Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Har hørt endel på nyest IQ skiva nå, Dark Matter.
    Begynner og bli imponert over den!
    Dette er mitt første møtte med IQ for min eggendel. Er det noen som kan fortelle meg hvordan de andre platene er?

    mvh
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Jeg har egentlig bare så vidt begynt å dukke ned i Progsjangren, men noen har utmerket seg etter mine ører. Hva synes for eksempel dere om Marillion? Skulle kanskje være verdt en lytt eller 5 hvis man liker tidlig Genesis?
     

    costello

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    "In the court of Crimson King" med King Crimson (gruppa til Robert Fripp) er vel den ultimate prog-skiva... Kom ut i 69 eller 70, og kommer snart ut på SACD.
    De kom forresten ut med "The Power to Believe" ifjor, som også er svært bra...

    Andre prog.artister: Caravan, Yes, Gentle Giant, Van der graaf Generator, Soft Machine (kanskje for mye jazz), Genesis (selvfølgelig), Camel, Emerson,Lake and Palmer osv... og ikke å forglemme tyske CAN. De fire første skivene deres er akkurat gjenutgitt på SACD.

    mvh
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Hvis du liker CAN så sjekk ut første platen til Amun Duul Palus Dei (betyr foresten på norsk "guds penis")Ei knall skive!

    mvh
     

    zaragon

    Medlem
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    29
    Antall liker
    1
    Har hørt endel på nyest IQ skiva nå, Dark Matter.
    Begynner og bli imponert over den!
    Dette er mitt første møtte med IQ for min eggendel. Er det noen som kan fortelle meg hvordan de andre platene er?

    mvh
    Dark Matter er ei bra plate det. Iq blei dramatisk bedre da de bytta vokalist i mine ører, var vel i 93... Av de gode platene jeg vil trekke frem med Iq er The Wake, Ever og Seven stories into 98. Mye av det de har gitt ut live blir litt forutsigbart synes jeg og ganske gjentagende, men jøs ja, veldig bra. Iqs største suksess Subterranea kan jeg faktisk styre meg for, var vel gruppas forsøk på å lage et Genesis a la Lamb lies down on Broadway. Mye bra på Subterranea, men ujevn.
    Nei, gå for de tre førstenevnte, liker du Dark Matter tror jeg det er er klare bankere.
     
    O

    om.s

    Gjest
    av nyere nå spillende progg band bør det også nevnes; Spocks Beard,
    de byttet også vokalist på siste skiva,litt usikker om det var til det bedre, men kommer man over "the light" og/el "beware of the darkness" har man fått to av de bedre skivene deres..
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Og for viderekommende: MAGMA , om de ikke er nevnt før. Har ikke lest hele tråden.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Franske Magma er ikke så dumt nei. Her kommer et par tips til. Lucifer Was. Den siste skiva deres Blues From Hellah er ei bra skive. Det er blus basert, men de bruker mellontron, cello, fioliner, fløyte... For og sprite det helle opp. En ganske rar plate eggentlig. Så har vi QOPH: Pyrola. Denne er bra! Nicklas Barker fra Anekdoten er med og spiller mellontron på et par låter!

    Takk for tips anngående IQ det skal sjekkes ut...

    mvh
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Prog for viderekommende ja, sjekk ut Hands.

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    ..eller Gong, litt mer jazzinnfluert men høyst oppegående og krevende om man lyster..
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Hei!

    Jeg har egentlig bare så vidt begynt å dukke ned i Progsjangren, men noen har utmerket seg etter mine ører. Hva synes for eksempel dere om Marillion? Skulle kanskje være verdt en lytt eller 5 hvis man liker tidlig Genesis?

    Hei !

    Marillion er bra helt til Fish forlot bandet. Etter det er ikke marillion noe å høre på......(Min mening) Men, det gamle har mye fint i seg. "Script for a jesters tear" syns jeg er veldig bra. Du burde også sjekke ut Grendel som er en utrolig bra 17 min. låt. Fish har også gitt ut noen skiver, men jeg syns det er "live" skivene hans som er ok. Det er faktisk en del år siden gamle Marillion har snurret på anlegget...........det er blitt "hyllevarmere".....men jeg må prøve igjen....... Jeg syns Marillion er en fin "myk" prog. og jeg er enig i at det kan ligne på tidlig Genesis. Du må ikke glemme Jethro Tull........ De har også mye stort. Thick As A Brick (Remastered) og Aqualung (Remastered) mener jeg bare er pensum.

    G.K
     
    O

    om.s

    Gjest
    ..Emerson, Lake, Palmer,`s "tarkus" er også en proggklassiker, ligger og venter ett ubrutt 200gr mobile Fidelity Recordings ex og bare venter på den rette anledningen til å sprettes ;D ;D
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Her var det kommet mange gode tips! Må ikke glemme første platen ELP heller!
    Eller så har vi jo: Beggars Opera, Sperrmûll, Spring, Greenslade for og plusse på litt....

    mvh
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Hei !

    Marillion er bra helt til Fish forlot bandet. Etter det er ikke marillion noe å høre på......(Min mening) Men, det gamle har mye fint i seg. "Script for a jesters tear" syns jeg er veldig bra. Du burde også sjekke ut Grendel som er en utrolig bra 17 min. låt. Fish har også gitt ut noen skiver, men jeg syns det er "live" skivene hans som er ok. Det er faktisk en del år siden gamle Marillion har snurret på anlegget...........det er blitt "hyllevarmere".....men jeg må prøve igjen.......  Jeg syns Marillion er en fin "myk" prog. og jeg er enig i at det kan ligne på tidlig Genesis. Du må ikke glemme Jethro Tull........ De har også mye stort. Thick As A Brick (Remastered) og Aqualung (Remastered) mener jeg bare er pensum.

    G.K
    Hei!

    Jethro Tull har jeg "så klart" lyttet mye til, før jeg hørte på Genesis/Marillion. JT er fabelaktig etter min mening.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Ännu är det ingen som nämnt något italienskt band.
    På 70-talet dök det upp massor med bra progband i Italien. Många av dem gjorde bara en skiva. Ofta är de influerade av klassisk musik men det finns även de som är mer åt jazzrockhållet, dock inte jazzrock i traditionell mening.

    Några av de jag hört:
    Area
    Arti + Mestieri
    Banco del Mutuo Soccorso
    Deus Ex Machina
    Il Balletto di Bronzo
    Il Rovescio della Medaglia
    Le Orme
    Locanda delle Fate
    Museo Rosenbach
    New Trolls
    Osanna
    Perigeo
    Premiata Forneria Marconi
    Semiramis

    Alla dessa är väldigt bra. Vissa av dem ändrade dock stil efter ett tag och blev mer kommersiellt inriktade, men det var ju vanligt även bland t.ex. engelska grupper. Alla utom Deus Ex Machina var aktiva på 70-talet. Några av dessa håller på ännu eller har återförenats. Deus Ex Machina var aktiva på 90-talet och är det kanske ännu.

    Några skivor jag kan rekommendera:

    Med starka klassiska influenser:
    Banco del Mutuo Soccorso / Io Sono Nato Libero
    Il Rovescio della Medaglia / Contaminazione
    New Trolls / UT
    Premiata Forneria Marconi (PFM) / Storia Di Un Minuto
    Premiata Forneria Marconi / Per Un Amico
    Premiata Forneria Marconi / L'Isola di Niente

    "Tung" musik:
    Il Balletto di Bronzo / Ys
    Museo Rosenbach / Zarathustra
    Semiramis / Dedicato A Frazz

    Med mycket jazzinfluenser:
    Arti + Mestieri / Tilt
    Deus Ex Machina / Equilibrismo da Insofferenza

    Både klassiska influenser och inslag med jazzsväng:
    Area / Crac!
     
    O

    om.s

    Gjest
    Pugh Rogefeldt er jo også en høys oppegående herre innen proggen, fikk hørt ham live tidligere i høst som forband, men kunne lett tatt hele kvelden med Pugh & co..
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Her var det mange Italienske band som jeg ikke har hørt om! Hvor er det du bruker og bestille platene aplodon?

    Ellers så vil jeg komme med en plate anbefalling til, Liquid Scarlet. Dette er enda et band i fra Sverige. Et bra et også! Det er i samme banne som Anekdoten, Änglagard. Absolutt verd og sjekke ut!

    mvh
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Ja jeg har vært på sidene til www.recordheaven.net
    Men er det noen som har erfaringer med bestillinger der i fra? Bruker selv mellotronen.com og progrock.no Er megget godt fornøyd med de!

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Her var det mange Italienske band som jeg ikke har hørt om! Hvor er det du bruker og bestille platene aplodon?
    Jag beställer oftast från Recordheaven http://www.recordheaven.net/butik/index.htm
    Tror de har det största utbudet. Snabb och bra service. Svarar oftast snabbt på frågor också. Vet dock ej hur det fungerar att beställa från Norge.

    Kan också passa på att tipsa om den här web-sidan http://systemtree.com/prc/server.htm där man kan ladda ner mp3-filer av utgångna skivor, dvs skivor som inte finns att köpa längre. Ofta är de överförda från Lp och kan ibland vara lite knastriga. Just nu kan man ladda ner två svenska Lp, en vardera med grupperna "Splash" och "Sundance". Man kan också ladda ner demos (tror jag det är) och en live-inspelning med den utmärkta norska gruppen "Tuna Laguna".
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jag var just inne på Recordheavens sida och tittade lite. Det var lite tunnt med de bästa italienska för tillfället. En del finns dock. Det är ganska vanligt att vissa skivor dyker upp där och försvinner snabbt igen. Kanske är de ganska sällsynta och eftersökta? Det gäller att leta ibland och passa på när något dyker upp. Var emellertid försiktig med att köpa någon okänd skiva även av de bästa italienska grupperna, för deras stil kan skifta ganska kraftigt genom åren.

    Det finns kanske mera här just nu: http://www.progressrec.com/

    Det brukar bli till att plocka lite här och lite där.

    Här är en bra web-sida med italienska grupper (bl.a.) där det finns en hel del mp3-filer att ladda ner för provlyssning. Där finns även diskografi och lite recensioner (anmeldelser?). Om ni letar lite så hittar ni sidor uppdelade efter olika stilar inom progressiv rock.
    http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_LIST.asp?style=28
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ja jeg har vært på sidene til www.recordheaven.net
    Men er det noen som har erfaringer med bestillinger der i fra? Bruker selv mellotronen.com og progrock.no Er megget godt fornøyd med de!

    mvh
    bestillte en periode veldig mye (8-10stk i slengen) derfra til Norge, de fikk kortnummeret mitt og trakk direkte hver gang jeg ringte og bestillte, de trakk også fra EU skatten på ca 20% (?), og det kom en privat pakke med "brukte" cder noen dager senere, inkl kvitteringen. Alltid kjapt og pålitelig.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Bestillte 3 plater der litt tidligere i dag. Bare sånn for og teste. Fant endel plater der som jeg mangler! Så hvis det blir vellyket handling der nå, så blir det vel endel bestillinger der i fra. Brukte kort jeg også(skumle greier dette!).

    Takk for all den finne innformasjonen! Suverent med forum :) :D ;D

    mvh
     

    Dr_Online

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Innlegg
    107
    Antall liker
    2
    Jeg lasted ned to Blue Man Group album etter anbefaling (gjør alltid det før jeg evt kjøper), og det var jo ganske originalt. Jeg likte det.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Budgetpris på italiensk prog!

    cdon.com har Osanna - L´Uomo
    och
    New Trolls - Concerto Grosso per i N.T. N.1 e N.2 för endast 79:- vardera.
    Inte ofta man hittar sån´t här hos de traditionella skivhandlarna!

    Osanna - L´Uomo bygger i grunden på ganska traditionell rock. Den är dock mycket varierad och en del partier är väldigt bra. Påminner en del om Jethro Tull, tycker jag. Men det kanske till stor del beror på flöjtspelet. Det finns dock en typisk italiensk känsla här som känns igen från många av de stora italienska progrockgrupperna.

    New Trolls-skivan innehåller musik från två Lp-album, Concerto Grosso N. 1 och Concerto Grosso N. 2. Mycket inspirerat av klassisk musik, vilket understryks av det flitiga användandet av stråkar.

    Det finns ju bättre italiensk progrock, men för 79:- st. får det väl anses som ett klipp och ett billigt sätt att stifta bekantskap med den italienska proggen för de som missat denna musikskatt.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Stivert,
    får man fråga vad du beställt? Eller är det hemligt? Är ju lite nyfiken på om det blev något italienskt.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    De hadde ingen av de Italienske som du annbefalte, på
    www.recordheaven.net.

    Så jeg bestillte:
    CULPEPER'S ORCHARD Culpeper's Orchard
    DR. DOPO JAM Entree
    FRUITCAKE Power structure

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Culpepper´s Orchard skall vara bra har jag hört sägas. De andra känner jag inte till även om Fruitcake låter bekant, men det kan vara från annat sammanhang.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Ni tröttnar väl snart på mitt tjat om italienska band men måste bara tipsa om att recordheaven fått in denna:


    BANCO DEL MUTUO SOCCORSO Io sono nato libero

    De har även dessa:


    NEW TROLLS Ut


    P.F.M. L'isola di niente


    P.F.M. Per un amico


    P.F.M. Storia di un minuto
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    De platene som jeg bestillte den 2.11.04 kom i dag! Snakk om kjapp levering! På pakken var det et klistremerke med "used cdes"

    Dette var megget bra! Brukte kort.

    Så nå blir det vel endel bestillinger i fra
    http://www.recordheaven.net

    mvh
     
    O

    om.s

    Gjest
    Holdt nesten på å glemme OZRIC TENTACLES, plukket frem noen cder og lyttet på igjen, facinerende om man vil ha instumental progg, elementer fra pink floyd, camel, house, andre lignende grupper, noen som kjenner til dem?
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Da er enda er enda en bestilling til recordheaven gjort!
    aplodon, har bestillt endel av dinne annbefalinger anngående Italiensk Prog!

    Kommer med noen annbefalinger her:
    Culpers Orchard, første plata deres er veldig bra! Kan annbefalles på det varmeste!

    Et annet forholds viss nytt Svenskt band som jeg synes er veldig bra er QOPH plata heter Pyrola. Denne er gjævlig bra!! Sjekk den ut.



    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Boffen,
    jag såg ett reportage om traktorkonserten på svensk TV för ett bra tag sedan. Minns inget av musiken, men en häftig idé var det. Man fick bl.a. se när kompositören åkte runt till olika bönder och provlyssnade deras traktorer.

    om.s,
    jag har en skiva med Ozric Tenrtacles, "Strangeitude". Den är riktigt bra när den är som bäst. Men den har några mindre bra partier också, bl.a. en låt som är kraftigt techno-influerad. Stundtals tycker jag den är lite väl repetetiv. Jag kunde också klara mig utan alla elektroniska effekter, tycker bäst om när man spelar på "riktiga" instrument. Men i det stora hela en bra platta.

    Stivert,
    hoppas du gillar de italienska banden så att jag inte lurat dig till ett dåligt köp. Culpeppers Orchard står på min köp-lista. Har ingen dansk prog-skiva tidigare, så den kan ju vara värd att köpa bara för den sakens skull.
     
    O

    om.s

    Gjest
    om.s,
    jag har en skiva med Ozric Tenrtacles, "Strangeitude". Den är riktigt bra när den är som bäst. Men den har några mindre bra partier också, bl.a. en låt som är kraftigt techno-influerad. Stundtals tycker jag den är lite väl repetetiv. Jag kunde också klara mig utan alla elektroniska effekter, tycker bäst om när man spelar på "riktiga" instrument. Men i det stora hela en bra platta.
    Enig, du har fått tak i en av de tre beste etter min mening, (har 11stk) Jurassic shift og waterfallscities er også hørbare..
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Hvordan er erfaringen med å handle fra dem?
    Den første bestillingen som jeg gjorde der. Gikk veldig bra! Bestillte plater for ca. 500,- Brukte MasterCard, det tok ca. 3 dager før platene lå i postkassa! De var merket med et klistre merke der det sto "Brukte Cder" Genialt!

    Så så langt er jeg veldigfornøyd!

    mvh
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Har også noen skiver med Ozric Tenrtacles. Synes ikke det er så bra som mange vil ha det til. Mye på grunn av det der techno greiene eller hva du skal kalle det ???

    Synnes også første plata til Paatos var bra. Men på den siste skiva så vart det for mye techno greier for min del ???

    PS: aplodon håper at du ikke blir skuffet over min Danske annbefalling!!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn