Muskelbiler - Am-Car's - En bildetråd... July 4'th soon...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.538


    Man må også få med Chrysler 300. Den startet Hemi æraen til Chrysler. 300 hk, riktignok SAE, var fryktingytende i 1955



    I 1960 hadde effekten økt til 400 hk.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Dodge Coronet 69... Oh! Fin bia! Veldig fin!!!! :-*
    Er det en 1969 1/2 dette eller?
    Jeg husker at John Lingenfelter (Eh nei, det var en chevelle... :-[) og eh Dick Landy laget en slik en på 90 tallet.
    Første resto-modden av mopar noensinne. Helt rå!!! Legendarisk bil!!!!
    Hm, hvem var først på mopar siden da?
    Run forest run!!!! ;D

    Her en en tank man kan under en road runner... Hihihi...


    Du har bytta rear quarter panels på din Superbee eller? Bia? Synes jeg ser en mod der... :)
    Eller er det en 1969 1/2 hood på en 1969 maskin?

    mvh
     

    bia

    9% Slip
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.157
    Antall liker
    3.882
    Torget vurderinger
    9
    quarter panels og panseret er nok orginalt 8)
    har ikke satt på hjulbuelister, umulig og finne nos... Har aftermarket liggende, men ting tar tid...
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Pink_Panther skrev:
    Man må også få med Chrysler 300. Den startet Hemi æraen til Chrysler. 300 hk, riktignok SAE, var fryktingytende i 1955

    I 1960 hadde effekten økt til 400 hk.
    Må jo være lov å kverulere litt på mer eller mindre feilinformasjon her :)

    Frem til 1971/1972 brukte amerikanerne BHP som måleenhet. Det var riktignok en SAE standard men en "brutto" måling av motoren helt ribbet for alt som kunne stjele av kreftene.
    Etter 1971 gikk de over til det de brukte SAE benevningen på, som er en "netto" måling av motoren inkludert eksosmanifolder, luftfilter, vannpumpe og andre remdrevne aggregater på motoren. Dette var altså nærmere sannheten for hva man faktisk fikk ut av motoren slik den ville være i produksjonsmodellen.

    Chrysler 300 hadde i 1960 forøvrig 375 BHP i standardversjon og ikke 400.

    Uansett var Chrysler rå for sin tid, og de akselerasjonstidene den skilte med er ikke mindre enn imponerende mtp størrelse og vekt.
    Det er tross alt snakk om en 2 tonns låvevegg som når 100km/t på snaue 8 sek ;D
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.697
    Antall liker
    8.094
    Torget vurderinger
    0
    Ikke for å fornærme noen, men det ser ut som om vi har kommet inn på en "nerdenes arena" ;D Dette kan bli en langvarig tråd, heldigvis ! :D

    Har stor sans for slikt, intet faktum er for ubetydelig eller for triviellt så "keep'em comming!" ;D
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.831
    Antall liker
    7.903
    pstraums skrev:
    Tar med ett av kupeen også! I motsetning til noen her, liker jeg litt modernisering av klassikerne, og spes felger er helt klart ofte noe som forbedrer utgangspunktet :)

    Er ikke uenig i at skjønnsom modernisering av klassikere kan gi bra resultater, tiltross for at bildet du la ut er et riktig så kraftig motargument, og snarere for det å sette harry-felger på en klassiker gjør at hele bilen ser harry ut...
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.503
    For ikke å snakke om at det er en britisk bil.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    norcad skrev:
    Chrysler 300 hadde i 1960 forøvrig 375 BHP i standardversjon og ikke 400.
    Ehem, kremt......

    1960 Chrysler 300F Standard engine:

    413 Cubic Inch V8
    Dual Carter AFB 4-bbl Carburetors
    375 bhp @ 5000 RPM
    495 ft. lbs.@ 2800 RPM
    3-Speed Torqueflite Automatic Transmission



    1960 Chrysler 300F Optional engine:

    413 Cubic Inch V8
    Dual Carter AFB 4-bbl Carburetors
    400 bhp @ 5200 RPM
    465 ft. lbs.@ 3600 RPM
    4-Speed Pont-a-Mousson Manual Transmission
     

    Vedlegg

    Sidane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    2.560
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    4
    Okeeeyyy,prøver meg på nr2 på min 10 på topp-liste... ;D
     

    Vedlegg

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Fint gutter, begge har rett. Men hvor mange hester hadde de fått plass til i
    1964 Ford Fairlane Thunderbolt? Her hadde de til og med fjerna radioen for å få plass til flere ???


    Mvh. RS
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.601
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    R.S. skrev:
    Fint gutter, begge har rett. Men hvor mange hester hadde de fått plass til i
    1964 Ford Fairlane Thunderbolt? Her hadde de til og med fjerna radioen for å få plass til flere ???


    Mvh. RS
    500 bhp.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    R.S. skrev:
    Fint gutter, begge har rett. Men hvor mange hester hadde de fått plass til i
    1964 Ford Fairlane Thunderbolt? Her hadde de til og med fjerna radioen for å få plass til flere ???


    Mvh. RS
    Radioen ble ikke fjerna for å få plass til flere hester men for å gjøre bilen lettere. Likeså heiv de ut alt støydempende materiale, monterte dørblad og karosserideler av glassfiber, plexiglassruter og lette forseter fra Econoline.

    I tillegg måtte man fjerne de indre hovedlyktene for å få plass til luftinntaket. :)
     

    Vedlegg

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får vondt i hjertet av at noen kan mislike denne bilen her :) men smaken er jo som baken så jeg skal ikke gråte for mange tårer :) (Men, altså.. harry felger? hvor da? ??? )

    Fy på deg noruego! :)



    noruego skrev:
    pstraums skrev:
    Tar med ett av kupeen også! I motsetning til noen her, liker jeg litt modernisering av klassikerne, og spes felger er helt klart ofte noe som forbedrer utgangspunktet :)

    Er ikke uenig i at skjønnsom modernisering av klassikere kan gi bra resultater, tiltross for at bildet du la ut er et riktig så kraftig motargument, og snarere for det å sette harry-felger på en klassiker gjør at hele bilen ser harry ut...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.538
    Harry felger, helt enig. Dessuen, lavprofil på 20" (?) felger på eldre biler er blodharry. Men, på den annen side så er jo Corvette ganske så harry. ;D
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    "Kosetråd" dette ja, og så langt har det jo vært postet bilder av mang en trivelig bil. :)
    Jeg har, når det gjelder muskelbil, alltid hatt sans for Pontiac GTO i "The Judge" utgave. Det hadde vært artig å ha en original slik i garasjen.



    Edit: Tar med denne lille videosnutten også. 8)
     

    Vedlegg

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, det må da være de originale ? ;D


    Pink_Panther skrev:
    Harry felger, helt enig. Dessuen, lavprofil på 20" (?) felger på eldre biler er blodharry. Men, på den annen side så er jo Corvette ganske så harry. ;D
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    room skrev:
    R.S. skrev:
    Fint gutter, begge har rett. Men hvor mange hester hadde de fått plass til i
    1964 Ford Fairlane Thunderbolt? Her hadde de til og med fjerna radioen for å få plass til flere ???


    Mvh. RS
    500 bhp.
    Lurespørsmåpl det her. 500hk er nok en svært forsiktig anslått , trolig basert på at man feilaktig antar at det er snakk om en opphauset utgave av gateversjonen av Fords 427. (som av forsikringmessige hensyn i god amerikansk tradisjon var oppgitt til 425hk)
    Men det var det slett ikke, langt i fra. Motoren i Thunderbolt var raceversjonen av Fords 427 high rise sideoiler, anslår jeg 600hk er jeg fortsatt forsiktig.
    Originalbilen gjorde unna en quartermile på 11.7 sekunder på Firestone-dekk og hjulspinn hele veien. I følge den ikke helt ukjente bilsamleren Jay Leno klarer hans originale Thunderbolt distansen på 9,5 sekunder etter kun å ha oppdatert dekk (dragslicks) og støtdempere.

    http://www.flickr.com/photos/lightning72/3802009592/

    http://www.kitcarmag.com/thehistoryof/0411kc_ford_427_cammer/index.html

    http://musclecars.howstuffworks.com/classic-muscle-cars/1964-ford-thunderbolt.htm


    Mvh. RS
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    R.S. skrev:
    Nåja, gamle gode Ford Falcon Sprint brukte vel Gordiniene til rundingsbøyer 8)

    - for ikke å snakke om Shelby Mustang fra samme tid..


    Mvh. RS
    Du som er gammel nok til å huske klassisk racinghistorie kan kanskje belære folket i hvilken modell som vant Rally Monte Carlo i:
    1964
    1965
    1966 (1, 2 og 3 plass - men ble disket på grunn av uoriginale hovedlys montert like før løpet startet)
    1967 (comeback og hevn for dommernes avgjørelse i 1965)

    Først i mål foran amerikanske muskelbiler, Ferrari, Porsche og alle andre. I 1968 ble tronen overtatt av Porsche 911.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.538
    Uff, dette blir pinlig.
    Renault gjorde forresten en god jobb i -71.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Uff, dette blir pinlig.
    Renault gjorde forresten en god jobb i -71.
    Joda, med en A110. Som jeg mener hadde rødmarkering ved 12000 rpm (eller noe i nærheten av det).



    Renaults Alpine-motorer har alltid vært ekstreme. En morgen jeg våknet hos min daværende kjæreste på Nedre Nygård hørte jeg et hyl av en akselererende motor ute på gaten. Hvilken mc er det som har så rå lyd, tenkte jeg i mitt stille morgensinn. Utenfor vinduet så jeg en ny Alpine (dette var i 87/88) i fullt firsprang nedover gaten. ;D

    Denne hekken var det jeg så utenfor vinduet min deilige danske (ja, hun var dansk).



    Men nå er vi fryktelig langt ute i OT-land. 1600-kubikkeren fra A110 var forresten samme motor som stod i en originale Lotus Elan på samme tid, og husker jeg ikke feil så brukte Europa også samme motoren.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.538
    OT, men korrigeringer må til. Rødmarkering ved 9000. Motoren hadde sine aner i 1300 motoren til R8, men M. Gordini hadde jobbet fælt med den. Lous hentet blokker til Europa fra R16
    Lotus Elan en Ford Kent basert motor. A310 er bare en skygge av A110, PRV V6 gjør ikke saken bedre, det er vel en av de største møkkamoorer som er laget.

    Back to topic, Amcars.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.121
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hei!

    Tråden hadde en god start, men nå er den totalt avsporet!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    OT, men korrigeringer må til. Rødmarkering ved 9000. Motoren hadde sine aner i 1300 motoren til R8, men M. Gordini hadde jobbet fælt med den. Lous hentet blokker til Europa fra R16
    Lotus Elan en Ford Kent basert motor. A310 er bare en skygge av A110, PRV V6 gjør ikke saken bedre, det er vel en av de største møkkamoorer som er laget.

    Back to topic, Amcars.
    Jeg skrev originale Elan, og med det mente jeg den første serien, ikke modellen. Den skal etter sigende hatt Renault før de skiftet til Ford. Nå er dette 25 år gammel kunnskap som sikkert er litt råttent lagret, så jeg skal ikke være påståelig. Men jeg mener absolutt at Elan hadde et motorskifte fra Renault til Ford tidlig i produksjonsperioden.

    I og med at Elan var en modell som fikk en moderne oppfølger mange år senere er det naturlig å ta opp tråden med Chrysler 300C. Den har også kommet i en moderne utgave, i likhet med mange andre klassikere fra sekstitallet. Hva synes folket om en av Snoops favorittbiler til daglig bruk?

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.538
    300C har ett råtøfft utseende. Den har helt klart aner fra de første 300 bilene, Letter-serien. Chrysler skal ha skryt for at de er dristige i designet, jeg tenker da spesielt på P/T Cruiser og Prowler men også 300C. Er den en muskelbil?
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Med den største motoren, en hemi på 370 CID og 425 HK må den vel kunne kalles en muskelbil. Desverre er den varianten forbudt for den menige Ola Dunk å gå til anskaffelse av.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Tubesnake skrev:
    norcad skrev:
    Chrysler 300 hadde i 1960 forøvrig 375 BHP i standardversjon og ikke 400.
    Ehem, kremt......

    1960 Chrysler 300F Standard engine:

    413 Cubic Inch V8
    Dual Carter AFB 4-bbl Carburetors
    375 bhp @ 5000 RPM
    495 ft. lbs.@ 2800 RPM
    3-Speed Torqueflite Automatic Transmission



    1960 Chrysler 300F Optional engine:

    413 Cubic Inch V8
    Dual Carter AFB 4-bbl Carburetors
    400 bhp @ 5200 RPM
    465 ft. lbs.@ 3600 RPM
    4-Speed Pont-a-Mousson Manual Transmission
    Hva kremter du for gutt! ;D
    Det beviste at jeg hadde rett! 375 BHP i standardversjon som sagt.
    Og hvis jeg husker rett ble det ikke produsert mer enn 10-12 eksemplarer med 400 BHP (?)

    Uansett en rå bil - der er vi ihvertfall enig. Bare synd mange synes det samme slik at prisene er deretter.

    Til sammenligning har min 60 Cadillac 325 BHP og 430 ft. lbs (= 583 Nm!), men den kan vel knapt kalles muskelbil alllikevel...... :)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Lingenfelter Chevellen er nå tilsalgs!!! WOAH!!! Den er ikke billig heller...
    http://www.lingenfelter.com/vehicles/for-sale/lingenfelter-1970-chevelle-ss-540-cid-efi
    Av kanskje 1000 berømte restomods over åra, så er det mulig att denne er bedre enn dem alle!!!
    For ett bygge!!!! Husker jeg fulgte med når den ble kreert for 12 år siden nå.
    De hadde en føljetong som varte over en 5-6mnd i flere blader på den tiden!!! Var før internett nesten vettu!

    mvh
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    norcad skrev:
    Hva kremter du for gutt! ;D
    Det beviste at jeg hadde rett! 375 BHP i standardversjon som sagt.
    Pink Panther sa ikke noe om standardversjon, kun at den levertes med 400 HK. Og det var jo riktig. ;)

    Dette er forøvrig en ganske skjelden bil, det ble kun produsert 964 hardtops og 248 convertibles. Hvor mange som ble produsert med største motoren tror jeg ikke det foreligger noen opplysninger om, men som du sier, det var neppe så mange. 375 HK holdt for de aller fleste. :)

    Naboen min hadde en -57 300C på nittitallet, den hadde 392 CID hemimotoren på 375 HK og den sparka godt i fra.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    baluba skrev:
    R.S. skrev:
    Nåja, gamle gode Ford Falcon Sprint brukte vel Gordiniene til rundingsbøyer 8)

    - for ikke å snakke om Shelby Mustang fra samme tid..


    Mvh. RS
    Du som er gammel nok til å huske klassisk racinghistorie kan kanskje belære folket i hvilken modell som vant Rally Monte Carlo i:
    1964
    1965
    1966 (1, 2 og 3 plass - men ble disket på grunn av uoriginale hovedlys montert like før løpet startet)
    1967 (comeback og hevn for dommernes avgjørelse i 1965)

    Først i mål foran amerikanske muskelbiler, Ferrari, Porsche og alle andre. I 1968 ble tronen overtatt av Porsche 911.


    US Ford kom fra intet med null rallyerfaring og sopte bordet med europeiske rallybiler i -63 og -64. Vant sånn bortimot alt de deltok i før de vendte fokuset mot Le Mans og Ferrari, vi vet jo hvordan det gikk.

    http://www.classicdriver.com/uk/magazine/3400.asp?id=11116


    http://auto.howstuffworks.com/1960-1965-ford-falcon9.htm

    Ford Falcon vant med klar margin i -64, men arrangørene endret reglementet og tilla USA-Fordene bestraffning slik at de ikke fikk seieren godkjent.


    Mvh. RS
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.014
    Antall liker
    10.538
    He-he, Vector. En av de største ballonger vi har sett? For ordes skyld, de to avbildede er sportsbiler, ikke muskelbiler.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Brasse skrev:
    USA - Italia 1-1


    (Å fan, sving)

    Utelukkende førerfeil, Viperen sitter som klistra i svingene. Det var nettopp i Dodge Viper Tommy Rustad satte bestetid sa han og den andre skrika testet ymse freshe biler på lille trange Rudskogen Raceway. Sjekk videoene på youtube; ikke få ganger blir gutta lange i maska når de innser at de ikke har sjangs på tiden Tommy satte med Viperen.


    Mvh. RS (som bytter topper på Forden i dag ;))
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Autofiltidene holder ikkje mål, Celica T-sport var leder fram til Dodge Viper kom på bana. Ikkje snakk om at dei er konsise og optimale.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn