Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

timc

Gjest
    Kjøper direkte fra JBL, via en amerikaner. JBL sender ikke ut av USA.

Mulig du får lurt dem til å sende til JetCarrier adresse.

-Tim

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    K2 9900 testas i nya numret av HiFi News. Väldigt postiva
    ord!! Men smakar det så kostar det. 28 000 GBP.

Jag hoppas på den där lottovinsten..... 8)

petal

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.06.2003
    Antall liker
    0
    Hei alle sammen,

En liten presentasjon av mine høyttalere: Til daglig bruker jeg et par eldre studiomonitorer fra JBL som heter 4430. Mine er av tidlig produksjon, og det kan man se på diskant/mellomtoneenheten. I en kort periode helt i starten ble det disse lage med Alnico magnet i toppen. Og det har altså mine.
    4430 er et toveis system med 15 tommer bass (2235H) og horn mellomtone/diskant.
    Og med disse biradiale hornene som ser ut som noen mener ser ut som en byste, andre som en rompe ;)

I bunnen får disse drahjelp fra en sjelden sak fra JBL: B460 subwoofer.
    Denne ble opprinnelig laget som sub til å matche L250, som senere ble modifisert med ny diskant, og med nytt navn: Ti 250. Mange her kjenner nok disse legendariske trekantede høyttalerne. Og B460 ble altså laget som sub til disse.

Jeg har også et par JBL Ti18, små bokhylle høyttalere som ikke er i daglig bruk. Og har også 4 stk JBL 4628b. Disse er noen råskinn av noen PA høyttalere. Og kan fint bukes hjemme også. Men på grunn av særdeles lav waf står de nede i i kjelleren.

Bilder hjemmenfra kan sees på linken her:

http://avforum.no/minhifi/show.php/imm

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    Nice!
    4430 kan det da ikke være mange av i landet?

mvh

petal

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.06.2003
    Antall liker
    0
    bia skrev:
    Nice!
    4430 kan det da ikke være mange av i landet?

mvh

Nei det er nok ikke så mange. Og subben er det ennå færre av.
    Jeg reiste til København for å kjøpe mine. De har vært brukt av Danmarks Radio.
    Tok de med på flyet hjem, som bagasje!!!

Følsomhet på 93 db er noe jeg setter pris på. Og en dynamikk som man ikke finner hos mange av dagens ganske dyre høyttalere. Og så kan de også spille både høyt og rent samtidig. Det er noe jeg savner med mange andre. JBL kan lage gode saker når de går inn for det. No doubt!

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.774
    Torget vurderinger
    9
    har aldri hørt "rompehornet" ( ;D ) , funker det bra? Har lest litt pros. and cons.

mvh

Harbs

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2
    Hei

Trenger noen tipps på en ny/brukt integrert forsterker til å drive mine 250 TI med et budsjett på 30.000,-
    Har idag en Xindak 6950. Spiller forsåvidt greit, men føler at det ikke blir nok dynamikk.
    Ser det ligger en Mcintosh MA 6900 på brukten. Er dette match med mine høytalere?
    Åpen for forslag på andre forsterkere.

Trond

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    bia skrev:
    har aldri hørt "rompehornet" ( ;D ) , funker det bra? Har lest litt pros. and cons.

mvh
    Jeg har også et par 4430. Jeg har bygget mine selv, etter nøyaktige mål, delefiltertegninger, osv som kan finnes på www.audioheritage.com. Komponentene (2235H bass, 2425H diskant pluss det omtalte 2344 "rompe-hornet") (se http://www.audiocostruzioni.com/r_s/diffusori/diffusori/jbl-studio-monitor-4330/jbl 4430.jpg ) har jeg etterhvert samlet sammen gjennom kjøp på eBay. Bassene har jeg rekonet selv, med originale JBL deler. Delefilteret er kraftig modifisert, med forspenningsforkoblete kondensatorer. Eletronisk deling (med bi-amping) for basselementet.

Spiller IMO flott, jeg foretrekker disse fremfor mine 250ti. Mulig at 250ti er litt mer "korrekt" og "hifi" - men kanskje også litt tammere, mindre dynamisk, mer "audiofilt". (Men så foretrekker jeg jo Led Zeppelin fremfor Diana Krall også).

2344-hornet er et constant directivity-horn med 100x100 grader spreding. De låter egentlig ikke som vanlige, mer retningsbestemte horn: har mer spreding, større sweetspot og ingen "horn-honk". Bør etter mine erfaringer lyttes til med mye "toe-in": aksene fra høyttalerene bør krysse hverandre vesentlig foran lytteposisjon. Store Wave-guider av Geddes-typen er moderne horn som kanskje har tilsvarende karakteristikker - men de waveguidene jeg foreløpig har prøvd har ennå ikke kommet opp mot 2344-hornene mine.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har prøvd en supertweeter ala Tannoy eller JohnBlue på Jbl? For å få litt mer luftighet i toppen, var en tanke som falt inn her en kveld som jeg vurderer. Noen innspill?

HFfredd

Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    2
    Hmm IFA 2010, på Harman sin stand... Tror dette kommer nå til Norge!

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spennende HFredd, vet du ca når de kan komme?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hyl ut! De minste der så ut som verdige kandidater til mitt anlegg nr 2 som til stadighet utsettes ;)

T

timc

Gjest
    Kommer 4429 til norge!!!!???

Jeg skal spare.

Da blir det 1200Fe basert system på meg likevel!!!! ;D;D;D;D;D;D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    70 lapper? Steike!! Bare og spare skjønner jeg!

T

timc

Gjest
    Da handler jeg i Japen til halve prisen. 70k for 4429 er absurd.

De har også droppet den egenlige toppmodellen i serien. 4348.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    ca 62.000,- NOK for 4348 i Japan. Om det er pr stk eller par aner jeg ikke. Spiller nok bra de ;D

Vedlegg

HFfredd

Medlem
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    2
    mener prisen på de store var 16000 euro... Meeeen vi får se om det er noen som har lyst til å selge dem først:)

vins666

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    1
    Var det noen som var på Jbl K2 9900 og Hegel demo igår?
    Litt synd jeg ikke fikk tid til å dra på demoen.

Mvh Joakim

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk meg ny sub idag, en strøken JBL B460 med 2245H!

Skulle egentlig kjøpe to stk men pga litt kommunikasjonssvikt fikk jeg bare med meg, men får forhåpentligvis hentet den andre senere :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.658
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    2245H savnet ble for stort skjønner jeg ;D
    får håpe du har lært nå da og ikke selger en gang til!
    mvh
    Leif

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    LMC skrev:
    2245H savnet ble for stort skjønner jeg ;D
    Det var nok mer det at B460 lenge har stått på lista over ting jeg SKAL ha, så klart jeg måtte slå til :) Om den er i stand til å matche Aurasound subene har jeg faktisk min tvil om, men det var ikke avgjørende for valget her, for B460 skulle jeg uansett ha :D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.658
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så en i DK også
    dessuten har Topclassaudio 2
    mvh
    Leif

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    I Danmark er der "mange" B460, er nok sikkert den plassen i verden med flest brukte slike. Det er jevnlig noen for salg der, men det har aldri vært aktuelt å importere derfra grunnet det blir alt for dyrt for meg :)

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    timc skrev:
    Da handler jeg i Japen til halve prisen. 70k for 4429 er absurd.

De har også droppet den egenlige toppmodellen i serien. 4348.
    Var å hørte JBL K2 s9900 ista...og herregud for en lyd...kunne spille hinsides høyt uten skrik og faen...kunne kost meg i timesvis forran dette oppsettet veit jeg!:D

Har planer om å gå til innkjøp av nytt annlegg i nærmeste fremtid og DETTE er absolutt lyden jeg er ute etter...herlig lyd med slam til tusen.
    Jeg kunne kjøpt disse for budsjettet jeg har planlagt å bruke, men da ville det heller ikke vært stort igjen til forsterker, kilde og evnt. subwoofere.
    Ser det blir nevnt her at man kan handle fra japan for en "billig" penge.
    Noen som vet hva JBL 4365 og 4348 ville kostet med frakt og det hele, og hvordan står disse seg iforhold til K2 s9900 ?
    Er allergisk mot slitsom og skarp diskant, og det var ikke en skarp tone å spore på demoen jeg fikk istad...kun go'lyd i bøtter og spann.

...Snuser forresten også på s9800, da disse er å oppdrive på brukten...hvordan står disse seg i forhol til 9900?

Vet dette er en vennetråd, så passer seg kanskje ikke å poste her, da jeg ikke eier noe fra JBL...men tenkte at her var kompetanse og hente:)

...kan godt flyttes :)

T

timc

Gjest
    S9900 skal etter sigende, være enda mer oppløst, og enda mer homogen enn S9800. Bassen er også noe modifisert, men stort sett lik. Det dødere kabinettet på S9900 hjelper også til å gi en renere lyd enn forgjengeren.

S9800 kan du absolutt få til å spiller bra. Bare husk at alle disse modellene er fryktelig kresne, og veien fra suksess, til fiasko er kort.

Ett alternativ du kan sjekke ut er Synthesis Array. Der får du Array hornet, som konstruktøren holder som marginal favoritt. Sammen med SAM2LF midbassmoduler med ekstremt lav forvrengning. Koble så dette sammen med gode subber så får du meget god lyd for langt mindre penger enn S9900 koster. Mener hornmodulen heter SAM1HF.

Forslag: 2x SAM1HF, 2x SAM2LF, 2x S1s-EX. Da kan du nyte oppløsning og slikt, samt rive hus.

-Tim

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    timc skrev:
    Ett alternativ du kan sjekke ut er Synthesis Array. Der får du Array hornet, som konstruktøren holder som marginal favoritt.
    Mulig jeg tar feil men er ikke produksjonen sluttet av Synthesis Array? Mener flere av gutta "over there" kjøpte opp restpartiet av toppmodulen og bruker de i DIY prosjekt.

T

timc

Gjest
    baldrick skrev:
    timc skrev:
    Ett alternativ du kan sjekke ut er Synthesis Array. Der får du Array hornet, som konstruktøren holder som marginal favoritt.
    Mulig jeg tar feil men er ikke produksjonen sluttet av Synthesis Array? Mener flere av gutta "over there" kjøpte opp restpartiet av toppmodulen og bruker de i DIY prosjekt.
    Javel? Det var nytt for meg. De ligger fortsatt på Synthesis hjemmesiden. Det var ikke bare "frisalget" som opphørte da?

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke sikker men jeg trodde de kjøpte opp restpartiet og at salget var stoppet... men mulig jeg har misforstått.

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    timc skrev:
    S9900 skal etter sigende, være enda mer oppløst, og enda mer homogen enn S9800. Bassen er også noe modifisert, men stort sett lik. Det dødere kabinettet på S9900 hjelper også til å gi en renere lyd enn forgjengeren.

S9800 kan du absolutt få til å spiller bra. Bare husk at alle disse modellene er fryktelig kresne, og veien fra suksess, til fiasko er kort.

Ett alternativ du kan sjekke ut er Synthesis Array. Der får du Array hornet, som konstruktøren holder som marginal favoritt. Sammen med SAM2LF midbassmoduler med ekstremt lav forvrengning. Koble så dette sammen med gode subber så får du meget god lyd for langt mindre penger enn S9900 koster. Mener hornmodulen heter SAM1HF.

Forslag: 2x SAM1HF, 2x SAM2LF, 2x S1s-EX. Da kan du nyte oppløsning og slikt, samt rive hus.
    Beklager tregt svar her...

Betviler ikke at dette er et oppsett som kan sette vegger og rockefot i sving, men føler ikke at utseendet er noe jeg har lyst til å slepe inn i stuen med det første. S9900 er helt klart det beste jeg har hørt til nå, også er det jo noe med denne eiergleden :D :p

Hva med 4365 og 4348? Ser du godt kunne likt noe fra serien selv....hvordan står disse seg mot s9900-9800?
    Få man det samme slamet, livefølelsen og silkeglatte diskanten med disse?

T

timc

Gjest
    4xxx serien går ikke like dypt. Har litt festkul i bassen pga mindre kabinetter, og har ikke fullt så eksklusiver drivere. Men MYE rimeligere, og fortsatt meget bra laget. Har ikke hørt dem selv, men kjenner en del av komponentene.

De SAM modulene er ment for innbygging. De skal ikke synes i det hele ;)

Hva med Array1400?

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.287
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    timc skrev:
    4xxx serien går ikke like dypt. Har litt festkul i bassen pga mindre kabinetter, og har ikke fullt så eksklusiver drivere. Men MYE rimeligere, og fortsatt meget bra laget. Har ikke hørt dem selv, men kjenner en del av komponentene.

De SAM modulene er ment for innbygging. De skal ikke synes i det hele ;)

Hva med Array1400?
    At de ikke går så dypt ser jeg ikke på som noe aber, da jeg sikkert kommer til å suplere med subwoofere senere uansett.
    Synes også disse ser greie ut med sin noget spesielle retrolook :p
    Synes det er j****** skummelt å bare hoppe på et kjøp uten og ha hørt på forhånd...har prøvd å søke litt rundt de, men alt jeg for opp er masse kråketegn. S9900 VET jeg jo hvordan låter, så de er bankers, men om man kunne fått det samme drivet, slammet og fløyelsdiskanten med disse, så hadde det fortsatt vært noe igjen til øvrige komponenter:)

Array 1400 har jeg hørt tidligere, å kan ikke si jeg var videre imponert, men mistenker rommet for å ha mye av skylden.

T

timc

Gjest
    Salamander skrev:
    Array 1400 har jeg hørt tidligere, å kan ikke si jeg var videre imponert, men mistenker rommet for å ha mye av skylden.
    Dersom rom, elektronikk og akustikk IKKE er 100% kan Array fort gi ett bedre resultat. De er mye enklere å få til. Mye av grunnen er at diskanten er en liten tanke mer laidback, og ikke fullt så transientvillig.

Du kan fint se på Array som en baby-K2

-Tim

vins666

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    1
    Helt enkel er vel ikke array å få til heller ;)
    Hørte 9900k2 på hortensmessa. Gikk med den konklusjonen at jeg har bedre lyd hjemme.
    Litt synd at jeg ikke fikk hørt de med oppsettet til Bent Holter.

Vins

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn