Her kommer litt innledende løse tanker, så får jeg skrive mer utførlig etterhvert.
Torsdag kveld, hjemme med en ny 23.5a. Den ble kjapt koblet opp og satt strøm på. Tanken var å la den godgjøre seg til dagen etter, men jeg klarte jo ikke å dy meg. Jeg bare måtte høre. Nedtur! Pianotoner i venstre kanal, bare freselyder i høyre. Hva f..?
Feil på et produkt i denne kvalitetsklassen? RM kan da ikke ha sendt fra seg noe som ikke funker? Det hadde han da heller ikke. Det viste seg å være vakkelkontakt i den ene av XLR-kablene. Jeg har kjeller’n full av kabler ( nei, jeg har ikke det ) men jeg hadde ekstra XLR så jeg byttet de, og musikken strømmet ut, i begge kanaler. Min første tanke, dette er ultrarent og kontrollert, men låter det ikke.. uvant nakent? Ikke i betydning tynt, for det var det absolutt ikke.
Noe mangler? Jo, noe er borte. Noe jeg kanskje kan kalle elektrisk sløring ( i mangel av bedre ord ) har forsvunnet. Men mye annet kommer frem i stedet. Detaljer, luft, og ikke minst klangfarger, i større grad enn jeg hadde tidligere. .Musikken fremstår naken og ekte. Ingenting pakkes inn. For eksempel er det lettere å høre om gitarstrenger er plast eller metall. Skarptrommer ( på gode opptak ) smeller til, cymbalklangen er bare helt riktig. Og stemmer, da.. Så kan man alltids spørre, hvorfor reagerte jeg ikke på det ‘elektriske sløret’ før. Som en parallell kan jeg trekke frem at jeg gikk rundt med høyt blodtrykk i mange år, men ignorerte det. Til slutt fikk bedriftslegen truet meg til å ta medisiner for det, og da forsvant en slags anspent følelse jeg ikke visste jeg hadde før det ble borte. Sånn ble det også med denne preampen i systemet. Det er fristende å bruke en floskel som at nesten alt er forbedret, og det ville ikke være løgn. Det låter åpent og luftig, med masse detaljer og innsikt, men samtidig avslappet og kontrollert. Svært lav forvrengning og svært lavt støygulv i en gjennomført konstruksjon.
Den koster litt, men med denne ytelsen kunne den nok forsvart 50% høyere pris.
Gratulerer, RM. Et mesterstykke av en forforsterker.