Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    M

mr_zeropage

Gjest
    Om det er ein høyrbar forskjell eller ikkje er ikkje subjektivt (Ut over at det er begrensa til mennesket sin høyrsel. Roysen har sjølv tidlegare forklart at han redusert hørsel).
    Gitt at det er ein høyrbar forskjell, så er det derimot subjektivt kva som er bra eller ikkje (dog er det nok i ein del tilfeller ikkje 100% subjektivt).

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Orso,

Ingen har vel ment at prisen er direkte avgjørende? Det er kvaliteten som har vært rettesnoren og erfaring tilsier at den har en klar dog ikke entydig sammenheng med prisen.

Mvh
    Roysen
    Jo. Det har kommet frem ettertrykkelg både fra deg og andre at prisen er avgjørende for kvaliteten. Når jeg har sagt at man får high-end lyd med DACer og lydkort til relativ rimelig penge, så har jeg blitt anklaget for vranglære. Du har bl.a. uttrykt at CD spillere til 200-600k er i en helt annen liga enn CD spillere til 30k. Hvilke kriterier er du legger til grunn?

M

mr_zeropage

Gjest
    Roysen skrev:
    Orso,

Ingen har vel ment at prisen er direkte avgjørende? Det er kvaliteten som har vært rettesnoren og erfaring tilsier at den har en klar dog ikke entydig sammenheng med prisen.

Mvh
    Roysen
    Sidan du meiner det er kvaliteten som har vore di rettessnor og ikkje prisen, så vil eg anta at du også meiner at:
    (*) det er ein høyrbar forskjell mellom komponentane du eiger og betydeleg billigare konkurrerande komponentar (objektivt)
    og (**) komponentane du eiger lyder betre enn betydeleg billigare konkurrerande komponentar (subjektivt: dvs. ut i frå din smak)

Tilbake til temaet i tråden: Du må altså meina at din Zanden CD-spelar tilfredsstiller (*) og (**).

R

Roysen

Gjest
    Dette er tullprat Orso. Ingen har skrevet at det er prisen som er avgjørende, men at kvalitet koster.

Mvh
    Roysen

M

mr_zeropage

Gjest
    Roysen skrev:
    Dette er tullprat Orso. Ingen har skrevet at det er prisen som er avgjørende, men at kvalitet koster.

Mvh
    Roysen
    Ved kva for eit kronebeløp meiner du Roysen at lydkvaliteten på CD-spelarar flater ut ?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.088
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    M

mr_zeropage

Gjest
    Må forresten le av Høium (www.hoium.no) si heimesida.
    Dette er eit sitat i frå den sida der dei sjølv omtaler drivverket til dCS Scarlatti (prisen på det er kr 198500):
    Når vi leser tester av ulike drivverk så ser vi likevel at skribenter over hele verden hører forskjell på ulike drivverk.
    Virker nesten som dei meiner det skulle vera noko vitenskapeleg (dvs. reellt) ved at ein hi-fi skribent påstår at han høyrer forskjell.

R

Roysen

Gjest
    Mr_Zeropage,

Svaret er ja dersom jeg forstod deg riktig. Matching er imidlertid som alltid viktig.

Mvh
    Roysen

M

mr_zeropage

Gjest
    Roysen skrev:
    Mr_Zeropage,

Svaret er ja dersom jeg forstod deg riktig. Matching er imidlertid som alltid viktig.

Mvh
    Roysen
    Ved kva for eit kronebeløp meiner du at lydkvaliteten på CD-spelarar flater ut ?

R

Roysen

Gjest
    mr_zeropage skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Ved kva for eit kronebeløp meiner du Roysen at lydkvaliteten på CD-spelarar flater ut ?
    Hva mener du med "flater ut"?

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    mr_zeropage skrev:
    Dette er eit sitat i frå den sida der dei sjølv omtaler drivverket til dCS Scarlatti (prisen på det er kr 198500):
    Når vi leser tester av ulike drivverk så ser vi likevel at skribenter over hele verden hører forskjell på ulike drivverk.
    Virker nesten som dei meiner det skulle vera noko vitenskapeleg (dvs. reellt) ved at ein hi-fi skribent påstår at han høyrer forskjell.
    Bestemannspremie! Det er selvsagt irrelevant hvordan et produkt for lydgjengivelse lyder. :p

Mvh
    Roysen

M

mr_zeropage

Gjest
    Roysen skrev:
    mr_zeropage skrev:
    Bestemannspremie! Det er selvsagt irrelevant hvordan et produkt for lydgjengivelse lyder. :p

Mvh
    Roysen
    Anten så las du ikkje det eg skreiv, eller så har du ein måte å "argumentera" på som er veldig barnsleg.

R

Roysen

Gjest
    Hadde du noe med mening å fremme med det sitatet på Høiums hjemmeside? At subjektive erfaringer med produktet er positive er selvsagt av større betydning enn objektive målinger for de fleste potensielle kjøpere av produktet all den tid produktet skal reprodusere musikk og ikke benyttes i et laboratorium for å vise målinger.

Det var kanskje vanskelig å forstå.

M

mr_zeropage

Gjest
    Roysen skrev:
    Hadde du noe med mening å fremme med det sitatet på Høiums hjemmeside? At subjektive erfaringer med produktet er positive er selvsagt av større betydning enn objektive målinger for de fleste potensielle kjøpere av produktet all den tid produktet skal reprodusere musikk og ikke benyttes i et laboratorium for å vise målinger.

Viss ingen vitenskapelege studier greier å påvisa at det synes å vera ein høyrbar forskjell så er det grunn til å tru at det ikkje er ein høyrbar forskjell.
    Høium (og Roysen, sjølvsagt) velger å sjå bort i frå vitenskapen og heller henvenda seg til "gullører".

Uansett er eg ikkje overraska over at du skriver det som du skriver (det stemmer jo overens med din manglande tillit til vitenskapen og ekstreme tillit til "gullører" og høg prislapp).

Eg gir meg herved på HFS, men kjem nok til å lese litt på sentralen kva kunnskapsrike personar som eksempelvis Løkken skriver (og kanskje dukker Knutinh også opp igjen viss han ikkje har fått nok for alltid av dei som benekter vitenskapen).

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    ch skrev:
    Hadde tenkt meg å holde meg unna denne bortimot meningsløse tråden, men...wtf...

Orso fortjener inderlig vel all den pepper han har fått i denne tråden og mer til for den saks skyld basert på det uthevede sitatet.

Jeg har heller ikke "en eneste bassfelle, Helmholtzresonator, absorbent eller diffusor" i anlegget mitt.
    Så vidt jeg har oppfattet, er der flere andre på forumet som mangler det samme.
    Ingen av oss er meningsberettiget om lyd?

Det er heldigvis sjelden vi ser lavmål på dette nivå.
    Sitater uten kontekst er sjelden så matnyttig. Forut for dette sitatet har jo debatten gått på om Orso har dyrt nok utstyr til å være meningsberettiget. Det er få som nikker gjenkjennende om noen hevder at bare akustikken er bra så er det stort sett dritt samme hva man spiller på, men burde egentlig noen flere nikke gjenkjennende når man hevder at bare utstyret er dyrt nok så betyr ikke akustikken så veldig mye? Slik jeg forstår Orso er det nettopp det han forsøker å antyde. Om han fortjener pepper for noe så må det være å "anta at noe ikke låter så bra".

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    Roysen skrev:
    At subjektive erfaringer med produktet er positive er selvsagt av større betydning enn objektive målinger for de fleste potensielle kjøpere av produktet all den tid produktet skal reprodusere musikk og ikke benyttes i et laboratorium for å vise målinger.
    Dersom et produkt til for eksempel 55000kr fikk gode tester og solgte ganske bra av den grunn, og så ble avslørt som en boks med en billig japansk DVD-spiller til 1798kr hos en større norsk kjede som innmat, da ville den kanskje blitt noe mindre populær? Om noe slikt hadde skjedd, ville ikke det da bevist at folk muligens legger en og annen objektiv kriterie til grunn og ikke bare blindt leser blodskryt fra en skribent som likte finishen og prislappen? Om noe så sykt hadde skjedd hadde kanskje også skribenter som testet produktet etter denne avsløringen (om noe slikt hadde skjedd mener jeg) moderert språkbruket sitt en del også? Det ville i såfall muligens hatt en effekt som bevis på at testmetodikken ikke var særlig mye verdt verken vitenskaplig eller som kjøpsveiledning?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.675
    Sted
    Østfold
    Vidar P skrev:
    Helt uenig bare for å ha sagt det først som sist. Dette er i mitt syn det reneste konspiratoriske tøvprat. På dette forumet fins en rekke oppegående, rettskaffne mennesker som klipper av svada evig raskt nok.
    Har noen vært uenige i det da?

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.659
    Snickers-is skrev:
    Roysen skrev:
    At subjektive erfaringer med produktet er positive er selvsagt av større betydning enn objektive målinger for de fleste potensielle kjøpere av produktet all den tid produktet skal reprodusere musikk og ikke benyttes i et laboratorium for å vise målinger.
    Dersom et produkt til for eksempel 55000kr fikk gode tester og solgte ganske bra av den grunn, og så ble avslørt som en boks med en billig japansk DVD-spiller til 1798kr hos en større norsk kjede som innmat, da ville den kanskje blitt noe mindre populær? Om noe slikt hadde skjedd, ville ikke det da bevist at folk muligens legger en og annen objektiv kriterie til grunn og ikke bare blindt leser blodskryt fra en skribent som likte finishen og prislappen? Om noe så sykt hadde skjedd hadde kanskje også skribenter som testet produktet etter denne avsløringen (om noe slikt hadde skjedd mener jeg) moderert språkbruket sitt en del også? Det ville i såfall muligens hatt en effekt som bevis på at testmetodikken ikke var særlig mye verdt verken vitenskaplig eller som kjøpsveiledning?
    Du kan vel ikke forvente at voksne mennesker legger stoltheten sin til side og innrømmer noe slikt? ;)

Jeg slutter å høre lydforskjeller som er verdt noe for meg på spillere på mer enn 20-30k. Skyt meg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Og hva er kvalitet? Dersom det utelukkende er snakk om hva folk liker subjektivt i egne anlegg, hvorfor betyr da prisen noe i det hele tatt for lydkvaliteten? Du må nesten konkretisere hva du legger til grunn for kvalitet hvis du mener transparens og målbarhet ikke er definisjonen.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Bruker du vitenskapelige studier når du skal velge komponenter i anlegget ditt, eller hører du selv hva du liker?

Hva med Løkken og knutinh...? Vet du hva slags lydmessige resultater de har oppnådd i heimen? Om disse er eksperter på teorier så har de kansje Norges beste anlegg også.... i teorien så skal de jo klare dette uten at det koster stort

mr_zeropage skrev:
    Roysen skrev:

Viss ingen vitenskapelege studier greier å påvisa at det synes å vera ein høyrbar forskjell så er det grunn til å tru at det ikkje er ein høyrbar forskjell.
    Høium (og Roysen, sjølvsagt) velger å sjå bort i frå vitenskapen og heller henvenda seg til "gullører".

Uansett er eg ikkje overraska over at du skriver det som du skriver (det stemmer jo overens med din manglande tillit til vitenskapen og ekstreme tillit til "gullører" og høg prislapp).

Eg gir meg herved på HFS, men kjem nok til å lese litt på sentralen kva kunnskapsrike personar som eksempelvis Løkken skriver (og kanskje dukker Knutinh også opp igjen viss han ikkje har fått nok for alltid av dei som benekter vitenskapen).

R

Roysen

Gjest
    Det fremstilles her som om at Edge-spilleren er et bevis for:

- At alle som mener det er en sammenheng mellom pris og kvalitet tar feil og at dette er regelen og ikke unntaket.

- At alle som hørte den lot seg lure til å tro at den var et røverkjøp til prisen.

Så benyttes dette for alt det er verdt i alle andre diskusjoner for å påvise alle slags typer argumenter som at rebranding er helt vanlig, at placebo påvirker oss mer enn det gjør, at eierglede og utseende påvirker oss mer enn lytteinntrykk og at det gjelder for alle personer og alle produkter.

Det er kanskje på tide å minne om at ikke så veldig mange har noen erfaring med Edge spilleren og at det også var delte meninger om dens kvaliteter.

I realiteten er ikke Edge spilleren bevis på så veldig mye annet enn at de fleste scams som utføres alltid lurer enkelte.

Mvh
    Roysen

fodera

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Det fremstilles her som om at Edge-spilleren er et bevis for:

- At alle som mener det er en sammenheng mellom pris og kvalitet tar feil og at dette er regelen og ikke unntaket.

- At alle som hørte den lot seg lure til å tro at den var et røverkjøp til prisen.

Så benyttes dette for alt det er verdt i alle andre diskusjoner for å påvise alle slags typer argumenter som at rebranding er helt vanlig, at placebo påvirker oss mer enn det gjør, at eierglede og utseende påvirker oss mer enn lytteinntrykk og at det gjelder for alle personer og alle produkter.

Det er kanskje på tide å minne om at ikke så veldig mange har noen erfaring med Edge spilleren og at det også var delte meninger om dens kvaliteter.

I realiteten er ikke Edge spilleren bevis på så veldig mye annet enn at de fleste scams som utføres alltid lurer enkelte.

Mvh
    Roysen
    Jeg dro frem Zensati aps også som et moteksempel på at produsenter egentlig ikke er produsenter... kall det hva du vil... men du var helt sikker på at ultra-highend utgavene av disse taiwanske kabler ble produsert i danmark... Så i og med at du også har kunnskap om dette kan du kanskje også informere om hvor i danmark disse blir produsert, for i følge offentlige opplysninger har firmaet 0 ansatte..... Når det er sagt så håper jeg at du fremdeles står inne for at Zensati er highend slik du argumenterer for selv om disse kablene er produsert av Jinwei og kommer fra en oem produsent i taiwan... Og på toppen av det hele er billigere en det du liker .... Denne kabelprodusenten beviser at billig hamler opp med ekstremt dyre produkter som Nordost m.flere sine verstingkabler og det burde også for deg være en tankevekker..... Kvalitet koster.. ja vel... men Zensati beviser at det ikke trenger det...

R

Roysen

Gjest
    Fodera,

Vi er nå totalt OT. Jeg kjenner ikke firmaet Zensati mer inngående enn at jeg i løpet av en kveld har hatt konstruktøren hjemme på besøk hvor han på imponerende vis gjorde en demonstrasjon av sine toppmodeller i mitt anlegg. Her ble også selskapet og deres produkter presentert. Noe mer vet ikke jeg om hverken Zensati som firma, deres produkter eller deres produksjon. Kablene som ble demonstrert hos meg var svært dyre.Det bør dog tillegges at jeg faktisk ikke kjøpte de kablene selv om jeg fikk et godt tilbud. Årsaken til dette var i tillegg til det økonomiske aspektet noen innvendinger jeg har mot kablenes anvenlighet da de er temmelig stive og helst ikke skal bøyes. Til slutt vil jeg minne om at Zensati kablene slett ikke er billige og at de derfor ikke kan bevise at billig kan hamle opp med ekstremt dyrt. Om Zensati kablene hadde vært billige, ville dette heller ikke bevist noe som helst på generell basis.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt Edge CD spilleren i tre eller fire oppsett (husker ikke sikkert). Den har ikke gjort skam på seg i noen av disse oppsettene. Det er heller ikke overraskende da en billig og helt ok kilde på ingen måte er direkte ødeleggende for det totale resultatet. Kilder har ikke så stor innvirkning. I de oppsettene jeg hørte Edge var det ikke først og fremst renere og åpnere gjengivelse jeg savnet (som man får fra en bedre D/A), men parametre som kunne tilskrives akustikken. Det var med sistnevnte de store forbedringene lå i mine ører. Men selvsagt kommer betydningen av kilde også enda tydeligere frem i et godt anlegg og lytterom.

Ellers interessant å bemerke at Edge spilleren ble solgt av folk som utropte den som noe av det beste på markedet, etter avsløringene. Også interessant at spilleren fikk meget god kritikk i Hjemmekino. Den ble først og fremt trukket for fjernkontrollen og det faktum at det var en DVD fjernkontroll. Godt eksempel på hvor skribenter lar seg påvirke av pris og ikke minst hvor viktig det er med helt andre typer tester enn hva vi finner i de fleste hifi blader.

R

Roysen

Gjest
    Jeg anbefaler deg Orso å lese Arne Christian Damhaugs test av Edge CD-spiller på OAS hjemmesider.

Det du skriver vitner igjen om mangel på erfaring og forståelse for matching. Forskjellen på CD-spillere, drivverk og DACer betyr mye, men forskjellene kan begraves i anlegg eller lyttere som ikke er i stand til å oppdage de. De handler om trening, erfaring og matching.

Mvh
    Roysen

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.045
    Roysen skrev:
    Som skrevet tidligere i tråden nb, og som du tydeligvis ikke helt skjønte. Å finne objektive kriterier for å måle kvaliteten på en subjektiv opplevelse gir minimal mening og nytte.
    Den subjektive opplevelsen er din og ikke noe som kan generaliseres i allmenngyldige, kvalitative termer, i hvert fall ikke hva angår egenskapene til utstyret. Den subjektive opplevelsen er like mye eller mer et produkt av lytteren og situasjonen forøvrig enn den er av den fysiske lyden som kommer fra anlegget. Hvis du opplever enn endret eller forbedret lyd så er det en subjektiv forskjell, hvis det skjer en endring av den fysiske lyden som kommer fra anlegget så er det en objektiv forskjell. Det gir liten mening å snakke om kvaliteten til en CD-spiller i en subjektiv kontekst, fordi man da snakker om en personlig opplevelse og ikke de fysiske egenskapene til komponenten.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    "Kilder har ikke så stor innvirkning", Orso? Utdyp dette, vær så snill.

N

nb

Gjest
    impulse skrev:
    Enkelt: Det er andre ledd i kjeden som har fryktelig mange ganger større farging av signalet enn selv den mest jalla kilde det er mulig å oppdrive. Det hevdes jo titt og ofte at "minst mulig farging", "minst mulig frovrengning", "minst mulig kludring med det opprinnelige signalet" og lignende er en suksessfaktor. Eneste rimelige konsekvens av dette er først og fremst å fokusere på der det skjer størst farging, forvrenging osv. Det ser ganske ofte ut som at det å bytte linjeelektronikk og assesoarer er en mer populær tilnærming til hobbyen. Forsåvidt greit nok, men neppe en veldig hensiktsmessig måte å angripe problemet på gitt at det å bevare det som ligger på platen mest mulig intakt er et ideal.

Det er, som I_L har påpekt, svært rimelig å lage en teknisk sett veldig, veldig god digital kildekomponent. Det er til sammenligning nødvendigvis svært dyrt å f.eks lage en fullrange høyttaler.

R

Roysen

Gjest
    I_L,

Du har selvsagt rett, men drar dette lenger enn meg. Så lenge to eller flere personer deler den samme opplevelsen er det grenser for hvor individuell tolkningen av den kan være. Det er lite sannsynlig at en lytter liker hvordan akustisk gitar låter på en gitt CD-spiller under en gitt lyttesesjon hvor den andre lytteren er mer imponert over hvordan piano lyder når det faktisk kun blir spilt en trommesolo.

Det er imidlertid forbausende hvor samstemte vi egentlig er med hensyn på hva vi oppfatter som god lyd.

Subjektiviteten kommer i større grad inn i bildet når vi sammenligner opplevelsen med objektive måledata som ikke kan gi et bilde på hvordan noe faktisk vil oppleves. De kan kun gi et bilde på hvor nære vi er transparens og ikke hvordan det lyder.

Mvh
    Roysen

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    nb skrev:
    impulse skrev:
    Enkelt: Det er andre ledd i kjeden som har fryktelig mange ganger større farging av signalet enn selv den mest jalla kilde det er mulig å oppdrive. Det hevdes jo titt og ofte at "minst mulig farging", "minst mulig frovrengning", "minst mulig kludring med det opprinnelige signalet" og lignende er en suksessfaktor. Eneste rimelige konsekvens av dette er først og fremst å fokusere på der det skjer størst farging, forvrenging osv. Det ser ganske ofte ut som at det å bytte linjeelektronikk og assesoarer er en mer populær tilnærming til hobbyen. Forsåvidt greit nok, men neppe en veldig hensiktsmessig måte å angripe problemet på gitt at det å bevare det som ligger på platen mest mulig intakt er et ideal.

Det er, som I_L har påpekt, svært rimelig å lage en teknisk sett veldig, veldig god digital kildekomponent. Det er til sammenligning nødvendigvis svært dyrt å f.eks lage en fullrange høyttaler.

Joda, det er så. Men heri ligger kilden (no pun intended!) til uenigheten. En teknisk veldig god kilde kan låte hoppetau. Det kilden ikke får med seg kan aldri gjenskapes noe sted, og et lurvete utgangspunkt gjør ikke høyttalernes eller forsterkeriets oppgave lettere. Personlig synes jeg "kilden har ikke så mye å si" er et oppsiktsvekkende skralt utgangspunkt om troverdig musikkopplevelse er målet. Men det er meg.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    orso:

Mente du at headingen på denne tråden skulle være "Når flater den objektive målbare kvaliteten på CD spillere og kilder ut?", eller skulle det være "Når flater den hørbare lydkvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Hvis du mener at det er en absolutt sammenheng mellom måledata og lydkvalitet kan jeg ikke begripe hvorfor du må prøve komponentene i eget anlegg, altså CD, DAC, forsterkere osv). Å blande inn rom, høyttalerplassering, og frekvensrespons i denne sammenhengen blir meningsløst. Disse komponentene måler likt uansett. Kan godt hende jeg har misforstått noe her for denne tråden begynner å bli så lang at jeg mister oversikten.

Akustikk og lytterom har selvfølgelig innvirkning på lyden og kan være medvirkende til at man liker en komponent fremfor en annen, men er det ikke i dette rommet du også skal sitte å høre på denne komponenten?

fodera og kabler:
    Det er vel ingen som nekter for at kabler er vanvittig overpriset. På den annen side vil jeg forvente at lydkvaliteten blir bedre jo høyere prisen er, feks forskjellen mellom en billig Nordost og en dyr. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg nødvendigvis ville synes at den dyreste var den som spilte best hjemme hos meg.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har fått noen tanker om saken,ang cd spillere.

Viss Orso mfl. har rett mtp objektiv lyd,så burde vel alle dyre cd spillere låte klin likt.(eller er "toppnivået" så lang unna objektiv perfekt lyd,at det gjenstår i utvikling?)
    Ikkje det at eg har lyttet på noen svinedyre spillere,men tester avslører altså at dei spiller relativt ulikt.

Det kan komme av to ting:1-Enten bevisst valg,så salget blir bedre med meir forskjellig lyd tilgjengelig på markedet?
    2:At det er brukt lytting under utvikling(heldigvis!!!)og da beviser vel det isåfall at den objektive lyden ikkje er fullt så intr som noen vil ha det til?

Kvaliteten flater nok ut langt forbi dei flestes lommebok er eg redd.

Mvh.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    samlanes skrev:
    Har fått noen tanker om saken,ang cd spillere.

Viss Orso mfl. har rett mtp objektiv lyd,så burde vel alle dyre cd spillere låte klin likt.(eller er "toppnivået" så lang unna objektiv perfekt lyd,at det gjenstår i utvikling?)
    Ikkje det at eg har lyttet på noen svinedyre spillere,men tester avslører altså at dei spiller relativt ulikt.

Det kan komme av to ting:1-Enten bevisst valg,så salget blir bedre med meir forskjellig lyd tilgjengelig på markedet?
    2:At det er brukt lytting under utvikling(heldigvis!!!)og da beviser vel det isåfall at den objektive lyden ikkje er fullt så intr som noen vil ha det til?

Kvaliteten flater nok ut langt forbi dei flestes lommebok er eg redd.

Mvh.
    1) Det finnes rikelig med produsenter av svindyrt utstyr som faktisk måler relativt dårlig. Spesiellt hvis man blander inn rør og slikt på utgangene.

At folk har opplevd at spillere som måler relativt likt høres forksjellig ut tar jeg med relativt stor ro. En kjapp oppdatering på den fronten kan vel være at det finnes norske skribenter som ikke har vært klar over at forsterkeren sin spilte i mono (altså ikke stereolyd), leverandører som har demonstrert høytalere med defekt mellomtone, audiofile som har demonstrert to veis høytalere hvor bånddiskanten på den ene ikke har vrært innkoblet, jeg har vært på hifitreff hvor både høyre og venstre kanal var snudd og de spilte i motfase, slev har jeg demonstret anlegget mitt med bortimot 6dB feil i klangbalansen, Mike Lavigne greide ikke å høre forksjell på TA OPUS og billige Monster kabler, Edge spilleren låt fantastisk inntil man fant ut hva det var, osv osv osv osv Det finnes nær sagt et uendelig antall eksempler på hvordan hørselen svikter - mens det finnes ikke ett eneste eksempel i hele verden på at noen hører forskjell på noe som ikke kan måles.

Men for all del - bruk nå pengene på det dere har lyst på.

Jeg har forøvrig aldri lyttet til noe av det jeg har kjøpt på forhånd - og alle kjøp er vel i stor grad basert på teknsike løsninger og spesifikasjoner!

Mvh
    OMF

fodera

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2010
    Antall liker
    0
    ayaboh skrev:
    orso:

Mente du at headingen på denne tråden skulle være "Når flater den objektive målbare kvaliteten på CD spillere og kilder ut?", eller skulle det være "Når flater den hørbare lydkvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Hvis du mener at det er en absolutt sammenheng mellom måledata og lydkvalitet kan jeg ikke begripe hvorfor du må prøve komponentene i eget anlegg, altså CD, DAC, forsterkere osv). Å blande inn rom, høyttalerplassering, og frekvensrespons i denne sammenhengen blir meningsløst. Disse komponentene måler likt uansett. Kan godt hende jeg har misforstått noe her for denne tråden begynner å bli så lang at jeg mister oversikten.

Akustikk og lytterom har selvfølgelig innvirkning på lyden og kan være medvirkende til at man liker en komponent fremfor en annen, men er det ikke i dette rommet du også skal sitte å høre på denne komponenten?

fodera og kabler:
    Det er vel ingen som nekter for at kabler er vanvittig overpriset. På den annen side vil jeg forvente at lydkvaliteten blir bedre jo høyere prisen er, feks forskjellen mellom en billig Nordost og en dyr. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg nødvendigvis ville synes at den dyreste var den som spilte best hjemme hos meg.
    Skal ikke gnage om kabler.... Zensati ble brukt som et eksempel på at billig kan være like bra og tilogmed bedre en ultra highend.... Nå ser vi bevis på at når vi vet fornekter noen faktum og fremdeles omtaler produktet som dyrt og dermed opprettholdes påstanden om at kvalitet koster... Anklagelser vedr. overprising er jeg generellt enig i... Men her snakker vi om OEM produksjon fra Jinwei som er kamuflert og skiftet opphavsland på for å gjøre det attraktivt og sobert..... Sluttpris forteller ingen ting om produktets kvalitet det forteller om prisstrategi for å nå ut til et tilsynelatende ukritisk marked rettet mot personer med tilgang til kapital og et ønske om å eie det dyreste og dermed det beste....

Mye highend vare fremstår derimot som seriøse produkter, heldigvis.. Men det må være mulig også i dette miljøet å erkjenne at man vet ikke den hele fulle sannheten til enhver tid .

V

vredensgnag

Gjest
    Problemsettingen i utgangsinnlegget mangler en dimensjon, syns jeg, nemlig den som utløper fra eierglede, som igjen er en funksjon av mange ting, der eksklusivitet er den som mest relaterer til pris.

Det å inneha noe eksklusivt som få har adgang til ser vi er årsak til eierglede og nytelse på mange områder. Når eksklusiviteten avtar mister man interesse, eller så oppgraderer man - ev. går man over til noe helt annet.

Dette er en subjektiv dimensjon. Selve eiergleden kan sikkert måles i ulike sentra i hjernen om man skulle ha lyst til det, men dette er uvesentlig. Poenget er at det handler om en subjektiv dimensjon, hvor prisleiet setter stengsler for tilgangen til opplevelsen; og der man i tillegg søker en unik sammensetting av samme.

Trådstarter vil vite hvor opplevelsen flater ut i forhold til pris, og ønsker å vite om det er slik at økningen i objektivt vurdert opplevelse blir forsvinnende liten i forhold til betalt pris.
    Men dette ser helt bort fra at eiergleden for mange øker proporsjonalt med hvor eksklusivt og unikt objektet man får glede av oppleves å være, og at denne eksklusiviteten meget ofte er knyttet til pris.

Dermed ser vi at prisen kan øke gleden, og at cd-spilleren oppleves "bedre og bedre jo høyere prisen er."

Trådstarters spørsmål er det umulig å besvare slik at alle som bedriver hifi blir fornøyde med svaret.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    nb har forsåvidt gitt et fullverdig svar. Du må nesten se på konteksten jeg skriver det i og ikke trekke en setning ut.....
    Jeg sier at en middels grei kilde (som f.eks Edge) ikke er direkte ødeleggende for total resultatet og når det gjelder det å nyte musikk. Og sammenlignet med annet i anlegget, betyr kilden mye mindre. Men jeg er selvsagt enig i at kilden har betydning og at i et godt anlegg er liten grunn til å velge noe annet enn det beste. Og det beste koster heldigvis ikke mye på dette området.

Baard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    952
    Torget vurderinger
    1
    ayaboh skrev:
    orso:

Hvis du mener at det er en absolutt sammenheng mellom måledata og lydkvalitet kan jeg ikke begripe hvorfor du må prøve komponentene i eget anlegg, altså CD, DAC, forsterkere osv).
    Veldig bra - synes Orso skal prøve å få gjenetablert DIN-normen som utvelgelses kriterier for komponenter som innehar ønsket lydkvalitet.

N

nb

Gjest
    Baard skrev:
    Veldig bra - synes Orso skal prøve å få gjenetablert DIN-normen som utvelgelses kriterier for komponenter som innehar ønsket lydkvalitet.
    Hvorfor er ingen like sarkastiske overfor OMF?

L

larkus

Gjest
    Baard skrev:
    ayaboh skrev:
    orso:

Hvis du mener at det er en absolutt sammenheng mellom måledata og lydkvalitet kan jeg ikke begripe hvorfor du må prøve komponentene i eget anlegg, altså CD, DAC, forsterkere osv).
    99% av dagens seriøse hifi-komponenter har så gode måledata at det kun har akademisk interesse.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn