Når mørket senker seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Moroklumpen, men slik går det når du lar automatikken styre…..

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Har en mistanke om at du er på sporet av noe:) Svar til spørsmålet på grafen: ja, bedre oppløsning 20dB pr delestrek er litt feigt:)
    Jepp var ikke med vilje, oppgraderte til siste REW og var litt sløv når jeg la ut men får ikke satt mindre enn 10dB?? Bug?

Dette er uten glatting

Bedre.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.269
    Sted
    Langesund
    Mørkets fyrste? Det var da lavt nivå i diskanten. -15 db i forhold til 20 hz og sterkt fallende videre oppover?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Den er nå hevet 4dB fra 2,52k men var ikke så mørkt som det ser ut, med pluss 4 blir det litt mer rett i trynet spesielt på litt volum...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Fikk plassert mic relativt midt på

IR.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.269
    Sted
    Langesund
    Må nesten ta en tur snart for å høre på denne raalen.

Sånn blir det med audiolense:rolleyes:

ir.jpg

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Brukte noen minutter til, ble litt bedre men det skiller nok 3kubik med glava…;)

IR.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Da har omsider påskefri meldt sin ankomst og med det er det på tide å våkne opp fra hifidvalen og børste støvet av div diy-prosjekter men først litt om noen besøk.

Når planlagt ferie blir utsatt grunnet jobb er det fint med kompanjonger i galskap rundt om… og i Vestfold er det jo rett så tett med gærninger, så når en supereffektiv Roald klarte å skvise inn 3 besøk på ettermiddag/kveld veier det litt opp for tapt ferie.

Næss, Shy og Kid er alle et sted i tuningsprosessen der AL er en av ingrediensene, Næss er akkurat kommet i gang og i tillegg venter han på resultatet av en annen sykdom som sprer rundt seg AKUSTIKKTILTAK så der ser jeg frem til neste besøk for det kommer nok til å bli bra.

Den beskjedne shy er jo kommet et stykke lengre i prosessen så der var det lytting, debatt og test av nye target og med hans utgangspunkt blir ting aldri ??? det blir grader av ;) denne gangen fokuserte vi på vokal, vi kom vel ikke lengre enn til at det låter bra og ikke hvilken target som er best, tror egentlig ikke man vil finne en som låter best på alt, for mye variasjon av valg gjort under innspilling/mastring, uansett nyttig øvelse da jeg snart må skru meg inn med lukket mellomtone/diskant.

Siste man på lista er første gang jeg besøker i dette huset med helt nytt oppsett fra sist, rommet var betraktelig mindre enn det forrige men av en eller annen grunn plaget det meg ikke, for store høyttalere i små rom virker ikke er en myte det er helt sikkert, må tenke litt på dette med små rom og fravær av resonanser i nedre del av bass.

Lyden hadde virkelig høy morofaktor og jeg kunne tilbrakt betraktelig mye lengre tid i ss for dette var virkelig bra og når The kid og snekkeren borti gata får krysslyttet litt mer blir området farlig for audiofile med stor tro på egne oppsett.

Blir nok ikke så lenge før jeg tar en ny tur..

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.269
    Sted
    Langesund
    Brukte et par tre timer etter jobb i går på korreksjon designeren og target. Masse lytting og litt kontrollmåling. Har en idé på hvordan jeg skal få det beste ut av dette nå.
    Nyttig med dine innspill selv om vi ikke er helt enig i hvordan stemmer skal være.

Velkommen for ny runde.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Viktig å få med at det her snakkes om marginer og de er ikke så store men på den annen side tror jeg ikke man kan være 100% enig om alt innen formidling av hermetisk lyd, spiller man inn en stemme man kjenner fra det dagligdagse vil nok muligheten for å enes være større.

Når det er sagt så står jeg nok på at den beste vokalpresentasjonen får jeg servert hjemme, men det er da noen parametere jeg kunne byttet med deg og the kid, spørsmålet er om man kan kombinerer og sitte igjen med noe som gjør alt best, jeg tviler egentlig litt på det :confused:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.269
    Sted
    Langesund
    Nei, jeg vil nok aldri få oppleve et anlegg som i mine ører vil være best på alt. Og det er jo helt greit
    Ellers er jeg glad vi kan pirke litt på hverandre uten at vi av den grunn blir fornærmet.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Viktig med korreksjon fra andre, man trenger ikke alltid være enig i det som blir bemerket og noen ganger er det sikkert ikke en forbedring men i anlegg med aktiv drift og dsp koster det ikke noe å prøve.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Sensommer og tidlig høst ble det mulighet for en del hifibesøk og erfaringene av disse må jo testes ut i eget oppsett

Nå er kurven nesten like paddeflat som det danske landskap der de siste besøk fant sted ;D

Med og uten glatting

Ny target.jpg

Får gi det litt spilletid

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.269
    Sted
    Langesund
    Når du først skal ha det så flatt ville jeg også fjernet den lille stigningen på 3 db fra 60 og nedover - det blir jo soggy

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Tja soggy vet jeg ikke om er rette ordet, men lar det passere :rolleyes:

Mens enkelte tester slikt som kan snikes ubemerket inn bare ved å putte det i lommen,

bliesma 1.jpg

var ikke det mulig for meg

Så når jeg har helgen for meg selv må det lekes litt

JBL test.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Aldri noe som stikker i ørene her, men det er noe med den tyngden jeg jakter, letthet i bass og tyngde i diskant, får nok mye forståelse av å spørre etter det i en hifibutikk….

Pluss så synes jeg de horna er tøffe, de blir ikke i stuen, men jeg skal nok beholde et par selv

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Dette var en oppskrift på å lage trøbbel for seg selv, med litt eq i toppen så spiller de virkelig bra ;)

Brukes nå fra 650hz og opp uten at jeg føler det må noe ekstra til i toppen, noe riktig må de ha gjort med dette selv om det er gammelt.......

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.269
    Sted
    Langesund
    På hornkjøret? Hadde jo vært artig om du gjorde deg ferdig med det du har begynte på. Du har holdt på med de i fem år nå:)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Nei er nok ikke det men jeg jakter forbedringer før jeg er ferdig, og ja tiden flyr når man har det moro :rolleyes:

Gidder ikke sette noen dato for prosjektet da ombestemmelsen på finish gjorde at grunnarbeidet er feil :confused: men det går tross alt sakte fremover

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    En litt mer beskjeden utgave som får spilletid i kveld…

JBL test2.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    I disse Corona tider har det blitt tid til å drive litt med hifi igjen, og siden lediggang er roten til alt vondt gjelder det å finne nok prosjekter :rolleyes:

I høst slo jeg til på en handel og sikret meg en del kinoutstyr jbl og hps4000 som egentlig er kopi av Klipsch, noe er solgt, mer skal selges og noe vil jeg beholde selv da det har høy morofaktor.

Visuell finish på pro ting er jo litt så der da det er andre ting som betyr mer og når det i tillegg har levd et liv er det ikke det du sleper inn i stuen uten en liten makeover.

HPS 525.jpg

Toppkassen har jo ingen reell funksjon og ser litt kjedelig ut så den ble partert, må da klare å sy sammen noe som passer mine øyne bedre.

EVd2.jpg

Men først får man ta for seg basshornet

HPSop1.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    På hornkjøret? Hadde jo vært artig om du gjorde deg ferdig med det du har begynte på. Du har holdt på med de i fem år nå:)
    Er så smått i gang igjen nå, så greit å få på plass tilbehøret også ;D

Vedlegg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    :rolleyes: Da må du nok lete i andre tråder jeg foretrekker å holde fokus på.......

Kabel.jpg

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Med så mye kobber som skal varmes er det nesten i overkant av hva som er mulig med denne og uten full guffe er man garantert litt kaldlodding....

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    Lille speil på gulvet går det fremover med finishen på høyttalerne ???

piano.jpg

Ser ut som det går fremover men bakdelen er jo at bedre det blir jo lettere ser man småfeil :eek:

piano1.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.583
    Med så mye kobber som skal varmes er det nesten i overkant av hva som er mulig med denne og uten full guffe er man garantert litt kaldlodding....
    Jeg bruger 200 w kolbe til de aller største, såsom kraftige ledninger på terminaler.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.015
    Torget vurderinger
    1
    I disse korona tider er det jo ikke mulig å få huset for seg selv så da blir det dette man kan jobbe med, men til uken blir det mulighet for å gå i gang med innspurten på bananene ;)

hps.15.jpg

hps.13.jpg

hps.12.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.269
    Sted
    Langesund
    Får meg til å tenke på hvor omfattende og lang reisen i denne hobbyen har vært. Husker midt på 80-tallet da jeg så en helside reklamen for Infinity sine Beta høyttalere. Våte øyne og men drømmer langt bortenfor virkeligheten fremskapte det - de aller bete årene i hifi-livet.
    Husker også godt når jeg fikk første demo på de hjemme hos deg. Var vel rundt 2000.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn