Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis klarer jeg meg siden jeg har et original eksemplar i god stand med all "coverart" intakt.
    Da slipper jeg å kjøpe den overprisede versjonen :whistle:

    Det har da jeg også :LOL:. Har også en Japansk original promo LP pressing. Man får da aldri for mange utgaver av gode plater....
    Men tror jeg skal kjøpe SACD versjonen. Har gode erfaringer med disse SACD utgivelsene så langt....
     
    Sist redigert:

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.692
    Fren - Where do you want ghosts to reside

     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Har cden med samme nummer som den, husker ikke om den er "gold". Bra lyd på den. Kanskje ikke Yes beste som du skriver - men veldig bra og klart det meste spilte Yes albumet her.

    Har den på vinyl også, som låter bra, får ta en liten shoot out med de en dag - så endelig få avgjort hvem som er best.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Neste ut, denne gull cd´n skal visst väre rematerede by Steve Hoffman, ikke så värst pris på Discogs heller ser jeg...neste skive ut :cool:






    Bra musikk, lyden derimot! :cautious:

    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    90125 har flere "signaturer" for min del. "Owner Of A Lonely Heart" er for eksempel full av studiomoro...FOR en låt det er. Samme kan sies om "Hold On" og "Changes"...absolutt gull, hele den skiva...
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    172
    Antall liker
    166
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei, kanskje debutalbumet fra nederlandske Perfect Storm kan falle i smak for noen her - jeg likte det i hvert fall veldig godt.

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.619
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ALPHATAURUS - AttosecundO

    Ett av mine ti-på-topp italienske prog-album. Dette er comeback-skiva fra 2012, etter sånn ca. 39 år i dvale. I så henseende er dette plata som er unntaket fra reunions som aldri, eller sjelden blir noen stor musikalsk høydare. Her får du imidlertid juicy gitarer, snappy orgel-soloer og deilige punchy basslinjer. Plata er også veldig keyborad-orientert ettersom de kjører to av besetningen på key. Det lykkes de med når moog, mellotron og andre synth-toner utfyller hverandre naturlig. Dette er virkelig prog og roots tilbake til de gyllne '70s med moderne grensesnitt på lydsettingen.

    alphataurus_attosecondo_2012.jpg


    Av fem sterke låter falt valget litt tilfeldig på sistelåta - "Valigie di Terra" - kanskje den mest symfoniske av de fem:

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ALPHATAURUS - AttosecundO

    Ett av mine ti-på-topp italienske prog-album. Dette er comeback-skiva fra 2012, etter sånn ca. 39 år i dvale. I så henseende er dette plata som er unntaket fra reunions som aldri, eller sjelden blir noen stor musikalsk høydare.


    Den har sannelig gått meg hus forbi. Har deres 70-tallskive og den er slett ikke værst. En av de mange italienske progband som kun ga ut èn plate.....
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.895
    Alphataurus :unsure:
    Det var aldeles nytt for meg.
    Herlig cover kunst!
    Hva du snuser opp min gode mann.
    Selv har jeg hygget meg med italienske the Watch i flere år.
    Og PFM selvfølgelig.
    Takk for tipset :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.619
    Antall liker
    15.405
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Straks klar for et nytt kapittel i Robin Armstrongs soloprosjekt.
    Release 26.3 og vinylen 28.5

    Cosmograf - Rattrapante

    854AE6E4-63A7-4CA8-991D-EB15CE605EC5.jpeg

    Sound clips on Rattrapante courtesy NASA


     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Fant min A (La Mode) i postkassa i dag. Har ikke dette albumet fra før - tror bare jeg har hørt det en gang for lenge siden, var ikke noe jeg husker som fenget. Spennende å se om Steven Wilsons behandling gjør det mer interessant.

    Trodde egentlig at det var slutt med disse fantastiske superutgavene av Jethro Tull album - men ser ut at det fortsetter - neste er jo Broadsword & Beast som jeg har sans for :)
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Fant min A (La Mode) i postkassa i dag. Har ikke dette albumet fra før - tror bare jeg har hørt det en gang for lenge siden, var ikke noe jeg husker som fenget. Spennende å se om Steven Wilsons behandling gjør det mer interessant.

    Trodde egentlig at det var slutt med disse fantastiske superutgavene av Jethro Tull album - men ser ut at det fortsetter - neste er jo Broadsword & Beast som jeg har sans for :)
    Min ligger i postkassa,har ikke hentet den enda.Kjekt at det går an å få pakke i postkassa på en Lørdag! :) Har ikke store forhåpninger for denne,men de som fått den på QQ sier miksen er meget bra.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Jane Getter har nytt album ute med sitt Premonition band. - så langt det beste jeg har hørt fra dama. Ektemann Adam Holzman er med på tangenter i tillegg til flere dyktige folk.


    jane_getter_anomalia.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Og for de som liker instument-onani på det mest avanserte. Ikke noe å si på det tekniske, men for meg blir det litt too much....Albumet ble lansert i går.

    LTE.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fant min A (La Mode) i postkassa i dag. Har ikke dette albumet fra før - tror bare jeg har hørt det en gang for lenge siden, var ikke noe jeg husker som fenget. Spennende å se om Steven Wilsons behandling gjør det mer interessant.

    Trodde egentlig at det var slutt med disse fantastiske superutgavene av Jethro Tull album - men ser ut at det fortsetter - neste er jo Broadsword & Beast som jeg har sans for :)

    Savner fremdeles Benefit. Wilson remiksa denne for år og dag siden, men noen luksusutgave har ikke sett dagens lys. Den hadde jo 50års jubileum i fjor.......
    A er ikke tulls beste. Førstesida på vinylen er bra, men det er mye fyllstoff utover. Denne Slipstreamkonserten er bra, og antar at liveskivene i denne boksen også er bra. Det gjør antagelig boksen verdt å ha......
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Min ligger i postkassa,har ikke hentet den enda.Kjekt at det går an å få pakke i postkassa på en Lørdag! :) Har ikke store forhåpninger for denne,men de som fått den på QQ sier miksen er meget bra.

    Får håpe det. Den låt utrolig tynt originalt...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Savner fremdeles Benefit. Wilson remiksa denne for år og dag siden, men noen luksusutgave har ikke sett dagens lys. Den hadde jo 50års jubileum i fjor.......
    Den versjonen som kom ut er jo ikke så ille?

    Den passer ikke i hylla sammen med de andre men.... innholdet er bra :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Førstesida på vinylen er bra, men det er mye fyllstoff utover. Denne Slipstreamkonserten er bra, og antar at liveskivene i denne boksen også er bra. Det gjør antagelig boksen verdt å ha......
    Ja (y) det er alt det ekstra som gjør disse utgavene så gode. Masse live, singler, bonus tracks osv osv - en skikkelig godtepose!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Første lytt etter ripping:


    Adskillig mer spennende å lytte til dette albumet i surround 🖖

    Steven har gjort en veldig god jobb, veldig bra innspillingsnivå & dynamikk ivaretatt i alle varianter og formater. Skal få rippet den inkluderte konserten og se den senere i kveld 🍺
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har hørt nye Motorpsycho, den får slakt pga komprimering har jeg lest - men musikken skal visst være bra.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Første lytt etter ripping:


    Adskillig mer spennende å lytte til dette albumet i surround 🖖

    Steven har gjort en veldig god jobb, veldig bra innspillingsnivå & dynamikk ivaretatt i alle varianter og formater. Skal få rippet den inkluderte konserten og se den senere i kveld 🍺
    Jeg ble positivt overrasket,har aldri hørt denne,men musikken var mye bedre en fryktet. :cool:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.895
    For noen måneder siden snublet jeg over skiva Linda Hoyle - The Fetch (2015, limited edition) hos den lokale platepusheren i Sarpsborg.
    Musikken skulle i følge Patrick være en blanding av progrock/jazzrock.
    Damen bor på Nesodden, er av angelsaksisk opprinnelse, så da ble jeg litt nysgjerrig.
    Underveis i gjennomgang av platebunkene spilte innehaver noen låter fra plata.
    Ja, men dette låt da ikke så halvgalt. Så da ble dobbeltalbumet med "cover art" av Roger Dean med hjem.
    Skive 2 er mest i sjæssland, og det tok damen bort i mot 20 år og ferdigstille albumet.

    Så lurte/tipset en eller annen herremann meg om at Linda Hoyle slettes ikke var ny i faget, men hadde bedrevet musikk i mange år.
    Om jeg hadde platen Affinity som selvsamme dame medvirket på?
    Nei, den hadde jo ikke jeg hørt om, så da ble det litt søk på internjet.
    Nå er platen vel i hus. Den er innspilt i 1970, og mikset i Abbey Road Studios, og ingen ringere enn John Paul Jones (tidligere bassist og tangentmann i Led Zeppelin for de som ikke husker eller er gamle nok ;) ) har medvirket med "brass arrangements" på et par låter.
    Og hvilke anmeldelser det vises til fra den gang da:

    "Linda Hoyle is the girl most likely to succeed in 1970...the lead singer with Affinity."

    "But listening to Linda Hoyle you cannot help feeling that this is how Bessie Smith must have sounded has she been born at a different time. Organist Lynton Naiff and guitarist Michael Jopp improvise with great verve and originality."

    "Affinitys organist, Lynton Naiff, is already a virituoso, soul-style, and the whole group is probably the best new thing heard in jazz-pop area this year."


    Ad sistnevnte uttalelse synes jeg vel at musikken mer beveger seg i prog/psykedelia prog/jazz landskapet, og slettes ikke er jazz pop.
    Bandet har spilt inn en cover av "All along the watchtower", og den svinger det skikkelig av med en Hammond B3 solo så det kviner etter, og fjellstø musikalsk vokal av Linda Hoyle. Hele platen oser av deilig prog fra 70-tallet, og er en perle for oss gretne gamle gubber som liker slikt :cool: Anbefales på det varmeste.
    Det er en særdeles samspilt gjeng som her musiserer, og gadd vite hvorfor det stoppet her?

    Hjertelig takk til den som gav meg tipset om denne musikalske skatten :D
    Takk for oppmerksomheten!

    DSC_0835.JPG


    PS! De herrer Grumpy og Soundscape er programforpliktet til å skaffe seg et eksemplar hver ;)
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Har Affinity på repress half speed master fra Reportoire pluss ennå en versjon på Lilith som er dobbelt LP. Har lagt ut bilde før av Linda Hoyle på dobbelt LP på blå marmorert vinyl fra Pancromatic. Har hatt denne en stund. Meget bra skive. Visste ikke at damen bodde her i Norge, men skjønner det når jeg ser plateselskapet. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ad sistnevnte uttalelse synes jeg vel at musikken mer beveger seg i prog/psykedelia prog/jazz landskapet, og slettes ikke er jazz pop.
    Bandet har spilt inn en cover av "All along the watchtower", og den svinger det skikkelig av med en Hammond B3 solo så det kviner etter, og fjellstø musikalsk av Linda Hoyle. Hele platen oser av deilig prog fra 70-tallet, og er en perle for oss gretne gamle gubber som liker slikt :cool: Anbefales på det varmeste.
    Det er en særdeles samspilt gjeng som her musiserer, og gadd vite hvorfor det stoppet her?
    Tiltredes. Affinity er en klassiker. En av få obskure ting som virkelig er bra. Den inneholder den nest beste versjonen av "all along the watchtower" ja.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn