Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Det er mulig handklene han har under stativene fjerner boom fra gulvet, og på den måten gjør bassen renere og trykket tydeligere. :)

    Men alvorlig talt, hva er dette for noe?! ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er JBL 2226J elementer i bassrefleks kasser. Det er DIY hvor grelv står hovedsakelig bak designet. I utgangspunktet er det italiensk valnøtt finer, men som er beiset med en vannbasert pulverbeis og lakket med tre strøk. God fornøyd med finishen selv om det ble litt annerledes enn hva som hva tenkt.
    JBL på siden og bak 001 (Large).JPG

    Håndkledene er greie når man skal flytte på de. De er ikke kommet på helt fast og sikker plass enda. Da skal de få myk avkobling under også. Først skal rommet behandles for romnoder og resonanser og så kommer finplasseringen. Mulig to stykker blir plassert et annet sted i rommet for utjevning av frekvensresponsen. Det får vi se etterhvert. Foreløpig lover det i alle fall veldig bra. Mye kapasitet her til en uanstrengt bassgjengivelse, og de kan deles høyt. Drives av to kraftige klasse D monoblokker. Speakon kontakter selvfølgelig. :)
    002 (Large).jpg
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    740
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ser veldig bra ut, håper på en lytt til de neste gang jeg er i traktene:) Og litt mere på JBLene I kjelleren og!
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    4.777
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ser veldig bra ut, håper på en lytt til de neste gang jeg er i traktene:) Og litt mere på JBLene I kjelleren og!
    De er nok tilbake på Karmøy hos eier når du er på denne siden av fjorden neste gang. 4350 ene i kjelleren er nok her fremdeles når du tar turen da :) nå med Hovland pre også og muligens noen rør blokker er på plass også
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.963
    Antall liker
    16.608
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Testing av K2 i gårkveld :)

    Fantastisk oppsett du har. Funket K2'ene ?
    Takk, ja må si de imponerte stort når en drar på, stemmer og bass er helt fantastisk og ikke antydning til sprekk noen gang.
    hvordan låter arrayene hos deg?
    Jeg må si meg godt fornøyd med Arrayene. De har stått her i noen år nå, så jeg har blitt godt kjent med dem. Av fortrinn så vil jeg fremheve evnen til å låte behagelig og kontrollert, selv på litt tvilsomme innspillinger. De er også relativt lettplasserte og integrerer godt med rommet. Men de kunne godt hatt litt mer punch på lavt volum. Og så er det jo utseendet da...
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    4.777
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Utseende er jo bra, synes de er ok å se til, og de tar liten plass. Etter test av k2, synes jeg att horna på array spiller bedre enn k2. Men selfølglig har vel plassering noe å si her.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Driverne på K2 9800 og array1400 er like foruten Beryllium membrana, men mange har ment at den vertikale monteringa av hornet på Array bidrar veldig positivt på lyden og flere andre mener også at Array spiller vell så bra som K2. Endel mer punch i K2 men Array er nok i mange rom vell så enkel å få til å spille bra.

    Kom foresten over ett festlig JBL bilde i sted, gromt oppsett:

    1618682_635482079839755_611631266_n.jpg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    4.777
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har du samla allt du har og satt det inn i stua. Så kjekt ut det der :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Hvis jeg hadde kjøpt ORDENTLIGE -

    Dyre høytalere, ville jeg dokumentert det slik - på vei inn. Så, ville jeg gjerne kjøpt slike også...

     

    jfinneru

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    24.02.2004
    Innlegg
    141
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Heisan. Har et spørsmål, er på leit etter Array 1400 men finner ingen som selger de. Er de gått ut av produksjon ser Soundgarden har bare Array 1000. Noen som vet.
    Array 1400 selges fortsatt. Tror de ligger på 90000.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Er ny på sentralen - mye å lære her!
    Har kjørt JBL LS noen år, vurderer å oppgradere frontene og ser på JBL S3900. Ser at spørsmålet er stilt før uten å bli besvart, men jeg prøver også.. Er det noen som har hørt S3900 og gjort seg opp noen formening om hva de presterer - i forhold til prisnivå. Skal kjøres i kino sammen med øvrige komponenter i LS-serien (LS senter/LS40 bak) - men viktigst er at frontene skal kjøre som ren stereo med Hegel H200. Hører også gjerne synspunkter som går på teknologien i S3900. (Håper tråden er rett til tross for av vi her snakker og 2x10'' og ikke 12''...)
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hei.

    Velkommen til galehuset :)

    Når det gjelder S serien til JBL gjør du klokt i melde deg inn på Lansing Heritage Forums.

    Der er det stor kompetanse blant flere medlemmer.

    Har ikke prøvd S3900 selv, men ser man på oppskriften, så bør resultatet være utrolig kult i forhold til pris. Du vil ikke prøve å finne en brukt S4700?
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Hei.

    Velkommen til galehuset :)

    Når det gjelder S serien til JBL gjør du klokt i melde deg inn på Lansing Heritage Forums.

    Der er det stor kompetanse blant flere medlemmer.

    Har ikke prøvd S3900 selv, men ser man på oppskriften, så bør resultatet være utrolig kult i forhold til pris. Du vil ikke prøve å finne en brukt S4700?
    Tusen takk skal du ha for kjapt svar!!
    Galskap ja, men det finnes verre ting å være rammet av enn lidenskap for god lyd og kjærlighet til musikk. Man lever en gang osv...

    Har faktisk vært en del rundt på Lansingforumet og lest, men diskusjonen og konklusjonene der er sprikende. Noen mener at S3900 faktisk låter bedre enn S4700, og da har man diskusjonen i gang... Mitt inntrykk ble etterhvert at S3900 gir mer lyd for pengene enn S4700 - gitt norsk prisnivå. Faktorer som musikktype, lydkilde, aktustikk m.v. tenkte jeg etterhvert kan kanskje slå mer ut enn marginene som skiller S4700 og S3900 rent teknisk?? Målegrafer på de to høyttalerne er heller ikke ulike.

    Men løpet er uansett kjørt. Jeg fikk i ettermiddag et godt tilbud fra Soundgarden på S3900, og i ørska slo jeg til! Dette blir spennende - har ikke brukt så mye penger på lyd i en vending tidligere..

    Jeg får kvittere med å legge ut min erfaring etterhvert som de blir innspilt, så kan jeg kanskje hjelpe (villede...) andre galninger i valgets kvaler :rolleyes:
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Du må muligens ha en annen forsterker. Min erfaring med JBL og Hegel er ikke den beste. Biamping med PA i bunn og klasse A eller Rør på toppen derimot. OOOOOOh.

    -Tim
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Jeg vet ikke om hvor stor interessen er for JBL S3900, men dette er en dedikert JBL-tråd, og jeg har lovt å følge opp med litt «rapporter», her er den første og noe kortfattede.

    De førte par-tre timene medførte som forventet litt rynker i pannen, med noe spiss lydsignatur fra hornene og lite detaljering fra de to 10-tommerne. Etter ca. 15 timer har dette rettet seg betydelig.

    Lyden er nå detaljert og lydbildet godt balansert, og jeg vil ikke betegne S3900 som «west-coast», men mer en høyttaler som har kontroll på det meste av musikk – faktisk litt nøytral. Eksempelvis Radka Toneff’s Fairytales (fra 1982 – meget dynamisk) gjengis utsøkt, med en presisjon som er ny for meg.

    Mht. forsterket så synes jeg Hegel H200 er en god match for S3900 så langt, eventuell utprøving med annen elektronikk får komme senere.

    En god egenskap med S3900 er at den har rund og fin lyd med god bass ved lavt lyttevolum («snakkevolum») - man trenger ikke å «dra på» for å finne godlyden.

    Gliset mitt blir bredere og bredere for hver time med disse høyttalerne.

    Jeg skal komme med flere ord etter etter omkring 100 timer med innspilling.

    Mvh AlfdB
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    S3900 er vell en av de nåværende JBL høyttalerne jeg mest kunne tenkt meg å prøve så artig med tilbakemeldinger på de!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.932
    Antall liker
    10.808
    Torget vurderinger
    10
    Var innom en Harman sjappe på Manhattan for 1 time siden. Litt dårlige foto, men de hadde en artig hjemmekino med 3xK2 i frontrekka og 18 tommers subber både foran og bak.
     

    Vedlegg

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Var innom en Harman sjappe på Manhattan for 1 time siden. Litt dårlige foto, men de hadde en artig hjemmekino med 3xK2 i frontrekka og 18 tommers subber både foran og bak.
    Du kan ikke kommer her med sånt uten å si noe om lyden da man!!!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.932
    Antall liker
    10.808
    Torget vurderinger
    10
    Var innom en Harman sjappe på Manhattan for 1 time siden. Litt dårlige foto, men de hadde en artig hjemmekino med 3xK2 i frontrekka og 18 tommers subber både foran og bak.
    Du kan ikke kommer her med sånt uten å si noe om lyden da man!!!
    I surround var det like bra som en hvilken som helst kommersiell kino. Junior og jeg fikk hakeslepp. Et voldsomt trøkk, totalt uanstrengt.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Dustin har klovnepris på JBL Studio 580, så da var jeg litt spontan og slo til. Er spent på hva jeg kan forvente meg i forhold til mine gamle Patos Symphonic 3 :)

    Riktignok ikke noe 12" her, men JBL i det minste :p
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har et par 4343B med 2235h. Disse spiller fra 35-300 Hz. Har også et par 2235h som står i JBL 4430, og flørtet med tanken om å bygge to subber for å få alle disse fire til å spille sammen, men det kan da umulig bli noen enkel affære å få til?

    Koblet for en stund siden opp både 4343B og 4430, og kjørte kun basserne i 4430. Det ga vanvittig med trykk i midbassen, men det spillte litt usamstemt. Gjorde for øvrig ingen tids- og EQ-justeringer, siden delefilteret jeg brukte da ikke hadde muligheten, men har miniDSP 4x10HD nå, så muligheten er der nå.

    Vil det la seg gjøre å bygge et par portede kasser til 2235h og integrere disse godt med 4343B, mon tro?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Interessant, interessant, tusen takk for hjelpen!! ;D Har et annet byggeprosjekt på gang med to TC Sounds LMS Ultra 5400 18", gjorde ferdig ei lukket testkasse på cirka 150l og ett element og skal si det sparker fra i dypet, så ett element til skal bestilles og mer forseggjorte kasser bygges. Tweaker litt for å få ting til å sitte sammen med 2235h'ene i 4343, for LMS'ene sparker godt fra seg i midbassen også, men vanskelig å få de til å spille rent sammen, så må kanskje se på alternative delingspunkter mellom disse, eller få inn et ekstra par med 2235h for å virkelig få det til å slå luft, haha.

    Kommer liksom ikke helt over opplevelsen av 4343B og 4430 sammen. Det sparket så lidderlig som en nyfødt unge. Kanskje jeg skal forsøke å koble inn 4430 igjen og bruke EQ i miniDSP 4x10 HD i forsøk på å få basserne i dem til å leke med de i 4343... ;D
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Bruk de delene du har, og skaff i tillegg et par 2202 og et par 2446. Så kan du bygge et par 4350.
    De mest dynamiske og mest "badass" av alle JBLs blå-monitorer.
     

    haavardnk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2012
    Innlegg
    56
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    Har eit par JBL LS80 på vei til meg, og lurer på ny forsterker til de. Har nå en Parasound NC2250. Såg det dukket opp en Mcintosh MC275 på brukten, hvordan vil den spille på LS80? Er de for tungdrevne for den? Har en P5 forforsterker eg tenker å bruke
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg har fått tak på noen eldre JBL-høyttalere som jeg tenker å teste ut i hjemmekino-sammenheng.

    Jeg vet ikke noe mer enn at jeg har et bilde av de og at det ene bass/mellomtone-elementet antakeligvis må byttes grunnet en liten skade/rift. Jeg skal se på de i ettermiddag, men har fått en pris som gjør at jeg tar de uansett.

    1979526_10152466791225351_3594203938423418369_n.jpg


    Noen som drar kjensel på disse?

    Jeg skal drive det (midlertidig) med en eldre NAD, men siden dette skal inn i et kinoanlegg skal jeg ha en snurrerundt-reciever som etterhvert skal bygges ut. Tar gjerne i mot tips til hva som vil egne seg til å drive disse høyttalerne.


    Hifido

    Kan kanskje være disse?
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok 4637 bunnkasser med 2445 driver på 2380 horn, de på linken er like bare med annet basselement og delefilter.

    Fulgte det med passive delefiler? Det er normalt ikke delefilter i de kassene da de er beregnet for aktiv drift, men kan være du har vært heldig å fått en versjon med innebygde passive filter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn