Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    btw...en venn av haglund 84 her på HFS som kjøpte mine wax coil spoler fikk tips om CAST motstnader og byttet til de i L-padene sin og fikk sjokk!
    i mine TAD filtre var det nesten like stor oppgradering å bytte til CAST silver R som fra 4001 til 4003...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Selvfølgelig... "potmeteret" er bare en vender som velger en av motstandene som står på kortet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    største forskjellen vil du få med å bytte ut de store effekt motstandene med Duelund CAST silver
    gjør MYE mere enn noe kondisbytte!
    du har erfart at vi ofte har sammenfallende smak før.......:rolleyes:
    har du skjema over filtreret eller klarer å tegne det ut?
    mvh
    Leif


    Vi har nok sammenfallende smak ja, og er helt enig i dine betraktninger Leif. Dette kondensatorbytte er bare en test på om det originale filteret er bra nok. Det sier seg selv at en stor produsent som jbl kjøper enorme kvanta fra sine underleverandører og sålenge de er «bra nok» og ikke minst prisen er lav, så sier det seg selv at det MÅ være mere å hente på kompromissløse komponenter fra Duelund, Mundorf osv...

    Grunnen til at nettopp de små 10uf ble byttet var hensynet til plassen på pcb. 33uf er voldsomt store hvis en går for Duelund.
    De motstandene du nevner på 27R, er vel merket 27% på skjemaet ? Litt vanskelig å tyde, men mulig det skal være 27R.

    Før jeg tester ut Duelund silver cast må jeg være brennsikker på verdien, kostbart å feile her. Trenger vel 4 stk.
    Kondisene (36uf) blir uansett for store for delefilteret til å testes.

    En mulighet som vurderes seriøst er å bygge opp delefilter beregnet for utvendig montering og med kun krem komponenter.
    Det er garantert mere å hente, spørsmålet er om det er så mye at det er verdt prisen. Vi snakker vel 50-100K.

    Det ble spilt noen timer i går kveld, og dette lover bra. Vet mer om 100-200 timer.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    den motstanden som er inne i S1 avhengig av valgt pos på vender vil og være kritisk, så egentlig burde man bytte alle
    samme i S2 samt de to 8,2µF

    Jeg har potmeterne innstilt på nøytalt midtstille, og da holder det jo å bytte ut totalt fire motstander, og hvis de koster 300stk er det bare å kjøre på. Hvis jeg har forstått skjemaet rett blir det da å bytte ut 62R (S1)og 8.2 (S2).
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ser på sidene til Hificollective at Duelund og Mundorf sine beste ligger mye lavere enn 33uf.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    når jeg snakker om Duelund Silver CAST her , mener jeg motstandene og selv om de er dyre, koster de ikke mere enn £25 stykk, så selv 30stykk koster under 10K
    jeg ville i første omgang latt kondisene være......
    du får MYE mere for pengene med motstandene.....
    for å begrense det noe kan du bestemme deg for hvilken setting S1 og S2 skal stå i og bare bytte den motstanden som er inne i kretsen, med den valgte posisjonen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    muligens og 2,7R og 3x7,5R pluss 3,3R i diskanten
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Lure på hva Greg Timbers ville sagt til «sløsing» med disse rådyre komponenter i delefiltret! Kansje ham ville bli glad? I mine samtaler med Greg kan jeg ikke huske at han trak frem dette område som spesielt kritisk, men det kan jo være sett i en totalvurdering/systemtankegang.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    han burde jo bli smigret over at hans design av noen anses som et verdig utg.punkt for å "foredle"
    på ethvert valgt pris/produkt nivå må selv de mest profesjonelle produsenter sette en grense for hva ting skal koste evt også ifht nytteverdi
    min erfaring er at om man ikke er villig til å teste nye ideer/deler, kommer man ihvertfall ikke "videre"
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.309
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Lure på hva Greg Timbers ville sagt til «sløsing» med disse rådyre komponenter i delefiltret! Kansje ham ville bli glad? I mine samtaler med Greg kan jeg ikke huske at han trak frem dette område som spesielt kritisk, men det kan jo være sett i en totalvurdering/systemtankegang.
    Greg Timbers kjører selv 4-veis aktiv drift på sine DD67000 med DEQX. Ser også at han kjører aktiv drift på sine K2 S9900.

    GregTimbers_active_crossover.JPG
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ja, Greg er en stor tilhenger av aktivdrift! Tror vel egentlig alle jeg har møt i JBL er det. I takt med at elektronikk inkl amper har blitt veldig mye rimeligere tror jeg vel faktisk det lønner seg frem for eksotiske passive filtre.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.137
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Portugal
    Når man forsøker seg på endringer av delefilter bør man tenke på at store konserner som Harman ikke betaler mye for komponenter. Brukte de «bedre» komponenter ville ikke prisen på kassene øke mye.
    Når det byttes til «bedre» komponenter vil det endre lydbilde, men blir det bedre eller bare anneledes?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i de tilfellene jeg har byttet til disse motstandene, har jeg opplevd et markant bedre attakk og impulsrespons i lyden
    de måler likt...
    det samme skjer ofte ved å gå opp i kvadrat på spoler
    skulle tro at i et lettdrevent system som mitt +110db skulle det utgjøre nada, men det stemmer ikke med virkeligheten
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da her jeg fått bekreftet en mistanke fra Grelv:
    dette filteret har spenningsforspente kondiser....derfor det er to av hver av enkelte verdier....fordi det tilføres spenning mellom de
    dette skal etter sigende minske betydningen av kondiskvalitet
    signalspenningen fra forsterkeren brukes til å polasire kondisene slik at de er i "full beredskap" hele tiden, ved å være fulladet...
    av motstandene skal du konsentrere deg om de to 27R og den aktive i S2, avhengig av valgt pos....
    motstandene i S1 er ikke kritiske da de står i parallell med 27R ene
    skal du likevel bytte kondiser konsentrer deg om verdiene 2x36µF, 2x2µF og 2x2,7µF

    MEN du skal og lete videre i kassa, for bassfilteret er montert, trolig uten kretskort, et annet sted med en feit spole og noe få komponenter
    dette er tydeligvis "the JBL way"....sa jo at skjema kun var for HF delen...let nær inngangen evt i bunn eller på bakveggen
    i bassen vil trolig spole awg være en klar oppgraderingskandidat....
    evt
    fortsatt passiv toppdeling og aktiv lavpass med direktekobling av bassamp utg til basselementet.....da vil du få stålkontroll over bassen
    mvh
    Leif
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Charge-Coupled-Crossover kom første gang med K2 5500 og så vitt jeg husker 4344 mkll via et 9V batteri. En «morsom» detalje er at K2 5500 hadde Monster Cable internkabling! Jeg tror det var første og eneste gang JBL var «kabelhysteriske»...
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror det var opprinnelig fra 60-tallet
    Avantgarde "re-oppfant" det i sine nyere Trio, seff under et fancy navn......
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    tror det var opprinnelig fra 60-tallet
    Avantgarde "re-oppfant" det i sine nyere Trio, seff under et fancy navn......
    Mulig det, men JBL sende inn patentet samtidig med lansering av K2 5500.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.137
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Portugal
    Charge-Coupled-Crossover kom første gang med K2 5500 og så vitt jeg husker 4344 mkll via et 9V batteri. En «morsom» detalje er at K2 5500 hadde Monster Cable internkabling! Jeg tror det var første og eneste gang JBL var «kabelhysteriske»...
    Den lille 18Ti har også Monster kabel. Mulig Harman eier fabriken.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror det var opprinnelig fra 60-tallet
    Avantgarde "re-oppfant" det i sine nyere Trio, seff under et fancy navn......
    Mulig det, men JBL sende inn patentet samtidig med lansering av K2 5500.
    når var det?
    mener Grelv nevnte en gang at de hadde implementert det første gang en gang på tidlig 60-tallet...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg testet forresten dette med 9v batteri på mine Trio
    hadde absolutt noe for seg, men måtte jo ha dobbelt opp og doble verdier av alle kondiser, så det kunne potensielt bli pissedyrt

    fant forresten ut at både Arnie Nudell i Infinity og Mr Vandersteen brukte dette i dyrere modeller
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Var faktisk ikke klar over at 4365 brukte CC filter. Hvordan bytter man batteri og hva rolle spiller det om batteri er tomt?? Eller er det uten batteri?

    250ti i siste utgave hadde også CC filter!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, Greg er en stor tilhenger av aktivdrift! Tror vel egentlig alle jeg har møt i JBL er det. I takt med at elektronikk inkl amper har blitt veldig mye rimeligere tror jeg vel faktisk det lønner seg frem for eksotiske passive filtre.

    For min del er det uaktuelt med aktiv drift. Kombinasjonen MC 1.2 kw og SPEC pre låter magisk i mine ører. Basskontroll is taken care of :cool:
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Var faktisk ikke klar over at 4365 brukte CC filter. Hvordan bytter man batteri og hva rolle spiller det om batteri er tomt?? Eller er det uten batteri?

    250ti i siste utgave hadde også CC filter!

    Ikke batteri, men dioder.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de er batteriløse...bruker ac spenningen fra utg av ampen.....punktene A i skjemaet
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.137
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Portugal
    4365 bruker dioder isede for batteri.
    De henter spenning fra LF delen.
    4365 HP Network.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    grav frem bass filteret uansett
    der er trådtykkelse på spoler avgjørende!
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.991
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Synthesis loudspeakers use unique JBL low-distortion Charge-Coupled Linear Definition™ crossover networks to distribute specific frequencies to each driver, minimizing phase shifts for optimal system performance and imaging, and eliminating crossover distortion.
    Jeg mener at de kom i 1992.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det er ganske grov tråd i LF filteret.

    Vis vedlegget 483583
    ser flott ut imo
    men er nok noe å hente i oppløsning med å droppe S1 og S2 og lodde inn faste Duelund CAST motstander
    heller ikke veldig happy med de flatkontaktene og pluggene, men skjønner at det skal være litt praktisk
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.340
    Antall liker
    4.934
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    jeg testet forresten dette med 9v batteri på mine Trio
    hadde absolutt noe for seg, men måtte jo ha dobbelt opp og doble verdier av alle kondiser, så det kunne potensielt bli pissedyrt

    fant forresten ut at både Arnie Nudell i Infinity og Mr Vandersteen brukte dette i dyrere modeller
    Epsilonene mine har 9v batteri
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Baldric @

    Her ser du hvilke motstander som kan byttes hvis en bruker nøytralt stille på frekvens-venderne.
    Nå viser imidlertid fargekodene på de paralelle som er merket 27R at de faktisk er 30R, men 30R er ikke å få kjøpt hvis en vil teste ut Duelund eller noen av de andre super motstandene. Derimot finnes 27R, og det burde vel gå greit ? Hva sier ekspertisen ?

    Leif,,,,hører du 8)
     

    Vedlegg

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Jag hade försökt designa om 4365-delningsfiltret lite om jag skulle försöka förbättra det.
    Det är nämligen så att HF-drivern inte har något lågpass-filter.
    Det är alltså ingen delning mellan HF och UHF. HF och UHF spelar tillsammans hela registret som UHF spelar. 476mg (HF) spelar glatt hela vägen upp till 20KHz. Den rullar inte av i sig själv den drivern på samma sätt som t.ex 476be gör uppåt.
    Det blir stora kamfiltereffekter av detta, vilket ger 4365 den ljusa karaktären, som fick mig att få ont i öronen vid hög volym.
    Dessa kamfiltereffekter kan man se i mätningarna som gjordes av den italienska hifi-tidningen. Jag såg dem även i mina egna mätningar.

    Min personliga åsikt/teori är att detta delningsfiltret på detta sätt är "nertuneat". 4365 med perfekt delningsfilter skulle låta alldeles för bra gentemot de övriga produkterna i JBL-hierarkin. Den skulle nog kunna låta bättre än K2 S9900 totalt sett, tror jag.

    Bifogar Greg Timbers ekofri mätning av 4365 HF. Spelar hela vägen upp...

    Bifogar också den italienska tidningens mätningar på 4365. Vet inte exakt hur de är gjorda, men man ser att det finns stora toppar 10KHz-20KHz. Kamfiltereffekter. Jag har inte mina egna mätningar just nu i denna datorn, men det var tydligt där att HF och UHF spelar tillsammans hela vägen upp.
    Skönt för mig att veta att mina öron fungerade, något var inte rätt med orginal 4365 för mig. Därför jag gjorde aktiv delning, som tog högtalarna till en helt annan nivå.

    En annan lösning skulle kanske kunna vara att helt enkelt bara koppla ur UHF-drivern. Greg kör ju sina privata k2 S9900 som tvåvägs. Prova det musicman, är ju bara att ploppa ur sladdarna till UHF! Eller kanske räcker att tejpa över UHF-hornet med silvertejp :)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Rajapruk@

    Har tenkt samme tanken. Skal koble bort uhf driveren og høre om det hjelper.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.994
    Antall liker
    13.448
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er Duelund CAST silver motstandene som gjelder....IKKE prøv Mundorf e.l.....
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg skyldig en stor takk til Rajapruk. Ble kvitt noe udefinerbart oppover ved å nappe ut ledningene til uhf driverne. Et utrolig teit valg av jbl å ikke implementere uhf ordentlig i delefilteret eller bare droppe de helt. Det spiller i en annen liga nå.

    Da vet dere som sitter med samme høyttalere hva dere MÅ gjøre.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    det er Duelund CAST silver motstandene som gjelder....IKKE prøv Mundorf e.l.....

    Tviler ikke, men er livredd for at toppen skal bli for lys. Mange opplever dette med Duelund cast silver. Mulig oppløsning ikke er i nærheten av dine drivere og at det derfor oppleves slik.

    Et merke som virker interessant er Path Audio. De som har sammenlignet disse mot Cast foretrekker Path da de er mere balanserte og noe mer body.

    Nå er du en jeg stoler på ang lyd Leif, men er i tvil om hva jeg skal gå for. Du har stor avstand og svært rom der lyden ikke treffer deg i trynet som her hos meg. Da er nok Duelund tingen for deg, hmm..gruble gruble...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn