Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Tingen er at M2 må kjøres aktivt. I-Tech har innebygde profiler for M2. Alternativt må man justere seg frem selv.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Tingen er at M2 må kjøres aktivt. I-Tech har innebygde profiler for M2. Alternativt må man justere seg frem selv.

Du trenger altså fire forsterkerkanaler.

• Liker
    Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo

Du trenger altså fire forsterkerkanaler.
    Takker for info. Tenkte nok at det var noe "gjemt", siden prisen ikke er avskrekkende.

mvh

T

Tittentei

Gjest
    Ja klart du kan det :) hvem er det som skal bygge sunber da?
    Stas ;D Han gærningen her. ;D

JBL M2 er snasen. Hvis jeg skulle hatt den beste lyden hvor pris ikke var tema troner M2 øverst på lista. Håper JBL masseproduserer denne slik at et bra eksemplar kan være innenfor rekkevidde på brukten om noen år.
    Absolutt snasent, ja. Har stor tro på dem selv, det som hadde vært gøy er å høre K2 S9900 og M2 samme dagen med egen musikk. S9900 har jeg hørt hos Soundgarden for noen års tid siden, og det er det beste jeg har hørt. Man hørte ikke høyttalerne det kom bare lyd i rommet, det var helt villt detaljert oppover, uten å bli skrikete, skikkelig silkelyd. De gikk ikke dypt i bassen, men de hadde en helt vanvittig dynamikk. Supertight og rent hele veien.

Det som frister med M2 er bred sweetspot, syk lf exstension ned med lav forvrengning og masse dynamikk. Med 20 Hz renderer de sub unødvendig på 99 % av musikk. Greia er kanskje hvordan man plasserer dem i rommet for å få best utbytte i bassen, man mister jo en frihetsgrad der.

Ja, vi kan jo håpe (eller eventuelt begynne å spare). De har vært greie med å selge LSR305 og 308 billig, og du har vel hatt 305 en god stund og er fornøyd med dem. Selv har jeg veldig lyst på 308, fordi de går dypere og litt høyere SPL. Kunne vært moro å teste dem med de store subbene, det kunne jo hende man fikk seg en vill overraskelse om man delte mellom 308 og subbene på durabelig vis, hehe.

Driverteknologien, som JBL er all about, får man jo ikke da, men bassporten og waveguiden får man sånn halvveis, selv om den sies å kunne ringe litt. Man kan vissnok modde de mindre modellene ved å smøre epoxy på baksiden, slik som på M2'ene.

Takker for info. Tenkte nok at det var noe "gjemt", siden prisen ikke er avskrekkende.
    M2 er fra JBL Pro, ikke JBL Consumer, så jeg tror du må innom Lydrommet AS i Oslo for å få god info om M2, oct. De har i alle fall tidligere hatt dem som demo på Lydrommet. Det ligger like ved Hifiklubben og Prolyd i Thranesgt.

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    M2 kan også brukes sammen med BSS prosessor (som også er under Harmankonsernet) sammen med valgfrie amper.
    Kan vell strengt tatt brukes med hvilke som helst aktiv løsning, parameterne som brukes på M2 til BSS/Crown er tilgjengelige så en burde nok få greit resultat med annet også. BBS og Crown iTech er bra det, men drøyt priset her til lands.

Absolutt snasent, ja. Har stor tro på dem selv, det som hadde vært gøy er å høre K2 S9900 og M2 samme dagen med egen musikk. S9900 har jeg hørt hos Soundgarden for noen års tid siden, og det er det beste jeg har hørt. Man hørte ikke høyttalerne det kom bare lyd i rommet, det var helt villt detaljert oppover, uten å bli skrikete, skikkelig silkelyd. De gikk ikke dypt i bassen, men de hadde en helt vanvittig dynamikk. Supertight og rent hele veien.

Det som frister med M2 er bred sweetspot, syk lf exstension ned med lav forvrengning og masse dynamikk. Med 20 Hz renderer de sub unødvendig på 99 % av musikk. Greia er kanskje hvordan man plasserer dem i rommet for å få best utbytte i bassen, man mister jo en frihetsgrad der.
    Tror ikke du skal ta de oppgitte talla for seriøst :) For det første så er i hvert fall min lille erfaring med S9800/S9900 at de går dypt nok til det aller meste av musikk, for det andre så er jeg rimelig sikker på at dersom M2 skal komme ned i 20hz må de ha rimelig heftig bruk av EQ. (S4700 bruker samme basselement som M2 og de har -6db på 38hz)

M

MusicBear

Gjest
    Tror Lydrommet vet at mange av prisene deres er høye. Samtidig som ingen i PA bransjen kjøper noe uten rabatter = man FÅR rabatter der (hører jeg musikere sier).

T

Tittentei

Gjest
    Har også hørt at pro-segmentet sjelden betaler retail.

Tror ikke du skal ta de oppgitte talla for seriøst :) For det første så er i hvert fall min lille erfaring med S9800/S9900 at de går dypt nok til det aller meste av musikk, for det andre så er jeg rimelig sikker på at dersom M2 skal komme ned i 20hz må de ha rimelig heftig bruk av EQ. (S4700 bruker samme basselement som M2 og de har -6db på 38hz)
    Jøss, overraskende at du synes K2 hadde nok bass, for jeg har da sett noen bilder fra din kant før, hehe. :) Hørte S9900 i kjelleren til Soundgarden i Oslo, mener det var med Hegel, husker ikke hva.

SLUTT! ALT JBL sier er sant, så det så!!! Faktisk har jeg trodd blindt på spesifikasjonene siden systemet er rettet mot profesjonelle, og da sitter vel måling og kalibrering løst? Merkelig at de tør å skryte på seg da.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har også hørt at pro-segmentet sjelden betaler retail.

Jøss, overraskende at du synes K2 hadde nok bass, for jeg har da sett noen bilder fra din kant før, hehe. :) Hørte S9900 i kjelleren til Soundgarden i Oslo, mener det var med Hegel, husker ikke hva.

SLUTT! ALT JBL sier er sant, så det så!!! Faktisk har jeg trodd blindt på spesifikasjonene siden systemet er rettet mot profesjonelle, og da sitter vel måling og kalibrering løst? Merkelig at de tør å skryte på seg da.
    Ikke helt enig medBaldrick i bass og K2, men de trykker bra, desverre synes jeg toppen er for dårlig

T

Tittentei

Gjest
    Toppen ble vel forbedret i S9900? Har ikke hørt S9800.

S9900 trykket også veldig bra.

T

Tittentei

Gjest
    Har en tanke (som fort kan bli realitet) om å bygge en scene med inntil 8 frontmonterte subber. På toppen av denne skal 4343B og LMS Ultra 5400 subbene stå. Det er primært output over 50-80 Hz jeg er opptatt av i denne omgang, siden ultraene gjør en fenomenal jobb i dypet; likevel er fleksibilitet er aldri å forakte, men jeg kommer ikke til å ta hensyn til ekstrem low end output i denne builden, men vil gjerne at driverne skal ha evnen dersom planer og system endres i fremtiden.

Grunnen til ønsket om fleksibilitet, er pga en langsiktig drøm om å bruke noen flotte kompresjonsdrivere fra TAD i et par megahorn, men det blir lenge til, mens dette prosjektet kan realiseres ganske snart og helst i dag ;D. For øvrig var inspirasjonen til tanken denne hjemmekinoen og 8x12_Toms planer om en "bass"-scene.

Lurer primært på to drivere (men andre kan også være av interesse hvis de er mer sømmet), det éne er 2226, det andre er 2242. Det blir uaktuelt med 8 stk 2242 pga pris, men 4 stk kan gå. Av 2226 er 8 stk på bordet.

Foreløpig konsept
    4-8 stk 15-18" frontmontert i lydscene. Hovedfokus på output > 50-80 Hz. Mål er tight og fin bass som slår i brystkassen så det dundrer, men ikke noe boomy greier selv om jeg nok får innrømme at jeg er et basshead og liker en markant hevet bass ;D

Helst lukket konstruksjon fordi det er enklere å bygge, men estimeringer med WinISD vil utgå fra både portede og lukket konstruksjoner. En mulighet er pluggbare porter i bakkant av scenen for økt fleksibilitet. Inndeling i kammere vil enten være separat, eller i par, med mindre det er store fordeler ved å la alle driverne operere i samme arbeidsvolum. Hvis de deles inn i par, så er tanken å kunne utnytte hjelpesubprinsippet, slik JBL bruker i eksempelvis 4435, der den ene av de to deles lavere for å få mer output og renere bass pga mindre kompresjon.

Deling og bass management vil foregå med DSP.

Spørsmål

(1) Er driverne sømmet for lukkede kammere av ikke-ekstreme størrelser for output over 50-80 Hz regionen?
    (2) Er det nødvendig å porte kammerne når det er snakk om så mange drivere. Målet er ikke maks output, men tight, fin og gjevn bass > 50-80 Hz.
    (3) Vil hjelpesub-prinsippet være aktuelt i frekvensintervallet det er snakk om, og fordrer prinsippet portet konstruksjon?
    (4) Er det andre drivere fra JBL (eller andre) man burde titte på?

Sluttord

Tanken er som jeg har gjentatt til det kjedsommelige output over 50-80 Hz, men med pluggbare porter blir det selvsagt mer fleksibelt, og hvem vet hvordan det vil låte å kutte ut LMS Ultra 5400 subbene for å la JBL'ene ta alt? Det skal nok mye til for å gruse de to Ultrasubbene i det dypeste dypet, men i midbassen ser jeg dem allerede slått av 4 stk 2235h.

Håper noen kan svare på litt av dette.

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Ikke helt enig medBaldrick i bass og K2, men de trykker bra, desverre synes jeg toppen er for dårlig
    Får ta en tur ut og høre i nye rommet hvordan det låter hos deg, er det så ille får jeg heller hjelpe deg med å få K2ene ut igjen :)

Dersom du syens de er for dårlig i toppen, hvordan synes du de da er sammenlignet med 4350ene? Min lille erfaring med de er at 4350en låter mer typisk JBL og moro men at K2ene spiller "bedre" på stort sett alle punkter (ikke minst i toppen) foruten at det kanskje skorter bittelitt helt i bunn, men ikke verre enn at jeg kunne levd med det :)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har en tanke (som fort kan bli realitet) om å bygge en scene med inntil 8 frontmonterte subber. På toppen av denne skal 4343B og LMS Ultra 5400 subbene stå. Det er primært output over 50-80 Hz jeg er opptatt av i denne omgang, siden ultraene gjør en fenomenal jobb i dypet; likevel er fleksibilitet er aldri å forakte, men jeg kommer ikke til å ta hensyn til ekstrem low end output i denne builden, men vil gjerne at driverne skal ha evnen dersom planer og system endres i fremtiden.

Grunnen til ønsket om fleksibilitet, er pga en langsiktig drøm om å bruke noen flotte kompresjonsdrivere fra TAD i et par megahorn, men det blir lenge til, mens dette prosjektet kan realiseres ganske snart og helst i dag ;D. For øvrig var inspirasjonen til tanken denne hjemmekinoen og 8x12_Toms planer om en "bass"-scene.

Lurer primært på to drivere (men andre kan også være av interesse hvis de er mer sømmet), det éne er 2226, det andre er 2242. Det blir uaktuelt med 8 stk 2242 pga pris, men 4 stk kan gå. Av 2226 er 8 stk på bordet.

Foreløpig konsept
    4-8 stk 15-18" frontmontert i lydscene. Hovedfokus på output > 50-80 Hz. Mål er tight og fin bass som slår i brystkassen så det dundrer, men ikke noe boomy greier selv om jeg nok får innrømme at jeg er et basshead og liker en markant hevet bass ;D

Helst lukket konstruksjon fordi det er enklere å bygge, men estimeringer med WinISD vil utgå fra både portede og lukket konstruksjoner. En mulighet er pluggbare porter i bakkant av scenen for økt fleksibilitet. Inndeling i kammere vil enten være separat, eller i par, med mindre det er store fordeler ved å la alle driverne operere i samme arbeidsvolum. Hvis de deles inn i par, så er tanken å kunne utnytte hjelpesubprinsippet, slik JBL bruker i eksempelvis 4435, der den ene av de to deles lavere for å få mer output og renere bass pga mindre kompresjon.

Deling og bass management vil foregå med DSP.

Spørsmål

(1) Er driverne sømmet for lukkede kammere av ikke-ekstreme størrelser for output over 50-80 Hz regionen?
    (2) Er det nødvendig å porte kammerne når det er snakk om så mange drivere. Målet er ikke maks output, men tight, fin og gjevn bass > 50-80 Hz.
    (3) Vil hjelpesub-prinsippet være aktuelt i frekvensintervallet det er snakk om, og fordrer prinsippet portet konstruksjon?

Sluttord

Tanken er som jeg har gjentatt til det kjedsommelige output over 50-80 Hz, men med pluggbare porter blir det selvsagt mer fleksibelt, og hvem vet hvordan det vil låte å kutte ut LMS Ultra 5400 subbene for å la JBL'ene ta alt? Det skal nok mye til for å gruse de to Ultrasubbene i det dypeste dypet, men i midbassen ser jeg dem allerede slått av 4 stk 2235h.

Håper noen kan svare på litt av dette.
    Jeg kan forsøke å svare litt etter fattig evne:

Spørsmål

Typiske pro-drivere med relativt lette membraner og lav Qts er egentlig ikke beregnet/optimalisert for lukkede kasser da de begynner å droppe i nivå ganske tidlig. Til gjengjeld har slike drivere høy følsomhet sammenlignet med drivere som er ment å gå dypt i frekvens. Dette kan dog løses ved å tilføre EQ for å kompensere for nivåfallet. Pro-drivere tåler også som regel mye effekt, så en pro-driver vil sannsynligvis ha sin begrensning i slaglengde hvis man EQer den dypt i frekvens. Hvis man går for lukket kasse til pro-driverne, så vil det faktisk bety litt om man deler ved 80Hz kontra 50Hz mot subene. Membranvandringen som kreves for å gjenngi 50Hz er nok markant mye høyere enn ved 80Hz, og man mister fort SPL-kapasitet siden det sannsynligvis vil være slaglengden som er begrensningen.

Det er egentlig ikke noe problem å la mange drivere dele et felles, stort lukket volum. Men: Jo større volum, jo større innvendige avstander mellom kasseveggene. Jo større avstand mellom veggene, jo lavere i frekvens vil det oppstå stående bølger innvendig. Det er en fordel å holde disse resonansene utenfor arbeidsområdet. Så det er i utgangspunktet en god idè å la hver driver ha sitt eget separate kammer.

Prinsippet med å la flere drivere jobbe sammen i nedre frekvensdel, og så avrulle den ene oppover kan brukes ved både lukket og refleks. Men jeg tror ser ikke den store nytten når man deler såpass lavt som under 300Hz. Det blir mer kritisk når elementene skal jobbe oppover i mellomtonen hvor hørselen er mer sensitiv. Da vil man kunne høre at flere drivere som jobber parallellt kanskje tilslører litt p.g.a. at alle drivere sjeldent er/måler helt 100% likt. Oppover i frekvens hvor bølgelengdenne er små, vil ulik avstand fra driverne til øret også etterhvert bli litt utfordrende. Men under 300Hz tror jeg at jeg ville gått for parallell drift (og spart en ekstra kanal ved aktiv deling - evt. mye klatt med passive delfilterkomponenter.

Mye å velge i, men JBL lager bra elemeter. Dessuten finnes det mye erfaring med disse driverne rundtom. Greie å selge igjen også. Men: Hvis du virkelig ønsker å gå for lukket kasse til midbassene, så skal jeg være ærlig å si at f.eks. AE sine SBP-15 trolig vil være et bedre valg. Mer slaglengde og mindre behov for EQ.

Utover det et spennende prosjekt. Kanskje litt utfordrende også? Etter at vi tilgang til DSP, så har vi sannelig fått muligheten til å både tøye grenser og sy sammen komplekse systemer som var utenkelig for bare noen år siden. Slik jeg ser det; finnes det neppe noen facit på beste løsning i det tilfellet du beskriver. I beste fall kan man egentlig bare si hva man selv kanskje ville gjort med utgangspunktet slik du beskriver det:

Slik jeg har forstått, så har du JBL 4343B med en 15" (2235) som spiller opp til 300Hz i bassrefleks. Under det er TC-Sound LMS-Ultra 18 suber som tar seg av dypbassen. Videre ønskes litt mer rent trøkk, kapasitet og punch i mellombassen. Jeg skal være ærlig: Hvis jeg hadde hatt det som utgangspunkt, hadde jeg nok vurdert å se på området 50/80Hz - 300Hz samlet. Altså ikke noe XO mellom ulike elementer i dette området.

Siden JBLs 2226 er nevnt, så er det en driver med et litt annet fokus/design enn 2235. 2226 er en rendyrket prodriver JBL benytter seg av i deres kino-serie. Laget for å spille rent og høyt, men ikke helt ned i dypbassen. 2235 er mer en studiomonitor driver. Går dypere, men har lavere følsomhet og tåler mindre effekt. Jeg antar at 2235 også fungere litt bedre ved veldig høy deling (som i 4430/4435 monitorene - er vel rundt 1kHz, eller noe lignende). Jeg vil tro at 2226 har litt mer krutt i dette området vi snakker om her: 50/80-300Hz.

Hvis vi tar 2226 som utgangspunkt, så ville jeg personlig kanskje bare byttet 2235 i 4343ene med 2226. Kassen er vel på vel 150L, noe som passer fint til 2226 også. Litt forandring av tuning må nok til, men det skulle være en relativt grei sak. Deretter ville jeg vurdert å lage en ekstra modul med en ekstra 2226 med samme volum/tuning under 4343-kassen (i stedet for scene - høydemessig likt). Å ha mellombassene stablet i høyden vil være positivt i forhold til utfasinger man får fra taket/vertikalplanet.

Altså: 2x2226 i bassrefleks. ~150L kasser, tunet ~40Hz og stablet i høyden. XO 24db7okt@60-80Hz. En slik setting vil sannsynligvis føre til at det er effekttåligheten som blir begrensning for max SPL. AKA høyt.

Man kunne også gjort det samme med lukket. Plugge portene i 4343. Bygget en ekstra lukket (stativ)kasse med samme volum og delt @80Hz. Noe EQ og litt mindre SPL tilgjengelig.

Men viktig: Det var bare slik jeg tenkte da jeg leste utfordringen/rammen rundt prosjektet. Sikkert andre muligheter/måter å løse oppgaven på :)

Sist redigert:
    T

Tittentei

Gjest
    Takk for utfyllende svar med mange gode tanker rundt prosjektet. :)

Ja, dette er ting jeg bare kunne glemt å drive med om ikke det hadde vært for aktive delefiltere og DSP av typen miniDSP. Det er veldig moro å kunne prøve på ting som dette uten å måtte sette seg inn i og stadig måtte endre på passive delefiltere for å få ting bra. Skifte av stigningstall osv er gjort med et par tastetrykk, og lett for en total noob.

Har her estimert en midbassmodul i lukket og åpen konstruksjon med 2 x 2226. Det er åpenbart at den portede er rød, mens lukket er blå. Begge kassene er på 285L, portet er tunet til 50Hz, men kan også tunes til 40 jf. specsheet til 2226.

Her tunet til 40 Hz.

I tillegg til den fysiske avrullingen, så kommer også den elektroniske avrullingen, så jeg må undersøke nærmere hvor punktet for minimumsdeling er, men man vet jo ikke hvordan det vil bli rent subjektivt før man faktisk prøver og måler.

Det blir ikke noe scene med uniform plassering av drivere langs horisontalen denne gangen, for blant annet pga det du sier, så bør det nok forbeholdes drivere som skal operere under 80 Hz, og ikke helt opp mot 300 Hz som her, siden lyden blir retningsbestemt over 80. Det er mulig det ligger et par ekstra LMS Ultra 5400 i fremtiden, og da er scene med fire slike i en tanke. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at det vil bli enklere å integrere noe som kan stå mer i stil med og akustisk kobles til høyttalerne med plassering.

Idéen din om å sette inn 2226 i 4343B er god og skal definitivt prøves så fort jeg har driverne i hende. Må nok innrømme at jeg har en driverfetish og liker synet av mange elementer, så jeg vil gjerne at det skal være to 2226-drivere i hver av midbassmodulene, haha. Tanken er noe liknende, bare smalere og mer proporsjonalt plasserte drivere, med eventuell firkantet port i bunn og topp + adskilte kammere. Høyden blir lik høyttalerne (4343B).

Altså: 2x2226 i bassrefleks. ~150L kasser, tunet ~40Hz og stablet i høyden. XO 24db7okt@60-80Hz. En slik setting vil sannsynligvis føre til at det er effekttåligheten som blir begrensning for max SPL. AKA høyt.

Man kunne også gjort det samme med lukket. Plugge portene i 4343. Bygget en ekstra lukket (stativ)kasse med samme volum og delt @80Hz. Noe EQ og litt mindre SPL tilgjengelig.

Men viktig: Det var bare slik jeg tenkte da jeg leste utfordringen/rammen rundt prosjektet. Sikkert andre muligheter/måter å løse oppgaven på
    Dette er to løsninger jeg skal gå i sømmene. Når jeg får 2226 i hende, så skal jeg måle responsen på 4343B med dem i, både åpen og plugget, og se hvordan det blir med og uten elektroniske delinger med LMS Ultra.

Er altså bestemt på å prøve 2226, det blir ingen lydscene, men midbassmoduler der det (helst) er 2 i hver (;D), selv om det kan gjøre det enda mer utfordrende å replikere responsen fra 4343B med 2226 i. Når jeg har et par drivere, så kan jeg måle 4343B sin respons med både 2226 og 2235h i, og prøve å estimere konstruksjoner som er nært sammenfallende med resultatene fra målingene.

Sist redigert:
    T

Tittentei

Gjest
    PS: Estimatene ovenfor er gjort før jeg leste innlegget ditt. Må bruke infoen i innlegget ditt og fortsette estimeringene og tankene rundt midbassmodulene.

Edit: Og svarene på de fire spørsmålene gjorde ting klart nok til at jeg ikke kan si annet enn takk, derfor ingen kommentarer på dem.

Edit2: Intern volum for bass, port-lengde og diameter på 4343B impliserer tuning til 33,2 Hz basert på WinISD. (156L, 2 porter á D=102mm, L=211mm), så det bør gjøres noe med portene for at de skal passe til 2226 som ikke bør tunes til under 40. Å sage i disse el.l. blir selvsagt uaktuelt, men kan kanskje gjøre noe som er fullt reversibelt uten å skade dem.

Sist redigert:

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Får ta en tur ut og høre i nye rommet hvordan det låter hos deg, er det så ille får jeg heller hjelpe deg med å få K2ene ut igjen :)

Dersom du syens de er for dårlig i toppen, hvordan synes du de da er sammenlignet med 4350ene? Min lille erfaring med de er at 4350en låter mer typisk JBL og moro men at K2ene spiller "bedre" på stort sett alle punkter (ikke minst i toppen) foruten at det kanskje skorter bittelitt helt i bunn, men ikke verre enn at jeg kunne levd med
    det :)
    Der mener vel jeg det stikk motsatte :)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Der mener vel jeg det stikk motsatte :)
    Du får prøve å overbevise meg om at jeg tar feil neste gang jeg er ute hos deg, men tviler på at du klarer det :D

Tittentei: Jeg er enig med FredrikC at du bør holde deg til enten 2235 eller 2226, ikke blande. Elller... kanskje vurder andre element. ME150 er på mange måter arvtageren etter 2235, men noe vanskelig å få tak i, har du ikke behov for noe under 80hz er 2227 ett kjempe alternativ. Det spiller høyere og penere men er ett rent midbass/mellomtone element så bør deles relativt høyt. Samme motor og konstruksjon som 2242, tåler mye og spiller vanvittig bra.

T

Tittentei

Gjest
    Tittentei: Jeg er enig med FredrikC at du bør holde deg til enten 2235 eller 2226, ikke blande. Elller... kanskje vurder andre element. ME150 er på mange måter arvtageren etter 2235, men noe vanskelig å få tak i, har du ikke behov for noe under 80hz er 2227 ett kjempe alternativ. Det spiller høyere og penere men er ett rent midbass/mellomtone element så bør deles relativt høyt. Samme motor og konstruksjon som 2242, tåler mye og spiller vanvittig bra.
    Takk for svar. Orker ikke å jakte i evigheter på M150 og andre drivere som er nesten umulige å få tak i. Har holdt på en stund med 2235h, og alle dealene som er greie sklir gjennom hendene hver gang, så har avtalt kjøp av 4 stk 2226, så jeg skal prøve med dem og se hva som "skjer". Kan pelle ut 2 stk 2235h av 4430 og prøve med dem sammen med de to 2235h'ene som står i 4343B, men det er nok bedre som dere sier å bruke 2226 her, siden formålet er > 80 Hz. Blir spennende å teste 2226-driverne. Gleder meg til det! ;D

Orso bygget vel 6 x 2226 i individuelle portede kabinetter med hjelp av grelv. Litt mer om prosjektet her. Skulle likt å vite litt om volum, tuning og formål for de buildsa.

Muligens i en config som dette.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Kan gjerne få bytte 2235ene dine mot tilsvarende antall 2226 hos meg :)

2226 er bra de, spiller både høyt og bra og kan brukes tilnærmet full range opptil +-1000 hz og dermed veldig allsidige. Jeg foretrekker nok lydmessig 2235 men det er noe mindre trøkk i de dersom det er tema.

T

Tittentei

Gjest
    Kan gjerne få bytte 2235ene dine mot tilsvarende antall 2226 hos meg :)

2226 er bra de, spiller både høyt og bra og kan brukes tilnærmet full range opptil +-1000 hz og dermed veldig allsidige. Jeg foretrekker nok lydmessig 2235 men det er noe mindre trøkk i de dersom det er tema.
    ;D hehehe, det kan jeg nok ikke, siden det ikke er løse drivere jeg har, de har fast adresse i 4343 og 4430, og hvis jeg skal selge noen av dem, så må jeg ha driverne. Har også en drøm om å bygge et par 4350/55, og da trenger jeg fire stykker. ;D I 4430 spiller 2235h til 1kHz, og det fungerer tålelig bra det, men man merker at 4343B har gevinst av mellomtonen i tillegg, spesielt når man drar på litt.

Det er trykket som er etterlengtet her. Har nevnt det tidligere i tråden: Satt opp 4430 aktivt delt og kjørte kun basserne i dem til 300 Hz sammen med 4343B full range. Det trykket noe helt rått, så da blir vel inntil 6 x 2226 helt sykt, kan jeg tenke meg. ;D Det var vrient å integrere det skikkelig, men da hadde jeg ikke DSP og tidskorrigering, kun analog xover med innstilling av delefrekvens. Skulle kanskje prøvd igjen bare for moro, men 4430 er for pene og bra til å stå der som bassmoduler uansett. De fortjener sitt eget oppsett.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Hadde 4435 tidligere og har jo hørt DUC999 sine 4350 så vet at doble 2235 fungerer bra, mer hifi enn 2226 men ikke det samme trøkket. Bruker nå doble 2226 i LCR og fungerer greit det men forandringen fryder så kommer sannsynligivs å bytte til 2227 (med mindre det blir ett helt annet oppsett)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Tittentei: Du får bygge deg slike, sikkert artige og nok trøkk for de fleste :)

T

Tittentei

Gjest
    Håper på den ultimate JBL-moroa med disse 4 x 2226'ene, men trist om lydkvaliteten lider mye kontra 2235h.

4435 kan jeg tenke meg var moro, ja, men 4350 er vel i en helt annen liga? Har inntrykket av at duc999 ikke drar på med 4350'ene sine, noe som er rart, for disse er vel bygget for å kunne gi helt vanvittig SPL. Ser slik ut på specsheetet i alle fall.

Var ikke engang bekjent av 2227. Ser 2227 er mer sensitive med 100dB/1w1m og har 50-3kHz respons kontra 30-2,5kHz 97dB/1w1m 2226. Hva er det du er ute etter i disse som du ikke har med 2226? Bare forandring, eller vil du ha mer oppover mot 3kHz? ;D

45 graders off axis-responsen etter 500 Hz i 2226 er ikke mye å skrive hjem om, men ser bra ut frem til 300 Hz, og da er det greit.

T

Tittentei

Gjest

Hahaha, så det var en på Audioheritage som hadde kjøpt seg slike og søkte råd for å få kona til å akseptere dem nå ;D Det der er brutale greier. Med 4350 og 4 stk LMS Ultra 5400 hadde jeg vært fornøyd, tror jeg. Er man villig til å dra en tur ned til Europa, så finnes det 4350'er relativt rimelig fra tid til annen. Hadde nok gjort det fremfor å bygge pga kompleksitet med å skaffe drivere og bygge xover.

Tror nesten det er rimeligere å kjøpe et fint par. Skikkelig bladfiner koster fasken mye kroner. På dem er det fort 8k elns bare i valnøtt av høy kvalitet.

T

Tittentei

Gjest
    Noe i denne duren kunne jeg trivdes med å sitte og se på. Liker best å stacke dem med portene i bunn og topp. Ser kult ut, haha.

Blir grisete så fort hvert kabinett skal replikere volumet til 4343 med 156L. Blir uproporsjonalt. Må se nærmere på dette.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    4435 kan jeg tenke meg var moro, ja, men 4350 er vel i en helt annen liga? Har inntrykket av at duc999 ikke drar på med 4350'ene sine, noe som er rart, for disse er vel bygget for å kunne gi helt vanvittig SPL. Ser slik ut på specsheetet i alle fall.
    Helt annen liga er nok å dra det veldig langt, flere som faktisk foretrekker 4435 men jeg liker nok bedre 4350. Strengt for deg er det jo bare å bruke den ekstra 2235en så har du tilnærmet 4435/4350. Det at duc999 ikke drar på er nok en liten overdrivelse, har da selv hørt de med greit nivå hos han. Men er jo det som er gøy med store høyttalere, en kan spille temmelig høyt uten at det blir presset.

Var ikke engang bekjent av 2227. Ser 2227 er mer sensitive med 100dB/1w1m og har 50-3kHz respons kontra 30-2,5kHz 97dB/1w1m 2226. Hva er det du er ute etter i disse som du ikke har med 2226? Bare forandring, eller vil du ha mer oppover mot 3kHz? ;D
    Du må ikke se deg blind på tall, det sier ikke nødvendigvis så mye om lydkvaliteten. 2226 er ikke særlig brukende oppi 2,5khz og helt sikkert ikke 2227 heller, men spiller liten rolle siden jeg deler på rundt 600hz. Har hatt 2227 før og har tenkt å prøve de igjen, ideelt ville jeg hatt ME150 (2227 kan for øvrig rekones til ME150) eller enda bedre noen som 1500AL eller 2216ND men de vanskelige å få tak i.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.147
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3

Hahaha, så det var en på Audioheritage som hadde kjøpt seg slike og søkte råd for å få kona til å akseptere dem nå ;D Det der er brutale greier. Med 4350 og 4 stk LMS Ultra 5400 hadde jeg vært fornøyd, tror jeg. Er man villig til å dra en tur ned til Europa, så finnes det 4350'er relativt rimelig fra tid til annen. Hadde nok gjort det fremfor å bygge pga kompleksitet med å skaffe drivere og bygge xover.

Tror nesten det er rimeligere å kjøpe et fint par. Skikkelig bladfiner koster fasken mye kroner. På dem er det fort 8k elns bare i valnøtt av høy kvalitet.
    Sånne skulle jeg hatt tak i også.

T

Tittentei

Gjest
    Må bare si at 2226 er helt konge i midbassen. Har en oppe å gå mellom 80-250 hz nå i 122L lukket som jeg skal kaste sandsekker i for å teste forskjellige volum. Helt brutalt trøkk i disse. Synes ikke lydkvaliteten er dårlig heller, de opererer tross alt bare i 80-250 med steepe rollofs. Blir helt sjef med 4 av disse. Finnes det virkelig drivere som er bedre enn disse for dette? Hva er det som kan bli bedre bortsett fra større membran og mer SPL? De rocker brutalt.

Logitechsuck

Fersking
    Ble medlem
    31.12.2012
    Antall liker
    3
    Får vell slenge inn ett bilde av hva jeg sitter med au. To par JBL L100 & to par JBL L96. Sitter for øyeblikket med Van den hul kabler, Sony 707ES CD spiller og TA-N80ES effekt.
    IMG_2177.jpg

Ble kjent med JBL da jeg fikk ett par L100 gratis som 15åring. Siden den gang har det ikke vært noe annet.
    20 nå, så det er masse som skal kjøpes og testes. Ser frem til dagen jeg får tak i noe større greier.

Logitechsuck

Fersking
    Ble medlem
    31.12.2012
    Antall liker
    3
    ja det har gått en del i youtube for en stund tilbake. Men det ble det ikke noe mere med :) hehe.

Men jeg har ett spørsmål, og dette er vel ikke direkte feil sted å spør.
    Hvordan er mulighetene for å få kjøpt JBL 43-serie (4345,4343,50,55) her i landet?
    eneste jeg kan huske er noen 4315 som lå på finn for noen år siden. Noen som vet hvor de blei av?

T

Tittentei

Gjest
    ja det har gått en del i youtube for en stund tilbake. Men det ble det ikke noe mere med :) hehe.

Men jeg har ett spørsmål, og dette er vel ikke direkte feil sted å spør.
    Hvordan er mulighetene for å få kjøpt JBL 43-serie (4345,4343,50,55) her i landet?
    eneste jeg kan huske er noen 4315 som lå på finn for noen år siden. Noen som vet hvor de blei av?
    ;D Ja, glaner jo litt på JBL-filmer og da har du poppet opp fra tid til annen. :)

Er vanskelig innlands uten mye tålmodighet, men muligheter om du er villig til å bevege deg med ferga til Tyskland f.eks. Det går ann å kjøpe fra USA og få det fraktet over med båt via Jetcarrier også. Alternativt, så har du Kenrick sound i Japan som du selvsagt kjenner til eller å rett og slett bygge dem selv.

Et tips er å bruke søkemotoren hifishark.com for å se hva som er på det internasjonale bruktmarkedet.

Logitechsuck

Fersking
    Ble medlem
    31.12.2012
    Antall liker
    3
    Ja har sett mye utenlands, men om man skal handle fra USA eller japan koster det for en god del, hehe.
    men å evt. handlet fra tyskland høres interessant ut.
    Får bare ta det med tiden.
    Kaster inn ett bilde til i farten.
    Takker for tips, skal ta en kikk på hifishark :)
    IMG_2168.jpg

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Steintøft og spiller sikkert kjempebra!! Angrer fortsatt på at jeg ikke slo til på de når de sto til salgs før du kjøpte de :)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Må bare si at 2226 er helt konge i midbassen. Har en oppe å gå mellom 80-250 hz nå i 122L lukket som jeg skal kaste sandsekker i for å teste forskjellige volum. Helt brutalt trøkk i disse. Synes ikke lydkvaliteten er dårlig heller, de opererer tross alt bare i 80-250 med steepe rollofs. Blir helt sjef med 4 av disse. Finnes det virkelig drivere som er bedre enn disse for dette? Hva er det som kan bli bedre bortsett fra større membran og mer SPL? De rocker brutalt.
    Lydkvaliteten er absolutt ikke dårlig i 2226, snarere tvert om :) De spiller veldig bra og trøkker bra også ned mot 30-40 hz i rette kassene så meget anvendelige og gode element

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn