Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• halux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    4
    bambadoo skrev:
    Du kan jo sjekke dykkersjappene :)

Casco kontaktlim blandet med en herder pleier å funke.
    Har faktisk vurdert kontaktlim, men er litt redd for å bruke dette da det "hugger", når man har trykket delene sammen er det for sent å gjøre noen justeringer.
    Det burde ha vært noe som er like sterkt, men som lar seg justere før det setter seg helt.

Men det er mulig en dykkersjappe kan ha noe lim som egner seg.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruk bakepapir mellom limflatene. Klistrer ikke til bakepapir. Så kan du montere/legge sammen og så kan du dra bort bakepapiret sakte etterpå.

halux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    4
    bambadoo skrev:
    Bruk bakepapir mellom limflatene. Klistrer ikke til bakepapir. Så kan du montere/legge sammen og så kan du dra bort bakepapiret sakte etterpå.
    Den varianten har jeg aldri vært borti... Har du prøvd dette selv??
    Men det høres absolutt ut som en farbar vei å gå ja.
    Legges til listen over mulige løsninger :)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Nå husker ikke jeg hvilke lim Speakerrepair leverte med når jeg bestilte fra de, men jeg har ihvertfall aldri hatt problem med at det fester seg. Det er orgså ett poeng at det ikke fester seg for fort da det gjør det vanskeligere å sentrere høyttaler, fester det seg skikkelig med en gang er det omtrent umulig å få det i senter og da blir restultatet dårlig = skraping.

Beste løsning synes jeg har vært en veldig sent tørkende lim som brukte mange timer på å feste seg skikkelig, tok først lim på og lot deretter elementet spille sinustoner fra 20 til 100 hz over natta, dette medførte at konen ble skikkelig sentrert.

Og vær obs når du monterer kantoppheng, på JBL skal oppheng være på baksida av membran, ikke på fremsida slik endel gjør fordi det gjør jobben litt enklere. Har selv vært borti "proff" reperatører her til lands som fester på framsida :(

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Halux skrev:
    Har nå fått plukket ut alle elementer og fått fjernet gammelt oppheng og rester av lim osv, slik at det er klart for liming/montering av nye oppheng.
    Men, det medfølgende limet som skulle brukes virker ikke å være mye å skryte av.. Gjorde en liten prøve med dette, og det virker ikke som det setter seg i det hele tatt, så jeg tar rett og slett ikke sjansen på å bruke dette limet til monteringen.

Dere som har gjort en slik jobb tidligere, hva slags lim har dere benyttet til å lime på nye oppheng?? Noen erfaringer med det medfølgende limet??
    Du skal bruke det medfølgende limet. Poenget er at det ikke setter seg før etter (minst) en times tid. De første 10-15 minuttene kleber det omtrent ikke i det hele tatt. Under herdetiden skal du hele tiden passe på at membran/spider og svingspole fortsatt er sentrert. Det hører du lett med en 30 Hz sinustone: eventuell voice-coil rubbing kommer tydelig fram. Hele tiden beveger du deg rundt membranet: klemmer fast, regulerer om nødvendig.

Husk at du skal lime i 2 omganger: først limer oppheng til membran (på baksiden!!, slik baldrick også sier :)), og lar dette herde helt. Først deretter limer du oppheng til chassis, kobler til forsterker og lar 30 Hz tonen gå hele tida mens limet herder og du justerer. Dette er ingen rask prosess. Ta en ny titt på: http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=469 - denne fremgangsmåten gir best sjanse for et godt resultat

Du bør definitivt ikke bruke kontaktlim (eller bakepapir-metoden ???). Da får du ikke etterjustert, og sjansen er stor for at dette går galt.

halux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    4
    Takker for innspill fra baldrick og grelv

Gjorde en "prøveliming" med det medfølgende limet, og syntes ikke det virket som det ville feste seg i det hele tatt, men var vel for utålmodig :)

Har fått med meg at oppheng skal limes på baksiden av membran som dere begge poengterer, har studert "oppskriften" på Audioheritage, så fremgangsmåten er grei nok den.
    Min bekymring var egentlig om limet ville holde da det ikke virket som det festet seg i det hele tatt, men det er vel litt av poenget her som dere sier, at man skal ha muligheten for å justere underveis.
    Jeg har jo også to slavebasser som skal til pers, så tenker jeg tar disse først, de er ikke kritiske med hensyn på svingspole osv da dette ikke er tilstede på disse ;)

Skal komme med oppdatering på fremdriften etterhvert... 8)

T

timc

Gjest
    Er ikke Kenricksound en butikk?

Men uansett flotte systemer, og veldig gjennomført :)

Holder likevel en knapp på samlingen til Erling Neby ;)

Har du vært å sett den BigSwifty?

-Tim

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.881
    timc skrev:
    Er ikke Kenricksound en butikk?

Men uansett flotte systemer, og veldig gjennomført :)

Holder likevel en knapp på samlingen til Erling Neby ;)

Har du vært å sett den BigSwifty?

-Tim
    Erling og jeg har kjent hverandre siden tidlig 70-tall, så der har jeg tilbrakt mange herlige stunder!

T

timc

Gjest
    Har lekt litt med filteret Grelv la ut. Ser jo ikke så værst ut nå. Ignorere peaken ved 1000Hz.

-Tim

Vedlegg

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.382
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    timc skrev:
    Bare ett lite tips.

Dersom dere vil se mye sprø JBL/TAD konstruksjoner så google "augspurger monitor"

Synes selv denne installasjonen er råtøff: http://www.sonicranch.com/neve1console.html

-Tim
    Stargate sitt studio hos Jay Z/Roc the mic er bygget av George Augspurger (kontrollrom og monitorer). Monitorene består av Augspurger horn, 2 x 15" og 2 x 18" per side med Bryston amper. Antar at det er brukt TAD elementer. Rommet og monitorene låt fantastisk i følge Rolf Graf og en fotograf som gjorde intervju for musikkpraksis. :)

T

timc

Gjest
    Har fått loddet delefilter og testet litt. Det låter mildt sagt bra nå. ;D

Gleder meg til å få laget til skikkelige basskabinetter.

-Tim

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Har fått loddet delefilter og testet litt. Det låter mildt sagt bra nå. ;D
    -Tim
    Ser veldig fint ut!! Bra at filteret kommer til nytte!

Bare pass på at totalimpedansen ikke blir for lav. Her har vi tre serie-notcher i paralell med elementet (jeg ser du har lagt til én) - det vil nok påvirke totalimpedansen noe.

Hvor mye er elementet dempet totalt sett? (Har ikke de opprinnelige SPL- og impedansfilene lenger). Og hva slags basselementer planlegger du?

Mvh Espen

T

timc

Gjest
    Har ikke målt impedansen med filter.

Følsomheten med filteret er i området 97-99db

Bassene som skal brukes i første omgang er JBL 2213 (ikke H) og de mener jeg har en følsomhet på 91-92db. Skal først teste med 95L trykkammer. Ble annbefalt det av noen som hadde jobbet litt med de. Deling blir mellom 800Hz og 1000Hz avhengig av hvordan råkurvene til bassen ser ut.

-Tim

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    2213 er den samme enheten som 123A - dvs L100-bassen. De har en følsomhet på 90,5 dB/W.

Den låter IMO meget bra og går høyt i frekvens (lav Le) - men har høye q-verdier (svak magnet) og krever derfor ganske stor kasse. Tåler relativt lite effekt, og gir ikke voldsomme lydtrykk.

95 liter lukket synes jeg nesten høres litt lite ut. Det vil nok gi en litt for varm/rund klang, spør du meg. Tror jeg ville økt størrelsen til 120-130 liter.

Hvis ikke: har du sett denne: http://www.troelsgravesen.dk/JBL_L100_08.htm - han bruker variovent for å få ok q-verdier i lukket kabinett uten at kassen blir altfor stor.

Hva med en 2214H eller 2204H - eller en 15-tommer?

T

timc

Gjest
    15" er ikke aktuelt pga plass :(

Har ikke landet på permanent bass enda. Men må innrømme at Fostex W300A II ser utrolig interesann ut, men tåler litt lite. Vurderer også JBL 2206 + sub

Drømmen er jo 1200Fe

-Tim

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    15" er ikke aktuelt pga plass :(
    ??
    Du får en 2226 inn i en mye mindre kasse enn en 2213?!

Ellers er 1200Fe sikkert veldig bra. (Har dessverre aldri hatt noen anledning til å skaffe meg erfaring med den). 2206 er meget god, men krever (som du er inne på) en sub. 2204 er en slags mellomting: ikke fullt så følsom/effektiv som en 2206, men med lavere resonansfrekvens og går dypere. Med den trenger du kanskje ikke sub. Personlig synes jeg den låter bedre enn 2206 også. Ellers er også 2214 en god 12-tommer hvis du ikke har plass til sub (og den er dessuten lett å få tak i på eBay osv).

T

timc

Gjest
    Det jeg mente er at jeg opplever at 15" må stå betydelig lengre fra sidevegg. Tenkte ikke på kassevolumet.

-Tim

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Julenissen kom tidlig til vestlandet i år, og med seg hadde han noen kg med JBL utstyr :)

Bl.a. 4 stk JBL kinohøyttalere av denne typen med 2226 og 2445/2380:

(midlertidig plassering, måtte bare teste de)

Itilleg til kinohøyttalerne fikk jeg to andre 3 vegs PA høyttalere (4730A)med 2226, 2118 og 2404 :)

Witthoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    :D Hallo i JBL-tråden ;D

Jeg er blevet den glade ejer af et sæt 10 år gamle JBL' L100, som er i absolut tip top kondition, det er bare så lækkert når folk som sælger deres audio har passet så godt på det.

Hvis der er nogen som har lidt informationer på de L 100', er i velkommen til poste dem her :p
    På danske hifi4all, bliver der sagt/ skrevet, at det er en dansk tilvirket model, om det er rigtigt kan jeg ikke garantere for, men det er nogle hammer fede rock-højttalere som spiller bedre på høj volumen hos mig (mere sammenhængende) ;D

Vedlegg

Witthoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
    ;D Ojj hvor er jeg tilfreds med de halvgamle JBL L100' performens :D der er 28 cm. plads mellem beton-væg og højttalere :p højttalere-kablet er fra Audioquest midnigt med 2x8 kobber ledere, som har en lidt mørk sound :p Det lykkedes mig at finde nogle data og informationer på tysk ;)

Vedlegg

Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    timc skrev:
    Hey hey. Da har vi fått ett sett 1200Fe basser. Desverre ikke til meg, men likevel. Flott element med gode specs. Dette er 8 ohms varanten som bare blir brukt i den japanske modellen 4428. Har bare småtestet litt, men veldig lovende så langt.

Datablad: http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=21713
    Kanon :) tillyke til den der har fået super basser. Det skal nok blive godt. Håber de får et hjem i et godt lukket matrix kabinet. ;)

T

timc

Gjest
    Diy Duke skrev:
    timc skrev:
    Hey hey. Da har vi fått ett sett 1200Fe basser. Desverre ikke til meg, men likevel. Flott element med gode specs. Dette er 8 ohms varanten som bare blir brukt i den japanske modellen 4428. Har bare småtestet litt, men veldig lovende så langt.

Datablad: http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=21713
    Kanon :) tillyke til den der har fået super basser. Det skal nok blive godt. Håber de får et hjem i et godt lukket matrix kabinet. ;)

Nei faktisk ikke. Det blir Reflexløsning med ca 30Hz tuning.

-Tim

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    stiv skrev:
    Hvis der er nogen som har lidt informationer på de L 100', er i velkommen til poste dem her :p
    På danske hifi4all, bliver der sagt/ skrevet, at det er en dansk tilvirket model, om det er rigtigt kan jeg ikke garantere for, men det er nogle hammer fede rock-højttalere som spiller bedre på høj volumen hos mig (mere sammenhængende) ;D
    Det stemmer at den nye L100 er dansk produsert, det samme er TIx000 høyttalerne som er omtrent like tekniske, største forskjell er kabinetta og muligens delefilter. I USA hadde de også en L serie, og om jeg ikke husker helt feil så tilsvarer L7 omtrent TI5000. L100 er vell ganske mye det samme som TI3000 og muligens L5!?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter jeg flyttet har jeg et savn i mellombassen på min ti2k, er det noen av dere som vet hvilken plassering som anbefales der, eventuelt erfaringer dere har? Jeg har de nå ganske kraftig vinklet mot sweetspot 40cm fra bakvegg. Pga trang plass blir de stående nært sidevegg.

Jeg har i god tro plassert de som alle andre høytalere jeg har hatt med bakovervendt port, men disse har jo port under så da vil vel akustikken spille inn på en helt annen måte?

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Første gang jeg har sett slike til salgs i Norge... har "bittelitt" lyst på :eek: Og prisen var det jo absolutt ikke noe å si på:

T

timc

Gjest
    Hehe. Hadde jeg bare hatt penger så.....Men men. Tror byggeprosjekte mitt blir bedre lell ;)

Har sett 2 par til salgs tidligere. Ene gikk for 35.000!!!!!

Er da bare å slå til det Baldrick ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Er det noen her inne som har hørt Jbl Project K2 S5500? Trenger de store rom og masse watt (selv med hornløsninger)?

Lf

T

timc

Gjest
    Nei har ikke hørt S5500, men hør en god del på Array 1400 og S9800. Har jo også fått lekt en del med mine egne kreasjoner med 1200Fe bassen. Samme som sitter i S5800.

Selv synes jeg de sluker forsterkerkraft. Ikke så mye watt, men evnen til å kontrollere, og håndtere elementene er viktig. Mange normalt gode forsterkere har blitt for "lette" synes jeg.

Dersom man biamper så trengs ikke mye effekt til hornet.

S5500 er også ett godt sted og starte og modifisere hornet. Da vil det kunne bli bra!

-Tim

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    timc skrev:
    Hehe. Hadde jeg bare hatt penger så.....Men men. Tror byggeprosjekte mitt blir bedre lell ;)

Har sett 2 par til salgs tidligere. Ene gikk for 35.000!!!!!

Er da bare å slå til det Baldrick ;)
    Kjøper en pakken med MC ampene så blir det jo omtrent 35.000 for disse også :( Aner ikke hvordan de er sammenlignet med f.eks. Array 1400 men det er jo i utgangspunktet en adskillig mer eksklusiv høyttaler enn Array men ikke dermed sagt at de er bedre. Men det utrolig rå utseende alene er jo grunn god nok til å kjøpe de, så jeg hadde ihvertfall ikke vært i tvil hva jeg hadde valgt av Array 1400 og de her!

Kan alltids kjøpe de jeg, men en viss sjangs for at jeg da samtidig også må finne meg nytt hus og ny kone ;) Nei, får heller vente til det kommer ett par med S9500 til salgs, og den dagen kommer nok aldri her til lands :D

T

timc

Gjest
    Ehrm....Jeg vet om ett sett M9500.....Vet ikke om man får kjøpt dem men.....

Array 1400 er bedre oppover. S5500 er bedre i bunn.

Hornet i x500 modellene skal være litt mer PA enn de nyere modellene.

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Mener å ha hørt at der kun ble solgt 2 par 9500 i Norge (begge M9500), det ene ble solgt brukt til USA og det andre er nok det du kjenner til som henger i Trondheim?

Dette er vell de som ble solgt til USA:

Foresten mulig Erling Neby kanskje har ett par stående?

Tøffe M9500 også, men det er S9500 som er den estetiske drømmen

T

timc

Gjest
    Ja estestisk er S9500 flottere. Helt rått med de triwiringskinnene ;D

Men M9500 har ett bedre horn. Og ja, det er det som henger i Trondheim jeg tenker på :)

Men du som styrer så mye, burde jo laget ett custom system til deg selv eller?

1400pro basser og 2452H-SL drivere kanskje? Og så dundre til med ett par 2245 til å ta seg av nedre bass. Eventuelt TAD TL-1801

-Tim

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    JBL 2245H solgte han til meg, og jeg tror Mr. Baldrick angret litt på det ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn