Diverse Musikkanlegg er billige!

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.215
Antall liker
22.980
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Fruen og et søskenbarn dro på tur i dag og de skal være vekk til søndag. Jeg gikk på tur med hunden, klippet plenen, åpnet meg en øl og satte på anlegget. Nå sitter jeg å storkoser meg og ting kan nesten ikke bli bedre…:giggle:

Vel, vel, jeg må på jobb i morgen da…:eek:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Amason: Det er nettopp det jeg gjør. Landet vårt har tre måneder i året der det går an å bevege seg utendørs uten risk for fall og skader. Noe jeg forøvrig vet alt om, pga CP. Båten er ute maks tre uker derav..i de deler av Norge det den faktisk trengs. Når ble det velkonstruerte anlegget ei dødsfelle for den som ikke kan håndtere det, slik en båt er? Trenger du førerprøve for anlegget? Risikerer du å drukne i Hi-Fi? Nix. Men går det hull i et skrog, hvor havner båten? Grunnen til at det verditapet er mindre på båt er ene og alene definisjonen Norge har på ett begrep: Formue.
NB! Jeg har mistet en fetter i dødsulykke på fiskebåt, så jeg veit hva jeg snakker om.

Eirik84:
Løsningen er veldig enkel. Lær av henne. Involver henne. Ta henne med på råd. Vis henne hva du kan få ut av det dobbelte budsjett. Med HENNES MUSIKK. Omvendt kommer hu derimot til å vise deg flust av andre ting dere bør bruke penger på. Som regel svært gjennomtenkt og logisk. Dessuten: har du gjort en ordentlig matchjobb, er femten tusen mer enn nok til et kapabelt anlegg. På den annen side, små grep gjør kjempeforskjell i den klassen. Og får du vist henne hva hu går glipp av, er det hele i boks. Lønner seg med felles interesser..Gi henne hennes egen musikk på en entydig bedre måte, så vil hu gjøre hva som helst for deg😎
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Amason: Det er nettopp det jeg gjør. Landet vårt har tre måneder i året der det går an å bevege seg utendørs uten risk for fall og skader. Noe jeg forøvrig vet alt om, pga CP. Båten er ute maks tre uker derav..i de deler av Norge det den faktisk trengs. Når ble det velkonstruerte anlegget ei dødsfelle for den som ikke kan håndtere det, slik en båt er? Trenger du førerprøve for anlegget? Risikerer du å drukne i Hi-Fi? Nix. Men går det hull i et skrog, hvor havner båten? Grunnen til at det verditapet er mindre på båt er ene og alene definisjonen Norge har på ett begrep: Formue.

Eirik84:
Løsningen er veldig enkel. Lær av henne. Involver henne. Ta henne med på råd. Vis henne hva du kan få ut av det dobbelte budsjett. Med HENNES MUSIKK. Omvendt kommer hu derimot til å vise deg flust av andre ting dere bør bruke penger på. Som regel svært gjennomtenkt og logisk. Dessuten: har du gjort en ordentlig matchjobb, er femten tusen mer enn nok til et kapabelt anlegg. På den annen side, små grep gjør kjempeforskjell i den klassen. Og får du vist henne hva hu går glipp av, er det hele i boks. Lønner seg med felles interesser..Gi henne hennes egen musikk på en entydig bedre måte, så vil hu gjøre hva som helst for deg😎
Ein må då ha båten ute i både ferien og i fiskesesongen? Må brukast fornuftig, sjølvsagt.
Elles er livet langt, og det er ikkje dumt å ha tålmod med den du bur saman med. Gode råd. Då eg veksla inn mine kjempeelektrostatar til nokre meir fornuftige høgtalarar pga redsle for at panela skulle velte, fekk eg kommentaren "kva skjedde med bassen? Her er ikkje bass?" Så då vart det til at eg kjøpte nokre mannshøge elektrostathybridar. Og no har eg endå meir spesielle høgtalarar. Min betre halvdel var også involvert i innkjøp av elektronikk, og eigentleg er eg fornøgd med ein liten klasse D-effektforsterkar i staden for dei glovarme, store beista eg hadde mest lyst på i utgangspunktet...
Femten tusen - ja, det er lenge sidan eg var der. Men då www.audiophile.no stilte ut Stig Arne Skilbrei sitt "skrotanlegg" til tre tusen på Hortenmessa, var det mange som fekk ein tankevekkjar om kostnadseffektivitet.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Artig tråd det her, særlig sett litt fra sidelinjen :)

Har alltid tenkt på hvor mye hver enkelt bruker på Hifi (eller andre ting) som et spørsmål om Grensenytte. I økonomi et begrep som brukes for å forklare hvor mye mer nytte får man ved å legge til en enhet til - eller i dette tilfellet f.eks å bruke 100.000 til.
Jeg vil tro at denne grafen er veldig forskjellig fra person til person - for meg ville det nok aldri vært aktuelt å bruke 1 mill på stereo - andre ser nytten i å kvitte seg med 1 mill i hifi og kjøpe nytt til 2 mill

Godt vi er forskjellige så denne typen diskusjoner dukker opp med jevne mellomrom 😂
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Arve: Se litt nærmere på siste redigering av innlegget du siterer her oppe😎 Det er noen år sia, men jeg har grunn til å være skeptisk til akkurat båt. I næringsbruk skal jo selvfølgelig båten være ute, . I 2020 bygde jeg selv et analoganlegg med 30 000 kroners lyd. Til under fem. Basert på Exposure, NAD, Focal, Denon og Audioquest/VDH… JO, DET ER FORTSATT MER ENN MULIG😊 Den forsterkeren er såpass god at jeg har skrevet testartikkelen også. Til egne notater. Det kalles logisk gjenbruk, det. Samtidig hjalp jeg min søsters eks med revamp av lyd, endte med Audiolab, Rega og Elac.. Definitivt topp VFM, og fullt bevis på at femten tusen rekker LANGT i ny-fi og. Såfremt de legges inn der de skal. Og ja, hele det anlegget ble kjøpt nytt😎
 
Sist redigert:

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Musikkanlegg er billige? Det vil jeg ikke si .... :unsure: :rolleyes:
Hva er billig?
Det er jo relativt
Ford Mustang Mach E er billig i forhold til Mercedes EQC - forutsatt det gir samme nytteverdi; uansett er bilhold dyrt
Jeg nedskalerer fra Mercedes GLC - som er en fantastisk bil jeg har elsket - til Mustang MACH E som er 250.000 billigere og har 2-3000 kr lavere drivstoffutgifter pr mnd. Da blir den både billigere og gir meg mer nytteverdi, forskjellen kan brukes på hifi, da blir det også billig...
 
M

MarkusH

Gjest
Hva er billig?
Det er jo relativt
Ford Mustang Mach E er billig i forhold til Mercedes EQC - forutsatt det gir samme nytteverdi; uansett er bilhold dyrt
Jeg nedskalerer fra Mercedes GLC - som er en fantastisk bil jeg har elsket - til Mustang MACH E som er 250.000 billigere og har 2-3000 kr lavere drivstoffutgifter pr mnd. Da blir den både billigere og gir meg mer nytteverdi, forskjellen kan brukes på hifi, da blir det også billig...
Jeg legger ballen død her, jeg synes hifi er dyrt da jeg har "investert" mer enn en halv årslønn i det.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
MarkusH: Fair nok. Men husk så at det er de feile valgene som koster..Dårlig planlegging og research kan ende med å svelge opptil 60% av det totale investeringsbeløpet. Kjøper du feil kalles det falsk økonomi. Eller feilmatch. Tar researchen 90% av total systembyggetid, so be it..Er du ikke villig til det, dropp hele greia. Musikk er et livslangt prosjekt. Og det hele fordrer en utrolig velutvikla selvinnsikt i tillegg. Det er DEN og de tilhørende erfaringer som skal hjelpe deg å velge riktig. Pluss en god dose sunn fornuft. Velg ALDRI en komponent utfra pris aleine. Betal mer der det svarer seg. Ikke la deg lure av størrelse på høyttalerne..kvaliteten ligger i «dessa som er små»..
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Hifi har vel aldri vært så rimelig som nå, om man kjøper brukt og kommer over noen som skal selge stereoen sin (dvs. selge til fornuftig pris og ikke tjene på den).. Men samtidig så har det vel egentlig aldri vært så dyrt som nå heller. Bruktprisen har også generelt blitt dyrere de siste 5 åra da nyere har blitt endel dyrere. Ga man 15K for noe for 5 år siden så kan det ligge ute til 20-25K nå på finn, ettersom det koster 35K nytt.
Av og til kan man komme over noen kupp dog. For 5 år siden så var det mulig å skaffe seg et ok anlegg for kanskje 10-15K, men nå føler jeg at man må opp imot nærmere 30K og her snakker man om samme lydkvalitet med 5 år imellom. Fokuset virker også å være mer på utseendet/design enn lydkvalitet fra de fleste produsenter.

Jeg personlig sier ikke noe om pris til dama når jeg kjøper noe nytt, vi har forskjellige hobbyer og interesser og jeg stiller heller ingen spørsmål til henne når hun kjøper noe nytt. Men det ble litt dårlig stemning i heimen når jeg kjøpte forsterker sist og her er det jo dumt å kjøpe kommersielt utstyr da hun bare gikk inn på hifiklubben.no og sjekket pris. Så her skjønner jeg jo dere som kjøper forholdsvis ukjente merker der det er vanskelig nok å finne pris på utstyret eller bygger selv! :unsure: Men uken etter ble det bedre stemning heldigvis, etter hun fikk ny bil. Det ble jo da til slutt en noget dyrere forsterker enn først antatt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
  • Jeg juger aldri til kona.
  • Kjøper jeg noe, så har jeg stort sett luftet det på forhånd.
    • Da får jeg klare tilbakemeldinger, typ:
      • "Syns du vi skal bruke penger på det akkurat nå?"
      • "Det er vel bare å handle det?"
  • Vi vurderer gjerne ting sammen.
    • Hun har ikke samme interessen, men setter pris på god lyd, og får ofte med seg ting jeg misser.
Det bevarer den gode stemningen heimen, i tillegg til andre positive fordeler.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Dere har skjønt poenget, Xerxes!👍 Her legger vi til at frua mi har samme interesse, og om mulig er hu enda mer på av og til..
 
M

MusicBear

Gjest
Vi er forskjellige heldigvis.
Mine beste hjemme lyd opplevelser har vært med QUAD Esl 57.
Selv vi som elsker de, vil vel ikke hevde at de utmerker seg med hverken bass eller diskant.
Men fy faen for en presence de kan gi
Må spørre - er det noe av det man av og til kan høre aner av i (ofte grisedyre) velkonstruerte to-veis monitorer tilkoblet skikkelige amper?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
MusicBear: Jeg tillater meg å svare JA. Og det mer enn aner også…Nærværet er kun en av faktorene som er HELT på topp her hos meg..Anlegget kan ta et halvt liv å sette sammen, men unngår du å bi lurt av store høyttalere, og heller tenker kvalitet til de romstørrelser i verden som er mest vanlig..da sparer du deg selv for en masse kødd. Hvis du som tiåring var med på det som skjer hvis en for stor høyttaler drives av for lite forsterkeri, er en ting klart: Du gjør aldri den feilen selv.😎 Tusenvis av sider med egne tanker, lærebøker, håndskrevne skisser og notater, lese seg opp, lytte i nye tusenvis av timer og bruke øra HELE tida..det hjelper tvert om mer enn du aner. Finn ut hvem du i dine formative år kan stole ekstra på , ta til deg lærdommen, søk alltid å få lære mer. Men glem aldri deg selv og ditt mål. Da går det fint. Bruk hodet, øra, hjertet og det du veit om deg selv og andre, markedsresearch og logikk. Pluss en hel del bevist vitenskap. Da blir Hi-Fi lett match😀
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Dolbytor, samma her.
Hadde en Porsche noen år, og oppgraderte ytelsen tit og ofte.
Samt klubbkjøring på baner og masse treff. Veldig moro, men det blei for kostbart for en pusling med laber inntekt.
Hifi er mer glede, for mindre penger.
Seriøst, du syns hifi var mer moro enn en Porsche? Kan forstå det med pris og vedlikehold, det er stort sett det som stopper meg fra å realisere en mangeårig drøm også.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Seriøst, du syns hifi var mer moro enn en Porsche? Kan forstå det med pris og vedlikehold, det er stort sett det som stopper meg fra å realisere en mangeårig drøm også.
Nå er jeg nærmere 60 enn 50, og fart og spenning tiltrekker meg ikke på samme måte i dag.
Hifi er for meg like moro på en annen måte, og har kun bytta ut skiftenøkkel og motorolje med sirkelsag og trelim.
...en hobby må man jo ha.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Jeg legger ballen død her, jeg synes hifi er dyrt da jeg har "investert" mer enn en halv årslønn i det.
Tror jeg har rota bort mye mer penger på bil opp i gjennom.
Har kommet til at dyr, fete biler kan leies et par dager; det er "billig" moro
Når kommer det noen som tilbyr leasing/leie med innbytterett på hifi? Da vil "feil" beslutninger minimeres...og mulig å få noe nytt jevnlig uten diskusjon.
Mye lettere å diskutere bilbytte med kona når leasingen må fornyes hvert 3. år enn å kjøpe
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Mye lettere å diskutere bilbytte med kona når leasingen må fornyes hvert 3. år enn å kjøpe
Jeg har funnet ut at det er mye enklere å kjøpe en fet nok bil til henne, som jeg bruker av og til når jeg kjører lengre turer. :)
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Jeg har funnet ut at det er mye enklere å kjøpe en fet nok bil til henne, som jeg bruker av og til når jeg kjører lengre turer. :)
he he, ikke dumt! hva er men hva er "fet nok"? kona vil ikke kjøre porsche uansett, men trives dog i mercedes...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Tror jeg har rota bort mye mer penger på bil opp i gjennom.
Har kommet til at dyr, fete biler kan leies et par dager; det er "billig" moro
Når kommer det noen som tilbyr leasing/leie med innbytterett på hifi? Da vil "feil" beslutninger minimeres...og mulig å få noe nytt jevnlig uten diskusjon.
Mye lettere å diskutere bilbytte med kona når leasingen må fornyes hvert 3. år enn å kjøpe
Tror fort det vil koste like mye, eller mer enn det vil koste å kjøpe selv?
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Tror fort det vil koste like mye, eller mer enn det vil koste å kjøpe selv?
Ja det er jo vanskelig å vite. Men slipper da å selge selv med tap. Skulle jeg startet forfra igjen med null utstyr tror jeg likevel jeg kunne ha tenkt meg en slik ordning hos en forhandler.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Ja det er jo vanskelig å vite. Men slipper da å selge selv med tap. Skulle jeg startet forfra igjen med null utstyr tror jeg likevel jeg kunne ha tenkt meg en slik ordning hos en forhandler.
Omtrent som Thorn i gamle dager?
Det var ikke så galt priset, du måtte bare huske å avslutte når avtalen gikk mot slutten.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.332
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
he he, ikke dumt! hva er men hva er "fet nok"? kona vil ikke kjøre porsche uansett, men trives dog i mercedes...
Da er vel tipset S-klasse, eller noe med AMG-emblemet eller Brabus? ;)
Dama kjører en BMW stasjonsvogn (stasjonsvogn var et ultimatum/krav fra hennes side må jo nevnes), som tar fra 0-100 på irundt 4.5 sekund, også en bil jeg trives godt i og jeg har jo hatt litt innflytelse på valg av bil skal sies. Hun er god til å kjøre og er ikke nødvendigvis så veldig hard på gassen. Og ny amp ble som sagt glemt uken etter. :)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.156
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Omtrent som Thorn i gamle dager?
Det var ikke så galt priset, du måtte bare huske å avslutte når avtalen gikk mot slutten.
Fettern min hadde Thorn TV i godt over 10 år.
Vi pleide å spøke med at Thorn spratt en champagne flaske for hvert år han ikke sa opp avtalen
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Fettern min hadde Thorn TV i godt over 10 år.
Vi pleide å spøke med at Thorn spratt en champagne flaske for hvert år han ikke sa opp avtalen
Det samme med min bror. Jeg spurte ham om hvor lenge det var igjen på den grisedyre TV-en og ditto videospiller.
Da hadde han hatt de i 5 år viste det seg. Tror han bare sa opp avtalen, og satt igjen med TV og video som han hadde betalt 2 ganger eller noe slikt.
 
S

Syncrolux

Gjest
Mål Leq så er det mer sammenlignbart.

Jeg pleier å spille rundt 75 - 80 dB Leq.
Jeg må korrigere meg selv her. Etter et par målinger så ser jeg at jeg spillere lavere enn jeg trodde. 70 dB Leq er mer nivået jeg ligger på. Det funker knallfint. Magnepan trenger ikke masse volum for å "våkne". Dessuten har jeg nok under 20 dB bakgrunnsstøy her. Bor på landet med god avstand til naboer, veier og andre støykilder. Dedikert lytterom også.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.611
Antall liker
14.571
Sted
Langesund
Jeg må korrigere meg selv her. Etter et par målinger så ser jeg at jeg spillere lavere enn jeg trodde. 70 dB Leq er mer nivået jeg ligger på. Det funker knallfint. Magnepan trenger ikke masse volum for å "våkne". Dessuten har jeg nok under 20 dB bakgrunnsstøy her. Bor på landet med god avstand til naboer, veier og andre støykilder. Dedikert lytterom også.
Topp anlegg spiller like bra på hele volumregisteret sitt. 70 db Leq er jo ganske lavt. Lenge siden jeg har hørt Magnepan, og har selv tatt en vei med litt andre kvaliteter - tror jeg?
Når åpner du for en lytt?
 
M

MusicBear

Gjest
Disse Magnepan fjølene, må man sitte i en bestemt lytteposisjon for å få maks utbytte?
Hva med punktkilde-effekten, som man spesielt opplever med godt konstruerte to-veis monitorer, uteblir den som følge av stor membranflate?
 
S

Syncrolux

Gjest
Som alltid er det bare en posisjon som er helt optimal. Spesielt så lenge dette er snakk om et surround-oppsett.

Når det er sagt så fungerer det veldig godt på kino der vi er to personer ved siden av hverandre.

Altså - stereobildet på de har god pinpointing sånn sett, det er ikke noe diffust over det synes jeg, men det spiller ikke smått og trangt slik som enkelte høyttalere kan gjøre.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
MB: Min erfaring er at alle elektrostater og panelhøyttalere har et særs smalt sweetspot, ja…
 
S

Syncrolux

Gjest
For ordens skyld er det bare bassmembranen på de som er diger. Diskanten er bare noen millimeter bred, og mellomtonen 4-5 m bred hvis jeg husker riktig.
 
S

Syncrolux

Gjest
MB: Min erfaring er at alle elektrostater og panelhøyttalere har et særs smalt sweetspot, ja…
Det er ingen smalere sweetspot på Magnepan i alle fall. Å sammeligne de direkte med elektrostater blir litt feil. En elektrostat har normalt en veldig stor membran som spiller hele frekvensområdet. Magnepan 3.6 er 3-veis, der kun bassmembranen er av vesentlig størrelse.
 
S

Syncrolux

Gjest
Så spørs det hva man mener med sweetspot og da. For å gjengi noe som skal være i senter når signalet kommer fra to høyttalere krever uansett at man sitter midt mellom de, hvis ikke kommer lyden tidsforsinket (med faseforskyvning) og illusjonen opphører.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Blir ikke behovet for sweetspot mye opphevet når man har et multikanalsoppsett med dedikert senter o.s.v.?
 
S

Syncrolux

Gjest
Både og. På film så brukes senteren aktivt, dvs all dialog ligger der. Sitter man off-center vil dialogen fortsatt være i senter. Men på musikk er det ikke alltid slik, og selvsagt ikke på ting som er i stereo. Jeg synes også man mister litt av surround-effektene hvis man ikke sitter midt på.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nei, nå tenkte jeg jo primært på film. Har hatt 5.0 oppsett tidligere, og så lenge man sitter i tiltenkt lyttesone kan jeg ikke huske det var like kritisk med sweetspot som med et 2.0 oppsett. Tror eneste musikkskive med surround jeg hadde den gangen var DSOTM, så det var liksom ikke et tema for meg.
 
S

Syncrolux

Gjest
På film funker det veldig bra å sitte en halvmeter eller mer off-center.
 
M

MusicBear

Gjest
Så spørs det hva man mener med sweetspot og da. For å gjengi noe som skal være i senter når signalet kommer fra to høyttalere krever uansett at man sitter midt mellom de, hvis ikke kommer lyden tidsforsinket (med faseforskyvning) og illusjonen opphører.
Nei - er jeg ikke enig i - oppdaget dette første gangen jeg hørte Dynaudio Special Twenty-five. På ei messe i Horten. Det var NAT som hadde disse på sin stand, enten man gikk rundt på gulvet eller satt i "riktig" sittestilling - låt omtrent like bra. Samme med de jeg nå bruker; aktive Opal Event studiomonitorer - låter tilnærmet like bra uansett sittested (inennfor rimelighetesn grenser). Ofte hørt det samme med gode (og like ofte dessverre dyre) konstruksjoner.
 
Topp Bunn