Riktig fasit er:
1964: Mini Cooper 1. plass - Falcon 2. plass - Saab 96 3. plass
1965: Mini Cooper 1. plass - Porsche 904 2. plass - Saab 96 3. plass
1966: Citroen ID 1. plass - Lancia Flavia 2 og 3. plass (men Cooper kom først i mål med hele tre biler, som alle ble disket)
1967: Mini Cooper 1. plass - Lancia Fulvia 2. plass - Porsche 911 3. plass.
Å komme på andreplass er ikke å vinne med klar margin. :
I 1968 vant Porsche 911 løpet, og en 911 kom også inn på 2. plass. Det brave rallyteamet fra BMC klarte ikke mer en 3. plass det året. 911 dominerte også 1969 med de samme plasseringene, og Cooper var ikke på pallen i det hele tatt. Det var derimot übercoole A110 som kom inn som nummer 3 det siste året i sekstitallet. 1970 gav akkurat samme pallplassering som året før.
I årene før Cooper startet sin dominans i Rally Monte Carlo var det Saab 96 som vant et par år, og Cooper debuterte på pallen i 1963 med en 3. plass. Året før hadde de for liten motor til å hevde seg i klassen for menn. Da var faktaene på plass omkring de mest spennende (for de ikke anglofile det motsatte) årene i det klassiske klatre/gateløpets ærerike historie. Ingen kunne måle seg med Mini Cooper i årene 1964 til og med 1967. Spesielt i 1966, men det året var teknikerne til BMC så dumme at de monterte halogenlyktene til 1967-modellen uten at de hadde å ha satt modellen i salg enda. Men jeg tror ikke talgelys hadde forandret på at Cooper tok alle pallplasseringene det året, så det var nok helst sure konkurrenter som vil hevde noe annet.
Litt mer info om skammens år for Rally Monte Carlo. Det året var et typisk eksempel på hvordan byråkratiet og rå makt brukes av den latinske lobbyen i bilverdenen for å vinne en konkurranse uten en manns ære.
"1966: The 'Stolen' Monte
In 1966, Mini went for their hat trick, the four Cooper teams being acknowledged as the favourites in the race and receiving lots of public interest. From the start, the teams lived up to this commitment, Makinen, Aaltonen and Hopkirk left all the others far behind and finishing first, second and third at the end of the Rally.
But then came one of the most questionable decisions in the history of the Monte Carlo Rally. The race commissioners demanded an eight hour technical inspection after the event. As a result, the four additional headlights mounted on the radiator grille of the Mini Coopers were found to fail with French homologation rules. And proceeding from this highly debatable point, the jury disqualified the first three cars. With the Lotus Cortina finishing fourth, and being disqualified for the same reason, Citroen driver Toivonen moved up to the top of the podium as the winner."
http://www.supercars.net/cars/2911.html +
http://en.wikipedia.org/wiki/Monte_Carlo_Rally#1950.E2.80.931972
Ikke diskuter Rally Monte Carlo på sekstitallet med en som selv har eid og kjørt Cooper Super Sport Mk III (12H-blokk) uten å ha konferert med fakta først. Men til ditt forsvar så vet jo ikke du at jeg er en slik person. Dr.Evil hadde forresten en aksjepost i nevnte Cooper, men ble kjøpt ut av baluba til slutt.