Rapport fra en storartet kveld:
Det er flere grunner til at jeg en tirsdagskveld ( igår, faktisk! ) forvillet meg ut i Bærums ytterkant, nærmere bestemt OPS' gemakker.
Av de viktigste kan nevnes at det er en god stund siden sist, og ikke minst, lysten på en sneakpeak på OPS' nyeste oppsett ble ikke mindre av RMs malende beskrivelse.
RM skrev:
Ellers tilbrakte jeg noen veldig hyggelige timer hos Ole Petter Sparre, populært kalt OPS, i forrige uke. Han har gravd dypt i (penge)pungen, og kjøpt komplett digitalrigg fra MSB Technology samt ditto vinyl fra Acoustic Signature / Kuzma / Transfiguration. Høyttalere er Focals Scala, som blir nennsom matet fra undertegnedes "spesial" MI 10, her i balansert versjon og selvsagt MI 13, med serienummer 001. OPS og jeg har det til felles at våre liv er viet til musikk, mitt har i tillegg teknikk, mens hans har en helt annen dimensjon når det gjelder optimalisering og tilpassing av det utstyret han benytter. Her finnes underlagsputer, spesialbyggde utstyrshyller, luftplattformer og flere strømfiltre enn en gjennomsnitts konfirmant har (h)år på baken. Sist og ikke minst like viktig, kona har permanent adresse på kjøkkenet.
Den luftighet, dybde, bredde og høyde som han har klart å få til, er helt utrolig. Man opplever å føle artistens absolutte tilstedeværelse i rommet, leppelyder, innpust og kroppsbevegelse renderes klart i tre dimensjoner. Ole Petter har i mange år vært inspirator, og i mange tilfeller jordmor for MI konstruksjoner, og jeg er han stor takk skyldig. At en "liten" forsterker som en balansert MI 10 kan drive hans Scala høyttaler med slik autoritet, må bare oppleves.
I den sammenheng har han innbudt MI venner til en musikkopplevelse litt utpå vårparten, så interesserte kan henvende seg til meg for videre koordinering.
Hans matlaging er like kompromissløs, så til de karbonadene, med masse løk, som han serverte, var kjøttet selvsagt tilberedt hjemme av selvmalt bankebiff.
G
Jeg ble traktert etter alle kunstens regler, kulinarisk så vel som musikalsk. Gjennom en årrekke har OPS servert lyd i toppklasse fra skiftende anlegg, alltid i den dyrere enden, minutiøst satt opp og tilkoblet. Det må vel være rundt 25-30 år siden første gang jeg satt måpende og hørte Mega-Trend på fullt blås her ute. Siden den gang har besøkene alltid vært lærerike og hyggelige. RM har allerede beskrevet det tekniske bedre enn hva jeg med mitt begrensede vokabular klarer, ( og egentlig lyden også ) så jeg får nøye meg med noen betraktninger rundt det hele.
Hvordan låt det så? Vel, hva sier eieren av en gammel Volvo, som får kjøre Bugatti Veyron noen timer? Klart det tar av helt!
Lydbildet er enormt, man skulle tro man lyttet til en sammenhengende flate på minst 5x5 meter og ikke ett par kassehøyttalere. Perspektivmestrene Scala virker fysisk små hvis man lytter til det gigantiske panoramaet en stund med lukkede øyne, for så å se på de. Det er umulig å peke de ut.
Alle, absolutt alle detaljer dissekeres og serveres på sølvfat, men det er likevel full musikalsk sammenheng. DET er det ytterst få som klarer! Glem horn, glem elektrostater, hver flinke på sine områder: disse kan det hele. Dynamikk, oppløsning, lydtrykk...ingenting savnes!
Kvelden ble digital, så vellykket at jeg virkelig gleder meg til å høre vinylriggen. Sorry DCS, Esoteric m.fl., dere er forbikjørt.
Det skal være vrient å hoppe etter Wirkola, men OPS har her klart noe ennå vanskeligere; han hoppet etter seg selv, og bestod med glans. Ny bakkerekord!
Gratulerer til OPS som har klart å forbedre den eksepsjonelt gode lydgjengivelsen jeg husker fra forrige gang, og gratulerer til RM, siden det hele er powered by MI.
Nå er dette referansen jeg vil måle alt annet opp mot. Det går nok noen dager før jeg orker å spille noe på blikkboksen hjemme.
Denne opplevelsen bør ingen MI-venner ( eller andre for den saks skyld ) gå glipp av.
Edit: Ok, ser at RM ikke har nevnt kablingen fra NLE.
Edit II : Når jeg skriver 'lytte til en sammenhengende flate på 5x5m' betyr ikke det at perspektivet var begrenset til 5x5, der er 15x5
( bxh ) nærmere den faktiske opplevelsen.