Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    1 inntrykk er udellt positivt , så slapp av :) litt lukka i lyden men presise , høres veldig lovende ut, høytalere å bli glad i

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    ta med noe å stroppe eskene sammen med hvis du skal trille de, f.eks gaffa teip eller noe annet

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Vurderer Taxi. Er bare det at man skjemmes litt når man skal betale for 1 km. 40% fortjeneste til sjåfør..

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.521
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Da er mine 4312 E pakket ut og står til oppvarming :) finere finish enn det jeg håpet på faktisk, kule rett og slett
    Positivt!

Jeg får ikke hentet mine før klokka 16:00. Ikke har jeg skyss heller. Skal gå med de i trillebår ca. 1 km. Er de digre i emballasjen?
    Bruk 130,- spenn på taxi. Eskene er svæææære! Seriøst. Litt snå/regn og eksene blir stygge i tillegg. Det er bare ett tynt lag papp mellom høyttaleren og trønderværet :)

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    L 50 VS L 100.

Er de like. Eller er det stor forskjell på de? Får de til ca. samme pris, men frakt osv. på L 100 fra Danmark er ikke regnet ut. L 50 har en gang fått reconet bass-elementene, nye tweetere og skruterminaler.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Portugal
    L 50 VS L 100.

Er de like. Eller er det stor forskjell på de? Får de til ca. samme pris, men frakt osv. på L 100 fra Danmark er ikke regnet ut. L 50 har en gang fått reconet bass-elementene, nye tweetere og skruterminaler.
    L100 kostet nesten 100% mere en L50 som nye.

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    L50 er vel 10" med de har du ikke noe i denne tråden å gjøre

;)

L100 is the real deal. 12".

Sist redigert:

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Jeg henger nok litt etter her når det gjelder levering av mine 4319.:(
    Fikk mail rundt lunch tider i dag om at de var gjort klar til utsendelse, går nok mot helga før jeg har de da vil jeg tro.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    image.jpg

Hvis noen trenger disse stativene?,uten bunnplatene de lager du på 1-2-3 :)
    Så er det bare og komme og hente de gratis. Passer til 4319/4312.

O

Whiplash

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Rene julenissen du Evo2. Strør om deg med kassettspillere og stativer :)

Jeg har prøvd litt frem og tilbake med 4319 og synes de låter best litt nærmere gulvet. 15-20 cm opp vinklet lett bakover. Men det kan ha med rommet og mye annet å gjøre.

Hva synes du om Hegel HD11 Ove ? Om du har fått testet den noe.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har fått sendingsinfo på 4312e, og regner med de dukker opp i morgen, men 4319 har jeg foreløpig ikke hørt noe om. De har sikkert litt å gjøre... :)))

Hadde vært moro om dere som mottar gircen tilbakemelding med litt info på både totalinntrykk og hva slags forsterkeri dere prøver dem ut på.

mvh.
    Stian

leifarild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Antall liker
    205
    I helga var det julebord, og jeg fant frem noe gamle greier jeg har hatt stående i kjelleren i flere år. Det er nesten for ille, men jeg har 4 stk JBL 4628b stående, og sist gang de spilte var for ca 10 år siden. Jeg tenkte at alt av oppheng var smuldret bort, men neida. De virket. Og de virker noe så veldig også. Brukte bare to stk, og disse ble drevet av en Adyton XP3 effektforsterker. MYE morro!

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    4312 E lever opp til forventningene, spiller veldig bra etter bare 4-5 timer

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Samboeren kom hjem med influensa fra jobb, så ble bare en halvtime her. Hva du opplever som løsner etter 4-5 timer?

Diskanten er allerede noe man kan leve med, men det er nada bevegelse/vibrasjon på basselementet. Det "sitter fast"... minner litt om DA 110A. Ikkeno punch, men det kom med spilletiden. De blir stående på TV'en utover kvelden. Hjelper sikkert på pittelitt det også.

Morgenkaffe og musikk imra. Er ikke langt unna nå...

Sist redigert:

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Samboeren kom hjem med influensa fra jobb, så ble bare en halvtime her. Hva du opplever som løsner etter 4-5 timer?

Diskanten er allerede noe man kan leve med, men det er nada bevegelse/vibrasjon på basselementet. Det "sitter fast"... minner litt om DA 110A. Ikkeno punch, men det kom med spilletiden. De blir stående på TV'en utover kvelden. Hjelper sikkert på pittelitt det også.

Morgenkaffe og musikk imra. Er ikke langt unna nå...
    Samme erfaring vedr basselementene her. Måtte sjekke at basselementene var der i det hele tatt :).

Nada punch og trykk med tanke på at det er et 12" element i disse.

Men de trenger nok muligens mange timer for å "løsne"

Pr i dag så spiller jo Viennaene mine med sine "små" elementer i ring rundt disse høyttalerene med tanke på basstrykk !

Edit: Har kun testet de mot Viennaene med Hegel oppsettet mitt.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Rene julenissen du Evo2. Strør om deg med kassettspillere og stativer :)

Jeg har prøvd litt frem og tilbake med 4319 og synes de låter best litt nærmere gulvet. 15-20 cm opp vinklet lett bakover. Men det kan ha med rommet og mye annet å gjøre.

Hva synes du om Hegel HD11 Ove ? Om du har fått testet den noe.
    hehe,er bare sånn jeg er :)
    Hegel HD 11 liker jeg veldig godt,flott lyd. Den spiller detaljert og fint,ikke noe som stikker seg ut der ;)

O

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Tror nok ikke rommet mit tillater at høyttalerene står så lavt som 15/20 cm over gulvet. Står de lavere enn 35cm blir det bare grøtete og fært:(

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    opplever bassen som kontant, om ikke elementet beveger seg, forsatt veldig homogen lett flytende lyd , men man hører at de ikke har løsnet, men det kommer jo etterhvert, fin fin match med Marant imo

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Jo, du. Det bor et lite monster bak langt, langt der inne. Tror jeg. Akkurat nå så spiller Geneva'en med mer pondus enn JBL'ene. Men detaljer i musikk og gjengivelse av stemmer minner meg litt mer om DA og Vienna. Ikke at de er like i det hele tatt, men man merker elementer i musikken igjen.

Ellerno... :)

Gleder meg til det virkelig løsner. Da man kan vrenge på litt volum, for nå så blir det litt tynt med volum. Hva har dere knottene stilt inn på? Stått kun på hel hos meg.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Grattis med kule HT til JBL kara! Hadde jeg ikke bodd i leilighet..

Mtp bassrespons, så er min erfaring med andre lettdrevne HT med store elementer, at elementene ikke pumper inn/ut på samme måte som små HT. Altså ikke før man DRAR på, som man jo må med disse typene;)
    Men uansett, som japanere og de fleste tester sier&gjør, så skal vel disse typer plasseres helt inntil vegg for å få noe særlig bass?

Ser jo at EVO kjører luftig plassering men..

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Har hatt 2 timer på de nå. Samboeren hører på Coldplay, og det låter pent. Aldri hørt noe særlig på det tidligere Bassen begynner komme seg, også på lavt volum. Tror ikke det var mye som skulle til :)

Mine står forresten ca 10-15 cm. fra veggen. En ting er sikkert. De skal ikke opp på noe spinket stativ som litt høye. Makan til merkelig utseende det ble på det da, det skal man ikke ha :) Jeg tror og håper jeg kan leve lenge med de HT her i hus en lang, lang periode. Det lover godt i det minste.

T

Tittentei

Gjest
    Hva skjer om dere drar på med 4312E, åpner bassen seg da? Har ikke hørt disse selv.

Hvor langt har dere dem fra veggen bak og sidene? Kanskje dere har kanselleringer?

Postet dette innlegget i en annen tråd, og stapper det inn her.

---------------

Les om boundary cancellations. I bassen radierer det omnidireksjonalt, så lyden kommer ikke bare ut av basselementet, men rundt hele kassen. Det spørs altså hvordan bassen blir delt her.

Kort sagt: Avstanden til enhver flate vil kansellere frekvensen der 1/4 bølgelengden er lik avstanden. Jo nærmere du setter "basskassen", desto høyere i frekvens vil kanselleringene skje (i tillegg får du boundary gain som du så kan DSP'e ned for å få god preferert tonal balanse). God avstand gjør at kanselleringen vil skje lenger ned.

Laget meg en dynamisk graf hvor jeg kan regne ut disse tingene. Her er et eksempel der avstanden fra f.eks. bakveggen er 1,01m, her vil 82,26 Hz kanselleres, fordi bølgelengden av 82,26 Hz er 4,04m som er 1/4 av avstanden på 1,01m.

Husk at alle flater teller med, så man må finne et kompromiss her.

Her er en nyttig kilde. Peavey.com

Laget denne oversikten, her antok jeg at lyden har en fart på 343m/s, men dette varierer med luftfuktighet og temperatur. Det er den siste kolonnen du kan konferere med mtp avstand til flater. Har du f.eks. 1.72m avstand til bakvegg, så vil du kansellere ved ca 50 Hz.

Frequency, Hz
    Wavelengt, m
    1/4th WL, m
    1 343.00 85.75
    5 68.60 17.15
    10 34.30 8.58
    20 17.15 4.29
    30 11.43 2.86
    40 8.58 2.14
    50 6.86 1.72
    60 5.72 1.43
    70 4.90 1.23
    80 4.29 1.07
    90 3.81 0.95
    100 3.43 0.86
    200 1.72 0.43
    300 1.14 0.29
    400 0.86 0.21
    500 0.69 0.17
    600 0.57 0.14
    700 0.49 0.12
    800 0.43 0.11
    900 0.38 0.10
    1 000 0.34 0.09
    2 000 0.17 0.04
    3 000 0.11 0.03
    4 000 0.09 0.02
    5 000 0.07 0.02
    6 000 0.06 0.01

Husk at dette kun gir en pekepinn, siden det er mange andre ting som spiller inn, slik som absorbsjonsevnen til materialet i veggene dine, møbler, osv osv osv. Men det gir deg et godt utgangspunkt. Kjøp målemikrofon. Da ser du slike kanselleringer og kan jobbe deg frem til det beste kompromisset innenfor plasseringsbeskrankningene dine.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Rene høyttalerbonanzaen her inne nå. Konge!

Innspilling av bass: Noen timer med 5Hz og ganske mye utsving på elementet. Lydløst og effektivt.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Da er mine 4312 E pakket ut og står til oppvarming :) finere finish enn det jeg håpet på faktisk, kule rett og slett

Spennende! Fikk melding om at de var på vei ut dørene i dag, men går vel fort 1 dag eller 2 før de leveres. Får vel ikke særlig tid til å spille mye på de før mot slutten av neste uke :rolleyes:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    står rett opp her også :) man må jo ha i tankene at de trenger noen timer før alt løsner

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt 2 timer på de nå. Samboeren hører på Coldplay, og det låter pent. Aldri hørt noe særlig på det tidligere Bassen begynner komme seg, også på lavt volum. Tror ikke det var mye som skulle til :)

Mine står forresten ca 10-15 cm. fra veggen. En ting er sikkert. De skal ikke opp på noe spinket stativ som litt høye. Makan til merkelig utseende det ble på det da, det skal man ikke ha :) Jeg tror og håper jeg kan leve lenge med de HT her i hus en lang, lang periode. Det lover godt i det minste.
    10-15 fra sideveggene? Om jeg skal kjøre etter JBL-boka som sier 50cm fra sidevegg, er det på grensen til hva loftstuen min tillater slik det står nå ihvertfall.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Bakvegg. Sideveggene er langt unna på begge HT. Ganske likt slik, Evo har, men bakvegg rett bak HT.

Rene høyttalerbonanzaen her inne nå. Konge!

Innspilling av bass: Noen timer med 5Hz og ganske mye utsving på elementet. Lydløst og effektivt.
    Har du link til noe jeg kan sette på? Det bråker fælt av det jeg finner selv, 5 Hz.

mariusaa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    Studio monitorene drives best nær bakvegg. Pga manglende dypbassen i disse så trenger de å spille litt "med rommet". 4319 hadde jeg klint opp i bakveggen og ganske nær sideveggene, med høyttalerene vinklet mot lytteposisjon. Det fungerte gull her i vert fall. Dra de langt ut på gulvet som med andre høyttalere så fungerte de ikke i det hele tatt.

T

Tittentei

Gjest
    Evo, når du sier "mørk eik finish", kan du forklare hva du mener med det? Beis? Gi gjerne full oversikt over prosessen du har gjort med finish og produktene du brukte. Jeg kan ikke dette, men liker fargen du fikk til. Valnøtt heltre koster helt jævlig med penger. Dette er et fint kompromiss. Kunne tenkt meg å lage sokler med hjul på til 4343B, ser du.

Studio monitorene drives best nær bakvegg. Pga manglende dypbassen i disse så trenger de å spille litt "med rommet". 4319 hadde jeg klint opp i bakveggen og ganske nær sideveggene, med høyttalerene vinklet mot lytteposisjon. Det fungerte gull her i vert fall. Dra de langt ut på gulvet som med andre høyttalere så fungerte de ikke i det hele tatt.
    Da får man gain i bassen, pluss mer av diskanten direktivt mot øret, altså veldig smart. You very smart man!

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Under tuning ja. Er litt av poenget. Trengs lite effekt, og forstyrrer ikke. Kan fint bruke enda lavere. Jeg har brukt helt ned i 1Hz.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn