Myte eller sannhet - Gulvstående høyttalere må minst 1 meter fra bakveggen

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Antall liker
1.680
Torget vurderinger
2
Jeg merker mer når jeg flyttet på hodet i lytteposisjon enn om jeg flytter på høyttalerne i samme avstand. Jeg merker at jeg egentlig ikke burde hatt sofaen intill veggen, for bassen blir litt boomy når jeg lener meg tilbake i sofaen. Hvis jeg ligger i sofaen når jeg hører på musikk så må jeg i hvertfall ha hodet vekk fra kroken.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Kan avstand til bakvegg kompenseres med en DIY dempematter m/rockwohl eller lignende bak hver høyttaler?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Minst 1 meter er myte!

Plassering av høyttalere er egentlig uhyre vanskelig. Det er ikke ofte, men hver gang jeg har byttet høyttalere så har jeg brukt måneder for "å få til lyden". Og det finnes ingen regler kun i beste fall rettesnorer mht utregninger osv. Øret og gode personlige preferanser hjelper mye :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.992
Sted
Sjælland. Danmark.
Eirek84, bagvæggen er din væg bag lytte position. Front væggen er den væg bag højttalerne.

Frontvæggens opbygning har betydning for hvor tæt højttaler kan stå. En god væg med diffusere af V-vinger fra Svanø Akustik.
Ved 100 - 120 cm får man en udfasning ved 70 Hz. Tættere på modvirkes udfasningen og det samme gælder længere væk.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Etter min mening er det 2 ting som teller inn ved avstander til vegger.
Det ene er bassen som er forholdsvis enkel å regne på ved f.eks. en romkalkulator.
Pappvinger vil ikke hjelpe mot refleksjoner ned til 70Hz, så det ikke misforståes.

Det andre er hvordan lydbildet tegnes opp. Her er det veldig forskjellig hvordan den enkelte ønsker å ha det.
Jeg må ha dybde og bredde i lydbildet, samt detaljering som viser hvor de forskjellige musikerne er plassert.
Dette er vanskelig å få til nærme frontveggen.

Fronten på demohøyttalerne mine står ca. 120-140cm ut i rommet, men der fungerer ikke bassen, og jeg har basstårn ved frontveggen som tar de nederste oktavene.
retep har også en sinnssyk dybde og bredde i lydbildet og der er også høyttalerne plassert langt ute på gulvet med bassene bak.

Demping av frontvegg og siderefleksjoner har også en god del å si for hvor nærme høyttalere kan stå.

• Liker
Reaksjoner: SRM

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er enig med EHED her, jeg har blitt avhengig av dybe, bredde og høyde i lydbildet. Og i mitt rom får jeg det kun ved å plassere fronter langt fra frontveggen. Der fungerer ikke bassen så godt, så da må mna til med subwoofere. Drømmer dog om basstårn. Jeg har også et rom med absorbenter ( som nå skal bli dypere ) i en bue fra gulv til tak over taket og ned til gulvet i førsteref punktet. Noen spesielle basstiltak foruten romkorreksjon har jeg ikke. Men her skal det forskes litt utover vinteren.

Ellers å følger jeg 1/3 regelen ganske nøyaktig. Men noen lokale justeringer.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Vil det å dempe frontveggen fortone seg annerledes når man bruker dipoler?
Ja, noen er lagd for å få litt støtte fra frontvegg.
I et Magnepan-oppsett slet vi litt for å få til en god løsning - det ble demping på sidevegg bak og foran høyttaler, men ikke på frontvegg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.542
Torget vurderinger
23
I dipolsammenheng er "minimum 1 m." spørsmålet i trådtittelen meget betimelig, selvsagt. I tillegg til vinkling og lytteavstand. En meter som sådan er ikke noen eksakt vitenskap, ting kan fungere på kortere avstander men mest sansynlig ikke optimalt. Som i så mangt så er det ikke enkelt å lage generelle regler på dette. Eks. selv med relativt direktive horn så vil frontveggenes refleksjoner spille inn og det er ikke bare å kline ht. helt inntil veggen. Klassikeren "må prøve selv" gjelder også her.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Eg flytta rundt mye når eg studerte, bodde i alt fra bittesmå studentrom og til å leige et eget hus. Har hatt både store og små stereoanlegg og min oppfatning, er at avstanden til bakvegg ikkje har så mye å si som mange skal ha det til. Har ikkje merka nødvendigheten av å dra høyttalerene langt ut på gulvet. Noe som har hatt mere å si på lyden er avstand til sidevegg(er). At høyttaleren havner inni et hjørne for eksempel, er ikkje noe heldig.
Endelig ein som tør stole på ørene og ha eigne meiningar, i staden for å inbille seg ting. Synast det var godt oppsummert eg. Men nærare bakvegg gir meir bass(untatt på dipol då:)). Og "more is always better" som dei seier på nynorsk.

8

8x12_TOM

Gjest
Er enig med EHED her, jeg har blitt avhengig av dybe, bredde og høyde i lydbildet. Og i mitt rom får jeg det kun ved å plassere fronter langt fra frontveggen. Der fungerer ikke bassen så godt, så da må mna til med subwoofere. Drømmer dog om basstårn. Jeg har også et rom med absorbenter ( som nå skal bli dypere ) i en bue fra gulv til tak over taket og ned til gulvet i førsteref punktet. Noen spesielle basstiltak foruten romkorreksjon har jeg ikke. Men her skal det forskes litt utover vinteren.

Hvis drømmene plager deg har jeg en sikker kur :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.992
Sted
Sjælland. Danmark.
Etter min mening er det 2 ting som teller inn ved avstander til vegger.
Det ene er bassen som er forholdsvis enkel å regne på ved f.eks. en romkalkulator.
Pappvinger vil ikke hjelpe mot refleksjoner ned til 70Hz, så det ikke misforståes.

Det andre er hvordan lydbildet tegnes opp. Her er det veldig forskjellig hvordan den enkelte ønsker å ha det.
Jeg må ha dybde og bredde i lydbildet, samt detaljering som viser hvor de forskjellige musikerne er plassert.
Dette er vanskelig å få til nærme frontveggen.

Fronten på demohøyttalerne mine står ca. 120-140cm ut i rommet, men der fungerer ikke bassen, og jeg har basstårn ved frontveggen som tar de nederste oktavene.
retep har også en sinnssyk dybde og bredde i lydbildet og der er også høyttalerne plassert langt ute på gulvet med bassene bak.

Demping av frontvegg og siderefleksjoner har også en god del å si for hvor nærme høyttalere kan stå.
Jeg har 125 cm til front væggen og jeg har flot dybde og bredde.
Meningen med at sætte wings, er ikke at fjerne selve problemet ved evt. 70 Hz. Meningen med at sætte vinger er, at man mindsker den negative påvirkning fra fronten. Man fjerner første reflekspunkt med vingerne og man fjerner ikke lyd, som man har brug for! Vingerne forbedrer dynamikken, forbedre rummet og sangeren bliver nemmere at forstå og er placeret meget bedre.
Det betyder ikke, at jeg ikke tror, at der IKKE kan måles en forskel. Det er jeg sikker på jeg kan. Jeg har målt på dem tidligere. Men det er meget lidt med Pap-vingerne og det er ikke derfor man bruger dem. Men rent teknisk, vil der kunne måle en lille bitte forskel. Mere med V-vingerne fordi der er MDF plade, som jeg skønner til en 16 mm. Stødes de så sammen, så der opstår bag diffuserene et hulrum, sker der ting og sager. Hver V-vinge har et trekantet åbent rum på hver side og rammer det den næste, opstår der et lukket rum, der ikke kan undgå at påvirke.
Men som du er inde på, er der det problem, at højttalerne skal langt væk fra fronten for at den skal påvirke så lidt som muligt. Bassen skal så tæt på som muligt for den ekstra forstærkning. Det er jo to ting modsat rettet. Men bas og mellemtone/diskant skal spille sammen. Hver enhed bør høres på samme tid. Det kan det i mine højttalere, der er bygget til en lytte afstand på 320 cm. Kortere afstand havde betydet mere krumning.
Man fjerner front væggens dårlige påvirkning ved hjælp af diffusere og kan dermed tillade sig, at placere højttalerne tættere på fronten.

Som Svanø Akustik skriver:
"Hårda reflexer blockerar alltså hjärnans förmåga att uppfatta instrumentens timbre, detaljer, övertoner mm
Att rumsresonanserna även lägger till falska bastoner och lägger en dimma över högre frekvenser är nog numer allmännt känt
Hur kommer man nu tillrätta med rummets påverkan och hjärnans relativa tröghet jämtemot hörselorganen (denna processtid, ca30- 50ms, som hjärnan behöver, gör oss också känsliga för hörselskador vid kraftiga transienter )
Ironiskt nog är det hjärnans relativt långa responstid som borgade för att några personer blev miljardärer när de lanserade audiofildödaren MP3

Vanligast och billigast är att försöka dämpa bort de hårda reflexerna
Detta leder dock till ett timbre och ambience fattigt ljud, vilket också ger sämre taluppfattbarhet Hit räknas också bla bokhyllor (absorberar mer än de reflekterar) Länk som beskriver detta (efter ca 12 min) All About Diffusion - YouTube d

Lösningen är diffusorer som skapar ca 100 000 små budbärare /m2 vilka fyller på med den musikaliska informationen som hjälper hjärna att hinna uppfatta instrumentens fulla klang
Viktigt dock att diffusormodulen uppfyller följande så inte färgningar uppstår
jämn och låg absorbtionskoefficient
sprider ljudet vidare så lika i frekvens som möjligt men i nivå ca 10- 15dB lägre jämfört med direkt ljudet"

Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

Hvis drømmene plager deg har jeg en sikker kur :)
Jepp. I Know. Men du legger de ut på feil tid for min del. Kronene strekker ikke til. Hadde jeg hatt de økonomiske forutsetningene på plass, så haddejeg nok slått til.

Men ikke denne gangen desverre.

Topp Bunn