Mystisk støy via Riaa.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AURA fidelity

Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.08.2010
    Antall liker
    93
    Sted
    1351 - RUD - BÆRUM
    Torget vurderinger
    0
    Skal du bo i Oslo i fremtiden, og er glad i å spille støy fritt vinyl må du :
    1) undersøke om (-) fra strømforsyning er direkte koblet til gods på en, eller flere av komponentene. Er det tilfelle bør dette kobles av på en
    verksted.
    2) Det er mange der ute, som i mer eller mindre grad har samme problem. Dette fordi de fleste RIAA trin består av en (load) motstand ( 100-470 ohm)

fra + pick-up til minus ,( en meget aktiv støy mottaker) dette kombinert med en veldig høy (gain) gir mye støy.

Løsningen : Du går i gang med punkt 1, eller du kan prøve en RIAA fra AURA fidelity. Den har en annen teknologi ,og er upåvirkelig overfor
    fremmed støy.

• Liker
    Reaksjoner: HSJ

HSJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Skal du bo i Oslo i fremtiden, og er glad i å spille støy fritt vinyl må du :
    1) undersøke om (-) fra strømforsyning er direkte koblet til gods på en, eller flere av komponentene. Er det tilfelle bør dette kobles av på en
    verksted.
    2) Det er mange der ute, som i mer eller mindre grad har samme problem. Dette fordi de fleste RIAA trin består av en (load) motstand ( 100-470 ohm)

fra + pick-up til minus ,( en meget aktiv støy mottaker) dette kombinert med en veldig høy (gain) gir mye støy.

Løsningen : Du går i gang med punkt 1, eller du kan prøve en RIAA fra AURA fidelity. Den har en annen teknologi ,og er upåvirkelig overfor
    fremmed støy.
    Ja. Jeg skjønner ingenting av denne posten, men takk for entusiasmen :)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Regner med at du har men har du forsøk å bytte ut signalkablene til RIAA saken din?

Årsaken til at jeg spør er en underlig erfaring jeg nylig gjorde med en Biltema Phonokabel. Hadde brukt den fra platespiller til sampler og datamasking for å overføre noen vinylplater- Alt OK funka som fn.

Nylig satte jeg opp uranlegget mitt hvor platespilleren skulle kobles til den integrerte forsterkeren. Testet mange kabler men Biltemakablen som ikke egentlig er laget til formålet lagde mildt sagt helvete og det var ikke noen åpenbar forklaring på det. Den brummet og feis... dvs brum (50 Hz) og høyfrekvent pitch samtidig. Det var ikke mangel på jording. Eneste måten å roe ned udyret (en del) på var å legge ekstra jord mellom platespiller og forsterker og forsterker (som ikke er jordet) og jord på stikkontakten til systemet. Det roet dette ned med ca85% men fortsatt ubrukelig til lytting. Litt merkelig det hele, ser kanskje litt nærmere på dette siden. Litt synd fordi lyden med denne kablen var nokså bra.....

• Liker
    Reaksjoner: HSJ

HSJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Ok, så liten oppdatering her. Har nå forsøkt følgende, etter hjemlån:

- Prøvd et reint rør-riaa, ingen effekt.

- Prøvd In-Akustik skjermede kabler og strømskinne - her er det en effekt. Den første tydelige effekten jeg har hørt. Litt mindre summing, og da jeg koblet til signalkabelen, forsvant den høyfrekvente delen av summelyden.

Mulig jeg da er på sporet ...

HSJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Så da har jeg funnet ut at det er som sagt to lyder oppå hverandre .. Etter litt lesing og nerding har jeg da lært om forskjellen på Radio Frekvenser (RF) og Audio Frekvenser (AF) .. RF er de høyfrekvente, som plukkes opp av kabelen og forsvinner ved bytte til skjerma kabel. Den som er igjen er da tydeligere, og den ligger et sted mellom 30 og 60 HZ. Såh .. da må jeg finne ut hvordan man isolerer denne lyden ... fortsettelse følger.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.243
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Innstrålt støy fra lysrør, trafoer til halogenlamper, dimmere, varmekabler osv er ting som jeg ville ha sjekket.

Johan-Kr

HSJ

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Vel, selv om jeg er på sporet er det egentlig ikke så mye igjen å prøve som jeg kan skjønne ... I går forsøkte jeg to Shakti-steiner ... uten å få noen effekt. La de til og med i sikringsskapet. Ikkeno funka, på selve brummelyden altså. Hørte forskjell på annen støy. Som susing, og radiofrekvensen som slo inn i signalkabelen. Og selve brummelyden ble strammere, mer luftig, mer definert i bassen .. hehe ..

Egentlig kan jeg bare komme på én ting til å prøve, og det er den her. I så fall god sannsynlighet for at det er en tusenlapp ut av vinduet. Vi får se. Regner med jeg må leve med denne brummen frem til jeg flytter.

Ellers må jeg si at Øystein og Oslo Hifi Center, hvor jeg kjøpte stashet, har vært ufattelig behjelpelige med å forsøke å bli kvitt dette ståket. Kommet opp i tide og utide. Fått låne alt jeg har bedt om for å teste. Maken til service og hyggelige folk skal man lete lenge etter ... Alright. Kommer tilbake til saken om det er noen utvikling ...

Takk for alle tips her på sentralen også. Det har vært moro og lærerikt å troubleshoote.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.507
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Enkelte RIAA'er er helt stille. Selv dyre RIAA'er kan "brumme". Eksempelvis gjerne mer i den ene kanalen. Hva er erfaringene deres?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ein ARC SP 10 med høyrbar MC-riaainngang. Dette er ikkje noko problem, så lenge du brukar ein pickup med minst 0,5- 0,8 mV ut. Så har eg ein EAT-e-GLO som er dønn taus, uansett kva pickup eg brukar (heilt ned i Audionote IO er prøvd ut med storarta resultat).
    Mi erfaring er at relativt dyre ting er relativt gode, fleksible og tause. Billegare ting fungerer tilnærma like godt, men er meir selektive med kva dei skal parast med av pickupar. Det kostar å lage ting som ein kan eksperimentere med...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn