Schumacher skrev:
marsboer skrev:
IMO hører ikke digital lagring hjemme i hi-fi racket, uansett lydnivå. Da mister man mye fleksibilitet og blir låst mtp løsning grunnet støynivå, utseende og størrelse.
Kan du utdype dette Marsboer?
Hva er egentlig problemet med ha ha ett Silent Replay system i racket basert på f.eks SSD?
Dette skjønner jeg bare ikke.
En sentralisert nettverksbasert løsning kan utnyttes av alle nettverkskapable enheter i huset på generelt grunnlag, ikke bare til musikkbruk. Særlig på PC/Mac siden vil man se store fordeler.
SSD er også alt for små og alt for dyre. Dette regner jeg med at blir bedre etterhvert, men vi er jo trossalt i nåtiden.
Ethvert seriøst musikkbibliotek bør definitivt ha både redundans og backup også. Ergo bør man gjerne ha minst 2 eller flere fysiske diskenheter (speiling, , RAID10, RAID5 eller RAID6). Dette vil jeg tro ikke lar seg gjennomføre med "hi-fi boksene" tilgjengelig i dag.
Når du går tom for plass er det bare å slenge inn mer lagring i en sentralisert enhet. Har man ikke mer fysisk plass kjøper man bare en større enhet og hi-fi'en forblir uendret.
Stille trenger den heller ikke være, noe som i høyeste grad er en nødvendighet og vanskelig gjennomførbart i dag uten å kjøre hobbyløsninger med delvise kopier av musikksamlingen lokalt på en SSD hvor man da må bytte musikk ut og inn etter behov grunnet plassmangel.
Du virker å tenke kun på avspilling i hi-fi anlegg, mens det egentlig ikke er noen grunn til å ikke bygge løsningen mer fleksibel i utgangspunktet og dermed høste gevinster for hele husstanden.
Jeg kan for å være helt ærlig ikke se en eneste fordel med en alt-i-ett løsning utover potensielt redusert kompleksitet ved førstegangsoppsett. Ulempene er imidlertid helt konkrete og relevante, selv om du selv må avgjøre om dette er ulemper du finner viktige.
Hvis du kunne levd med begge løsninger side om side over et par måneder, så er jeg i hvertfall 100% sikker på hvilken løsning som ville blitt valgt til slutt for å si det slik.
Schumacher skrev:
Kjøpt det du har råd til og lyst på NÅ Lyngen....-mange vil fraråde deg hva du ønsker uansett basert på egne preferanser.
Der er jeg enig. Vi er alle bare en haug med nisser som alle finner våre egne løsninger best uansett.