Imponerende! Du har konklusjonen klar selv om du ikke har vært på en eneste konsert eller hørt noen av LIVE-platene. Du forholder deg til det du hørte på ei 25 år gammel studio-plate, har konklusjonen klar og går videre.
Jeg har også den plata du nevner. Det var starten på Steve Hacketts prosjekt og ble produsert i 1995. Den er ganske uinteressant. Men mye har skjedd på 25 år.
Steve Hackett er ikke noe tribute band. Han var gitarist i Genesis i de årene de var mest kreative (1971-77), og står bak den legendariske gitar lyden som duellerte med Tony Banks keyboard solo-er. Da de andre la inn årene på tidlig 90-tall, startet han opp sitt store prosjekt.
Mye har skjedd siden den plata du hørte ble utgitt i 1995. Hackett er en stor artist og ditto perfeksjonist som har forbedret og pusset på detaljer siden.
Skal innrømme at jeg også hadde store fordommer før jeg oppsøkte den første konserten i London i 2011. Jeg var sikker på at jeg ville savne Peter Gabriels vokal og kom også sikkert til å savne Tony Banks keyboard. Men så feil jeg skulle ta! Synes faktisk Nad Sylvan gjør en bedre jobb enn Phil Collins. Ligger helt klart nærmere Peter Gabriel.
Var for et år siden i Royal Albert Hall og opplevde Loreena Mc Kennitt live i det som skulle vise seg å være hennes avskjedsturné. Har fått oppleve Kari Bremnes live 4 ganger opp gjennom årene. Og ikke minst Eivør. En artist som er stor og levende akkurat nå.
Men den aller største drømmen har i mange år vært å få oppleve Genesis LIVE i 1976. Noe som selvsagt er umulig. Men jeg har opplevd Steve Hackett LIVE to ganger i England, noe som førte til noe merkelig: Jeg sluttet å spille de opprinnelige Genesis platene som har fulgt meg helt siden 1979. Hvorfor? Jo, for selv om Steve Hackett er tro mot originalen, dvs de opprinnelige studio-platene, så har teknikken utviklet seg på 50 år. Han har også utviklet seg selv som musiker og rett og slett blitt en mye bedre gitarist.
Sikkert greit å oppleve live, men for meg blir dette bare atter et tribute-band. Har den opprinnelige Genesis revisited og det er ganske så uinteressant og overflødig...