Diverse Musikkanlegg er billige!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Ja, så lenge man er lønnstager er det ikke lønnsomt å være gjeldfri.
Banken eier 40 % av boligen min, men forbrukslån styrer jeg unna.
Dette er tullball.

For det første eier ikke banken 40% av boligen din. Den eier du/dere 100% av selv (sjekk tinglysingsdokumentene om du er i tvil). Banken har pant i hele boligen din siden det ikke er mulig å realisere 40% av en bolig. Ved tvangssalg får banken det den har sikkerhet for som er en viss sum, ikke en prosentsats, du får resten. Panten er altså til enhver tid begrenset til utestående gjeld. Så lenge du betaler renter og avdrag har banken eksakt null innflytelse på din bolig. Du kan innrede den som du vil, bygge på den, pusse opp, selge den, leie den ut og stort sett gjøre hva du vil. Å si at banken eier X% av boligen er vanlig, men det blir ikke riktig av den grunn. Eneste den stort sett krever er at boligen er fullverdiforsikret.

For det andre så har "lønnsomeheten" av gjeld ingen ting med om man er lønnsmottager eller ikke. Isolert sett så koster gjeld renter, ikke alvverdens nå om dagen riktig nok for boliglån, men det koster noe åkke som. Det som gjør gjeld "lønnsomst" er at det kan brukes til gearede investeringer i noe som stiger mer i pris enn hva man beatler i renter + at inflasjon gradvis spiser opp lånet. Alternativt at å låne penger til en bolig gir lavere løpende boutgifter enn å leie. Hva som til slutt faktisk var mest lønnsomt vet man først når eierforholdet er over.

Dersom boligprisene i Norge skulle finne på å falle mye ville svært mange finne ut at det er svært lite "lønnsomt" å ha gjeld. Det er altså ikke gjelden i seg selv om er lønnsom eller ikke, men hva som skjer med verdien av hva man bruker gjelden til å finansiere. Når noe er belånt så blir ekenkapitalavkastningen større enn hva den ellers ville vært, ditto blir tapene større om ting ikke går helt etter planen.

Fra den store filosofen Warren Buffett:

At rare and unpredictable intervals...credit vanishes and debt becomes financially fatal. A Russian-roulette equation—usually win, occasionally die—may make financial sense for someone who gets a piece of a company’s upside but does not share in its downside. But that strategy would be madness for Berkshire. Rational people don’t risk what they have and need for what they don’t have and don’t need.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.283
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er vel alltid best å være gjeldfri hvis man har muligheten?
Selvfølgelig, de som hevder noe annet trøster seg selv. Det er EN (1) god grunn til å låne penger og det er å investere de i noe som gir avkastning. All annen gjeld er noe man tar fordi man må, ikke fordi det er smart....
(Ser at weld kom meg i forkjøpet)
 
S

Syncrolux

Gjest
Med andre ord - å låne penger til fast eiendom eller annet som man er rimelig sikker på vil stige i verdi er lurt. Alt annet er dumt.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.097
Antall liker
17.008
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Lurer på hvor mange som sitter med et dyrt hifi anlegget og tenker at det ikke er verd pengene. I så fall hvorfor beholde det? Hvis det ikke gir den opplevelsen en ønsket i forhold til kostnaden, så er det bare å selge? Jeg kan tenke at jeg kanskje har brukt litt mye på anlegget. Om det verd pengene? For meg, enkelt svar JA. Den dagen svaret er nei, selger jeg. En dag svarer jeg kanskje, ja men vil ha mere. Da svir jeg av noen lapper til. Er en enkel sjel jeg🤓
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Med andre ord - å låne penger til fast eiendom eller annet som man er rimelig sikker på vil stige i verdi er lurt. Alt annet er dumt.
Det langsiktige bilde har vel vært slik etter krigen og er vel riktig så lenge det er vekst i økonomien. Aksjer selvsagt for de som tørr!


Lurer på hvor mange som sitter med et dyrt hifi anlegget og tenker at det ikke er verd pengene. I så fall hvorfor beholde det? Hvis det ikke gir den opplevelsen en ønsket i forhold til kostnaden, så er det bare å selge? Jeg kan tenke at jeg kanskje har brukt litt mye på anlegget. Om det verd pengene? For meg, enkelt svar JA. Den dagen svaret er nei, selger jeg. En dag svarer jeg kanskje, ja men vil ha mere. Da svir jeg av noen lapper til. Er en enkel sjel jeg🤓
Du vil nok bare ha mere:LOL: og det er jo greit:)
 
M

MusicBear

Gjest
Hele greia med å komme med en fornuftig forklaring på å bruke 100 tusener og million kr på et musikkanlegg virker litt krampaktig. Det kan umulig være fornuftig bruk av penger. Det er like greit å innrømme at dette er en hobby hvor mange er villige til å bruke mye penger fordi de kan, ikke fordi det er et rasjonelt fornuftig valg.
Jeg starter en tråd ment som en slags hyllest til de som har mulighet for og samtidig tør erklære/innrømme at et musikkanlegg for dem i ders liv er verdt noen hundretusen kroner, på høyde med en tilsvarende båt eller campingvogn.

Så kommer en masse folk som mener anlegget deres til 20. - 40.000 er like godt eller bedre enn selv milliondyre anlegg, bla bla.

Du selv, Balle Clorin, angir det som krampaktig og umulig fornuftig bruk av penger og at det ikke er et rasjonelt fornuftig valg - er ikke dette litt drøyt overfor de som har valgt å ha tilgjengelighet til nær sagt en konsertopplevelse i sin egen stue om ønskelig 365 dager i året.

Hvorfor ikke i stedet glede seg over disse!? Glede seg på deres vegne!?

Som eksempelvis Sluket som innrømmer å nyte mer enn de fleste av oss en gang tør drømme om benyttet i et musikkanlegg - respekt!
 
S

Syncrolux

Gjest
Nå var det jeg som kom med 20.000 kr anlegget da. Nå skal det sies at jeg også har et lytterom med anlegg som sikkert ville kostet et par mill å bygge opp i dag. Mye av det har jeg gjort sjøl, og mye utstyr kjøpt brukt. Likevel snakker vi om mange ganger det bilen min kostet. Og ja - det er verdt hver eneste krone :)
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Jeg starter en tråd ment som en slags hyllest til de som har mulighet for og samtidig tør erklære/innrømme at et musikkanlegg for dem i ders liv er verdt noen hundretusen kroner, på høyde med en tilsvarende båt eller campingvogn.

Så kommer en masse folk som mener anlegget deres til 20. - 40.000 er like godt eller bedre enn selv milliondyre anlegg, bla bla.

Du selv, Balle Clorin, angir det som krampaktig og umulig fornuftig bruk av penger og at det ikke er et rasjonelt fornuftig valg - er ikke dette litt drøyt overfor de som har valgt å ha tilgjengelighet til nær sagt en konsertopplevelse i sin egen stue om ønskelig 365 dager i året.

Hvorfor ikke i stedet glede seg over disse!? Glede seg på deres vegne!?

Som eksempelvis Sluket som innrømmer å nyte mer enn de fleste av oss en gang tør drømme om benyttet i et musikkanlegg - respekt!
Det er bare å hylle, har man råd har man lov og det er bare å glede seg på vegne av de som har dratt hobbyen lengst selvfølgelig (sluket, steinost, makkintosken m fler). De fleste her inne tipper jeg er enig i det og ønsker seg redskap og rom som gir enda mer gåsehud, hvem får nok av det?
Men det er rart med hva som skjer i et diskusjonsforum @MusicBear :)
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hvorfor ikke i stedet glede seg over disse!? Glede seg på deres vegne!?
Er egentlig ikke vanskelig å gjenkjenne de som trives med denne hobbyen, er fornøyd med eget og føler investeringene i både tid og penger de har gjort gir dem det de vil ha. De evner nemlig nettopp å glede seg på andres vegne, skryte og gi fornuftige råd til konkrete problemstillinger.

Synes det er temmelig ufarlig å beundre feks @The Shy , @Sluket , @Sevald , @HCS osv forskjellige tilnærminger da disse forskjellene kan gi inspirasjon til eget makkverk uten at jeg nødvendigvis ønsker oppnå nøyaktig det samme som dem.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Føler egentlig at den eneste gruppa her inne som kan slå hardt i bordet med fornuftige investeringer når det gjelder lydkvalitet pr krone, er head-fi gjengen.
Spesielt når man regner prisen av et velegnet lytterom med i prisen.

Har man en god lenestol fra før av (som sikkert ikke engang egner seg til tradisjonell hifi) så trenger man ikke mer enn et par tusenlapper i godt utstyr, og vips opplever man himmelsk lydkvalitet og komfort på en gang som ingen tradisjonelle anlegg kan måle seg med.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.097
Antall liker
17.008
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Føler egentlig at den eneste gruppa her inne som kan slå hardt i bordet med fornuftige investeringer når det gjelder lydkvalitet pr krone, er head-fi gjengen.
Spesielt når man regner prisen av et velegnet lytterom med i prisen.

Har man en god lenestol fra før av (som sikkert ikke engang egner seg til tradisjonell hifi) så trenger man ikke mer enn et par tusenlapper i godt utstyr, og vips opplever man himmelsk lydkvalitet og komfort på en gang som ingen tradisjonelle anlegg kan måle seg med.
Dårlig investering hvis en ikke liker head-fi😅 For å kverulere litt. Poenget mitt er investeringen er god uansett hva en kjøper, så lenge en selv er happy😀
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, det gjør vondt å tenke på for meg også. Jeg gikk heller ikke den veien. Jeg har ikke brukt millioner, men det har gått noen hundre tusen på anlegg. Pluss selvsagt ekstrakostnaden av å ha en betydelig del av boligen min reservert til anlegget.

Da gjør det litt ekstra vondt når jeg får sjokkopplevelse av å høre hvor mye godlyd man får av et totusenkroners hodetelefonsett plugga rett i en usb-dac til en tusenlapp. (nypris altså)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.097
Antall liker
17.008
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Syltynn påstand: Alle som svir av sinnsykt med penger på en vinylrigg gjør en dårlig investering. Digitalt låter bedre og er billigere. Så hvorfor bruke penger på vinyl? Folk må være tullinger og og vet ikke sitt egent beste. Eller? Gleder meg til å snart gjøre en dårlig investering på ny snurre😵💫
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tror du misforstår hensikten med innlegget mitt.
Tanken er at siden vi er veldig klar over hvor mye glede vi får ut av disse kronene vi legger i anleggene våre, så fremstår alle andre investeringer i utstyr som gir glede (f.eks båt, som er sosialt akseptabelt å brenne langt over en million på uten at noen løfter et øyebryn) som skikkelig dårlige når man sammenligner med hvor mye glede man kan få med anlegget sitt, og da hver eneste dag. uansett vær. og uten dyre ekstragebyrer og skatter og driftskostnader som må påregnes hele tida.

Siden vi er enige om dette, så blir det jo da det samme dersom man ser på head-fi. Folk tenker jo ofte "hæ? har du hodetelefoner til FØRTI TUSEN???" men så sitter de med anlegg til fire hundre tusen og tenker ikke over det som noe rart. Pluss all plassen det krever.
Jeg prøvde bare å påpeke hvordan kostbar head-fi veldig enkelt kan forsvares på akkurat samme måte, og da gi enda penere tall, dersom eieren faktisk er en som bruker dette som sin primære kilde til lydopplevelser.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Alt lydrelatert jeg handler skrives ned til verdi 0,- i samme øyeblikk det kommer inn døra.
Jeg handler ikke lyd-dingser for å investere.
Kun for lek, moro, og spektakulære musikk opplevelser.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.097
Antall liker
17.008
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hifi er nok ræva investering på rene kroner og øre. Men det er også den ferieturen, den gode biffen i helgen, og konserten du så før covid 19. Poenget er å kanskje kjøpe noe som gir deg gleder i livet og som gir deg noe igjen. Hvem vet, kanskje du blir lykkeligere og gjør bedre valg ellers i livet som kanskje til og med kan gi deg en bedre kontoutskrift. Alternativet til å avstå til alt som er moro og unødvendig pengebruk, er at en ender opp som en skilt grinebiter. Koster det og.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Jeg hører MYE på musikk hver dag, og er fast abonnent på konserter og ellers får med meg mye. Har vært i den rimelige (sammenlignet med en del her på forumet) enden av stereoutgifter pga brukt/gode kjøp og over lang tid. Ny pris totalt ville blitt flere hundre tusen, men uansett glede/kostnad er svært høy hos meg. Kunne ikke vært foruten musikk i livet mitt. I stuen har jeg siste halvannet året nedskalert til ML Vantage drevet av en iFi Retro 50 (20W klasse A rør og alskens inkludert) + Thorens platespiller og en Sony Sacd. Tar liten plass og pga. blåtann familievennlig, og iFi-en erstatter 5 bokser. Hadde ikke tenkt at dette skulle være oppkoblet så lenge men det låter bra i min stue. Bruktpris for dette er ikke mye over 30k (ikke inkl. inflasjon over 30 år :) .)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Store konsertopplevelser trenger jo et stort rom, PA line-array hengt fra tak og noen subber så er man jo fort i mål. Litt usikker på hvordan dette vil fungere i en vanlig norsk stue, og om det fortsatt er plass til sofa etc.
 
M

MusicBear

Gjest
Ellers så er dette en fin agurktråd:)
Ja det ble jo fort det :cool:
Men som trådstarter hadde jeg håpet flere ville dele gleden på samme måte som når folk stolt kjøper båter eller campingvogner - hadde tørt innrømme at de nyter samme sum penger i form av musikkanlegg - at det er verdt hver eneste investerte krone.

Well, når landets to største salgskjeder for lyd & bilde (Elkjøp & Power) tror folk er vaksinert mot lydanlegg som koster mer enn noen få tusenlapper og med dette lar være å friste folk til å lytte til god lyd - så blir det vel som det er... Mens flatskjermer - hvor en nesten ikke ser forskjell på en til 50.000 og 10.000 kroner - det er helt OK å vise frem. Og selge.

Finnes det ikke en eneste leder i Eltek eller Power som liker musikk? Som med dette tør innføre musikkanlegg som en salgsvare? Finnes en og annen kinoreceiver i alle disse butikkene (som er nedslagsfelt for millioner av mennesker) samt noen smale billig-høyttalere som åpenbart står der for å bli likt av ei konemor som hater alt med ledning på i stua...

Dyre musikkanlegg, det skal man liksom måtte forsvare å ha brukt penger på, mens alt annet man bruker penger på er helt OK blant folk.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.378
Antall liker
63.383
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Det er vel ikke mangel på folk som «tør» å innrømme at de har påkostede anlegg, MusicBear, uten at de nødvendigvis har behov for å dele gleden med skrevne ord i denne tråden. Det er jo ikke så lenge siden det rullet en stor billedtråd med anleggene til folk. Mye flott å hvile blikket på der som eierne sikkert synes er verd hver krone, uten at de har behov for å sette det opp mot alternativ bruk av pengene 😊
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
459
Sted
Jar
Faren med hifi er at det er stor risiko for å komme feil ut fra hoppkanten. Innkjøp av dyrt utstyr som tilsynelatende låter fint, men som etterhvert viser seg å ikke passe så godt til behovet. Og som ikke innfrir forventningene om langtids musikkglede. Et typisk tegn er at bunken med «dårlige innspillinger» blir større og større. Da er det lett å begynne en langvarig runddans med nye dyre innkjøp og utskiftninger. Har hørt mange dyre anlegg som bare låter slitsomt. Høy prislapp er ikke alltid veien ut av uføret. Det kan dessverre lett bli misforhold mellom investering og utbytte.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja det ble jo fort det :cool:
Men som trådstarter hadde jeg håpet flere ville dele gleden på samme måte som når folk stolt kjøper båter eller campingvogner - hadde tørt innrømme at de nyter samme sum penger i form av musikkanlegg - at det er verdt hver eneste investerte krone.
Det er en del som sitter fast i gamle fordommer og tror at de er rare siden de heller vil ha anlegg til femti tusen istedenfor en båt til en halv million.
Som erfaren nerd har jeg selvsagt argumentene klare når jeg skal snakke anlegg med "vanlige" folk som synes ting er litt kostbart. Og da er det gjerne bagatellmessige summer det er snakk om. Det er da spesielt båt eller tobakk kan trekkes frem som et supert punkt for å nyansere debatten litt.

Finnes det ikke en eneste leder i Eltek eller Power som liker musikk? Som med dette tør innføre musikkanlegg som en salgsvare? Finnes en og annen kinoreceiver i alle disse butikkene (som er nedslagsfelt for millioner av mennesker) samt noen smale billig-høyttalere som åpenbart står der for å bli likt av ei konemor som hater alt med ledning på i stua...

Dyre musikkanlegg, det skal man liksom måtte forsvare å ha brukt penger på, mens alt annet man bruker penger på er helt OK blant folk.
Heldigvis er det mange nok folk som er uenige med disse elektronikkgigantene, og det er jo derfor Hi-Fi klubben blant annet har fått et så enormt fotfeste i befolkningen. Fordi folk faktisk bryr seg. Men det er for mye jobb for de som helst er ute etter å pushe vaskemaskiner og bordvifter som krever mindre kompetanse.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.097
Antall liker
17.008
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Må innrømme at sentralen er det eneste stedet( pluss noen forum på Facebook) jeg eksponerer anlegget mitt. Ovenfor de fleste har jeg et middels anlegg til noen få tusen. Orker ikke spørsmål fra folk med holdninger som blir nevnt her. Egentlig like greit. Noen kjøpe flott bil/båt for å vise seg frem. Kan ikke si det samme om hifi. Blir så ha en tatovering på litlekaren. Vises ikke frem til hvermannsen, men kun til spesielt interesserte🤣
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ja det ble jo fort det :cool:
Men som trådstarter hadde jeg håpet flere ville dele gleden på samme måte som når folk stolt kjøper båter eller campingvogner - hadde tørt innrømme at de nyter samme sum penger i form av musikkanlegg - at det er verdt hver eneste investerte krone.

Well, når landets to største salgskjeder for lyd & bilde (Elkjøp & Power) tror folk er vaksinert mot lydanlegg som koster mer enn noen få tusenlapper og med dette lar være å friste folk til å lytte til god lyd - så blir det vel som det er... Mens flatskjermer - hvor en nesten ikke ser forskjell på en til 50.000 og 10.000 kroner - det er helt OK å vise frem. Og selge.

Finnes det ikke en eneste leder i Eltek eller Power som liker musikk? Som med dette tør innføre musikkanlegg som en salgsvare? Finnes en og annen kinoreceiver i alle disse butikkene (som er nedslagsfelt for millioner av mennesker) samt noen smale billig-høyttalere som åpenbart står der for å bli likt av ei konemor som hater alt med ledning på i stua...

Dyre musikkanlegg, det skal man liksom måtte forsvare å ha brukt penger på, mens alt annet man bruker penger på er helt OK blant folk.
Tipper det er en sammenheng med at mye musikk produsert etter rundt 1995 er hardt rammet av "The Loudness War" og at antall gode stereoanlegg i stuene hos folk er sjelden vare.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Finnes det ikke en eneste leder i Eltek eller Power som liker musikk? Som med dette tør innføre musikkanlegg som en salgsvare? Finnes en og annen kinoreceiver i alle disse butikkene (som er nedslagsfelt for millioner av mennesker) samt noen smale billig-høyttalere som åpenbart står der for å bli likt av ei konemor som hater alt med ledning på i stua...

Dyre musikkanlegg, det skal man liksom måtte forsvare å ha brukt penger på, mens alt annet man bruker penger på er helt OK blant folk.
Folk flest er ikke interessert i stereoanlegg og skal man være brutalt ærlig så har de aldri vært det. Forskjellen er at før hadde alle et drittanlegg i stua, men nå har folket gått over til head-fi streamet fra mobiltelefonen. Man får kjøpt veldig gode hodetelefoner på Elkjøp og Power, utstyr som gir mye bedre lyd enn gårsdagens
alt-i-ett Tandberg anlegg, tilfeldig plassert i 70-talls teak-bokhylla.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Jeg er sikkert sær, men forstår ikke plukket av at denne hobbyen stadig skal settes opp mot andre hobbyer som ikke er i nærheten av sammenlignbart.

Jeg liker fine biler først og fremst for de tekniske egenskapene. Jeg liker båt fordi det gir livet på hytta en helt annen dimensjon enn å sitte på terrassen å se på båtene. De fleste opplevelsene som setter seg fast og huskes fra hyttelivet har med båt og turer å gjøre, ikke terrasseglaning som blir som hverdag i sammenligning.
Jeg liker å bruke litt penger på lydprodukter, fordi det gir meg noe mer når jeg sitter i godstolen. Om jeg ser på tv med familien, setter på godplata eller at radioen står og surrer.

Er ikke godlyd i stua eller lytterommet viktig nok til å stå på egne ben? Det trenger vel ikke forsvares overfor folk med manglende interesse. Like lite som et kikkertsikte på børsa eller et cruise i Caribien eller fliser på badet til 5000 kr/m2. Enhver for ha sine prioriteringer.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeg og liker disse tingene. Poenget er at det liksom ikke er like stuerent å bruke penger på hi-fi..
Tja, jeg vet ikke jeg. Selv tilhører jeg det man kan kanskje kalle norsk middelklasse+ og i min omgangskrets ville ikke en båt til en mill gått særlig mer upåaktet hen enn et stereoanlegg til 400k. Kjøp av det som regnes som luksusgjenstander skaper prat og spekulasjoner i de fleste miljø, uansett om det er hifi, klokke eller båt.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Nei det er greit å bruke 100.000 på en som maler stua, eller setter opp noen få plankebiter med kostpris til et par tusen lapper, men 100.000+ til hifi synes de samme er galskap - for meg er det omvendt; snekrer heller selv et par timer og reduserer kostnaden til en brøkdel for snekkeriet og bruker resten på stereo.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.097
Antall liker
17.008
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Nei det er greit å bruke 100.000 på en som maler stua, eller setter opp noen få plankebiter med kostpris til et par tusen lapper, men 100.000+ til hifi synes de samme er galskap - for meg er det omvendt; snekrer heller selv et par timer og reduserer kostnaden til en brøkdel for snekkeriet og bruker resten på stereo.
Amen. Er der selv. Synes det er lettere å forsvare pengebruken på hifi når jeg vet alle prosjektene og renovering av hus jeg har for det meste gjort selv.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ikke høy inntekt...men, hadde jeg vinni 1 mill i lotto
hadde jeg gitt kjerringa 50.000,-
...og brukt resten på DIY.
🤪


(jeg spiller ikke på lotto, så det kommer aldri til å skje)
 
M

MusicBear

Gjest
Nei det er greit å bruke 100.000 på en som maler stua, eller setter opp noen få plankebiter med kostpris til et par tusen lapper, men 100.000+ til hifi synes de samme er galskap - for meg er det omvendt; snekrer heller selv et par timer og reduserer kostnaden til en brøkdel for snekkeriet og bruker resten på stereo.
Beste innlegg til nå. Og jeg mener man uansett interesse ikke må idioterklære folk for interessen - noe som lettere blir gjort om man har musikkanlegg til sekssifret beløp enn eksempelvis en Rolex til det samme for å se hvor mye klokka er - begge deler flott og med respekt for de som nyter det.
 
Topp Bunn