Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hans_J

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Jeg må nesten få lov til å legge til Liquid Tension Experiment, de har mye utrolig bra materiale. Anbefaler begge skivene deres! De består for øvrig av Tony Levin (bassist, King Crimson +++), John Petrucci (en av verdens beste gitarister? ;)), Mike Portnoy (en av verdens beste trommiser? ;)), og Jordan Rudess på synth. De tre siste fra Dream Theater. Legg merke til mangel på vokalist, det er instrumentalt alt sammen med unntak av litt plystring her og der :)

    Takk for tipset Styx! Disse skal sjekkes ut, har sans for både Tony Levin og Dream Theater!

    Når det gjelder moderne prog liker jeg Pendragon utgivelse Not of This World og Flower Kings: Unfold the Future.
     

    Hans_J

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    37
    Antall liker
    0
    Fant fram denne, jeg skrev for lenge siden. Jeg er så fornøyd med listen, så jeg synes den trenger å komme fram igjen.







    Vis profil | E-mail | Send melding til dette medlem

    Hans J
    Hifi-entusiast

    Innlegg: 198
     Re: 70-tallet og symfonisk rocks tipåtopp
    « Svar #9 Legg inn: 12/09/03 klokken 22:46:54 »  Meld fra til admin | Svar med quote | Rediger innlegg | Fjern innlegg  

    --------------------------------------------------------------------------------
    Når man kommer inn på denne sjanger er vanskelig og komme utenom disse albumene. Til dere som forsatt har stor sans for progrock. Så har både King Crimson, Yes og Kansas gitt ut svært så hørbare album i nyere tid. Spesielt de tre siste albumene til King Crimson, kjempetøff og gjennomført bra album!  


    KING CRIMSON:  
    1969 In the Court of the Crimson King  
    1971 Islands  
    1973 Larks' Tongues in Aspic  
    1974 Starless and Bible Black  
    1974 Red  
    1981 Discipline  
    1995 Thrak  
    2000 ConstruKction of Light
    2003 Power to Believe

    YES:
    1971 The Yes Album  
    1972 Fragile  
    1972 Close to the Edge  
    1974 Tales from Topographic Oceans  
    1974 Relayer  
    1977 Going for the One  
    1980 Drama  
    1999 The Ladder  
    2001 Magnification

    EMERSON, LAKE & PALMER  
    1971 Tarkus  
    1972 Pictures at an Exhibition Live plate  
    1972 Trilogy  
    1973 Brain Salad Surgery  

    GENESIS:  
    1972 Foxtrot  
    1973 Selling England by the Pound  
    1976 Trick of the Tail  
    1976 Wind & Wuthering  
    1977 Seconds Out: Dobbel live plate.

    KANSAS:  
    1974 Song for America  
    1975 Masque  
    1976 Leftoverture  
    2000 Somewhere to Elsewhere
     
    O

    om.s

    Gjest
    Proto-Kaw eller Kansas som de heller er bedre kjent som  :)




    Også free samples at www.protokaw.com
    takker for tipset, den surrer på cd spilleren nå, fikk tak i den idag, har ikke noen relasjon til Kansas fra før, så dette var ett hyggelig bekjenskap....
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    oioioi!! dette med annet navn på Kansas visste ikke jeg noe om!! *handle*  ;D

    Til Hans:

    Mange flotte album der, men en av de som har snurret rimelig ofte i spilleren i det siste er nok dette:

    1971 The Yes Album

    Et utrolig album, i mine ører. Anbefales på det varmeste.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Noen som kjenner til Porcupine Tree?

    Etter du nevnte Porcupine Tree kjøpte jeg in absentia.............. fikk den igår og den snurrer enda.......
    Må bare takke for tipset. Dette er stort for meg. Hva med resten av utgivelsene !!! Er de bra !!

    Ligner ganske mye på Days of the New som bør sjekkes ut.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    oioioi!! dette med annet navn på Kansas visste ikke jeg noe om!! *handle*  ;D

    Det er det som er det fine med forumet......Informativt ;D Kos deg med Kansas eller proto-kaw. Hørte et sted at proto-kaw er kansas på noe indianerspråk..........mulig det er feil.........
     
    O

    om.s

    Gjest
    Etter du nevnte Porcupine Tree kjøpte jeg in absentia.............. fikk den igår og den snurrer enda.......
    Må bare takke for tipset. Dette er stort for meg. Hva med resten av utgivelsene !!!  Er de bra !!
    in absentia er kanskje litt "hardere" enn de foregående, de låter mer "pink floyd`sk" om man kan si det slik, bruker å anbefale "coma divine" en live plate som gir ett bra tverrsnitt av deres plater.
    ellers anbefales "lightbulb sun" og "recordings" av de nyere."the sky moves sideway" av de litt "eldre" er også en god en, får du tak i noen av disse har du mye av essensen til PT, lykke til....
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Sailor: legger til at "Signify" også burde kjøpes. Men som OM.S påpeker, "Coma Divine" gir et godt bilde av tidlig Porcupine Tree. Signify var iallefall en øyneåpner for meg. Første album jeg hørte av PT, og senere har jeg kjøpt alt.

    Kommer forresten nytt album i mars, med titttelen "deadwing". Sjekk www.deadwing.com for små lydklipp.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Sailor: legger til at "Signify" også burde kjøpes. Men som OM.S påpeker, "Coma Divine" gir et godt bilde av tidlig Porcupine Tree. Signify var iallefall en øyneåpner for meg. Første album jeg hørte av PT, og senere har jeg kjøpt alt.

    Kommer forresten nytt album i mars, med titttelen "deadwing". Sjekk www.deadwing.com for små lydklipp.

    Notert for bestilling. Takker igjen.

    ;D
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    570
    Det skrives om masse snadder her...Men hvor blir det av GONG?
    Deres utgivelser kan være mildt sagt sære, men plata "YOU" burde da være standard i alle prog.innteresertes platehyller.
    Og for de som går i tanker om å kanskje kjøpe sin første tecknoplate, så er "You're remixed" en glimrende representant av sjangeren.

    mvh.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Siden du nevner GONG og "you" må du også ta med resten i den såkallte trioèn med "angels egg" og "flying teapot".
    Som du sier til tider sært, men har funnet en slags favoritt med "live etc" ellers er også "camembert electrique" hørbar synes jeg, om humøret skulle tilsi det. Lenge siden jeg "lyttet" til Gong nå, kanskje på tide å børste av litt støv igjen.....
     

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    Noen som digger den norske gruppa HØST som spilte på det herlige 70-tallet?
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    249
    Antall liker
    5
    Høst er snadder.. spesielt På Sterke Vinger.. Bør sjekkes ut av dere andre prog-huer!!!:)
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Sailor: legger til at "Signify" også burde kjøpes. Men som OM.S påpeker, "Coma Divine" gir et godt bilde av tidlig Porcupine Tree. Signify var iallefall en øyneåpner for meg. Første album jeg hørte av PT, og senere har jeg kjøpt alt.

    Kommer forresten nytt album i mars, med titttelen "deadwing". Sjekk www.deadwing.com for små lydklipp.
    Liern / OM.S :
    Signify surrer allerede i spilleren. Bra saker. Hvor er det best å bestille PT fra!! Har dårlig erfaring med CDON. Der kommer jeg aldri til å bestille fra igjen. Gidder ikke å vente 1 1/2 uke for 8-10 vanlige skiver og få restordre på 3 skiver på toppen. Platekompaniet er mye bedre mhp rask levering...... men jeg stakk av med siste PT de hadde her i området!!! Ble overasket over antal utgitte skiver av PT....De har vært produktive.




    :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Sailor...

    prøv på www.recordheaven.net
    om du bruker kort å betale med drar de av 20% på eu skatt, og du har skivene hjemme i posten noen dager senere merket "brukte cd"
    så du slipper Norsk moms, har bestillt mine 10 skiver derfra....der finner du forresten mye annet progg snadder....god helg....
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Bra du likte Signify. Det gleder meg at fler opptager Porcupine Tree. Har denne uken lyttet gjennom albumet "stupid dream", og det vokser virkelig etterhvert som man lytter til det.

    www.burningshed.com er verdt å sjekke ut når det gjelder PT-shopping. Ikke spesielt billig, men de har som regel alt det er å oppdrive av PT, og leverer raskt.
     

    Sight

    Fersking
    Ble medlem
    03.12.2004
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Først og fremst er ikke devil doll prog,har aldrig vært det.
    Prog uttrykket blir brukt alt for lett på band som ikke er mainstream.

    Prog er band som Genesis,Flower Kings,Yes etc
    Prog metal er band som Fates Warning,Dream Theather,Spiral Architect etc.

    Devil Doll har ikke noe med prog å gjøre,greit det er sært men prog nei ikke pokker :).
    Faktis så ble devil doll lagt under okkult sjangeren da de ble først kjent,den dag i dag så legges de i denne sjangeren.Har hørt på det og ble ikke imponert.
    At det er litt orginalt er ikke nødvendigvis et stempel for at det er kvalitet.

    Jobber med musikk og får mye tilsendt av både store å små selskap.

    Er du ute etter prog er dette et godt tips.
    Inside Out og Rising Sun er typisk selskap som satser på prog band,finnes også andre så det er bare å sjekke nette.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Bra du likte Signify. Det gleder meg at fler opptager Porcupine Tree. Har denne uken lyttet gjennom albumet "stupid dream", og det vokser virkelig etterhvert som man lytter til
    Hei du

    Har som du lyttet gjennom "stupid dream" denne uken og har vel en litt annen konklusjon enn deg på dette albumet, dette synes jeg er av det svakere de har levert, med unntak av ett par gode låter på denne skiven, derimot holdt "the sky moves side way" ennå mål til tross for de senere utgivelsene.
    Ser frem imot mars og det kommende albumet.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Noen som digger den norske gruppa HØST som spilte på det herlige 70-tallet?
    "Høst" er og navnet på ett solo prosjekt fra ex midnight choir medlemmer, om ikke det samme som fra 70 tallet, så også verdt å legge øret til.....
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Gong som nämndes tidigare har ju utvecklats i olika riktningar och funnits i olika versioner. Bl.a. finns en jazzigare version med Pierre Moerlen (tidvis benämnt "Pierre Moerlen´s Gong").
    Kan rekommendera albumet "Gazeuse" som är mycket bra jazzrock.


    Det finns även en grupp som heter Gongzilla http://lolorecords.com/gongzilla.html
    som spelar bra jazzrock. Jag vet inte om de har något med Gong att göra men en av medlemmarna heter Benoît Moerlen så det är möjligt att det finns någon anknytning. På deras första skiva "Suffer" (1995) finns Alan Holdsworth med som gäst på några låtar.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Sight, det där med vad som är prog och inte prog är ju svårt att avgränsa. (Vill inte starta en sådan diskussion för den kan bli oändligt lång och kanske inte leder någonstans.)
    Jag känner inte till Devil Doll, men oavsett om de är prog eller inte så är det ju fint att de hjälpt till att starta den här långa och trevliga tråden om prog :).
     

    Sight

    Fersking
    Ble medlem
    03.12.2004
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Helt enig der men og med at jeg jobber med musikk så må det jo gå an å lufte sine meningerog det gjorde jeg når det gjelder devill Doll :).

    Tross alt så er prog en sjanger som skiller seg ut og det samme gjør devil doll,men å legge det under prog er for meg det samme som å legge kiss under black metal lol
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Ah, Karizma, hvordan kunne jeg glemme dem? Hvis det var noen som likte Liquid Tension, så burde de sjekke ut Karizma også. Lett, instrumental prog med noen ganske jazzy innslag innimellom, utrolig groovy til tider! På Karizma-albumet (live, det eneste jeg har hørt) er oppsetningen Vinnie Colaiuta, David Garfield, Neil Stubenhaus og Mike Landau. Dette er riktignok ikke klassisk 70-talls prog med svulstige, svenske vokaler, men det er absolutt progressivt i mine ører. Verdt å sjekke ut :)

    Greit, etter en ny gjennomlytting har jeg funnet ut at denne kanskje vil smyge seg over i jazz-gategorien til enkelte. Men, det er stort sett uptempo, med masse godt spill på både trommer og gitar til å kryde det hele litt :)
     

    Sight

    Fersking
    Ble medlem
    03.12.2004
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Blir spennende med utgivelsen av kamelot sin siste skive,får en promo i løpert av uken og fikk beskjed om at det låt litt alla Queensryche når de var på topp.Imponerte meg stort på Sweden Rock festivalen i fjor.
    Ellers så kommer det mange utgivelser i løpet av nyåret.

    Spiral Architect har også planer om å besøke et studio........
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Hehe, husker i gode, gamle dager, da jobbet jeg som DJ på den lokale ungdomsklubben her. Lars (bassisten i Spiral Architect) var sjef der, men det fant jeg ikke ut før en stund senere. Moro uansett :)
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Det er lenge siden jeg har vært på denne tråden nå. Hadde faktisk glemt den. Har handlet bra med skiver i det siste og faktisk, men det har blitt endel death metal og litt sortmetal.

    Men jeg har også handlet endel prog.

    Fikk senest i går 2 skiver i posten.
    Det enne et nytt prog band i fra Sverige. Black Bonzo. Dette er det beste jeg har hørt av prog på en god stund nå! Det er vel ei skive for mellotron elsker, som meg. Annbefalles på det varmeste!
    Den siste var Circus2000. Et Italiensk band som jeg bare har hørt snakk om tidliger. Denne var også rimelig bra, har ikke hørt så mye på den enda.

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Här finns en recension av Black Bonzo. De har även en länk till gruppens hemsida med mp3-smakprov.
    http://www.prog-nose.org/engels/albums_2004/black_bonzo_lady_of_the_light.htm

    Enligt recensionen är de en "kopia" på Uriah Heep. Efter att ha lyssnat som hastigast på mp3-klippen så måste jag hålla med om att det låter väldigt mycket som "hårdrock" från tidigt 70-tal. Inget för mig men det finns säkert många som gillar detta.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Har ikke hørt det gamle av Uriah Heep. Noen annbefalinger?

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jag är ingen expert på Uriah Heep, har bara en gammal LP: "Salisbury". Det är deras andra skiva och den kom ut 1970 eller -71.

    Enligt vad jag hört så är det gruppens bästa och också mest progressiva skiva. Titelspåret tar upp nästan en hel Lp-sida och där har de inkluderat en blåsorkester. Låten "Lady in Black" har du kanske hört. Den blev en hit på sin tid. Är uppbyggd av två ackord har jag hört sägas.

    Detta är inte min favoritmusik men ändå helt OK. Om inte annat så har den väl historiskt värde. Säkert en viktig del i en skivsamling om man gillar hårdrock och vill ha lite koll på genrens utveckling. Bör gå att köpa ganska billigt.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Bestillte denne skiva med Uriah Heep: Look At Yourself

    Har ikke peiling på hvordan den er men. Må ta noen sjangser.

    Andre annbefalinger da? Er jo veldig glad i Anekdoten, Morte Macabre, Ânglagard Liqiud Scarlet osv.....

    mvh
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    249
    Antall liker
    5
    Uriah Heep? Da er følgende obligatorisk(I mine ører iallefall:).....
    "Very 'eavy...Very 'umble", "High and Mighty", "Firefly"(Denna er kanskje den beste), eller kjøp f.eks ei best of plate.

    Budgie er verdt å sjekke ut. Bobak, jons&malone er også habile musikere fra det gylne tiår.
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Bestillte meg endel Italiesk prog tidligere i dag:

    BANCO DEL MUTUO SOCCORSO B.M.S.
    DEUS EX MACHINA Cinque
    FABIO CELI E GLI INFERMIERI Folla
    FINISTERRE PROJECT Höstsonaten
    FINISTERRE Finisterre
    INORGANICA Forme artificiali
    J.E.T. Fede, speranza, carita
    MASCHERA DI CERA Il grande labirinto
    SEMIRAMIS Dedicato a frazz
    STANDARTE Standarte

    Det meste av dette har jeg ikke hørt før. Må ta noen sjangser....


    mvh
    en sjangseløs...
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Fikk en del CD'er i posten i dag... Isis - Panopticon, Pagan's Mind - Infinity Divine, Opeth - Still Life, Paatos - Kallocain, samt Within Temptation og Staind til lillesøster. Mye bra her! Bare synd jeg ikke har høyttalere for tiden, må bruke discman og gamle KOSS UR-30... :-[
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Att lyssna i lurar är inte fel.
    Jag tycker det är väldigt bra när man verkligen vill koncentrera sig på musiken. Ett bra sätt att ta till sig nya skivor eller såna som man har svårt att komma in i.
    Dessutom kan man lyssna sent på kvällen utan att störa grannarna, det är det jag mest använder lurar till.
    Men discman? Kan du inte koppla lurar till stereon.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Så sant, det er ingen ting i veien med hodetelefoner generelt, men med mitt utstyr blir det langt ifra det samme. Har ikke hodetelefonutgang på verken CD-spiller eller forsterker, nei... Får vel bare somle meg til å kjøpe nye høyttalere snart :)
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Bestillte meg endel Italiesk prog tidligere i dag:

    BANCO DEL MUTUO SOCCORSO B.M.S.
    DEUS EX MACHINA Cinque
    FABIO CELI E GLI INFERMIERI Folla
    FINISTERRE PROJECT Höstsonaten
    FINISTERRE Finisterre
    INORGANICA Forme artificiali
    J.E.T. Fede, speranza, carita
    MASCHERA DI CERA Il grande labirinto
    SEMIRAMIS Dedicato a frazz
    STANDARTE Standarte

    Det meste av dette har jeg ikke hørt før. Må ta noen sjangser....
    Det där låter spännande!
    Det är en del där som jag aldrig hört talas om:
    FABIO CELI E GLI INFERMIERI Folla
    INORGANICA Forme artificiali
    J.E.T. Fede, speranza, carita
    MASCHERA DI CERA Il grande labirinto

    FINISTERRE och STANDARTE känner jag bara till namnet.
    Höstsonaten finns det en grupp som heter, är det den du menar? Har aldrig hört dem heller.
    Vore intressant att höra vad du tycker om dessa grupper när du hunnit lyssna. Där har du väl att göra ett tag.

    BANCO DEL MUTUO SOCCORSO B.M.S. och SEMIRAMIS Dedicato a frazz är båda väldigt bra. Semiramis är tung progressiv rock som nog kan kräva några lyssningar innan det "klickar".

    DEUS EX MACHINA är en bra grupp men jag har aldrig hört skivan Cinque. Får se om du står ut med "operasången".
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Jeg har funnet ut at jeg er totalt forelsket i Opeth. Kontrasten mellom de tunge og lette partiene, arrangementene, vokalen, musikken i det hele tatt... Har aldri vært noen stor fan av mørk metall i det hele tatt, da jeg syns det fort blir for oppblåst, symfonisk og pretensiøst, men det her falt virkelig i smak. Jeg trenger mer! Tips til andre band jeg kan like?

    Edit: Isis er også herlig! 8)
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Velkommen inn i Opeth klubben! Det er noe av det beste du kan få!!

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn