Muskelbiler - Am-Car's - En bildetråd... July 4'th soon...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Lincoln town car- "udødeliggjort" i Cannon for de som er gamle nok til å huske detektimen før derrick

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Burnt_Island skrev:
    Lincoln town car- "udødeliggjort" i Cannon for de som er gamle nok til å huske detektimen før derrick
    Det er det heller ikke, men en 79' Continental Mark V.
    Cannon suste rundt i en Mark III og Starsky & Hutsch i en Ford Torino.
    Det var tider det..........

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gubra skrev:
    Vidar P skrev:
    Cadillac'er var lekre. Noe helt annet enn noen av de erkeharry US liksomsportsbilene med feite rånefelger og veiegenskaper som en vannseng. Cadillac har klasse.

GTO og denslags er tøffe, om enn litt hillbilly.
    Enig i at Cadillac'er var lekre, men den blå over er en Lincoln.......
    Lincoln'er er også lekre :)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.915
    Cadillac er for blåhårete, gamle tanter. Nå er ikke jeg spesielt opptatt av Amcar, men skulle jeg på død og liv hat en så hadde -67-70 Mustang Fastback kommet høyt på listen, sammen med noen andre Ponycars.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Tråden minner oss om at det er produsert rimelig mange håpløse kjøretøy i US. Den ultimate muskelbilen må være Malcolm Campbells Bluebird. Hans viktigste fartsrekord ble satt på Bonneville Salt Flats i Utah den 3. september 1935. Mannen kjørte nesten 500 km i timen (301.337 mph / 484.955 km/h). Det er imponerende.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    Et par Lincoln Town Car

Som dere ser er Towncar så lagt unna "liten bybil" som man kan komme. Disse er ordentlige Town Cars. De finnes selvsagt også i noe mer ourtrerte utgaver.

Direkte vulgært om man spør meg!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    pemek skrev:
    Tråden minner oss om at det er produsert rimelig mange håpløse kjøretøy i US. Den ultimate muskelbilen må være Malcolm Campbells Bluebird. Hans viktigste fartsrekord ble satt på Bonneville Salt Flats i Utah den 3. september 1935. Mannen kjørte nesten 500 km i timen (301.337 mph / 484.955 km/h). Det er imponerende.
    Utsagn som forventet fra en "Kjønnsløs-riskoker-skoeske-digger". ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    Brodern hadde en slik en:

Cadillac Allante. Knas bil med stor motor 4,6 liter V8 og utrolig lavt forbruk, under liter på mila. Fin å kjøre var den også.

Vedlegg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    Burnt_Island skrev:
    Det er det heller ikke, men en 79' Continental Mark V.
    Cannon suste rundt i en Mark III og Starsky & Hutsch i en Ford Torino.
    Det var tider det..........
    I stand corrected

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Gubra skrev:
    Ja, det var det jeg trodde. En amcarentusiast er like velartikulert som formen på de fleste bilene i denne tråden: tung, tørst og treg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    pemek skrev:
    Gubra skrev:
    Ja, det var det jeg trodde. En amcarentusiast er like velartikulert som formen på de fleste bilene i denne tråden: tung, tørst og treg
    .....sier Pemek og starter sin mektige 1,6 liter symaskin samtidig som han tenker: det kan da ikke bli bedre enn dette......... ;D

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Ikke mange virkelige muskelbiler i muskelbiltråden her.
    Dårlige kjøreegenskaper er nevnt men disse bilene er ikke laget for kurving men for 0 - 60 mph.

Og når det gjelder muskelbiler er mopar helt klart kongen. Dodge Charger, Challenger, Dart, Li'll red truck osv. Inn i rekken kommer således Plymouth Roadrunner, Superbird, Barracuda, Cuda og Hemi Cuda samt Coronet Super Bee.

Det vil si at en fullsize bil med V8 ikke nødvendigvis er en muskelbil. Etter 1971 ble det med de nye avgasskravene per definisjon ikke produsert muskelbiler i USA. Kanskje bortsett fra Dodge Challenger.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Gubra skrev:
    pemek skrev:
    Gubra skrev:
    .....sier Pemek og starter sin mektige 1,6 liter symaskin samtidig som han tenker: det kan da ikke bli bedre enn dette......... ;D
    Jeg bruker sykkel, du. Det gjør at jeg har sixpacken på magen. Foretrekker det framfor å ha den i en plastpose i bagasjerommet på amcaren.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    pemek skrev:
    Gubra skrev:
    pemek skrev:
    Gubra skrev:
    Jeg bruker sykkel, du. Det gjør at jeg har sixpacken på magen. Foretrekker det framfor å ha den i en plastpose i bagasjerommet på amcaren.
    Greit, men nå avslutter vi som venner.........

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    el_mariachi skrev:
    Det vil si at en fullsize bil med V8 ikke nødvendigvis er en muskelbil. Etter 1971 ble det med de nye avgasskravene per definisjon ikke produsert muskelbiler i USA. Kanskje bortsett fra Dodge Challenger.
    Akkurat dette er det mange som ikke forstår. De tror at så lenge en bil har V8 så er det en sportsbil og den skal da kunne sammenlignes med Porche, Ferrari, Jaguar og gud vet hva.
    Skal man sammenligne amerikanske fullsizere fra 60 og 70 tallet med europeiske biler så må vi sammenligne med tilsvarende biler. Dvs. europeiske familiebiler som Opel Rekord, Ford 17m, Peugeot 405, Renault 10 osv.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Gubra skrev:
    pemek skrev:
    Gubra skrev:
    pemek skrev:
    Gubra skrev:
    Greit, men nå avslutter vi som venner.........
    Den er grei. Jeg innser at sykkel har sine begrensninger og skal ikke utfordre til akselerasjonstest i neste lyskryss.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    De fleste muskelbiler var jo slett ikke fullsize. Jeg mener å huske at der fantes en formel på vekt HK forhold som sa om det var en muskelbil eller ei.

For å følege en relativistisk innfallsvinkel vil Opel Rekord være "familiebilen" mens Holden Commodore med V8 var muskelbiltappingen. Om Opel Commodore med R6 motor kan passe som "muskelvariant" i en slik sammenligning er jeg litt usiker på.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.301
    Torget vurderinger
    0
    pemek skrev:
    Jeg innser at sykkel har sine begrensninger og skal ikke utfordre til akselerasjonstest i neste lyskryss.
    Nåja kommer vel litt an på hva sykkelen heter det da? ;)

Heter den Hayabusa eller Duccati skal ikke jeg yppe i lyskryssene i allefall. ;D ;D

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    el_mariachi skrev:
    Ikke mange virkelige muskelbiler i muskelbiltråden her.
    Dårlige kjøreegenskaper er nevnt men disse bilene er ikke laget for kurving men for 0 - 60 mph.

Og når det gjelder muskelbiler er mopar helt klart kongen. Dodge Charger, Challenger, Dart, Li'll red truck osv. Inn i rekken kommer således Plymouth Roadrunner, Superbird, Barracuda, Cuda og Hemi Cuda samt Coronet Super Bee.

Fantes vel en og annen Corvette også...

Vedlegg

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Veldig lei meg for en OT melding, men jeg har lett etter en film/tv-film som jeg så på NRK for 20-25 år sia (minst) om livet til Campbell og hans bluebirds... men jeg har ikke klart å oppspore den noe sted.. har prøvd både lovelige og ulovelige kilder :).. Noen som har et tips ? skulle så UTROLIG gjerne sett den en gang til !!

pemek skrev:

pstraums

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Antall liker
    119
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    ON Topic : Enig med topline, vette ruler.. spes de fra rundt midten av sekstitallet. Så StarTrek i dag (tilfeldigvis) der de myrda en slik som på bildet :) (det var helt sikkert filmtrix!) Jeg liker kupeen minst like mye som cabben.. men jeg likte så godt tilbehøret på akkurat DETTE bildet) ;D

Tar med ett av kupeen også! I motsetning til noen her, liker jeg litt modernisering av klassikerne, og spes felger er helt klart ofte noe som forbedrer utgangspunktet :)

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Spiralis skrev:
    pemek skrev:
    Jeg innser at sykkel har sine begrensninger og skal ikke utfordre til akselerasjonstest i neste lyskryss.
    Nåja kommer vel litt an på hva sykkelen heter det da? ;)

Heter den Hayabusa eller Duccati skal ikke jeg yppe i lyskryssene i allefall. ;D ;D
    Ja, hadde det vært så vel. Jeg kunne gjerne tenkt meg både Hayabusa og Ducati. Inntil videre kjører jeg umotorisert og amerikansk: Cannondale.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.915
    Tubesnake skrev:
    el_mariachi skrev:
    Akkurat dette er det mange som ikke forstår. De tror at så lenge en bil har V8 så er det en sportsbil og den skal da kunne sammenlignes med Porche, Ferrari, Jaguar og gud vet hva.
    Skal man sammenligne amerikanske fullsizere fra 60 og 70 tallet med europeiske biler så må vi sammenligne med tilsvarende biler. Dvs. europeiske familiebiler som Opel Rekord, Ford 17m, Peugeot 405, Renault 10 osv.

Nåja, du skal ikke kimse av Renault fra -60 tallet. Kjører du Amcar og ser en slik i speilet er det like greit å svinge inn til siden med en gang. En bekjent av meg har en som har fått ytterlige 40 Hk til de 100 orginale. Rødmerket på 9000 r.p.m. Det er riktignok ikke Gordini, men en standard R8, lys beige av farge. Slem bil.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Nåja, gamle gode Ford Falcon Sprint brukte vel Gordiniene til rundingsbøyer 8)

- for ikke å snakke om Shelby Mustang fra samme tid..

Mvh. RS

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Pink_Panther skrev:

Nåja, du skal ikke kimse av Renault fra -60 tallet. Kjører du Amcar og ser en slik i speilet er det like greit å svinge inn til siden med en gang. En bekjent av meg har en som har fått ytterlige 40 Hk til de 100 orginale. Rødmerket på 9000 r.p.m. Det er riktignok ikke Gordini, men en standard R8, lys beige av farge. Slem bil.
    Den der hadde akkurat gått i bagasjerommet på LTD'en jeg en gang hadde. ;D

Forøvrig, selv med de ekstra 40 hestene så har den akkurat 400 hester mindre enn GTO'en jeg hadde.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.915
    R.S. skrev:

Mvh. RS
    Veeeel, den var vel drøy. Å runde rundingsbøyer er ikke akkurat amcars sterke side. ;D På svigete veier gumlet Gordiniene amcars til frokost. Til gjengjeld knasket amcars Gordini til lunch på High-ways.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Pink_Panther skrev:
    R.S. skrev:

Mvh. RS
    Veeeel, den var vel drøy. Å runde rundingsbøyer er ikke akkurat amcars sterke side. ;D På svigete veier gumlet Gordiniene amcars til frokost. Til gjengjeld knasket amcars Gordini til lunch på High-ways.

Mange tror det, men kolla upp lite rallyhistorikk ;)

- edit; modellen heter Ford Falcin Rallye Sprint :-[

Mvh. RS

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Hm, er ikke dette en a 90 talls babes'a til Hot Rod magazine?
    Dede eller Di Miller heter hu. Har blitt eldre, ser jeg 40+ nå minst må hun være.... var veldig popp på 80 eller 90 tallet i diverse car-mags fra USA.

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    1971 Plymouth GTX. En slik har jeg veldig lyst på!!!!

Nydelig!!!

F.eks med Keisler Automat, Dana 8.75 og Reilly/AlterKation front og ehm... 505 Indy Cyl. Krate-engine...
    Yes please...

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    127
    Importavgift er jo latterlige 5000kr + mva ... for amcars om dagen... Deilig!!! ;D

mvh

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Greit med off topic i en off topic tråd antagelig, men tydeligvis mange som ikke har forstått begrepet muskelbil her!
    Corvette er ikke en muskelbil, men en sportsbil. Camaro er en ponycar, mens Chevelle derimot er en muskelbil.
    Mustang er ikke en muskelbil men en ponycar, Torino er en muskelbil.
    Cadillac har en modell som riktignok ligger på grensen til muskelbil; 67-70 Eldorado, men forhjulstrekk er ikke godkjent. 1970 modell hadde riktignok verdens største serieproduserte V8 på 8,2L og 400 BHP.

Muskelbil epoken blir først og fremst tenkt på som slutten av 60 og begynnelsen av 70 tallet, men det startet faktisk 20-25 år før.
    Så snart bilproduksjonen i USA kom seg på beina etter WW2 startet kappløpet om flest mulig hk, og motorene ble større og sterkere omtrent for hvert år.
    Oldsmobiles Rocket 88 fra 1949 er bilen som er kjent for å starte det hele. Den hadde en "moderne" toppventilert V8 med kort slaglengde og (etter datiden) høy kompresjon. 5 liter og 135 BHP.

Hudson Hornet (kjent fra Cars) var den neste kongen på haugen, og i 1957 var det faktisk Rambler Rebel som var den raskeste bilen i USA. Effekten var da oppe i 288 BHP, mye pga enda høyere kompresjon og ikke minst pga elektronisk bensin innsprøytning. Den første i verden som hadde transistorstyrt motorstyring om jeg husker korrekt.

Vedlegg

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Morsomt når man ser på designet til Rambler Rebel å tenke på at denne faktisk parkerte Chevrolet Corvette fra samme årsmodell.
    Hvilken ser raskest ut tro? ;D

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn