Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.081
    Sted
    VestBredden

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har søkt på nettet en time, men bruker nok ikke rette ordene.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Fant denne boka som jeg også har sett i før. Rart at ingenting nevnes her heller, selv om JBL ikke har noe med den danske høyttalerproduksjonen å gjøre:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Portugal
    JBL har ikke så vit jeg vet oppgitt noe om underleverandører utover produktet merket med produsentland.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra stoff i den boka, kan fint bruke en time eller to på den, ja!

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    3.752
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    JBL lisenproduserte vel også DD 67000 Everest-kabinetter i Danmark. Så ble fabrikken nedlagt, og mye halvfabrikata ble solgt. Havnet jo noe her på berget også. Husker ikke navnet på den høyttalerfabrikken heller. Muligens samme som produserte blant annet Sound Power series?

Edit: Når man glemmer slik viktig histore er det vel nesten over og ut? Merker godt at jeg ikke husker like godt lengre som 61-åring...:rolleyes:
    Tusen takk til Tweedjakke som husker det viktigste jeg har spurt om før, og kan minne meg på det igjen!
    :love:

Sist redigert:

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    205
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har fått meg jbl ti5000, di skal også være produsert i danmark, men jeg vet ikke hvor.

karmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.511
    Ble produsert endel kino talere i DK også.
    Ikke at noen av kino høyttalere er i særlig byggekvalitet men de jeg har som er laget i DK og har samme laget i USA er i kvalitet favør DK.

@Hunsbedt JBL 4675C som du kjøpte av meg er laget i DK.

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    8
    JBL lisenproduserte vel også DD 67000 Everest-kabinetter i Danmark. Så ble fabrikken nedlagt, og mye halvfabrikata ble solgt. Havnet jo noe her på berget også. Husker ikke navnet på den høyttalerfabrikken heller. Muligens samme som produserte blant annet Sound Power series?

Edit: Når man glemmer slik viktig histore er det vel nesten over og ut? Merker godt at jeg ikke husker like godt lengre som 61-åring...:rolleyes:
    Tusen takk til Tweedjakke som husker det viktigste jeg har spurt om før, og kan minne meg på det igjen!
    :love:

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    8
    Hornslett tror jeg møbelfabrikken hette.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    Henter et par JBL S2600 om et par dager. Finner lite informasjon om disse sammenlignet med mye annet, så det blir ekstra spennende å høre hvordan de spiller i hjemmekinoen.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    JBL S2600 er en interessant høyttaler. Meget dynamisk, livlig, og ingen musikk de spiller blir kjedelig. Funker på det meste til nå, men spor med ræva lyd blir selvsagt ikke gull. Topp hornet er vinklet innover og de funker bra når de står vinkelrett på veggen bak høyttalerne. Bildet viser når jeg testet de med toe in.

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    Litt flere JBL S2600 inntrykk.

Kan spille mer forskjellig musikk høyt på disse enn tidligere høyttalere. Det er gøy.

Det er null sus fra topphornene, hadde litt sus med for eksempel JBL-STUDIO-6-88 med helt lik elektronikk.

Spiller nydelig med Mos-120 (Audiophonix), en 60 watter. Skal testes med mer kraft etterhvert.

Testet litt forskjellige delefrekvenser mot subsystemet og hørselen bestemte 80hz. Bevarte basskarakteren til høyttaleren, og fikk litt mer i bunn.

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    205
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Hei. Har noen "komplette" horn jeg vurderer og selge, men usikker på passelig pris. Det er 2384,2451h (tror jeg🙈) og 2509a feste brakett. Noen forslag?

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.081
    Sted
    VestBredden
    6-7 k omtrent - jeg tok bare en rask titt på utgåtte annonser, og så hva det lå til

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.081
    Sted
    VestBredden
    Burde vært mye mer, og det er flotte drivere og horn !!! Som gir ekstremt mye god lyd for kronene - Løp og kjøp når det evnt blir lagt ut !!

• Liker
    Reaksjoner: KMR

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Må nesten melde meg inn også med 18" 2242 sub under horn med 2451BE som mellom/diskant. Basselementer fra 18Sound er også i hornene(2stk)
    Helt rå bass, så presis og hurtig. Resten er fløyel også så lenge du ikke spiller slemme ting.

IMG20250102154035.jpg
    IMG20241218161038.jpg

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    Har fått erfaring med JBL S2600 over litt lengre tid. Finpusset på vinkling/toe in som i stor grad endrer hvordan toppen oppleves. Her er det mulig å fininnstille så det treffer egen smak i langt større grad enn jeg har vært borti med andre høyttalere. Nydelig lydkvalitet blandet med høy kapasitet og gedigent lydbilde er fremdeles hovedinntrykkene.

Nysgjerrig på hvordan S2600 er sammenlignet med 4367 som er en mye nyere konstruksjon. Ikke alltid ny = bedre lydkvalitet. Har noen hørt begge og kan skrive noe om forskjellene?

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.997
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Har fått erfaring med JBL S2600 over litt lengre tid. Finpusset på vinkling/toe in som i stor grad endrer hvordan toppen oppleves. Her er det mulig å fininnstille så det treffer egen smak i langt større grad enn jeg har vært borti med andre høyttalere. Nydelig lydkvalitet blandet med høy kapasitet og gedigent lydbilde er fremdeles hovedinntrykkene.

Nysgjerrig på hvordan S2600 er sammenlignet med 4367 som er en mye nyere konstruksjon. Ikke alltid ny = bedre lydkvalitet. Har noen hørt begge og kan skrive noe om forskjellene?
    Jeg har eiet begge! 4367 er veldig mye mer/bedre på alt med unntak av finish!

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.855
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke helt enig i det. Det er noe magisk i de klassiske modellene som kanskje har gått tapt i de nye mindre JBL høyttalerne synes jeg. Feks likte jeg 4365 bedre enn 4367, men begge mangler magien til 4430 og 4435. DD66000 leverer imidlertid i særklasse! Gamle Everest og s2600 spiller også herlig i mine ører.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg har eiet begge! 4367 er veldig mye mer/bedre på alt med unntak av finish!
    Takk for kjapt svar K2. Jeg liker ikke lyd som er pågående i det øvre sjiktet og synes S2600 spiller nydelig oppover. Er 4367 like smooth i mellomtone og topp? Må åpenbart få hørt den selv på et tidspunkt...

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.997
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    4367 har (synes jeg) ingen tendenser til aggressiv eller påtrengende lyd. Du bår naturligvis få lyttet på dem først.

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.997
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Er ikke helt enig i det. Det er noe magisk i de klassiske modellene som kanskje har gått tapt i de nye mindre JBL høyttalerne synes jeg. Feks likte jeg 4365 bedre enn 4367, men begge mangler magien til 4430 og 4435. DD66000 leverer imidlertid i særklasse! Gamle Everest og s2600 spiller også herlig i mine ører.
    4365 er en betydelig dyrene og mer forseggjort modell enn 4367!, men det gjør ikke 4367 til en dårlig ht.. 4430/4435 er etter min mening en katastrofe sammenlignet med de modeller som de liksom skulle avløse.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.855
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det må du gjerne mene, men jeg er rivende uenig! Sammenligningen med høyttalere som kostet tre fire ganger så mye, og er alt for store og kompliserte for de med lytteavstand under 5 meter blir rar. Dessuten, låter de nødvendigvis ikke bedre en gang. Også jeg har hørt dem mange ganger, og det er vanskelig å smelte flere kvadratmeter med elementer og drivere til sammenhengende lydbilde. Når det er sagt, hvis jeg hadde hatt plass ledig, et sett 4350/55 med gode analoge filtere (og adekvate forsterkere), hadde jeg tatt i mot hver dag!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn