Liveatleeds
Horns.., kicking tyres…
Akkurat nå krøsser jeg tær og fingre, fikk tracking på denne i dag…
Takk, det ble bra Mye fikling får å få tilpasset toppplata, litt skuffa over passformen fra DAS, burde vært mulig å få det slik at det bare kunne skrus i. Måtte file/pusse og bruke shims får å få det skikkelig.Nydelig spiller.
Dersom du har montert armen riktig og bokrand følger std løsning så er det aller enkleste å montere PU i hodeskallet slik at det er 51/52 mm fra nåletuppen til kragen på bajonettfatningen, det er iht «Ortofon/SPU-standard». Technics overhang gauge kan brukes til dette og en slipper å sikte etter strekene på en protraktor.Gleder meg til armen er påmontert, har ikke en skikkelig protractor, så det blir en jeg "bygger" selv, har en ide med en lang linjal og regularbare skruer... Har noen en proff løsning til låns på sunnmøre sier jeg ikke nei takk;-) En uke med en god del tweaking ser jeg for meg... Tipper jeg er oppe og går til helgen. Ellers takk for hyggelige hilsinger på veien Det blir alltid hjemmemekk med Lenco, tar tid å få satt opp alt skikkelig, og kan være litt utfordende å få alt tyst, men tror jeg har lyktes...
Takk for tips, kommer til å finsikte sakene når jeg har litt mer tid, nå er alt litt omtrentlig, men spiller allerede helt greit. Nå er kanskje ikke den koniske slipingen på pickupen superkriisk med tanke på oppsett, men det er litt å gå på ja…Dersom du har montert armen riktig og bokrand følger std løsning så er det aller enkleste å montere PU i hodeskallet slik at det er 51/52 mm fra nåletuppen til kragen på bajonettfatningen, det er iht «Ortofon/SPU-standard». Technics overhang gauge kan brukes til dette og en slipper å sikte etter strekene på en protraktor.
På den andre siden så tror jeg @Valentino meldte at bokrandarmen hans ikke var helt iht. ?
Dersom du ev ønsker å leke med andre geometrier enn «designforutsetningen» for armen, så kan du lage de selv med Conrad Hoffmanns Custom arc template generator: https://www.conradhoffman.com/chsw.htm Jeg skriver ut mine på tykt fotopapir, så blir utskriften skarp og fin og den holder de seg over tid.
Henger meg på akklamasjonene - nudelig snurre.
mvh
KJ
Takk Tweedjakke, synes den ble veldig fint sjøl, har ønska meg en mellomhjulsspiller lenge, og synes Lencoen er et enkelt og godt utgangspunkt for en som meg med for mange tommeltotter. Passer også godt inn i resten av oppsettet.Som før sagt: Dette var skikkeleg flott. Fin spelar, fin arm, fine bilete.
Takker Valentino, lang ventetid, men det ble skikkelig flott til slutt. Blir også spennende å montere FR 24 armen etterhvert, den blir satt opp med en AT 33 PTG.Meget pent. Meget meget pent. Gratulerer her også.
Mye som tyder på at min AB 309 ikke er etter spec, armen er montert nøyaktig med 309mm pivot to stylus men får ikke justert inn med denne lengden (Baerwald), nå prøver jeg ut ulike protractorer der pivot til stylus er satt i litt ulike lengder, vi får se hvilken lengde som passer best etterhvert, fikling…Min Bokrand AS-230 var kortere enn spesifisert og annonserte Baerwald var helt umulig. Så jeg satte min på 228 i stedet for 230 mm. Senere fant jeg denne artikkelen:
https://www.stereophile.com/reference/arc_angles_optimizing_tonearm_geometry/index.html
Min favorittprotraktorgenerator fant jeg her:
Det fine med disse to er at man kan nerde noe skikkelig.2-point protractor generator | AlignmentProtractor.com
Generate free 2-point protractors for phono cartridge alignment. Baerwald, Stevenson & Löfgren alignments, DIN, JIS, IEC & custom geometriesalignmentprotractor.com
Jeg har armboard uten mulighet for å justere, har prøvd meg litt fram og det satt brukbart med en protractor som var satt opp med 305mm ( 309 skal være spec) pivot to stylus. Da stemte nullpunkter og overheng ganske brukbart. Jeg bommet ikke med 4mm når jeg boret opp armboardet, det er jeg ganske sikker på. Ganske fornøyd med lyden nå, gikk opp til 469 Ohm lasting og synes det virker som et godt kompromiss på min Zu 103 ( elektrisk som Denon 103). Mer finlytting i kveldJeg hadde heldigvis et SME-armbord og en passende armbase da jeg fikk min arm. Lånte en Dr. Feickert-protraktor med p2s-måler og overførte det jeg fant til et nytt armbord passende Bokrands armbase.
Takk Valentino, et særs konkret forslag AT sine egne hodeskall skal prøves utAudio-Technica sine måler godt. Et AT-LH15/OCC skulle passe bra.
Er nok en J class ja, alltid likt disse klassiske formene….Tøff seilbåt, er det en "J Class"?