Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Kabeldragern skrev:
    Hva er det med disse MI forsterkerene? Er de rørforsterkerkillere? Det virker slik her inne i menigheten....
    Kan noen prøve å beskrive lyden - med alle de kjente beskrivende flosklene?

Selv bruker jeg vekselsvis rørforsterker og kl.A transistor.
    Er det her jeg skal kaste disse på båten og kjøpe MI...? :eek:
    hos meg så spillte MI litt røraktig, men manglet vel det siste lille i rørmagi, men det er en fenomenal musikkformidler synes jeg
    men vil nok forsette å ha rør også, for å si det slik, MI blir det dog på meg etter å ha fått testet det hjemme
    den spiller åpent, stort, presist og med "nerve" som jeg likte veldig godt
    sikkert mange andre som kan beskrive bedre

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.844
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei menighet!

En meget god riaa har blitt bedre ;) Her er et lite tips:

MI 14 er konstruert med en kondensator pr. utgang (2 stk). I min satt det 2 stk SCR mkp 3,3uF 630VDC kondensatorer. Liggende å slenge hadde jeg et par brukte 1,8 uF Mundorf Supreme. Dette skal jo være en bedre kondensator enn den orginale i MI 14. Bra var denne riaa fra før av, men etter noen dagers lytting nå vil jeg si at dette var en stor oppgradering! Varmen i mellomtonen og luftdighet og mikrodynamikken i toppen har aldri vært bedre hos meg på vinyl enn det er nå ;D Både meg og fruen har flere kvelder på rad sittet og spilt vinyl til langt ut i de sene timer, noe som har ført til kronisk tretthet på jobben ::) Ikke klokt, men det er virkelig spennende å høre hva som faktisk befinner seg i rillene :) Vinyl er ikke oppskrytt så lenge vinylrigg og riaa harmonerer bra sammen. Det opplever vi nå, og spesielt etter dette mindre inngrepet i Malmin sin suverene riaa..

På bildet sees Mundorfene godt plassert på printet og der blir de ;D

mvh
    lassemann

Vedlegg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    lassemann skrev:
    Hei menighet!

En meget god riaa har blitt bedre ;) Her er et lite tips:

MI 14 er konstruert med en kondensator pr. utgang (2 stk). I min satt det 2 stk SCR mkp 3,3uF 630VDC kondensatorer. Liggende å slenge hadde jeg et par brukte 1,8 uF Mundorf Supreme. Dette skal jo være en bedre kondensator enn den orginale i MI 14. Bra var denne riaa fra før av, men etter noen dagers lytting nå vil jeg si at dette var en stor oppgradering! Varmen i mellomtonen og luftdighet og mikrodynamikken i toppen har aldri vært bedre hos meg på vinyl enn det er nå ;D Både meg og fruen har flere kvelder på rad sittet og spilt vinyl til langt ut i de sene timer, noe som har ført til kronisk tretthet på jobben ::) Ikke klokt, men det er virkelig spennende å høre hva som faktisk befinner seg i rillene :) Vinyl er ikke oppskrytt så lenge vinylrigg og riaa harmonerer bra sammen. Det opplever vi nå, og spesielt etter dette mindre inngrepet i Malmin sin suverene riaa..

På bildet sees Mundorfene godt plassert på printet og der blir de ;D

mvh
    lassemann
    Spennende lassemann! Hvor mye koster disse Mundorf Supreme kondensatorene? Har også tenkt litt på å bytte til en skikkelig skjermet strømkabel på min MI 14.

OU812

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.844
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    ou812rh skrev:
    Spennende lassemann! Hvor mye koster disse Mundorf Supreme kondensatorene? Har også tenkt litt på å bytte til en skikkelig skjermet strømkabel på min MI 14.

OU812
    Mundorf kondensatorer er ikke billige, og standard Supreme som benyttet her har desverre gått ut av produksjon. Sølv i olje som selges nå er veldig gode til dette bruket. Usikker på hvor langt ned i uF man kan gå før eventuelle utfordringer oppstår. Uansett veldig enkle å bytte. Ser at Eltek, www.dynabel.no , selger 1uF sølv i olje for 339,- pr. stk. Kanskje Roar kan anbefale en nedre grenseverdi?

Edit; Da jeg bygget min riaa inn i nytt kabinett byttet jeg også nettledning til litt grovere kaliber. Ikke dum idè som du nevner med skjærmet kabel fra strømforskyning til riaa heller ;) Noe å tenke på for meg også...

mvh
    lassemann

FAB

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    2
    Mundorf RXF har tatt over for Standard Mundorf Supreme har jeg fått opplyst av dynabel.
    Skal visst låte ganske likt.
    Hvorfor ikke prøve noen Jensen eller Duelund kondensatorer :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.844
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    FAB skrev:
    Mundorf RXF har tatt over for Standard Mundorf Supreme har jeg fått opplyst av dynabel.
    Skal visst låte ganske likt.
    Hvorfor ikke prøve noen Jensen eller Duelund kondensatorer :)
    Klart det er mange typer gode kondensatorer som kan brukes :) Jeg nevner Mundorf fordi jeg liker dem godt personlig. Men, her det sikkert mange meninger.. ;)

mvh
    lassemann

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Forundrer meg ikke, om det er mulig, å bestille dette direkte hos RM MI... Sitter sjelden fast på løsninger for kunden, den karen!

I beste mening,
    Y

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    Guru har selvsagt en mening med verdien på kondensatoren. Den bør ikke være mindre enn den opprinnelige. Selv om en 1u8 kondensator låter "renere" vil den økede fasedrei i bassområdet i lengden føre til manglende bassfundament i lydbildet. De kompromisser som er valgt i MI 14, er ikke valgt i blinde.

G

yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Se der! Regnet med at du hadde kontroll.! Det jeg mente, var egentlig, at RM & MI er svært fleksibel på løsninger for kunden, ikke at orginal løsning IKKE er velfundert! For, er det noe jeg er sikker på, er det nettopp det! :)

Fortsatt, i beste mening!
    Y

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    jokris skrev:
    Da er MI 10.1SE koblet ned og skal leveres asap, har blitt såpass overbevist at jeg skal i tenkeboksen på hvilken MI jeg skal ha, ikke om jeg skal ha :)

10.1 se er en fremragende forsterker som imo sparker så godt fra seg at mange konkurenter rett og slett bør kikke ned i gulvet i forlegenhet :)

Men for å tenke litt fremover så kan det hende det er en god ide å kikke på storebrødrene for eventuellt være skodd for mer tungdrevne ht
    Takk for flotte og entusiastiske rapporter om MI 10.1 SE, jokris! ;D
    Jeg skjønner godt at du nå tenker på hvilken MI du skal ha, og ikke om du skal ha...

I løpet av første halvår 2012 kommer det en ny MI storebror: MI 9.1, som er en videreutviklet MI 9 (SE).
    Det er kanskje denne du skal ha...? Jeg må innrømme at den frister allerede.

MI 9(SE) MI 9.1

Effekt: 60W klasse A 70-80W klasse A
    Sanken utg.transistorer: 16 stk 24 stk
    Transformator: 1 x 750 V/A 2 x 650 V/A
    Kondensatorbank: 188.000 uF ?
    B x H x D (cm): 52 x 18 x 34 46 x 20 x 40
    Vekt: 27 kg ?
    Veil. pris: kr 30.000,- kr 40.000,-

MI 9.1 hovedkort:

MI 9 SE:

Vedlegg

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    676
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Heisann!

Er det noken MI 9 SE - eigarar, som kan rapportere om kordan lyden vart etter oppgradering?

Mvh

Arild

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    arild skrev:
    Heisann!

Er det noken MI 9 SE - eigarar, som kan rapportere om kordan lyden vart etter oppgradering?

Mvh

Arild
    Ja, det er jeg også nysgjerrig på. 40k for en 9.1 er ett litt tyngre løft enn å upgrade 9'ern litt for, var det 3k?
    3k har de fleste alltids liggende og flyte et eller annet sted, men 40k, da må man anstrenge seg litt mer.
    Kjenner jeg meg selv rett har jegg litt vondt for å selge MI-9 for å delfinansiere 9.1, det ender gjerne med at jeg beholder begge!

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    676
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hehe - må ærlig innrømme at eg drømmer ikkje så reint lite om ein MI 9.1. Det printet ser virkelig lovande ut!!

Men drømmer om og vurderer også oppgradering til SE-status på mitt eksisterande kraftverk. Men vil gjerne høyre litt kva dei som har gjort ei slik oppgradering meiner/høyrer. :)

Arild

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei får i morgen et sett Chario Constellation Pegasus spm skal testes på MI! noen som har testet Chario på MI før?

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    .retteP skrev:
    arild skrev:
    Heisann!

Mvh

Arild
    Ja, det er jeg også nysgjerrig på. 40k for en 9.1 er ett litt tyngre løft enn å upgrade 9'ern litt for, var det 3k?
    3k har de fleste alltids liggende og flyte et eller annet sted, men 40k, da må man anstrenge seg litt mer.
    Kjenner jeg meg selv rett har jegg litt vondt for å selge MI-9 for å delfinansiere 9.1, det ender gjerne med at jeg beholder begge!

arild skrev:
    Hehe - må ærlig innrømme at eg drømmer ikkje så reint lite om ein MI 9.1. Det printet ser virkelig lovande ut!!

Men drømmer om og vurderer også oppgradering til SE-status på mitt eksisterande kraftverk. Men vil gjerne høyre litt kva dei som har gjort ei slik oppgradering meiner/høyrer. :)

Arild
    olisn, Ranger (ganske nylig) og jeg har oppgradert fra MI 9 til MI 9 SE. Det kan godt være flere også.

olisn har allerede beskrevet forskjellene, men det er ikke så lett å finne i denne etterhvert så lange tråden...

Jeg har i de siste ukene utelukkende kjørt på perlen MI 10.1 SE.
    Men i ettermiddag skal jeg koble opp kraftverket MI 9 SE, og jeg vil avlegge rapport etterhvert... ;)

Salty

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    Ord for dagen.

I min tankeverden er det ikke noe som heter MI 9 SE. MI 9 ble meget godt mottatt av Fidelitys Jan Myrvold. Det er litt over to år siden, og som konstruksjon er den ca tre år gammel. Jeg arbeider som regel med flere prosjekter parallellt. Da MI 10.1 var ferdig, konstaterte jeg bedre oppløsning og evne til å gjengi mikrodetaljer sammenlignet med MI 9. Jeg arbeidet litt med dette, og har ved å justere enkelte parametre i MI 9s grunnkonstruksjon, oppnådd å bringe disse to produktene omtrent på linje med hverandre i nevnte henseende. Denne ombyggingen gjøres på det opprinnelige printet, og har blitt tilbudt MI 9 eiere for 3K. Jeg har ikke gitt forandringen noe navn, men ting og hendelser har en egen evne til å ekspandere.
    MI 9.1 er på mange måter en oppsummering av de siste års konstruksjoner, MI 9, MI 10 og MI 10.1. Effektmessig er den ikke imponerende, ca 70-80W, men den kan levere i de mest utfordrende belastninger, og oppfører seg på de fleste måter som en veldig "stor" forsterker. I motsettning til de tre foregående forsterkerne, har den også separat regulert inngangstrinn. Faktisk har den fire reguleringer pr kanal.

Jeg blir fra tid til annen kritisert for mange "varianter", forskjellige kabinetter etc. Produkter som bærer samme navn, er stort sett identiske. Er de ikke, har eieren informasjon om dette.

Ellers tilbrakte jeg noen veldig hyggelige timer hos Ole Petter Sparre, populært kalt OPS, i forrige uke. Han har gravd dypt i (penge)pungen, og kjøpt komplett digitalrigg fra MSB Technology samt ditto vinyl fra Acoustic Signature / Kuzma / Transfiguration. Høyttalere er Focals Scala, som blir nennsom matet fra undertegnedes "spesial" MI 10, her i balansert versjon og selvsagt MI 13, med serienummer 001. OPS og jeg har det til felles at våre liv er viet til musikk, mitt har i tillegg teknikk, mens hans har en helt annen dimensjon når det gjelder optimalisering og tilpassing av det utstyret han benytter. Her finnes underlagsputer, spesialbyggde utstyrshyller, luftplattformer og flere strømfiltre enn en gjennomsnitts konfirmant har (h)år på baken. Sist og ikke minst like viktig, kona har permanent adresse på kjøkkenet.

Den luftighet, dybde, bredde og høyde som han har klart å få til, er helt utrolig. Man opplever å føle artistens absolutte tilstedeværelse i rommet, leppelyder, innpust og kroppsbevegelse renderes klart i tre dimensjoner. Ole Petter har han innbudt MI venner til en musikkopplevelse litt utpå vårparten, så interesserte kan henvende seg til meg for videre koordinering. Hans matlaging er like kompromissløs, så til de karbonadene, med masse løk, som han serverte, var kjøttet selvsagt tilberedt hjemme av selvmalt bankebiff.

Selv spiller jeg på 1027 Electra BE, som blir erstattet av Alto Utopia BE om noen uker. De vil være ett godt verktøy for meg til ytterligere forbedringer og utvikling.

Jeg leser ellers med stor glede, og fryd, Bjørn-Henriks stadig voksende liturgi. Vi gleder oss alle til neste kapittel kommer.

G

Grunnet klager på bransjereglene har jeg måttet redigere innlegget.

bjornh, moderator

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Guru har talt klokt ;D

I anledning det ovenstående er den uoffisielle siden om MI er korrigert. "Tidslinjen" er oppdatert, utgåtte modeller er markert og en ny fane "Spesialversjoner" er etablert.

Men hva hører jeg om en MI-sammenkomst?? Mat og lyd??? Jeg melder meg sporenstreks på dette evenement!

Mvh

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    RM skrev:
    I min tankeverden er det ikke noe som heter MI 9 SE. MI 9 ble meget godt mottatt av Fidelitys Jan Myrvold. Det er litt over to år siden, og som konstruksjon er den ca tre år gammel. Jeg arbeider som regel med flere prosjekter parallellt. Da MI 10.1 var ferdig, konstaterte jeg bedre oppløsning og evne til å gjengi mikrodetaljer sammenlignet med MI 9. Jeg arbeidet litt med dette, og har ved å justere enkelte parametre i MI 9s grunnkonstruksjon, oppnådd å bringe disse to produktene omtrent på linje med hverandre i nevnte henseende. Denne ombyggingen gjøres på det opprinnelige printet, og har blitt tilbudt MI 9 eiere for 3K. Jeg har ikke gitt forandringen noe navn, men ting og hendelser har en egen evne til å ekspandere.

MI 9.1 er på mange måter en oppsummering av de siste års konstruksjoner, MI 9, MI 10 og MI 10.1. Effektmessig er den ikke imponerende, ca 70-80W, men den kan levere i de mest utfordrende belastninger, og oppfører seg på de fleste måter som en veldig "stor" forsterker. I motsettning til de tre foregående forsterkerne, har den også separat regulert inngangstrinn. Faktisk har den fire reguleringer pr kanal.
    Roar skriver ovenfor: "Da MI 10.1 var ferdig, konstaterte jeg bedre oppløsning og evne til å gjengi mikrodetaljer sammenlignet med MI 9." Og da han kom med et tilbud om å oppgradere min MI 9, gikk det ikke lang tid før racket mitt så sånn ut, uten MI 9 (Preampen MI 11 i midten til venstre, sluttrinnet MI 10.1 SE nederst til høyre):

Nå har jeg fått MI 9 tilbake, med modifiserte hovedkort, for å få med seg forbedret oppløsning fra MI 10.1 kretsene:

Her er det ene hovedkortet, med forbedrete kretsløsninger fra MI 10.1:

Så nå ser racket mitt sånn ut, med en oppgradert MI 9 på plass. Merk at den gamle hedersdamen Tandberg TR 2075 MkII har blitt tatt fram i lyset igjen!

Så har MI 9 oppgraderingen vært verdt bryet, og pengene (3K)...? ???
    Jeg mener absolutt ja. MI 9 har nå stått til innspilling i 12 timer, og jeg har foretatt den første kritiske lytten.

Det uanstrengte, mektige, majestetiske, presise (osv...) bunndraget er fortsatt tilstede, heldigvis.

Forbedret oppløsning gjør at mellomtonen nå er enda mer delikat og organisk (mer "analog").

Jeg opplever at også diskanten har fått et løft. Den fremstår nå enda luftigere enn før, med flott utklinging.

Så jeg vil absolutt anbefale eiere av MI 9 å foreta denne oppgraderingen! ;D
    (i påvente av den kommende MI 9.1... ;) )

Salty

Vedlegg

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    italienske chario fra sydlige breddegrader låter meget bra på MI fra det iskalde nord

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    eddie1 skrev:
    italienske chario fra sydlige breddegrader låter meget bra på MI fra det iskalde nord
    kudos med spennende valg og sammensetning ;D

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Overrasket ?

/jan
    Var litt spent på denne modrllen men MI er spiselig på et brett spekter av høytalere vil jeg tro :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Overrasket ?

/jan
    Var litt spent på denne modellen men MI er spiselig på et brett spekter av høytalere vil jeg tro :)
    Vil jeg tro, som mange andre amper ;)

Ikke lest meg så ille bakover i tråden, hvem Chario er det snakk om ? Nysgjerrig vettu.

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Overrasket ?

/jan
    Var litt spent på denne modellen men MI er spiselig på et brett spekter av høytalere vil jeg tro :)
    Vil jeg tro, som mange andre amper ;)

Ikke lest meg så ille bakover i tråden, hvem Chario er det snakk om ? Nysgjerrig vettu.

/jan
    Hei det er constellation pegasus,hadde storebror ursa major tidligere.Fikk de billig og skal selge unna et annet par som er dyrere så nedgraderer i stuen.Sitter mest i kjellern og der passer det bedre inn med rør.Chario er litt "mørke" i klangen så MI høres ut til å passe bra!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Deretter måler Stereofix opp korrekt lengde på de nye ledningene:

Så loddes de på det korrekte loddepunktet på MI 10.1 SE power-printene:

Dette gjøres på begge kanaler. Tang til å holde man kan være kjekt, siden varme ledes godt gjennom kobber.

Og dermed er oppgraderingen fra MI 10.1 til MI 10.1 SE ferdig. Stereofix skal ha takk for engasjementet og at han hjalp til med å drikke opp 1 liter kaffe!

Vedlegg

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med den siste operasjonen, bjornh (og Stereofix)! ;D

Nå er MI 10.1 SE slik som den skal være.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med endelig ferdig oppgradert MI 10?1 SE Bjørn :) Kjekt å kjenne Stereofix som kan svinge loddebolten!

OU812

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Takker! :D

-jeg har vel lært det mest grunnleggende nå. Tenker det blir en loddestasjon fra Dynabel en gang fremover.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    ...og her var det liv..? :eek:

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    ou812rh skrev:
    bjornh skrev:
    ...og her var det liv..? :eek:
    Tyder kanskje på at alle sitter å nyter lyden av MI :D
    Det har du nok rett i, ou812rh. ;)
    Men menigheten må ikke forsømme sine borgerplikter, for da dør tråden ut...
    Så kom igjen MI-venner, hold tråden i live! :D

Maxtor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Antall liker
    1.253
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Bildene kommer fra turen lyd-kompis Arne og jeg hadde til Hokksund. Formålet var primært installasjon av DC-filter/DC-felle i min eminente MI 7 effektforsterker samt gurufisering av lyd-kompis Arne sin Doxa 70B. Det hele endte som en fabelaktig aften - lærerik og vanvittig hyggelig.

Guru i avslappet positur mens han sprer sin kunnskap til lydhøre disipler:

På bildet skimtes min MI 7 "belly-up". Den ser merkelig liten ut på bildet...........Den virker ikke slik når man sleper den inn og ut av racket hjemme eller inn og ut av bilen med sine godt over 20 kg! Her er forresten bilde av en annen skatt Guru holdt på med da vi ankom verkstedet:

Jupp! En MI 10.1 SE.........

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Rapport fra en storartet kveld:

Det er flere grunner til at jeg en tirsdagskveld ( igår, faktisk! ) forvillet meg ut i Bærums ytterkant, nærmere bestemt OPS' gemakker.
    Av de viktigste kan nevnes at det er en god stund siden sist, og ikke minst, lysten på en sneakpeak på OPS' nyeste oppsett ble ikke mindre av RMs malende beskrivelse.

RM skrev:
    Ellers tilbrakte jeg noen veldig hyggelige timer hos Ole Petter Sparre, populært kalt OPS, i forrige uke. Han har gravd dypt i (penge)pungen, og kjøpt komplett digitalrigg fra MSB Technology samt ditto vinyl fra Acoustic Signature / Kuzma / Transfiguration. Høyttalere er Focals Scala, som blir nennsom matet fra undertegnedes "spesial" MI 10, her i balansert versjon og selvsagt MI 13, med serienummer 001. OPS og jeg har det til felles at våre liv er viet til musikk, mitt har i tillegg teknikk, mens hans har en helt annen dimensjon når det gjelder optimalisering og tilpassing av det utstyret han benytter. Her finnes underlagsputer, spesialbyggde utstyrshyller, luftplattformer og flere strømfiltre enn en gjennomsnitts konfirmant har (h)år på baken. Sist og ikke minst like viktig, kona har permanent adresse på kjøkkenet.
    Den luftighet, dybde, bredde og høyde som han har klart å få til, er helt utrolig. Man opplever å føle artistens absolutte tilstedeværelse i rommet, leppelyder, innpust og kroppsbevegelse renderes klart i tre dimensjoner. Ole Petter har i mange år vært inspirator, og i mange tilfeller jordmor for MI konstruksjoner, og jeg er han stor takk skyldig. At en "liten" forsterker som en balansert MI 10 kan drive hans Scala høyttaler med slik autoritet, må bare oppleves.
    I den sammenheng har han innbudt MI venner til en musikkopplevelse litt utpå vårparten, så interesserte kan henvende seg til meg for videre koordinering.

Hans matlaging er like kompromissløs, så til de karbonadene, med masse løk, som han serverte, var kjøttet selvsagt tilberedt hjemme av selvmalt bankebiff.

G
    Jeg ble traktert etter alle kunstens regler, kulinarisk så vel som musikalsk. Gjennom en årrekke har OPS servert lyd i toppklasse fra skiftende anlegg, alltid i den dyrere enden, minutiøst satt opp og tilkoblet. Det må vel være rundt 25-30 år siden første gang jeg satt måpende og hørte Mega-Trend på fullt blås her ute. Siden den gang har besøkene alltid vært lærerike og hyggelige. RM har allerede beskrevet det tekniske bedre enn hva jeg med mitt begrensede vokabular klarer, ( og egentlig lyden også ) så jeg får nøye meg med noen betraktninger rundt det hele.
    Hvordan låt det så? Vel, hva sier eieren av en gammel Volvo, som får kjøre Bugatti Veyron noen timer? Klart det tar av helt!
    Lydbildet er enormt, man skulle tro man lyttet til en sammenhengende flate på minst 5x5 meter og ikke ett par kassehøyttalere. Perspektivmestrene Scala virker fysisk små hvis man lytter til det gigantiske panoramaet en stund med lukkede øyne, for så å se på de. Det er umulig å peke de ut.
    Alle, absolutt alle detaljer dissekeres og serveres på sølvfat, men det er likevel full musikalsk sammenheng. DET er det ytterst få som klarer! Glem horn, glem elektrostater, hver flinke på sine områder: disse kan det hele. Dynamikk, oppløsning, lydtrykk...ingenting savnes!
    Kvelden ble digital, så vellykket at jeg virkelig gleder meg til å høre vinylriggen. Sorry DCS, Esoteric m.fl., dere er forbikjørt.
    Det skal være vrient å hoppe etter Wirkola, men OPS har her klart noe ennå vanskeligere; han hoppet etter seg selv, og bestod med glans. Ny bakkerekord!
    Gratulerer til OPS som har klart å forbedre den eksepsjonelt gode lydgjengivelsen jeg husker fra forrige gang, og gratulerer til RM, siden det hele er powered by MI.
    Nå er dette referansen jeg vil måle alt annet opp mot. Det går nok noen dager før jeg orker å spille noe på blikkboksen hjemme.
    Denne opplevelsen bør ingen MI-venner ( eller andre for den saks skyld ) gå glipp av.

Edit: Ok, ser at RM ikke har nevnt kablingen fra NLE.
    Edit II : Når jeg skriver 'lytte til en sammenhengende flate på 5x5m' betyr ikke det at perspektivet var begrenset til 5x5, der er 15x5
    ( bxh ) nærmere den faktiske opplevelsen.

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    :D (hadde jeg hatt en applauderende smiley, så hadde jeg brukt den)

Ole G :)

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.965
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Artig og interessant lesning, maxtor, .retteP (og RM)! ;D

Et MI-besøk hos OPS hadde vært überinteressant.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn