Lyngen skrev:;Dpengesluk skrev:Blir platesamlingen for stor - ring meg. Henter gratis, har lastebil og godt plass til noen tusen titler til.
Lyngen skrev:;Dpengesluk skrev:Blir platesamlingen for stor - ring meg. Henter gratis, har lastebil og godt plass til noen tusen titler til.
Korrekt. Metadata er ganske viktig å ha stell på for søking o.l. samt at FLAC og lignende tar halve lagringsplassen. Om man baserer seg på lagring i et mapphierarki som forteller hva filene inneholder utnytter man ikke dataverdenens muligheter mener jeg.Schumacher skrev:Såvidt jeg har forstått så er WAV lossless i likhet med FLAC,men forskjellen er at det ikke er komprimert og tilgang på metadata?
Klippet fra Embla sin beskrivelse:Bit perfect copies
Embla makes bit perfect copies of CD's to memory using our advanced proprietary data reading error analysis algorithms enabled by a high performance Teac drive. The bit perfect copies will be stored in strict wav pcm format
DenneArtDeco skrev:Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
Har ellers 3 SB Duet og en boom som nytesover hele huset. Må få teste touchen også, om jeg virkelig hørerforskjell.
AD
Jeg skryter av NAS som i network attached storage som konsept. Dessverre har det blitt slik at NAS forbindes med underdimensjonerte ferdige bokser fra D-link og tilsvarende, når det egentlig i utgangspunktet dreier seg om alle servere med lagring som tilgjengeligjøres over nettverk.ArtDeco skrev:Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
Har ellers 3 SB Duet og en boom som nytesover hele huset. Må få teste touchen også, om jeg virkelig hørerforskjell.
AD
Jeg kjører med billigste sort Netgear ReadyNAS Dduo, og 2x1TB disk, gammel cpu, og til overmål på 100 mbps-nettverk, men det funker fint som bare det likevel, med fillagring, streaming av både musikk og video, samt fillagring fra 3-4 PC-er rundt i huset. Det skal ikke så mye til bestandig.marsboer skrev:Jeg skryter av NAS som i network attached storage som konsept. Dessverre har det blitt slik at NAS forbindes med underdimensjonerte ferdige bokser fra D-link og tilsvarende, når det egentlig i utgangspunktet dreier seg om alle servere med lagring som tilgjengeligjøres over nettverk.ArtDeco skrev:Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
AD
Jeg mener imidlertid at de fleste ferdige NAS-løsninger er ubrukelige når man sammenligner med det man får om man bygger seg en egen server, men respekterer det faktum at dette ikke er kunnskapsmessig gjennomførbart for alle uten spesiell interesse. Men har man heller ingen spesiell interesse vet man heller ikke hvor mye mer effektivt man jobber med en lynrask og virkelig skreddersydd løsning, så da vil man kunne nyte godt av rimelig og enkel sentralisert lagring likevel.
Hvis jeg skulle gått for en ferdigløsning ville jeg ha valgt Synology DS411+II eller DS1511+ både pga ytelse og software.ArtDeco skrev:Her skrytes mye av NAS, jeg har prøvd et par og de er ikke gode. ReadyNAS NV+ som jeg oppgraderte til er alt for treg. Jeg har derfor valgt å bruke HTPC'en(står i kjelleren) til alt fra lagring til kjøre servere.
AD
Nope, det er jo ens egne behov som styrer.Dazed skrev:Det skal ikke så mye til bestandig.
Bare for å demonstrere de forskjellige behov og områder..... Det du sier her er fullstendig Gresk for meg Marsboer og jeg har hverken interesse eller evne innefor data/IT til å gjøre noe slikt.marsboer skrev:Nope, det er jo ens egne behov som styrer.Dazed skrev:Det skal ikke så mye til bestandig.
Personlig taker jeg i gigabiten hele tiden på alt fra kalkulering av replaygain, kopiering av filer mellom områder på serveren til videoencoding. Jeg har derfor linkaggregert to stk gigabit porter på filserveren slik at det ikke går på bekostning av alle klienter at gigabiten er makset i én sesjon.
Det går likevel såpass raskt at jeg foreløpig tar til takke med at det tar noen få sekunder ekstra å gjøre ting i forhold til hva disksystemene egentlig klarer. 2-3 FLAC album per 10 sekund er greit nok for nå, men skulle gjerne sett at noe raskere enn gigabit kommer på banen for en litt mer normal pris snart. Bare en dobling ville jo hjulpet betraktelig.
Jeg har en QNAP TS-659 Pro+ 6-bay Turbo NAS, er veldig fornøyd med den på alle måter.ArtDeco skrev:Jeg kunne dog ønske meg men en NAS av hensyn til strømforbruk og varmeutvikling. Kan noen anbefale noe som virker på f.eks squeezeserver?
Jeg kjører på med Netgear ReadyNAS Duo. Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet. Benytter Squeezebox Duet som mediastreamer og dette fungerer stødig.ArtDeco skrev:Takk for svar, jeg skal lese meg opp på QNAP TS-659 Pro+ 6-bay Turbo NAS og Netgear ReadyNAS Ultra 6 Plus, de ser ut til å være ganske likt spec'et, så da blir det grensesnittet som blir avgjørende.
AD
Jeg har som sagt NV+, oo alt er kablet med Gb utstyr og CAT6. Jeg har slått på jumboframes at satt utstyret til Gb/full dupleks. Filoverføring fra maskinen jeg rip'er med gir bare 10Mb/s mens HTPC'n gir 30+.Geir Kristiansen skrev:Jeg kjører på med Netgear ReadyNAS Duo. Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet. Benytter Squeezebox Duet som mediastreamer og dette fungerer stødig.ArtDeco skrev:Takk for svar, jeg skal lese meg opp på QNAP TS-659 Pro+ 6-bay Turbo NAS og Netgear ReadyNAS Ultra 6 Plus, de ser ut til å være ganske likt spec'et, så da blir det grensesnittet som blir avgjørende.
AD
Vil dette si at du har NASen tilkoblet trådløst, eller vil det si at klienten din er tilkoblet trådløst?Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet.
Har du vurdert å bygge deg en egen server? Råtten ytelse (og mangel på fleksibilitet) er jo nettopp grunnen til at jeg finner ferdige NAS-løsninger for forbrukere svært lite tilfredsstillende.Jeg har som sagt NV+, oo alt er kablet med Gb utstyr og CAT6. Jeg har slått på jumboframes at satt utstyret til Gb/full dupleks. Filoverføring fra maskinen jeg rip'er med gir bare 10Mb/s mens HTPC'n gir 30+.
Jeg syns også responsen i squeezenter er alt for treg, derfor brukes readynas`en bare til backup.
Tenker du nå på forforsterkeren med innebygget DAC eller den separate DACen deres? Den separate DACen lider ingen mangel på innganger i hvertfall.Lyngen skrev:Bryston med dac (men det ser utrolig nok ut som de mangler vesentlige digitale innganger)
Hadde egen server en periode, men syns det var et pes med Linux og samba, så da HK sviktet flyttet jeg HD'ene over i HTPC'en. Har 6*2GB med snurredisker og en SSD til OS. Det fungerer utmerket, men så var det strømforbruket og varmen.. tipper den pøser ut 100-150W 24/7. Må se å få målt forbruket.marsboer skrev:Vil dette si at du har NASen tilkoblet trådløst, eller vil det si at klienten din er tilkoblet trådløst?Den eneste gangen jeg merker ytelsesproblemer er når jeg spiller av og ripper til flac samtidig. Hvis du kan legge opp kabel mellom router og NASboks så vil du ikke ha dette problemet.
Har du vurdert å bygge deg en egen server? Råtten ytelse (og mangel på fleksibilitet) er jo nettopp grunnen til at jeg finner ferdige NAS-løsninger for forbrukere svært lite tilfredsstillende.Jeg har som sagt NV+, oo alt er kablet med Gb utstyr og CAT6. Jeg har slått på jumboframes at satt utstyret til Gb/full dupleks. Filoverføring fra maskinen jeg rip'er med gir bare 10Mb/s mens HTPC'n gir 30+.
Jeg syns også responsen i squeezenter er alt for treg, derfor brukes readynas`en bare til backup.
Tenkte på de integrerte B-60 SST eller B-100 SST med innebygget Dac. Så ikke at de hadde optisk inngang og syntes de de hadde få digitale innganger. Kjenner du du til lydkvaliteten/signaturen til de to?marsboer skrev:Tenker du nå på forforsterkeren med innebygget DAC eller den separate DACen deres? Den separate DACen lider ingen mangel på innganger i hvertfall.Lyngen skrev:Bryston med dac (men det ser utrolig nok ut som de mangler vesentlige digitale innganger)
Jøss ... den pinglete FreeNAS boksen min med et Asus mATX mammakort, AMD Athlon X2 5000+, 2G DDR2 RAM, 4X500G samsungdisker, og 450W PSU drar hele 60W ut av stikkontakten på tomgang, og muligens opp mot omkring nærmere 200W på full spiker. Halve utfordringen er effektiviteten i strømforsyningene med tomgangsforbruk som sjelden er veldig god.marsboer skrev:Jeg har målt idle-strømforbruket på min server over tid (alle diskene spinner kontinuerlig selvfølgelig). Den har en 4 kjerners Xeon på et Supermicro hovedkort med dual server gigabit NIC, ipmi og 8 porters SAS/S-ATA HBA-kontroller innebygget (i tillegg til de standard 6 S-ATA på chipset), 8GB ECC RAM, 1xSSD OS og 8x2TB i RAID6. 750W PSU og 3x120mm vifter. Den dro 89W fra veggen i følge Plugwise-strømpluggen. ...
Jeg vil ha en brukt Bryston B-100-DA SST og et nyutviklet superapparat 8).Dazed skrev:@Lyngen: Det ligger en Transporter på brukten nå. Med den, et lite NAS i en bod et sted og CD-, DVD- eller BD-spilleren du sikkert allerede har, er du i mål.
Dessverre for de av dere som foretrekker komplett integrerte alt-i-ett løsninger mistenker jeg at den mer seriøse delen av Hi-Fi-industrien nok ser på et slikt apparat som et skritt bakover og ikke fremover. Alt-i-ett løsninger har tradisjonelt vært forbeholdt den rimelige familievennlige delen av markedet.Lyngen skrev:Jeg vil ha en brukt Bryston B-100-DA SST og et nyutviklet superapparat 8).
Helt enig. Datamaskinlignende, proprierære bokser fra små produsenter en neppe en god investering mht fremtiden. Selv har jeg en selvbygget PC skreddersydd for musikkavspilling ved siden av forsterker, og det fungerer helt gnistrende. Cantatis-kortet i den leverer lydkvalitet analogt ut som sjokkerer alle som tviler på at slike kan lyde godt (det er forresten håndbygget i UK ).nb skrev:Det er i alle fall høyrisiko å basere seg på proprietært system fra en liten produsent. Det er langfra sikkert at produsenten eller gutta som utvikler og skal oppdatere programvaren ønsker å drive med det i fremtiden. En løsning basert på standard PC/Mac og programvare med stort nedslagsfelt gir i alle fall full fleksibilitet og lite lock-in. Billigere er det høyst sannsynlig også. Det som koster pæng på slike dingser er ikke hardware - den er skitbillig, men å utvikler programvare er mer komplisert og de får ikke spredt kostnadene utover særlig mange enheter. For PC/Mac finnes det menger av god programvare som koster fra absolutt ingen ting til svært lite.
I forhold til hva??? Lydkvalitet og mer enn nok muligheter og fleksibilitet,eller ønsket om å sitte på ræva i sofaen hele tiden?marsboer skrev:Dessverre for de av dere som foretrekker komplett integrerte alt-i-ett løsninger mistenker jeg at den mer seriøse delen av Hi-Fi-industrien nok ser på et slikt apparat som et skritt bakover og ikke fremover. Alt-i-ett løsninger har tradisjonelt vært forbeholdt den rimelige familievennlige delen av markedet.Lyngen skrev:Jeg vil ha en brukt Bryston B-100-DA SST og et nyutviklet superapparat 8).
Et skritt bakover? Hvorfor det? Men det er klart at dette er et kostnadsspørsmål og hva de tjener mest på. Det hadde vært interessant å visst hva de tenker.marsboer skrev:Dessverre for de av dere som foretrekker komplett integrerte alt-i-ett løsninger mistenker jeg at den mer seriøse delen av Hi-Fi-industrien nok ser på et slikt apparat som et skritt bakover og ikke fremover.
Ok da...Suboptimalt iforhold til hva? Lydkvalitet?marsboer skrev:Et skritt bakover var nok dårlig formulert av meg siden det ikke blir helt korrekt her siden det jo kan ligge mye teknologisk bak. Suboptimalt tror jeg nok er et bedre ord.
Hvilket kabinett benytter du? Leveres det støyisolert, eller har du isolert selv, og i så fall hvordan?marsboer skrev:[...]
I tillegg er den stillegående (lydisolert kabinett).
[...]
Fractal Design R3, Black Pearl. Det er lydisolert fra fabrikk og rimelig. I tillegg kommer det uten PSU så man kan kjøpe noe ordentlig. Jeg tør påstå at bedre kabinett til prisen rett og slett ikke finnes for en hjemmefilserver så lenge behovet ikke overstiger 8-11 disker. Det er svært pent, meget plasseffektivt, stille og med gode disk-, monterings- og kjøleløsninger.CDWMcInSpots skrev:Hvilket kabinett benytter du? Leveres det støyisolert, eller har du isolert selv, og i så fall hvordan?marsboer skrev:[...]
[...]
Hvor ofte har du følt behov for å bytte eller oppgradere Dac´en CD-spilleren? En Dac er ikke som en PC i så måte. Til en sammenligning synes jeg iMAC er glitrende uten å tenke oppgraderingen. Det en hel velfungerende flott sak som byttes om lenge. Jeg liker få komponenter på en benk, ikke noe glorete HiFi-rack med masse komponenter. Rent og enkelt en min filosofi.ArtDeco skrev:Jeg kan bytte hele dac'en eller oppgradere chiper eller opamper.
Takk.marsboer skrev:Fractal Design R3, Black Pearl.CDWMcInSpots skrev:Hvilket kabinett benytter du? Leveres det støyisolert, eller har du isolert selv, og i så fall hvordan?marsboer skrev:[...]
[...]
[...]
Rent, pent og superenkelt ... en sqeezeserverboks i kottet og til stereobenken trenger du en sqeezetjenersak suppler med aktive høyttalere med SPDIF inn f.eks. fra Meridian, B&O eller noe slikt + et surfbrett (en eplesak eller ditto android) som fjernkontroll.Lyngen skrev:... Jeg liker få komponenter på en benk, ikke noe glorete HiFi-rack med masse komponenter. Rent og enkelt en min filosofi.
Så jeg ser ikke kombinasjoenr som noen ulempe av betydning. Derimot ser jeg fine med å kombinere betjeninger, kabinett og ha samme fjernkonroll.