Er det ikke til en viss grad den personlige smak til personen bak miksepulten vi blir servert?rolfozzy skrev:Den mest nøytrale innspillingen vil vel være et godt bootlegopptak direkte fra mixepulten under en konsert.
Men hvem vil ha det som referanse ?
Takk for et supert innlegg. Jeg skal heller ikke legge meg opp i diskusjonen, men tilføye at jeg veldig godt ser poenget med mye "dårlige" klassiske innspillinger idag. Jeg kjøper mye cd'er, og det er sjelden at en moderne klassisk cd fremviser stort særpreg fra haller og instrumenter, jeg er hjertens enig. Fra et high fidelity perspektiv, så er det temmelig forfriskende å sette på en 50-60-talls god, umanipulert innspilling ja. Da blomstrer saler og instrumenter på en helt annen måte mange ganger.consen skrev:Det har blitt en motelyd som nesten alle bruker. Oppskriften er å vri slik og slik på EQ, legge på den og den klangen oppå klangen til orkesteret osv. Da låter alt likt. Slik var det ikke på 60-tallet. En hørte klangen i rommet, klangen i fiolinen osv. En hørte særpreget. Jeg blir så dønn lei av å høre på disse dårlige klassiske platene som utgis i dag, med få unntak.
Takker for ett meget interessant og reflektert innlegg igjen consen, selv om jeg ikke er teknisk kyndig å følge diskusjonen inn i studioet så er det veldig interessant og lærerikt å lese dine innlegg her.consen skrev:Dr.No skriver:
Dr.No
For meg blir det for lettvint å si at alt utstyr farger. Det finnes utstyr som kommer tydelig nærmere idealet, etter min mening. Den som er vant til vanlige, dynamiske høyttalere og så plutselig får på seg gode elektrostatiske hodetelefoner vil antagelig skjønne hva jeg mener, for å ta et raskt eksempel. Jeg ville personlig foretrukket å gradere utstyr etter hvor nært det når opp mot idealet.
Kanskje ikke en spesielt trendy holdning, men men... (jeg kan leve med den).
Jeg finner nøytral lyd mest opphissende. Den gir liksom større overraskelser. Har utstyret en eller annen betoning, vil betoningen være der hele tiden. No
***********************************************************
Har hatt elektrostatiske hodeteleoner i ulike versjoner i snart 30 år.
Min erfaring er at de alle farger lyden mye. Noen av driverboksene gir en type lyd, en anen driverboks til dem gir en annen lyd. Noen driverbokser får glasstaver til å høres ut som metall-staver (typisk transistordrivere). Andre drivere med rør får glasstavene til å høres ut som glasstaver, men har kanskje en mer uklar lyd med mindre detaljer. Vil en ha det mest klangekte, eller mest detaljer? Ulike hodetelefoner av elektrostat-typen låter som dag og natt forskjellig. Hvordan kan dette være noen referanse?
Ja, jeg har også sammenlignet lyden i elektrostatiske hodetelefoner med høyttalerne mine (dynamiske). Har funnet ut at høyttalerne mine er å foretrekke i de fleste tilfeller, fordi dem er mer nøytrale i mine ører (men først etter at jeg korrigerte delefilteret i dem). Frekvensgangen blir lett helt feil i hodetelefoner. Tror det er fordi øreflippene ikke får påvirket lyden slik vårt hode er vant med. Har nå noen dynamiske hodetelefoner som jeg foretrekker framfor disse elektrostatiske, med unntak av Stax Sigma Pro. Dette er ett unntak, dvs. den eneste elektrostatiske hodetelefonen som i mine ører lager "nesten" nøytral lyd. Stax lambda, lambda pro, signature og de andre modellene er i mine ører helt unøytrale. Jecklin Float lagde også en elektrostatisk hodetelefon for noen år siden som jeg syntes låt nokså nøytralt.
Men jeg tror at vi aldri vil kunne få noenlunde nøytral lyd før mikrofonene som brukes blir bedre. Eneste mikrofonen jeg har brukt (i mitt opptaksstudio) som låter nesten nøytralt er DPA. De har en mikrofon-modell som låter temmelig nøytralt. Men da må en jo lete etter innspillinger som bruker denne mikken. Men så farger jo mic-forsterkerne ulikt da. Så allerede der blir lyden farget. Stormembranmikker som er så populære i dag, farger jo lyden svært mye. Dere kan jo bare gå inn og se frekvensgangen i dem. Tror dere vil få sjokk. I noen av DPA sine er avviket i frekvensgangen ca. pluss-minus 0,25 dB. I stormembranmikker er den ofte pluss-minus 8dB. Dvs 16 dB feil i frekvensgangen mellom 100 Hz og 20kHz. Noen over 20dB. Skal det liksom være High-End? Og slike mikker nyter vi Carola og andre innspillinger på. Carola synger mye i Neuman M149. I omni karakteristik har den 10 dB avvik, i 8-tall har den 14 dB. Er det rart at Carola høres så spiss og stygt ut på innspillingene? Nøytral lyd??? Nei ! Våres høyttalere og stereoanlegg er supernøytrale i forhold til alle disse innspillingene. Men en annen ting er at folks ører har blitt vant med disse unøytrale innspillingene og kaller dem nøytrale. Disse mikkene er laget for å ha denne ugjevnheten i karakteristikken. Studioer våger ikke spille inn menneskestemmer nøytralt, for da tror mange at lyden er dårlig. Sågar legges det på de fleste pop-plater inn forvrengning på sangstemmene. Da tror folk at lyden er klarere. Stemmen blir overstyrt i et forsterkertrinn, som når en forvrenger en el-gitar i en gitarforsterker. Litt av denne overdriven blir lagt på originallyden med en volumknapp på mikk-forsterkeren. Tror dere meg ikke? Har selv drevet med dette. Folk vil ha denne sounden. Til mer forvrengning, til bedre liker folk det. Jeg vet akkurat hvordan lyden blir med denne overdriven, så jeg hører med en gang når det er lagt på. Og folk blir så vant med denne forvrengningen at de tror lyden er uklar om forvrengningen blir borte.
Noe i nærheten av nøytral lyd er en utopi. Og mer på populærmusikk enn klassisk, men moderne klassiske innspillinger er også elendige. Tenk at dem faktisk legger kunstig romklang på den klangen som er i konsertsalen, bare som et eksempel. Ja, dere skulle nett visst hvor mye det er manipulert. Selv foretrekker jeg ofte mono eller stereoinnspillinger fra 60-tallet. Da var det ikke manipulert. Men i dag har en mulighet for å lage bedre innspillinger om en vil. Men det blir sjelden gjort. Kjøper jeg klassiske plater i dag, høres nesten alle like ut klangmessig. Det har blitt en motelyd som nesten alle bruker. Oppskriften er å vri slik og slik på EQ, legge på den og den klangen oppå klangen til orkesteret osv. Da låter alt likt. Slik var det ikke på 60-tallet. En hørte klangen i rommet, klangen i fiolinen osv. En hørte særpreget. Jeg blir så dønn lei av å høre på disse dårlige klassiske platene som utgis i dag, med få unntak.
Nøytral lyd er en utopi. Vi må bare alle finne noe som våre ører klarer å høre på uten å få hodeverk. Og hvordan det stereoanlegget er, det forandrer seg med alderen. Vi blir mer og mer trent som lyttere, og dette gjør at om ett år hører vi feil i stereoanlegget som vi ikke hører idag. Derfor må stereoanlegget hele tiden forandres i takt med de opptrente ørene. Og da må en ofte legge til sides noen egenskape i anlegget for å oppnå noe som nå er blitt viktigere. En må f.eks. velge mellom klangekte lyd og superoppløst lyd. Det blir jo som å velge mellom pest og kolera. Jeg har måttet gi avkall på litt perspektiv for å få klangen oppgradert. En får ikke i pose og sekk (uten at det koster skjorta). De som skal ha ut alle detaljene, må ofte avkall på god klang. En får ikke begge deler samtidig. Det har jeg lært på disse årene jeg har holdt på. Ikke at det ikke går an, men da koster kanske en eneste av komponentene i stereoanlegget over 100.000 kroner. Da får en kanskje både i pose og sekk. Men så skal alt dette matche da. Så en har jo ikke noe garanti på nøytral lyd om en passerer en million for stereoanlegget heller. Nei, det er bedre å gi opp denne tanken, og få et stereoanlegg som tilfredsstiller det som er følsom for i dag. I morgen er du kanskje lydfølsom for noe annet i lyden, og da må en begynne å skifte ut komponenter. Da har en det på gang til en dør eller slutter med hifi-interessen. Eller bare slår seg til ro med det en har og sier, nok er nok. Nå får jeg heller sette meg ned og nyte musikken min. Det siste er nok lurest. Der er jeg selv komt i dag. Så får alle de andre bare diskutere hva som er nøytralt. De som tror de har fått seg et nøytralt stereoanlegg er sikkert fornøyd en stund. Er jo en kjent sak at det første stereoanlegget vi får oss, er det som vi er mest fornøyd med gjennom hele livet.
Hadde en hifi-venn som var så fornøyd med det første stereoanlegget med noen høyttalere til under 500 kroner per stk. at han åpnet verandadøren og satte høyttalerne på terassen og spilte så høyt at det skurret. Han måtte jo la naboene høre hvor god lyd han hadde. Han kunne jo ikke brenne inne med denne godlyden helt alene. Var sikkert en edel tanke, men spørst om naboene var enige da. Problemet var at han ble mer og mer misfornøyd med lyden, og noen hundretuse kroner senere gav han opp hobbyen, for han kom ikke i mål. Tenk om han hadde oppdaget musikken og hvilke gleder den kunne gitt ham. Nå bygger han båter istedenfor høyttalere.
Lykke til videre med diskusjonen.
consen
impulse skrev:Vi er nok engang helt på linje, om.s....Etter mange års lytting til akustisk musikk live, er min konklusjon at virkeligheten er tildels mye møprkere enn Hifianleggene flest gjengir den. Dvs, alle virkelig gode anlegg jeg har hørt, låter også mørkere, og ikke diskantfokusert. Likevel er detaljene der i fullt monn.
impulse skrev:Vi er nok engang helt på linje, om.s....Etter mange års lytting til akustisk musikk live, er min konklusjon at virkeligheten er tildels mye møprkere enn Hifianleggene flest gjengir den. Dvs, alle virkelig gode anlegg jeg har hørt, låter også mørkere, og ikke diskantfokusert. Likevel er detaljene der i fullt monn.
Det er ett stikkord her som sørgelig få forsterkere til hodetelefoner gjør noe matnyttig med HRTF - head related transferfunction - med eller uten egenklang.consen skrev:...
Ja, jeg har også sammenlignet lyden i elektrostatiske hodetelefoner med høyttalerne mine (dynamiske). Har funnet ut at høyttalerne mine er å foretrekke i de fleste tilfeller, fordi dem er mer nøytrale i mine ører (men først etter at jeg korrigerte delefilteret i dem). Frekvensgangen blir lett helt feil i hodetelefoner. Tror det er fordi øreflippene ikke får påvirket lyden slik vårt hode er vant med. Har nå noen dynamiske hodetelefoner som jeg foretrekker framfor disse elektrostatiske, med unntak av Stax Sigma Pro. Dette er ett unntak, dvs. den eneste elektrostatiske hodetelefonen som i mine ører lager "nesten" nøytral lyd. Stax lambda, lambda pro, signature og de andre modellene er i mine ører helt unøytrale. Jecklin Float lagde også en elektrostatisk hodetelefon for noen år siden som jeg syntes låt nokså nøytralt.
...
Nøytralitet i innspilling vs nøytralitet i avspilling er to ganske forskjellige ting. Man behøver da heller ikke nøytrale innspillinger for å bedømme nøytraliteten i avspillingen på en rimelig robust måte....
Men jeg tror at vi aldri vil kunne få noenlunde nøytral lyd før mikrofonene som brukes blir bedre. Eneste mikrofonen jeg har brukt (i mitt opptaksstudio) som låter nesten nøytralt er DPA. De har en mikrofon-modell som låter temmelig nøytralt. Men da må en jo lete etter innspillinger som bruker denne mikken. Men så farger jo mic-forsterkerne ulikt da. Så allerede der blir lyden farget. Stormembranmikker som er så populære i dag, farger jo lyden svært mye. Dere kan jo bare gå inn og se frekvensgangen i dem. Tror dere vil få sjokk. I noen av DPA sine er avviket i frekvensgangen ca. pluss-minus 0,25 dB. I stormembranmikker er den ofte pluss-minus 8dB. Dvs 16 dB feil i frekvensgangen mellom 100 Hz og 20kHz. Noen over 20dB. Skal det liksom være High-End? Og slike mikker nyter vi Carola og andre innspillinger på. Carola synger mye i Neuman M149. I omni karakteristik har den 10 dB avvik, i 8-tall har den 14 dB. Er det rart at Carola høres så spiss og stygt ut på innspillingene? Nøytral lyd??? Nei ! Våres høyttalere og stereoanlegg er supernøytrale i forhold til alle disse innspillingene. Men en annen ting er at folks ører har blitt vant med disse unøytrale innspillingene og kaller dem nøytrale. Disse mikkene er laget for å ha denne ugjevnheten i karakteristikken. Studioer våger ikke spille inn menneskestemmer nøytralt, for da tror mange at lyden er dårlig. Sågar legges det på de fleste pop-plater inn forvrengning på sangstemmene. Da tror folk at lyden er klarere. Stemmen blir overstyrt i et forsterkertrinn, som når en forvrenger en el-gitar i en gitarforsterker. Litt av denne overdriven blir lagt på originallyden med en volumknapp på mikk-forsterkeren. Tror dere meg ikke? Har selv drevet med dette. Folk vil ha denne sounden. Til mer forvrengning, til bedre liker folk det. Jeg vet akkurat hvordan lyden blir med denne overdriven, så jeg hører med en gang når det er lagt på. Og folk blir så vant med denne forvrengningen at de tror lyden er uklar om forvrengningen blir borte.
...
Slett ikke uenig, men det er fortsatt en grei målestokk/tilnærming ......
Nøytral lyd er en utopi.
...
Min ringe erfaring med det stratosfæriske prisleiet så er det tilnærmingen til nøytralitet mindre og mindre utbredt, mens «designer sound» blir mer og mer populært ... i denne sammenhnegen synes det viktig å være litt mer oppmerksom på at ens egen hørsel, og egen smak og behag ikke er konstant ... trening eller ei. Dersom man kan lære seg å lytte forbi sine egne unoter tror jeg man har kommet et lite stykke videre. Kombinasjonen av byttesyke og «bad ear day» kan være unødvendig kostbart. Forøvrig er det ikke alltid lurt å blande sammen «stiliserte idealer» (les «nøytralitet») med egen smak og behag, det går faktisk an å skille dem ......
Så en har jo ikke noe garanti på nøytral lyd om en passerer en million for stereoanlegget heller. Nei, det er bedre å gi opp denne tanken, og få et stereoanlegg som tilfredsstiller det som er følsom for i dag. I morgen er du kanskje lydfølsom for noe annet i lyden, og da må en begynne å skifte ut komponenter. Da har en det på gang til en dør eller slutter med hifi-interessen. Eller bare slår seg til ro med det en har og sier, nok er nok. Nå får jeg heller sette meg ned og nyte musikken min. Det siste er nok lurest. Der er jeg selv komt i dag. Så får alle de andre bare diskutere hva som er nøytralt. De som tror de har fått seg et nøytralt stereoanlegg er sikkert fornøyd en stund.
...
Ad 1: JA!!!!!!!!BT skrev:Det som er viktig er hva men selv opplever som bra lyd.
Det en person mener er nøytralt kan en annen mene er farget.
Nettopp. Det handler om luft/rom, ikke "detaljer" (markerte transienter*). En vesentlig feilkilde er igjen ledninger. Svært mye av dette "stresset" i gjengivelsen kan tilskrives ledningene.MaHa skrev:Helt enig med deg her, impulse. I virkeligheten er "diskant" som vi kjenner den der i ny og ne, men ofte bare som en liten overtone på instrumenter som har sitt hovedpreg litt lenger ned i frekvensen. Mye diskant er en hifi-egenskap imo. Tydelig diskant (når den skal være der) pga. god oppløsthet derimot, det er noe helt annet. Ikke det samme som at den skal være der hele tiden.
impulse skrev:Vi er nok engang helt på linje, om.s....Etter mange års lytting til akustisk musikk live, er min konklusjon at virkeligheten er tildels mye møprkere enn Hifianleggene flest gjengir den. Dvs, alle virkelig gode anlegg jeg har hørt, låter også mørkere, og ikke diskantfokusert. Likevel er detaljene der i fullt monn.
consen skrev:Men jeg tror at vi aldri vil kunne få noenlunde nøytral lyd før mikrofonene som brukes blir bedre. Eneste mikrofonen jeg har brukt (i mitt opptaksstudio) som låter nesten nøytralt er DPA. De har en mikrofon-modell som låter temmelig nøytralt. Men da må en jo lete etter innspillinger som bruker denne mikken. Men så farger jo mic-forsterkerne ulikt da. Så allerede der blir lyden farget. Stormembranmikker som er så populære i dag, farger jo lyden svært mye. Dere kan jo bare gå inn og se frekvensgangen i dem. Tror dere vil få sjokk. I noen av DPA sine er avviket i frekvensgangen ca. pluss-minus 0,25 dB. I stormembranmikker er den ofte pluss-minus 8dB. Dvs 16 dB feil i frekvensgangen mellom 100 Hz og 20kHz. Noen over 20dB. Skal det liksom være High-End? Og slike mikker nyter vi Carola og andre innspillinger på. Carola synger mye i Neuman M149. I omni karakteristik har den 10 dB avvik, i 8-tall har den 14 dB. Er det rart at Carola høres så spiss og stygt ut på innspillingene? Nøytral lyd??? Nei ! Våres høyttalere og stereoanlegg er supernøytrale i forhold til alle disse innspillingene.
som ofte kommer av at høyttalerkablene er overdimensjonerte ift hvor mange watt forsterkeren putter ut.R.Solhaug skrev:Nettopp. Det handler om luft/rom, ikke "detaljer" (markerte transienter*). En vesentlig feilkilde er igjen ledninger. Svært mye av dette "stresset" i gjengivelsen kan tilskrives ledningene.
Mtmh. RS
BT skrev:Hvordan er jernbanesporet terminert?
Gitar og fløyte er en meget god referanse. Live og lett å gjennomføre.Dr.No skrev:Hm, det der ser nokså ensporet ut...
Tilbake til referensen! Jeg ville ikke brukt en syngdame som står og vræler inn i en mikrofon på nært hold som referense. Det er for spesielt og for langt unna hverdagen, så og si. Utstyret er også designet mest med hensyn til det ekstreme, og det er trikset for ikke å få akkustisk tilbakekobling osv.
Ta heller mannen i dagsrevyen. Han er mono, det er bra. Han skal høres ut som et menneske som snakker. Han skal henge sammen og ha gode s-lyder. Han skal også HENGE I LUFTEN som et spøkelse midt mellom høyttalerne, men et stykke bak, hvis alt er optimalt..
Helt enig!!Karma skrev:Vi kan jo snu litt på flisa også. Hva er hensikten med musikkformidling? Er det ikke å skape en god opplevelse hos lytteren? Om man da bruker både instrumenter og studioeffekter til å lage det ferdige produkt, så er vel kanskje det helt i orden? Om lytteren i tillegg vil tweake på kildematerialet gjennom sitt eget avspillingsutstyr, er vel også det like greit?
Hvorfor skal vi nøye oss med et nakent opptak på enkelt utstyr, dersom manipulering av opptak gjør det bedre? Det hele ender opp med en diskusjon om hva som er bedre, verre eller like godt som å sitte i konsertsalen.M.a.o. hvorfor lytter vi til musikk? For å få en nøytral dokumentasjon av musikernes evner, eller for å få en personlig subjektiv opplevelse?
Såvidt jeg vet er vel B&W 801D i bruk som studiomonitorer hos bl.a. Abbey Road Studios, så grensene mellom studiomonitorer og hifihøyttalere er flytende.trex skrev:Har alltid lurt på hvorfor så få hifi-ister som vil ha det så nøytralt som mulig, bruker profesjonelle studiomonitorer. Mange av disse er både ekstremt gode og nøytrale høyttalere, i tillegg til å være fornuftig priset. Det skal dog sies at WAF og møbeldesign er relativt ukjente begreper for de som lager disse.
roffe skrev:Såvidt jeg vet er vel B&W 801D i bruk som studiomonitorer hos bl.a. Abbey Road Studios, så grensene mellom studiomonitorer og hifihøyttalere er flytende.trex skrev:Har alltid lurt på hvorfor så få hifi-ister som vil ha det så nøytralt som mulig, bruker profesjonelle studiomonitorer. Mange av disse er både ekstremt gode og nøytrale høyttalere, i tillegg til å være fornuftig priset. Det skal dog sies at WAF og møbeldesign er relativt ukjente begreper for de som lager disse.
Det er også en del høyttalere benyttet som studiomonitorer som er langt annet enn nøytrale og som faktisk gjennom sin utbredelse har farget mange musikkutgivelser. Et eksempel her er Yamaha NS10 (som også er nevnt i lenken nedenfor).
Enkelte undersøkelser viser også at forskjellene er langt fra så store som man skulle tro:
http://www.soundonsound.com/sos/Jun02/articles/monitors.asp
Derfor vil jeg vel si at "profesjonelle studiomonitorer" (hva nå det er) ikke er noen betingelse for nøytralitet.
Ja, det kan jeg gjerne skrive under på 8) Har selv et par aktive Dynaudio-monitorer, hvor gode innspillinger virkelig kommer til sin rett. Jeg tror at hifi-interesserte har mye å vinne på ved å vende blikket mot dette markedet som trex refererer til. Hifi-folk kjøper jo pro-audio utstyr til andre ledd i kjeden (DAC` er, bl.a.), så hvorfor ikke også høyttalere? Her er det nok en del markedsføringsstrategier som gjør seg gjeldende, og glansede hifi-blader bør kjenne sin besøkelsestid.trex skrev:[...] Tror mange ville blitt overrasket over ytelse/pris forholdet på mange av disse.
KindOfBlue skrev:Hysj! Før du vet ordet av det så stiger prisene på pro-komponenter. ;D
DAChild skrev:IMO er eq nødvendig. Innspillinger låter helt forskjellig lydmessig, og jeg ønsker ikke å ha et helt nøytralt anlegg som kan sperre for lydmessige endringer. Har forøvrig også variabel loudness, men dette er vel bannlyst. ;D ;D ;D
Det beste utgangspunktet for en eq er jo nettopp et nøytralt anlegg, eller har jeg gått glipp av noe her?
Wow, en compander! Jeg forestiller meg at en variabel expander er minst like nyttig som en variabel loudness eller drøssevis av EQ-innstillinger, nå som altfor mye musikk er komprimert ihjel. Hvor bra funker den for å motvirke over-komprimert musikk fra FM eller CD?DAChild skrev:IMO er eq nødvendig. Innspillinger låter helt forskjellig lydmessig, og jeg ønsker ikke å ha et helt nøytralt anlegg som kan sperre for lydmessige endringer. Har forøvrig også variabel loudness, men dette er vel bannlyst. ;D ;D ;D
;D Compander'n/Expander'n er kun i bruk på bootlegs og noen ekstremt dårlige live-innspillinger. Den variable loudness'n og Eq'n er i bruk hele tiden. Ønsker ikke å avskrive en cd bare på grunn av en dårlig studiojobbasbjbo skrev:Wow, en compander! Jeg forestiller meg at en variabel expander er minst like nyttig som en variabel loudness eller drøssevis av EQ-innstillinger, nå som altfor mye musikk er komprimert ihjel. Hvor bra funker den for å motvirke over-komprimert musikk fra FM eller CD?DAChild skrev:IMO er eq nødvendig. Innspillinger låter helt forskjellig lydmessig, og jeg ønsker ikke å ha et helt nøytralt anlegg som kan sperre for lydmessige endringer. Har forøvrig også variabel loudness, men dette er vel bannlyst. ;D ;D ;D
Det er ikke helt trivielt å ekspandere et komprimert spor. Spesielt på moderne innspillinger som bruker multibånds dynamikk/EQ-enheter.asbjbo skrev:Wow, en compander! Jeg forestiller meg at en variabel expander er minst like nyttig som en variabel loudness eller drøssevis av EQ-innstillinger, nå som altfor mye musikk er komprimert ihjel. Hvor bra funker den for å motvirke over-komprimert musikk fra FM eller CD?