Musikk hos Liveatleeds

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå krøsser jeg tær og fingre, fikk tracking på denne i dag…

    IMG_3898.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Aldri vært noen stor progfan, født på gal side av skiftet, for min del ble det Clash, Talking Heads, Dead Kennedys og diverse punk/new wave. Tok allikevel fram denne samlesaken fra Yes i kveld…

    IMG_3901.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Når vi allikevel er inne på prog, finnes det en litt obskur link mellom albumet under og Dead Kennedys….

    Min progfavoritt

    IMG_3903.jpeg


    Innercoveret på denne (Frankenchrist. Dead Kennedys). Kanoonskive:)

    IMG_3902.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig spiller.
    Takk, det ble bra🙂 Mye fikling får å få tilpasset toppplata, litt skuffa over passformen fra DAS, burde vært mulig å få det slik at det bare kunne skrus i. Måtte file/pusse og bruke shims får å få det skikkelig.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Den var utrolig fin!
    Gleder meg til å se den med armen montert.
    Gratulerer 👍
    Mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.602
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nydelig spiller og blir moro å se den med arm montert :)
    Gratulerer og ha en fin uke

    mvh
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til armen er påmontert, har ikke en skikkelig protractor, så det blir en jeg "bygger" selv, har en ide med en lang linjal og regularbare skruer... Har noen en proff løsning til låns på sunnmøre sier jeg ikke nei takk;-) En uke med en god del tweaking ser jeg for meg... Tipper jeg er oppe og går til helgen. Ellers takk for hyggelige hilsinger på veien:) Det blir alltid hjemmemekk med Lenco, tar tid å få satt opp alt skikkelig, og kan være litt utfordende å få alt tyst, men tror jeg har lyktes...
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk for løs armkabel, så nå har jeg satt den opp med en Oyaide armkabel… Tror det er et trygt og godt valg for en mild kabelskeptiker. God kvalitet på alt hvertfall.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Første grovjustering, kommer hvertfall deilig musikk😊 Zu 103, 2,5g VTF, laster den med 400 ohm, her får vi bare prøve oss fram i tida som kommer. Støyfritt og bra på jomfruskiva som ble Brubeck…
    AB81F04D-8373-45CA-9E24-D5CB15271231.jpeg
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.656
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Meget pent. Meget meget pent. Gratulerer her også.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til armen er påmontert, har ikke en skikkelig protractor, så det blir en jeg "bygger" selv, har en ide med en lang linjal og regularbare skruer... Har noen en proff løsning til låns på sunnmøre sier jeg ikke nei takk;-) En uke med en god del tweaking ser jeg for meg... Tipper jeg er oppe og går til helgen. Ellers takk for hyggelige hilsinger på veien:) Det blir alltid hjemmemekk med Lenco, tar tid å få satt opp alt skikkelig, og kan være litt utfordende å få alt tyst, men tror jeg har lyktes...
    Dersom du har montert armen riktig og bokrand følger std løsning så er det aller enkleste å montere PU i hodeskallet slik at det er 51/52 mm fra nåletuppen til kragen på bajonettfatningen, det er iht «Ortofon/SPU-standard». Technics overhang gauge kan brukes til dette og en slipper å sikte etter strekene på en protraktor.

    På den andre siden så tror jeg @Valentino meldte at bokrandarmen hans ikke var helt iht. ?

    Dersom du ev ønsker å leke med andre geometrier enn «designforutsetningen» for armen, så kan du lage de selv med Conrad Hoffmanns Custom arc template generator: https://www.conradhoffman.com/chsw.htm Jeg skriver ut mine på tykt fotopapir, så blir utskriften skarp og fin og den holder de seg over tid.

    Henger meg på akklamasjonene - nydelig snurre.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du har montert armen riktig og bokrand følger std løsning så er det aller enkleste å montere PU i hodeskallet slik at det er 51/52 mm fra nåletuppen til kragen på bajonettfatningen, det er iht «Ortofon/SPU-standard». Technics overhang gauge kan brukes til dette og en slipper å sikte etter strekene på en protraktor.

    På den andre siden så tror jeg @Valentino meldte at bokrandarmen hans ikke var helt iht. ?

    Dersom du ev ønsker å leke med andre geometrier enn «designforutsetningen» for armen, så kan du lage de selv med Conrad Hoffmanns Custom arc template generator: https://www.conradhoffman.com/chsw.htm Jeg skriver ut mine på tykt fotopapir, så blir utskriften skarp og fin og den holder de seg over tid.

    Henger meg på akklamasjonene - nudelig snurre.

    mvh
    KJ
    Takk for tips, kommer til å finsikte sakene når jeg har litt mer tid, nå er alt litt omtrentlig, men spiller allerede helt greit. Nå er kanskje ikke den koniske slipingen på pickupen superkriisk med tanke på oppsett, men det er litt å gå på ja…

    Jakob:)
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Som før sagt: Dette var skikkeleg flott. Fin spelar, fin arm, fine bilete.
    Takk Tweedjakke, synes den ble veldig fint sjøl, har ønska meg en mellomhjulsspiller lenge, og synes Lencoen er et enkelt og godt utgangspunkt for en som meg med for mange tommeltotter. Passer også godt inn i resten av oppsettet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.656
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min Bokrand AS-230 var kortere enn spesifisert og annonserte Baerwald var helt umulig. Så jeg satte min på 228 i stedet for 230 mm. Senere fant jeg denne artikkelen:

    https://www.stereophile.com/reference/arc_angles_optimizing_tonearm_geometry/index.html

    Min favorittprotraktorgenerator fant jeg her:
    Det fine med disse to er at man kan nerde noe skikkelig.
     
    Sist redigert:

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Min Bokrand AS-230 var kortere enn spesifisert og annonserte Baerwald var helt umulig. Så jeg satte min på 228 i stedet for 230 mm. Senere fant jeg denne artikkelen:

    https://www.stereophile.com/reference/arc_angles_optimizing_tonearm_geometry/index.html

    Min favorittprotraktorgenerator fant jeg her:
    Det fine med disse to er at man kan nerde noe skikkelig.
    Mye som tyder på at min AB 309 ikke er etter spec, armen er montert nøyaktig med 309mm pivot to stylus men får ikke justert inn med denne lengden (Baerwald), nå prøver jeg ut ulike protractorer der pivot til stylus er satt i litt ulike lengder, vi får se hvilken lengde som passer best etterhvert, fikling…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.656
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde heldigvis et SME-armbord og en passende armbase da jeg fikk min arm. Lånte en Dr. Feickert-protraktor med p2s-måler og overførte det jeg fant til et nytt armbord passende Bokrands armbase.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde heldigvis et SME-armbord og en passende armbase da jeg fikk min arm. Lånte en Dr. Feickert-protraktor med p2s-måler og overførte det jeg fant til et nytt armbord passende Bokrands armbase.
    Jeg har armboard uten mulighet for å justere, har prøvd meg litt fram og det satt brukbart med en protractor som var satt opp med 305mm ( 309 skal være spec) pivot to stylus. Da stemte nullpunkter og overheng ganske brukbart. Jeg bommet ikke med 4mm når jeg boret opp armboardet, det er jeg ganske sikker på. Ganske fornøyd med lyden nå, gikk opp til 469 Ohm lasting og synes det virker som et godt kompromiss på min Zu 103 ( elektrisk som Denon 103). Mer finlytting i kveld😁
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Da er FR 24mkII på plass med AT 33 ptg ( første versjon) på plass. Et annet dyr enn min Zu 103 i Bokrand. Detaljeringsnivået er en god del høyere, tør jeg si mer «hi-fi» . Lett å følge alt i miksen, ingenting står egentlig ut. Låter bra synes jeg. Zu 103 har mer vekt og gravitas, men detaljering og en del andre hi-fi dyder er noen hakk bedre på AT33 ptg. Nå er det 1,96g vtf og laster på ca 170 ohm, funker bra så Vis vedlegget 954576
    5E0CC05B-9754-4A33-AC2C-95130C6B39FF.jpeg
    6802B50C-A85D-4145-A415-070384BC3F7F.jpeg
    langt. Har litt justeringer ennå, har ikke finsiktet vta, og azimuth er ikke helt på plass. Ligger an til nytt hodeskall med azimuthjustering tror jeg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.766
    Antall liker
    21.656
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Audio-Technica sine måler godt. Et AT-LH15/OCC skulle passe bra.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Usikker på om jeg har azimuthjustering på FR armen, det er noen små skruer i enden, men det satt såpass godt fast at jeg droppa å rykke mer i den. På Bokrand sitter det en elegant justeringsmulighet. Vi får se hva ekspertene sier😊 Den enkleste er kanskje et nytt hodeskall.
     
    Sist redigert:

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Kom hjem til kuling og regnbyger, kunne tatt ei uke til der jeg var…😁 Trøsten får være at det var godt å komme hjem til musikk i kjente omgivelser.
    BA696B82-3855-47DF-8306-D837C7DDCFD6.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Betrakninger rundt hifi og vinyl spesielt:

    Vi har alle en rekke ulike tilnærminger til hifi og lydreproduksjon i heimen, for egen del fungerer det egentlig på flere plan. For det første har det blitt en innfallsport til utrolig mye god og forskjellig musikk, de beste trådene er uten tvil der folk anbefaler og forteller om hva de lytter til. Mye gull å hente der! For det andre er det godt å se at det er utrolig mange veier til Rom, mitt gull kan være gråstein for andre og det er helt greit. Synes også at det er en forskjell på å ha hifi som hobby kontra bare å ha et godt system. For egen del er jeg litt både og, synes det er spennende med disse boksene, men er hovedsakelig opptatt av musikk. Streaming er supert til å oppdage ny musikk og brukes hovedsakelig til det. Cd-spilleren brukes til å spille alt det jeg har liggende av denslags, godt med et fysisk format. Vinyl er hobbykomponenten hos meg, utrolig fiklete, dyrt og krever litt innsats. Synes det er kjekt å styre med hele prosessen, og det blir noe mer enn bare åpne TIDAL på nettbrettet. Blir som et helt rituale med å fiske fram ei skive, legge den på spilleren, snurre i gang tallerkenen for så å senke nåla på korrekt plass😊 Uendelige muligheter for tweaking, bytte pickuper, bytte om på lasting, sette opp riktig vtf, antiskating osv, osv… Liker den biten. Her hjemme hos meg er vinyl bedre enn digitalt ( digitaldelen er ganske kompetent mener jeg sjølv). Forskjellen er ikke stor, men det er en egen ro og «glatthet» over lyden som jeg ikke får digitalt, mer flyt? Uansett, liker formatet som utgjør hobbybiten for meg. Ellers nyter jeg musikken i alle format… Står forøvrig i fare for å utvide hobbydelen litt til tror jeg, diy ( enten mine egne eller andres) høyttalere blir fort veien å gå for å strekke det litt videre. Vi får se, helt happy akkurat nå egentlig.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde meg litt fram i dag med å koble en annen pre sammen med First Watt F4, den drev F4 helt greit i motsetning til Manleyen jeg bruker vanligvis, låt trivelig, men med langt mindre definisjon og kontur på transienter og denslags. Snilt og litt kjedelig? Er ganske sikker på at dette skyldes pre og ikke F4. Da gjelder det å finne en god effekt som parrer godt med Manleyen ( den gir jeg nok ikke slipp på).
    3FC31567-2BCE-41B1-B514-07A17371E417.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Forforsterkeren med rør fra danske Audio Classic har jeg levd fornøyd med tidligere, men med andre høyttalere. De spilte sammen med et par H6 kloner og et par set monotrinn, også fra Audio Classic. Tenkte aldri på at de muligens var litt avrunda i kantene:) Det er helt tydelig at Manleyen (The Wave") er langt mer oppløst og gir mer (skulle også bare mangle pris tatt i betrakning). Du ser lengre inn i miksen, det hele er mye mer oppløst og det er enklere å følge instrumentene, selv når det drar på med mye informasjon. Veldig synd at den ikke går sammen med First Watt F4, den har noen kvaliteter! Nå spiller jeg med en Doxa som interimløsning, men ønsker vel helst å parre den med en annen First Watt, eller et passende rørtrinn. Den ene monoblokka med rør som jeg har er desverre kaputt, og jeg bør vel egentlig få den fiksa, men fingeren sitter fast ennå... Jeg tror nemlig monoblokkene ( 20w SET) er god match.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Av og til får man noen overraskelser, dro fram en gammel skive kjøpt for en mannsalder siden, steike, det låt fett på vinylriggen! Kan ikke huske at dette var så fett så mange år siden… Bra produksjon og lyd på denne!

    C5061B7A-A6C0-458C-8296-F683F6EE3029.jpeg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    386
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Tøff sak dette, FORQ består vel av folk i Snarky Puppy universet mener jeg…

    73B2D4FB-B61D-4ACE-A332-E0606C4F9ED2.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn