Når mørket senker seg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Ene monoblokken har i lengre tid vist noen unoter ved påslag og for noen dager siden var det brått slutt, den tar nå sikringen tvert :(

Jakten på basser ble midlertidig skjøvet til side, man kan da ikke være uten lyd i heimen.

Ny forsterker på plass i racet på under 48t……………men den fikk ikke bli der lenge, viften startet tidligere og støyet mer enn jeg trodde

Nå er denne
    crown.jpg
    forvist til kontoret og freden har atter senket seg i kroken

The IT8000 has a power rating at 20 Hz to 20 kHz of 3500W (2-ohm dual, per channel), 4000W (4-ohm dual, per channel) 2100W (8-ohm dual, per channel), 7000W (4-ohm bridge), and 8000W (8-ohm bridge). Pushbutton DSP presets simplify the setup. Custom presets can be downloaded into the amplifier, making it easy to configure for various loudspeaker arrays. The Global Power Supply works anywhere in the world, and offers PFC (Power Factor Correction). It is a switching power supply for reduced weight. I-Tech amplifiers provide amazing power: up to 8 kW continuous and 10 kW peak in a 2U rack space. They have the highest output voltage in the industry (200V peak), which provides clean transient peaks.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Dagens møkkavær skyllet vekk all arbeidslyst så med huset for meg selv har jeg tilbrakt hele dagen i ss, selvfølgelig helt unyttig :eek: Siden det ble ufrivillig bytte av bass amp måtte lyden justeres, så i 5timer har jeg sittet med pcen på fanget, en mic over hodet og Spectrum på ubehandlet linjesignal og fra spl i ss.

På slutten måtte jeg finne frem to forskjellige hodesett for å kontrollere meg selv, på noen låter dukket det opp detaljer i bassen jeg aldri har hørt noen steder før og en del spesielt vanskelige kvinnestemmer låter slettes ikke så verst

Nå får ørene hvile en stund før kvelden spilleliste kjøres i gang

Med friske ører/konsentrasjon i morgen kan det selvsagt dukke opp noen ankepunkter

8

8x12_TOM

Gjest
    Hvilke kvinnestemmer er det du først og fremst tenker på - Lisa Ekdahl?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, men også Lynni Treekrem, Rita Eriksen- ta også å hør LeAnn Rimes a cappella versjon av Amazing Grace….

Hør også starten på Ytre Suløens Lord dont move that mountain og siden du nå sitter og lytter så kom gjerne med innspill til låter som har detaljer i bassen som er vanskelig å få korrekt

8

8x12_TOM

Gjest
    Rart du nevner Lynni, har akkurat hørt gjennom to album uten stopp - stor gåsehudfaktor

8

8x12_TOM

Gjest
    Hørte gjennom LeAnn Rimes Amazing Grace. Dette er en sang som er veldig avslørend hvis ikke mellomtonen er homogen - ekstremt med overtoner på stemmen. Var helt ok her, faktisk helt knall.

8

8x12_TOM

Gjest
    Takker for lytten i går............. det må jeg si!!!!!
    Etter bytte av bass-forsterker spiller dette helt fantastisk. Nå henger bassen med på notene på en helt annen måte enn tidligere. Har vel også hintet på om kanskje det hadde vært lurt å prøve noe annet på bassene;) Med 2100/4000 watt til rådighet ved hennholdsvis 8/4ohm, og en dempningsfaktor på over 5000, ble dette Crown kjøpet en innertier. Det viser seg at det aldri blir feil med ekte muskler, når det kommer til basskontroll. En PA til 60000.- funker helt fint det:cool:

Sist redigert:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Til og med jeg har forsiktig ymtet frempå med alternative forsterker(e) til bassen der i heimen.
    Men viftestøyen er den ikke lenger et problem?

Mvh.KW

8

8x12_TOM

Gjest
    Til og med jeg har forsiktig ymtet frempå med alternative forsterker(e) til bassen der i heimen.
    Men viftestøyen er den ikke lenger et problem?

Mvh.KW
    Bassforsterkeren står i et annet rom (kontoret) så viftestøy er ikke lenger et problem

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    @8x12 fint at det falt enda bedre i smak enn vanlig

Jada både du og kw har ymtet frempå om ny amp til bassen, men jeg hørte forskjellen som ble når EC 250R ble skjøvet til side av Vincent blokkene i bassen….. og jeg trodde faktisk de hadde bedre kontroll enn det som viste seg

62mm hullsag og noen forlengere så ble det et 60cm langt hull inn til kontoret

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Kw om du kjeder deg kan du svinge innom, jeg bruker en del av ferien til oppussing, får jo aldri til ellers :rolleyes:

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har du ferie også:)
    Kommer nok en tur.

Mvh.KW

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Vel man kaller det så mangt :confused: jobber fra 08 til jeg går på trening

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, men det var tøft mentalt, ble utsatt og utsatt nesten 7 timer med venting

Nå blir det 6 uker med uanstendig mye tid til hifi

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Grunnet samarbeidsproblemer mellom meg og kroppen min kommer jeg til å ha mye ledig tid de nærmeste ukene, jeg er allerede begynt å kjede meg
    Så nå trenger jeg hjelp av forumets medlemmer for mye av tiden skal brukes til hifi :)

Om det er noen som føler de har kvaliteter i sitt oppsett som de sjelden hører andre steder er jeg svært interessert i å få lov å lytte til dette :cool:Besøk av hifi-frender i lag med høyst umusikalsk klimring på alt av instrumenter jeg kommer over har alltid vært viktig for å komme videre mot den perfekte lyd for meg.

Om noen vil droppe innom her så er det stort sett åpent hus til ut august

PM eller svar i tråden

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om alt regnet har skyllet vekk all selvtilliten her på sentralen eller så er alle med bra lyd forsvunnet :rolleyes:

Litt rart når man stadig får høre at man umulig kan ha god lyd uten xxxx ditt og datt både i tråder og på PM, er det virkelig ingen som føler de har noe og vise frem?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    :cool:Kommer nok innom, men jeg må gi nakken litt lengre tid før en slik biltur..

Flere?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det står nokså uforandret her siden sist du var her, men du er hjerlig velkommen når jeg har flyttet inn på det lille rommet hvis det er interessant.:)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt nytt rom nye muligheter………….

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Her er noen nettsider som utfordrer hørsel og utstyr;)

Blind Listening Tests Listening Test - Instructions

De fleste høyttalere starter å forvrenge i bassen rundt virkningsgraden og liker du å spille litt høyt eller har lite arealet passerer du fort tosifret :eek:

På link nr2 kan du finne ut hvor fintfølende ørene dine er for forvrengning

Lykke til……….slik gikk det med meg

Screen shot 2012-07-29 at 7.57.17 AM.jpg
    Screen shot 2012-07-29 at 9.00.23 AM.jpg

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Hvor i landet holder du hus? Jeg er i Tønsberg.

J T

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Antall liker
    10
    Ta gjerne en tur til meg og hør på Quad ESL.. spiller bra - ta gjerne nærmere avtale og adresse på pm. ps. andre fra OAS må gjerne henge seg på (har kjøpt hus siden forrige gang du var hos meg - altså nytt lytterom..

JT

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med nytt hus………….

Vi snakkes

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Takk til en OASer for gårsdagens utflukt, greit å få komme seg ut en tur, det er ingen god ide å bare ligge og trøstespise mens man surfer hfs:rolleyes:

Tr.jpg

Nå dukker snart en av de andre fra gårsdagens seanse opp her og litt senere stikker 8x12 og jeg for å lytte til Gaia som har fått nyeste DEQX på plass…

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    <Takk til en OASer for gårsdagens utflukt>

Vær så god bare hyggelig;)

Ja,ja noen ganger kan takken gå riktig så gal vei, men som sagt bare hyggelig.

Et hyggelig resultat ble det også ut av dette ca. 5 timer lange besøket.
    Det dreide seg mest om jobbing og litt vafler og lytting.

Her ble resultatet ganske tydelig mot det jeg vel lenge har følt et lite savn av og som til tider har presset frem tanker om alternativt/større forsterkeri.

Mer stramhet og litt hevet nivå i presensområdet, begge deler føler jeg vi fikk til.

Takker igjen Roald for utmerket jobb og med innspill fra sidelinja av 8x12.

Såpass er forandringen at det i noen grad faktisk må tilvennes, lydbildet er blitt lysere og strammere, og selv om jeg var rimelig fornøyd med f.eks. vokal den siste tiden, så føles det likevel riktigere nå.

Karan slipper å fortrenge plassen til Bel Canto i andre anlegget (kjeller), som jeg har vært inne på tanken å foreta meg i høst, ut av huset skal Karan definitivt ikke.

Steike så mye plassering og riktig justering har å si.

Mvh.KW

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk til en OASer for gårsdagens utflukt, greit å få komme seg ut en tur, det er ingen god ide å bare ligge og trøstespise mens man surfer hfs:rolleyes:

Vis vedlegget 147271

Nå dukker snart en av de andre fra gårsdagens seanse opp her og litt senere stikker 8x12 og jeg for å lytte til Gaia som har fått nyeste DEQX på plass…
    Hehehehe, trøstespise!
    Bra bilde av en sykmedldt hifiadict!:)

God bedring, er vel ikke sannsynlig, men håper Gaias kraft fikser nakken din! ;)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    @kw Bare hyggelig:)

Jeg regner med at det ble langt ut i de små timer………………..

Du får la det synke inn og så får vi snakkes etter hvert

@Trompetnerd Takk for det…. Jeg får nok stole på at kirurgen var flink nok i faget………….

Da har jeg igjen lyttet til Gaia og ting samler seg mot toppen;)

EHED høres ut til å være på rett spor og fremdeles har han noen triks i ermet, noen små forskjeller kan man ønske seg man har jo alle litt forskjellige preferanser, men i bunn (40hz og ned) så tror jeg eget rom er eneste som gjelder.

Våre anlegg har nok ikke nærmet seg i utførelse men det har virkelig lyden og med tre “prototyper” som skal fintunes utover høsten er det mye godlyd i vente :cool:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Grunnet samarbeidsproblemer mellom meg og kroppen min kommer jeg til å ha mye ledig tid de nærmeste ukene, jeg er allerede begynt å kjede meg
    Så nå trenger jeg hjelp av forumets medlemmer for mye av tiden skal brukes til hifi :)

Om det er noen som føler de har kvaliteter i sitt oppsett som de sjelden hører andre steder er jeg svært interessert i å få lov å lytte til dette :cool:Besøk av hifi-frender i lag med høyst umusikalsk klimring på alt av instrumenter jeg kommer over har alltid vært viktig for å komme videre mot den perfekte lyd for meg.

Om noen vil droppe innom her så er det stort sett åpent hus til ut august

PM eller svar i tråden
    Får løfte frem denne- og samtidig takke for det som har dukket opp, men mer er velkomment :cool:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Hvem skulle trodd det………………..det ble rett og slett for mye tid til hifi :rolleyes:

Nå er høsten her og det er på tide å fullføre diy-løsningene, mellomtone/diskant prototypen er mer enn godkjent og skal lages med bedre finish i bassløsningen går jeg for magefølelsen og løsningen går ikke via noen prototype.
    DIY.jpg

Har flyttet litt og gjort en ny justering på ører…………den ble slik
    ører.jpg

I de fleste tilfeller der jeg bare bruker ørene og et bredt nok utvalg med låter havner kurven med ca denne fasongen.

Nå er det pause og ned i sentrum for å høre hva de har fått til på messene…………….. KW er du på vei?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Kw det dukket opp en pm………………….

Fikk noen timer med messe og ja det er ikke rettferdig, men det ble en boost for selvtilliten :cool:

Adyton var ikke så verst men bassene kunne med fordel fått jobbet lengre opp, for i mine ører var det litt magert øvre bass/nedre mellomtone. Det hadde heller ikke gjort noe med en halvmeter mindre bredde, men alt i alt blir nok det et kult system.

Ellers var jo Sonus Faber Aida et smykke og hadde fortjent et bedre rom

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Takk for en morsom demo av et meget spesielt stereoannlegg!
    Morro og høre på selvbygg, spesielt når det er tatt rett ut av nøtta på eieren og det låter så bra som det her.
    Ingen tvil om at dere gutta veit hva dere holder på med!

(Viste frøkna bildene, hun sa svært lite i det hele tatt;) )

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er nok ikke alle steder kreasjonene ville blitt ønsket velkommen :confused:

Dere horngutta vet å plukke musikk som kan skremme vannet av eieren, ikke helt på mesut sitt nivå men et stykke fra låter jeg ville plukket for å imponere

men fint det ikke falt helt igjennom tross alt:cool:

8

8x12_TOM

Gjest
    Det er viktig å la besøkende spille akkurat det som skulle falle dem inn. Det er nok av de som styrer "showet" med jerhånd og velger kun det som kler anlegget optimalt - litt feigt spør du meg;)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    1620x2
    +
    4356 x 2 = :cool:

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.031
    Torget vurderinger
    1
    jepp så det det blir 11 952 totalt, det bør være nok til å holde forvrengingen på et minimum

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn