Diverse Når er nok nok?

Status
Stengt for ytterligere svar.
A

ANM

Gjest
Der må jeg nok støtte Bebop. Godt møbelhåndtverk er faen så dyrt og absolutt verdt pengene!
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.272
Sted
Oslo
Mye ufortjent kritikk av bransjeaktører her nu. Jeg gir min uforbeholdne støtte til OHFC. Og kanskje ennu mer kudos til Stereofil. Begge er seriøse. De leverer efter avtale & opplyser om evt. forsinkelser/ventetid på visse (kostbare) produkter. Tor Aamodt Haug likeså.


mvh
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Det er mye som ikke er fornuftig... f.eks hvor fornuftig er det å kjøpe en bil til 2 millioner som stort sett står rolig? Man kommer seg jo rundt like effektivt med noe som koster 1/10.
Med en slik bil er det mulighet å komme i kontakt med en del fine damer, blir ikke det samme å løpe rundt med en kabel på 2 meter.
Med førstehåndserfaring kan jeg fortelle deg at det er hovedsaklig karer du tiltrekker med eksotiske sleder... :p
Der røk den drømmen, det er jo det samme med kabler også :)
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Mye ufortjent kritikk av bransjeaktører her nu. Jeg gir min uforbeholdne støtte til OHFC. Og kanskje ennu mer kudos til Stereofil. Begge er seriøse. De leverer efter avtale & opplyser om evt. forsinkelser/ventetid på visse (kostbare) produkter. Tor Aamodt Haug likeså.


mvh
men er det bra å levere etter avtale?? Eller er det dårlig når det er forsinkelse?
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
beklager at jeg ikke finner innlegget, men mener standard pris var ca 500 000, men man kunne velge finer, men prisøkningen var ??? Regner med du kan svare ut variasjonene på pris, i min verden er ikke disse endringene forståelige i forhold til hva man får, tror påslaget for endret treverk (panzerholz??) kunne være oppgitt til + 150000 eller noe slikt ekstra, det er obskurt, spesielt med tanke på utgangspunktet.

Trenger ikke styre unna, det er altfor dyrt for meg, og syntes ikke denne typen er noe for meg i mitt hus uavhengig av prisen heller. men er de skuddsikre, på ordentlig? Og er det sant at synker? For det er egenskaper som jeg mener ligger innenfor det obskure spekteret. Det sier jo strengt tatt ikke noe om noe som har med lyd å gjøre
Tipper Panzerholz er et fancy navn på et tropisk treverk. Tviler ikke på at det er hardt som fy og at det synker. Jeg har selv jobbet med tropisk treverk og det jeg jobbet med på landsbygda i Thailand gjorde sagbladet sløvt i løpet av 5 minutter og vi gjemte treverket i fiskedammen til svigerfar. Men at prisen på det kan forsvares ? Man tar vel det markedet er villig til å betale....
Jeg tipper at du tipper feil:
http://www.lessloss.com/page.html?id=80

Slutt med tullete påstander.

JP


neida er ikke tropisk treverk, og det er bra for det ville fort kunne skapt visse etiske problemstillinger. Når det er sagt, jeg så også at man kan kjøpe plater av dette for ca kr 6500 pr +2kvm. Det gjelder dog privatpersoner, og man kan vel tro at et firma med visse kvantumsrabatter får noe mer for pengene. Poenget Bepop, er mest når det kommer til prisingen så er det vanskelig å si at hw faktisk er så en stor andel av kostnad. Eksklusivitet er nok en viktigere årsak, kaiser var først med dette og tar seg svært godt betalt får det. Sier ikke med dette at ht er dårlig, aner ikke noe om det, kanskje er de supre til og med, men halv million supre... Nei ikke pga HW, ikke pga lakk, som koster forsvinnende lite egentlig. Poenget mitt her, som jeg ofte legger til grunn for mine resonnementer, er at man klarer ikke logisk å formidle årsak til pris settingen. Og det er derfor jeg blir kritisk til visse systemer og ikke forholder meg til kjeder etc, nesten alt jeg har kjøpt er factory direct. Jeg tror forøvrig at det f.eks er verre med kabler, og enda mer tydelig f.eks. med dempeknotter, Hey vi fant på noe nytt, la oss prise det høyt, ingen andre har laget noe av dette før.
Så jeg beklager Bebop at du kom i fokus, men det var bare et tilgjengelig eksempel, ikke noe grunn til å tro at driver m voodoo eller selger snakeoil, tror bare du får det litt vanskelig å forklare prisen hvis du blir bedt om skille avanse og reelle kostnader. Hvis det er sånn at påslaget i prosent er nogenlunde som produsenter med mer alminnelige materialer så blir følgekonsekvensene og sluttprisen, for meg, ganske vanskelig å forsvare.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
men er det bra å levere etter avtale?? Eller er det dårlig når det er forsinkelse?
Opplyse om forsinkelse er efter min mening svært positivt. Å levere efter avtale er stort sett en selvfølge.


mvh
ja ikke sant, jeg mener dog at hvis det er er en forsinkelse så betyr det en viss kompensasjon, f.eks. gratis levering, eller en LP eller noen dempeføtter. Avhengig av galt det er forsinket
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.272
Sted
Oslo
ja ikke sant, jeg mener dog at hvis det er er en forsinkelse så betyr det en viss kompensasjon, f.eks. gratis levering, eller en LP eller noen dempeføtter. Avhengig av galt det er forsinket
Naturligvis:cool:. Ingen forhandlere er plettrie. Men de jeg har nevnt, tenderer.


mvh
 
Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Jeg har ikke noe grunn til å tvile så no worries, har handlet med noen av dem. Eller, jo jeg fikk LCD2.2 fra OHC, ingen problemer.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.610
Antall liker
9.436
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
beklager at jeg ikke finner innlegget, men mener standard pris var ca 500 000, men man kunne velge finer, men prisøkningen var ??? Regner med du kan svare ut variasjonene på pris, i min verden er ikke disse endringene forståelige i forhold til hva man får, tror påslaget for endret treverk (panzerholz??) kunne være oppgitt til + 150000 eller noe slikt ekstra, det er obskurt, spesielt med tanke på utgangspunktet.

Trenger ikke styre unna, det er altfor dyrt for meg, og syntes ikke denne typen er noe for meg i mitt hus uavhengig av prisen heller. men er de skuddsikre, på ordentlig? Og er det sant at synker? For det er egenskaper som jeg mener ligger innenfor det obskure spekteret. Det sier jo strengt tatt ikke noe om noe som har med lyd å gjøre
Tipper Panzerholz er et fancy navn på et tropisk treverk. Tviler ikke på at det er hardt som fy og at det synker. Jeg har selv jobbet med tropisk treverk og det jeg jobbet med på landsbygda i Thailand gjorde sagbladet sløvt i løpet av 5 minutter og vi gjemte treverket i fiskedammen til svigerfar. Men at prisen på det kan forsvares ? Man tar vel det markedet er villig til å betale....
Jeg tipper at du tipper feil:
http://www.lessloss.com/page.html?id=80

Slutt med tullete påstander.

JP


Ikke bli så sår og vonbroten nå da. Jeezez. Jeg påstår ikke at Panzerholz er et tropisk treverk, men jeg tippet det. Greit at ikke det ble 12 rette denne gang. Men samtidig så informerer jeg også om at treverk kan være veldig hardt å bearbeide og at enkelte treslag synker..... Rart hvordan enkelte hopper ned i skyttergraven med en eneste gang.
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
beklager at jeg ikke finner innlegget, men mener standard pris var ca 500 000, men man kunne velge finer, men prisøkningen var ??? Regner med du kan svare ut variasjonene på pris, i min verden er ikke disse endringene forståelige i forhold til hva man får, tror påslaget for endret treverk (panzerholz??) kunne være oppgitt til + 150000 eller noe slikt ekstra, det er obskurt, spesielt med tanke på utgangspunktet.

Trenger ikke styre unna, det er altfor dyrt for meg, og syntes ikke denne typen er noe for meg i mitt hus uavhengig av prisen heller. men er de skuddsikre, på ordentlig? Og er det sant at synker? For det er egenskaper som jeg mener ligger innenfor det obskure spekteret. Det sier jo strengt tatt ikke noe om noe som har med lyd å gjøre
Tipper Panzerholz er et fancy navn på et tropisk treverk. Tviler ikke på at det er hardt som fy og at det synker. Jeg har selv jobbet med tropisk treverk og det jeg jobbet med på landsbygda i Thailand gjorde sagbladet sløvt i løpet av 5 minutter og vi gjemte treverket i fiskedammen til svigerfar. Men at prisen på det kan forsvares ? Man tar vel det markedet er villig til å betale....
Jeg tipper at du tipper feil:
http://www.lessloss.com/page.html?id=80

Slutt med tullete påstander.

JP


Ikke bli så sår og vonbroten nå da. Jeezez. Jeg påstår ikke at Panzerholz er et tropisk treverk, men jeg tippet det. Greit at ikke det ble 12 rette denne gang. Men samtidig så informerer jeg også om at treverk kan være veldig hardt å bearbeide og at enkelte treslag synker..... Rart hvordan enkelte hopper ned i skyttergraven med en eneste gang.
Problemet er at veldig mange ikke har en anelse om hva de snakker om mht kostander, materialer, delefilterkomponenter, internkabling, lakk, finer, tidsbruk, arbeidspenger, etc. Jeg snakker her om Kaiser som jeg vet litt om..... Er det for dyrt og man mener at de tar seg for godt betalt er det bare å holde seg unna. Enkelt og greit.

JP
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Hva tar dere som avanse på dette produktet, sånn egentlig?
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva tar dere som avanse på dette produktet, sånn egentlig?
Forventer du at importører offentliggjør sine kalkyler? Min signatur er misvisende, jeg er ikke lenger aktiv i bransjen i Norge og Rektangel AS er den som å driver Bebop Hifi. Denne informasjon ligger også på bebophifi.com

Men kalkylene på Kaiser er helt normale i forhold til andre produkter og bransjen generelt. De er grisedyre i innkjøp, men produktene er også helt kompromissløse og er konstruert og produsert helt uten tanke på kostnader.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Skal man kritisere Hi-Fi bransjen for alt for store avanser, må man sette den opp mot andre bransjer. Avanse er dessuten kun en av mange faktorer som bestemmer inntjeningen. Jeg har ikke akkurat inntrykk av at de som lever av å selge Hi-Fi, blir søkkrike av det. Da er det nok mer lukrativt å gjøre det stort innen mat, bil eller klær...
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Eksemplet ditt er ikke værre enn at (kvinn)folk gladelig kjøper "pynt" og fjas til hjemmet som koster 10000-gangeren av den reelle produksjonskostnaden....
De fleste mennesker der køber dyre designer ting, gør det jo netop grundet design. Der er jo ikke nogen der påstår, at maden smager bedre, ved at spise den fra en dyr tallerken eller et dyrt bord. Hvis de der køber eye fi (flotte og dyre kabler, specielle rack med dyre dæmpefødder osv) ville indrømme de købte det pga design eller prestige, ville jeg tage dem langt mere alvorlig.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.272
Sted
Oslo




Problemet er at veldig mange ikke har en anelse om hva de snakker om mht kostander, materialer, delefilterkomponenter, internkabling, lakk, finer, tidsbruk, arbeidspenger, etc. Jeg snakker her om Kaiser som jeg vet litt om..... Er det for dyrt og man mener at de tar seg for godt betalt er det bare å holde seg unna. Enkelt og greit.

JP
Alt eksklusivt koster. Jfr. armbåndsuret jeg postet i går. Er f.ø. ikke mitt, men en kollegas. Han har flere. Tar fotos & poster i klokketråden:cool:.


mvh
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Hva tar dere som avanse på dette produktet, sånn egentlig?
Forventer du at importører offentliggjør sine kalkyler? Min signatur er misvisende, jeg er ikke lenger aktiv i bransjen i Norge og Rektangel AS er den som å driver Bebop Hifi. Denne informasjon ligger også på bebophifi.com

Men kalkylene på Kaiser er helt normale i forhold til andre produkter og bransjen generelt. De er grisedyre i innkjøp, men produktene er også helt kompromissløse og er konstruert og produsert helt uten tanke på kostnader.
Poenget er vel at du hadde mulighet til bevise meg feil. Det er ikke avansere som skaper denne prisen. Det er HW i produktet
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hva tar dere som avanse på dette produktet, sånn egentlig?
Forventer du at importører offentliggjør sine kalkyler? Min signatur er misvisende, jeg er ikke lenger aktiv i bransjen i Norge og Rektangel AS er den som å driver Bebop Hifi. Denne informasjon ligger også på bebophifi.com

Men kalkylene på Kaiser er helt normale i forhold til andre produkter og bransjen generelt. De er grisedyre i innkjøp, men produktene er også helt kompromissløse og er konstruert og produsert helt uten tanke på kostnader.
Poenget er vel at du hadde mulighet til bevise meg feil. Det er ikke avansere som skaper denne prisen. Det er HW i produktet
Jeg trenger ikke å bevise noe for deg i det hele tatt.

JP
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.357
Antall liker
3.513
Torget vurderinger
49
Finnes det noen målinger som viser at vibrasjons demping under en forsterker har noen som helst innvirkning på lyden?
Og er det noen forskjell på og bruke vaskemaskin dempere til 39,50kr for 4stk og Hifi godkjente dempere til 4800kr!! for 4stk?
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Hva tar dere som avanse på dette produktet, sånn egentlig?
Forventer du at importører offentliggjør sine kalkyler? Min signatur er misvisende, jeg er ikke lenger aktiv i bransjen i Norge og Rektangel AS er den som å driver Bebop Hifi. Denne informasjon ligger også på bebophifi.com

Men kalkylene på Kaiser er helt normale i forhold til andre produkter og bransjen generelt. De er grisedyre i innkjøp, men produktene er også helt kompromissløse og er konstruert og produsert helt uten tanke på kostnader.
Poenget er vel at du hadde mulighet til bevise meg feil. Det er ikke avansere som skaper denne prisen. Det er HW i produktet
Jeg trenger ikke å bevise noe for deg i det hele tatt.

JP
Selvfølgelig ikke. Men du hadde muligheten, og og åpenhet er ofte hensiktsmessig i mange sammenhenger. Og det handlet ikke egentlig om meg. Skal ikke presse ytterligere på jeg altså og tror jeg er i stand til å konkludere.

Showerthought: hvorfor er ikke alle "cost no object" produkter like dyre?
 

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
377
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Poenget er vel at du hadde mulighet til bevise meg feil. Det er ikke avansere som skaper denne prisen. Det er HW i produktet
Jeg trenger ikke å bevise noe for deg i det hele tatt.

JP
Selvfølgelig ikke. Men du hadde muligheten, og og åpenhet er ofte hensiktsmessig i mange sammenhenger. Og det handlet ikke egentlig om meg. Skal ikke presse ytterligere på jeg altså og tror jeg er i stand til å konkludere.

Showerthought: hvorfor er ikke alle "cost no object" produkter like dyre?
Flott at du kan konkludere på så godt grunnlag :). Lykke til med konklusjonen og din hifi-hobby forøvrig.

JP
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.344
Antall liker
37.153
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For den som måtte være interessert: Panzerholz er enslags komprimert kryssfiner, hvor fibrene presses sammen med høyt trykk og temperatur sammen med en harpiks. Enslags kombinasjon av kryssfinér og høytrykkslaminat. Visstnok oppfunnet av Wehrmacht for bruk i ammunisjonskasser og emballasje for testapparater. Kan bestilles her: Delignit Panzerholz
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Hi-fi hobby?

Konklusjonen var egentlig at dette kommer ikke så mye videre. Den var vel riktig? Og skjønner ikke hvorfor du furter. Utgangspunktet mitt ovenfor dette produktet var bare at jeg syntes skikkelig grådig at man man på punge ut ekstra 100000 for en annen finish. Er den som er standard så billig? Videre pushet du meg i retning av å sjekke hva dette panzerholz greiene faktisk var, spesielt i forhold til hva det koster. Jeg gir deg mulighet til å stå for hva du gjør, men den backer du ut på. Det kan man tenke sitt utifra, men egentlig bør tåle det, og ikke minst bør dette tåle dagens lys.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Men Boput. Neste gang noen kommer og spør etter skuddsikre høyttalere som synker så skal jeg garantere deg at jeg tipser om Kaiser. Det er ikke sikkert det er så mange som etterlyser akkurat de egenskapene, men når det skjer... Bopep er mannen



Sorry assa
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
134
Antall liker
188
Torget vurderinger
3
Min holdning til temaet er:
-Folk som kjøper f. eks dyre kabler er dumme, og folk som selger dem er svindlere. Jeg liker ingen av persontypene, derfor reagerer jeg noen ganger. Det har ingen ting med misunnelse å gjøre.
-Slike fenomener som overprisede tweaks ødelegger for hobbyen i den forstand at de hindrer rekrutering til hobbyen (alle som driver med hifi blir sett på som idioter), og tar markedsandeler fra skikkelige aktører og produsenter.
-Folk bruker selvfølgelig pengene på hva de vil, men innimellom blir fristelsen for stor til at man kan la være lette hjertet litte grann. Folk har frihet til å bruke pengene på det de vil, og jeg påberoper meg friheten til å påpeke idioti.

God helg!
Det er etter min mening og dra det litt langt å kalle noen svindlere---------- Men vi har muligens noe å lære av Nord Korea:cool:
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Finnes det noen målinger som viser at vibrasjons demping under en forsterker har noen som helst innvirkning på lyden?
Og er det noen forskjell på og bruke vaskemaskin dempere til 39,50kr for 4stk og Hifi godkjente dempere til 4800kr!! for 4stk?
Sent på 80-tallet når okkultismen gjorde sitt inntok i audioverdenen, så lurte jeg også på dette.
Siden dette er forholdsvis enkelt å kontrollere, så sjekket jeg.
Det viste seg at lydpåvirkning enten det kommer fra vibrasjoner overført via underlaget, eller som lydbølger, ikke har noen innvirkning på lyden.

At det ikke er mulig å finne noen seriøse studier av dette fenomenet som viser at vibrasjoner har betydning er en god indikasjon på tingenes tilstand.
Det er heller ikke etablert noen slags standard for tekniske spesifikasjoner for ytelsen til disse produktene.

Men det er stor forskjell på vaskemaskindemper og noe som har god design og utførelse og godt håndtverk.
Og god design og utførelse og godt håndtverk koster mer, og for noen er dette verdt prisen.
At lyden er den samme med en pappkasse under er irrelevant.
 

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
134
Antall liker
188
Torget vurderinger
3
Finnes det noen målinger som viser at vibrasjons demping under en forsterker har noen som helst innvirkning på lyden?
Og er det noen forskjell på og bruke vaskemaskin dempere til 39,50kr for 4stk og Hifi godkjente dempere til 4800kr!! for 4stk?
Du bare trer en strikkepinne mellom øra--------Måler den cm som ikke er tør da får du svaret---:p
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.357
Antall liker
3.513
Torget vurderinger
49
Finnes det noen målinger som viser at vibrasjons demping under en forsterker har noen som helst innvirkning på lyden?
Og er det noen forskjell på og bruke vaskemaskin dempere til 39,50kr for 4stk og Hifi godkjente dempere til 4800kr!! for 4stk?
Sent på 80-tallet når okkultismen gjorde sitt inntok i audioverdenen, så lurte jeg også på dette.
Siden dette er forholdsvis enkelt å kontrollere, så sjekket jeg.
Det viste seg at lydpåvirkning enten det kommer fra vibrasjoner overført via underlaget, eller som lydbølger, ikke har noen innvirkning på lyden.

At det ikke er mulig å finne noen seriøse studier av dette fenomenet som viser at vibrasjoner har betydning er en god indikasjon på tingenes tilstand.
Det er heller ikke etablert noen slags standard for tekniske spesifikasjoner for ytelsen til disse produktene.

Men det er stor forskjell på vaskemaskindemper og noe som har god design og utførelse og godt håndtverk.
Og god design og utførelse og godt håndtverk koster mer, og for noen er dette verdt prisen.
At lyden er den samme med en pappkasse under er irrelevant.
Veldig bra innlegg, takk.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.357
Antall liker
3.513
Torget vurderinger
49
Finnes det noen målinger som viser at vibrasjons demping under en forsterker har noen som helst innvirkning på lyden?
Og er det noen forskjell på og bruke vaskemaskin dempere til 39,50kr for 4stk og Hifi godkjente dempere til 4800kr!! for 4stk?
Du bare trer en strikkepinne mellom øra--------Måler den cm som ikke er tør da får du svaret---:p
Håper du ikke har målt dette et par ganger for mye ;)
 
Sist redigert:

flyer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.05.2015
Innlegg
134
Antall liker
188
Torget vurderinger
3
Finnes det noen målinger som viser at vibrasjons demping under en forsterker har noen som helst innvirkning på lyden?
Og er det noen forskjell på og bruke vaskemaskin dempere til 39,50kr for 4stk og Hifi godkjente dempere til 4800kr!! for 4stk?
Du bare trer en strikkepinne mellom øra--------Måler den cm som ikke er tør da får du svaret---:p
Tipper du har målt dette et par ganger for mye ;)
Fredags kvelden kan alt skje! Etter noen brune++singel malt er det meste mulig----------med eller uten gummidemping med treklosser og svanefjær.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.915
Antall liker
5.933
Torget vurderinger
2
Jeg aner at denne tråden ikke kommer til å utarte seg spesielt seriøst, og hvor mange tråder som dette skal vi egentlig ha?

Jeg stenger tråden, og oppfordrer deltagerne om å finne seg tråder som er av interesse for deres innfallsvinkel til denne hobbyen.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn