Når platesamlingen blir for stor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Class skrev:
    Altså, når en enhet streamer betyr det at det kjører en form for tjeneste på enheten (server) som klienter kan spille. Det kan ikke TC.
    Lenken din omtaler bare å lagre media på disken, ikke noe annet.
    Den omtaler da streaming så vidt jeg leser.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    Boden9 skrev:
    I stereoanlegget mitt står en lydløs PC (ingen bevegelige deler) basert på Intel Atom. Når den skulle skanne musikksamlingen min (50' sanger) med J.River brukte den 3 dager!
    Hvordan var disse 50' (tusen?) sporene lagret siden det ikke er bevegelige deler, mener du SSD?

    Å "scanne med J.River", vil det si å bygge biblioteket første gang?

    Jeg kjørte en "look for new ..." scan i Squeezecenter på NAS-en min nå: 43000 spor, det tok 01:58:20.
    Tregt i forhold til min vanlige server men scanningen er noe som gjøres automatisk når jeg sover så det spiller ingen rolle.
    Look for new er ikke tilstrekkelig, du har helt til 7.6 måttet kjøre en clear and rescan for å få med eventuelle endringer du gjør i tags og tilsvarende på en fil etter at den allerede er lagt inn i biblioteket. I 7.6 skal man imidlertid detektere det meste med kun en rescan, så dette vil forhåpentligvis avhjelpe situasjonen mye for de som kjører NAS-løsninger.

    På en NAS kan man stort sett ikke aktivere clear and rescan som en nattlig aktivitet på store bibliotek siden det tar alt for lang tid å fullføre. Ergo vil man etter en tid få et bibliotek som ikke er konsistent før man tar mot til seg og kjører en full clear and rescan. Dette har frem til 7.6 faktisk vært et helt konkret eksempel hvor NASens treghet gir en reell ulempe i praksis. Med mindre man aldri går tilbake og korrigerer og forbedrer tags og slikt på filer etter at de er lagt inn, men da er vanene helt annerledes enn mine.

    Min server brukte forøvrig
    Kode:
    Discovering files (29005 of 29005) Complete 00:00:07 
    Scanning new files (2 of 2) Complete 00:00:00 
    Pre-caching Artwork (1 of 1) Complete 00:00:00 
    The server has finished scanning your music collection.
    Total Time: 00:00:07 (Sun, 31. Jul 2011 / 02:07)
    7 sekunder altså, riktignok med en del færre filer (26221 spor vs 43000).
    Scannet var optimalt i form av at det faktisk ikke var noen endringer siden siste fulle clear and rescan i natt.
    En fullstendig clear and rescan tar 1 minutt og 50 sekunder. Med andre ord vil jeg kunne nyte alle endringer jeg har gjort i biblioteket kun sekunder, og i verste fall et par minutter etter at jeg faktisk gjennomførte dem. På en NAS må man gjerne vente i mange timer eller helt til neste dag før scannet er ferdig og endringene reflektert og søkbare i biblioteket.
    Hvis ikke det er en ulempe så har vi helt forskjellig definisjon på hva en god løsning er.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    orso skrev:
    Jeg skjønner fortsatt ikke hva man skal med en slik super server. Ingen forskjell hos meg om jeg henter musikken fra intern hardisk eller server. Virker som om det går like kjapt med DVD konserter også. Legge til biblioteket i J.River tar minutter og ripper jeg noen nye cder kommer de frem innen 20 sekunder. Har jeg for lite bibliotek?
    Nope. Avspilling er intet tema med selv den skraleste NAS. Hvis du er fornøyd så beholder du for all del den løsningen du har. Du var bare så uklok at du spurte om min anbefaling ;D ;D
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Vel, du scorer iallfall skyhøyt på meningsløse poster, det er også noe å strebe tydeligvis.
    Jeg tror nok vi har forskjellige definisjoner på det meste, heh.

    Forøvrig har jeg ikke hatt problem med å plukke opp endringer i tags per se ved en "look for new" scan på et par år, cover art og "vis multidiscs som ett album" har vært kilent å få til.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    Vel, du scorer iallfall skyhøyt på meningsløse poster, det er også noe å strebe tydeligvis.
    Jeg tror nok vi har forskjellige definisjoner på det meste, heh.

    Forøvrig har jeg ikke hatt problem med å plukke opp endringer i tags per se ved en "look for new" scan på et par år, cover art og "vis multidiscs som ett album" har vært kilent å få til.
    Jeg har ikke undersøkt hva som ikke dukker opp ved en normal rescan siden jeg har kjørt clear and rescan helt siden jeg fant ut at rescan new ikke fant alle endringer. Men da har du ihvertfall fått korrigert dette.

    Angående meningsløshet så synes jeg min post var relativt lik din i innhold, bortsett fra at du valgte å unnlate den relativt essensielle delen om at en normal rescan ikke er helt tilstrekkelig som nattlig aktivitet i lengden. Jeg regner forøvrig med at årsaken til at du faktisk ikke kjører clear and rescan når du faktisk virker å være fullstendig klar over svakhetene er at det tar for lang tid. Ergo tilpasser brukeren, i dette tilfellet deg, seg til systemets svakheter, i stedet for at systemet tilpasser seg brukeren.
    Siden dette i de aller fleste tilfeller virker å være hverdagen for folk flest, så skjønner jeg godt at svært mange ikke ser på en datamaskin som et nyttig og effektivt verktøy til god hjelp, men snarere en pest og en plage og et nødvendig onde i det daglige.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ser at det blir nevnt i løpet av trådens gang at hardisker stadig ryker, aner ikke hvorfor, men kan nevne at jeg nå har min 4 mac (har for tiden både iMac og macmini, jeg aner ikke hva harddiskcrash er for noe.........har aldri opplevd det.
    Det er vel nærmere 12/15 år siden jeg anskaffet min første iMac.
    Jeg skjønner jo at dette kan ha sammenheng med brukerintensitet, men nevner da at Lyngen etterlyser noe for musikkavspilling og stort sett det ?
    Om jeg for min del ikke bruker mitt macutstyr til store tunge oppgaver, så blir det ihvertfall spillt musikk
    gjennom det så mange timer daglig, at jeg tipper få er i nærheten og slik har det vært i de 5/6 åra +/-
    jeg har benyttet slikt avspillingssystem via mac (er)

    Til Lyngen.
    WD hardisken på bildet jeg la inn, kan jo fort se ut som en stor datamaskin (macpro), da forholdet mellom de fire apparatene ikke er 1 til 1, hardisken måler 5x14x17 cm.

    Jeg har nå sett (lest tidligere i tråden) at du allerede har mac og du har airport express (dermed har du netverk, du mangler mindre enn du tror, litt avhengig av hvor/hvordan du kan/vil plassere det du allerede har av mac (Macbook eller iMac? ) og hvorvidt du ønsker/vil benytte denne.

    Highrez ::).................glem det....... i første omgang, finnes vel knapt i det du kjøper mest av om jeg ikke tar helt feil, uansett så får du det til etterhvert når behov/mer utbredt.

    Jeg skjønner nå at du bare vil ha frem flest mulige forslag til løsninger, men jeg tror jeg også ser at du blir noe forvirret av de forskjellige.
    Jeg har invitert deg, andre kan sikkert gjøre det samme, jeg har ikke greie på Nasløsninger, men siden du allerede har selve datamaskinen (iMac ?) så kan sikkert andre løsninger skissert av andre være vel så gode som mine forslag..................selv om jeg har problem med å forstå at det kan gjøres enklere (men likevel fleksibelt) enn slik jeg har gjort...........billigere...... mye mulig, men enklere, stiligere og mer støysvakt, må i så fall bero på min uvitenhet.
    Kombinerte "mye/meste i et apparat" blir imo neppe billigere så lenge det er basert på hifileverandører/kjente hifimerker.

    "Datamaskin" blir det vel uansett hva du ønsker deg, men du kan dele det opp litt, og skjule det da det ikke er store greiene.

    Mvh.KW
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    Jeg har ikke undersøkt hva som ikke dukker opp ved en normal rescan siden jeg har kjørt clear and rescan helt siden jeg fant ut at rescan new ikke fant alle endringer. Men da har du ihvertfall fått korrigert dette.

    Angående meningsløshet så synes jeg min post var relativt lik din i innhold, bortsett fra at du valgte å unnlate den relativt essensielle delen om at en normal rescan ikke er helt tilstrekkelig som nattlig aktivitet i lengden.
    Dette kunne vært korrekt, men er ikke det, siden vanlig scan har fungert for meg som sagt.

    marsboer skrev:
    Jeg regner forøvrig med at årsaken til at du faktisk ikke kjører clear and rescan når du faktisk virker å være fullstendig klar over svakhetene er at det tar for lang tid.
    Dette kunne også vært korrekt men er det heller ikke.

    Jeg bruker Squeezeboxene (og server) sjeldnere og sjeldnere, derfor kjører jeg normalt ingen av dem.
    Jeg har kjørt full rescan flere ganger på NAS-en og selv om det tar mye lenger tid enn på en "vanlig" server er det null problem å bli ferdig med jobben i en relativt kort tidsvindu på natten, samtidig som andre tjenester kjøres.

    marsboer skrev:
    Ergo tilpasser brukeren, i dette tilfellet deg, seg til systemets svakheter, i stedet for at systemet tilpasser seg brukeren.
    Dette kunne også vært rett men er ikke det, ref. svarene over...

    Du har visst fått det for deg at noen har sagt at en NAS med Atom er kjappere enn en std, desktop PC.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Dette blir mer og mer uforståelig for meg.Det må være så mye enklere å legge en plate inn i cd-spilleren.Nå har jeg en leilighet på 80 kvadret,så foreløbig har jeg plass til alle platene mine.Skulle jeg komme i samme situasjon,vil jeg enten stue bort døve plater på loftet eller hos familien.

    mvh. s,
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Class skrev:
    Vel, du scorer iallfall skyhøyt på meningsløse poster, det er også noe å strebe tydeligvis.
    Vi har tydeligvis forskjellig definisjon av "meningsløst".
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    Jeg har kjørt full rescan flere ganger på NAS-en og selv om det tar mye lenger tid enn på en "vanlig" server er det null problem å bli ferdig med jobben i en relativt kort tidsvindu på natten, samtidig som andre tjenester kjøres.
    Med tanke på at det tar nær to timer med et vanlig rescan så lurer jeg på hva du mener med "relativt kort tidsvindu".
    Jeg synes personlig det er latterlig å måtte vente til natten har passert på noe som ideelt sett bør være i orden på tiden det tar å gå fra rippe-PCen tilbake til anlegget for å høre på den nye musikken om opplevelsen for meg som bruker skal være 100% optimal.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    marsboer skrev:
    Jeg synes personlig det er latterlig å måtte vente til natten har passert på noe som strengt tatt bør være i orden på tiden det tar å gå fra rippe-PCen tilbake til anlegget for å høre på den nye musikken, med full bibliotekfunksjonalitet, om opplevelsen for meg som bruker skal være 100% optimal.
    Du er ikke klar over at du kan droppe nye rip på server og bla deg frem til mappa, spill av og de blir lagt til bibliotek? Du kjører full rescan etter hver runde med ripping?

    "Vente til natten har passert"? Sheesh ::)

    Jeg gir meg, argumentene til romvesenet er knusende.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.703
    Sted
    Phobos
    Class skrev:
    Du er ikke klar over at du kan droppe nye rip på server og bla deg frem til mappa, spill av og de blir lagt til bibliotek? Du kjører full rescan etter hver runde med ripping?
    Selvfølgelig gjør jeg det! Jeg gidder da ikke hente frem låtene via Music folders for å kunne få dem søkbare på tags i biblioteket. Hva gjør du når du har lagt til noen titalls album i en ripperunde da? Blar frem ulike album på ulike lokasjoner manuelt slik at de legger seg til?

    Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor man skal godta slike brukermessige workarounds når man kan slippe dette for en sum penger som er omtrent det samme som det en såkalt god NAS koster.
     
    N

    nb

    Gjest
    orso skrev:
    Jeg skjønner fortsatt ikke hva man skal med en slik super server. Ingen forskjell hos meg om jeg henter musikken fra intern hardisk eller server. Virker som om det går like kjapt med DVD konserter også. Legge til biblioteket i J.River tar minutter og ripper jeg noen nye cder kommer de frem innen 20 sekunder. Har jeg for lite bibliotek?
    Du spør aldri en nerd hva som er vitsen med overkill;)

    På generelt grunnlag er det som marsboer påpeker en del som ikke ser ut til å være klar over svakhetene med f.eks. NAS kontra mer dedikerte saker. Det avhenger litt om hva man bruker løsningen til og ikke minst hvordan den brukes. Det er mye som funker fint, det er ikke det samme som at det er særlig elegant løsning. Om kravspekken er "spille musikk lagert på disk ett eller annet sted" så kreves nesten ingen ting. Med velfungerende sentralisert lagring for flere klienter, avspilling av både musikk og høykvalitets video osv så kreves det en del mer. Ditto om det skal overføres store datamengder over nettet for f.eks. backup.

    Det koster heller ikke særlig mye penger å gjøre det på den elegante måten, men det kreves gjerne en del kompetanse, og da kan løsningen se lite elegant ut om man ikke helt skjønner hva som foregår eller hva mulighetene er.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Apple Time Capsule og streaming

    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Lyngen:
    Jeg trodde man kunne streame direkte fra Time Capsule, men er ikke sikker. Det vet kanskje noen andre her? Eller spør i en Mac forretning. Har du forresten ikke en Mac i dag?

    Jeg får følelsen av du ikke helt orker å sette deg skikkelig inn i ting.
    Du tar meg litt på kornet der ;).
    [...]
    Jeg har vært innom en eplebutikk og fikk til svar at man ikke kan streame musikk fra time capsule. Ellers hadde jeg nok bare kjøpt den.
    Lyngen skrev:
    orso skrev:
    Så hva blir det til Lyngen? Oppo sin blu-dag spiller som alt i ett boks?
    Time Capsule om den kan streame. Virker slik ut i fra denne linken: http://gigaom.com/apple/using-time-capsule-as-a-media-drive/

    Noen som vet dette med sikkerhet?
    Lyngen skrev:
    Class skrev:
    Altså, når en enhet streamer betyr det at det kjører en form for tjeneste på enheten (server) som klienter kan spille. Det kan ikke TC.
    Lenken din omtaler bare å lagre media på disken, ikke noe annet.
    Den omtaler da streaming så vidt jeg leser.
    Du bør ta høyde for at mange skriver mye rart, ikke minst på internett. Noen begreper misbrukes og misforstås én masse. Dessuten hender det at noen forenkler så mye at det egentlig blir mer eller mindre galt. Ordet/begrepet streaming rotes det mye med. Mange har heller ikke forstått at CDer inneholder digitalt lagret musikk og snakker og skriver derfor om musikk som "er tilgjengekig på vinyl, CD og digitalt". Det siste anses da som noe nytt selv om CDer har vært solgt siden oktober 1982.

    Jeg er ingen Apple-ekspert, men det ser ut som om Apple Time Capsule er en boks med:
    • Trådløs nettverksruter med ethernetporter og USB-port for ekstern harddisk eller skriver
    • Harddisk
    • Backupfunksjonalitet(?)
    • Skrivertjener(?)
    • Annet?
    jfr.
    • http://www.apple.com/no/timecapsule/specs.html
    • http://en.wikipedia.org/wiki/Time_Capsule_(Apple)

    Det ser ut som om Class har rett ang. Using Time Capsule as a Media Drive, men språkføringen ser ut til å være slik at den kan villede lesere uten en viss IT-ballast slik den antagelig har villedet deg:
    Do you have an Apple TV? – If you want to stream media to your Apple TV, you’ll need to ensure that your Mac is connected to the Time Capsule via an ethernet wire. Otherwise the video is being sent from the Time Capsule to your Mac wirelessly, then again wirelessly to the Apple TV — a recipe for disaster!
    ensure
    Time Capsule streamer (dvs. sender) ikke noe til Apple TV. Det er tvert imot en Apple Macintosh som leser/henter data fra Time Capsule som i denne sammenheng da agerer som en vanlig harddisk som aksesseres via nettverket (kablet eller trådløst). Deretter sender (streamer) Apple Macintosh data (videre) til Apple TV. Det samme vil gjelde hvis man istedenfor Apple TV, benytter Apple AirPort Express til musikkavspilling. Hvis man som KW, benytter en Apple Mac mini som musikkavspiller via DAK (FireWire, USB eller Mini-TOSLINK) til stereoanlegget, leser/henter Apple Mac mini data fra Time Capsule og sender dem videre til DAKen.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Bare for ordens skyld (og om jeg ikke misforstår)
    KW bruker TC kun som ruter (i heimen) og backup for iMac.
    iMacen brukes til skjermdeling for minimac som står borte ved anlegget og det med egen HD som står på gulvet bak anlegget, samt at iMac som spiller trådløst til AE i kjelleranlegget.
    Altså egen HD for/med minimac og stueanlegget, iMac med sin innebygde HD for trådløst til kjeller via AE.

    Uansett så kan det sikkert gjøres på den måten du skisserer også.

    Mvh.KW
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nei, alså da er en NAS server eneste mulighet :-\. Time Capsule fungerer ikke til musikkavspilling (merkelig nok spør du meg). Må da legge inn stikkontakt til kottet, kjøpe en NAS og HD til denne så vidt jeg har forstått? Så må jeg skaffe en trådløs router (som kobles til modemet vel), men må man ha router ved NAS ´en også? Så kan den styres via IPhone bare Imac´en påslått eller i dvale. Vil Remote´en starte opp Mac´en også? Ripping av plater via Imac ´en (det går vel?).

    Det kreves vel litt innsikt i å sette opp dette? Hva må jeg vite ved kjøp av NAS? Jeg er redd prisen blir endel høyere enn jeg hadde håpet på, men tross alt langt rimeligere en mer elegante løsninger.

    Jeg liker ikke helt dette fortsatt, men håper at det snur når alt er på plass.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det eneste jeg alså trenger er bare større lagringskapasitet enn det finnes på min iMac 24". Finnes det ikke en så godt som lydløs HD som kan kobles rett til Mac´en med kabel? Hvorfor går ikke det?

    Dette er én grunn til at jeg vegrer meg;



    Dette skjønner jeg meg ikke mye på og jeg har svært liten interesse i å sette meg inn i slike ting. Er ikke teknisk dum i utgangspunktet, men lysten er ikke der på dette området. Er f.eks denne boksen ok? Jeg skjønner ikke engang om den har HD eller om man må kjøpe det eksternt.

    Så hva skal jeg se etter? Hva må jeg ha og hva trenger jeg ikke?
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    http://store.apple.com/no/product/MD033Z/A/Time-Capsule-3TB?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MjI5NzM1NTU Hvis du kun skal utvide hdd så gjør denne jobben.
    Musikken streamer du fra iMac, Timecapsule utvider bare hdd i dette tilfellet. Denne har jo innebygget router.
    Eneste du ikke får er backup/raid, men du kan jo kobble en USB disk til TC og ta backup av den.
    Eller en slik http://store.apple.com/no/product/TX780ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTU5OTE5NDA#tech-specs med FW rett i iMac'en tror uansett ikke støy fra denne vil være til sjenanse...
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Det eneste jeg alså trenger er bare større lagringskapasitet enn det finnes på min iMac 24". Finnes det ikke en så godt som lydløs HD som kan kobles rett til Mac´en med kabel? Hvorfor går ikke det?

    Dette er én grunn til at jeg vegrer meg;



    Dette skjønner jeg meg ikke mye på og jeg har svært liten interesse i å sette meg inn i slike ting. Er ikke teknisk dum i utgangspunktet, men lysten er ikke der på dette området. Er f.eks denne boksen ok? Jeg skjønner ikke engang om den har HD eller om man må kjøpe det eksternt.

    Så hva skal jeg se etter? Hva må jeg ha og hva trenger jeg ikke?
    JO, det finnes lydløse nok (imo) HD som du bare kan koble til din imac og da er du der du trenger å være i lang tid fremover imo.
    Jeg er litt lite inne i Nas og eventuelt trådløse HDer (bortsett fra TC)
    Men avhengig av hvor du har iMacen (i forhold til anlegget) og ønske om eventuelt kablet istedet for trådløst (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE), så kan du eventuelt velge kabel mellom iMac og dac (under teppe eller lignende)
    Jeg regner jo med at iMac er plassert et helt annet sted enn ved anlegget.
    Dette var jo hovedgrunnen til at jeg lenge kjørte trådløst fra iMac til dac ved anlegget via AE.
    Jeg mener at kablet (firewire til macmini var verdt prisen for meg for å skaffe macmini), men du trenger jo bare mer kapasitet i første omgang og dermed en ekstra HD..............den har jeg vist deg bilde av til en pris av 1097.- for 2 TB, med fortsatt trådløst via AE så trenger du ikke mer i første omgang............så enkelt er det.

    Når de ringer fra Hamar, så kan du ta det videre derfra, i mellomtiden ;D har det skjedd sååå mye på denne fronten (kanskje også på hires.) at du kan gå videre, med TimeCapsule (backup) macmini ved anlegget o.l. eller andre kanskje nye løsninger.

    Trådløst og du er i mål med ekstra HD.
    Kablet USB/Firewire fra macen kan du også være i mål med dersom du kan få til kabel på en god måte mellom iMac og dac (tenk kreativt, under teppe f.eks.) bør være kortest mulig men helst ikke over 5 meter (er det vel?)
    Jeg måtte hatt et kabelstrekk på minst 14-15 meter, derfor ble det macmini på meg til hovedanlegget.
    Ekstern HD til iMacen må jo ikke stå like ved da, den trenger strøm og USB/firewire kabel og kan plasseres godt unna både iMac og anlegg.........kanskje inne i et skap e.l.

    Ditt første problem er mer plass å rippe cder til, det er enkelt og billig.
    Om du så trenger andre løsninger på sikt så vil du likevel ha godt av en backup, som din første eksterne HD da kan bli.

    Mvh.KW
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    stejorge skrev:
    http://store.apple.com/no/product/MD033Z/A/Time-Capsule-3TB?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MjI5NzM1NTU Hvis du kun skal utvide hdd så gjør denne jobben.
    Musikken streamer du fra iMac, Timecapsule utvider bare hdd i dette tilfellet. Denne har jo innebygget router.
    Eneste du ikke får er backup/raid, men du kan jo kobble en USB disk til TC og ta backup av den.
    Eller en slik http://store.apple.com/no/product/TX780ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTU5OTE5NDA#tech-specs med FW rett i iMac'en tror uansett ikke støy fra denne vil være til sjenanse...
    Jeg har spurt mange ganger her og flere ganger på Apple butikker og har etter litt grubling, tenking og spørre andre så har jeg fått til svar at det ikke lar seg gjøre. At Time Capsule ikke streamer av seg selv og at det foregår via iMac har jeg da tatt som en selvfølge. Hallo! Har da tydelig sagt at jeg har iMac og Airport Express.

    Så da funker det alikevel? ??? ??? ??? :D :D :D

    Men hvorfor finner ikke Iphone wi-wi nettet til AE? Må man sette opp dettte på noe vis?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    Nei, alså da er en NAS server eneste mulighet :-\. Time Capsule fungerer ikke til musikkavspilling (merkelig nok spør du meg). Må da legge inn stikkontakt til kottet, kjøpe en NAS og HD til denne så vidt jeg har forstått? Så må jeg skaffe en trådløs router (som kobles til modemet vel), men må man ha router ved NAS ´en også? Så kan den styres via IPhone bare Imac´en påslått eller i dvale. Vil Remote´en starte opp Mac´en også? Ripping av plater via Imac ´en (det går vel?).

    Det kreves vel litt innsikt i å sette opp dette? Hva må jeg vite ved kjøp av NAS? Jeg er redd prisen blir endel høyere enn jeg hadde håpet på, men tross alt langt rimeligere en mer elegante løsninger.

    Jeg liker ikke helt dette fortsatt, men håper at det snur når alt er på plass.
    Her var det mange misforståelser. Se nedenfor.

    Lyngen skrev:
    Det eneste jeg alså trenger er bare større lagringskapasitet enn det finnes på min iMac 24". Finnes det ikke en så godt som lydløs HD som kan kobles rett til Mac´en med kabel? Hvorfor går ikke det?

    Dette er én grunn til at jeg vegrer meg;

    [Kompletts vevside for Buffalo LinkStation Pro Duo 2 TB NAS]

    Dette skjønner jeg meg ikke mye på og jeg har svært liten interesse i å sette meg inn i slike ting. Er ikke teknisk dum i utgangspunktet, men lysten er ikke der på dette området. Er f.eks denne boksen ok? Jeg skjønner ikke engang om den har HD eller om man må kjøpe det eksternt.

    Så hva skal jeg se etter? Hva må jeg ha og hva trenger jeg ikke?
    Det ser for meg ut til at du i beste fall er forvirret, men antagelig nærmer du deg "overload". Det ser ikke ut til at du helt forstår hverken det vi skriver for å hjelpe deg eller det du selv har funnet og lest. Du skriver da også at dette er et fagområde du egentlig ikke er interessert i og ikke har noen ambisjoner om å bli klok på.

    Hvis du allikevel lurer på eller vil lære noe ang. nettverk for hjemmebruk, anbefaler jeg SmallNetBuilder som en god kilde.

    Slik jeg forstår deg, ønsker du noe som bare virker hver gang og hele tiden og som er enkelt å bruke og (helst) enkelt å ta i bruk/sette opp/konfigurere.

    Hvis jeg ikke har misforstått helt har du allerede:
    • Apple iMac
    • Apple AirPort Express
    • Internettilgang

    Hvordan er din Apple iMac tilkoblet internett? Direktekabel til internettinntaket, kablet hjemmenettverk eller trådløst hjemmenettverk?

    Jeg foreslår at du gjør det enklest mulig, begynner enkelt og evt. bygger ut etterhvert. Dette er mer eller mindre i samsvar med forslag fra stejorge og KW. Du kommer raskt i gang, unngår store utgifter, slipper å måtte sette deg inn i masse på en gang, blir kjent med det du har anskaffet, og finner ut hva du liker og hva du ønsker videre (jfr. et klokt orso-innlegg) osv. osv.

    Hvis Apple iMac er i nærheten av anlegget kan den mate en DAK (via FireWire, USB eller (formodentlig) Toslink) som kan mate anlegget. Du begrenses da av kabelføring (synlighet + lengde). USB-kabler kan maks. være 5 meter uten forsterket forlenging, ofte kun ca. 2 meter hvis USB-enheten (her DAKen) skal få strøm fra datamaskinen. De analoge kablene har samme lengdebegrensninger som for andre audiokilder. DAKen kan altså plasseres ved Apple iMac, stereoanlegget eller et sted imellom.

    Du kan som KW skriver, plassere din Apple AirPort Express nær stereoanlegget og la denne mate en DAK. Da unngår du evt. kabellengde- og datamaskinplasseringsproblemer. Tråden "High-Res fusket er alvorlig" indikerer at de fleste antagelig kan leve godt uten støtte for oppløsning > 16 bit/44,1 kHz.

    Utvidet diskplass løser du enkelt ved å kjøpe en ekstern harddisk som benytter USB eller FireWire. Du kan også velge en ekstern harddisk med nettverkstilkobling og da er formodentlig Apple Time Capsule en fin sak for Apple-brukere, men det finnes også andre produsenter. NB: dette er ikke (helt) det samme som en NAS.

    Du trenger altså ikke å kjøpe en NAS, trådløs router, Apple Mac mini m.m. for å rippe CDer og deretter spille den rippede musikken din.

    Etter at du har fått et av ovenstående (to) alternativer til å virke, kan du forsøke å fjernstyre/kontrollere det via f.eks. Apple iPhone/iPod Touch/iPad, tilsvarende Android-produkter eller en bærbar datamaskin. Da vil du ha nytte av et trådløst hjemmenettverk. Hvis du har det, er alle forutsetninger allerede på plass. Hvis du ikke har det, må du enten kjøpe et trådløst akessepunkt/router eller ovennevnte Apple Time Capsule som bl.a. inneholder nettopp en trådløs router.

    Et lite apropos:


    Pro-Ject CD Box leveres med blank eller svart front

    Du har nevnt at du ønsker deg en liten, nett CD-spiller med knapper på fronten (og støtte for fjernkontroll?). Box Design by Pro-Ject Audio Systems har tre (meget) små modeller, hvorav to har digital lydutgang:
     

    Vedlegg

    U

    utgatt60135

    Gjest
    KW skrev:
    Men avhengig av hvor du har iMacen (i forhold til anlegget) og ønske om eventuelt kablet istedet for trådløst (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE), så kan du eventuelt velge kabel mellom iMac og dac (under teppe eller lignende)
    Jeg regner jo med at iMac er plassert et helt annet sted enn ved anlegget.
    IMac´en står på soverommet, få meter fra stereobenken. Ja, kablet hadde vært det beste, men da må det legges langs vegger/tak og borres hull. Ikke aktuelt alså.

    Jeg trodde ikke trådløs overføring påvirker lydkvaliteten negativt? Ikke det jeg har oppfattet fra andre i allefall.

    Vil ha lagringen/streamingen i boks før jeg går til innkjøp av ny DAC (og trolig ny blu-ray). Foreløpig ligger det nok an til å oppgradere fra Beresford til Hegel HD10. Og så se om det dukker opp en en mer effektbesparende forsterker med DAC kanskje. Bryston B100 DA. Eller en Bladelius Tyr/Thor m/DAC. HiFi & Musik gruppetesten jeg henviste til brukte jo Focal Scala til testen, så da føler jeg at man kan stole mer på den.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    I beste mening:

    Lyngen skrev:
    stejorge skrev:
    http://store.apple.com/no/product/MD033Z/A/Time-Capsule-3TB?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=MjI5NzM1NTU Hvis du kun skal utvide hdd så gjør denne jobben.
    Musikken streamer du fra iMac, Timecapsule utvider bare hdd i dette tilfellet. Denne har jo innebygget router.
    Eneste du ikke får er backup/raid, men du kan jo kobble en USB disk til TC og ta backup av den.
    Eller en slik http://store.apple.com/no/product/TX780ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&mco=MTU5OTE5NDA#tech-specs med FW rett i iMac'en tror uansett ikke støy fra denne vil være til sjenanse...
    Jeg har spurt mange ganger her og flere ganger på Apple butikker og har etter litt grubling, tenking og spørre andre så har jeg fått til svar at det ikke lar seg gjøre. At Time Capsule ikke streamer av seg selv og at det foregår via iMac har jeg da tatt som en selvfølge. Hallo! Har da tydelig sagt at jeg har iMac og Airport Express.

    Så da funker det alikevel? ??? ??? ??? :D :D :D
    ???

    Dette forstår jeg ikke.

    Jeg forstår heller ikke hvorfor du er aggressiv når andre forsøker å være snille å hjelpe deg på et område du ikke vet så mye om og heller ikke ønsker å lære så mye om.

    Det ville derimot være fint om du i det du skriver er systematisk, gir komplett, tydelig og lettlest informasjon osv. Det hjelper oss som forsøker å hjelpe deg.

    Men hvorfor finner ikke Iphone wi-wi nettet til AE? Må man sette opp dettte på noe vis?
    Jeg er som skrevet ingen Apple-ekspert. Etter en rask titt på:
    • http://www.apple.com/no/airportexpress/
    • http://www.apple.com/no/airportexpress/features/airplay.html
    • http://www.apple.com/no/airportexpress/specs.html
    • http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort#AirPort_Express
    ser det ut til at Apple Airport Express er en trådløs basestasjon med diverse funksjonalitet inkl. trådløs nettverkstilgang for inntil 10 brukere (enheter?).

    Hvordan har du koblet opp Apple Airport Express, resten av datautstyret ditt og internettilgangen?

    Se også Remote by Apple nevnt i "En helt ny fjernkontroll".
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Her var det mange misforståelser.
    Jeg har da hele tiden sagt hva jeg ønsker og hva jeg har. Jeg må bare forsikre meg om hva som fungerer. Det er det visst mange missforståelser?

    Hvordan er din Apple iMac tilkoblet internett? Direktekabel til internettinntaket, kablet hjemmenettverk eller trådløst hjemmenettverk?
    Direkte fra et Modem fra Nexgentel. Har ikke trådløst nettverk da jeg ikke har bruk for det (til nå iallefall).

    Jeg har streamet musikk i nesten ett år nå og det fungerer alltid. Litt tungvindt å alltid måtte slå på Airfoil dog. Men nå vil jeg alså lagre hele musikksamlingen lossless, så da trenger jeg mer plass. Så spørs det om jeg får Iphone´en min til å virke på AE sitt wi-fi nett. Noen som vet?

    Pro-Ject CD Box leveres med blank eller svart front
    Kanskje er det bedre enn å kjøpe ny Blu-ray. Hvem selger den?
    Du har nevnt at du ønsker deg en liten, nett CD-spiller med knapper på fronten (og støtte for fjernkontroll?). Box Design
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    KW skrev:
    Men avhengig av hvor du har iMacen (i forhold til anlegget) og ønske om eventuelt kablet istedet for trådløst (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE), så kan du eventuelt velge kabel mellom iMac og dac (under teppe eller lignende)
    Jeg regner jo med at iMac er plassert et helt annet sted enn ved anlegget.
    IMac´en står på soverommet, få meter fra stereobenken. Ja, kablet hadde vært det beste, men da må det legges langs vegger/tak og borres hull. Ikke aktuelt alså.

    Jeg trodde ikke trådløs overføring påvirker lydkvaliteten negativt? Ikke det jeg har oppfattet fra andre i allefall.
    [...]
    Basert på diverse tidligere lesning:

    Det er ikke nødvendigvis den trådløse overføringen mellom datamaskin og Apple AirPort Express som er årsaken til forskjellen KW opplever. Apple AirPort Express har digital lydutgang via Mini-TOSLINK, mens KW nå benytter FireWire fra Apple Mac mini. Det kan være forskjeller i overføringen til DAK p.g.a. forskjellige protokoller og deres egenskaper, om DAKen(s klokke) styrer overføringen osv. Det kan igjen tenkes å gi lydkvalitetsforskjeller.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg forstår heller ikke hvorfor du er aggressiv når andre forsøker å være snille å hjelpe deg på et område du ikke vet så mye om og heller ikke ønsker å lære så mye om.
    Beklager det, men jeg blir bare litt frustrert når man ikke får ja eller nei. Jeg setter stor pris på alle hjelp. Tråden er jo på 12 sider så det har ikke manglet på respons :D.

    Jeg synes da jeg har uttrykt meg tydelig, men tråden har også spriket i ulike retninger. I utganspunktet så ønsket jeg meg en boks ala Bladelius Embla, men alle slike mulightere er for dyre for meg så det har jeg måtte legge på is. Da er så enkel utvidelse av hva jeg har det beste (det har ikke vært lett å bli helt klok på det området i denne tråden). Nok engang så har jeg har skrevet det så mange ganger at jeg trodde ikke jeg måtte lage en liste, men skal jo ikke forvente at nye lesere gidder å lese hele tråden. Så beklager om det har vært utydelig.

    Takk for linkene med remote app ´en :).
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    CDWMcInSpots skrev:
    Lyngen skrev:
    KW skrev:
    Men avhengig av hvor du har iMacen (i forhold til anlegget) og ønske om eventuelt kablet istedet for trådløst (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE), så kan du eventuelt velge kabel mellom iMac og dac (under teppe eller lignende)
    Jeg regner jo med at iMac er plassert et helt annet sted enn ved anlegget.
    IMac´en står på soverommet, få meter fra stereobenken. Ja, kablet hadde vært det beste, men da må det legges langs vegger/tak og borres hull. Ikke aktuelt alså.

    Jeg trodde ikke trådløs overføring påvirker lydkvaliteten negativt? Ikke det jeg har oppfattet fra andre i allefall.
    [...]
    Basert på diverse tidligere lesning:

    Det er ikke nødvendigvis den trådløse overføringen mellom datamaskin og Apple AirPort Express som er årsaken til forskjellen KW opplever. Apple AirPort Express har digital lydutgang via Mini-TOSLINK, mens KW nå benytter FireWire fra Apple Mac mini. Det kan være forskjeller i overføringen til DAK p.g.a. forskjellige protokoller og deres egenskaper, om DAKen(s klokke) styrer overføringen osv. Det kan igjen tenkes å gi lydkvalitetsforskjeller.
    Ok. Takk :D ;).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Her var det mange misforståelser.
    Jeg har da hele tiden sagt hva jeg ønsker og hva jeg har. Jeg må bare forsikre meg om hva som fungerer. Det er det visst mange missforståelser?
    Ønskene dine har da vitterligen variert over tid gjennom denne tråden.

    Det er dessuten ofte en fordel å gi en samlet oversikt over utstyr, koblinger, ønsker m.m. slik at leserne ikke må lese gjennom mer enn 200 innlegg skrevet over flere måneder for å få oversikt. Dette er ekstra viktig når ønskene endrer seg over tid.

    Lyngen skrev:
    Hvordan er din Apple iMac tilkoblet internett? Direktekabel til internettinntaket, kablet hjemmenettverk eller trådløst hjemmenettverk?
    Direkte fra et Modem fra Nexgentel. Har ikke trådløst nettverk da jeg ikke har bruk for det (til nå iallefall).
    Er det Apple iMac som er koblet "[d]irekte fra et Modem fra Nexgentel" (eller er det (mot formodning basert på det du skriver) Apple AirPort Express)?

    Hvordan er Apple AirPort Express koblet til resten av datautstyret?

    Min lesning tyder på at Apple AirPort Express kan gi/gir deg trådløst nettverk.

    Lyngen skrev:
    Jeg har streamet musikk i nesten ett år nå og det fungerer alltid. Litt tungvindt å alltid måtte slå på Airfoil dog. Men nå vil jeg alså lagre hele musikksamlingen lossless, så da trenger jeg mer plass.
    Da trenger du jo egentlig ikke noe annet enn en ekstra (ekstern) harddisk. Se tidligere innlegg.

    Lyngen skrev:
    Så spørs det om jeg får Iphone´en min til å virke på AE sitt wi-fi nett. Noen som vet?
    Jeg har ikke forsøkt. Derimot fikk jeg min svigerinnes Apple iPod Touch til å virke med deres D-Link-baserte trådløse nettverk på første forsøk og uten særlig erfaring med trådløse nettverk på det tidspunktet.

    Jeg har en mistanke om at du må koble og konfigurere din Apple AirPort Express korrekt. Da vil du (mest sannsynlig) ha et trådløst hjemmenettverk som vil virke med datamaskiner, telefoner m.m.

    Lyngen skrev:
    Pro-Ject CD Box leveres med blank eller svart front
    Du har nevnt at du ønsker deg en liten, nett CD-spiller med knapper på fronten (og støtte for fjernkontroll?). Box Design


    Kanskje er det bedre enn å kjøpe ny Blu-ray. Hvem selger den?


    Box Design by Pro-Ject Audio Systems kan formodentlig bestilles fra alle som selger Pro-Ject. Musik Magazinet i Bergen har f.eks. en del av produktene i butikken.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Lyngen skrev:
    KW skrev:
    Men avhengig av hvor du har iMacen (i forhold til anlegget) og ønske om eventuelt kablet istedet for trådløst (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE), så kan du eventuelt velge kabel mellom iMac og dac (under teppe eller lignende)
    Jeg regner jo med at iMac er plassert et helt annet sted enn ved anlegget.
    IMac´en står på soverommet, få meter fra stereobenken. Ja, kablet hadde vært det beste, men da må det legges langs vegger/tak og borres hull. Ikke aktuelt alså.

    Jeg trodde ikke trådløs overføring påvirker lydkvaliteten negativt? Ikke det jeg har oppfattet fra andre i allefall.

    Vil ha lagringen/streamingen i boks før jeg går til innkjøp av ny DAC (og trolig ny blu-ray). Foreløpig ligger det nok an til å oppgradere fra Beresford til Hegel HD10. Og så se om det dukker opp en en mer effektbesparende forsterker med DAC kanskje. Bryston B100 DA. Eller en Bladelius Tyr/Thor m/DAC. HiFi & Musik gruppetesten jeg henviste til brukte jo Focal Scala til testen, så da føler jeg at man kan stole mer på den.
    Trådløs overføring i seg selv påvirker ikke lyden negativt. Det som en kan støte på som problem er "glitch" mellom det trådløse nettverket og musikkavspillerutstyret (i mitt tilfelle er det Squeezebox). Har opplevd i det siste at minnebufferen i forbindelse med streamingen har gått tom og det har ført til noen sekunders opphold i avspillingen, før bufferen fylles på nytt. Dette vet jeg ikke sikkert, men jeg tror dette fenomenet unngås med kablet tilkobling. Noen får korrigere meg hvis dette er galt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg forstår heller ikke hvorfor du er aggressiv når andre forsøker å være snille å hjelpe deg på et område du ikke vet så mye om og heller ikke ønsker å lære så mye om.
    Beklager det, men jeg blir bare litt frustrert når man ikke får ja eller nei. Jeg setter stor pris på alle hjelp. Tråden er jo på 12 sider så det har ikke manglet på respons :D.
    OK, men noen ganger er det lurt å telle til 10, og deretter lese gjennom en gang til før man trykker på knappen "Legg til innlegg".

    Lyngen skrev:
    Jeg synes da jeg har uttrykt meg tydelig, men tråden har også spriket i ulike retninger. I utganspunktet så ønsket jeg meg en boks ala Bladelius Embla, men alle slike mulightere er for dyre for meg så det har jeg måtte legge på is. Da er så enkel utvidelse av hva jeg har det beste (det har ikke vært lett å bli helt klok på det området i denne tråden). Nok engang så har jeg har skrevet det så mange ganger at jeg trodde ikke jeg måtte lage en liste, men skal jo ikke forvente at nye lesere gidder å lese hele tråden. Så beklager om det har vært utydelig.

    Takk for linkene med remote app ´en :).
    Jeg har fulgt tråden siden starten, men jeg har ikke relest den etter pausen fra svar #144 30.05.2011 til svar #146 28.07.2011. En tomånederspause + endringer i både ønsker og utstyr borger for en oppsummering (som nevnt i tidligere innlegg). Det vil danne/gi en god start på fortsettelsen.

    Lyngen skrev:
    Da er så enkel utvidelse av hva jeg har det beste (det har ikke vært lett å bli helt klok på det området i denne tråden).
    Som allerede skrevet:

    CDWMcInSpots skrev:
    Lyngen skrev:
    Jeg har streamet musikk i nesten ett år nå og det fungerer alltid. Litt tungvindt å alltid måtte slå på Airfoil dog. Men nå vil jeg alså lagre hele musikksamlingen lossless, så da trenger jeg mer plass.
    Da trenger du jo egentlig ikke noe annet enn en ekstra (ekstern) harddisk. Se tidligere innlegg.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg får alltid opp en feilmeldig om at AE rapporterer feil, men det funker jo så da så :). Imac er kablet til modem.

    Jeg har ønsket å være uavhengig av Mac/PC for å avspille musikk, men om det ikke finnes overkommelige produkter så har jeg da hele tiden sagt at jeg ønsker det så enkelt som mulig og ikke NAS server. Om da bare noen hadde informert meg om at det er uprobelmatisk med bare en ekstern HD (den har ikke kommet før nå).

    Så da kjøper jeg en Time Capsule og tester ut hva jeg må gjøre for å få remote app´en til å fungere med eksisterende nett. Det er vel likegyldig hvilket produkt som gjør jobben bare systemet er likt?

    Egentlig så er jeg ikke så kritisk til musikkgjengivelsen så lenge jeg spiller rock/pop da jeg ikke pleier å sitte i sweetspot med denne musikken samt at de platene uansett ikke har spesielt god lydkvalitet. Bare det svinger og er transparent :D.

    Det har vel vært endel diskusjoner om det, men innbilder meg at selve drivverket ikke har noen nevneverdig påvirkning på lydkvaliteten slik at jeg uasett kan avspille klassisk, akustisk og jazzplater fysisk. De har jeg plass til i CD-hyllene. Min tidligere Cary spiller har jo en billig ræl av et drev som låter mekanisk fælt, mens lyden er topp.

    DAC kan jeg alltis oppgradere en gang til og Hegel er vel lett å selge uansett. Siden H10 er på tilbud tviler jeg på at den doble prisen er verd det opp til H20. Men soundgarden tillater også deponering av dem. En H10 har jeg plass til over blura- spilleren slik at jeg unngår en boks til på benken min. Jeg setter stor pris på enkelt og pent oppsett.

    Men nå må jeg ut i sola :D.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    atonal skrev:
    Lyngen skrev:
    KW skrev:
    Men avhengig av hvor du har iMacen (i forhold til anlegget) og ønske om eventuelt kablet istedet for trådløst (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE), så kan du eventuelt velge kabel mellom iMac og dac (under teppe eller lignende)
    Jeg regner jo med at iMac er plassert et helt annet sted enn ved anlegget.
    IMac´en står på soverommet, få meter fra stereobenken. Ja, kablet hadde vært det beste, men da må det legges langs vegger/tak og borres hull. Ikke aktuelt alså.

    Jeg trodde ikke trådløs overføring påvirker lydkvaliteten negativt? Ikke det jeg har oppfattet fra andre i allefall.
    [...]
    Trådløs overføring i seg selv påvirker ikke lyden negativt. Det som en kan støte på som problem er "glitch" mellom det trådløse nettverket og musikkavspillerutstyret (i mitt tilfelle er det Squeezebox). Har opplevd i det siste at minnebufferen i forbindelse med streamingen har gått tom og det har ført til noen sekunders opphold i avspillingen, før bufferen fylles på nytt. Dette vet jeg ikke sikkert, men jeg tror dette fenomenet unngås med kablet tilkobling. Noen får korrigere meg hvis dette er galt.
    KW skrev:
    (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE)
    Hvis jeg ikke misforstår KW helt, skriver han om lydkvalitet, mens du skriver om "dropouts"/bortfall av lyd i noen sekunder. Det er to helt forskjellige ting.

    Se isteden en mulig forklaring i mitt svar #224:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Basert på diverse tidligere lesning:

    Det er ikke nødvendigvis den trådløse overføringen mellom datamaskin og Apple AirPort Express som er årsaken til forskjellen KW opplever. Apple AirPort Express har digital lydutgang via Mini-TOSLINK, mens KW nå benytter FireWire fra Apple Mac mini. Det kan være forskjeller i overføringen til DAK p.g.a. forskjellige protokoller og deres egenskaper, om DAKen(s klokke) styrer overføringen osv. Det kan igjen tenkes å gi lydkvalitetsforskjeller.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    CDWMcInSpots skrev:
    atonal skrev:
    Lyngen skrev:
    KW skrev:
    Men avhengig av hvor du har iMacen (i forhold til anlegget) og ønske om eventuelt kablet istedet for trådløst (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE), så kan du eventuelt velge kabel mellom iMac og dac (under teppe eller lignende)
    Jeg regner jo med at iMac er plassert et helt annet sted enn ved anlegget.
    IMac´en står på soverommet, få meter fra stereobenken. Ja, kablet hadde vært det beste, men da må det legges langs vegger/tak og borres hull. Ikke aktuelt alså.

    Jeg trodde ikke trådløs overføring påvirker lydkvaliteten negativt? Ikke det jeg har oppfattet fra andre i allefall.
    [...]
    Trådløs overføring i seg selv påvirker ikke lyden negativt. Det som en kan støte på som problem er "glitch" mellom det trådløse nettverket og musikkavspillerutstyret (i mitt tilfelle er det Squeezebox). Har opplevd i det siste at minnebufferen i forbindelse med streamingen har gått tom og det har ført til noen sekunders opphold i avspillingen, før bufferen fylles på nytt. Dette vet jeg ikke sikkert, men jeg tror dette fenomenet unngås med kablet tilkobling. Noen får korrigere meg hvis dette er galt.
    KW skrev:
    (min erfaring er at det ble bedre lyd kablet (firewire enn med AE)
    Hvis jeg ikke misforstår KW helt, skriver han om lydkvalitet, mens du skriver om "dropouts"/bortfall av lyd i noen sekunder. Det er to helt forskjellige ting.Se isteden en mulig forklaring i mitt svar #224:
    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Basert på diverse tidligere lesning:

    Det er ikke nødvendigvis den trådløse overføringen mellom datamaskin og Apple AirPort Express som er årsaken til forskjellen KW opplever. Apple AirPort Express har digital lydutgang via Mini-TOSLINK, mens KW nå benytter FireWire fra Apple Mac mini. Det kan være forskjeller i overføringen til DAK p.g.a. forskjellige protokoller og deres egenskaper, om DAKen(s klokke) styrer overføringen osv. Det kan igjen tenkes å gi lydkvalitetsforskjeller.
    Slik jeg har oppfattet atonals innlegg, er han høyst klar over forskjellen. Han innleder med å si at trådløs overføring i seg selv ikke påvirker lyden, hvorpå han går over til å snakke om et annet utbredt fenomen, nemlig dropouts. Dette sister er jeg mer enn gjennomsnittlig interessert i ;D, fordi jeg tidvis har slitt fælt med det. Men så sent som i går skjedde det noe som KANSKJE har løst problemet. Jeg har abb hos Telenor, og ved hjelp av Telenorhjelpen fant jeg fram til hvordan man skal skifte kanal. Jeg skiftet fra kanal 6 til 11, og dermed brøt helvete løs, i form av et totalt fravær av dropouts :D. Det kan kanskje være et tips til andre Telenor-abonnenter som sliter med det samme.
    Sorry for å blande inn litt off-topic, men jeg er fremdeles et stykke opp i skyene over at det ikke er noe dropouts. Enn så lenge... :-\
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lyngen skrev:
    Jeg får alltid opp en feilmeldig om at AE rapporterer feil, men det funker jo så da så :). Imac er kablet til modem.
    Det er selvsagt mulig at du kan ignorere feilmeldingen, men det ville jeg undersøkt nærmere slik at jeg var sikker på det. Kanskje kun noe av funksjonaliteten til Apple AirPort Express virker, mens resten ikke fungerer p.g.a. feilen nevnte feilmelding forteller om.

    Lyngen skrev:
    Jeg har ønsket å være uavhengig av Mac/PC for å avspille musikk, men om det ikke finnes overkommelige produkter så har jeg da hele tiden sagt at jeg ønsker det så enkelt som mulig og ikke NAS server. Om da bare noen hadde informert meg om at det er uprobelmatisk med bare en ekstern HD (den har ikke kommet før nå).
    Som sagt: Tråden er lang (både i innlegg og tidsrom) og ønskene og scenariene har vært mange og varierte. Dermed er det ikke alltid like lett å treffe.

    Lyngen skrev:
    Så da kjøper jeg en Time Capsule og tester ut hva jeg må gjøre for å få remote app´en til å fungere med eksisterende nett. Det er vel likegyldig hvilket produkt som gjør jobben bare systemet er likt?
    Du trenger (mest sannsynlig) ikke å kjøpe en Apple Time Capsule (ekstern harddisk + trådløs nettverksrouter m.m.). Det holder med en ekstern harddisk med FireWire- eller USB-tilkobling.

    Jeg tror som allerede skrevet i svar #227 at du med Apple AirPort Express allerede har alt du trenger for et trådløst hjemmenettverk. Din Apple iPhone kan snakke med det så snart du har satt opp det trådløse hjemmenettverket korrekt:
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har en mistanke om at du må koble og konfigurere din Apple AirPort Express korrekt. Da vil du (mest sannsynlig) ha et trådløst hjemmenettverk som vil virke med datamaskiner, telefoner m.m.
    Lyngen skrev:
    Egentlig så er jeg ikke så kritisk til musikkgjengivelsen så lenge jeg spiller rock/pop da jeg ikke pleier å sitte i sweetspot med denne musikken samt at de platene uansett ikke har spesielt god lydkvalitet. Bare det svinger og er transparent :D.

    Det har vel vært endel diskusjoner om det, men innbilder meg at selve drivverket ikke har noen nevneverdig påvirkning på lydkvaliteten slik at jeg uasett kan avspille klassisk, akustisk og jazzplater fysisk. De har jeg plass til i CD-hyllene. Min tidligere Cary spiller har jo en billig ræl av et drev som låter mekanisk fælt, mens lyden er topp.
    Lydkvaliteten ved musikkavspilling fra datamaskin via en god DAK kan uansett bli meget bra. Det gjelder selvsagt også for "klassisk, akustisk og jazzplater". Man må bare passe på å gjøre det riktig.

    Pro-Ject skriver uansett bl.a. følgende om sine Box Design-drivverk:
    Robust and reliable all-metal CD transport
    Slot-in mechanism
    Servo board optimised for 1:1 playback of CDs
    “Blue Tiger” Servo-Board for 1:1 CD playback
    Luxurious slot-in mechanism
    Solid cabinet protects electronics and drive against vibration
    Lyngen skrev:
    Men nå må jeg ut i sola :D.
    Hvilken sol?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    "Dropouts" med trådløst nettverk

    Steinar_Lund skrev:
    [...]
    Slik jeg har oppfattet atonals innlegg, er han høyst klar over forskjellen. Han innleder med å si at trådløs overføring i seg selv ikke påvirker lyden, hvorpå han går over til å snakke om et annet utbredt fenomen, nemlig dropouts. Dette sister er jeg mer enn gjennomsnittlig interessert i ;D, fordi jeg tidvis har slitt fælt med det. Men så sent som i går skjedde det noe som KANSKJE har løst problemet. Jeg har abb hos Telenor, og ved hjelp av Telenorhjelpen fant jeg fram til hvordan man skal skifte kanal. Jeg skiftet fra kanal 6 til 11, og dermed brøt helvete løs, i form av et totalt fravær av dropouts :D. Det kan kanskje være et tips til andre Telenor-abonnenter som sliter med det samme.
    Sorry for å blande inn litt off-topic, men jeg er fremdeles et stykke opp i skyene over at det ikke er noe dropouts. Enn så lenge... :-\
    Det du beskriver har da intet med Telenor å gjøre. Det gjelder helt generelt for trådløse nettverk, og vi har skrevet om det ganske ofte.

    Hvis man har et trådløst nettverk i et område med andre trådløse nettverk (vanlig i tettbygde strøk) eller andre enheter (f.eks. mikrobølgeovner) som benytter samme frekvensbånd som ditt trådløse nettverk, kan det oppstå interferens/konflikt. Det kan ofte avhjelpes ved å bytte til en annen kanal (slik du har erfart).

    Det finnes programvare for datamaskiner som viser hvilke trådløse nettverk som finnes i ditt område, hvilke kanaler de benytter og hva signalstyrken er. Dette er et nyttig verktøy for å finne den beste kanalen. Dette kan forøvrig variere fra rom til rom i samme hus og t.o.m. mellom forskjellige posisjoner i samme rom. Kvaliteten på dine trådløse nettverksenheters antenner, mottagere, sendere m.m. har også betydning.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    CDWMcInSpots skrev:
    "Dropouts" med trådløst nettverk

    Steinar_Lund skrev:
    [...]
    Slik jeg har oppfattet atonals innlegg, er han høyst klar over forskjellen. Han innleder med å si at trådløs overføring i seg selv ikke påvirker lyden, hvorpå han går over til å snakke om et annet utbredt fenomen, nemlig dropouts. Dette sister er jeg mer enn gjennomsnittlig interessert i ;D, fordi jeg tidvis har slitt fælt med det. Men så sent som i går skjedde det noe som KANSKJE har løst problemet. Jeg har abb hos Telenor, og ved hjelp av Telenorhjelpen fant jeg fram til hvordan man skal skifte kanal. Jeg skiftet fra kanal 6 til 11, og dermed brøt helvete løs, i form av et totalt fravær av dropouts :D. Det kan kanskje være et tips til andre Telenor-abonnenter som sliter med det samme.
    Sorry for å blande inn litt off-topic, men jeg er fremdeles et stykke opp i skyene over at det ikke er noe dropouts. Enn så lenge... :-\
    Det du beskriver har da intet med Telenor å gjøre. Det gjelder helt generelt for trådløse nettverk, og vi har skrevet om det ganske ofte.

    Hvis man har et trådløst nettverk i et område med andre trådløse nettverk (vanlig i tettbygde strøk) eller andre enheter (f.eks. mikrobølgeovner) som benytter samme frekvensbånd som ditt trådløse nettverk, kan det oppstå interferens/konflikt. Det kan ofte avhjelpes ved å bytte til en annen kanal (slik du har erfart).

    Det finnes programvare for datamaskiner som viser hvilke trådløse nettverk som finnes i ditt område, hvilke kanaler de benytter og hva signalstyrken er. Dette er et nyttig verktøy for å finne den beste kanalen. Dette kan forøvrig variere fra rom til rom i samme hus og t.o.m. mellom forskjellige posisjoner i samme rom. Kvaliteten på dine trådløse nettverksenheters antenner, mottagere, sendere m.m. har også betydning.
    Jeg nevnte Telenor kun fordi det var på Telenorhjelpen jeg fant løsningen. Andre har sikkert sine løsninger, men dem kjenner jeg ikke til. Omforladels.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Steinar_Lund skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    "Dropouts" med trådløst nettverk

    Steinar_Lund skrev:
    [...]
    Slik jeg har oppfattet atonals innlegg, er han høyst klar over forskjellen. Han innleder med å si at trådløs overføring i seg selv ikke påvirker lyden, hvorpå han går over til å snakke om et annet utbredt fenomen, nemlig dropouts. Dette sister er jeg mer enn gjennomsnittlig interessert i ;D, fordi jeg tidvis har slitt fælt med det. Men så sent som i går skjedde det noe som KANSKJE har løst problemet. Jeg har abb hos Telenor, og ved hjelp av Telenorhjelpen fant jeg fram til hvordan man skal skifte kanal. Jeg skiftet fra kanal 6 til 11, og dermed brøt helvete løs, i form av et totalt fravær av dropouts :D. Det kan kanskje være et tips til andre Telenor-abonnenter som sliter med det samme.
    Sorry for å blande inn litt off-topic, men jeg er fremdeles et stykke opp i skyene over at det ikke er noe dropouts. Enn så lenge... :-\
    Det du beskriver har da intet med Telenor å gjøre. Det gjelder helt generelt for trådløse nettverk, og vi har skrevet om det ganske ofte.

    Hvis man har et trådløst nettverk i et område med andre trådløse nettverk (vanlig i tettbygde strøk) eller andre enheter (f.eks. mikrobølgeovner) som benytter samme frekvensbånd som ditt trådløse nettverk, kan det oppstå interferens/konflikt. Det kan ofte avhjelpes ved å bytte til en annen kanal (slik du har erfart).

    Det finnes programvare for datamaskiner som viser hvilke trådløse nettverk som finnes i ditt område, hvilke kanaler de benytter og hva signalstyrken er. Dette er et nyttig verktøy for å finne den beste kanalen. Dette kan forøvrig variere fra rom til rom i samme hus og t.o.m. mellom forskjellige posisjoner i samme rom. Kvaliteten på dine trådløse nettverksenheters antenner, mottagere, sendere m.m. har også betydning.
    Jeg nevnte Telenor kun fordi det var på Telenorhjelpen jeg fant løsningen. Andre har sikkert sine løsninger, men dem kjenner jeg ikke til. Omforladels.
    Bra at Telenor hjalp deg.

    Problemet og dermed løsningen gjelder som ovenskrevet, helt generelt for trådløse nettverk.

    Hvordan man velger kanal avhenger av hvilken trådløs sender/router man benytter. Apple, NETGEAR, D-Link og Cisco Linksys har neppe identisk programvare for konfigurering av sine respektive nettverksprodukter. Jeg vet ikke hvilke nettverksprodukter Telenor gir/selger til sine kunder.

    Det trådløse nettverket trenger forøvrig ikke en gang å være tilknyttet internett og dermed heller ikke ha en forbindelse til/være avhengig av en (internett)leverandør (i ditt tilfelle Telenor, i Lyngens tilfelle NextGenTel).
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Fint at det finnes forskjellige løsninger. I min lille boble dreier det seg kun om Telenor. Men nå er jeg redd Lyngen kommer til å synes at tråden hans har sklidd vel langt ut, når han er tilbake etter at sol er gått ned ;D
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har iallfall mistet oversikten men kanskje mannen med svart belte i kopi/lim inn/sitering, CDWMcInSpots, gjør en innsats igjen ;D

    Kanskje Lyngen sitter igjen med følelsen av at disse tingene er fryktelig kompliserte, det er de ikke.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Class skrev:
    Jeg har iallfall mistet oversikten men kanskje mannen med svart belte i kopi/lim inn/sitering, CDWMcInSpots, gjør en innsats igjen ;D

    Kanskje Lyngen sitter igjen med følelsen av at disse tingene er fryktelig kompliserte, det er de ikke.
    Kanskje Class sitter igjen med følelsen av at kopi/lim inn/sitering er fryktelig kompliserte, det er de ikke. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn