Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.065
    Antall liker
    29.275
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Liker du Transatlantic skiva bør du legge øret til The Tangent skive som er anbefalt litt lenger opp i tråden, mye av det samme bare litt bedre, imho....

    mvh
    Så skal jeg besøke min lokale platepusher i en nær framtid; takk for tips!

    :)

    Lagga
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Sleng på denne:

    Riverside "second life syndrome", kan minne litt soundmessig om Porcupine Tree/Pink Floyd, etter noen kjappe lytte sekvenser er dette ett meget bra debut album.....

    Dette var bedre enn jeg tidligere gav uttrykk for, mer PT en först antatt....

    mvh
    Skal bestilles, men hva med "In Absentia"? HVordan synes du den er i forhold til "Deadwing"?
     
    O

    om.s

    Gjest
    Skal bestilles, men hva med "In Absentia"? HVordan synes du den er i forhold til "Deadwing"?

    En stund siden jeg har spillt "in absentia" men av de to foretrekker jeg "deadwing" oppfatter den som tung, men alikevel roligere enn den andre, mer melodiös, andre arrangementer om jeg husker rett....

    mvh
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Bestilte In Absentia & Warzawa, så får vi se :)
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Deadsoul Tribe "The Dead Word"

    Eng omtale: Mixing dark industrial with metal and progressive rock. Så da går det vel under progressiv musikk.   :D (god lyd var det faktisk også)

    Anbefales
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    35
    Vet ikke om denne siden har vært nevnt i tråden:

    http://www.dprp.net/ -
    "Dutch Progressive Rock Page" - En bra side hvor jeg har "oppdaget" en god del progressiv rock - anbefales

    mvh
     

    vikan2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    67
    Antall liker
    0
    Har fått endel cder i det siste, så jeg tenkte jeg skulle komme med en liten komentar til noen av de:

    Riverside - Second life syndrome: Meget bra, en av de bedre overraskelsene jeg har fått meg i det siste, kommer definitivt til å kjøpe første albumet deres også.

    Porcupine Tree - Metanoia: Veldig bra, kun instrumental, utrolig fengende.
    Porcupine Tree - In Absentia: Er vell egentlig et av deres beste album...
    Porcupine Tree - Voyage 34: Fikk ikke tak på denne i det hele tatt, skal gi den noen flere lyttinger, men dette ble litt sært.

    no-man - together we're stranger: Denne falt heller ikke i smak. Altfor langsom og kjedelig.

    Kansas - Leftovertures: Veldig bra, ikke hørt noe Kansas før, må sjekke de ut litt mer..

    ELP - Tarkus: Er vell ikke helt min stil, men forsåvidt grei, står nå på i bilen enda...

    The flower kings - Unfold the future: Har ikke hørt nok på denne enda, førsteinntrykket er sånn passe..

    White willow - Storm season: Likte denne godt, men synes kanskje vokalen trekker noe ned

    Fates Warning - A pleasant shade of grey: Ikke hørt nok på denne heller, men høres veldig bra ut sålangt. Kan uansett allerede anbefales...

    mvh
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    311
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Fikk In Absentia og Warzawa her om dagen, gledet meg stort til å klaske In Absentia i spilleren

    MEN

    Satte den inn, spilleren tygde litt på den (og kom med skumle slarke lyder) så kom NO DISC opp i displayet.
    Prøvde den i dvd spilleren i pc'en, samme resultat.
    Prøvde så i den "vanlige" dvd spilleren, og etter noen misfornøyde ulyder klarte den endelig å lese den.

    Noen ideer? det står ingenting om at den har kopi beskyttelse, men har heller ikke hatt problemer med kopi beskyttede cd'er før.

    Kunne ikke se noen skader på cd'en heller.

    Den sendes i retur til cdon. Kjipt :mad:

    Får trøste meg med Warzawa......

    EDIT: Satte i cd'en en siste gang og vips! Spilleren "tenkte" litt mer enn normalt, men nå snurrer In Absentia fint.....
    Sprø hobby vi har.. ::)
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Jeg har ennå ikke skjønt hva dette "prog" er for noe jeg, og ALDRI har jeg sette flere ukjente bandnavn enn i denne tråden..
    Finnes det ikke litt mer "kjente" band som driver med denne musikken eller hvor har jeg vært hele mitt liv??

    Jeg har hørt Genesis, Yes og Marillion, men hva er det som er så spesielt med denne musikken, høres ut som ordinær pop for meg..?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    9.984
    Jeg har hørt Genesis, Yes og Marillion, men hva er det som er så spesielt med denne musikken, høres ut som ordinær pop for meg..?
    Hæ?? Yes, ordinær pop?? Rull inn geipen, da. Da har du antagelivis hørt bare Owner of a lonely heart. Ta en lytt på The Fish, And you and I, Roundabout..... og kom med tilbakemelding ;)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Jeg har ennå ikke skjønt hva dette "prog" er for noe jeg, og ALDRI har jeg sette flere ukjente bandnavn enn i denne tråden..
    Finnes det ikke litt mer "kjente" band som driver med denne musikken eller hvor har jeg vært hele mitt liv??

    Jeg har hørt Genesis, Yes og Marillion, men hva er det som er så spesielt med denne musikken, høres ut som ordinær pop for meg..?
    Lytt til det tidlige Genesis (m/Peter Gabriel) og det tidlige Yes, Marillion fremstår for meg som "prog light" fengende men kanskje ikke så spennende, kanskje med unntak av noen av de tidligste deres (m/fish).....

    Ordinær pop?, er det nok ikke selv om noen av seneste skivene deres kan minne litt om det.....

    mvh
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Hæ?? Yes, ordinær pop?? Rull inn geipen, da. Da har du antagelivis hørt bare Owner of a lonely heart. Ta en lytt på The Fish, And you and I, Roundabout..... og kom med tilbakemelding ;)
    Ok, nå har jeg hørt litt, og jeg vil vel si at jeg synes det låter en tanke pompøst og litt masete... Så kanskje er ikke dette noe for meg..? ;)
    Men jeg vet i alle fall hva prog er nå, da, kanskje..?
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Deadsoul Tribe "The Dead Word"

    Eng omtale: Mixing dark industrial with metal and progressive rock. Så da går det vel under progressiv musikk.   :D (god lyd var det faktisk også)

    Anbefales

    Likte denne så bra at jeg best. "The January Tree" også. :D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Nå, endelig kom The Flower Kings siste skive "Paradox Hotel".
    Første inntrykket etter å ha lyttet til første skiva, er at dette er bedre enn de forrige, noe mer dempet, men mer fengende og lyttevennlig uten å bli tamt eller uengasjerende.

    Anbefaler også Roine Stolt sin siste solo skive "Wall street voodoo", litt mer blues og 70 talls rock, men absolutt lyttbart og ha verdt.

    mvh  
     
    O

    om.s

    Gjest
    For fans av Steven Wilson/Porcupine Tree, anbefales mannes prosjekt, No-Man, fikk idag i hus "togheter we are stronger" og dette er meget behagelig og meditativt musikk fra mannen, så dette blir ikke siste skive hos meg fra dette "prosjektet" :D

    Kanskje litt på siden av prog, men absolutt lyttbart....

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Dette er vel strengt tatt ikke helt prog, men siden det tangerer en av de store heltene i Porcupine Tree så legger jeg det her....

    no-man "all the blue changes" an anthology 88-03, anbefales rått, løp og kjøp er rådet for fans av denne mannens kreativitet, dette kan minne mye om det rolige PT og er derfor meget stemningfullt og meditativt.....

    mvh
     

    vikan2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    67
    Antall liker
    0
    Må bare få sagt at hvis noen her har kjøpt og likte Riverside - Second life syndrome, så er deres første album -Out of myself, nesten like bra!
    Og det er ikke værst for Second... er vell det albumet som spilles mest her for tiden ihvertfall!
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bare cd nr. 2 da, men den blir bare bedre og bedre. Liker den faktisk bedre enn porcupine tree nå. (ref. tidligere i tråden)
    Så disse polakkene kan faktisk andre ting enn å plukke jordbær for tiden.   :D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Jeg har bare cd nr. 2 da, men den blir bare bedre og bedre. Liker den faktisk bedre enn porcupine tree nå. (ref. tidligere i tråden)
    Så disse polakkene kan faktisk andre ting enn å plukke jordbær for tiden.   :D
    Jeg har selv bare 2érn men det ser ut til at vi får skaffe oss #1 også, men bedre enn PT! å nei du ;D

    Derimot bør no-man sjekkes ut, det er mer mot det rolige og meditative, men absolutt anbefalingsverdig.....
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Nytt Blackfield-album er på vei. Man kan sniklytte til et spor på denne linken:

    http://www.myspace.com/blackfieldband

    Blackfield er et samarbeid mellom Steven Wilson (les: Porcupine Tree) og den israelske artisten Aviv Geffen.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Hørtes bra ut den nye sangen der. Ser frem til albumet!

    Av andre nyheter kan det nevnes at Porcupine Tree (PT) kommer med live dvd i september, og skal ha en liten turne i den forbindelse. Er vel for mye å håpe på at de kommer til Norge...

    Her kan det også leses at PT kommer med nytt album som skal gis ut tidlig 2007! Gleder meg!

    http://www.myspace.com/porcupinetree

    Har ellers de to siste No-man albumene pluss All the blue changes. Ikke fått helt taket på det enda, men skal gi de en ny sjanse etter eksamensperioden.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Vet ikke om den har blitt omtalt tidligere i tråden, men Opeth sitt album Damnation er meget bra. Produsert av Steven Wilson og kan minne mye om Porcupine Tree. Anbefales på det sterkeste!
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Vet ikke om den har blitt omtalt tidligere i tråden, men Opeth sitt album Damnation er meget bra. Produsert av Steven Wilson og kan minne mye om Porcupine Tree. Anbefales på det sterkeste!
    Det er blitt nevnt tidligere og jeg må si meg enig i at det er et meget bra album.
    Sitter på en Google file av PT - Live in Germany.... som spilles på media Senteret.... og jeg må bare inrømme at dette er helt rått...... ....
    8)
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg lest gjennom HELE tråden og det er flott å se at proggen har en fin og informativ tråd her!

    Det er en hel mengde band nevnt i tråden og mange av dem er kanonbra. Men det er langt fra alt som er fantastisk som er nevnt her, så jeg skal prøve å komme med ei liste over noe som ikke er nevnt i det hele tatt.

    Let's go.

    Katatonia - svensk band som i tidligere tider (ca 1990 til 1994) var et doom metal band som slettes ikke har falt undertegnende i smak. Stor var min overraskelse, et par år etter jeg sist hørte på dem og synes det låt forferdelig, at de nå er et straight metal band med noen små progressive elementer slengt inni der et par steder. Jeg er nå en stor fan.

    For oss Opeth fans er skiva Brave Murder Day fra 1997 kanskje den som ligger vårt hjerte nærmest ettersom Mikael Åkerfeldt var gjestevokalist på hele plata. Plata kan nesten sies å være en "bortkommen" Opeth skive. Et mesterverk fra Katatonia.

    De er vel verdt å sjekke ut, selv om de ikke er så veldig proggete. For dere som liker god prog metal er det likevel mye interessant og melodiøst å finne hos Katatonia.

    Deres nyeste skive:



    The Great Cold Distance er ei fin skive å starte med for moderne Katatonia, mens alle Opeth fans vil så klart sverge til Brave Murder Day først.

    Andre anbefalinger for Katatonia:

    Viva Emptiness
    Last Fair Deal Gone Down
    Tonight's Decision


    Vanden Plas - Tysk progmetal av høy klasse. Vokalisten, Andy Kuntz, har en veldig spesiell og flott stemme som passer svært bra inn i den av og til litt "piggtrådaktige" proggen de serverer. Piggtrådaktig er kanskje et litt rart uttrykk og jeg bruker det kun for albumet jeg sverger til høyest:



    Far Off Grace fra 1999.

    Antakeligvis ikke en veldig god representant for hele deres diskografi, pga at denne skiva er hardere enn alt det andre de har, men det er fremdeles skiva jeg vil anbefale først.

    Vanden Plas kom akkurat med ei ny konseptskive basert på Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas, Christ 0:



    Ei god skive som kanskje kan virke litt teatralsk og nesten musical-aktig. Der har du det. Musical metalprog. Slå den.

    Ayreon - Arjen Lucassen's lovechild og utrolig variert prosjekt som har nytt stor suksess over hele verden. Kan kanskje ikke karakteriseres som direkte progressiv rock, men mer en blanding av metal, prog metal og prog rock alt ettersom hvilken plate man velger å satse på. Ayreon er en svært variert affære selv om Arjen skriver nesten all musikken selv. The Human Equation har blitt nevnt i denne tråden før men jeg valgte likevel å ta med Ayreon p.g.a jeg synes ikke at den skiva er det beste han har gjort.

    Jeg vil få lov til å plukke frem følgende:



    Into The Electric Castle fra 1998. Ei konseptskive, eller en "space opera" kan man vel nærmest kalle den hvor blant annet Fish er gjestevokalist. Anbefales på det sterkeste.

    Clepsydra - Et relativt ukjent prog band som har gitt ut et par gode neo-prog skiver. Dette er mer i IQ-Marillion-Pendragon land. Deres siste (de gikk hver til sitt i 2001), Alone er en klar vinner:



    Finnes i 3 forskjellige covere. Anbefales spesielt hvis du liker nyere Pendragon (og jeg tenker da spesielt på The Masquerade Overture og Not of This World).

    Devin Townsend -



    Ah, mye kan sies om dette musikalske geniet. En kanadier som har gitt ut veldig mye forskjellig oppigjennom årene. Hans hovedband er et ekstrem-metal band som heter Strapping Young Lad men han har en soloside som er mye roligere og langt mer progressiv enn hva folk gir ham kreditt for. Jeg vil si at han er Canadas svar på England's Steven Wilson og det sier ikke lite!

    Det går for det meste i prog metal her og det beklager jeg men jeg er litt preget av min metallfortid og jeg vet at det finnes folk her som setter pris på dette så jeg forstsetter i samme leiet.

    Devin Townsend har utgitt en del soloutgivelser i løpet av de siste 10 årene, men det er spesielt to jeg vil trekke frem:

    Terria:


    Hans monumentale mesterverk. En progressiv metal release som vil gå inn i historien som en av de ypperste, etter min mening. Her fins alt - melankoli, glede, fortvilelse og musikalske utbrudd du sjelden har hørt maken til. Og for noen melodier..!

    Den andre skiva jeg vil gjerne trekke frem fra en av mine største favorittartister er Ocean Machine:



    Dette er hans debutalbum og ble gjenutgitt på Inside Out på slutten av 90-tallet. Disse to albumene anbefales på det sterkeste, samt Accelerated Evolution fra 2003 er også en av de aller ypperste. Infinity, Physicist og hans nyeste, Synchestra er svært eksperimentelle albumer og ikke for hvermann. Hvis du har noe imot litt sær progressiv rock og metall bør du styre unna disse til å begynne med.

    Enchant - Et svært bra progressiv metal band fra USA. Svært underrated og med den musikken de spiller burde de hatt en langt større fanskare enn den de har fått til nå.

    De spiller en slags ganske tilgjengelig metal med sterke melodier og fokus på ikke så voldsomt lange sanger. Ted Leonard har en flott stemme som passer svært bra til den stilen Enchant har lagt til seg. Gjennom årene har de utviklet en typisk Enchant sound så det er svært enkelt å gjenkjenne dem om man skulle høre dem to ganger uten å vite hvem de er. Spesielt vokalisten bidrar der.

    En anbefaling fra dem er Blink Of An Eye:



    Fra 2002. Kanskje deres aller beste og mest jevne album. Åpningssangen er catchy og melodiene bare drar deg med på en flott musikalsk tur som ikke slutter før plata er over.

    Evergrey - Et svensk litt mørkere progmetal band, men rimelig langt fra brølene til Opeth. De spiller mørk progmetal men med clean vokal, så det er ikkeno å bekymre seg for dem som ikke takler Opeth (eller Daylight Dies, som høres relativt likt ut). Melodiene er svært sterke her også med en typisk melankoli som du finner igjen i det aller meste de har gitt ut.

    En anbefaling her er favorittplata mi, The Inner Circle:



    Everon - Et av mine aller aller kjæreste band. En tysk progmetall affære som nok ikke er spesielt kjent utover de indre prog kretser. De spiller svært melodiøs og dare I say vakker progressiv metal med engelske tekster som er langt over gjennomsnittet av hva du ville forventet deg av en tysker.

    Bandet's musikk kan ellers betraktes som "en vegg av lyd", men på en god måte. De har sin egen stil og sound og jeg kan ikke helt klare å beskrive dem godt nok til at noen vil forstå. Dette er et band jeg har mye følelser for og jeg synes det er synd at det er så få som har hørt om dem. Her er det en rekke anbefalinger jeg har å gi, men vil nøye meg med to:

    Flesh fra 2002:



    Fantasma fra 2000:



    Ah, for en herlighet.

    Green Carnation - Våre egne godgutter. Kristiansandsband med en lang rekke utgivelser oppigjennom. De spiller en litt melankolsk og mørk progressiv metall med en del artige elementer slik som saxofoner og kvinnelig atmosfærevokal på enkelte steder.

    Det er spesielt ei skive jeg gjerne vil trekke frem fra dem. Skiva er fra 2001 og inneholder ett spor på 60:03. Jeg så dem spille hele greia fra start til slutt på Betong i Oslo i 2002 og jeg får fremdeles gåsehud når jeg tenker på det.

    Jeg gir dere Light of Day, Day of Darkness, et mesterverk av ei skive:



    De spiller forresten på Quarten 2006. Den eneste konserten de holder i Norge i år om jeg husker rett.

    Pain of Salvation - Allerede nevnt i tråden men jeg må likevel få lov til å trekke frem disse svenske gigantene. PoS har antakeligvis verdens beste progmetalvokalist i Daniel Gyldenløv, og dette sier jeg ikke lett. Mannen kan så til de grader synge.

    Bandet spiller en variert og av og til ganske eksperimentell progressiv metall og spesielt på plata Be (foreløpig deres nyeste fra 2004) kan de også skilte med litt folketonerinspirerte låter.

    Remedy Lane har allerede blitt trukket frem tidligere i tråden så jeg kommer til å anbefale dere The Perfect Element Part I som en av mine to anbefalinger av dette bandet:



    Mitt absolutte PoS favorittalbum. Det første jeg kjøpte og også det første jeg hørte, i 2000.

    Den andre anbefalingen av PoS er ei live skive faktisk. Dere har alle hørt (og antakeligvis har) Nils Lofgren's Accoustic Live. Vel, dette kommer svært nær, både i genialitet og opptak. Bandet bestemte seg for å skrive om en del av sitt materiale til en akkustisk fremføring, samt å forandre litt på noe av materialet sitt slik at det ville passe inn i et slags live-konsept. Resultatet ble et mesterverk av ei akkustisk liveskive som selv om du ikke har sans for metal eller prog vil kunne sette pris på.

    Jeg gir dere 12:5, det beste livealbumet i progmetal i dag:



    For et band! Essensielt.

    Fortsetter neste post.
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    RPWL - Tysk prog rock band. Startet som et Pink Floyd tribute band men etterhvert bestemte seg for å prøve å lage sin egen musikk. Og for en musikk det er! Jeg vil kalle dette bandet for det moderne Pink Floyd, hadde PF fortsatt å lage skiver. Spesielt den første skiva, God Has Failed, kan høres ut som ei Gilmour soloskive eller ei rett frem Pink Floyd skive. Vokalisten høres ut som Gilmour også, spesielt på den første plata.

    Hvis du har noengang har hatt bare en ørlite sans for Pink Floyd er dette bandet virkelig noe du bør sjekke ut. De har til dags dato bare 3 hovedutgivelser men de er alle virkelig verdt å eie. Min anbefaling her er likevel deres nyeste, World Through My Eyes:



    Ok, jeg begynner å kjede dere snart nå hva? ;D Jeg har bare et par band igjen nå! (selv om det er så mye mer hvor dette kommer fra!)

    Ritual - Svensk igjen! Men det er vanskelig å holde fingra unna dette landet, ikke bare på grunn av deres vakre jenter, men også alle de fantastiske bandene dems!

    Dette bandet er et skikkelig svensk progressiv folkrock band. Spesielt deres første utgivelser hadde mye folkrock i seg men etterhvert har de gått en del vekk fra denne retningen og spiller nå litt halvsær progressiv rock med innblanding av alt mulig av sjangere. En herlig mix fra et herlig band som har en herlig vokalist ved navn Patrik Lundström. Denne mannen kan synge! De gav akkurat ut et flott 2 cd livealbum som er vel verdt å få med seg, så foruten denne anbefalingen vil jeg også anbefale deres foreløpig siste studioalbum, Think Like A Mountain:



    Moving on, moving on.

    Satellite - Du syns Riverside er bra ja? Si hallo til enda et polsk prog-band som er relativt nytt. De har faktisk bare 2 studioalbum og ett livealbum, og alt er verdt å få med seg.

    Dette bandet bruker en del moderne trommerytmer i sin musikk men de er trygt og godt planta i neo-prog kategorien sammen med Marillion-IQ og gjengen.

    Som sagt, alt de har gitt ut er verdt å få med seg men jeg vil trekke frem deres foreløpig nyeste, Evening Games, som min anbefaling:



    En litt mer gitarbasert affære enn deres debutalbum og den blir derfor også litt røffere i kantene enn deres første. En velkommen forandring spør du meg selv om debuten er veldig bra.

    Sieges Even - Et svært spesielt tysk band. De startet som et prog metal la-oss-trykke-mest-mulig-noter-inn-på-kortest-mulig-tid band og gav ut et par utgivelser. Så stoppet de bom stopp i 7-8 år.

    Så, i fjor, kom de plutselig på banen igjen med ny platekontrakt med Inside Out og et nytt album. Det kom som en bombe på meg, og i et år hvor Porcupine Tree gir ut Deadwing så var det dette albumet som jeg nå vil anbefale som endte opp som Årets Album for meg, The Art of Navigating By The Stars:



    Ei fantastisk plate som også har en helt vanvittig produksjon. Jeg bruker denne nå som refereranseplate.

    Bandet har gått fra å være progspeed metal til å bli et melodiøst prog rock/prog metal band alt ettersom. Anbefales på det sterkeste!

    Sylvan - Det siste bandet jeg kommer til å ta med i disse to postene mine. Dette bandet er antakeligvis et av de mest neo-progressive innovative bandene jeg har vært borti. Her finner du alt mulig, til og med litt rap!

    Selv om året ikke er omme tror jeg ikke at noe kan toppe deres nyeste utgivelse i kampen om å bli Årets Plate 2006, nemlig Posthumous Silence:



    Fant dessverre ikke noe større bilde.

    Denne skiva er ei konseptskive med genimusikk fra start til slutt. Den handler om ei jentes dagbok som blir funnet av hennes foreldre (om jeg husker rett) etter at hun er død. Riktignok ikke deres beste plate, den æren ligger fremdeles med Artificial Paradise:



    Men det er ganske så nærme. Alt de har gitt ut er bra, men deres nyere utgivelser må nok sies å være sterkere enn deres første.

    Dette konkluderer mine anbefalinger. Det er masse mer der det kommer fra så det er bare å spørre. Jeg er for det meste opptatt av mer moderne prog og spesielt da prog metal slik dere har skjønt, så hvis det er noe eller dere har noen anbefalinger av band dere tror ikke jeg har hørt om så er det bare å si fra!
     
    O

    om.s

    Gjest
    Wow! her var det litt å gripe tak i av anbefalinger.. takker for tipsene og anbefalingene, skal ta litt tak i noen av de anbefalingene der....

    mvh
     

    vikan2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    67
    Antall liker
    0
    Her var det litt av hvert å sjekke ut ja! Sånne innlegg liker vi. Blir nok enda noen bestillinger nå tenker jeg...

    Ellers så slipper Riverside et nytt album 27. juni."Voices in my head", 5 nye sanger og 3 live fra "Out of myself". Selges ihvertfall på cduniverse for rett under 10$.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Hey Hey......
    Slik et omfattende inlegg settes pris på.......
    Litt å bite over...

    8)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Har fått endel cder i det siste, så jeg tenkte jeg skulle komme med en liten komentar til noen av de:
    Porcupine Tree - In Absentia: Er vell egentlig et av deres beste album...
    Kansas - Leftovertures: Veldig bra, ikke hørt noe Kansas før, må sjekke de ut litt mer..
    Kjøpte nettopp In absentia, føler det er ei plate jeg kommer til å bli glad i ;D ;D
    Må nok ha mere med Porcupine Tree etterhvert!

    Ang. Kansas så har du fått tak i deres antatt beste album, men sjekk også ut "Point of know return" ;)
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Takk for tilbakemeldinger! Håper dere finner noe verdt å høre på også i den moderne prog rocken :) Jeg har mer, masse mer, så se opp for en post eller to til slik som dem. :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Takk for tilbakemeldinger! Håper dere finner noe verdt å høre på også i den moderne prog rocken :) Jeg har mer, masse mer, så se opp for en post eller to til slik som dem. :)

    Da var første bestilling sendt, fant RPWL og Green Carnation anbefalingene interessante, så før man vente og høre, kjør på med anbefalinger men kanskje det er best å få tygge litt på de første først  ;D

    mvh
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Da var første bestilling sendt, fant RPWL og Green Carnation anbefalingene interessante, så før man vente og høre, kjør på med anbefalinger men kanskje det er best å få tygge litt på de første først ;D

    mvh
    By all means, enjoy yourself. :)

    Om Green Carnation faller i smak, vil jeg også få lov til å nevne deres nyeste all-akkustiske album The Accoustic Verses. Kanonskive.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    noen som har et tips om en addr. en kan lytte på cd'r?
    Bruker normalt allmusic, men flere av gruppene som er nevnt tidligere i tråden finner jeg ikke i allmusic.
    Liker ikke "forundringspakker" ;)
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    noen som har et tips om en addr. en kan lytte på cd'r?
    Bruker normalt allmusic, men flere av gruppene som er nevnt tidligere i tråden finner jeg ikke i allmusic.
    Liker ikke "forundringspakker"  ;)
    Mulig denne kan være av interesse.....

    progarchives

    8)
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode tips Inter.
    Fikk Christo og Far Of Grace med Vanden Plas i går. Hørtes bra ut.
    Posthumous Silence med Sylvan hadde de ikke på lager, så den må jeg vente på.
    Fikk heller ikke hørt noe av denne, så det blir en "forundringspakke"  :eek:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn