Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Evo, når du sier "mørk eik finish", kan du forklare hva du mener med det? Beis? Gi gjerne full oversikt over prosessen du har gjort med finish og produktene du brukte. Jeg kan ikke dette, men liker fargen du fikk til. Valnøtt heltre koster helt jævlig med penger. Dette er et fint kompromiss. Kunne tenkt meg å lage sokler med hjul på til 4343B, ser du.

Studio monitorene drives best nær bakvegg. Pga manglende dypbassen i disse så trenger de å spille litt "med rommet". 4319 hadde jeg klint opp i bakveggen og ganske nær sideveggene, med høyttalerene vinklet mot lytteposisjon. Det fungerte gull her i vert fall. Dra de langt ut på gulvet som med andre høyttalere så fungerte de ikke i det hele tatt.
    Da får man gain i bassen, pluss mer av diskanten direktivt mot øret, altså veldig smart. You very smart man!
    Beis ja,tok fire 1x50cm meter furuplater og målte opp de som fulgte med,men gjorde den feilen og ta de ned 9cm.
    Målte høyttalerene og lagde samme mål bredde dybde,ikke helt på mm da dette bare skulle testes,tok og kjøpte mørk eik olje beis
    og smurte på med en svamp så det ikke blir stripet etter kost. Lagde nye bunnplater og fikk de høyere opp,da låt det bra.
    Selv om mine står ute i rommet har jeg bra dypbass og en jævlig bra mellombass,trives med lydbilde her nå ;)
    Skal legge ut bilde av beisen jeg brukte,kjøpt hos Malia.
    O

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Tittentei. Ser du har labgruppen 14000 klone. Har en slik på jobb (orginalversjon). Hvordan lever du med viftestøyen?

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Da er 4312e kommet ut av eskene og satt i sving hos meg og. Helt i starten sløret og litt "tett" men tre platesider ut har det åpna seg i toppen, og bassen henger med. Foreløpig konkurere de ikke med Cornwall 3, men jeg har en plan om å rigge dem i et rom på loftet til helgen. Enten med et gammelt EC-sett, eller evt aktivere en Music-Angel som står ubrukt.

4319 er det åpenbart leveringstid på...

Stian

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Da er 4312e kommet ut av eskene og satt i sving hos meg og. Helt i starten sløret og litt "tett" men tre platesider ut har det åpna seg i toppen, og bassen henger med. Foreløpig konkurere de ikke med Cornwall 3, men jeg har en plan om å rigge dem i et rom på loftet til helgen. Enten med et gammelt EC-sett, eller evt aktivere en Music-Angel som står ubrukt.

Stian
    De blir nok småbrødre av Cornwall ;)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Kan nesten ikke sammenligne 4312 og Cornwall. Helt ulike filosofier. Cornwall må eventuelt sammenlignes med 4429. Det blir kort prosess i favør 4429 på alt annet enn maksnivå.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Da var mine 4319 dukket opp på posten her, kjapt levert det synes jeg. :) Når imidlertid ikke og hente de før senere i kveld eller eventuelt i morgen ettermiddag.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Neida klar over det :) de skal ikke erstatte dem heller. Bare satt dem opp kjappt i stua for å høre på dem uten for mye fuss og ståk. Har kjøpt dem fordi jeg har mye små rom, og tror de vil funke godt i disse. Nå går de på mc 2200/mc275, men på sikt vil jeg sjekke dem opp mot diverse forsterkere jeg har stående, og i værste fall evt investere i en integrert transistor fra Mc.

Merker nå at de er sterke på vokal/diksjon... Var ikke helt forberedt på det, men fikk en positiv overaskelse !

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.

Stian
    Jeg har kanskje 6 timer på baken nå med 4312E. De spiller seg bare varmere og bedre. Bassen kommer mer og mer. Spiller selv på lavt volum akkurat nå pga en influensa sjuk samboer.Koser meg fortsatt. Det er fullt levelig :) Også på lavt volum. De var "tette i øra" den første timen i går. Samme i dag, da de hadde stått kaldt i natt igjen.

Ser du har merket at de stikker seg ut på diskanten, definitivt til det positive :)

Prøvde tidligere i dag en DUBSTEP låt som ble linket til i tråden i går. Ikke mye til bråk, men basselementet levde fint "utenfor" høyttaleren. Jeg/VI har masse godt i vente.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    537
    Sted
    Flekkerøy
    Kan nesten ikke sammenligne 4312 og Cornwall. Helt ulike filosofier. Cornwall må eventuelt sammenlignes med 4429. Det blir kort prosess i favør 4429 på alt annet enn maksnivå.
    Kan du si noe mer om 4429? Dette er en sterk kandidat til anlegget mitt men får ikke hørt den noe sted. Har lest alt jeg kom over på nett og har ringt tre Soundgarden for informasjon.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    JBL gjør kort prosess på det meste kontra klipsch på de fleste modeller,RF 63 er vel de eneste jeg kunne tenke meg og ha tilbake.
    Men da kun som i et NR 2 oppsett.

O

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jobber ettermiddag skift ut uken, og fikk selvsagt en telefon om levering av 4312 i dag når jeg var på jobb. Fikk ordnet med levering i morgen i stedet, så da blir det vel oppkobling og rolig spilling utover natten i morgen :)

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Kan du si noe mer om 4429? Dette er en sterk kandidat til anlegget mitt men får ikke hørt den noe sted. Har lest alt jeg kom over på nett og har ringt tre Soundgarden for informasjon.
    Hei.

Har faktisk ikke hørt 4429, men kjenner godt til oppbygging og elementer. 1200Fe bassen som sitter der er helt utenomjordisk. Beste 12" de har laget med god margin. Jerry Moro gjorde en kjempejobb med det designet. Har selv brukt elementet i en høyttaler jeg laget for en annen, og den er bare helt rå.

Hornet er også rimelig bra. Eneste lille svakhet er mellomtonedriveren. 175nd er ikke på høyde med 435AL/2431H.

Ja.... og så er den i likhet med alle høyttalerne i monitorserien tunet med en liten basspukkel.

-Tim

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Hva er din låt til akkurat JBL?

Hva for en låt setter du på stereoen på høyt volum, når du skal se hva HT din er god for. Tenker ikke bass og trykk, men det du synes står til den best.

Jazz og blues/funk har skilt seg litt ut for min del.

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Om noen har noen rimelig stands for 4312e eller vet om noen som kan lage slikt er det bare å fyre inn en PM. Ser det er en del greit fra ebay, men det blir fort litt dyrere etter at alle skal ha sin bit av kaka.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.227
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har kjennskap til JBL 4307, som er litt mindre enn 4312 E? Selges disse i Norge?

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    465
    Sted
    Trondheim
    Hva er din låt til akkurat JBL?

Hva for en låt setter du på stereoen på høyt volum, når du skal se hva HT din er god for. Tenker ikke bass og trykk, men det du synes står til den best.

Jazz og blues/funk har skilt seg litt ut for min del.
    Litt usikker på hva du er ute etter. Synes selv at høyttalerne mine er noenlunde nøytrale så fungerer med det meste så lenge innspillingen er god. Men om jeg har lyst å dra på litt ekstra så f.eks:

Tony Joe white - Louisiana rain
    Harry Belafonte at Carnegie Hall - Cotton Fields
    Frans Sinatra - Fly me to the moon

Dette er gode innspillinger. Har noen koropptak jeg har gjort selv som jeg setter på om jeg virkelig vil syreteste. Crestfaktor på 36-39dB

Av andre mer gøyale ting så bruker jeg:

AC/DC - Live at Donnington (Blu-ray)
    Infected mushrooms
    Nightwish

Spiller egentlig alt fra Mark knopfler via Metallica til Johannes Kleppevik

Vanskelig å velge èn låt, men må jeg, så blir det den låten som tente JBL interessen i utgangspunktet. Når det smalt til så hoppet jeg nesten ut av sofaen. 1812 Overturen på Telarc (vinyl). Har den ikke selv, men det er ekstreme saker.

Edit: Æsjda, nå fikk jeg vann på mølla. Må ikke stille sånne spørsmål :p

Andre forslag (noen gode og noen mindre god innspillinger):

J.J. Cale
    Susanne Sundfør
    Solveig Slettahjel
    Kari Rueslåtten
    Maria Callas
    Alice Babs
    a-ha (Vinyl)
    Pink Floyd (Vinyl)
    Johnny Cash
    Leonard Cohen
    Ola Bremnes
    Dunedin Consort
    Jim Reeves
    Muddy Waters
    The Picadilly Six
    Chris Barber
    Dolly Parton
    Emmy lou Harris
    Tom Jones
    Siri Svale Band
    Ingebjørg Bratland
    Lou Reed
    Roy Orbison
    Alison Krauss
    Linda Ronstadt
    Mary Black
    Chicago
    Dave Grusin
    Madrugada
    Seigmenn
    Paal Flaata

Phu.........gir meg nå.....

Sist redigert:

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    4312 MKII har vært moro fått på skrivepulten/soverommet sammen med en Rega Brio-R (?). Tror absolutt ikke de gjør seg bort på et rom på 6-10 kvadratmeter. 30 x 18 x 18.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Jeg har da fått hentet og koblet opp mine 4319. Såvidt hørt på de en liten time nå, men de trenger nok en del timer for og våkne helt til live, føles noe "innestengt" lyden enda. Det er i hvertfall klart allerede at det må skaffes noen stativer til de for og få de mer opp i ørehøyde, skal se om jeg får lagd noen prototyper ila helgen for og finne rette høyde og eventuell vinkel.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Har tenkt på noe slikt, liker absolutt Kenrick Sound sine stands (som vel dette er tatt litt inspirasjon fra). I første omgang blir det noen enkle uten hensyn til finish for og finne rett høyde. Lyden har allerede ettter noen timers spilling begynt og åpne seg mer, men nå er samboern gått til sengs så nivået må holdes nede.:)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har tenkt på noe slikt, liker absolutt Kenrick Sound sine stands (som vel dette er tatt litt inspirasjon fra). I første omgang blir det noen enkle uten hensyn til finish for og finne rett høyde. Lyden har allerede ettter noen timers spilling begynt og åpne seg mer, men nå er samboern gått til sengs så nivået må holdes nede.:)
    Stemmer det,liker Kenrick stilen. Tar ikke mere enn en time pr stand.

O

T

Tittentei

Gjest
    Tittentei. Ser du har labgruppen 14000 klone. Har en slik på jobb (orginalversjon). Hvordan lever du med viftestøyen?
    Det stemmer, ja, de bråker, står i rack utenfor rommet og drar kabler gjennom veggen, hehe. Da høres de ikke.

Noen som har kjennskap til JBL 4307, som er litt mindre enn 4312 E? Selges disse i Norge?
    Ja, hadde 4307 en kort periode. De var greie de, men større er bedre. ;D Tror de gikk ut av sortimentet da jeg kjøpte dem, kostet 10k på tilbud/tømmesalg hos Soundgarden. Liker faktisk JBL 120Ti bedre enn jeg likte 4307, mer punch i 12" på dem enn 10" på 4307.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Blir sikkert bra Mala, de trenger en del timer tror jeg, men for min egen del så henger jeg meg ikke opp i om de er smale i lyden med engang, potensialet synes jeg virker bra

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    De løsner fort etter 1-2 timer. Løsner mer og mer etter det :) Spiller Tin Pan Alley for full pupp til naboen her nå :)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Blir sikkert bra Mala, de trenger en del timer tror jeg, men for min egen del så henger jeg meg ikke opp i om de er smale i lyden med engang, potensialet synes jeg virker bra
    Det høres godt ut!

Jeg blir nok sittende noen timer til med ett helvetes dusjkabinett som jeg og brodern er i gang med...fy flate meg altså :p For en jobb!! Selvsagt skylder man på vage tegninger og manglende beskrivelser :rolleyes:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har formening om Doxa 70 vil kunne drive de 4312 på en god måte ?
    tenker da på en ny overhalt doxa 70, mulig den også blir pimpa litt når det gjelder kreftene

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Må innrømme jeg synes det høres litt veikt ut. Min erfaring er at JBL trenger forsterkere med ekstrem kontroll.
    er jo veldig usikker selv, men en boosta strømforsyning og en 60-80 watt bør kunne klare seg når jeg absolutt ikke skal bruke de til DB drag ? mange år siden jeg hadde JBL i hus, det var en gulstående modell på 90 tallet engang, og de likte absolutt krefter
    forslag til effekt eventuellt da ? foreløpig har ikke marantz SR 7005 hatt pusteproblemer i det hele tatt fordi jeg rett og slett ikke spiller høyt på soverommet, det jeg er ute etter er å løfte kvaliteten på forsterkeren noen hakk, ikke nødvendigvis så voldsomt mye mer krefter
    mener å huske at Malmin sa jeg kunne få en 70-100 klasse ab watt i en slik boks, med dobbel strømforsyning kontra den opprinnelige Doxa 70

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Så var det omsider koblet om! Slenger meg på det litt innpakkede lydbildet jeg ser enkelte nevner her! Har ikke gjort justeringer på Midrange/tweeter enda. De står som det gjorde ut av esken ca. 5. Så er nok mye og gå på bare her.

Må si de var litt pener og se til enn først antatt, samtidig så ble det litt små i forhold til NS-500Ma`ene :D Ikke at det er enorm forskjell, men nok til at det minker litt i front!

mariusaa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    583
    Torget vurderinger
    9
    2stk nad c275bee fungerte til 4319 biamp'et i vert fall. Yamaha r-s700 som skal være 2x100w @ 8ohm holdt absolutt ikke.

runben

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Antall liker
    178
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt ommøblering har 4429'ene endt opp som mine nye PC-høyttalere. Ingen tvil om at en 12" flytter luft på en annen måte enn det en 5" gjør, selv ved samme lydtrykk.

DSC_1806.JPG

JBL lager seriøse 12" basselementer:

JBL 1200FE-8.jpg

JBL 1200FE-8-2.jpg

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Så var det omsider koblet om! Slenger meg på det litt innpakkede lydbildet jeg ser enkelte nevner her! Har ikke gjort justeringer på Midrange/tweeter enda. De står som det gjorde ut av esken ca. 5. Så er nok mye og gå på bare her.

Må si de var litt pener og se til enn først antatt, samtidig så ble det litt små i forhold til NS-500Ma`ene :D Ikke at det er enorm forskjell, men nok til at det minker litt i front!
    Mine har nå spilt i ca 5-6 timer og de har begynt og slippe, men eg synes fremdeles de er noe "innestengt". Trenger nok en del timer for og løsne helt, de er jo forholdsvis lettdrevne så en skulle tro min EC AW250-R skulle ha krefter nok. Skal få mange timer spilling ila helgen så får en håper lydbildet åpner seg noe mer.

The Last One

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Ingen grunn til bekymring. De slipper mer og mer. Ila. helga så velger jeg tro at du vil kose deg mye. :)

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Jada er ikke redd for det, har ikke fått de opp fra gulvet enda heller, så det er nok mye forbedringer i vente. Har allerde fått solgt RF-62 så det er nå ingenting og lure på, JBL blir værende her hjå meg en god stund.:)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Bruker noen Atacame stands som løfter de ca 30cm over gulvet, vet ikke helt om jeg ser for meg å ha det noe særlig lavere en det i grunn. Med mindre noen kommer her og sier at det MÅ man :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn