Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Andre som har fått siste Steven Wilson blu rayen? Venter fremdeles på min :(

    Se på Steven i Royal Albert Hall så lenge (y):)

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Soundscape: Her er Genesis HELT komplett. Og verdt hver eneste krone, var det. Har en god del på CD, men både grønn, rød og blå LP-boks. Litt LOTR, det der..Har også Movie Box, og tar fram Live The Way We Walk- fra Earl´s Court i London- flere ganger i året- Enten på engelskimportert VHS eller DVD ;) Det de gjorde med Movie Box, var å sette av plass til den siste- WHEN IN ROME..- fra 2007 i boksen. Så jeg kjøpte inn 3-disc-settet der, delte det opp, og det ser ut som om det har vært komplett fra start. Som Phil Collins gjorde med "Take A Look At Me Now".. Så spørs det: Blir det noe av "The Last Domino"?
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Re siste Steven Wilson blu ray. Fikk min fra Platekompaniet for et par dager siden.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Soundscape: Her er Genesis HELT komplett. Og verdt hver eneste krone, var det. Har en god del på CD, men både grønn, rød og blå LP-boks.
    Kan ikke akkurat si at Genesis remasterne er gjort med nem hånd.
    En remiks av Steven Wilson hadde gjort seg.....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Voff: Det er fullt mulig å få dem til å låte mer enn bra. Poenget med prog er og blir proggen selv.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    I dag dro jeg frem et album av norske Jordsjø som ikke har blitt spilt på en stund. Andre har sikkert nevnt det i denne tråden tidligere, men det er så bra at jeg i så fall tar meg friheten å nevne det igjen. Anbefaler å få tak i dobbelalbumet som både inneholder de 7 låtene fra debuten, samt 10 andre låter. Knallbra, rett og slett - og enda bedre enn jeg husker at det var 🙂
    Knallbra band, både på live og plate! Nye høres også lovende ut.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Soundscape: Her er Genesis HELT komplett. Og verdt hver eneste krone, var det. Har en god del på CD, men både grønn, rød og blå LP-boks. Litt LOTR, det der..Har også Movie Box, og tar fram Live The Way We Walk- fra Earl´s Court i London- flere ganger i året- Enten på engelskimportert VHS eller DVD ;) Det de gjorde med Movie Box, var å sette av plass til den siste- WHEN IN ROME..- fra 2007 i boksen. Så jeg kjøpte inn 3-disc-settet der, delte det opp, og det ser ut som om det har vært komplett fra start. Som Phil Collins gjorde med "Take A Look At Me Now".. Så spørs det: Blir det noe av "The Last Domino"?
    Stor kudos for å ha komplett Genesis-samling!! Jeg elsker jo Genesis (til og med noe av åttitallsgreiene), og har gjort det siden jeg gikk i første klasse i 1984 og hørte på fattern sine plater på hans Technics-spiller... (good times!) Men kan ikke påberope meg å ha på langt nær komplett samling... Hvis du skulle ramse opp noen utgivelser som du anser som helt obligatoriske for en fan å ha i samlinga (ut fra musikalsk verdi), hvilke ville det vært?
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    Nurcery crime
    Foxtrot
    Selling England by the Pound
    The lamb lies down on Broadway
    Trick of the tail
    Wind & wuthering
    Duke
    Seconds out live
     

    Salmacis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Innlegg
    240
    Antall liker
    174
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    4
    For å ikke glemme Trespass, Nursery Cryme og And then there were three
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fluefiskeren:

    Genesis er mangefasettert. Som også Elton John. Faktisk er jeg ikke helt på Gabriel-perioden selv- foretrekker Collins som vokalist. 80s Genesis er sterkt undervurdert. Si meg hva du har, så ser jeg om det er noe du mangler ;)

    -Nursery Cryme
    -Lamb Lies Down...
    -We Can´t Dance...har en av signaturlåtene mine, den..
    -S/T-skiva fra 1983...
    -Abacab
    -Longs + Shorts..
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Har det meste. Men Nursery..., Foxtrot og Selling... er favorittene her. Mangler dog den liveplata! Har hørt mye på den via Tidal, men den skulle jeg gjerne hatt på en god LP-pressing.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fluefiskeren: Du har da CD-spiller, du? Longs & Shorts finnes som et meget bra sett på CD.. Har en del MC også..Og komplett Collins-boks.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Abacab er den dårligste plata de har gjort etter min mening. Duke synes jeg ikke har tålt tidens tann. Jeg har heller aldri synes mye om Lamb lies down on Broadway; står ut i deres diskografi - for mye mainstream og fyll-stoff for min smak.
    80-talls katalogen deres har vel lite å gjøre i en prog tråd.... :)

    Nursery Cryme, Foxtrot, Selling England by the Pound, Trick of the Tail og Wind & Wuithering er de beste etter min mening.

    Når det gjelder remastre av Genesis, er mange av dem er forværring av den original masteren. Særlig Trick of the Tail og W&W......
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Fluefiskeren: Du har da CD-spiller, du? Longs & Shorts finnes som et meget bra sett på CD.. Har en del MC også..Og komplett Collins-boks.
    Longs & Shorts er notert! Får slenge inn at jeg syns det var mektig imponerende av trommevirtuosoen Collins å i sin tid overta vokalen i Genesis helt og holdent etter Gabriels fratreden i tillegg til å fortsette å traktere trommestikkene, og dra bandet ennå lenger (riktignok i mer kommersiell retning) enn de allerede var. Det var ansett som et av verdens beste liveband når Gabriel var på sitt beste (det skulle jeg likt å opplevd!), men når Collins tok over ble det sagt at Collins hørtes mer ut som Gabriel enn Gabriel selv! :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Abacab er den dårligste plata de har gjort etter min mening. Duke synes jeg ikke har tålt tidens tann. Jeg har heller aldri synes mye om Lamb lies down on Broadway; står ut i deres diskografi - for mye mainstream og fyll-stoff for min smak.
    80-talls katalogen deres har vel lite å gjøre i en prog tråd.... :)

    Nursery Cryme, Foxtrot, Selling England by the Pound, Trick of the Tail og Wind & Wuithering er de beste etter min mening.

    Når det gjelder remastre av Genesis, er mange av dem er forværring av den original masteren. Særlig Trick of the Tail og W&W......
    The Lamb... syns jeg er helt enorm, og lytter alltid gjennom hele, noe jeg ser som vesentlig for totalopplevelsen. Verket er jo veldig variert, og svinger opp og ned i intensitet. Opplever egentlig ikke noe av det som fyllstoff i negativ betydning, mer som broer mellom høydepunktene.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fluefiskeren: Genesis, som Elton , har et komplett sveip som få andre. De gjør ALDRI HELT det samme HELE tida. Man veit hva man kan vente som lytter, men blir alltid overrasket og utfordret- i oppfattelse OG musisering. Det er prog. Det er en vanvittig kapabel musikergjeng som konstant og bestandig greier å utvikle seg uten å samtidig miste sin raison d´étre...Det greide Genesis- motsatt flere av sine kontemporære rivaler. Det gjorde Elton, og det gjorde Pink Floyd. Akkurat det å forstå HELE det sveipet er nøkkelen til å sette pris på bandet. Man slipper å selektere..fordi helheten er som den er. Ang. Peter: Det er da pokker meg heller omvendt. Peter høres idag mer ut som Phil..

    PS: Vil du høre Phil spille trommer? Hent inn hans "...Plays Well With Others".. Veldig lett å høre hvem som slår, ja...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Fluefiskeren: Til helga henter du ned JAZZNESIS-trilogien til JAUME VILASECA TRIO.. Genesis i jazzdress. Og vanvittig behagelig. Til å toppe det, finn ut hva Yngve Guddal og Roger T. Matte gjorde med samme materiale :coffee:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    At jeg ikke har sans for Lamb kan ha litt med at jeg kun har 2007 SACD og cd utgaven - det låter ikke bra. Skal slå til på en tidlig cd utgave eller tidlig vinyl his jeg kommer over en :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    At jeg ikke har sans for Lamb kan ha litt med at jeg kun har 2007 SACD og cd utgaven - det låter ikke bra. Skal slå til på en tidlig cd utgave eller tidlig vinyl his jeg kommer over en :)
    Finn en 70-talls UK eller Japansk LP-pressing. Låter bra.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fluefiskeren: Til helga henter du ned JAZZNESIS-trilogien til JAUME VILASECA TRIO.. Genesis i jazzdress. Og vanvittig behagelig. Til å toppe det, finn ut hva Yngve Guddal og Roger T. Matte gjorde med samme materiale :coffee:
    Det hadde jeg ikke hørt før, men høres bra ut. Samme konsept har jo vært gjort med musikken til king Crimson (Crimson jazz trio) og Pink floyd - (Jazz side of the moon.)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Soundscape: Bare så utrolig synd at de Vilaseca-skivene ikke er å oppdrive på CD. Måtte være fra Spania, da..
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Soundscape: Bare så utrolig synd at de Vilaseca-skivene ikke er å oppdrive på CD. Måtte være fra Spania, da..
    Sjekk Amazon uk , der finner du I og II på cd til helt normal pris. Jeg bestilte II. Den tredje ligger bare som mp3 .
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    Få tak i en "Porky prime cut" LP-utgave. Tror ikke du får noe bedre.
    Der er noe eget, meget positivt, med George Peckham pressinger. ( Porky's Prime Cuts )
    Har vært på jakt etter dem i årevis og har en del, blant annet Foxtrot, Selling England og Lamb lies down, men bare side 1&2 i Lamb, side 3&4 har ikke "porky" inskripsjon..
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.973
    Antall liker
    11.814
    Sted
    Hus

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Der er noe eget, meget positivt, med George Peckham pressinger. ( Porky's Prime Cuts )
    Har vært på jakt etter dem i årevis og har en del, blant annet Foxtrot, Selling England og Lamb lies down, men bare side 1&2 i Lamb, side 3&4 har ikke "porky" inskripsjon..
    Sjekk om det står risset inn noe på plate nr. 2 i Lamb også, f.eks. "Tone".
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Men hvor i helevete blir det av Steven Wilsons remix av Gentle Giants Free Hand, Interview og The missing piece? Særlig sistnevnte kan profitere voldsomt på en remiks siden den ble mikset nesten helt uten bass originalt. På den digre Gentle Giant boksen som jeg har er plata remastret, men i stedet for booste bassen har en luring dempet toppen i stedet slik at det låter skikkelig kjipt.
    Free Hand f.eks er for tiden out-of-print på CD. På tide de kommer nå. Steven Wilson gjorde forøvrig en fantastisk jobb (som vanlig) på Three piece suite, Octopus og Power & the glory....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Jon Andersons klassiker "Olias of Sunhillow" kommer i remastret utgave og surroundmix 26 Mars.
    Desverre er den utgitt på Esoteric Records og da er jeg skeptisk. Antagelig høyt mastret og komprimert. Vi får se...

    Ser forøvrig at denne er gitt ut på SACD i 2014 av Audio Fidelity mastret av Kevin Gray. Desverre er den dyr....



    • A NEWLY REMASTERED & EXPANDED 2 DISC EDITION OF THE LEGENDARY 1976 SOLO ALBUM BY YES VOCALIST JON ANDERSON
    • NEWLY REMASTERED FROM THE ORIGINAL MASTER TAPES
    • FEATURES A DVD WITH A HIGH RESOLUTION 96 kHz / 24-BIT RE-MASTER OF THE ORIGINAL STEREO MIX ALONG WITH A 5.1 SURROUND SOUND UP-MIX DERIVED FROM THE ORIGINAL MASTER TAPES
    • WITH FULLY RESTORED ARTWORK AND AN ESSAY WITH AN EXCLUSIVE INTERVIEW WITH JON ANDERSON
    • INCLUDES ILLUSTRATED BOOKLET WITH NEW ESSAY



    olias.jpg
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Men hvor i helevete blir det av Steven Wilsons remix av Gentle Giants Free Hand, Interview og The missing piece? Særlig sistnevnte kan profitere voldsomt på en remiks siden den ble mikset nesten helt uten bass originalt. På den digre Gentle Giant boksen som jeg har er plata remastret, men i stedet for booste bassen har en luring dempet toppen i stedet slik at det låter skikkelig kjipt.
    Free Hand f.eks er for tiden out-of-print på CD. På tide de kommer nå. Steven Wilson gjorde forøvrig en fantastisk jobb (som vanlig) på Three piece suite, Octopus og Power & the glory....
    Det er ikke bass på mastertapen på missing piece. Min far har hørt den dessverre :/
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er ikke bass på mastertapen på missing piece. Min far har hørt den dessverre :/
    Steven W jobber som regel med multitracks hvis de finnes - da lager man en ny "mastertape" med alle muligheter for å få et bedre resultat i en ny remix.

    Nå pleier Steven å være veldig tro mot originalen - noe som jeg for egen del synes han burde gå litt mer bort fra i noen tilfeller og lage den beste remiksen som er mulig. Eller kanskje lage 2? En som er tro mot originalen - og en som er "all in hifi" 😁
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bass på mastertapen på missing piece. Min far har hørt den dessverre :/

    Som Mr. Spock sier så går Steven Wilson ut fra de individuelle multitrackene og mikser ned en ny master tape. Så bass kan det bli på en ny mastertape. Forøvrig er det bass på The missing piece; det er bare å skru opp bassen på tonekontrollene (dersom man har slik). Dette er en av de få platene jeg bruker tonekontrollene. Synd fordi Ray Shulman gjør fantastisk jobb med bassen på denne, men er desverre mikset ned i lydbildet.

    Hvis din far har hørt mastertapen må du vel hete Hasnes? :LOL:
    (Eneste nordmann jeg kan tenke meg har hørt mastertapen)
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Som Mr. Spock sier så går Steven Wilson ut fra de individuelle multitrackene og mikser ned en ny master tape. Så bass kan det bli på en ny mastertape. Forøvrig er det bass på The missing piece; det er bare å skru opp bassen på tonekontrollene (dersom man har slik). Dette er en av de få platene jeg bruker tonekontrollene. Synd fordi Ray Schulman gjør fantastisk jobb med bassen på denne, men er desverre mikset ned i lydbildet.

    Hvis din far har hørt mastertapen må du vel hete Hasnes? :LOL:
    (Eneste nordmann jeg kan tenke meg har hørt mastertapen)
    Jeg heter Hasnes ja! :D

    Og når jeg tenker meg om kan det være at de har hørt på multitapene!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn