCA inn på effekt. Heldigvis er det en bryter bak på effekt. Så det kan velges hva jeg vil bruke. Uten å bytte kabler.

    Og for å si det slik,det er veldig moro å bruke Onkyo som pre. Da denne har en grei dsp med de fordeler den har.

    Så bare kjør på😉
    Beklager om forrige innlegg ble litt for negativt.
    Lett å bare tenke best noen ganger.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Ingen sure miner, det jeg lurte på om det ble mismatch mellom yamahen og MI,Jeg kjøper mi for og drive infinity renaissanse 80 og en mismatch kan jo ødelegge mye.kommer til å kjøpe mi preamp senere.
    Vanskelig å si på forhånd.
    Men har testet en del effekter på min Onkyo og alt har fungert bra.
    Mulig jeg bare har vært heldig.
    Nå skal jo din Yamaha være bedre,så forhåpentligvis blir det nok bra.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Tenkte mest på om jeg får ut potensialet i mi17,er klar over at mi preampene er bedre.
    Vet det kan virke negativt å svare på dette.
    Men er ikke ment slik.
    Du er klar over at Mi er bedre. Men lurer fortsatt på om Yamahaen kan få ut det fulle potensiale?
    Da tenker du kanskje ikke på kvalitet men mer om det er en grei match osv.
    Det er ikke slik att jeg tror at Yamaha ikke fungerer. Tror faktisk den fungerer utmerket.
    Den gir også fordeler i forhold til en pre uten tone kontroller.

    Selv har jeg begge deler koblet til min effekt.
    Mi på balansert inn på effekt.
    Og Onkyo på RCA inn på effekt. Heldigvis er det en bryter bak på effekt. Så det kan velges hva jeg vil bruke. Uten å bytte kabler.

    Og for å si det slik,det er veldig moro å bruke Onkyo som pre. Da denne har en grei dsp med de fordeler den har.

    Så bare kjør på������
    Beklager om forrige innlegg ble litt for negativt.
    Lett å bare tenke best noen ganger.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Ingen sure miner, det jeg lurte på om det ble mismatch mellom yamahen og MI,Jeg kjøper mi for og drive infinity renaissanse 80 og en mismatch kan jo ødelegge mye.kommer til å kjøpe mi preamp senere.
    Utrolig interessant dette mediakjendis. Jeg har selv en Yamaha CX-A5000 som i dag er koblet opp i stue anlegget med en Mark Levinson 585 integrert (med innebygd DAC). Så har jeg et anlegg nr 2 i kjellerstua som er et rent MI oppsett med MI 25 pre og MI 9.1 SE. Ja, det er ikke de samme høyttalerne, ikke de samme lydkildene, MEN, jeg er imponert over hva MI oppsettet "produserer" av god lyd. Sammenlignet med anlegget i stua til en helt annen sum penger, så har jeg nå tanker om å bytte ut ML´n med MI. Det jeg vet kommer opp er at kona vil garantert hyle stygt når hun må strekke seg bak til MI effektforsterkeren for å finne fram til strømbryteren .... Må ha trigger på MI også når Yamaha´n slås på. Kanskje RM fikser det også?
     
    Sist redigert:

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Jeg bruker også en surround-forsterker som pre. For tiden en Pioneer LX-77. Jeg synes den funker ganske bra. Har en MI-16 med htb som dessverre er nede for telling. Effekt er MI-18 custom. De aller fleste surround-forsterkere (også Yamaha CX-5000) bruker op-amper. Eneste merke jeg kjenner til med diskret pre-amp er Marantz med sin HDAM krets.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker også en surround-forsterker som pre. For tiden en Pioneer LX-77. Jeg synes den funker ganske bra. Har en MI-16 med htb som dessverre er nede for telling. Effekt er MI-18 custom. De aller fleste surround-forsterkere (også Yamaha CX-5000) bruker op-amper. Eneste merke jeg kjenner til med diskret pre-amp er Marantz med sin HDAM krets.
    Når det kommer til det siste du nevner der - hva vil det si i praksis ? At Marantz skal være en bedre pre enn Yamaha ?
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Jeg bruker også en surround-forsterker som pre. For tiden en Pioneer LX-77. Jeg synes den funker ganske bra. Har en MI-16 med htb som dessverre er nede for telling. Effekt er MI-18 custom. De aller fleste surround-forsterkere (også Yamaha CX-5000) bruker op-amper. Eneste merke jeg kjenner til med diskret pre-amp er Marantz med sin HDAM krets.
    Når det kommer til det siste du nevner der - hva vil det si i praksis ? At Marantz skal være en bedre pre enn Yamaha ?
    I følge Lyd og Bilde så er Marantz (SR6011) bedre enn Yamahas toppserie receivere, den er også bedre enn Denon som er identisk med unntak av HDAM kretsen. Min foretrukne løsning er analog pre (MI-16) med htb (hometheater bypass) slik at surround-forsterkeren kun brukes til hjemmekino. Analoge signaler som går igjennom en CX-A5000 skal visstnok holde seg i det analoge domenet i pure direct modus. Noe som er en bonus hvis man har en god dac, men jeg er likevel skeptisk til hvor bra den er kontra en god analog pre som MI-16. Forskjellen på CX-A5000 og RX-A3070 er at CX-A5000 har en "pro" op-amp.
     
    Sist redigert:

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte mest på om jeg får ut potensialet i mi17,er klar over at mi preampene er bedre.
    Vet det kan virke negativt å svare på dette.
    Men er ikke ment slik.
    Du er klar over at Mi er bedre. Men lurer fortsatt på om Yamahaen kan få ut det fulle potensiale?
    Da tenker du kanskje ikke på kvalitet men mer om det er en grei match osv.
    Det er ikke slik att jeg tror at Yamaha ikke fungerer. Tror faktisk den fungerer utmerket.
    Den gir også fordeler i forhold til en pre uten tone kontroller.

    Selv har jeg begge deler koblet til min effekt.
    Mi på balansert inn på effekt.
    Og Onkyo på RCA inn på effekt. Heldigvis er det en bryter bak på effekt. Så det kan velges hva jeg vil bruke. Uten å bytte kabler.

    Og for å si det slik,det er veldig moro å bruke Onkyo som pre. Da denne har en grei dsp med de fordeler den har.

    Så bare kjør på������
    Beklager om forrige innlegg ble litt for negativt.
    Lett å bare tenke best noen ganger.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Ingen sure miner, det jeg lurte på om det ble mismatch mellom yamahen og MI,Jeg kjøper mi for og drive infinity renaissanse 80 og en mismatch kan jo ødelegge mye.kommer til å kjøpe mi preamp senere.
    Utrolig interessant dette mediakjendis. Jeg har selv en Yamaha CX-A5000 som i dag er koblet opp i stue anlegget med en Mark Levinson 585 integrert (med innebygd DAC). Så har jeg et anlegg nr 2 i kjellerstua som er et rent MI oppsett med MI 25 pre og MI 9.1 SE. Ja, det er ikke de samme høyttalerne, ikke de samme lydkildene, MEN, jeg er imponert over hva MI oppsettet "produserer" av god lyd. Sammenlignet med anlegget i stua til en helt annen sum penger, så har jeg nå tanker om å bytte ut ML´n med MI. Det jeg vet kommer opp er at kona vil garantert hyle stygt når hun må strekke seg bak til MI effektforsterkeren for å finne fram til strømbryteren .... Må ha trigger på MI også når Yamaha´n slås på. Kanskje RM fikser det også?
    Det er i såfall imponerende,mi toppsjiktet med Mark levinson.Nå gleder jeg meg ennå mer til og få mi17 monoblokker.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Ja.
    Tror Mi ligger ganske høyt opp i toppsjiktet når det gjelder lyd og elektronikk.
    Har sett litt rundt på nettet for å se hva som finnes av forforsterkere.
    Og når det gjelder oppbygging og innhold printkort og strømforsyning,så blir jeg på nytt imponert over hva som finnes inne i en Mi 23 pre.
    Virker som veldig stabile saker.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.382
    Antall liker
    9.649
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som vet hvilken forsterkning MI10 har, dvs VoltUT/VoltINN=?? eventuelt inngangsfølsomhet for 15 watt ut i 8 ohm?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn