Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Kan noen tipse meg om et par JBL 2450SL med eller uten Truextent Beryllium så gi gjerne beskjed.
     

    Soundwave1979

    Fersking
    Ble medlem
    03.05.2020
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Er det noen som selger et par med JBL 4328 eller JBL 4326? Leiter også etter en JBL 4312 subwoofer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Yo ho hello there!

    Fomlet meg til noen JBL M2- kloner i helgen og lurer på erfaringer rundt forsterkere/dsp-løsninger her? I øyeblikket mangler jeg to forsterker-kanaler da jeg bare har to Hypex NC400 monoblokker. Alternativet er å finne et sett med Hypex NC400 eller 500, bytte ut Hypex og gå for Crown eller komme opp med andre fornuftige løsninger.

    Som dsp har jeg Hypex DLCP og MiniDsp 2x4HD (som mer eller mindre kan emulere de originale dsp-filene fra BSS/Crown). Har jo både Audiolense XO og Dirac også, men jeg vil ha et brukervennlig system da dette er i stuen og er mitt tv-anlegg.

    Thoughts?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Yo ho hello there!

    Fomlet meg til noen JBL M2- kloner i helgen og lurer på erfaringer rundt forsterkere/dsp-løsninger her? I øyeblikket mangler jeg to forsterker-kanaler da jeg bare har to Hypex NC400 monoblokker. Alternativet er å finne et sett med Hypex NC400 eller 500, bytte ut Hypex og gå for Crown eller komme opp med andre fornuftige løsninger.

    Som dsp har jeg Hypex DLCP og MiniDsp 2x4HD (som mer eller mindre kan emulere de originale dsp-filene fra BSS/Crown). Har jo både Audiolense XO og Dirac også, men jeg vil ha et brukervennlig system da dette er i stuen og er mitt tv-anlegg.

    Thoughts?
    Hej
    Har du lyttet til disse M2 i original udgave med Crown amp?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nope, jeg har aldri hørt M2 før kjøp i det hele tatt :) Trust the science :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: VVV

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Kjøp 2 Hypex til og kjør Audiolense. Lag et hverdagsfilter (kort) med liten latency tv osv. så lipsync er på plass og et kosefilter som er riktig til lytting !
    Just my two cents [emoji1360]
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nope, jeg har aldri hørt M2 før kjøp i det hele tatt :) Trust the science :p
    Okay
    Tjek evt Ebay. Disse Crown amp kan købes til forholdsvis små penge i forhold til ny prisen. De filter der ligger i disse crown vil jeg mene man kommer længst med sammen med disse M2 enheder. :) Der er dog en ulempe. Disse Crown har blæser køling . Men den støj de laver kan man løse på forskellige måder .
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke utenktelig at Audiolense + Minidsp 2x4 HD vil låte bedre enn manuelt justert Hypex dlcp... Det verste med Minidsp er den psykopatisk dårlige volumkontrollen som plutselig bestemmer seg for at volum ned skal være volum opp istedenfor. Det var et kjempeproblem med 4x10 HD og er også et problem med 2x4 HD som jeg nå har. :mad:

    En ren pc-basert løsning er uaktuelt da en pc er stabil kun når man ikke har bruk for den!
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    En ren pc som jeg har i stua er rimelig stabil,rører som regel den lite. Har en airport express som fruen bruker å dette snurrer og går.
    Restarter en og annen gang.
    Absolutt verdt det kontra alle andre løsninger jeg har prøvd. Spiller cd,vinyl og stømming uten å røre en knapp. Krever feks et RME lydkort så er du i gang.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Det er ikke utenktelig at Audiolense + Minidsp 2x4 HD vil låte bedre enn manuelt justert Hypex dlcp... Det verste med Minidsp er den psykopatisk dårlige volumkontrollen som plutselig bestemmer seg for at volum ned skal være volum opp istedenfor. Det var et kjempeproblem med 4x10 HD og er også et problem med 2x4 HD som jeg nå har. :mad:

    En ren pc-basert løsning er uaktuelt da en pc er stabil kun når man ikke har bruk for den!
    Hva med den DEQX'en til 4k som ligger på brukten + 2 Hypex til?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke utenktelig at Audiolense + Minidsp 2x4 HD vil låte bedre enn manuelt justert Hypex dlcp... Det verste med Minidsp er den psykopatisk dårlige volumkontrollen som plutselig bestemmer seg for at volum ned skal være volum opp istedenfor. Det var et kjempeproblem med 4x10 HD og er også et problem med 2x4 HD som jeg nå har. :mad:

    En ren pc-basert løsning er uaktuelt da en pc er stabil kun når man ikke har bruk for den!
    Jeg er enig med deg i nevnte utfordringer til vanlig stuebruk.
    Her er det flere som benytter anlegget og jeg ville ikke gå for pc basert. Reint anlegg i eget rom hadde jeg gjerne kunne tenkt annerledes.
    Endte selv opp med DEQX. Er fornøyd med den. Den fungerer veldig bra som preamp også. Software tar litt tid sette seg inn i men burde gå fint for en kar som deg som er flink og godt oppdatert.
    Alternativt, sett en preamp fremfor 2x4HD. Gi pokkern i digitale utfordringer som er nevnt rundt det med volum fremfor DSP.
    2x4HD så kan en kjøre FIR baserte verktøy for korreksjon av hornet om du synest evt ratting er utfordrende.Har prøvd lese litt om det, men har desverre ikke prøvd og erfart.
    https://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/fir-filter-tools

    Med DEQX kjører jeg FIR basert fra 400hz og opp slik det står nå. Skal en korrigere i bassområdet må en gjøre det med mer tradisjonell EQ.
    En voicer også systemet med EQ etter FIR korreksjon er utført.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.794
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en to kanals plate amp med dsp. Kan noe slikt brukes til å drive M2 ?
    En slik for eksempel. https://www.hypex.nl/product/fusionamp-fa502/159
    Du kan bruke en plateforsterker pr høyttaler, da disse ikke er stereoforsterker. Men det er litt overkill med 500w på kompresjonsdriveren.
    Jeg tenkte en plateforsterker montert i hver høyttaler, slik at man får aktiv drift av hvert element. Crown forsterkeren JBL anbefaler har betydelig mer enn 500W til diskanten, så det går nok bra.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Får du ikke dette til å låte uten at man må iverksette Nerd v16 er dette bare tull. M2 er plugg and play. Men selvsagt ikke i nærheten av Everest.
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    det er jo bare vås. horn og filter i m2 er da langt mer avansert enn everest. eneste akustiske fordelen er ekstra woofer. diskanten er nærmest ubrukelig da de deles 20khz 24db. beaming over ca. 7khz.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.794
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Everest vs M2 synes jeg ikke er særlig interessant å sammenligne. Det er da to vidt forskjellige høyttalere tiltenkt ulike brukergrupper.
    Og DIY vil alltid være Nerd v16 :) Ideen min med å bruke plateamp var for å gjøre DIY M2 mer betjeningsvenlig. Men det er jo ikke sikkert at det finnes en egnet plateamp til formålet.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva med en to kanals plate amp med dsp. Kan noe slikt brukes til å drive M2 ?
    En slik for eksempel. https://www.hypex.nl/product/fusionamp-fa502/159
    Du kan bruke en plateforsterker pr høyttaler, da disse ikke er stereoforsterker. Men det er litt overkill med 500w på kompresjonsdriveren.
    Jeg tenkte en plateforsterker montert i hver høyttaler, slik at man får aktiv drift av hvert element. Crown forsterkeren JBL anbefaler har betydelig mer enn 500W til diskanten, så det går nok bra.
    Noe av grunnen mye effekt ligger nok i den "samlede gain" reduksjon på ca 8.4db for EQ og gain (ref dette dokumentet)
    Det går nok bra med mindre effekt. Crown oppsettet er "stort studio oppsett" fra Harman sin side. Mens de benytter kun 4x Mark Levinson No531H (1x300w 8ohm) for mer normal lytting :)

    Så lenge DSP løsningen har tilstrekkelig med EQ punkter og delefilter muligheter per kanal så kan du gå for en plate forsterker med DSP.

    Passiv deling er ikke en løsning på M2 med alle de EQ og gain justeringene som må til Ref DIY forum innlegget her
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oookay, da har jeg fått bekreftet en gang for alle at billig, ubrukelig drit er og forblir billig ubrukelig drit! Ble nysgjerrig på hvordan original-innstillinger ville låte og lastet inn filer i Minidsp 2x4HD, stilte volumet til minimum og koblet om fra DLCP til minidsp.
    Slo på amper og ventet. Litt støy fra diskanten (forventet) i noen sekunder og så BAAAAAAAAAAAAM!! Max volum en meter fra skallen min kl. 23.37 om kvelden i en blokkleilighet.

    Jeg er aldeles ingen nybegynner med Minidsp og tok forhåndsregler i alle ender for at dette ikke skulle skje, men forbanna satans møkk av et produkt. Måtte slå av alle lysene i huset slik at ikke naboene tror det var meg.. :mad:

    Jeg er ferdig med billige drittprodukter for all evighet. Noen som ønsker et jallaprodukt av en annen verden? :D

    Okay
    Tjek evt Ebay. Disse Crown amp kan købes til forholdsvis små penge i forhold til ny prisen. De filter der ligger i disse crown vil jeg mene man kommer længst med sammen med disse M2 enheder. :) Der er dog en ulempe. Disse Crown har blæser køling . Men den støj de laver kan man løse på forskellige måder .
    Ja, jeg kan vel trygt si at jeg kraftig vurderer Crown akkurat nå. Problemet er, som du sier, disse turbinmotorene som absolutt skal ødelegge all kos. Jeg lytter stort sett på veldig lavt volum og vil irritere meg grønn over en løvblåser i stuen...

    En ren pc som jeg har i stua er rimelig stabil,rører som regel den lite. Har en airport express som fruen bruker å dette snurrer og går.
    Restarter en og annen gang.
    Absolutt verdt det kontra alle andre løsninger jeg har prøvd. Spiller cd,vinyl og stømming uten å røre en knapp. Krever feks et RME lydkort så er du i gang.
    Jeg stoler ikke på hverken pc, Windows, min tålmodighet eller noe mer avansert enn en power-knapp for alle som skulle bruke tv'en :p

    hm dette volumproblemet har jeg aldri vært borti hverken med gammel eller ny firmware på noen av enhetene

    edit; fant noe her
    "They did update the firmware with tweaks to ir remote input and that pretty much eliminated the issue for me. Maybe once in a while it still did that but very rarely"

    https://www.minidsp.com/forum/hardware-support/13817-2x4hd-volume-often-goes-up-instead-of-down
    Oppdatert programvare gjorde ingenting for meg nå nettopp... :mad:

    Hva med den DEQX'en til 4k som ligger på brukten + 2 Hypex til?
    Jeg vet ikke hva den Deqx'en vil kunne gjøre som ikke Hypec DLCP'en jeg har allerede gjør, men den er vel ikke i nærheten når det kommer til støy/signal nivå vil jeg tro?

    Jeg er enig med deg i nevnte utfordringer til vanlig stuebruk.
    Her er det flere som benytter anlegget og jeg ville ikke gå for pc basert. Reint anlegg i eget rom hadde jeg gjerne kunne tenkt annerledes.
    Endte selv opp med DEQX. Er fornøyd med den. Den fungerer veldig bra som preamp også. Software tar litt tid sette seg inn i men burde gå fint for en kar som deg som er flink og godt oppdatert.
    Alternativt, sett en preamp fremfor 2x4HD. Gi pokkern i digitale utfordringer som er nevnt rundt det med volum fremfor DSP.
    2x4HD så kan en kjøre FIR baserte verktøy for korreksjon av hornet om du synest evt ratting er utfordrende.Har prøvd lese litt om det, men har desverre ikke prøvd og erfart.
    https://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/fir-filter-tools

    Med DEQX kjører jeg FIR basert fra 400hz og opp slik det står nå. Skal en korrigere i bassområdet må en gjøre det med mer tradisjonell EQ.
    En voicer også systemet med EQ etter FIR korreksjon er utført.
    Skal jeg være ærlig så savner jeg veldig Kii Three akkurat nå. Slå på tv'en, så gikk alt av seg selv, høyttalerne kom på og man kunne ikke rote til delefiltre og timing selv.

    Jeg er en enkel sjel og hater egentlig absolutt alt som har noen form for kompleksitet i seg. Til tross for det er jeg ikke redd for å prøve alt mulig kompliserte greier av ren nysgjerrighet, men jeg ender alltid på samme konklusjon; dersom det er vanskeligere enn et knappetrykk er det ikke vannet verdt i 2020. Jeg mener, selv de største passasjerflyene lander seg selv i dag. How hard can it be når det kommer til å sende noen småsignaler til noen drivere, liksom? Jesus christ denne audio-bransjen irriterer vettet av meg.

    Hva med en to kanals plate amp med dsp. Kan noe slikt brukes til å drive M2 ?
    En slik for eksempel. https://www.hypex.nl/product/fusionamp-fa502/159
    Yes, dette er et ypperlig forslag! Bortsett fra at jeg må bygge egne kabinetter da jeg ikke vil ødelegge kabinettene til høyttalerne... Jeg er litt usikker, men dette er vel det samme som hypex MP greier?

    Får du ikke dette til å låte uten at man må iverksette Nerd v16 er dette bare tull. M2 er plugg and play. Men selvsagt ikke i nærheten av Everest.
    Couldn't agree more! Når det kommer til plug and play er Everest ypperlig. Mine M2 har hjul da, så det er ikke bare helvete :p
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har veldig mye erfaring med div oppsett på M2. Alt fra Crown til ML og Mini DSP mm. Har aldri fått dem til at spille bra! i en vanlig stue. Kii og Dutch&Dutch spiller fletta av M2 spør du meg. Beste resultat fikk jeg med Devialet 400 hvor du bruker den interne deling/filter i D-400.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    det er jo bare vås. horn og filter i m2 er da langt mer avansert enn everest. eneste akustiske fordelen er ekstra woofer. diskanten er nærmest ubrukelig da de deles 20khz 24db. beaming over ca. 7khz.
    M2 beamer forsåvidt også. Fra 8KHz til 12.5KHz går direktiviteten fra 100° til 60° og smalner ytterligere høyere i frekvens. Vertikalt holder den derimot spredningen bedre oppover.
    Med M2 og de andre nye JBL waveguidene så har JBL til en viss grad beveget seg vekk ifra konstant direktivitet og fokusert mer på on-axis respons sammenlignet med tidligere horn.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har veldig mye erfaring med div oppsett på M2. Alt fra Crown til ML og Mini DSP mm. Har aldri fått dem til at spille bra! i en vanlig stue. Kii og Dutch&Dutch spiller fletta av M2 spør du meg. Beste resultat fikk jeg med Devialet 400 hvor du bruker den interne deling/filter i D-400.
    Jeg hørte M2 på deres egne amper på LydRommet. Gledet meg som en unge - endelig skulle jeg få høre de! Hvilket jeg gjorde. Men ble så skuffa, låt som en middelmådig PA høyttaler - trodde knapt det jeg hørte. Gutta der - som hos 99 % av alle PA/studio leverandører - er jo hyggeligheten selv! Så jeg passet på å gå når de begge satt i telefonen, orket ikke skuffe dem med å si hva jeg mente om hva disse høyttalerne bød på - gjentar at de ble spilt på deres eget forsterkeri beregnet for de - i tilfelle noen JBL fan holder på å få fnatt av å lese dette.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har veldig mye erfaring med div oppsett på M2. Alt fra Crown til ML og Mini DSP mm. Har aldri fått dem til at spille bra! i en vanlig stue. Kii og Dutch&Dutch spiller fletta av M2 spør du meg. Beste resultat fikk jeg med Devialet 400 hvor du bruker den interne deling/filter i D-400.
    Jeg hørte M2 på deres egne amper på LydRommet. Gledet meg som en unge - endelig skulle jeg få høre de! Hvilket jeg gjorde. Men ble så skuffa, låt som en middelmådig PA høyttaler - trodde knapt det jeg hørte. Gutta der - som hos 99 % av alle PA/studio leverandører - er jo hyggeligheten selv! Så jeg passet på å gå når de begge satt i telefonen, orket ikke skuffe dem med å si hva jeg mente om hva disse høyttalerne bød på - gjentar at de ble spilt på deres eget forsterkeri beregnet for de - i tilfelle noen JBL fan holder på å få fnatt av å lese dette.
    Nu er vi jo så forskellige :) Heldigvis.
    Jeg lyttede til M2 hos KT Radio København. Her havde lydrommet lånt et lokale. Forholdende var ikke optimale her men jeg havde dog en stor forventning.
    Efter at have lyttet til musik jeg selv havde med var jeg noget skuffet . For i forhold til prisen synes jeg ikke helt de levede op til JBL ry. Jeg har dog siden hørt fra andre der har hørt M2 andre steder at der lød de meget bedre. Hvorfor denne forskel. Ja det kan være filterrne i Crown var sat forskelligt. Men jeg vil dog mene at bruger man god tid og justere Crown mere præcist ind til det rum man sidder i ja så er jeg sikker på M2 levere en god lyd. Mine højttalere spiller på samme måde . Dog med en ældre Crown ITECH serien . Men jeg synes stadig at den samlede pakke Crown + M2 er alt for dyrt.
    Når vi nu er ved det og Everest er nævnt er det nok den største skuffelse til prisen jeg har lagt øre til. Men det er jo bare min mening :)
    Spændende at se hvad trådstarter ender op med
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Litt frustrert coolio? :) :)
    Nei, hva får deg til å tro det? :p

    Jeg har veldig mye erfaring med div oppsett på M2. Alt fra Crown til ML og Mini DSP mm. Har aldri fått dem til at spille bra! i en vanlig stue. Kii og Dutch&Dutch spiller fletta av M2 spør du meg. Beste resultat fikk jeg med Devialet 400 hvor du bruker den interne deling/filter i D-400.
    Fikk tips av Charles Sprinkle om å legge inn en high-shelf rundt 2 khz med ca -1 dB i normale rom og det er absolutt en nødvendighet utifra mine midlertidige tester med én høyttaler.
    JBL gjorde stort sett det på demoer ettersom man har en liten økning i powerrespons i det området, men dette var hovedårsaken til at Sprinkle i dag mener at en jevnt stigende Direktivitets Indeks låter bedre/mer naturlig enn en høyttaler med konstant spredning.

    Skal ikke mene for mye om akkurat det da det er så mange andre variabler som skiller, men jeg kan si med stor sikkerhet at det er et lite gap mellom 1 stk "M2" og 1 stk Kii Three i min stue uten at jeg kan sette helt finger på hva det er. Spilte en hel måned på én stk Kii da den ene gikk åt skogen før den andre tok kvelden også. Kapasitet/lettbenthet er vel kanskje det som jeg reagerer positivt på med M2-klonene.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Test en nuc pc m/Roon og Audiolense filtre før du bytter tilbake til Kii.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skal ikke mene for mye om akkurat det da det er så mange andre variabler som skiller, men jeg kan si med stor sikkerhet at det er et lite gap mellom 1 stk "M2" og 1 stk Kii Three i min stue uten at jeg kan sette helt finger på hva det er. Spilte en hel måned på én stk Kii da den ene gikk åt skogen før den andre tok kvelden også. Kapasitet/lettbenthet er vel kanskje det som jeg reagerer positivt på med M2-klonene.
    Har selv hørt M2 hos importøren, og Kii Three på messe, kun det som grunnlag. For meg låt M2 som å høre radio via Langbølgen, hvis man sier Kii Three spiller over en god FM sending.

    Men, at du, coolio, etter erfaring i egen stue sier de låter nesten likt. Forteller meg selv at mye må ha vært galt - og spør ikke med/om hva - da jeg hørte på M2 hos LydRommet.

    Med dette; gleder meg (atter som en unge) til å høre M2 på nytt - en eller annen gang/et eller annet sted!

    Det eneste jeg reagerte på, på LydRommet den gang, forresten, var (det tilhørende) forsterkeriet som foret M2'ene - tenkte med meg selv at kan disse PA-ampene låte så "ørevennlig" som gode hi-fi amper?

    Bassen, coolio, er den dyp og "fet" nok på dine M2 kloner - størrelsen på driverne tatt i betraktning?
    Jeg reflekterer over det, da typsike PA drivere ikke alltid går langt nok ned i kjelleren, slik jeg ser det. Rettelse; hører det ;)
     
    Sist redigert av en moderator:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Obs! Stor forskjell mellom M2 og K2! Bare så det er presisert.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.769
    Antall liker
    10.573
    Torget vurderinger
    10
    Den dynamiske kapasiteten til M2 er svært svært god. Spredningen er litt bred noe som gjør at det låter litt HiFi IMO i mangel av et bedre ord. Har brukt M2 hornet selv med JBL2450SL med både Truextent og Aquaplas membran.

    Hva med å prøvekjøpe med returrett en Lyngdorf TDAI2170 og SDA2400 på Hifiklubben. Litt synd å gi opp før du har sjekket ut potensialet. Det beste er selvfølgelig en skikkelig DSP løsning men brukergrensesnitt er ofte en utfordring.

    Her brukte de Lyngdorf TDAI2170 med godt resultat:

    420CCD5F-0376-4869-AD87-BED4EB525C01.jpg
    147FCCB6-DB9C-4769-89C4-2A97608A1CB6.jpg
    252D2920-EAC1-4C15-B6C4-005A180EFC5B.jpg
    87B9DB77-A885-4521-A048-B780A45B9460.jpg
     
    Sist redigert:

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    678
    Antall liker
    467
    Torget vurderinger
    5
    @Coolio Noen betraktninger fra meg:

    Bøst oppsett å ha i en blokkleilighet :cool:

    At volum går helt bananas på miniDSP har jeg aldri vært borte i, syntes dette høres merkelig ut.. Kan det være påvirkning fra andre IR kontroller e.l.? Mulig dårlig batteri i fjernkontroll? Jeg er uansett helt enig i at 2x4HD ikke er et godt nok produkt for fast bruk.

    M2 er veldig kilen på DSP-oppsett og har større forskjell på "nesten riktig" og "helt der" enn andre høyttalere jeg har prøvd. Plutselig klaffer det og bitene faller på plass. Ved bytte til 2450SLBe endret dette seg ganske betraktelig siden disse er langt mer tilgivende å ha med å gjøre. Når en først har fått justert inn gode kurver er forskjellen de to i mellom ikke så stor.

    Ser du er veldig låst til plassering av høyttalere, dette setter selfølgelig noen begrensninger. Jeg ble aldri helt fornøyd med to-veis konfigruasjonen pga. romakustikk som sørget for en dipp i mellombassen. Du kjenner vel rommet godt fra tidligere høyttalere så vet vel delvis hva du går til. JBL selv sier jo at disse er fleksible ift. plassering, men jeg er noe skeptisk til å ha disse klint inntil veggen.

    Uttalelsen "Jesus christ denne audio-bransjen irriterer vettet av meg." gjorde dagen min og er noe jeg selv har følt på når en frivillig sitter timevis med programvare og målemikrofon ;) Heldigvis er det lyspunkt innimellom når en får ting til å klaffe ;D Håper du kommer i mål med dette.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Test en nuc pc m/Roon og Audiolense filtre før du bytter tilbake til Kii.
    For en fjern mongo som meg forteller "nuc pc" meg veldig lite. Jeg har Audiolense og har forsøkt korrigering der, men ikke deling. En pc involvert i kjeden i en tv-stue er helt uaktuelt. Det gikk alvorlig skeis med noe så enkelt som Minidsp 2x4 HD. Jeg grøsser ved tanken på hva en windows-pc kan finne på...

    det er jo bare vås. horn og filter i m2 er da langt mer avansert enn everest. eneste akustiske fordelen er ekstra woofer. diskanten er nærmest ubrukelig da de deles 20khz 24db. beaming over ca. 7khz.
    M2 beamer forsåvidt også. Fra 8KHz til 12.5KHz går direktiviteten fra 100° til 60° og smalner ytterligere høyere i frekvens. Vertikalt holder den derimot spredningen bedre oppover.
    Med M2 og de andre nye JBL waveguidene så har JBL til en viss grad beveget seg vekk ifra konstant direktivitet og fokusert mer på on-axis respons sammenlignet med tidligere horn.
    Alt beamer eventually, så det ser jeg ikke på som et stort problem. Iallefall ikke over 10khz hvor musikk har "null" energi. Hovedgrunnen til M2 her har med den store firkantede formen å gjøre, det passer liksom nesten litt inn.


    + Jeg fikk ikke lov til å ha bananer i stuen :(

    Har selv hørt M2 hos importøren, og Kii Three på messe, kun det som grunnlag. For meg låt M2 som å høre radio via Langbølgen, hvis man sier Kii Three spiller over en god FM sending.

    Men, at du, coolio, etter erfaring i egen stue sier de låter nesten likt. Forteller meg selv at mye må ha vært galt - og spør ikke med/om hva - da jeg hørte på M2 hos LydRommet.
    Må presiserer litt. Jeg skrev et lite gap som i betydningen et stykke avstand mellom dem. Tonalt sett ikke veldig ulike da begge har i stor grad kontrollert spredning, men det er enorm forskjell i tyngde/realisme og ikke minst synes jeg lyden forandrer seg mye mindre når jeg beveger meg rundt i sofaen med M2-klonene.

    Størrelse har noe for seg.

    Det eneste jeg reagerte på, på LydRommet den gang, forresten, var (det tilhørende) forsterkeriet som foret M2'ene - tenkte med meg selv at kan disse PA-ampene låte så "ørevennlig" som gode hi-fi amper?

    Bassen, coolio, er den dyp og "fet" nok på dine M2 kloner - størrelsen på driverne tatt i betraktning?
    Jeg reflekterer over det, da typsike PA drivere ikke alltid går langt nok ned i kjelleren, slik jeg ser det. Rettelse; hører det ;)
    Det er en klassisk felle å ha så sterke bias at man blir fullstendig farget av sine egne forhåndskonklusjoner. Det er mulig Crown ikke er verdens beste forsterkere, men bortsett fra ren støy tror jeg neppe forsterkeren var årsaken til dine opplevelser.

    Bassen er definert av rommet, ikke høyttaleren, så det låter variabelt avhengig av hvor jeg sitter. De spiller ned til 20 hz i mitt rom, basstuningen er 27 hz og det kan de spille med noe rundt 110-115 dB pr høyttaler mener jeg å huske. Oppover har de et kick og punch som jeg ikke har opplevd siden basstårna til Piega Master LineSource når de ble introdusert hos Duet Audio for noen år siden.
    I forhold til vanlige høyttalere, som feks Kii + subber er det i øvre bassområdet forskjellen er størst. Litt dumt at jeg samtidig har romproblemer i det området.. :p


    Den dynamiske kapasiteten til M2 er svært svært god. Spredningen er litt bred noe som gjør at det låter litt HiFi IMO i mangel av et bedre ord. Har brukt M2 hornet selv med JBL2450SL med både Truextent og Aquaplas membran.

    Hva med å prøvekjøpe med returrett en Lyngdorf TD[AI2170 og SDA2400 på Hifiklubben. Litt synd å gi opp før du har sjekket ut potensialet. Det beste er selvfølgelig en skikkelig DSP løsning men brukergrensesnitt er ofte en utfordring.

    Her brukte de Lyngdorf TDAI2170 med godt resultat:
    Er veldig fornøyd med hypex dlcp, egentlig. Jeg har lært meg å leve med den helt sinnsyke GUI'en deres og har vel kommet meg i nærheten av fornuftige innstillinger i forhold til M2 originalt.
    Takk for test, det var artig å lese! Når det kommer til Lyngdorf har jeg ærlig talt langt mer tro på Hypex NC400/500. Sannsynligvis et hav bedre måledata ;)

    https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-lyngdorf-tdai-3400-amp-eq-part-1.6738/


    @Coolio Noen betraktninger fra meg:

    Bøst oppsett å ha i en blokkleilighet :cool:

    At volum går helt bananas på miniDSP har jeg aldri vært borte i, syntes dette høres merkelig ut.. Kan det være påvirkning fra andre IR kontroller e.l.? Mulig dårlig batteri i fjernkontroll? Jeg er uansett helt enig i at 2x4HD ikke er et godt nok produkt for fast bruk.

    M2 er veldig kilen på DSP-oppsett og har større forskjell på "nesten riktig" og "helt der" enn andre høyttalere jeg har prøvd. Plutselig klaffer det og bitene faller på plass. Ved bytte til 2450SLBe endret dette seg ganske betraktelig siden disse er langt mer tilgivende å ha med å gjøre. Når en først har fått justert inn gode kurver er forskjellen de to i mellom ikke så stor.
    Må ha såpass for å irritere naboene!
    Det er ikke godt å si hva som skjedde med Minidsp, noe gikk hvertfall galt. Jeg tør ikke å prøve igjen.. :D
    Hørte jo helt klart at Hypex DLCP er mange ganger mer stille og det er egentlig nok for meg. Jeg hater white noise!

    Takk for input, jeg liker å høre andres erfaring med spesifikke oppsett. Jeg har et adapter liggende som er klargjort for andre drivere om det skulle bli aktuelt og jeg ser ikke vekk ifra at jeg vil teste ut 2450SL etterhvert. Men det blir frem i tid. Egentlig skulle jeg ikke bruke penger på anlegg i det hele tatt da jeg har satt i gang flytteprosess med takst, megler, finansiering av ny bolig og det hele. Men timingen med Korona gjorde jo at jeg sitter litt på gjerdet og ser hva som skjer - jeg vil jo ha størst mulig fall i boligmarkedet da jeg skal fra blokk til hus og alle prosenter taler i min favør når det går nedover.

    Planen er eget dedikert lytterom/kino og husvalg er mye basert på de mulighetene - og det er der disse M2 er tiltenkt. Når disse plutselig dukket opp på markedet i en periode hvor jeg slet med å finne hornet ble det bare vanskelig å la muligheten passere.
    Foreløpig virker det særdeles lovende. Det er begrenset hva man gidder å legge ned av arbeid i fikling når jeg bare har én oppegående høyttaler, men det skinner jo veldig igjennom at dette er seriøst bøse saker som jeg ikke har mulighet til å utnytte i min leilighet :p

    Plassering inntil frontvegg tror jeg ikke er noe problem i seg selv, det er nok bare en fordel imo. Men det er verre med usymmetrisk rom hvor den ene er klint inn i et hjørne. Det skaper dobbelt opp med SBIR problemer i mellom/øvre bass og er ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med i denne omgang.
    I tillegg sitter jeg med hodet inntil bakvegg (dempet med RPG Absorbor 10,4 cm) som selvfølgelig ikke hjelper på når det kommer til opplevelsen av rom og luft. Kunne vel egentlig klart meg med et par Sonos sånn sett, men skal jo imponere internettet også :cool:

    Uttalelsen "Jesus christ denne audio-bransjen irriterer vettet av meg." gjorde dagen min og er noe jeg selv har følt på når en frivillig sitter timevis med programvare og målemikrofon ;) Heldigvis er det lyspunkt innimellom når en får ting til å klaffe ;D Håper du kommer i mål med dette.
    Det er ingen fryd som skadefryd, skjønner jeg! Kjekt å kunne underholde!
    Når sant skal sies er jeg rimelig enkel når det kommer til lyd. Det meste låter ok og mye låter bra til mitt bruk. Nå er jeg jo fornøyd over at jeg har så store kjøleskap i stuen og at kjerringen ikke har sagt noe annet enn at "vi trenger større tv. Det så altfor lite ut mellom de to bromleboksene" !
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    akasa-newton-s7-fanless-for-nuc.jpg


    Jeg har brukt en slik bitteliten boks i 3 år.
    Den inneholder en micro PC (nuc) med Windows 10, og passiv kjøling, ingen vifter.
    Dønn stabilt.
    Kjører 4-veis aktiv deling med Audiolense XO, TTD filtre med hjelp av denne:

    WEB_Image RME Fireface UCX Lydkort USB FW 1481348558.jpeg


    ...som også er bitteliten, og dønn stabil.

    Aldri noe uforutsigbart som skjer her.

    (har t.o.m utelatt beskyttelse kondiser på komp. driverne)

    Uten å nevne spesifikke produsenter, tør jeg hevde at en velbygd win10 PC med Audiolense, Acourate, eller Dirac software, og ett stabilt USB lyd-interface er å foretrekke fremfor ferdige DSP-bokser med tvilsom byggekvalitet, sær software, og uforutsigbar oppførsel...de finnes det flere av.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt beamer eventually, så det ser jeg ikke på som et stort problem. Iallefall ikke over 10khz hvor musikk har "null" energi.
    Med enkelte konstruksjoner så er det mulig å holde direktiviteten helt opp. I alle fall i en av planene. En smalning rundt 10-12KHz er godt hørbart sammenlignet med en hornhøyttaler som holder spredingen høyere opp i frekvens. Med kvalitetsdriver låter det forøvrig ikke "for lyst" med konstant direktivitet høyere i frekvens. Det gir mer utklinging i toppen og er utelukkende positivt IMO. Det er derimot ikke det mest kritiske, og jeg vil betegne det som mer "icing of the cake".

    JBL har forøvrig hatt hornhøyttalere for flere tiår siden som holdt direktiviteten mye høyere i frekvens. I tillegg var de også langt mer uniforme enn dagens waveguider. Til gjengjeld målte de mer rufsete on-axis. Det er dog mulig å få i pose og sekk i stor grad.
     
    V

    VVV

    Gjest
    I ditt tilfelle (utifrå din erfaring, og basert på ditt rom) hadde eg kanskje vurdert Genelec.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt beamer eventually, så det ser jeg ikke på som et stort problem. Iallefall ikke over 10khz hvor musikk har "null" energi.
    Med enkelte konstruksjoner så er det mulig å holde direktiviteten helt opp. I alle fall i en av planene. En smalning rundt 10-12KHz er godt hørbart sammenlignet med en hornhøyttaler som holder spredingen høyere opp i frekvens. Med kvalitetsdriver låter det forøvrig ikke "for lyst" med konstant direktivitet høyere i frekvens. Det gir mer utklinging i toppen og er utelukkende positivt IMO. Det er derimot ikke det mest kritiske, og jeg vil betegne det som mer "icing of the cake".

    JBL har forøvrig hatt hornhøyttalere for flere tiår siden som holdt direktiviteten mye høyere i frekvens. I tillegg var de også langt mer uniforme enn dagens waveguider. Til gjengjeld målte de mer rufsete on-axis. Det er dog mulig å få i pose og sekk i stor grad.
    Klarer man å få til det med to-veis eller snakker man tre-veis (eller mer) da? Jeg har sett at noen lager en utskjæring i bunnen av waveguiden på M2 og setter inn en liten diskant der for å få tre-veis og bedre spredning oppover. Det gir mening og jeg kjøper at det er bra med bred spredning så langt det lar seg gjøre.

    Du som har vært borti et og annet, hvordan er disse Crown-forsterkerne? :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Obs! Stor forskjell mellom M2 og K2! Bare så det er presisert.
    Jeg tolker dette som at du foretrekker K2 :) Hva innebærer disse forskjellene? Estetisk er de jo langt mer elegant, men er det ikke en merkelig løsning å droppe x-over oppover for hornet der hvor superdiskanten slår inn?
    Pene saker;

    k2.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt beamer eventually, så det ser jeg ikke på som et stort problem. Iallefall ikke over 10khz hvor musikk har "null" energi.
    Med enkelte konstruksjoner så er det mulig å holde direktiviteten helt opp. I alle fall i en av planene. En smalning rundt 10-12KHz er godt hørbart sammenlignet med en hornhøyttaler som holder spredingen høyere opp i frekvens. Med kvalitetsdriver låter det forøvrig ikke "for lyst" med konstant direktivitet høyere i frekvens. Det gir mer utklinging i toppen og er utelukkende positivt IMO. Det er derimot ikke det mest kritiske, og jeg vil betegne det som mer "icing of the cake".

    JBL har forøvrig hatt hornhøyttalere for flere tiår siden som holdt direktiviteten mye høyere i frekvens. I tillegg var de også langt mer uniforme enn dagens waveguider. Til gjengjeld målte de mer rufsete on-axis. Det er dog mulig å få i pose og sekk i stor grad.
    Klarer man å få til det med to-veis eller snakker man tre-veis (eller mer) da? Jeg har sett at noen lager en utskjæring i bunnen av waveguiden på M2 og setter inn en liten diskant der for å få tre-veis og bedre spredning oppover. Det gir mening og jeg kjøper at det er bra med bred spredning så langt det lar seg gjøre.

    Du som har vært borti et og annet, hvordan er disse Crown-forsterkerne? :)
    Det er mulig med 2-veis og det JBL gjorde.

    Kjenner ikke nyere Crown forsterkere. Er generelt ikke så veldig begeistret for PA forsterkere etter og ha eid noen. Vifter kan slå inn tidlig, viftene er gjerne godt hørbare, SNR tallene er sjelden spesielt gode, forvrengning er ikke alltid veldig lav og boksene er stygge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn