Når mørket senker seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Dette høyttalersystemet kommer til å bli dritstilig. Ser antydninger av ting som gjenspeiler navnet du har gitt dem. Kult!!!

    Viktig å ikke forskuttere, det gjenstår fremdeles å se om de praktiske evnene holder tritt med fantasien :cool:
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    3.287
    Hvad med at give enhederne en chance for at kunne trække vejret ?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.013
    Antall liker
    3.287
    Lidt vanskeligt i den tykke forplade uden at det er fræset 30 grader eller mere.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Er fremdeles ikke med på hva du mener.........
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Han mener vel at det skaper problemer og for stor motstand for lydbølgene bakover med så tykk frontplate. Hadde magneten vært like stor som hullet ville det blitt helt tett. Ta et bilde av baksiden av elementet når det er montert i hullet sitt, så kan vi se omdet er pusterom nok.
    Jeg vet at det er meget liten vandring på elementet, så det stiller seg helt sikker litt annerledes enn om det hadde hatt lang slaglengde.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    8x, du snakker om toppene, jeg trodde Drossel snakket om basstårna og tenkte kanskje at han mente det ble litt trangt inn til elementene :confused:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg snakker om toppene, det tror jeg også Drossel gjør.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    OK.......

    Mulig jeg ikke bekymrer meg nok over detaljer, eller så er det bare andre detaljer som bekymrer

    Ta et bilde av baksiden av elementet når det er montert i hullet sitt, så kan vi se omdet er pusterom nok.
    Jeg vet at det er meget liten vandring på elementet, så det stiller seg helt sikker litt annerledes enn om det hadde hatt lang slaglengde
    Som du sier, ved 80/90dB er det knapt mulig å se elementene bevege seg, men skal få lagt ut et bilde etter trening så kan man vurdere og synse fritt:)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Her er bilde av baksidene………. Ikke noen gode bilder men nok til å vurdere

    bakside.jpg
    plass.jpg
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ikke noe å bekymre seg over, her er plass nok i massevis
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Det ble plutselig stille i denne tråden... Hva skjedde videre?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    For mye jobb mm, musikk er rekreasjon for meg, så å skulle bruke det lille som har hvert igjen av døgnet til å måtte gjøre ting ferdig er ikke aktuelt, jeg bruker heller den tiden i ss :)

    Kan fint leve med at finishen suger en stund til så lenge det spiller som det gjør :cool:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Sitter i ss og lurer på om jeg har fått permanent ståpels ;)


    Når sanger som dette gir ett slikt resultat må man ha gjort noe riktig 8):cool:8)

     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt mulig, men lite trolig :p

    Flipper gjennom et variert utvalg av musikk og det meste glir gjennom og det er sjelden illusjonen glipper

    Er oppe i 50% basskapasitet 2x6x10, så litt justering må påberegnes når man går fra en test kasse med 2x10
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sykt bra, donald.

    blant de aller, aller beste sweetspot-systemene jeg har hørt all-over.
    og det uten et eneste horn å se noen sted grrrrrr

    ekstra pluss for ikkeaudiofile opptak av gammelt cash og waits.

    bare å snekre pene kasser og paneler nå...
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Takk og hyggelig at hornfolket ikke rynker på nesen…….

    Forresten syntes OB-BB at du burde fått i deg noen vafler, du så litt vever ut………..:p

    Klarer det ikke å spille musikken min får det heller være……………

    Får håpe på en lang og varm sommer siden jeg ikke har snekkerbod
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tenkte det var greit å overlate vaffelkovta mi til deg og ob-bb, dere så halvmett ut...

    fikk pizza hos zomby, og nå snart lasagne på hjemmebane, så jeg kjenner kiloene renner på og det medfødte matantabussystemet slår full alarm.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Jaja beste å være forsiktig ikke verdt å risikere overlast i beemeren……………….:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Til Roald

    Søndag etter preika er blitt OB-BB’s vanningstid og i går var jeg innom en luring som hadde klort seg fast på ei berghylle i Oslo. En i begynnelsen litt forsiktig (tro det eller ei – og med stor b) Bergenser på ville veier - med flere rariteter i sin ende av stua.

    Før jeg gjorde min entré hadde jeg måttet berolige han med at det er OK å holde på med saker innomhus og ikke være ferdig. Dette er et felles helvete både han og jeg (og mange flere med oss) gladelig deler erkjennelse om, så hvorfor skal man la seg forkleine av bagateller?
    Når man har en god plan og går og ruger på denne for lenge, gjør det etterhvert så vondt at den eneste medusinen er å forløse pindslen.

    Det man først ser innerst i den lyse stua når man runder hjørnet fra kjøkkenet, er en sort avdeling lengst vekke. Men etterhvert, når et lett skjeløyd og nærsynt blikk får fokusert seg, ser det en masse interessant der inne. Så interessant er dette, at man etter ei stund må tvinge seg over i lyttemodus og slutte med spørring og graving.

    Helmholtzere her også – dette synes å være en oppskrift Ole, Dole og Doffen er svært så enige om. Jeg kan godt skjønne det etterhvert som jeg får trua. Jeg må visst ta meg et lite dypdykk om dette for å forstå mere – kan vel ikke fornekte fysikken lenger når jeg hører hvor godt rom som behandles på denne måten, låter. Aberet med sånne slukere, er at de er betydelig større enn det som genererer problemene.

    Hele framveggen er kledd med noe som jeg lenge satt og lurte på hvordan han hadde laget. Svanå, fikk jeg vite at de het, og da spurte jeg ikke mer. Himlingen forrerst i rommet er godt dempet med akustikkplater over en skjuleduk. Altså gromt med akustikktiltak rundtomkring.

    Jeg er litt opptatt av dette med akustikktiltak iom at jeg selv er i en sånn prosess og kommer til å dempe en del etterhvert. Men jeg er litt usikker på hvor heftig min sti er. Slik det føles i dag, ligger mitt ideal på lengre etterklangstid enn det jeg har opplevd de to siste helgene. Tøft er det, og tett er det, men her hjemme blir det litt mer tilbakemelding øverst. Kanskje har dette en del med alder også å gjøre?

    Basskassene til Roald er spennende. Sluket har sine SLOBer og Roald har sine SL-et eller annet. Slotted er i alle fall begge - Slukets er åpenbafler mens Roalds er lukket bak. Et element som seiler opp som en bedre og bedre kandidat til mitt framtidige bassystem, uansett valg av system, er Seas L26ROY http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=238&Itemid=223 – de som Roald bruker. Dette er en helt spesiell smultringbass som verten skal ha tolv av på hver side og som skal strekke seg fra gulv til tak – noe som skal resultere i bedre kobling til rommet. Det jeg fikk høre, var halvparten av disse men likevel var det som kom ut av kassene ubetalelig. Tror jeg må komme tilbake og dele ei flaske ildvann når dette er oppe!

    Det mest spennende Bergenseren har i rommet sitt, er nok de to buede plankene hans i et våvet nærfeltsoppsett. Jeg var selv inne på det samme samme prinsippet med arrayer for et år tid siden, og da fikk jeg en forsiktig fair warning på PM om at dette ikke var så lurt. ”Lobing”. Mine planker var helt flate men det er ikke Roalds. Platene er konkave med brennpunkt der ørene sitter. Mellomtonene fra Beyma er det tolv av og 5/12 opp fra gulvet har han en enslig banddiskant i en uthult del av baffelen.
    Et vanvittig fint søtpunkt der alt stemmer – kjempegod plassering av alle deltakerne på scena og veldig fint balansert. Tror du har fått til noe riktig fint her. Åpenbafler i tillegg – bonuskred til deg.

    Den sitteposisjonen man blir tildelt er også litt uvanlig. Høy liggestilling er eneste opsjon - helt perfekt posisjon for komplett avnyting og jeg ser helt klart for meg at legger man seg ned her, er det ikke bare for litt adspredlse. Her skal det nytes. Problemet for en liten tjukking er imidlertid at han nesten må rulle seg ut av posisjonen og ta the uprising fra gulvet.

    Etter å ha vært litt rundt og lyttet og vært full av adrenalin etter hvert eneste besøk, framstår jeg sikkert som en godfjott når jeg atter en gang bøyer meg i støvet av beundring av det jeg får høre - uansett om det er kjøpesaker etter om det er mekket på kjøkkenbenken. Man går rett og slett litt tom for de ordene som burde sies.

    Uansett så kommer denne karen garantert igjen for påfyll av kunnskap og inspirasjon.

    BB
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Artige tilbakemeldinger:)

    Skal vel i nær framtid hente noen XLR kabler hos Scrooge. Slenger innom en tur da hvis det skulle passe.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Døren er jo alltid åpen om jeg ikke er på jobb……….
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    OB-BB

    Akustikktiltak blir aldri feil om det er gjort riktig, hvor langt man velger å dra det avhenger selvsagt av flere ting, hvor sjef du er og hvor dødt man liker rommet.
    Jeg mener man har absolutt mest å hente på å få kontroll på bassen for deretter å finne sitt klangnivå, sikkert ikke alle som er enig i dette og i tillegg tar det som du nevner en god del plass

    HH er jo rent billig i forhold til kvadratmeterne de opptar :rolleyes:

    Mulig du ble litt blass i blikket etter siste trommesolo for AMTen sitter 7/12:cool:

    Alltid mulighet for gjentagelse og den kan selvsagt inneholde både ildvann og druesaft....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.699
    Antall liker
    7.869
    Roald;
    Jeg opplevde nok litt Vertigo ei stund - tenkte jeg skulle imponere med detaljkunnskap. Men når sant skal sies, fikk det egentlig ikke det akustiske memoet til å harmonere med mitt eget utsagn da jeg sleit med LFT. AMT, var det ja -ikke "Heiler", vel?

    Vet ikke hva kvadratmeterprisen oppe i skråningen din er, men et-par av fisse kommer sikkert opp i hundretusenlronersklassen bare i tapte leieinntekter?

    Fikk et lite blaff til historia om han handelsreisende fra Oslo som var på turné oppe i Nord-Norge som klagde over bredda på veien til en hillbilly der oppe og fikk til svar: Mænn ka syns du om længda, då?

    Tar nok dempingen i den rekkefølga du nevner.

    BB
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    note to self…………..med 50 preset er det smart å gi de forklarende navn og ikke bare ører :rolleyes:

    Dagens gjester fikk dessverre presentert en relativt uferdig innstilling :confused: å finne den mest troverdige/altspillende kurve er en pågående oppgave og denne ble litt for flat i bassen.

    flatt.jpg


    Bør nok starte å falle fra 60/70hz blir litt ullent med så mye nivå rundt 80/100 og kanskje litt ekstra hos meg da jeg har en liten node på 103hz, når rommet er i ferd med å bli relativt ok akustisk blir de ting man har oversett veldig tydelige.
    Får mekke noen panelresonatorer i påsken for å ta knekken på den………..
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Lite fremdrift for tiden……er jeg blitt gammel og lat tro???…………………, uansett i dag legges det inn musikk i stort tempo, satser på 100 nye album i løpet av dagen:)

    Så blir det et spennende besøk senere i dag da en erfaren lydteknikker og eier av et lydstudio dropper innom for en lytt og prat før det er avgårde på kirkekonsert
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Det har vert en travel vår med mye reising noe som selvsagt gir stillestans på diy fronten dette er ikke bra da det jobbes målrettet i mang ett diy-hjem og man vil jo ikke bli parkert………

    På pluss siden får man jo mulighet for å droppe innom oppsett som ligger utenfor ”normal” avstand for hifibesøk

    Har fått høre kvalitet utfolde seg både i Butikken til Roald og hos HIFI akustikk, og neste gang jeg er i Bergen satser jeg på en lytt og ikke bare en kikk på en ivrig eier som inspiserer go`bitene sine.

    Muligens blir det tur både til møre og Kristiansand når høsten nærmer seg……., har også noen avtaler i nærområdet som er blitt forskjøvet da jobben har holdt meg utabys
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Etter en lang periode med lite lyst til hifi er det på tide å få litt fremdrift….. og med nye diskanter innkjøpt og en mislykket lakkjobb som aldri ser ut til å tørke er det like best å snekre litt i hagen :rolleyes:

    Denne avkledd og kjørt som dipol høres ut til å fungere bra….

    TPL-200.gif


    Klarer ikke helt å bli enig med meg selv om finish, men gidder ikke en ny runde med frihånsfresing for å felle inn elementene så denne gangen blir de bakmontert


    bilde 1.JPG


    bilde 4.JPG
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kult med fremdrift

    pling på når det nærmer seg lyttetid igjen
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Skal det…..

    Jeg må uansett først klare å bli enig med meg selv hvilken finish jeg ønsker, det vingles mellom alt for mange alternativer. :confused:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Lyn, torden, regn og elektrisk verktøy er ikke rette kombo, så det ble en hastig avslutning på dagens økt.

    sn.jpg


    Skilt1.jpg



    Ofte synes jeg finerendene er kul finish, men da er det absolutt ingen rom for tabber….

    Birke_Multiplex.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Spennende dette her Roald. Kommer gjerne på en visitt jeg også, da basstårn nærmer seg faretruende her opp i hulen også. Har lysst til å høre så mange løsninger som mulig. Før jeg bestemmer meg for hvilken vei jeg vil gå.

    Kan vel si at du traff relativt godt på den skjøten der....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.413
    Antall liker
    3.623
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Selv OB-BB vil kalle den skjøten godkjent:)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Fint å få skryt for skjøten, men den er nok bare et eksempel på hvordan jeg mener det bør se ut…..


    Spennende dette her Roald. Kommer gjerne på en visitt jeg også
    Bare gi en lyd så ordner det seg


    Har på en eller annen måte slumset bort tlf.nr ditt OB-BB gidder du en PM…..
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Får du de ferdig til 13-14 Sept? :cool:
    Er i Oslo da og ville gjerne komt på enda en visitt og hørt progresjonen! Evt bare ta en lur i stolen
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Da må det meste gå smertefritt, blir bortreist på jobb i 8-10 dager så vi får se… sist så spilte vel jeg på Infinity bassene?

    Om du gir bang i finish så tror jeg ikke det vil låte spesielt annerledes, men vi kan snakkes når det nærmer seg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.924
    Antall liker
    8.929
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Spennende tråd dette - og spesielt Seas bassene som jeg selv har planer med......

    Det er mulig jeg har oversett noe her, men....
    *Spiller du fortsatt med 6 pr side, eller har du fått skrudd fast alle 12...? I så fall opplevde du stor endring fra 6 til 12 pr side...?
    *Hvorfor valgte du Slot loading, fremfor mer tradisjonell bafflemontering...?

    Mvh
    OMF
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.301
    Antall liker
    2.549
    Torget vurderinger
    1
    Her har det stått stille, jobben la beslag på all tid denne høsten…

    Jeg startet å se på slot loading grunnet mye skryt på div utalandske forum der det ble forespeilet en stor reduksjon i forvrengning, spesielt 2harmonisk.

    Min testing viste at 2harmonisk ikke var den store utfordringen og at 3harmonisk ikke ble forbedret med magnet/membran slot-monteringen.

    De andre fordelene er kansellere vibrasjon, bedre kobling mot luften, plassbesparende og det viktigste for meg, muligheten til å plassere de med korrekt løpetid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn