Når mørket senker seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Da er dagens akustikk økt over og jeg øyner et lite håp om å komme tilbake til minst like bra som det var.

Slik er det nå med et eq-punkt på 47hz og -4,5dB og det er flere tiltak som skal gjennomføres:)

27-12-16.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Det spiller jo musikk 8) er ikke perfekt men jeg tror det blir bra, er nok ikke så lenge før jeg må ha besøk av et par ører jeg stoler på.

Anlegget er forresten blitt 4veis, basstårnene må jo stå et sted mens de venter på finish

8

8x12_TOM

Gjest
    Det spiller jo musikk 8) er ikke perfekt men jeg tror det blir bra, er nok ikke så lenge før jeg må ha besøk av et par ører jeg stoler på.

Anlegget er forresten blitt 4veis, basstårnene må jo stå et sted mens de venter på finish
    Og, freidig som jeg er, så regner jeg med at det er meg. Tatt noen øl nå skjønner du;)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Det er selvfølgelig riktig, men du får ikke noe poeng, for lett selv med øl innabords……..

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    God lyd er en sovepute av dimensjoner når det kommer til ferdigstillelse av prosjekt banan…..

IMG_1456.jpg

Har endelig fått ut fingen og satt i gang med en lukket kasse for mellomtone og diskant, men uten cnc fres tilgjengelig lurer jeg fremdeles på hvorfor jeg ikke valgte et rundt element:confused:

IMG_1454.jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.564
    Hva slags delefrekvenser har du i systemet, Roald?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.270
    Sted
    Langesund
    Denne har jeg lyst til å svare på:) Det varierer stort, og hver gang han har vært her og hørt, så er til på nytt, prøve nye ting, jakte på godlyden. Hehe

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.564
    Jeg sitter og funderer på hvilket element som vil fungere best hos meg: Morel eller Beyma....

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.270
    Sted
    Langesund
    Jeg sitter og funderer på hvilket element som vil fungere best hos meg: Morel eller Beyma....
    Den skal jeg ikke svare på;)

Kom over og hør etter selv, det låter dritbra begge steder, men på litt forskjellig vis

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Denne har jeg lyst til å svare på Det varierer stort, og hver gang han har vært her og hørt, så er til på nytt, prøve nye ting, jakte på godlyden. Hehe

Du vet jeg er alltid villig til å gjøre endringer om jeg hører kvaliteter som kan bedre illusjonen, så vi har vel ganske lik tilnærming der :) men nå er jeg litt bekymret du har jo ikke hatt lyd siden et besøk hos meg og nå er du i tillegg begynt å sysle med horn :p

BX 0-70/0-250/200-2,2k/2,2k-

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.270
    Sted
    Langesund
    Denne har jeg lyst til å svare på Det varierer stort, og hver gang han har vært her og hørt, så er til på nytt, prøve nye ting, jakte på godlyden. Hehe

Du vet jeg er alltid villig til å gjøre endringer om jeg hører kvaliteter som kan bedre illusjonen, så vi har vel ganske lik tilnærming der :) men nå er jeg litt bekymret du har jo ikke hatt lyd siden et besøk hos meg og nå er du i tillegg begynt å sysle med horn :p

BX 0-70/0-250/200-2,2k/2,2k-
    Ja snart går det vel helt rundt for'n

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Helt sikkert mange som rynker på nesen nå men ofte vil godt nok være mer enn godt nok så fremfor å bruke tid på å jakte den ultimate komponenten mener jeg man heller burde bruke den tiden på mer «grovarbeid» rom/tonalt/delefrekvenser osv

Og tordensky aka shy, jeg er kjøreklar

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Stort sett enig med du Roald på at et godt element burde være godt nok for de fleste.

Likevel, med den begrensede erfaringen jeg har, opplever jeg ganske markante forskjeller i diverse mellomtoner jeg har testet ut de siste månedene.
    Jeg har fått til "riktig" frekvensrespons i dette sensitive område uten å tyne elementene utenfor sin comfortsone for å gi de gode arbeidsvilkår.
    (i både lukkede og åpne settinger)
    Men jeg hører likevel en egen signatur i hvert enkelt element jeg har hatt på testbenken.
    Mulig dette kanskje har andre årsaker, dette kan jeg fortsatt for lite om.
    Iallefall tror jeg til syvende sist at det blir en smakssak og nok kapasitet som blir viktig i valg av mellomtone.
    Dette synes jeg er vanskelig å få til akkurat som JEG vil ha det.

Eller er det mye jeg forsatt ikke har fått med meg her?
    Helt sikkert.

edit; dette har sikkert også mye med spredningsmøstret å gjøre også, lukket box, dipol, horn..osv, ikke bare elementene i seg selv?

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.564
    Ja, og så kabinettet. Kabinettet (eller baffelen) har MYE å si for hvor åpent og dynamisk og transparent det blir i mellomtonen.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke skjedd så mye nytt her, fortsatt er det sentralens styggeste prototyper som står og spiller…men nå er det sol og sommer og etter å ha sett på noen andre buede linjekilder på Hedmarken så er det bare å ta seg selv i nakken å komme i gang, er jo nesten enig med meg selv om finishen :rolleyes:

Her sett bakfra

Baksiden.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Enda så gammel en har blitt har man ikke vett til å velge enkleste utførelse, tro om man klarer å dra i land akseptabel finish :confused: uansett kommer det til å bli noen såre fingertupper..

Måtte bare legge på litt farge for å se om det kan bli slik man har sett det for seg

test3.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Sort pianolakk er den sikre løsningen og det ser jo ofte bra ut men jeg hadde tenkt en litt mer gloret utgave, spørsmålet er bare hvor langt over the top dette blir :eek:

For mye1.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Racing line source blir sikkert kjempe tøft.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.584
    Mitt svar er "No go". Ser rædselsfuldt ud i min optik.Ensfarvet sort tror jeg du skal holde dig til. Spændende projekt.

Sist redigert:

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.824
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt sikker på mønsteret, hva med karbonfiber?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt er ikke helt mainstream så kan godt skjønne at det ikke faller i smak, men det er karbonfiber i den dyre enden og ikke det vanlige man ser over alt, 8x12 har i kveld lurt på om det er et uvanlig sjakkbrett jeg holder på med men det tror jeg er de lokale drikkevarene i Langesund som snakker for hentydningene økte på utover kvelden :cool:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.270
    Sted
    Langesund
    Sier som Danskene......vurderingene er nøye og møysommelig gjort gjennom mitt høreapparat.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Ja hififolk er jo litt rare sånn, viste det var ganske vanlig å høre med øynene men ikke så vanlig å se med ørene :D

våken å sulten.....

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes et stort utvalg av karbon duker men Norge et lite land så det er dessverre lite utvalg over disk og skal man importere vil det koste en liten formue siden de litt spesielle ikke levers i løpemeter men i hele ruller.

Måtte støpe inn noen biter for utseende endrer seg når det kommer i epoxy og jeg er jo bare nesten enig med meg selv……
    testcarbon.jpg

tescarbon2.jpg
    testcarbon.1.jpg

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Ting tar tid men nye deler tar form…….

Deler.jpg

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.564
    Skal du ha diskanten på tvers? Da får du jo et helt annet spredningsmønster der...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Jepp den blir på tvers.....

Nå er Beyma litt gnien på målinger så finner ikke noe off axis respons men jeg tipper at horisontal vs vertikal er relativ identisk frem til 10k. Spredningen vil uansett variere og jeg tror at det viktigste er at den er rimlig identisk ved delefrekvensene, uansett er min vurdering etter tre år med den på tvers at det fungerer helt fint

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.564
    Jeg glemte at du har hatt riggen spillende.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Jo men mange som har hatt ting oppe å spille lenge uten at det blir mer riktig av den grunn det er utrolig hva man kan vende seg til :eek:

Ville nok vært mer bekymret om jeg hadde et digert element som skulle møte en diskant, men har hørt disse variantene spille bra også så jeg vet ikke hvor kritisk dette er, uansett har jeg prioritert andre ting høyere :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    TTT, kan konkurrere med hvem som helst når det kommer til langsom fremdrift :rolleyes:

Det hjelper heller ikke at finerplatene nesten setter norske veier i skyggen når det kommer til ujevnheter, takk biltema for billig svart lakk.

Bulker.jpg

børstet.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Mens ting tørker får jeg drive med litt metallsløyd, aluminiums detaljene trenger også finish, men hvilken korning ser best ut når man går for børstet alu?

alu.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn